Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:09

Samen besluiten een paard te kopen is inderdaad weer iets heel anders. Dan heb je ieder een "half paard" en del je uiteraard ook de kosten. Verder weinig persoonlijke ervaring mee. Wel een paar gezien op stal, maar dat ging na een poosje toch meestal weer uit elkaar. Degene die dan het paard houd, zit dan ineesn wel voor onverwacht hoge kosten. Niet leuk lijkt me.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:11

Inderdaad Wendy, het gebeurd vaak genoeg.
Bij mij zat er nog wel een verhaal aan vast. Knipoog
Het paard wat ik toen reed is een keer uitgebroken uit zijn weide.
Hij is toen in een andere kudde paarden beland en daar is er ruzie ontstaan.
Mijn bijrijdpaard mankeerde niets, maar het paard van een andere pensionklant wel.
De DA moest er toen aan te pas komen.
De pensionklant beldde mij op om dit te vertellen, want ze kreeg geen gehoor bij de eigenaar van mijn bijrijdpaard.
Ze wou uiteraard de DA kosten bij haar verhalen.
Ik heb toen ook de voicemail van de eigenaar van mijn bijrijdpaard ingesproken.
Even later werd ik weer door de pensionklant gebeld dat mijn bijrijdpaard was opgehaald en ik wist van niets!
Ik weer de eigenaresse gebeld, maar die gaf zich nooit meer thuis Boos! en paard met de Noorderzon verdwenen!

Oja, nu 6- 7 jaar later vond ik hem weer terug. Bleek dat het paard bij mijn verzorgpaard in de buurt te staan (die ik nu ruim een jaar verzorg), zonder dat ik dat uiteraard wist. Bleek jaren 25 km verder gestald van mijn huis gestald te staan.
Laatst bijgewerkt door foetsie op 27-12-06 23:17, in het totaal 2 keer bewerkt

_Susan_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:14

Mijn moeder had het passende antwoord Clown
Hoezo bijdrijder moet die ook al betalen die rijdt toch alleen maar mee !!
Ze had het dus kennelijk over een auto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:18

Wendy schreef:
Dat kan niet... of je bent mede-eigenaar en hebt dus ook wat te zeggen over het paard, of je bent bijrijder. Al zou ik het sowieso niemand aanraden om een paard samen te kopen, maar das weer een ander verhaal Knipoog

Tsja, ik ken diverse situaties waarin toch echt geen sprake was van mede-eigenaarschap, maar wel van "het paard ook voor de helft voor jezelf hebben" waarbij het paard ook gekocht is met die bedoeling...

Of het slim is om met zijn tweeën een paard te kopen, laat ik daarbij in het midden Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:42

ik vind het niet de normaalste zaak van de wereld Clown
ik licht mijn bijrijdster in,in mijn ogen hoort dat zo en wij gaan ook heel goed met elkaar om
verder prive niet ,dat blijft gescheiden Knipoog
hoewel mijn vorige bijrijdster nu ze bevallen is van haar 2 de zoontje nu wel over de vloer komt
dat deden we toen niet Haha!
en dat we alles wat mijn pony aangaat doornemen samen vind ik ook heel normaal ,het gaat tenslotte om de pony! Pling

dus mocht ik van stal moeten veranderen dat gaat dat mooi in overleg samen,ook wat het westernlessen betrefd zijn we samen in gesprek geweest Knipoog en eruit gekomen bij wie en hoevaak we gaan lessen Sigaar

ik vind het erg raar om zomaar een paard waar een bijdrage voor betaald word per mnd, door een bijrijdster, weg te halen en nooit meer wat te laten horen.
dat zou bij mij echt niet opkomen
wij zorgen samen voor mijn pony,en dat moet in overleg! *LOL*

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 23:59

Myfairytale schreef:
More schreef:

Ze moeten geen geld van mij hebben, lees bovenstaande posts maar waarom ik en anderen dat vinden...

Okej sorrie Bloos .
Maar zou nog steeds niks gaan vragen.

Is al goed joh. Haha!

