Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:00

Wranglerbutt maar dit komt niet een keer een week voor maar zo een 2 tot 3 weken per maand. De andere weken ga i ik twee keer per week met paard en trailer op stap. dus als ik mijn paspoort niet zelf kan pakken, lijkt het me voor een stalhouder best irritant worden

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:07

Laat je stalhouder een briefje tekenen waaruit blijkt dat hij het paspoort heeft en bewaar dat goed.
Zet ook op het briefje dat je stalhouder je het paspoort moet geven wanneer jij daar om vraagt.
In geval van conflict ( er zijn stallen waar het uitzondering is dat jij en je paard na opzegging nog fatsoenlijk behandeld worden ) heb je dat briefje met handtekening van de stalhouder nog en doe je gelijk aangifte van diefstal van het paspoort.
Die aangifte kun je dan tonen bij controle.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:47

@Joki: in jouw geval zou ik met mijn stalhoudster afspreken dat het paspoort op stal wordt bewaard op een veilige plek waar we allebei toegang toe hebben (bv kast met cijferslot), óf de garantie geven dat ik in geval van controle binnen korte tijd met paspoort naar stal kan komen.

Ik heb, als ik met trailer ga buitenrijden of als ik elders een les of training heb, trouwens nooit het paspoort van mijn paard mee. Alleen als het een vereiste is tot deelname (altijd bij wedstrijd en soms bij georganiseerde rit of trainingskamp/clinic).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:03

Wat een moeilijkdoenerij allemaal.
Voor nog geen 25 euro kun je een wandbrievenbus kopen
http://www.beslist.nl/products/huis_tui ... 8680857921
Die hang je op stal op en geeft de stalbaas ook een sleuteltje.
En als die niet wil dat er een wildgroei aan brievenbussen komt zal hij zelf het initiatief moeten nemen en een wand daarvoor reserveren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:52

FriesWytske schreef:
karuna schreef:
Wat is eigenlijk de reden van deze controles? Gestolen paarden opsporen? Stallen nakijken op legale pensionstal zijn of niet? Inventariseren van alle paarden voor een mogelijke wetgeving die gaat komen misschien? Controle ivm ziektes ?

Daarnaast ligt het paspoort van onze tinker gewoon thuis, ligt hij best. Naar de kliniek ga ik echt geen boekje heenslepen. Wordt toch niets ingevuld of naar gevraagd. Zelfs niet bij operaties.

En naar de kliniek hoor je zeker je paspoort mee te nemen. Kliniek is verplicht om het na te kijken en de gegevens over te nemen. Heb ik laatst nog mail over gehad van onze vaste kliniek. Anders kunnen ze bij onverwachtse controle een hele dikke boete krijgen. Welke ze zeker zullen gaan verhalen op degene waar het paard van is.

Kliniek in Wolvega en de dierenarts om de hoek hebben de chipnummers van de paarden in de computer en registerrn daarin alle behandelingen en medicijnen. Niet in het paspoort zelf. Entingen uitgezonderd. Ik wordt eigenlijk nooit gevraagd naar het paspoort zelf.

heb wel alle paspoorten van de pensionpaarden in beheer. ze mogen ze ook in hun eigen kast bewaren waar ik een reservesleutel van heb. wil geen risico op hoge boete...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:16

DubbelDun schreef:
Wat een moeilijkdoenerij allemaal.
Voor nog geen 25 euro kun je een wandbrievenbus kopen
http://www.beslist.nl/products/huis_tui ... 8680857921
Die hang je op stal op en geeft de stalbaas ook een sleuteltje.
En als die niet wil dat er een wildgroei aan brievenbussen komt zal hij zelf het initiatief moeten nemen en een wand daarvoor reserveren.

Alleen zijn die brievenbussen wel heel makkelijk open te breken, dat kan ik nog. En ook nog eens totaal niet brandveilig.

Blijft een hele kromme regeling.
Als je klanten voornamelijk op het erf blijven omdat daar bakken etc. aanwezig zijn is het als pensionhouder wel te doen om paspoorten te bewaren en uit te delen indien nodig.
Maar als je op een plaats staat met alleen stallen of wei en altijd de openbare weg op moet is het geen doen natuurlijk.
Ken mensen die 3 x per dag met hun paard gaan stappen, dat is leuk voor de pensionhouder.

