Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:40

friendly schreef:
Ik schrik eigenlijk een beetje van alle "kennis" van het loonwerkersvak en zelfs van de meningen van de mensen die hierin werkzaam zijn. Ik heb toch een hele andere ervaring. Mijn vader werkt als loonwerker en die krijgt gewoon per uur/per klus uitbetaald hoor. Ze hebben wel een tijdsindicatie maar als het langer duurt dan duurt het langer. Of korter, net wat van toepassing is. En hij zal ook nooit harder rijden dan nodig is en zodoende gevaarlijke situaties uit de weg gaan. Ook lijkt het mij gewoon een gebrek aan inzicht om als je wéét dat jouw voertuig breed is om dan een ander breed voertuig in te halen en daarbij ook een ruiter. (Had net zo goed wat anders kunnen zijn, maakt in princie weinig uit) Als ze even hadden nagedacht hadden ze voor die paar tellen vaart kunnen minderen om zo veilig om elkaar heen te kunnen gaan. Als jij met je auto op een smalle weg rijdt en er komt een andere auto je tegemoet maar er rijdt ook een fietser dan ga je toch ook niet die fietser de berm in drukken omdat jij geen vaart wil minderen zodat je om elkaar heen kan? De gedragingen hier getuigen van gebrek aan inzicht en is gewoonweg asociaal. Het zou van stijl getuigen als ze op zn minst sorry zeggen. Verder laat ik me buiten deze discussie want van zowel de bokkers als TS vind ik de sfeer enorm verslechterd. TS schiet alleen maar negatief in verdediging en de rest valt lekker aan. Succes met de afhandeling TS, ik hoop dat je in ieder geval excuses krijgt.

nou wat ik al eerder zei, wij hebben een eigen loonbedrijf(ik werk zelf af en toe mee, doe de rekeningen en boekhouding) dus ja ik heb er wel degelijk verstand van. jou vader krijgt misschien per uur betaald, maar het bedrijf in veel gevallen niet. zo maken wij veel kuilbalen en maaien we veel. dit word per baal/ha betaald. ook rijd mijn man vrachten zand en dergelijke voor bedrijven en hij word dan per vracht betaald! wij zijn eenmanszaak, maar in de buurt zijn hier loonbedrijven(deze helpen mekaar veel en stemmen samen prijzen af om niet een grote concurrent van elkaar te worden!) nu is er het ene bedrijf die zijn werknemers per uur betaald en het andere het geleverde werk. dus als jij gaat beweren dat jij er veel verstand van heb, informeer dan eerst is bij meerdere bedrijven!!!!

Ik vind inderdaad dat trekker niet als malloten hoeven te rijden langs dieren ed. doen wij zelf ook niet. maar nu zat ik gisteren toevallig ook op de trekker en kom ik een paard tegen die ze verkeersmak maken in deze tijd(staat buiten kijf dat ik geloof dat ts haar paard verkeersmak is) maar dan vraag ik mij af waar het verstand van die mensen zit om langs een landweggetje(was erg smal) te rijden met hun paard terwijl er op meerdere akkers(graslanden) trekkers bezig waren aan die weg! natuurlijk zijn wij aan de kanten gegaan en afgeremd dat vind ik niet meer dan normaal. maar het vervelende voor ts is dat het het ene woord tegen het andere is en dat er beweringen voorbij komen die niet kunnen kloppen met de werkelijkheid. die trekkers hadden idd vaart moeten minderen en wachten met elkaar inhalen, maar ts had ook even een hand omhoog kunnen steken dat ze moeten remmen want veel boerenpummels hebben weinig besef wat de gevolgen voor een paard kunnen zijn!

