Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:59

farmer1993 schreef:
ik vind de prijs echt niet hoog.. ik heb de paarden aan huis staan en kost per paard ongeveer 100 eu per maand voor alleen hooi... je zal er van schrikken wat een pensionstalhouder elke maand kwijt is voor 1 paard. niet alleen hooi en stro moeten ze betalen . denk aan verzekeringen, weide / paddock onderhoud, bak onderhoud en andere faciliteiten onderhoud, stroom, water verbruik en noem het maar op. maar ik kan ergens ook wel begrijpen dat deze situatie balen is maar denk dat nog steeds ondanks de verhoging amper wat oplevert voor de stalhouder .

Ik heb ze eveneens aan huis en kom in totaal met alles dus (krachtvoer, hooi, stro) niet eens aan 150 voor twee paarden. Het is maar net waar je zit blijkbaar. De dag dat ik 300 euro moet neer leggen voor 1 paard stop ik er mee.

farmer1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:01

Ayasha schreef:
farmer1993 schreef:
ik vind de prijs echt niet hoog.. ik heb de paarden aan huis staan en kost per paard ongeveer 100 eu per maand voor alleen hooi... je zal er van schrikken wat een pensionstalhouder elke maand kwijt is voor 1 paard. niet alleen hooi en stro moeten ze betalen . denk aan verzekeringen, weide / paddock onderhoud, bak onderhoud en andere faciliteiten onderhoud, stroom, water verbruik en noem het maar op. maar ik kan ergens ook wel begrijpen dat deze situatie balen is maar denk dat nog steeds ondanks de verhoging amper wat oplevert voor de stalhouder .

Ik heb ze eveneens aan huis en kom in totaal met alles dus (krachtvoer, hooi, stro) niet eens aan 150 voor twee paarden. Het is maar net waar je zit blijkbaar.

dat doe je goed. ben ik benieuwd wat voor soort hooi je koopt en of ze onbeperkt krijgen ? of geef je om de zoveel uur ? wellicht kan ik er wat van leren :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:06

Ik denk dat alles valt en staat met hoe je inkopen kunt en hoe je eventueel stal etc houdt hoe schoon je daarmee ook wil zijn en of je viespeuken hebt en wat je aan krachtvoer geeft.

Hier ook aan huis gehad en een baaltje hooi kost hier al jaren €5 per baaltje. Daar doet een paard ongeveer 2 dagen mee dus 15 balen in de maand dat is dan al €75 voor één paard aan hooi. Dat is dan ongeveer 10-12 kg hooi per dag.

Hier stonden ze op vlas dat was destijds €6 per pak. Paard was een smeerkees en plast veel dus er gingen 3 pakken in de week door ongeveer 12 in de maand dan zit je dus ook op een €75 aan bodembedekking.

Ik zat daarom alleen daar al op €150 per maand voor één paard. Daar kwam krachtvoer dan nog bij en dat was ook wel zeker €25 in de maand (vitaminebrok en muesli)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:33

farmer1993 schreef:
dat doe je goed. ben ik benieuwd wat voor soort hooi je koopt en of ze onbeperkt krijgen ? of geef je om de zoveel uur ? wellicht kan ik er wat van leren :o

Grote balen hooi, onbeperkt hooi in slowfeeders zomer en winter. Ze krijgen equifyt meuslie en slobber en florian oerbrok (kwa krachtvoer hebben ze verschillende behoeftes.)
Ze staan op gehakseld koolzaadstro maar staan niet veel op stal. :)
Ze krijgen dan ook nog verschillende soorten luzerne maar niet als vervanger. Puur als bezigheid. :) ze krijgen ook zo nu en dan blokken maar dat zijn extra’tjes. Meestal gebruik ik die op de camion omdat ze dat liever eten dan gewoon hooi dus zo krijg ik er op wedstrijd ook ruwvoer in. :) de beste aanwinst vind ik was zo’n rubberen haybal. Klucht om te vullen maar als je creatief vult (havens brix, hooi er om heen goed strak er in gepropt) dan houd ik die van mij van tijd drie nachten bezig met die bal alleen naast hun luzerne _O- luzerne is dan een gewone voerschep dus dat zal wat, 300gr zijn? 500?