Ik beken overigens meteen niet altijd als ik buiten rijdt/stap of naar vereniging ben (onder het zadel) mijn paspoort bij me te hebben. Uiteraard wel op wedstrijd en als ik met de auto weg ga.
Politie is diegene die je het meest tegen komt en die willen je eigen legitimatie bewijs, heb ze ook wel eens paardenpaspoort in de hand gedrukt, maar die kreeg ik direct ongeopend terug.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:40

Wat doe je als je stalhouder bent en je klanten willen absoluut de paspoorten niet inleveren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:41

De stalovereenkomst opzeggen of ze schriftelijk meedelen dat ze de evt boete krijgen doorbelast.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:44

Ik vraag me af hoe het zit als je je paarden alleen op een weiland hebt staan met schuilstal, maar zonder mogelijkheid om je spullen op te bergen.

Iemand enig idee?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:47

Paspoorten gewoon thuis houden, maar zorgen dat ze bij controle binnen 2 uur te tonen zijn.
Hoe dat dan moet als je aan de andere kant van het land zit weet ik niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:47

Ik geef toe met buitenrijden heb ik dat mega ding niet bij me.
En ga ik met de trailer naar een bos ook niet. Meenemen is niet handig, in de auto laten liggen niet veilig.
Er staat hier ook een paard van een ander en nee dat paspoort heb ik niet. Als zij op wedstrijd wil of wat ook kan ze er niet bij als ik weg ben.
En ergens op stal laten liggen is ook niks.
Wij zijn maar kleinschalig en hopen er dan maar op dat ze hier niet gaan controleren.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:49

HorseTopShop schreef:
Ik vraag me af hoe het zit als je je paarden alleen op een weiland hebt staan met schuilstal, maar zonder mogelijkheid om je spullen op te bergen.

Iemand enig idee?

Wat ik begrepen heb is dat de paspoorten bij de houder moeten liggen. Als je paard dus op een weiland staat zonder pensionhouder erbij is degene die de 'hoofdverzorging' doet de houder... Dus als jij dat bent mag je ze thuis hebben liggen als ik het goed begrijp.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:54

Kirsha schreef:
HorseTopShop schreef:

Iemand enig idee?

Wat ik begrepen heb is dat de paspoorten bij de houder moeten liggen. Als je paard dus op een weiland staat zonder pensionhouder erbij is degene die de 'hoofdverzorging' doet de houder... Dus als jij dat bent mag je ze thuis hebben liggen als ik het goed begrijp.

Oke, geen probleem dus.
Met buiten rijden hebben wij ze ook nooit bij ons. Past niet in onze zakken haha

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:00

DubbelDun schreef:
De stalovereenkomst opzeggen of ze schriftelijk meedelen dat ze de evt boete krijgen doorbelast.

Stalovereenkomst opzeggen = klant kwijt = inkomsten kwijt...
Boete doorbelasten: kan dat en mag dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:11

Je raakt dan misschien één klant kwijt, maar de rest zal waarschijnlijk wel meteen het paspoort inleveren.
En als de stalhouder de boete niet doorbelast kan ie net zo goed meteen de boel sluiten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:25

Tja als elke stalhouder nu gewoon aangeeft dat het paspoort op stal moet zijn is dat ook opgelosd. Zou wel voor een mogelijkheid kiezen dat alleen jij en de stalhouder erbij kunt en niet andere stalgenoten. Dus een locker systeem puur daarvoor of een postbus systeem.

Ik vraag me alleen af hoe ze het doen met de onbemande stallen. Je bent daar niet de hele tijd natuurlijk. Hoe weet je dat je controle hebt en wanneer je tijd ingaat om de paspoorten te halen. Hoe bereiken ze de eigenaar van die stal? Ik heb geen nummer bijvoorbeeld op het hek.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:57

PBA_ schreef:
Tja als elke stalhouder nu gewoon aangeeft dat het paspoort op stal moet zijn is dat ook opgelosd. Zou wel voor een mogelijkheid kiezen dat alleen jij en de stalhouder erbij kunt en niet andere stalgenoten. Dus een locker systeem puur daarvoor of een postbus systeem.

Ik vraag me alleen af hoe ze het doen met de onbemande stallen. Je bent daar niet de hele tijd natuurlijk. Hoe weet je dat je controle hebt en wanneer je tijd ingaat om de paspoorten te halen. Hoe bereiken ze de eigenaar van die stal? Ik heb geen nummer bijvoorbeeld op het hek.

