[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:36

Optiwolk schreef:
superpony schreef:
Heb bij autoscout zomaar wat ingevoerd en vond het een beetje tegenvallen wat eruit kwam. Heb niks als vanaf ingevuld, dus kreeg vanaf heel oud en 500 euro bij wijze van, maar goed.........
De 3drs Vitara kan volgens sommigen al 1600 kg trekken. Ik heb er weleens in gereden en het lijkt me echt sterk dat ie dat kan??

Veel landrover Freelander. Ken ook verschillende mensen die hem hebben en positief zijn, maar ook veel negatiefs.

heel veel zie ik de Opel Frontera, vooral oud en goedkoop. Ik weet iemand die er veel problemen mee heeft gehad en ik zou zelf graag iets jonger willen, maar toch..........veel frontera's.

Ook veel Subaru, Daihatsu, Nissan etc etc. Kan me bij sommige auto's echt niet voorstellen dat ze 1500kg en meer mogen of kunnen trekken.

Zou ons wel schelen hoor, daar niet van, zoek een auto die 1500kg kan trekken, maar toch.....Wij blijven daar onder, dus dat is incl wat we over willen houden.

Ik heb een oude 3-deurs Vitara over een paar weken zonder moeite mijn 2.2ton zware Mitsu Pajero zien voorttrekken, dus die kan 't wel degelijk :j

Wij hebben weleens een Mercedes 608 (3600kg leeg!) aangetrokken met een eend! Dat wil nog steeds niet zeggen dat een eend dus ook een dikke tweepaards trailer kan trekken. Die vergelijking gaat echt volledig mank.

Zo'n Vitaratje kan wel een 1,5-paards voortzeulen, maar niet gaan klagen als je door de vrachtwagens van de weg wordt gereden. Dat ding komt eindeloos vermogen tekort om zelfs in NL enigzins met het verkeer mee te komen. Ga dan liever voor de Grand Vitara met 6-pitter. Die wordt er niet warm of koud van.......

Enne, suoerpony, een auto is een auto. Het elementaire onderhoud verschilt niet echt. Bovendien; als jouw kerel al zolang bij VW werkt, kan zijn baas je dan niet aan zo'n Passat Synchro V6 helpen; heb je tenminte iets bij te zetten........

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:07

Superpony. Ik heb een grand Vitara 5 deurs mag 1850 kilo trekken.
En als gezins auto ook nog een fijne auto.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:22

Ikke, ze hebben alleen bijna nieuwe auto's. Alles wat even ietsje ouder is of te ''goedkoop'' gaat naar handelaar. En hij repareert ook alles, ook van familie of vrienden. Maar juist omdat hij al lang bij een dealer werkt, krijgt hij weinig andere merken of oud spul in zijn handen.
Het gaat me hier dus ook echt om ervaring van mensen. Ook al kan hij alles repareren, we willen liever gewoon rijden en ook wij hebben een probleem als we stilstaan langs de weg. ( geen onderdelenwinkel bij ons ) Daarnaast had mijn man voorheen wel een hekel aan bepaalde merken en daar keken we dus ook nooit naar.

Scooby09, welk bj en welke motor?
Ik wist niet dat er ook Vitara;s waren die grand Vitara heten, maar 3 deurs zijn en kort model. Maar goed, we keken er dus ook nooit naar.

Ik kijk overigens wat meer naar jeerp/suv vanwege de hoogte. Ik heb zelf liever geen lage auto meer.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:38

superpony schreef:
Scooby09, welk bj en welke motor?
Ik wist niet dat er ook Vitara;s waren die grand Vitara heten, maar 3 deurs zijn en kort model. Maar goed, we keken er dus ook nooit naar.

Ik kijk overigens wat meer naar jeerp/suv vanwege de hoogte. Ik heb zelf liever geen lage auto meer.

Hij is van 2008 heeft een 2.0 l benzine moter 140 pk snel is hij niet echt maar ik heb er wel erg veel plezier van als de trailer er achter hangt.
Is een 4x4 al heb ik die nog niet getest in een weiland. :D
Je kan een hoop zeggen maar laag zit je hier niet in.

HavanaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:37

Heeft iemand een Hyundai Tucson voor de trailer? Ik ben van plan om maar een paard te trekken.
Ik heb een Tucson op het oog met bouwjaar 2009, technisch toelaatbare massa is 2170kg, motorinhoud 1991cm3, 136pk, en 100kW.