Grote balen hooi vs kleintjes scheelt enorm. Gehakseld stro vs gewoon IMO ook (ook op de mesthoop)

Een echte smeerkees zou je op strokorrel kunnen zetten om de prijs te drukken maar ik vind gehakseld stro fijner.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 01:53

Oef wat zijn wij blij dat we nu een kale stalprijs hebben! Alleen gebruik stal, rijbaan en weides, wij voeren wel voor ze 2x daags( hooi voorraad vullen ze dagelijks zelf aan)de rest alles exclusief!
Mensen hebben werkelijk geen notie wat de kosten zijn tegenwoordig en hey mag de staleigenaar er ook nog wat aan overhouden/ verdienen?
Misschien moeten pensionklanten zelf eens gaan berekenen wat je paard kost, wat de pensionhouder aan werk heeft met Jou paard( tel de dagelijkse minuten eens op en vermenigvuldig ze x de dagen van de maand) .
Klein rekensommetje;
Wij voeren beide paarden 2x daags, daar zijn we een kwartiertje mee bezig per dag, klinkt niet als veel he, maar doe het dan eens x 30 is het toch nog zo'n 7,5 uur per maand! Doe dat eens x 15 euro bruto uurloon) dan is het toch al zo'n 112 euro per maand! Heb ik het alleen over even 2x daags 2 schepjes voer in een de voerbak gooien! Kijk dan gelijk ook even wat jouw bruto uurloon is!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 02:17

Ayasha schreef:
farmer1993 schreef:

Grote balen hooi, onbeperkt hooi in slowfeeders zomer en winter. Ze krijgen equifyt meuslie en slobber en florian oerbrok (kwa krachtvoer hebben ze verschillende behoeftes.)
Ze staan op gehakseld koolzaadstro maar staan niet veel op stal. :)
Ze krijgen dan ook nog verschillende soorten luzerne maar niet als vervanger. Puur als bezigheid. :) ze krijgen ook zo nu en dan blokken maar dat zijn extra’tjes. Meestal gebruik ik die op de camion omdat ze dat liever eten dan gewoon hooi dus zo krijg ik er op wedstrijd ook ruwvoer in. :) de beste aanwinst vind ik was zo’n rubberen haybal. Klucht om te vullen maar als je creatief vult (havens brix, hooi er om heen goed strak er in gepropt) dan houd ik die van mij van tijd drie nachten bezig met die bal alleen naast hun luzerne _O- luzerne is dan een gewone voerschep dus dat zal wat, 300gr zijn? 500?

Grote balen hooi vs kleintjes scheelt enorm. Gehakseld stro vs gewoon IMO ook (ook op de mesthoop)

Een echte smeerkees zou je op strokorrel kunnen zetten om de prijs te drukken maar ik vind gehakseld stro fijner.

Even toevoegen, kan niet meer editten: voor een smeerkees is gehakseld stro fijn kwa mesten maar veel verbruik. Het mesten is lichter maar heb twee weken een veulen (7 maanden) op stal gehad en die verbruikte meer op twee weken dan mijn twee volwassen paarden samen op drie maanden. Als die langer was gebleven was hij op korrels gegaan. Korrels is echter wel zwaarder om uit te mesten vond ik.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 06:21

Ja. Maar het is dan ook nodig om hooi bij te kópen. En dat kost geld. Of dacht je dat in een droge zomer spontaan extra hooi materialiseert op een stal?[/quote]

Onze staleigenaar heeft ook vorig jaar geen hooi moeten bijkopen.
Hij had zelfs genoeg om een deel te verkopen. Hij heeft heel veel land :)

En het ene jaar is het andere niet. Vorig jaar was het uitzonderlijk droog. Er staan daar mensen die daar al 10 jaar staan, en 9 jaar op rij geen hooi hebben moeten geven in de zomer bij gebrek aan de gras. Dus ja, vorig jaar (zomer) was een duurder jaar, tegenover 9 goedkopere jaren.

EDIT - kijk, niemand wordt blij van een prijsverhoging (behalve degene die mag ontvangen gok ik :P ), maar dat op zich kan ik nog wel plaatsen. Mij gaat het echt om het gebrek aan schuiloptie, voor die prijs. En dan ook vooral omdat ik merk dat mijn paard niet blij is bij gebrek aan schuiloptie. Dezelfde prijs mét schuiloptie vind ik pittig, maar prima. Gooi er dan nog een maand of 3 per jaar 30 euro extra tegenaan, die betaal ik dan ook gewoon - niet met plezier, maar als mijn paard daardoor zoveel kan schuilen als ze wilt, kan ik daar heus mee leven.[/quote]

Misschien voor jouw verstandig om eens rond te gaan kijken naar een andere stal, kijken of je dan goedkoper uit bent

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:29

farmer1993 schreef:

Precies dit! Al vinden sommigen dat een pensionhouder hun paard mag gaan onderhouden lijkt wel!
Want owee als je er een euro aan zou verdienen zeg 8)7

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:31

monsera schreef:
LWDaisy schreef:
Maar mijn paard staat ondertussen zo goed als alle dagen aan "de overkant", en dat was niet de bedoeling/afspraak want daar staat ze dus echt op een open vlakte, zonder enige schuiloptie. En het is dat mijn paard zo'n huismus is die enorm graag schuilt dat dat mij zo ongelukkig maakt. Moest ze zelf kunnen kiezen tussen wel/niet schuilen en constant buiten staan, zou ik er lang niet zo zwaar aan tillen, maar zo is ze dus niet.