Dat is hier hetzelfde. We hebben verschillende weilanden rondom een boerderij. De bewoners van de boerderij hebben niks met onze paarden te maken en wij zijn er dus ook niet altijd aanwezig.

Lijkt mij dat er dan niks te controleren valt. Zullen ze een afspraak met je moeten maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:24

Wranglerbutt schreef:
Als ik 's ochtends voor dag en dauw op pad moet, krijg ik de dag tevoren het paspoort.

Dit dus. Als je 's ochtends vroeg op pad moet voor een westrijd of clinic ofzo dan neem ik toch aan de je de middag en/of avond daarvoor op stal bent om je paard te wassen, zadel te poetsen en dergelijke. Dan krijg je eind van de midddag/begin van de avond het paspoort van de stalhouder.

En natuurlijk kán het dat er dan 's avonds iemand van de NVWA staat. Op vrijdag- of zaterdagavond ofzo (de meeste wedstrijden zijn in het weekend) Of op zondagochtend om half zes. Maar die kans lijkt me niet overdreven groot.

Kirsha schreef:
HorseTopShop schreef:

Iemand enig idee?

Inderdaad, dit klopt. Ik ben op deze manier ook houder van mijn eigen paard. Als ik eens op vakantie ben ofzo geef ik het paspoort in bewaring aan degene waar ik de wei en de zorg voor onze paarden mee deel.

HorseTopShop: je zou natuurlijk aan iemand die in de buurt woont, bij voorbeeld op de boerderij, je telefoonnummer kunnen geven. Dan ben je in elk geval telefonisch bereikbaar als er wat is (met je paarden, of als er een controleur bij je hek staat)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 00:33

Als iedereen hem in zijn eigen kast legt en de stalhouder reserve sleutel heeft of als enige de cijfercombinatie weet, kunnen alleen de eigenaar en stalhouder erbij.

Aan de ene kant wel fijn dat ie op stal ligt misschien. Stel er is nood aan de man, eigenaar is aan de andere kant van Nederland aan het werk en stal rijdt met spoed met paard naar kliniek.

Aan de andere kant zou het dan eigen keus moeten zijn wat een stal of eigenaar wil. Dit zijn weer dwangmaatregelen die feitelijk nergens echt goed voor zijn, tenzij, zoals ik eerder zei, ze koppen gaan tellen voor evt belasting heffen. Met paspoorten kun je tot nu toe nog zo erg knoeien dat het nog niks van veiligheid geeft voor evt consumptie bijvoorbeeld, waar men nu op doelt.

Ik geloof ook niet dat dit er alleen achter zit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 00:48

Mijn paspoort blijft mooi bij mij thuis... als er polizei op stal staat wil ik hem best met spoed komen langsbrengen :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:13

Ook aan jou dan de vraag: ben je ook bereid de boete van 500-750ete betalen aan je stalhouder?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:24

Als het bij die eenmalige boete zou blijven, ja zeker, dan hoest ik dat bedrag wel op. Maar blijft het daarbij? Of komt er sowieso nog een tweede controle? En als je voor een tweede, derde, vierde keer betrapt wordt, blijft het dan telkens bij de boete of komen er ook andere consequenties bij kijken?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:24

Overigens vraag ik me nog steeds af waar de bedragen vandaan komen.
Bij ons op stal deed zich de ronde dat het tussen de 7000 en 19000 euro zou zijn.
Afhankelijk van de grote van de stal en het aantal paarden waar het paspoort niet van aanwezig was.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:45

Gini schreef:
Als het bij die eenmalige boete zou blijven, ja zeker, dan hoest ik dat bedrag wel op. Maar blijft het daarbij? Of komt er sowieso nog een tweede controle? En als je voor een tweede, derde, vierde keer betrapt wordt, blijft het dan telkens bij de boete of komen er ook andere consequenties bij kijken?

Een paar mensen in dit topic zeiden dat ze sowieso nog een keer terugkomen als het niet in orde is... En ik las ook iets over 'kans opin beslagname van het paard'. Dus het is maar net of je dat risico wil lopen denk ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:46

Nee, dat risico wil ik uiteraard niet lopen. Net zomin als het risico dat het paspoort gestolen of achtergehouden wordt.
Maar ja, aan ons wordt niets gevraagd of voorgelegd. Die moeten de regels maar slikken en braaf ja-knikken.