Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 22:23

Furrow, nee ik dus ook niet in eerste instantie..had hier ook geen problemen mee maar het is wel weer een opstap naar...wat GDW zegt...ik zeg: zelf redden en dan toch 2x aanbellen (eerst de 7 jarige die overigens op de bel aan get rammen was of er iemand dood lag te gaan en 10 minuten later de moeder). GDW, ik heb er al begeleiding bij gehad...daar ook behoorlijk veel geleerd en heb de handvatten...alleen het ook doen is het lastigste...soms lukt het ook wel heel goed maar vaak ook niet. Gekke is...ik heb een pleegkind die nooit grenzen gehad heeft..haar problemen zet ik niet op een forum maar die zijn behoorlijk, maar zij weet precies tot hoever ze kan gaan en jeugdzorg staat te kijken van de razendsnelle ontwikkelingsstappen die ze ineens neemt. Dan lukt het dus wel.

Roos_M

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 00:40

Er is dus nog hoop! :D

Volgens mij weet je het zelf precies. Maar loop je steeds tegen de lamp als het erop aan komt. |o

Denk dat het vanaf nu wel de betere kant op gaat...?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 01:20

Ik verbaas me over de brutaliteit van mensen.....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 01:37

IHN schreef:
Idd..cococo...dat ga ik ook zeker doen..heb nu ad op mp met zomers 2x per dag hooi, s winters 4x, altijd weidegang, volpension voor 150 p.m. denk dat dat een redelijke prijs is.

Even inhaken op die prijs van je. Maar die is imo erg goedkoop. Ja ik zit ook in jou hoek :+ Tikkie noordelijker dan Meppen, en ik heb me dat een paar jaar geleden eens even doorgerekend wat een pensionklant zou moeten betalen (en ik was zelfs meer bezig met opfok van jonge paarden, maar dan met extra's als in goed halstermak, elke dag in de hand enz enz) maar ik kwam toch echt al boven die 150 uit. En dat was zonder haftpflicht voor de paarden en tierhalterversicherung. Denk erom als je pensionpaarden hebt dat je ook die verzekering moet hebben. Helemaal bij die Duitsers. Voor mij dus reden om geen paarden in pension te nemen.

Ik hoop dat je straks een rustige dag hebt en dat ze zonder mekkeren hun spullen ophalen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 04:29

Fijn dat het opgelost is.

Ik heb ook op een kleine pensionstal gestaan.
Afspraak was gewoon geen familie of vrienden mee.
Als je een keer iemand mee wilt nemen overleg het dan even.
Zij wilde ook geen vreemde op het terrein.
Ik zou dit ook overleggen met je bijrijder.
Onderling afspraken maken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 05:07

Roos m, dat klopt en ik hoop het :D.

Rina, 150 kan ik het goed voor doen. Maar...ik heb het geluk dat ik hooi heel goedkoop kan inkopen (grote vierkante balen van 2m x? voor 25 per stuk aan huis geleverd. Is wel een vriendenprijsje trouwens). Helaas was dat hooi er te snel doorheen omdat zoveel weggegooid kon worden. Leverancier had niks meer dus toen moest ik veel duurder gaan inkopen...dat het hooi duurder was hadden zij niks mee te maken zeiden ze..dat kon ik niet doorberekenen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 05:13

Met 150 kom ik ook uit. En hou over.
Maar daarom wel genoeg buffer er in zetten dat als het duurder wordt je nog steeds uit komt.

Maar echt veel meer je privé laten gelden.
Er zit verschil in klein aan huis gestald staan of groot op pension.
En dat mag je de mensen ook gerust op wijzen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 06:17

bruintje123 schreef:
Met 150 kom ik ook uit. En hou over.
Maar daarom wel genoeg buffer er in zetten dat als het duurder wordt je nog steeds uit komt.

Maar echt veel meer je privé laten gelden.
Er zit verschil in klein aan huis gestald staan of groot op pension.
En dat mag je de mensen ook gerust op wijzen.