Waarom staat ze nu dan aan de overkant en niet in het stukje met schuilstal?
Kun je niet overleggen dat je graag weer je oude stukje terug wil.

Ik snap het niet helemaal denk ik. Wat ik lees is dat jij 2 stukjes land hebt maar nu dus nog maar eentje mag gebruiken.klopt dat?

Origineel had ik 1 stukje land, met schuilstal.
Het eerste jaar dat ik daar stond, is ze niet van dat stuk land afgeweest. Dat maakte dat ik 1 maand vroeger dan de rest (die winter- en zomerwei hebben) aan het hooi ben begonnen.
Ik wil dat ze op dat stukje blijft staan, ik wil niet dat ze verzet wordt. Als ik dan 1 maand de meerprijs (30 euro) moet betalen voor hooi, doe ik dat met een glimlach.

Nu heb ik 2 stukjes land, waarvan 1 zonder schuiloptie. En op zich is dat natuurlijk fijn: meer gras!
Waar ik niet blij mee ben, is dat mijn paard ondertussen alle dagen op dat extra stuk gezet wordt, om zoveel mogelijk hooi uit te sparen (terwijl dat hooi mee in de prijs zit), op dagen waarvan ik vind dat een schuiloptie wel welkom/nodig is.
De originele afspraak was: Daisy staat hier, en mag hier lekker blijven staan. Dat is waar ik als eigenaar blij van wordt - lekker op pensioen, lekker rustig op haar eigen weitje, 24/7 toegang tot de schuilstal. Dat is waar ik blij van wordt, omdat Daisy daar blij van wordt. Geen gedoe, geen overzetten, altijd een schuilstal. Dat is wat de afspraak was.

Anderhalf jaar geleden kreeg ik nieuwe buren, 2 ruinen. Eentje was wat jonger, eentje was wat ouder. De jongere viel de oudere nogal lastig. De eigenaar van het oudere paard kwam mij toen vragen of ik de paarden wilde samenzetten en een samenwerking met hun wilde aangaan: nee, sorry. Ik heb te veel pech gehad met weigenoten die hun aandeel niet leveren, én ik heb een vrij asociaal paard. Ik zag het niet zitten mijn merrie als bliksemafleider in te zetten tussen die 2 ruinen.
Ze is toen, na mijn "nee, sorry" achter mijn rug om de staleigenaar gaan bepraten, waardoor die met dezelfde vraag afkwam. Tegen mijn staleigenaar durf ik minder "nee" te zeggen, want ja, hij is de baas haha. Dus heb ik dik tegen mijn zin toegegeven, maar wel met de belofte "enkel in de zomerperiode", van zodra er weer hooi gevoerd wordt (winterperiode) gaat iedereen terug naar zijn eigen stuk en staan ze niet meer samen. Zo kan iedereen rustig eten.
En ik had gelijk hoor, qua wantrouwen omtrent de samenwerking: de eigenaar van de oudere ruin kwam veel meer niet dat wel, en ik ging daardoor van 1 naar 3 paarden qua verzorging, overzetten, uitmesten, ...
Met de jongere ruin kwam mijn merrie wel goed overeen - maar binnen de maand stond die tegen HB aan, waardoor die (opnieuw dik tegen mijn zin) mijn stuk land kreeg (want dat stuk is kleiner en daardoor geschikt voor 1 paard), waardoor ik alleen met de oudere ruin stond (waar mijn merrie absoluut niets van moest weten) en met een weigenoot zat opgescheept die meer niet dan wel kwam. Ondertussen liep de jongere ruin mijn stuk helemaal aan flarden, het heeft maanden tijd nodig gehad om weer te herstellen.

Dit is allemaal gebeurd nadat ik mijn oorspronkelijke stuk een jaar eerder heb afgegeven aan een ander paard, want ook HB, en dat stuk had een klein paddockje dat makkelijk kon worden afgezet. Bij dat stuk hoort geen overkant, dus ik heb ondertussen al flink spijt dat ik dat stuk uit handen heb laten gaan. Maarja, paard staat HB, en ik wil wel meewerken dan, dan zou ik andersom ook heel fijn vinden.