BLONDY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 08:46

Ik had voor dat ik Dunja voorzorgde ook een bijrijders paardje, een hele leuke, reed M2 en daar heb ik super veel van geleerd, helaas werd die kreupel en dat bleef een half jaar ongeveer zo, hij zou nooit meer echt goed wedstrijdjes kunnen lopen, ik kon dus een half jaar niet rijden en ik moest gewoon door betalen 75 euro in de maand, terwijl ik dan alleen kon knuffelen beetje stappen en de stal uitmesten.. dat vonden mijn ouders onzin en moest ik dus stoppen vrij normaal dat mijn ouders dat zijden.
Maar ik was wel helemaal overstuur, ik was zo gehecht aan dat beesie..
Toen ben ik weer manegelessen gaan volgen waar ik eigenlijk geen bal aan vond, elke week het zelfde liedje.
Ik wist precies waarneer we wat gingen doen, na een jaar manege lessen ging ik dus weer dringend op zoek naar een bijrijderspaard want het paardrijden vond ik zo steeds minder worden en heb er eens aangedacht te stoppen vanwege die manege lessen, maar ik kon het niet paardrijden is gewoon mijn pasie, ik doe het nu 9 jaar dus daar kan ik niet meer mee stoppen.
Nja ik kwam dus vrij snel een advertentie van Dunja tegen op internet, toen heb ik meteen gereageerd, ze zoekte eigenlijk iemand van 18 jaar of ouder en ik ben 15(bijna 16) maar ik dacht ach proberen kan geen kwaad, ik mocht die dag nog meteen komen kijken, en het klikte meteen, het is een SUPER paardje, nog heel jong en ik kan dr alles mee doen, buitenritten wedstrijden springen, met me oude verzorgpaard mocht ik geen buitenritten omdat hij zo vreselijk druk was.
Ik weet zeker dat ik van Dunja nog super veel kan leren, want ik vind dat je van een bijrijderspaardje die je 3x in de week doet veel meer leert dan op een manegepaard, die paarden kennen alles al, er rijd steeds iemand anders op en iedereen rijd toch weer anders dus dat paard weet gewoon niet meer wat die moet doen, ver komen met een manegepaard kom je toch niet.
Ik doe Dunja nu sinds september als het goed is, dus nog niet zo heel lang en heb ik november 2 wedstrijdjes gereden en werd meteen 2 keer eerste.
En ik vind het dus ook heel normaal dat ik gewoon 60 euro in de maand betaal, ik mag er alles mee...
Welke bijrijder mag nou na 2 maandjes verzorgen al meteen een wedstrijd starten? nou niet veel mensen.. Of mag na 3 weekjes/maandje ongeveer al meteen een buitenrit maken naar me huis toe.
Ik vind dus dat het verschilt of je moet betalen of niet, als je alleen maar rondjes mag rijden in de bak, niet springen geen wedstrijden geen buitenritten, oke dan snap ik dat het hooguit 20 euro in de maand mag kosten, maar als je alles met je bijrijderspaard mag doen, is het normaal dat je 50 tot 60 euro in de maand uitgeeft, het is veel voordeliger dan manege lessen! Ik betaalde voor me manege les 14,50 per les! en wat leerde ik er nou? helemaal niks! als je dan 14,50 x 4 doet, dat is 58 euro, en dan rijd je 4 keer he. ik rijd nu 3 keer in de week dus 12 keer in de maand, en dat is 60 euro.
Dus de mensen die zeuren als ze moeten betalen voor het bijrijden, moeten alles eens gaan omrekenen! Denk dat mensen dan wel anders gaan denken over de kosten van een bijrijder.
En onthoud ook, je gebruikt wel al de spullen van iemand anders,daar heeft zij ook voor betaald..!
Dus ik snap niet waarom iedereen hier vind dat een bijrijderspaard GRATIS moet zijn, ONZIN!!
Weetje wat dan gratis moet zijn? die manege lessen waar je niks van leert, van je bijrijders paardje leer je nog eens wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 08:56

Een paard met 2en kopen is ook alles samen delen.
En ook een evt. verkoop samen overleggen.