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:41

Dat is in België zo betadine. In Nederland ben je gewoon bestuurder en gelijk aan alles wat een vervoermiddel is. En het staat nergens in de verkeersregels dat bestuurders moeten vertragen of zelf stoppen voor een ruiter.
We kennen maar één kant van het verhaal, misschien hebben de chauffeurs niet gezien dat je de sloot in bent geweest maar jou pas daarna gezien. Geen idee.
Maar je kan heen gaan en het enige wat je kan verwachten zijn excuses denk ik.
Hoe is het nu met je paard?

Bestuurder.
Een bestuurder of bestuurster is in het verkeer iemand die een vervoermiddel bestuurt.

In het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens uit 1990 (RVV 1990) wordt in artikel 1 van het eerste hoofdstuk het begrip bestuurders voor het wegverkeer gedefinieerd als "alle weggebruikers behalve voetgangers" en een weggebruiker als "voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen". In het Belgisch verkeersreglement is de definitie van bestuurder: "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

Bron: Wikipedia: Bestuurder (verkeer)

MarjanB

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:51

Ik heb alleen TS haar posten gelezen. Ik vind wel dat je het bedrijf er op aan moet spreken en dat zij op hun beurt hun medewerkers aan moeten spreken. Zou het ook netjes vinden als je compensatie krijgt, het pad is erg smal en elke mafkees snapt dat 2 trekkers en 1 paard niet passen op zo'n pad. En wie wijkt dan? In dat geval de zwakste, die ook nog eens zelf een beslissing kan maken (wat ook iedere mafkees met enig boeren achtergrond moet kunnen snappen)

Mijn paard is ook 100 procent verkeersmak en kijkt niet op of om van trekkers met kippers (die aanhangers) maar als het te gek en te hard gaat dan sta ik ook niet in voor haar reactie, het blijft toch een dier. Gelukkig passeren ze bij ons stapvoets waarbij ik altijd even groet om te bedanken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:01

kuzznathalie schreef:
Dat is in België zo betadine. In Nederland ben je gewoon bestuurder en gelijk aan alles wat een vervoermiddel is. En het staat nergens in de verkeersregels dat bestuurders moeten vertragen of zelf stoppen voor een ruiter.
We kennen maar één kant van het verhaal, misschien hebben de chauffeurs niet gezien dat je de sloot in bent geweest maar jou pas daarna gezien. Geen idee.
Maar je kan heen gaan en het enige wat je kan verwachten zijn excuses denk ik.
Hoe is het nu met je paard?

Ook in België wordt een ruiter gelijkgesteld aan een bestuurder. Maar dan niet zonder oog voor de aard van het vervoersmiddel.
Een veel gezondere instelling als je het mij vraagt.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:19

Wat een nare reacties staan er in dit topic. Moet er nu altijd weer een rel gemaakt worden als een mede-ruiter om hulp/advies vraagt?

Ik neem aan dat TS de situatie zelf ook graag anders had gezien, en als het allemaal zo duidelijk zou zijn qua wet en regelgeving zou hier ook niet een topic over lopen lijkt me. Dit is een situatie die niemand van te voren zo had kunnen bedenken. Ongelukkig.
Misschien is TS lichtelijk ambitieus geweest om dat pad op te gaan terwijl er gemaaid wordt, maar naast mijn huis is ook bijvoorbeeld gisteren ineens het complete maiisveld om ons huis heen verdwenen. Normaal gesproken is dat veld als laatste aan de buurt en er staat hier nog behoorlijk wat dat nog niet gemaaid is. Ik had dus ook nooit verwacht dat ik bij thuiskomst mijn paarden ineens vanaf de weg alweer kon zien staan, dat is in 4 uurtjes tijd gebeurt. Toen ik weg ging was er geen sprake van, je krijgt geen briefjes oid :Y)

Als ik dus op dat moment met mijn paard was gaan rijden 's ochtends en ik was bijvoorbeeld 2uur het bos in geweest en zou terug komen, kwam ik in zo'n zelfde situatie terecht, volop trekkers met grote aanhangers!
Dit wil dan toch niet zeggen dat je expres de problemen opzoekt? Je zult er toch een keer langs moeten om thuis te komen...