Ik hoor veel tegenstrijdige meningen. Dus vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft?
Ik ben ook niet iemand die elke week op wedstrijd gaat. Ik schat zo'n 10 a 15 keer per jaar.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:08

ikke schreef:
Optiwolk schreef:

Ik heb een oude 3-deurs Vitara over een paar weken zonder moeite mijn 2.2ton zware Mitsu Pajero zien voorttrekken, dus die kan 't wel degelijk :j

Wij hebben weleens een Mercedes 608 (3600kg leeg!) aangetrokken met een eend! Dat wil nog steeds niet zeggen dat een eend dus ook een dikke tweepaards trailer kan trekken. Die vergelijking gaat echt volledig mank.

Zo'n Vitaratje kan wel een 1,5-paards voortzeulen, maar niet gaan klagen als je door de vrachtwagens van de weg wordt gereden. Dat ding komt eindeloos vermogen tekort om zelfs in NL enigzins met het verkeer mee te komen. Ga dan liever voor de Grand Vitara met 6-pitter. Die wordt er niet warm of koud van.......

Enne, suoerpony, een auto is een auto. Het elementaire onderhoud verschilt niet echt. Bovendien; als jouw kerel al zolang bij VW werkt, kan zijn baas je dan niet aan zo'n Passat Synchro V6 helpen; heb je tenminte iets bij te zetten........

Die Vitara ging lekker vlot mee met het verkeer en was sneller weg dan de 26jaar oude toyota starlet waarmee ik volgde :)

Dat een 'dode' wagen iets anders is dan een trailer incl bewegende paarden weet ik ook wel, maar het zegt in se wel iets over de kracht van de trekkende wagen.
Ivm ligging enzo kan je inderdaad niet vergelijken, daar ben ik het met je eens.

superpony

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:51

Maar de trailer een beetje voelen lijkt mij wel fijn. Wij hebben wel getrokken met een pick up. Ik als bijrijder voelde dan de trailer of paarden helemaal niet meer. Laatst met een crafter ook niks gevoeld. Met een transporter voelde ik nog wat. Rijdt verder prima voor een trailer ( tdi )

Ik zag een jeep wrangler voorbij komen. Dat was ooit mijn droomauto. Jammer dat dat niks is voor een trailer....Het rijdt al niet zonder trailer op de snelweg, maar lang niet naar gekeken en toen ik hem zag, dacht ik weer, o, ja........

De Korando kan trouwens ook aardig wat trekken. Zelf zoek ik alleen 5 deurs.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:25

Mag ik even inbreken?

Ik ben rustig op zoek naar een nieuwe auto om later mijn paard mee te kunnen vervoeren.
Ik heb nog geen trailer maar mijn oog is gevallen op een Ifor Williams 1,5paardstrailer basisuitvoering.

Qua auto's dacht ik aan:
Toyota RAV4 2.0 D-4D 4x2 Active
Kia Sportage of Sorento maar hier weet ik niet goed welk model het beste is, liefst een diesel.

De auto moet ook als woon-werkverkeer dienen en zal dus zowel zuinig als een goede trekauto moeten zijn.
Vooral het eerste vinden gaat moeilijk zijn vrees ik.
Ik heb zelf een B rijbewijs maar wel bereid om een BE/E te halen.

Hopelijk kan iemand me verder helpen? :o

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:23

[quote="Armaris"]Mag ik even inbreken?

Ik ben rustig op zoek naar een nieuwe auto om later mijn paard mee te kunnen vervoeren.
Ik heb nog geen trailer maar mijn oog is gevallen op een Ifor Williams 1,5paardstrailer basisuitvoering.

Qua auto's dacht ik aan:
Kia Sportage of Sorento maar hier weet ik niet goed welk model het beste is, liefst een diesel.

De auto moet ook als woon-werkverkeer dienen en zal dus zowel zuinig als een goede trekauto moeten zijn.

Hopelijk kan iemand me verder helpen? :o[/quote

Mijn moeder mag met alleen een B rijbewijs met ons auto ons ander half paards trailer trekken met paard en al der in dus het hoeft niet als je auto mag

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:51

Armaris schreef:
Mag ik even inbreken?

Qua auto's dacht ik aan:

Hopelijk kan iemand me verder helpen? :o

Die RAV4 kan net als het een jonger model is, maar neem wel een 4x4-versie. Heeft net dat beetje meer tractie waardoor je wel uit dat natte weiland komt. Bovendien heeft een 4x4 in penibele situaties net dat beetje meer te melden waardoor je er wel goed vanaf kom, waar de 4x2 je in de steek laat........

