Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zacharyhill

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:49

link doet het niet

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:51

opnieuw dan

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:55

Oeff, dat is de ´thumnail´.

Je kan beter de foto openen en dáár dan de ´eigenschappen´ van knippen en plakken.

hc

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:58

Huertecilla schreef:
finn2003 schreef:
die X6 vind ik echt een raar ding. Waarom koop je dan niet gewoon een X5?? Neemt niet weg dat zo'n X6 ook erg goed rijd hoor.

Die X6 rijdt op de weg een knap stuk beter dan de x5.

De X6 en Actyon hebben het voordeel van een grote bodemvrijheid zonder het nadeel van een hoge carosserie.
Met name in bochten maakt het behoorlijk uit en bij uitwijken. Scheelt ook in luchtweerstand.

Als je een strakke bak op de weg wil maar regelmatig een ruig pad over moet is het een slimme combi.
Het concept is in de jaren tachtig in Parijs-Dakar bedacht: zet een coupe-model met lage luchtweerstand op een 4x4 chassis en je hebt een terreinwaardige hoge-snelheidsracer.

Over smaak valt niet te twisten.

hc

p.s. de RR 'Sport' is het omgekeerde: wel de nadelen van een hoge carosserie, niet de terreinwaardigheid van een 4x4 chassis.

Hoe kun je een Ssangyong met een X6 gaan vergelijken. Tja, qua uiterlijk heeft het wat van mekaar weg maar verder helemaal niks. Heb 2 maal in zo'n SS gereden, maar wat een drama dingen zijn dat. Rijd voor geen meter en van binnen ziet het er niet uit.

En een deel van de feiten gaat eigenlijk niet eens op. Een Ssangyong is maar 3cm lager als een X5 en 4 als een RR. Deze staan daarbij wel standaard op grotere banden. Dit is dus verwaarloosbaar. Daarnaast staat de X5 hoger van de weg als de SS qua bodemvrijheid en de RR ook met zn luchtvering. En een X5 en X6 staan daarnaast op het zelfde onderstel. Wielbasis is hetzelfde en de voor en achterwiel ophanging ook. Daarnaast is de X6 zelfs bijna 100kg zwaarder als de X5.

En wil je echt off-road dan komt de RR toch echt verder als de X5 of SS. Zeker gezien het gebrek aan een lage-gearing. Dit is vaak genoeg bewezen. Kijk ook maar eens op you-tube wat een standaard range rover allemaal niet kan qua off-road.

Ben het trouwens wel met je eens dat zo'n pick-up met grote aanhanger geweldig is. Kun je op vakantie met paarden en je eigen living erin.
Hier een linkje van een bedrijf die dit spul vekoopt:

www.featherlite.nl

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:17

finn2003 schreef:
Hoe kun je een Ssangyong met een X6 gaan vergelijken.

Omdat het concept van de x6 en actyon IDENTIEK is: een coupé op een offroad-basis.
Dat de autos verschillen lijkt me gezien het prijsverschil logisch.
Omdat ze hetzelfde concept hebben mag je functionaliteit en prijs zelfs regelrecht tegen elkaar afzetten Haha!

Zo kan je een Lada Niva prima vergelijken met een Range Rover. Op het punt waar het functioneel om gaat bij dit soort autos scoort de Niva nog beter ook dan de huidige RR. Dat die Niva op de snelweg in vergelijking met de RR niet lekker rijdt is helder.
Ook de actyon scoort op het specifieke functionele punt van dit concept helemaal niet zo slecht.

Kortom; ik begrijp niet waarom jij niet begrijpt dat ik twee vergelijkbare autos vergelijk Haha!
Ja de BMW is in álle opzichten verfijnder, doch het verschil in functionaliteit is maar een fractie van het prijsverschil. De kwaliteit (volgens de ISO norm) van de SsangYong is zelfs op aardig gelijk niveau.
Wat je van de twee auto víndt is heel wat anders.
Ik vind de Actyon net niet mooi en de X6 net wel. dat is echter persoonlijk. Objectief gezien is de x6 niet meer dan twee keer zo functioneel. Bij lange na niet.

Als ik een RR 'sport' zou krijgen voor een reis van Málaga naar Peking zou ik die verkopen, een Niva kopen en het verschil aan een hulpverleningsorganisatie in Mogolië schenken Haha!
Idem x6 en actyon.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:39

finn2003 schreef:
Kijk ook maar eens op you-tube wat een standaard range rover allemaal niet kan qua off-road.