Ja idd..vandaar ook nu als ik nwe mensen laat komen ook 150. En niet meer onbeperkt (4x per dag in de winter komt daar haast wel op neer in de hoeveelheden die ik geef, maar verschil is dat ik dan geen gezeik krijg als ze uurtje zonder zitten).

Ben wel erg blij met jullie reacties trouwens. Je gaat toch aan jezelf twijfelen als je zoveel commentaar krijgt ondanks dat ook mensen in mijn omgeving aangaven dat ik echt waanzinnig veel voer al. Maar de fout ligt duidelijk niet bij gebrekkige verzorging of onredelijke regels maar echt in hoe ik communiceer/grenzen niet aangeef en teveel ruimte laat in wat ik zeg waardoor mensen hun eigen draai eraan kunnen geven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 06:43

24/7 ruwvoer vind ik niet waanzinnig veel, Dat vind ik niet meer dan normaal.

Ts wbt comminicatieskills... misschien wel iets om eens naar te gaan kijken hoe jij in je gehele leven etc je grenzen beter kunt aangeven. Want dit lijkt me iets te zijn wat je in zn algemeenheid hebt en iets wat je wellicht vaker belemmert?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 07:14

Maartje1990 schreef:
24/7 ruwvoer vind ik niet waanzinnig veel, Dat vind ik niet meer dan normaal.

Ts wbt comminicatieskills... misschien wel iets om eens naar te gaan kijken hoe jij in je gehele leven etc je grenzen beter kunt aangeven. Want dit lijkt me iets te zijn wat je in zn algemeenheid hebt en iets wat je wellicht vaker belemmert?

Ja klopt hoor.

Enne...wat hooi betreft..hier ging dus echt een baal a 250/300 kg per 2 dagen op....voor 3 paarden en 4 ponys, waaronder een shet en 2 kleine welshjes.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:34

IHN schreef:
Furrow, nee ik dus ook niet in eerste instantie..had hier ook geen problemen mee maar het is wel weer een opstap naar...wat GDW zegt...ik zeg: zelf redden en dan toch 2x aanbellen (eerst de 7 jarige die overigens op de bel aan get rammen was of er iemand dood lag te gaan en 10 minuten later de moeder).

Laat me raden: daar heb je niets van gezegd...?

IHN schreef:
GDG, ik heb er al begeleiding bij gehad...daar ook behoorlijk veel geleerd en heb de handvatten...alleen het ook doen is het lastigste...soms lukt het ook wel heel goed maar vaak ook niet.

Dat daadwerkelijk doen ís ook heel lastig, of dat kan het in elk geval zijn, maar je moet wel eerst de aandacht hebben voor wat je voelt (die irritatie op het moment zelf dus) anders ga je er nooit naar handelen.

IHN schreef:
Gekke is...ik heb een pleegkind die nooit grenzen gehad heeft..haar problemen zet ik niet op een forum maar die zijn behoorlijk, maar zij weet precies tot hoever ze kan gaan en jeugdzorg staat te kijken van de razendsnelle ontwikkelingsstappen die ze ineens neemt. Dan lukt het dus wel.

Helaas pindakaas, dat is iets anders. Super dat je het doet hoor, daar niet van, maar je doet het voor háár, niet voor jezelf. Als het voor de ander goed is dan kun en doe je het, is het voor de ander wat minder fijn maar juist voor jóu goed dan kun/doe je het niet.

Mijn advies is dan ook om die advertentie voor nu weg te halen, doe het gewoon nog even niet. Ga eerst maar een paar maanden oefenen met je bijrijder (en verder in je dagelijks leven) en dan kun je altijd nog die advertentie weer zetten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:49

@GDG wat wil je nou horen van TS? Je hebt gelijk ik kan geen grenzen aangeven. Ik zal geen pensionpaarden meer aannemen? Kom op zeg. Loop er ziet zo over door te zagen. Ik vind je reactie eigenlijk heel erg ongepast.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 08:28

GDG, van die bel dus wel (maar gewoon dat ik de bel ook hoorde als ze 1x drukte. Dat stoorde me namelijk gelijk)..verder....jeetje zeg.... Je slaat de spijker idd op de kop. Het klopt dat ik dat voor pleegdochter doe. Nooit zo over nagedacht, maar ja..het is wel zo.