Ga voor B-E, scheelt je een hoop zenuwen en risico's op fouten (het gros op Bokt rekent zich nog steeds rijk met foute aannames!)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:09

Ok. Ik waag me er ook aan... Ik lees al wel een jaar mee ofzo hier, en denk inmiddels er iets van te begrijpen...

Mijn vriend en ik moeten een nieuwe lease-auto gaan uitzoeken, en willen er graag een die een 1,5 paards trailer kan trekken. (heb nog geen trailer)
Onze opties zijn vrij beperkt, en komen nu uit bij de nieuwe Peugeot 308, mag 1400 kg trekken, 75 kg kogeldruk. Gaat om een diesel met 115 Pk, 85 Kw.
Ik zou liever de Renault Megane hebben die 1500 mag trekken, maar helaas vind vriendlief die lelijk... (alsof dat van belang is ;) ) Ook een audi A3 en de Golf mogen voldoende trekken, maar deze laatste drie auto's zijn allemaal aanzienlijk duurder dan de 308, die nog net in de 14% bijtelling zit.
Ik heb mijn BE rijbewijs. Het gaat om een paard van 1.70 die niet erg stil staat, slechte balans in de trailer. Ik ga paard nog een keer op een weegbrug in de buurt zetten om precies te weten wat hij weegt.

Van de 180.000 km die we met de auto gaan rijden, zullen we er misschien 2000 met trailer rijden.
Denken jullie dat we ons met de 308 gaan redden? Tuurlijk zou ik liever een dikkere auto hebben, bij voorkeur 4x4, maar dat zit er financieel niet in.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:47

Lon83 schreef:
Ok. Ik waag me er ook aan... Ik lees al wel een jaar mee ofzo hier, en denk inmiddels er iets van te begrijpen...

Mijn vriend en ik moeten een nieuwe lease-auto gaan uitzoeken, en willen er graag een die een 1,5 paards trailer kan trekken. (heb nog geen trailer)
Onze opties zijn vrij beperkt, en komen nu uit bij de nieuwe Peugeot 308, mag 1400 kg trekken, 75 kg kogeldruk. Gaat om een diesel met 115 Pk, 85 Kw.
Ik zou liever de Renault Megane hebben die 1500 mag trekken, maar helaas vind vriendlief die lelijk... (alsof dat van belang is ;) ) Ook een audi A3 en de Golf mogen voldoende trekken, maar deze laatste drie auto's zijn allemaal aanzienlijk duurder dan de 308, die nog net in de 14% bijtelling zit.
Ik heb mijn BE rijbewijs. Het gaat om een paard van 1.70 die niet erg stil staat, slechte balans in de trailer. Ik ga paard nog een keer op een weegbrug in de buurt zetten om precies te weten wat hij weegt.

Van de 180.000 km die we met de auto gaan rijden, zullen we er misschien 2000 met trailer rijden.
Denken jullie dat we ons met de 308 gaan redden? Tuurlijk zou ik liever een dikkere auto hebben, bij voorkeur 4x4, maar dat zit er financieel niet in.

Als dat paard van 1.70 geen hele dikkerd is, gaat het waarschijnlijk wel lukken om een trailer te vinden waar ie in past en die licht genoeg is om 'm binnen de vigerende regelgeving achter die 308 te mogen knuppen. Of het ook veilig is om dat te doen is een heel ander verhaal. Een paard is bewegende lading met een hoog zwaartepunt, hetgeen beiden de balans en het stuurgedrag van de combinatie ten ongunste beïnvloeden. Je geeft zelf al aan dat je paard onrustig is tijdens het vervoer, reden te meer dus om ervoor te zorgen dat je de trailer waarin je 'm vervoert, wordt getrokken door een auto die dat ruimschoots kan hebben, zodat je wat te vertellen hebt en ook houdt in verkeerssituaties die je niet hoopt tegen te komen, maar die wegens de onvoorspelbaarheid van het rijgedrag van medeweggebruikers vooraf niet geheel zijn uit te sluiten.