Ik zie hier in mijn woonomgeving wat een RR 'sport' allemaal niet kan off-road Knipoog
Een standaard Lada Nivaatje kan meer, VEEL meer, wél off-road.
Er rijden hier ook twee Fiat Panda (Puch Steyr) 4x4 en zelfs die zijn terreinwaardiger dan de huidige generatie RR.
Waar mijn mond van open viel is van wat een Kangoo 4x4 op de grove banden welke hier gemonteerd worden kan. Ok, het is geen Niva, LR90 of PuchSteyr maar Wow!

Ik woon in een omgeving waar NL-ers naar op off-road vakantie komen Pling
We hebben zelf een oude Santanta LandRover 109 met 3 liter 6-cil. diesel en net de héérlijke X-trail op een Korando ingeruild. Ja die Nissan is een VEEL verfijnder auto maar ondanks de verrassende robuustheid van deze fijne auto is het wat functionele robuustheid betreft geen vergelijk met de SsangYong.
Het is maar wat je wil/nodig hebt.
Zo is een RR een fantastich luxe bak net als zeg een VW Touareg welke hier razend populair is maar ván de weg af, kan je beiden beter parkeren en je duim opsteken naar Juan of Paco in zijn Niva of 88-by-Santana Haha!

Kortom: geen keyboard-wijsheid maar proof of the pudding Cool

Praktijktip voor trailerrijders: investeer 150 euro in een treklint, stuk gelaste ketting, schroefharpen, handschoenen en een mechanische 'kabelspanner' met 4 ton treksterkte. Daar heb je véél meer aan dan aan welke electrische lier ook. Mik je in een sporttas achterin en je kan je auto en/of trailer zelf vlot krijgen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:15

Huertecilla schreef:
Ik woon in een omgeving waar NL-ers naar op off-road vakantie komen Lachen

Dit is een filmpje van onze omgeving. Ze vliegen bijna pal over onze boerderij, al moet je dat weten Knipoog
Het busje is een 4wd en de omstandigheden zijn optimaal: droog maar nog niet té droog.*
Een moderne RR moet je bij het cortijo Gitano laten staat, ongeveer 100 meter lager dan waar het rijden in filmpje begint.
Waar de vliegeraars vertrekken is een plateau vanwaar je de berg verder op kan. Dat is met een terreinmotor niet makkelijk maar te doen. Met een terreinwagen heeft pas één ruignek de oversteek naar Gamacho aan de ander kant gemaakt.
Ik ben de enige die het te paard gedaan heeft/doet.
Met Bandida (hier op Bokt) heb ik het te voet gedaan. Moet je ervaren bergwandelaar voor zijn, anders trek je het niet.
Dit even als referentiekader Knipoog

Oh, en de 4x4xFAR = het paard Go jij! Go jij! Daar kan geen Unimog tegenop Pling

Maar goed dat is nu wel ver genoeg van het onderwerp.
Mbt trailertrekken op de weg én op paden wil ik graag opmerken dat het slim is om niet alleéén naar de auto te kijken. In de regel is een lichtere kar met een lager zwaartepunt met élke wagen ervoor overal in het voordeel.

hc

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:54

Huertecilla schreef:
finn2003 schreef:
Hoe kun je een Ssangyong met een X6 gaan vergelijken.

Omdat het concept van de x6 en actyon IDENTIEK is: een coupé op een offroad-basis.
Dat de autos verschillen lijkt me gezien het prijsverschil logisch.
Omdat ze hetzelfde concept hebben mag je functionaliteit en prijs zelfs regelrecht tegen elkaar afzetten Haha!

hc

ok, het concept is misschien hetzelfde maar een coupe op off-road basis gaat wel ver vind ik. Technisch gezien is een coupe maar een 2 of 3 deurs auto en ontbreekt de b-stijl bij een echte coupe. Daarnaast is de X6 op basis van de X5 en dus van een SUV die toevallig 4*4 heeft en de SS op basis van de Kyron die ook een SUV is.
Voor een off-road basis moet je toch meer aan een ouderwets ladder chassis denken vind ik en niet simpelweg een auto die hoog op zn poten staat en 4 wiel aandrijvng heeft.

En je kunt qua off-road misschien een Niva vergelijken met een RR,maar heb je wel eens geprobeerd om met een niva een beladen 2prds trailer te trekken?? Dat jij andere eisen stelt vanwege een andere leef omgeving kan ik inkomen, maar hier in NL mag ik hopen dat er niemand is die een 2 prds trailer achter een niva knoopt. In dat opzichte verliest een Niva dus alweer qua funtionaliteit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:00

finn2003 schreef:
En je kunt qua off-road misschien een Niva vergelijken met een RR,maar heb je wel eens geprobeerd om met een niva een beladen 2prds trailer te trekken?? Dat jij andere eisen stelt vanwege een andere leef omgeving kan ik inkomen, maar hier in NL mag ik hopen dat er niemand is die een 2 prds trailer achter een niva knoopt. In dat opzichte verliest een Niva dus alweer qua funtionaliteit.