Ik ben dus al een paar x opgeschoven, sta steeds verder weg van de loods, heb daardoor ook geen verlichting meer, en van de originele afspraken schiet niets meer over.
De jongere ruin (mijn Daisy haar maatje) werd verkocht. Ik bleef met de oudere ruin over, en dat was elke dag ruzie met mijn Daisy. Ik bleef met diens eigenaar over, wie amper kwam, wat mij dubbel zo veel werk bezorgde.
Uiteindelijk is zij verhuisd, en tegen die tijd was het al de standaard geworden dat mijn paard dagelijks moest samen staan met een ander, hoewel dat niet de afspraak was. Ik kreeg er een nieuwe weigenoot bij, een oudere ruin. Daar heb ik destijds nog een topic over geopend: deze ruin dekte mijn merrie tot wel 8x per dag. Dat wil je niet, met een merrie die vol artrose zit. Elke dag zorgen, gaat dit wel goed, doet hij haar geen pijn, welke wondjes heeft ze vandaag weer, ... We haalden hen 's nachts uit elkaar, maar daar was de staleigenaar niet blij mee.

Dat paard is een paar maanden geleden héél plots overleden. Kreeg ik 2 nieuwe buren, 2 kleine, oudere ruintjes. Daarmee staat Daisy nu elke dag aan de overkant. Ik heb ze nog nooit samen zien kroelen, maar ze laten elkaar in ieder geval met met rust, en er heerst dus ook rust en orde op de wei. Ze durven allemaal een dutje doen als ze samen staan. Fijne combinatie vind ik, en ik gun het mijn Daisy ook, dat gezelschap. Maar dat is dus allemaal niet volgens afspraak, dus qua afspraken heb ik wel al wat toegevingen gedaan.

En ik kan er de helft van het jaar gewoon mee leven hoor, dat ze samen aan de overkant staan.
Maar niet op de dagen dat het weer minder geschikt is - puur door gebrek aan schuiloptie daar. 220 euro voor een open vlakte zonder schuiloptie vind ik gevoelsmatig echt heel duur. Dezelfde prijs mét schuilstal betaal ik met plezier, ook al is dat aan deze kanten nogal pittig. Onze stal is dat voor de rest gewoon kei hard waard. Het onderhoud is top, er is zo goed als altijd toezicht, er zijn een aantal fijne pluspunten voor ons (toilet, stromend water, ...)

Ik ben fan van mijn stal, op héél veel gebieden. Het enige waar ik persoonlijk tegenaan loop, is het gebrek aan schuiloptie aan de overkant, bij een aantal weersomstandigheden.
Ik wil mijn paard niet door weer en wind daar. Ik wil in de zomer gerust toegeven in de zin van "ze mag van mij 's nachts aan de overkant, maar overdag wil ik haar op haar eigen stuk want daar kan ze schuilen voor de zon en insecten". En in de winter mag ze van mij ook naar de overkant hoor, zolang het niet regent of de stenen uit de grond vriezen (bij wijze van spreke, want ik heb natuurlijk geen stenen op de wei haha). Dan kom je makkelijk op ruim de helft van de jaar uit dat ik toegeeflijk ben wat de overkant (lees: gebrek aan schuiloptie) betreft.

Ben ik dan zo'n onmens, dat ik in bepaalde weersomstandigheden een schuiloptie voor mijn paard wens, voor 220 euro per maand? Wat gewoon ook de afspraak was.

De strijd van de HB paarden (kleine stukjes, volle pot betalen) is niet mijn strijd. Maar het is wel meten met 2 maten imo, en de moraalridder in mij trekt daar de wenkbrauwen bij op.

Van mij mag de staleigenaar er zeker wat aan overhouden. Dat moét, anders blijf je de stal niet aanhouden lijkt mij. Ik zou het niet doen, als ik er niet een beetje winst op maak in ieder geval :)
Maar onze paarden staan 6 maanden per jaar standaard zonder hooi en stro, ook voor 220 euro per maand, en tegenwoordig krijgen ze in de winterperiode ook nog maar de helft van dat hooi omdat ze door wind en wind aan de overkant gezet worden.
Ik snap ook het verschil niet - andere paarden hebben ook "een overkant" maar worden daar niet alle dagen op gezet. Waarom zij niet, en mijn merrie wel? Uitgerekend mijn merrie, die dagelijks met plezier urenlang in haar stal staat, die bij de eerste druppel regen al naar binnen rent. De merrie waar de afspraak "eigen stuk, 24/7 schuilstal" voor gemaakt is, omdat dat haar gelukkig maakt.
Ik koop lekker dure supplementen voor haar, om haar gewichten zoveel mogelijk te ondersteunen. Ik heb het gevoel dat die moeite teniet gedaan wordt door haar bij kou, regenbuien, felle wind (het heeft hier vorige week heel de week 80km/u gewaaid) buiten te zetten en die koude in haar gewrichten te laten kruipen.
Ik heb mijn wensen (lees: 1 wens: 24/7 schuiloptie) destijds kenbaar gemaakt ten behoeve van mijn paard. Aan die wens wordt hoe langer hoe minder voldaan, maar ik moet ondertussen wel steeds meer betalen.