Als je van de 180.000 km er maar 2000 met de trailer denkt te gaan rijden (in 6? jaar) zit je gemiddeld rond de 340 km per jaar. Zijn dat er 2 x 170, of 20 x 17? Dat maakt natuurlijk een groot verschil. In het eerste geval zou mijn advies zijn om voor die (zeldzame) gelegenheden een bestelbus maatje Transit, Transporter of Vito te huren. Als je daarentegen vaker op stap denkt te gaan over kortere afstanden, wordt dat natuurlijk wel een dure grap. Ik zou zo gauw geen pasklare oplossing weten voor dat scenario, maar wil je wel nog in overweging geven dat je ook tijdens een kort ritje met de trailer in zo'n eerder aangehaalde "ongewenste verkeerssituatie" verzeild kunt raken.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:58

Dank voor je reactie :) Het zal vooral om korte ritten gaan, naar wedstrijden in de directe omgeving (oost-groningen, geen randstad-perikelen).
Paard is geen dikkerd, maar ook niet heel fijntjes gebouwd (zie profiel :) )
180.000 is denk ik 4 tot 5 jaar bij ons, maar dat is nu even een detail denk ik.

Ik heb paard nog nooit in een anderhalf trailer gehad, wellicht staat hij daar stabieler in omdat hij breder kan staan.
Ik zal je argumenten zeker meenemen in discussie met Vriend!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:08

Ook ik lees al een tijdje mee en ben door de bomen het bos een beetje kwijt.

Op dit moment hebben we beide een auto. Een opel astra en een citroen c3. Beide kunnen geen trailer trekken.
We willen een 2e hands auto aanschaffen welke met een b rijbewijs een trailer kan trekken. Daarnaast moet het met oog op de toekomst een gezins auto zijn.

Pony is 1.40 en heel slank gebouwd. *zie profiel*

iemand enig idee wat voor auto's er in aanmerking komen? Naast de ritjes voor het paard is het daarna nog belangrijk dat hij gebruikt zal worden voor woon en werk verkeer.

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:35

Beste mensen,
Ik ben niet zo'n lezer... Ik zat net op de site van het CBR te kijken wat betreft de nieuwe regels voor BE rijbewijs (ik krijg namelijk mijn trailerrijbewijs voor mijn 25e verjaardag volgende maand) Nu is mijn vraag vanaf welk gewicht moet je een rijbewijs hebben en hoeveel mag je met rijbewijs trekken? het gaat erom dat ik in de toekomst een twee-paardstrailer met 2 paarden moet trekken (ik weet dat dit ook afhangt van de auto maar dat is een discussie punt die me vader mag oplossen :-P) kunnen jullie mij de benodigde informatie verschaffen? gr sandra

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:26

Tsarola schreef:
Beste mensen,
Ik ben niet zo'n lezer... Ik zat net op de site van het CBR te kijken wat betreft de nieuwe regels voor BE rijbewijs (ik krijg namelijk mijn trailerrijbewijs voor mijn 25e verjaardag volgende maand) Nu is mijn vraag vanaf welk gewicht moet je een rijbewijs hebben en hoeveel mag je met rijbewijs trekken? het gaat erom dat ik in de toekomst een twee-paardstrailer met 2 paarden moet trekken (ik weet dat dit ook afhangt van de auto maar dat is een discussie punt die me vader mag oplossen :-P) kunnen jullie mij de benodigde informatie verschaffen? gr sandra

Tweepaards trailer met twee paarden erop trekken = B-E rijbewijs, punt, uit.
Er is geen optie om het legaal anders te doen.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:53

vakantie veilingen zijn oplichters..
had een weekendje weg geboekt, donderdag boeken, vrijdag weg...
deed de betaal site het niet...dus contacten, volgens hun deed die het wel
geen poot om op te staan...dus kon mooi betalen voor een vakantie die niet benut was

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:41

ikke schreef:
Tsarola schreef:
Beste mensen,

Ik lees hier zo af en toe mee omdat ik zelf opzoek ben naar een nieuwe wagen.
Ik heb afgelopen week een discussie gehad over een Jeep Cherokee die 2000kg mag trekken volgens kenteken:
1. tweepaardstrailer max massa meer dan 2000kg mag niet achter de Jeep (de trailer zou misschien 2100kg wegen). Men gaat uit van de max massa.
2. tweepaardstrailer leeg gewicht + paarden komt onder de 2000kg en mag dus met B-E rijbewijs gereden mogen worden. Men gaat uit van de gewichten die je erin stopt.

Wat blijkt nu (wat ik in eerste instantie dus helemaal niet dacht). Men gaat er sinds 19 januari dit jaar vanuit dat men zelf de gewichten in de gaten houd.
Dat betekent dat wanneer de tweepaardstrailer leeg 900 kg weegt dan je hem mag vullen tot het gewicht waar je officieel mee mag rijden. (het gaat er wel om dat je trailer dit ook mag wegen uiteraard)
B rijbewijs is de totale combinatie 3500kg max
B-E rijbewijs is dat de trailer niet meer mag wegen dan 4250kg (mits de auto dat uiteraard mag trekken)

Ik ben hier dus behoorlijk plat mee gegaan, aangezien ik stug bleef volhouden dat het ging om de max massa van de trailer ging . Die ws 2100kg was en ik zei dat die niet achter mijn Jeep mocht.