Dat neemt verder niet weg dat ik denk dat TS hier geen zaak van kan maken. Er is geen sluitend bewijs. Als het redelijke loonwerkers zijn dan geven ze je een excuus, wie weet hebben ze niet gezien dat je in de sloot bent beland. Niet iedereen is bekend met paarden natuurlijk.
Als het nette loonwerkers waren, hadden ze even rustig gewacht tot jij uit de gevarenzone weg was. Dat doen ze hier meestal ook wel! Dat dat niet is gebeurd is heel jammer maar niet verplicht. Ze hadden elkaar uit goed fatsoen niet in moeten halen met jou er nog naast waardoor jij als zwakste schakel hebt moeten wijken voor hun druk.

Dat je niet bent gaan draven snap ik, voor mijn merrie is dat aanstoot geven om eens flink op de kletter te gaan in zo'n situatie. Die heeft geleerd om rustig af te wachten wat er gebeurd, maar als ik jou was zou ik misschien wel even pontificaal midden op de weg zijn gaan rijden. Remmen met die trekkers! Dat doe ik met auto's ook als ik merk dat ze me te snel gaan passeren, ik draai zo de weg op. Even dimmen, handje uitsteken en wapperen dat ze langzamer moeten!
En als ze dan langzamer gaan ga ik rustig de berm in en laat ik ze er langs. Als zwakste schakel moet je jouw positie opeisen anders wordt je verdrukt.

Al met al vind ik het bijzonder dat er zoveel mensen zijn die beter weten hoe je deze situatie had op moeten lossen of die vinden dat TS volledig onterecht gehandeld heeft... Deze mensen hebben allemaal een super bomproof paard, altijd voorkennis over de agenda van alle boeren in de omgeving en daarnaast een zeer uitgebreide juridische achtergrond? Daar ben ik jaloers op! Doe mij dat ook maar...

TS, ik hoop dat je paardje snel weer goed op de been is en jullie weer lekker samen op pad kunnen! Ik zou als ik jou was ook zeker even laten weten dat de situatie heel erg beangstigend is geweest voor jullie, dan weten de loonwerkers dat gewoon voor de toekomst en ben jij je ei kwijt. Ik denk alleen niet dat je er verder nog iets van kunt verwachten...

DNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:31

ohjajoh6 schreef:
Weet je dat zeker oomens? Want hoe zit het dan met het feit dat je als autobestuurder nooit en ten nimmer een fietser moet aanrijden, omdat je het dan altijd verliest? Zelfs al had de auto voorrang op de fietser?

Ohjajoh6, er bestaat een misverstand hierover. Er is met verzekeringsmaatschappijen een afspraak dat bij een aanrijding tussen een auto en fietser de schade aan de fietser ten alle tijden zal worden vergoed, ook al ligt de fout bij de fietser. Dit mede omdat de fietser een zwakkere positie heeft in het verkeer wat betreft aanrijdingen.
Maar een fietser die geen voorrang verleent kan zeker een proces verbaal krijgen voor het veroorzaken van een ongeval door het niet verlenen van voorrang. Deze 2 zaken haalt men vaak door elkaar.

Anders zou een fietser zich toch een geen enkele regel moeten houden omdat de schuld toch altijd bij de andere partij zou liggen. Dat is iets wat natuurlijk niet klopt als je er even over nadenkt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:42

TS, wellicht heb ik het gemist. Maar ben je gister nog langs gegaan? Hoe verliep het gesprek?

En hoe gaat het met je paard?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:55

Poe hee, dat wil je ook niet meemaken, wat een horken dat ze je zo van de weg af drukken -O-

Ze hadden uit goed fatsoen natuurlijk best even rustig kunnen passeren.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat zo'n bestuurder blijkbaar zo'n sufferd is dat hij er niet aan denkt dat je paard wel eens zou kunnen schrikken, vervolgens ziet dat je de sloot in schiet, en dan ineens wel snapt dat dat komt omdat je paard zijn trekker blijkbaar eng vindt, en dan besluit om maar door te rijden zodat jij je paard weer kunt kalmeren.