Kijk, puntje bij paaltje heb ik me erbij neer te leggen. Want ik sta daar graag, het is de beste optie in de wijde omtrek die er voor mij en mijn paard te vinden is. De kwaliteit van het onderhoud is niet te evenaren, wij hebben staleigenaars die meer land dan paarden hebben, ongezien in deze buurt. De meeste proppen er maar paarden bij, ook al hebben ze daar het land niet voor. Maar dit is allemaal niet meer volgens de originele afspraak, ik zie mijn paard vaak niet zo blij in de hoek van de wei staan. De prijs stijgt, ik moet nu een contract gaan tekenen en ik heb mij aan mijn deel van de afspraken te houden (betalen voor x datum, loods schoon houden, stal dagelijks uitmesten, ...) maar andersom houden zij zich niet aan hun deel van de afspraak: 24/7 schuiloptie, ten behoeve van het humeur en de gezondheid van mijn paard. Ik wil ruim de helft van het jaar tegemoet komen, maar bij bepaalde weersomstandigheden niét. Ben ik dan raar, dat ik daar niet blij mee ben? Meer betalen, minder krijgen? Daar wordt toch echt niemand blij van, of ben ik zo'n kreng?

Edit: kleine aanpassing, typo's.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:00

Ayasha schreef:
farmer1993 schreef:

Ik heb ze eveneens aan huis en kom in totaal met alles dus (krachtvoer, hooi, stro) niet eens aan 150 voor twee paarden. Het is maar net waar je zit blijkbaar. De dag dat ik 300 euro moet neer leggen voor 1 paard stop ik er mee.

idem hier.
Als ik dat moet gaan betalen heb ik ook geen paarden meer.

Hooi wel in netten, wat anders vreten ze te snel.
Staan op vlas (1pak per week gemiddeld per paard) en krijgen wel stro in de hoek van de stal om altijd iets extra's te knabbelen te hebben.

Voer is hier Marstall force.

Overdag 365 dagen in het jaar op gras, nooit op.
Maar ook daar voer ik wel hooi bij omdat de structuur nu te weinig is

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:11

Tsja ik zit in midden belgie en zou met 220 euro pm niks overhouden aan dat paard. En dan is het hier ook in de zomer zonder hooi op de wei en in de winter wel met stro en hooi ‘s nachts op stal. Vergeet de btw niet af te trekken in je rekensom.

Schuiloptie is wel handig maar ergens vind ik je ook wel zeuren. Als het hier regent is er geen enkele die naar de schuilstal loopt. Dus als mijn paard bij een beetje regen overdag buiten zou staan zonder schuil en ‘s avonds en ‘s nachts wel met optie tot schuil zou dat prima voor mij zijn. Regendekentje kan ook op.
Als het 25+ graden is of een godganse dag stortweer is dat anders natuurlijk, maar dat is zeker niet zo vaak als jij zegt.

dat er weides en stallen gewisseld worden volgens het belang van de paarden, zeker bij medische problemen, vind ik niet meer dan normaal. Dat doe ik hier ook. Uiteindelijk probeer je elk paard gezond te houden als staleigenaar en een compromis te zoeken.

Je zal eens met je stalhouders moeten gaan praten als je echt zo ontevreden bent. Al vrees ik dat de prijs dan niet bij die 30 euro extra zal blijven; voor dat bedrag kan je echt niet voldoende hooi bijvoeren om gras volledig te vervangen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:36

Poekkie schreef:
Tsja ik zit in midden belgie en zou met 220 euro pm niks overhouden aan dat paard. En dan is het hier ook in de zomer zonder hooi op de wei en in de winter wel met stro en hooi ‘s nachts op stal. Vergeet de btw niet af te trekken in je rekensom.