Officieel moet je onder de 3500kg blijven wanneer je een B rijbewijs heb. de combinatie hiervan.
Mocht je een Erijbewijs hebben, dan mag je een trailer trekken tot 4250kg (dacht ik). Dan moet je auto dit wel mogen trekken maar is er geen combinatie maximale massa.

Een tweepaardstrailer is bijna niet legaal te rijden (met twee paarden) als je onder die 3500kg combinatie wil blijven. Of je auto moet het mogen trekken en de auto moet tegelijkertijd licht genoeg zijn zodat je daaronder blijft... Ik zou er zelf nooit voor kiezen om een lichtere auto voor een tweepaardstrailer te zetten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:02

Ik heb dat wel...maar zal er nooit mee naar zuidfrankrijk rijden!
Ik heb een 2paards trailer , max 2000 kilo , en ervoor een vw sharan diesel , 2.0 tdi a 1660 kilo.
Heb ook E achter B rijbewijs. En 2 paardjes , 165 en 160 cm schofthoogte.
Met deze combinatie cross ik door heel het land.
Auto rijdt dan 1;13 , en als er eens nieuwe banden onder moeten , ben ik niet mijn maandsalaris kwijt zoals bij een 4x4 meestal wel het geval is.
Auto kan dit redelijk makkelijk aan , maar echt veel heb ik niet over , en daar hou ik ook rekening mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:16

ch_ntii123 schreef:
ikke schreef:

Ik heb afgelopen week een discussie gehad over een Jeep Cherokee die 2000kg mag trekken volgens kenteken:
1. tweepaardstrailer max massa meer dan 2000kg mag niet achter de Jeep (de trailer zou misschien 2100kg wegen). Men gaat uit van de max massa.
2. tweepaardstrailer leeg gewicht + paarden komt onder de 2000kg en mag dus met B-E rijbewijs gereden mogen worden. Men gaat uit van de gewichten die je erin stopt.

Wat blijkt nu (wat ik in eerste instantie dus helemaal niet dacht). Men gaat er sinds 19 januari dit jaar vanuit dat men zelf de gewichten in de gaten houd.
Dat betekent dat wanneer de tweepaardstrailer leeg 900 kg weegt dan je hem mag vullen tot het gewicht waar je officieel mee mag rijden. (het gaat er wel om dat je trailer dit ook mag wegen uiteraard)
B-E rijbewijs is dat de trailer niet meer mag wegen dan 4250kg (mits de auto dat uiteraard mag trekken)

Ik ben hier dus behoorlijk plat mee gegaan, aangezien ik stug bleef volhouden dat het ging om de max massa van de trailer ging . Die ws 2100kg was en ik zei dat die niet achter mijn Jeep mocht.

Officieel moet je onder de 3500kg blijven wanneer je een B rijbewijs heb. de combinatie hiervan.
Mocht je een Erijbewijs hebben, dan mag je een trailer trekken tot 4250kg (dacht ik). Dan moet je auto dit wel mogen trekken maar is er geen combinatie maximale massa.

Een tweepaardstrailer is bijna niet legaal te rijden (met twee paarden) als je onder die 3500kg combinatie wil blijven. Of je auto moet het mogen trekken en de auto moet tegelijkertijd licht genoeg zijn zodat je daaronder blijft... Ik zou er zelf nooit voor kiezen om een lichtere auto voor een tweepaardstrailer te zetten

Jemig wat gooi je de boel weer door elkaar! Schoolvoorbeeld van klokken en klepels maar geluid maakt het niet!

Voor jouw nog maar eens de regels:

B-rijbewijs:
TMM auto + TMM trailer < 3500kg

B+ rijbewijs (code 96):
TMM auto + TMM trailer < 4250kg

B-E rijbewijs:
TMM auto + TMM trailer < 7000kg
voor degenen die na 19-01-2013 hun E-rijbewijs hebben gehaald.

Is je E-rijbewijs van eerder datum dan geldt alleen de algemene regel:
Het voertuig moet het daadwerkelijke gewicht van de trailer kunnen en mogen trekken.