Met het idee dat als hij blijft staan met die enge trekker, het nog verder escaleert misschien.

Hoewel ik me kan voorstellen dat als je het zelf meemaakt zoals je vertelt, je gewoon denkt dat het lompe horken zijn die het geen donder kan schelen allemaal.

Dat heb ik ook als ze hier langs de wei blijkbaar aan die enorme akker nog niet genoeg ruimte hebben gehad en weer een stuk draad verrot getrokken hebben tussen wei en akker.... en niet eens even melden dat dat gebeurd is waardoor wij maar toevallig zien dat er een stuk afrastering om ligt en de paarden gelukkig nog op de wei staan en er niet overheen gegaan zijn of er in vast zitten -O-

Dan ben je toch ook een lompe hork als je dat zo achterlaat _-:(

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:07

Robijntjah schreef:
En dat waardeer ik, ik ben zelf van alles uit aan het zoeken en aan het doen maar voel niet echt de behoefte om dat hier nog te delen ;)

Waarom open je dan een topic?
Je kan verwachten dat iedereen anders denkt en dat er commentaar gegeven wordt , goed maar ook slecht.
Maar goed dat niet iedereen het zelfde denkt.
Ts ik vind het hartstikke goed dat je het uitgaat zoeken maar om dan niet meer wat er uit komt te delen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:14

vrouwke schreef:
Robijntjah schreef:
En dat waardeer ik, ik ben zelf van alles uit aan het zoeken en aan het doen maar voel niet echt de behoefte om dat hier nog te delen ;)

Je kan verwachten dat iedereen anders denkt en dat er commentaar gegeven wordt , goed maar ook slecht.
Maar goed dat niet iedereen het zelfde denkt.
Ts ik vind het hartstikke goed dat je het uitgaat zoeken maar om dan niet meer wat er uit komt te delen?

Ik kan het me wel voorstellen dat je op een openbaar forum verder niet gaat zeggen wat ze er verder nog aan gaat doen.
Ze zegt overigens ook niet dat ze de uitkomst niet gaat delen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:16

Nou, kan me wel voorstellen na al die ..... Reacties hier. Bovendien is het geen verplichting te reageren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:24

vrouwke schreef:
Robijntjah schreef:

Bwah, maar als er dan op alle slakken zout gelegd wordt, zou mij het plezier om te reageren ook vergaan. Want opeens is zelfs de greppel niet zo diep meer. :+

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:27

En is het belachelijk dat je die laarzen aan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:34

En dat ik überhaupt buiten rijdt en oh ja, eigenlijk moet ik na mijn heupbreuk van vorig jaar maar helemaal stoppen met rijden :')

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:41

TS, nu overdrijf je zelf want dat heeft niemand gezegd. Beetje jammer dat je zelf zo bezig bent. Ik was benieuwd of de chauffeurs of het bedrijf uit beleefdheid nog wat zouden doen. Maar als je zelf zo bezig bent zal het me een worst wezen hoe het voor je afloopt. Ik hoop alleen dat je paard in orde komt. Ik ben weg hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:45

Lees eens terug? Wie weet was de oorzaak wel mijn heupbreuk van vorig jaar want ik bracht angst over op mijn paard? Is letterlijk gezegd!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:48

Natuurlijk is het vervelend voor TS en gun je haar dit niet. Maar als ruiter weet je dat je paard kan schrikken en dat daar als je pech hebt ook nog schade uit voort kan komen. Als ruiter ben je daar zelf verantwoordelijk voor en moet je dus eerst naar jezelf kijken en niet gelijk naar anderen gaan wijzen en vooral gelijk proberen je schade op die anderen te verhalen. En zeker als TS dan aldoor de situatie aanpast om er zelf beter uit te komen, dan moet je gewoon ophouden met wijzen en je eigen verantwoordelijkheid nemen.