De iritatie voel ik ook gewoon echt niet. Ook nu ik terugdenk niet. Hooguit om het feit dat ze met geld voor de deur staat van: kan ik wat drinken kopen...doe ff normaal. Hier heb je glas water. Kost een minuut. Het is echt nu de angst van: o jee...ik had wel gezegd me met rust te laten maar er niet naar gehandeld...gaan ze hier nu weer misbruik van maken? Advertentie ff verwijderen is wel een goed idee. Is ook wel fijn om me ff in alle rust op mijn bedrijf te kunnen richten, bedenken wat ik zelf wil en of ik het echt nog een keer wil en daarna eens te kijken.

Jenny01, lief dat je het voor me opneemt, maar ik vat het niet op als kritiek, maar als handvaten om mij inzicht te geven en uit deze spiraal te komen. Ben er dus alleen maar erg blij mee.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:49

Ik zou reageren.. maar zie dat het in dit geval al 'opgelost' is.

Persoonlijk zou ik niet op een stal willen staan waarbij ik op bepaalde tijden niet mag komen. Laat staan op een vrije dag.

Aan de andere kant. Je past je volledig aan aan de pensionklanten. De kids niet op de oprit, hallo! Jammer dan. De peuken, not done.

Voor een privestal vind ik het allemaal weer anders. Wees daar dus duidelijk in. Dit is een privestal, je betaald niet veel, maar daar horen extra regels bij. Dan zijn je verwachtingen al heel anders.

Al zou ik, als ik jou was. Geen pensionklanten meer doen. Geeoon lekker met je eigen paardjes. Als dat financieel kan natuurlijk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:20

IHN schreef:
GDG, van die bel dus wel (maar gewoon dat ik de bel ook hoorde als ze 1x drukte. Dat stoorde me namelijk gelijk)..verder....jeetje zeg.... Je slaat de spijker idd op de kop. Het klopt dat ik dat voor pleegdochter doe. Nooit zo over nagedacht, maar ja..het is wel zo.

De iritatie voel ik ook gewoon echt niet. Ook nu ik terugdenk niet. Hooguit om het feit dat ze met geld voor de deur staat van: kan ik wat drinken kopen...doe ff normaal. Hier heb je glas water. Kost een minuut. Het is echt nu de angst van: o jee...ik had wel gezegd me met rust te laten maar er niet naar gehandeld...gaan ze hier nu weer misbruik van maken? Advertentie ff verwijderen is wel een goed idee. Is ook wel fijn om me ff in alle rust op mijn bedrijf te kunnen richten, bedenken wat ik zelf wil en of ik het echt nog een keer wil en daarna eens te kijken.

Jenny01, lief dat je het voor me opneemt, maar ik vat het niet op als kritiek, maar als handvaten om mij inzicht te geven en uit deze spiraal te komen. Ben er dus alleen maar erg blij mee.

Fijn dat het je helpt :) . Ik hoop echt dat het je gaat lukken en dat je in de omgang met je bijrijder veel kunt gaan oefenen en toepassen, succes +:)+ .

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:10

Je moet gewoon leren duidelijk te zijn, jezelf ook als stalbaas opstellen. Ik snap dat je ze een beetje te vriend wil houden maar dat moet ook kunnen zonder de professionele houding helemaal uit de weg te duwen. Wij gingen nooit bij de eigenaresse naar binnen, alleen bij hoge uitzondering als we even naar huis moesten bellen terwijl eigen telefoon leeg/vergeten was. En dat gebeurde uiteraard niet elke week.
Aanbellen dan wel weer maar dat was alleen omdat wij haar paarden reden dus als er iets was of wij wilden springen oid wilde ze het graag weten. In jou geval dus niet van toepassing dus aanbellen alleen in geval van nood of iets mbt paarden wat direct een oplossing nodig heeft. Als jij een praatje met ze wil houden kan je zelf wel naar buiten lopen als ze er zijn. En als ze iets hebben om met jou 1 op 1 te bespreken kunnen ze dat van tevoren wel even aangeven ("hoi, ik heb een vraagje, is het goed dat ik vanmiddag als ik langskom je even spreek?"). Onaangekondigd binnen komen lopen vind ik echt een no go en ik snap niet zo goed dat je dat al die tijd hebt toegelaten.