Schuiloptie is wel handig maar ergens vind ik je ook wel zeuren. Als het hier regent is er geen enkele die naar de schuilstal loopt. Dus als mijn paard bij een beetje regen overdag buiten zou staan zonder schuil en ‘s avonds en ‘s nachts wel met optie tot schuil zou dat prima voor mij zijn. Regendekentje kan ook op.
Als het 25+ graden is of een godganse dag stortweer is dat anders natuurlijk, maar dat is zeker niet zo vaak als jij zegt.

dat er weides en stallen gewisseld worden volgens het belang van de paarden, zeker bij medische problemen, vind ik niet meer dan normaal. Dat doe ik hier ook. Uiteindelijk probeer je elk paard gezond te houden als staleigenaar en een compromis te zoeken.

Je zal eens met je stalhouders moeten gaan praten als je echt zo ontevreden bent. Al vrees ik dat de prijs dan niet bij die 30 euro extra zal blijven; voor dat bedrag kan je echt niet voldoende hooi bijvoeren om gras volledig te vervangen.

De mijne rent voor haar leven als ze 1 druppel regen voelt :')
Vandaar dat ik er ook zo moeilijk over doe. Net omdat ik een paard met identiteitscrisis heb, ze denkt dat ze een huismus is. Als zij met een blij hoofd zou staan grazen in de regen, zou het me geen moer uitmaken. Maar dat is dus absoluut niet het geval, en het is net daardoor dat ik een schuiloptie wil - want dat is mij destijds ook beloofd. Als zij alsnog liever naast haar stal staat in plaats van er in, is dat haar keuze. Maar ik wil dat zij die keuze zélf kan maken, en die keuze wordt haar ontnomen op een open vlakte.

Aan dekens probeer ik niet te doen, zolang haar gezondheid het toelaat. Puur natuur, zolang het kan. Als zij dat kiest voor een natte kont, mag dat van mij - maar ze moet wel kunnen kiezen.

Ik heb in het eerste jaar mijn paard 365 dagen mogen laten staan. Ik ben daardoor 1 maand vroeger aan het hooi moeten beginnen. Daar betaal ik met plezier voor hoor. Maak er in een gortdroge zomer 3 maanden van - no problem. Als ze maar kan schuilen, altijd, wanneer zij wil. 220 euro voor een wei met schuilstal vind ik een prima prijs - dezelfde prijs zonder enige schuiloptie vind ik niet fair. Een ander betaalt bij ons evenveel, maar heeft wel die schuilstal ter beschikking.

Edit: ik heb net geantwoord op het mailtje van stal. Ze staan open voor input, dus ik kan het maar proberen.
Ik heb proberen duidelijk maken dat ik ruim de helft van het jaar open sta voor de overkant, maar niet gewoon standaard alle dagen, zoals nu het geval is. En als dat resulteert in hooi moeten bijvoeren, zal ik dat zonder morren betalen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 12:02

Heb je wel eens eerder met de staleigenaar gesproken? Want ik lees het als dat hij iets aan jou gevraagd heeft en jij hebt gezegd: dat is goed?

Daarnaast: huur jij een bepaald stuk land, of huur jij een plek op die stal, want ik begin er ook niet aan dat mensen zelf gaan bepalen welk paard waar staat.

Dat deel ik in als stalhouder ( uiteraard waarbij ik zoveel mogelijk rekening houd met wensen van)

Maar anders wil iedereen zijn paard wel bij die, maar niet bij die en wel op dat stuk land, maar niet daar.

Is onwerkbaar :o . Maargoed, dat is natuurlijk anders wanneer jij dat stuk land met die schuilstal gehuurd hebt :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:17

ruitje schreef:
Heb je wel eens eerder met de staleigenaar gesproken? Want ik lees het als dat hij iets aan jou gevraagd heeft en jij hebt gezegd: dat is goed?

Daarnaast: huur jij een bepaald stuk land, of huur jij een plek op die stal, want ik begin er ook niet aan dat mensen zelf gaan bepalen welk paard waar staat.

Dat deel ik in als stalhouder ( uiteraard waarbij ik zoveel mogelijk rekening houd met wensen van)

Maar anders wil iedereen zijn paard wel bij die, maar niet bij die en wel op dat stuk land, maar niet daar.

Is onwerkbaar :o . Maargoed, dat is natuurlijk anders wanneer jij dat stuk land met die schuilstal gehuurd hebt :)

Ik huur idd "dat stuk met die schuilstal". Ik vind het heel fijn dat daar een stukje is bijgekomen, want daardoor heb ik nu véél meer gras. En dat vind de staleigenaar natuurlijk ook fijn, want daardoor verbruik ik minder hooi.
Ik wil alleen meer zeggenschap in wanneer ze wel/niet naar de overkant gaat, puur door het gebrek aan schuilmogelijkheid daar. Als daar een paar bomen zouden staan oid, zou ik er ook niet zo lelijk over doen, da's in mijn ogen ook een schuiloptie die in de meeste weersomstandigheden wel voldoet.