???
- Ja,
- kan best,
- niks mis mee.
- Ook in NL niet.

Ik heb een trailer op maat van onze campo-andalusiërs en dat weegt vol nog geen 1600 kilo.
Laag, smal, op breed onderstel = nul probleem achter een Niva. Gewoon rustig rijden. Kan en mag in NL ook en daar heb je voordeel van minder bochten en nul bergen.
Een Niva heeft als voordeel dat het ding inherent veilig is: bij 90 maakt alles meer herrie dan 180 in de RR en harder dan die 90 zal je daarom niet rijden. Reken maar dat die Niva bij 90 veiliger is dan de RR bij 180.....

Ik heb nu een 4wd met 'ragtop' en 90-100 is een prima kruissnelheid. Leuk dat er abs en klapzakken in zitten maar dat je er niet hard mee rijdt is de échte veiligheid Cool

hc

p.s. het leuke van een voertuig als een Niva is dat het net als de Casio F91W een puur praktisch functioneel ding is een dikke vinger naar de consumptie-maatschappij Haha!
Terug naar de básis.
De 'musts' zijn aanwezig. Beter dan bij veel 'moderne' produkten.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:21

met jouw nog geen 1600kg heb je dus al een probleem omdat dat niet achter een huidige Niva mag wettelijk gezien. Aangezien er hier in nl niet zoveel andalusiers lopen en ook niet dit soort trailers, zul je toch al snel zwaarder zijn. Als ik zie dat een btje 2prds trailer 700kg doet en 2 fatsoenlijke paarden ook minimaal 500/600 kg elk heb jij met een Niva, Panda of Kangoo 4*4 toch echt een probleem.

Daarnaast moet je wel rustig aan doen met een Niva en trailer met zn koppel van 133nm. En wil je een keer op pad zonder trailer ben je met 90km/h in NL een gevaar op de weg en dan nog niet eens gesproken over snelwegen.

Ik ben tenminste van mening dat iemand die hier in NL op pad gaat met een Niva en 2 volwassen paarden iets niet begrepen heeft. Is gewoon een gevaar op de weg.

Hier op Bokt en andere fora staan wel vaker opmerkingen over een Niva, maar niemand die het in zn hoofd haalt om hier een fikse 2prds trailer achter te hangen en anders word het wel afgeraden
Laatst bijgewerkt door finn2003 op 16-12-08 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:35

Ik heb een VW Caddy 1.9 tdi 105 pk voor een anderhalf paards trailer Lachen

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:52

Wij hebben een bmw x5 voor de trailer staan.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:11

_Rijkie_ schreef:

Dan hoop ik dat je wel een lichte trailer en paard hebt, want deze mag maar 1300 kg trekken als ik het goed heb.

105 pk / 148 Nm is voor lekker rijden wellicht wat aan de krappe kant overigens.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:17

hier een vw transporter (t5) 2,5 tdi (met 173 pk). En met 2 paarden in de trailer haal je nog eenvoudig langzame voorgangers in. Dat is wat ik persoonlijk heel belangrijk vind; wat over met het gas, kom je een keer in een penibele situatie op de weg, dan kun je ook een keer wat gas bij geven ipv alleen maar sturen en afremmen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:08

Voor onze 2-paardstrailer staat altijd een lexus RX400h.
Trekt ie met gemak...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:26

finn2003 schreef:
Daarnaast moet je wel rustig aan doen met een Niva en trailer met zn koppel van 133nm.

Helemaal goed dus.

Citaat:
En wil je een keer op pad zonder trailer ben je met 90km/h in NL een gevaar op de weg en dan nog niet eens gesproken over snelwegen.

Euh...
1. Op de meeste niet snelwegen mag je maar 80 en dan nog vaak maar kleine stukjes.
Daarbij, wat is er mis met wat rustiger rijden? Waar klagen zoveel ruiters over? Waarom roepen die dat ze wel op het fietspad moéten? Allemaal lekker torren in de Niva en de ruiters kunnen op de weg waar ze horen Pling
2. Op de paar tweebaans wegen waar je 100 mág is 70 of 80 ook prima. Rij je met de vrachtwagens mee. Je MOET geen 100, hoef je niet in te halen, veel veiliger Pling
3. Op de snelweg geldt geen minimumsnelheid. Je moet minimaal 60 kúnnen. Wederom niets mis met 80-90 op de rechterbaan Pling
4. Op grote delen van het NL snelwegennet ís vaak geen 90 te rijden Pling
5. Mét aanhanger mag je nog steeds slecht 80 en ook als je straks 90 mag is 70 nog steeds ook goed en veiliger voor paard en wagen. Als dat tot gevaarlijk inhalen 'leidt' is dát gevaarlijk: niet de voorzichtige chauffeur is gevaarlijk maar de nemer van risico Pling
Onder de streep:
Het zou een knap stuk veiliger zijn op de drukke weg als alle autos maar 90 zouden kúnnen ipv veel 190. Waarom haast? Je leeft met haaste echt niet lange, waarschijnlijk korter Pling