Ik heb dus op een handelsstal samen een paard gehad, dat werkte niet.
Hij vond hem slecht springen, moest eruit.
Ik dacht met wat rust en tijd dat hij het goed zou gaan doen.

Paard staat hier nu in de wei, Kawa
(overigens had ik gelijk Tong uitsteken )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:00

Ik ben en blijf de eigenaar van mijn paard. Als je het heel erg goed bekijkt heb je als eigenaar officieel gezien geen verantwoording aan een verzorger of bijrijder af te dragen. Het is alleen wel netjes om te bespreken met je bijrijder/verzorger wat je wilt en wat je plannen zijn.

Zo wilde ik van stal verhuizen, mijn verzorgster had al lange tijd op de nieuwe rondgelopen, dus die wist hoe het er is.

Had ik echter besloten om naar een andere stal te gaan, dan had ze daar verder niks over in te brengen gehad. Hoe grof het ook klinkt. Gelukkig doen we wel veel in overleg, maar ik blijf toch altijd de eindverantwoordelijke Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:03

Ja zo simpel is het, als eigenaar beslis je uiteindelijk.
Dat kan met verhuizing zijn
Met verkoop
maar ook dat je bijv geen bijrijder meer wilt mdat je zelf meer tijd hebt gekregen.

Daarom ben ik dus oa tegen betaling.
Je betaald, maar zeggenschap heb je toch niet.
Je red wel de eigenaar uit de brand, zodat die wat tijd voor zichzelf heeft en daar moet je dan nog voor betalen ook.
Ik zie het als een wederdienst
Mes snijd aan 2 kanten.
Eigenaar met wat extra tijd en toch verzorgd paard
bijrijder die een vast paard kan rijden

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:09

Dat bedoelde ik dus ook met betalen en daarna eisen gaan proberen te stellen. Knipoog

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:26

Tallie_Ho schreef:
Ik ben en blijf de eigenaar van mijn paard. Als je het heel erg goed bekijkt heb je als eigenaar officieel gezien geen verantwoording aan een verzorger of bijrijder af te dragen. Het is alleen wel netjes om te bespreken met je bijrijder/verzorger wat je wilt en wat je plannen zijn.

Zo wilde ik van stal verhuizen, mijn verzorgster had al lange tijd op de nieuwe rondgelopen, dus die wist hoe het er is.

Had ik echter besloten om naar een andere stal te gaan, dan had ze daar verder niks over in te brengen gehad. Hoe grof het ook klinkt. Gelukkig doen we wel veel in overleg, maar ik blijf toch altijd de eindverantwoordelijke Haha!

Mee eens, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je dan een bijrijder tijdig van dit soort zaken op de hoogte stelt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:30

Ik zou willen dat mijn verzorgster bijvoorbeeld elke week priveles nam op har kosten. Dat zou voor mij wel genoeg zijn denk ik.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:37

Tja, meeste bijrijders vinden les doodeng Knipoog

En uiteraard overleg ik wel met de verzorgster van mijn paard, ook al hoef ik dat officieel gezien niet te doen Knipoog

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:38

Een paard met zn tweeen kopen, daar ben ik het type echt niet voor..

Mijn verzorger geeft een bijdrage en lest af en toe een prive lesje
Ik vind dat ik als eigenaar idd de eindverantwoording heb en de beslissingen maak.
Maar ik betrek haar wel overal in/bij

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:39

Tallie_Ho schreef:
Tja, meeste bijrijders vinden les doodeng Knipoog

En uiteraard overleg ik wel met de verzorgster van mijn paard, ook al hoef ik dat officieel gezien niet te doen Knipoog

Haha , is dat zo?
Bij ons op stal lessen de meeste bijrijders wel met hun verzorgpaard
Die zijn allemaal in de ban van dat parelli gebeuren Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:41

ravellie schreef:
Haha , is dat zo?
Bij ons op stal lessen de meeste bijrijders wel met hun verzorgpaard
Die zijn allemaal in de ban van dat parelli gebeuren Knipoog

Van de bijrijders die ik heb gehad is er nu 1 geweest, die 1 les heeft gereden in dik een jaar tijd..