Het overzetten is destijds gebeurd omdat ik mijn merrie bij de 2 eerste ruinen moest zetten. Die gingen sowieso naar de overkant, en Daisy moest daar voor bliksemafleider gaan spelen. De weigenoot met oudere ruin kwam liever niet dan wel, die was 100% blij met "24/7 aan de overkant", wat ik niet was, maar wat de staleigenaar wel oké vond (dan moest hij ook niet meer dagelijks de paarden lopen overzetten). Sindsdien is het de standaard geworden om de paarden daar dagelijks te zetten, ook al zijn die 2 ruinen waar mijn paard moest scheidsrechteren er niet meer.
Ik heb af en toe wel eens gepolst naar "moet dat nu ook bij dit weer?", maar nooit echt durven "zeuren" of ronduit "nee" durven zeggen. Want hij is de baas, was altijd mijn mening. En ik heb me bij zijn manier van werken neer te leggen, of iets anders te zoeken - en dat wil ik niet, ik sta daar graag.

Ik vind een schuiloptie een basisbehoefte. Geen luxe. En ik wil de basis voor die prijs. Ik vind niet dat ik daar te veel mee vraag. Ik ben bereid toegevingen te doen, zowel zomer als winter, maar ik wil niet dat we van "365 per jaar schuilstal" naar "standaard 365 per jaar 12u per dag zonder schuiloptie" gaan. Dat was de afspraak niet, de prijs verhoogt en ik krijg er minder voor terug. Ik hoef er niet meer terug te krijgen dan destijds is afgesproken - ik wil gewoon dat die afspraak in ere wordt gehouden op dagen dat een schuiloptie echt wel gewenst is. Op de andere dagen mag ze van mij gerust mee naar de overkant.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:27

Wie gebruikte er voorheen die wei dan?

En het is toch veel meer dan de helft per jaar ‘goed genoeg’ weer voor paarden om buiten te kunnen staan als ze daarna weer binnen kunnen opdrogen? Dat jij geen druppel regen wil maar dan ook geen regendekentje is toch echt jouw probleem imo. Ik denk niet dat ik er als stalhouder in mee zou gaan, maar je kan maar proberen natuurlijk :)

Anoniem

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:00

Maar wacht even je paard staat snachts op stal? Dan is schuilstal toch geen noodzaak? Hier staan ze ook buiten zonder schuilstal en ze leven allemaal nog.

Bielsje

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:55

Gaat het er nu echt om of dingen wel of geen noodzaak zijn? Als je zulke dingen niet wilt als pensionhouder, moet je zulke afspraken niet maken lijkt me.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:02

@bielske: Ook als pensionhouder is het vaak schipperen en staat er niks in steen gebeiteld. Afhankelijk van de omstandigheden, de paarden en de groepen is het soms handiger en/of beter voor de paarden om aanpassingen door te voeren, al dan niet tijdelijk. Ik lees nu niet bepaald iets schokkend.

Anyhow, het zijn ook maar mensen. Overleg is meestal wel mogelijk. Al zou ik even goed structureren welke argumenten je juist wil vermelden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:18

Spenk schreef:
Maar wacht even je paard staat snachts op stal? Dan is schuilstal toch geen noodzaak? Hier staan ze ook buiten zonder schuilstal en ze leven allemaal nog.

Neenee, ze gaat nooit "op stal". Ze gaat op haar wei met schuilstal. Dat is wat ik huur: haar wei + schuilstal op die wei.
Ze mag (kan) niet in een afgesloten stal wegens de artrose (been there, done that), ze moet kunnen blijven bewegen, anders verstijft ze compleet. Vandaar dat wij buiten het normale regime bij ons vallen. Ik ben niet de enige die dat aangepaste regime heeft, we staan met een 7-tal paarden zo.

Het normale regime bij ons: paarden gaan heel de zomerperiode (minstens 6 maanden) naar hun zomerwei (met schuilstal) en gaan in de winter overdag op hun winterwei, en gaan voor de nacht op stal. Die hebben dus een winterwei, zomerwei (met schuilstal) en "vaste" stal voor de winter.

Ik heb in theorie mijn wei + schuilstal op die wei.
Daar is "de overkant" bijgekomen, wat mega handig is qua gras, maar bij gebrek aan enige schuiloptie imo niet 365 dagen per jaar geschikt. Niet als ze de hele dag regen, extreme kou of hitte voorspellen.
Dan wil ik wel nog meegaand zijn en haar in de zomer bijvoorbeeld 's nachts op "de overkant" zetten en overdag op haar eigen stuk (want schuilstal), en in de winter op de dagen dat het niet regent mag ze van mij ook naar de overkant.