TMM = Toegetane Maximum Massa = leeggewicht + laadvermogen volgens kenteken.
Daadwerkelijk gewicht: dat wat de trailer weegt als je 'm op de weegbrug zet.

Casino13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:48

Ik ben ook op zoek naar een auto die mijn tweepaardstrailer kan trekken. Mijn vader gaat nu vaker mee. Hij heeft een Ssangyoung Kyron die de trailer met 2 paarden makkelijk kan trekken. Maar ik ben inmiddels 22, heb in augustus mijn E rijbewijs gehaald en zal ook het huis uitgaan.
Het blijkt helemaal niet makkelijk te zijn om een auto te vinden die 2 paarden kan trekken en die ik ook mooi vind en betalen kan!!

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 01:04

ch_ntii123 schreef:
ikke schreef:

Jemig wat gooi je de boel weer door elkaar! Schoolvoorbeeld van klokken en klepels maar geluid maakt het niet!

Voor jouw nog maar eens de regels:

B-rijbewijs:
TMM auto + TMM trailer < 3500kg

B+ rijbewijs (code 96):
TMM auto + TMM trailer < 4250kg

B-E rijbewijs:
TMM auto + TMM trailer < 7000kg
voor degenen die na 19-01-2013 hun E-rijbewijs hebben gehaald.

Is je E-rijbewijs van eerder datum dan geldt alleen de algemene regel:
Het voertuig moet het daadwerkelijke gewicht van de trailer kunnen en mogen trekken.

TMM = Toegetane Maximum Massa = leeggewicht + laadvermogen volgens kenteken.
Daadwerkelijk gewicht: dat wat de trailer weegt als je 'm op de weegbrug zet.[/quote]

Wat is een b plus rijbewijs?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 01:24

B+ is zoals omschreven. Dit is er extra bijgekomen.

Wij hebben het nagevraagd, omdat ik de regels en wat er gezegd wordt door mensen die er toch verstand van moeten hebben, maar onduidelijk vind en ik geen risico's wil nemen.

De 1 zegt; Als je met 2 paards rijdt en je zit op bijv 1400kg ( waar totaal normaal 2000kg zou zijn ) en je auto mag 1400kg trekken, gewoon doen, want zelfs de politie laat je ermee door rijden. Ik vind dat aan de ene kant begrijpelijk, want regels moeten voor iedereen gelijk zijn, ongeacht wanneer E is gehaald.

Het is milieu vriendelijk gezien misschien ook beter dat mensen een auto rijden die bijv 1500kg mag trekken, ipv een veel oudere auto met hoog verbruik die 2000kg mag trekken. Aangezien de meeste auto's daarnaast ook dagelijks worden gebruikt.

Wij zouden naar een eigen trailer kijken en die terug laten keuren tot wat we nodig hebben, aangezien wij geen grote paarden hebben. ( 440kg, 160kg en +/- 500kg )
Ze gaan nooit alle 3 mee en denk ook nooit de d-pony en quarter tegelijk, maar je weet het niet.......

We hadden eerst een bus en daar ging de sulky in. Nu komt het er nog bij dat de sulky nog aan de trailer moet en mee gaat tellen in het gewicht. Dat is maar 30kg, maar toch........Je moet er ook een constructie bij hebben die ook weer wat weegt etc.

Onze andere optie is een auto die zeg 1200/1300 kg kan trekken. Dan een 1,5 paards huren als we met de d-pony ( 440kg ) op pad gaan en een bus huren en 2 paards als we met 2 op pad moeten. Dat scheelt je in het dagelijks verbruik vaak een hoop, gezien de brandstofprijzen nu en dat waarschijnlijk de weg bel toch wel weer omhoog zal gaan.

Belangrijk vind ik wel dat mijn man in dit geval E heeft, want anders wordt huren ook vaak een probleem en ik vind dat zelf wel goed juist. Natuurlijk kan je een ouder vragen die hem heeft en het risico nemen om toch zelf te gaan rijden, maar het hield ons voorheen altijd tegen om iets te huren of te lenen zonder E.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:55

Alles wat de politie door de vingers ziet , ziet de verzekering echt niet door de vingers!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:46

Nee, daarom, maar het bevestigd voor mij dat er veel mensen rijden die niet aan de eisen voldoen om koste wat kost met zo een combi te rijden.

Ik heb zelf een i10. Laatst zagen wij een i10 met een trailer erachter, dat kan echt niet. Maar hier denken mensen nog wel; ach, dat kleine stukje........Of voor in nood.