Ik kan niet in de knip van een ander kijken, dus ik kan ze niet dwingen de les te nemen, tenzij ik het zelf ga betalen.. En ik heb het geld helaas niet ook aan de bomen groeien.. Knipoog

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:45

Jeetje, meen je dat nou?
Wie wil er nu geen les op die knappe fjord van jou? Knipoog

Nee, is waar, je kan niet in de knip van een ander kijken
En lessen voor een verzorger gaan betalen gaat mij iets te ver als ik eerlijk ben.
Maar je kan bijv ook voorstellen dat ze om de week een les nemen ofzo,dan leren ze nog beter met je paard om te gaan

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:58

Ik heb nog nooit voor 1 van mijn bijrijdpaarden betaald en ben dat eerlijk gezegd ook niet van plan. Ik stop er de dagen dat ik rijd behoorlijk wat tijd in en verbeter het paard. Daarbij als ze hem door een prof laten trainen betalen zij er geld voor en dan is dit toch een goedkopere oplossing. Verder vind ik de 100 euro die ze in amsterdam vragen belachelijk en dat ga ik ook echt niet betalen. Kan je je paard niet zonder bijrijder betalen neem dan geen paard.

Lessen betaal ik nu zelf zodat ik zelf kan beslissen bij wie ik ga lessen. Ik heb namelijk wel de regel zolang de eigenaar betaalt bepaalt hij ook bij wie en ik heb nu bij zoveel mensen gereden waar ik zelf nooit zou lessen dat ik daar geen zin meer in heb.

Als ik zelf een paard heb neem ik geen bijrijder want ik ben heel slecht in delen. Dan is het mijn paard en daar ga ik alleen op.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:09

ga geen paard delen in kosten, het is van jouw óf niet van jouw. Het delen kan heel goed gaan, maar wat als jij 'ja' zegt en de ander 'nee'. Je kunt beter eigenaar zijn, dan heb je het recht te beslissen. Een bedrag vragen aan iemand die jouw uit de brand helpt zou ik ook niet doen, wel kun je zeggen 'je mag mijn paard 2x in de week gratis rijden maar ik wil dat je minimaal 2x per maand een les neemt'. De bijrijder betaald dan de les zelf, daar leert ze dan ook nog wat van!

saray1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 02:08

Joki schreef:
Ik heb nog nooit voor 1 van mijn bijrijdpaarden betaald en ben dat eerlijk gezegd ook niet van plan. Ik stop er de dagen dat ik rijd behoorlijk wat tijd in en verbeter het paard. Daarbij als ze hem door een prof laten trainen betalen zij er geld voor en dan is dit toch een goedkopere oplossing. Verder vind ik de 100 euro die ze in amsterdam vragen belachelijk en dat ga ik ook echt niet betalen. Kan je je paard niet zonder bijrijder betalen neem dan geen paard.

Lessen betaal ik nu zelf zodat ik zelf kan beslissen bij wie ik ga lessen. Ik heb namelijk wel de regel zolang de eigenaar betaalt bepaalt hij ook bij wie en ik heb nu bij zoveel mensen gereden waar ik zelf nooit zou lessen dat ik daar geen zin meer in heb.

Als ik zelf een paard heb neem ik geen bijrijder want ik ben heel slecht in delen. Dan is het mijn paard en daar ga ik alleen op.

Ik blijf het de omgekeerde wereld vinden hier.
De bijrijders hier doen net of ze barmhartige samaritanen zijn. Ze moeten allerlei vervelende klusjes doen zoals uitmesten en door weer en wind komen, ze moeten er wel heel veel tijd in steken en ze hebben ook al niks te vertellen over het bijrijdpaard. De eigenaren mogen god op hun knieen danken dat deze mensen dat voor hen willen doen en ze zouden eigenlijk nog geld toe willen krijgen voor hun diensten. (waarom doen jullie het dan in vredesnaam). Welcome to the real world. wake up.