Zorg in ieder geval dat voordat je weer begint aan pensionklanten je het contract al klaar hebt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:14

Is het misschien handig om voor jezelf eens de voordelen en nadelen van pensionklanten op te schrijven? En daarnaast al de dingen die je zou willen/verwachten (hoe 'onredelijk' ze ook zijn).
Zijn de voordelen groter dan de nadelen? Zoja, zijn de verwachtingen/eisen die je stelt ook te volgen voor mensen die er anders over denken? Na die 2 vragen zou ik pas eens een beslissing nemen of je het echt wel wilt en of het al de moeite waard is.
Ook al krijg je nieuwe pensionklanten, er is altijd wel wat. De ene veegt niet, de andere die is wat slordig met spullen opruimen, weer een ander is heel precies en zal dus sneller zeuren/klagen...

Mocht je het willen zou ik gewoon een lijst met standaard regels ophangen waar iedereen die kan zien:
- Niet roken
- Opruimen
- Vegen
- Bij problemen bellen (dus niet iedere keer aan de deur komen staan, maar als ze bellen ben je ook zo klaar. Heb je geen zin/tijd om op te nemen? Lekker negeren die telefoon.)
- e.d.
Hoe standaard ze ook zijn, als er wat is zeg je gewoon ''De regels hangen in stal, zo doen wij het hier''

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:23

Maar op zo'n lijst ga je altijd dingen vergeten op te zetten.
Niet aanbellen voor drinken zou er wel zo een zijn. Hoe komt iemand er op zeg?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:24

bruintje123 schreef:
Maar op zo'n lijst ga je altijd dingen vergeten op te zetten.
Niet aanbellen voor drinken zou er wel zo een zijn. Hoe komt iemand er op zeg?

Tuurlijk, maar daarom moet je eerst heel goed kijken wat je wilt en verwacht van klanten.
En een algemene regel van ''Alleen aanbellen bij levensbedreigende situaties, anders bellen'' is daarvoor toch de oplossing?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:27

Dat is een oplossing, nu je weet dat ze dat verzinnen.
Maar een ander ding vang je dan zo niet, en dat doen ze dan juist weer. Waarvan je dan daarna denkt, jee hoe komen ze er op.

Niet echt een regel maar wel de noemer hoe komen ze er op.

Paarden werden hier allemaal verkouden. tegelijk.
Volgens de dierenarts een virusje. Nou ja pech, kan gebeuren.
Volgens zeurende pensionklant lag het aan de stal waar ze in staan, die is oud (goed, maar oud)
Of ik niet even de schuilstal buiten, die haar paard gesloopt had, wilde verbouwen dan zette ze daar haar paard in.

Ja joh meid, doe ik wel even voor je.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:39

bruintje123 schreef:
Dat is een oplossing, nu je weet dat ze dat verzinnen.
Maar een ander ding vang je dan zo niet, en dat doen ze dan juist weer. Waarvan je dan daarna denkt, jee hoe komen ze er op.

Absoluut, daarom is het ook gewoon belangrijk om eerst al je voorgaande ergernissen op te schrijven. Ik denk door de afgelopen tijd dat ze vrij aparte dingen is tegengekomen. Zo'n regellijst zal je in een keer of 3/4 moeten maken en dan eens door een paar andere door laten lezen.