Oh, en het topic gaan over welke auto voor de trailer. Nergens staat dat dit een zware tweepaards-trailer moet zijn. Voor zover mij bekend zijn er in NL ook HEEL veel lichte 1,5 paards trailers Pling
De Láda Niva is daar een perfect ding voor Haha!
Koop je nieuw overjarig met 2 jaar + 1 jaar voor zeg 12.000 miel. Het is nú al een klassieker dus verouderen doet ie ook niet Go jij! Go jij!

hc

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:33

Een Renault Laguna voor een 1.5 paards trailer.

Paula147

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:52

Wij hebben een Toyota Landcruiser voor een 4 paards angle loader.
Een super auto alleen gebruikt die 1 op 3 (benzine).

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:41

stefanvi schreef:
_Rijkie_ schreef:

Dan hoop ik dat je wel een lichte trailer en paard hebt, want deze mag maar 1300 kg trekken als ik het goed heb.

105 pk / 148 Nm is voor lekker rijden wellicht wat aan de krappe kant overigens.

1500 Knipoog

En het rijdt superbest Ja
We hebben ook een Ford Transit maar ik rij net zo lief met de Caddy met de anderhalf paards Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:56

_Rijkie_ schreef:
...maar ik rij net zo lief met de Caddy met de anderhalf paards Ja

De valkuil is dat de motor zó fijn trekt dat je de snelheid uit het oog verliest. Ga je een beetje heuvelaf in een bocht, dan merk je ineens dat de Caddy niet zwaar is Knipoog
Toen we hierheen verhuisden ben ik een paar keer met een dubbelasser achter de Caddy tussen NL en Andalusië heen en weer gereden. Fijn rijden, zuinig, maar..... hou je snelheid aan de veilige kant. Het ding snorde zó lekker dat ik echt bewúst op de teller moets letten. Ook op lange rechte vlakke stukken blijft het kwadraat van de snelheid de kinetische energie vermenigvuldiger.

We zijn trouwens afgrijselijk over de kop gegaan met een LandRover TD5 voor een aanhanger. Een 'veilige' combinatie, maar ook dan blijft een sterke auto voor een zware aanhanger een knap stuk minder 'lichtvoetig' dan een Suzuki Swift....

hc

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:00

Wij hebben een bmw 320diesel (bj 2000) met een gewicht van 1375 kilo.
Nog geen trailer erachter gehad, maar dit kan makkelijk.
Wordt van de zomer wss een 1,5 paards trailer aangeschaft.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:03

De tweepaards trekken we met een Santa Fé, dat doet ie prima Ja. Ikzelf vond de Nissan Patrol die we eerst hadden fijner, die klonk zo mooi Bloos , maar toen er zwarte wolken uit de uitlaat kwamen was mijn vader er wel klaar mee.

De ponytrailer met koetsenframe die we sinds kort hebben, daar heb ik mijn Daewoo Kalos voor (jawel, die mag maar 1100 kg trekken). Top!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:23

Subaru Impreza met dubbele versnellingsbak. Ideaal! En mijn Dad ziet er in het dagelijks leven niet uit als zo een vader met "een paardenbak" aangezien de auto er verder uit ziet als een heel gewone auto. Haha!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:33

De autoleek meld zich weer.

Wij gaan in maart verhuizen en nemen onze auto dan mee ( we wonen nu nog in Duitsland)
We houden de auto in ieder geval tot ons trouwen ( we gaan 1 september 2009 trouwen)
daar onze auto dan als trouwauto mag dienen.
Daarna wil vriendlief onze auto ( Audi S8 van bouwjaar 2000) inruilen op een nieuwe VW crafter.
Het was de bedoeling dat de S8 zou blijven en voor mij alleen zou worden, maar ondanks dat ik het een hele mooie auto vind met alle luxe die een mens maar kan bedenken wil ik toch niet zo'n grote auto, ik heb liever een A3 daar de S8 mij te groot is.
Aangezien ik er absoluut geen verstand van heb vraag ik mij af of de Crafter ook een 2 paard trailer mag trekken?
We reden altijd met een anderhalfpaards trailer maar we willen een 2 paards aanschaffen.

Nou ik ben benieuwd naar jullie bevinden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:55

Volgens autotrader.nl mag ie 2000kg trekken dus; ja. Lachen