Of iemand nou wel of geen bijdrage vraagt voor het bijrijden moet iemand zelf weten, maar de rollen worden hier en daar toch wel een beetje omgedraaid. Als je een paard bijrijd zonder een bijdrage mag je er ook wel wat voor doen!
Mijn ervaring met sommige bijrijders (en NEE, ik vraag geen bijdrage) is dat ze wel willen rijden maar verder geen interesse hebben in het paard zelf. Ze denken niet bijvoorbeeld; zal ik het paard eens een keertje losgooien na het rijden of zal ik hem eens een uurtje buitenzetten. Als het paard kreupel is zijn ze plots ziek of hebben geen tijd. Ook dit soort dingen hoort bij het bijrijden in mijn optiek en dat vergeten sommige mensen wel eens (ik wil niet iedereen over een kam scheren, maar GOEDE bijrijders zijn schaars).

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:25

Rosa1970 ik ben blij dat je mij al zo goed denkt te kennen dat je blijkbaar meent dat ik niks doe. Als bijrijder zorg je voor het paard net als de eigenaar dus tuurlijk zet je het paard buiten en kom je stappen als het paard kreupel is. En ik beweer ook niet dat ik een barmhartige samaritaan ben, want als ik een eigen paard had kunnen betalen had ik nooit bijgereden hoe leuk ik die paarden ook vind. Maar het is echt niet zo dat het voor de eigenaar onvoordelig is om een niet-betalende bijrijder te hebben dat was het enige wat ik beweer

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:19

ik heb een goede bijrijdster,en ze betaald de helft van smid en stal
en nee, ik heb geen top dressuurpaard maar een appaloosa pony waar western mee gereden word op recreatief niveau

vandaag gaat ze sinds 1 week weer even rijden omdat ze ziek geweest is.
en het mesten hoort gewoon bij de taken die een eigenaar ook zou hebben,ze moet mijn pony dan ook behandelen alsof het haar eigen pony zou zijn.
alleen heeft zij het makkelijker,meestal ga ik in de ochtend naar stal om los te gooien en mest ik gelijk uit
zij hoeft dan alleen de drollen eruit te halen en verder lekker met de pony bezig te zijn.
soms als zij ook in de ochtend komt mag ze alles doen Haha! en dat vind ze nog leuk ook!

ik begrijp sommige bijrijdster niet die zo mokken over het werk dat rondom het paard moet gebeuren,en dat ze daar niet voor willen betalen Clown sorry maar dat hoort er gewoon bij!
ik zie het bij mij op stal ook,zodra het paard wat gaat mankeren zijn ze vertrokken.lekker makkelijk en weinig liefde voor het dier dus Cool
bij deze gaat het alleen om het rijden,ik vind dat belachelijk.
alles kost geld,ook een manege is niet gratis en daar kan je een uurtje rijden of je huurt het paard per uur!
bij mij kan je de hele dag!al kom je 2x om te rijden of ga je naar het strand dat is een rit van ong 4uur.

en dat een bijrijdster niets te vertellen heeft over het paard klopt Knipoog het is mijn paard en de grote beslissingen zijn voor mij
ik vraag me af wat de bijrijdster zou moeten beslissen?
en verder qwa rijden gaat het in overleg en ik bemoei me niet met haar rijden
zij vraagt mij om hulp als het niet lukt,en komen we daar niet uit dan zal er een les genomen worden
en over het lessen zijn we het eens geworden bij wie we dat gaan doen ,ik doe dan ook mee Clown
en over eventuele verkoop heeft de bijrijdster niks te vertellen en over de stalling ook niet
we kunnen overleggen waar we heen zouden willen maar ik beslis Sigaar

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:22

Maar wat Rosa zegt is wel waar, ze zijn heel schaars!! Ik heb ook een keer tegen een bijrijdster gezegd dat mijn paard er ook stond als hij ziek was, en dat ze niet alleen maar moest komen als er alleen maar gereden kon worden! Je kan mij nergens pissiger mee krijgen als zeggen dat je niet komt omdat je niet kunt rijden.. Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:25

ik vind wel als je je paard verkoopt dat de bijrijder 1e keus moet hebben