Ik weet dat paarden waterdicht genoeg zijn om regen te overleven - maar ik heb echt de uitzondering die een bloedhekel heeft aan regen. Daisy rent echt voor haar leven als het begint te druppelen, daarom sta ik zo op een schuilstal - altijd. Of bomen voor mijn part. Tuurlijk gaat ze niet dood van regen, maar ik wil dat ze (zoals met mij afgesproken en waar ik voor betaal) de kans krijgt om die keuze zélf te maken.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 02-01-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:24

Poekkie schreef:
Wie gebruikte er voorheen die wei dan?

En het is toch veel meer dan de helft per jaar ‘goed genoeg’ weer voor paarden om buiten te kunnen staan als ze daarna weer binnen kunnen opdrogen? Dat jij geen druppel regen wil maar dan ook geen regendekentje is toch echt jouw probleem imo. Ik denk niet dat ik er als stalhouder in mee zou gaan, maar je kan maar proberen natuurlijk :)

Niemand. Dat stuk werd gebruikt om te hooien. Nu staan er prikpalen, ik noem het "de pop-up wei". Het is netjes gedaan hoor, daar niet van. Maar als mijn paard dan als grasmaaier gebruikt wordt omdat ze daar niet meer willen hooien, en ze zo ook minder hooi eet omdat ze meer gras heeft (hooi waar ik sowieso wel voor betaal) wil ik toch inspraak in wanneer wel/niet. Puur door het gebrek aan schuiloptie, mocht die er wel zijn zou ik er echt totaal geen probleem mee hebben dat ze wordt overgezet (ook al was dat eigenlijk niet de afspraak). Eerst stond er ook geen stroom op, maar de pony's zijn meester-ontsnappers, dus na meerdere ontsnappingen hebben we daar nu wel stroom.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 02-01-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:29

Poekkie schreef:

Wij wonen in een ander België geloof ik.
Mijn paarden hebben dekens op en tóch zou ik nooit een stuk willen zonder schuilstal. Iemand hier zei dat je met 30 euro per paard niet toe komt voor hooi. Gek, ik kom met 25 euro per maand toe. :+ En dan kan ik niet eens groot in kopen.

Edit; verder vind ik ook dat je wel duidelijk moet zijn met je stalhouder LWDaisy, hij is niet je baas. Hij is de pensionhouder en jij bent klant. Als jij naar de H&M gaat en de verkoopster wil je een rokje doen kopen dat je niet wil, koop je het dan ook omdat ze je baas is?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-01-23 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:34

Ik zie ze hier ook heel veel schuilen. Niet voor de kou, regen wisselt per paard, maar uit de wind vinden ze wel heel fijn. En in de zomer voor beesten. Niet alleen de 25 plus. Dus ik snap wel dat je ervan baalt als je een schuilstal hebt, maar paard ergens neergezet wordt zonder schuilmogelijkheden.
Helemaal als het eigenlijk de afspraak is dat ze wei + schuilstal heeft.

Alleen zou ik het gesprek aan gaan, want ik denk dat de stalhouder geen idee heeft dat je het zo vervelend vindt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:41

Ik dacht ook dat ze s nachts op stal stond, omdat je al een aantal keren hebt gezegt dat ze aan de overkant word neergezet. Staat ze nu dan 24/7 aan de overkant of s nachts op een ander stuk?

Als ik je verhaal zo lees heb je dus je stukje met schuilstal aan iemand anders gegeven met een pony met hb.

Dus ik weet niet hoeveel recht je dan nu nog hebt op een stukje met schuilstal. Je bent vrijwillig daar vanaf gegaan.

Ik denk dat als je paard het echt niet fijn vind je haar een regen deken op moet leggen. Dat kan je zelf wel niet fijn vinden, maar je paard mss wel.

Verder zijn de afspraken met de oude stalhouder gemaakt en zou ik nu met de nieuwe stalhouder overleggen of het mogelijk is dat je een stukje krijgt met een schuilstal. Hopelijk zijn die er dan nog.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:42

25 euro per maand? Ik koop 50 hooibalen per keer in, die 450 kg rechthoekige blokken. Dit jaar 50 euro per baal en ik voer aan 7 d-ponies/paarden zo’n 8 balen per maand op. Dus nee ik kom belange niet toe met 30 euro.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:43

Zelfde prijs, zelfde hoeveelheid (dus pak van 4510kg) alleen dan per bussel en met twee paarden doe ik makkelijk een maand. Dat is 25 euro per paard als ik juist reken.