En geen toilet? Dat zou ik gewoon bij de advertentie zetten. Genoeg stallen die dat niet hebben hoor, maar zou niet iedereen iedere keer je huis in laten gaan. Huis = privé

Wat mij nu te binnen schiet is:
- Verboden te roken
- Rommel opruimen
- Na het gebruik maken van faciliteiten deze netjes en schoon achterlaten
- Mest overal op het terrein opruimen
- Zelf uitmesten (?)
- Voeren wordt alleen gedaan door de stalhoudster
- Aanbellen bij het woonhuis alleen in levensbedreigende situaties
- Gedeeltes bij de woning zijn privé
- Maandag t/m vrijdag ben je welkom tussen 09.00 - 21.30
- Weekend/feestdagen 10.00 - 17.00, tenzij anders van te voren is gemeld

Janique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:55

Jeetje, als ik dit zo lees ga ik er nooit aan beginnen om stallen te verhuren of een pensionstal te beginnen. Wat een gedoe zeg :roll:

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:57

Als ik dat allemaal zo lees...ik heb geen mensen in pension staan, en zou er dus ook nooit van zijn leven aan beginnen. Het idee dat iemand voor ieder wissewasje bij je staat aan te bellen.
Zou ik zooo geen zin in hebben, ik werk er hard voor om rustig te kunnen wonen ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:12

mavantos schreef:
Absoluut, daarom is het ook gewoon belangrijk om eerst al je voorgaande ergernissen op te schrijven. Ik denk door de afgelopen tijd dat ze vrij aparte dingen is tegengekomen. Zo'n regellijst zal je in een keer of 3/4 moeten maken en dan eens door een paar andere door laten lezen.

En geen toilet? Dat zou ik gewoon bij de advertentie zetten. Genoeg stallen die dat niet hebben hoor, maar zou niet iedereen iedere keer je huis in laten gaan. Huis = privé

- Verboden te roken
- Rommel opruimen
- Zelf uitmesten (?)

Onacceptabel. Juist in het weekend hebben sommige mensen meer tijd...er zijn nog mensen die doordeweeks werken en in het weekend leuke dingen willen doen zonder dat altijd eerst te moeten melden.
Wij hebben ooit bij een particulier gestaan waar zelfs in de zomer na 20.00 geen toegang meer was tot de paarden. In de winter was dat geen probleem, want dan was het stikdonker, maar er is weinig lekkerder dan een buitenrit op een koele zomeravond. Gekke was dat 1 persoon er wel tot 22.00 uur zat, en van alles mocht... Nooit weer op zo'n stal, ondanks de prima ligging, en we waren in het voorjaar vlot vertrokken.
Met een beetje communicatie valt veel op te lossen, maar een aantal regels zijn wel nodig. De bovenstaande zijn alleszins redelijk en normaal.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:17

Floortz schreef:
mavantos schreef:

- Verboden te roken
- Rommel opruimen
- Zelf uitmesten (?)

Onacceptabel. Juist in het weekend hebben sommige mensen meer tijd...er zijn nog mensen die doordeweeks werken en in het weekend leuke dingen willen doen zonder dat altijd eerst te moeten melden.
Wij hebben ooit bij een particulier gestaan waar zelfs in de zomer na 20.00 geen toegang meer was tot de paarden. In de winter was dat geen probleem, want dan was het stikdonker, maar er is weinig lekkerder dan een buitenrit op een koele zomeravond. Gekke was dat 1 persoon er wel tot 22.00 uur zat, en van alles mocht... Nooit weer op zo'n stal, ondanks de prima ligging, en we waren in het voorjaar vlot vertrokken.
Met een beetje communicatie valt veel op te lossen, maar een aantal regels zijn wel nodig. De bovenstaande zijn alleszins redelijk en normaal.

Maar als je het van te voren weet? Je bent niet verplicht om er te gaan staan! Het waren maar voorbeelden hoor. Het is hetgeen dat de ts wil, maakt het haar niet uit dat ze altijd mogen komen dan moet ze dat doen. Alleen op de meeste grote stallen is het heel normaal dat in weekenden de stal eerder dicht is. Op de stal waar ik vroeger stond mocht je op eerste kerstdag tussen 14.00 en 16.00 even je paard komen doen, als je dit toch van te voren weet dan betekent dit dat als je er gaat staan je ermee akkoord bent.

Als je in de winkel schoenen koopt van plastic, dan ga je later toch ook niet klagen dat het geen leer is na aanschaf? Dat weet je toch als je het koopt.