Vergeet niet dat dit maar een kant van het verhaal is en dat TS deze ook nog een aantal keren aangepast heeft.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:50

IKbenEllen schreef:
En is het belachelijk dat je die laarzen aan doet.

Wat is dát nou weer voor een onzin!!
Ook al gaat ze met gouden cap rijden en zilveren hoefijzers. Dat is verd*rie de issue hier toch helemaal niet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:51

Dat je als ruiter zelf verantwoordelijk ben is makkelijk gezegd, je weet dat je paard kan schrikken maar moet je dan maar gewoon in de bak blijven rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:52

Dat werd gezegd dimple :+ daar doelt Ellen op!

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:55

Tja kan de uiteenlopende reacties wel snappen. Ik had na de eerste zinnen in eerste instantie ook zoiets van 'leer je paard onder controle te houden!', lekker kortzichtig ik weet het.
Je vraagt mensen wat hun ervan weten blijkbaar omdat je zelf ook geen flauw idee hebt wat je rechten zijn ivm de regels in verband met een paard dat je op een openbare weg rijd.

Misschien had je je daar eerst in moeten verdiepen voor je de weg opging maar goed daar is het nu te laat voor.
Desalniettemin vind ik het echt heel vervelend wat er is gebeurd en zou zelf ook kwaad zijn.
Maar als reactie op de vraag die je hebt gesteld, denk ik niet dat je rechten hebt.
Je kan natuurlijk altijd contact opnemen met het bedrijf, je verhaal uitleggen zonder kwade ondertoon en vragen of jullie tot een oplossing kunnen komen? En of ze je misschien over het hoofd hadden gezien en de chauffeurs hier over willen aanspreken.

Denk dat je dan het meeste kans maakt op de kosten vergoed te krijgen, moest je wel in je recht staan waar je misschien even contact voor moet op nemen met het een juridische onderlegd persoon of iemand van het cbr misschien, geen idee moet je even op internet zoeken.

Veel sterkte met je paardje, hoop dat het snel beter gaat end at je al een beetje over de eerst schok heen bent en je paardje er ook overheen komt en in de toekomst toch weer leuke ritten mag maken.
Verder veel succes, hoop dat het bedrijf wil meewerken en je de kosten vergoed krijgt.

En nog een kleinigheidje wat het topic betrefd, pak het goede eruit wat jou kan helpen bij je probleem en misschien voor de mensen die echt willen helpen en benieuwd zijn toch een kleine update of hoe het afgelopen is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:57

Ik ken een paard wat ooit schrok van een flapperende vlag op een aanhanger met tractor, is nog lang bang geweest. Moet je dan maar helemaal niet meer de weg op gaan? Je moet die situatie dan toch juist niet uit de weg gaan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:02

eef_doortje schreef:
nou wat ik al eerder zei, wij hebben een eigen loonbedrijf(ik werk zelf af en toe mee, doe de rekeningen en boekhouding) dus ja ik heb er wel degelijk verstand van. jou vader krijgt misschien per uur betaald, maar het bedrijf in veel gevallen niet. zo maken wij veel kuilbalen en maaien we veel. dit word per baal/ha betaald. ook rijd mijn man vrachten zand en dergelijke voor bedrijven en hij word dan per vracht betaald! wij zijn eenmanszaak, maar in de buurt zijn hier loonbedrijven(deze helpen mekaar veel en stemmen samen prijzen af om niet een grote concurrent van elkaar te worden!) nu is er het ene bedrijf die zijn werknemers per uur betaald en het andere het geleverde werk. dus als jij gaat beweren dat jij er veel verstand van heb, informeer dan eerst is bij meerdere bedrijven!!!!

Of je nu per vracht, per klus of per uur betaald krijgt maakt geen zak uit, als loonbedrijf regel je toch een goede prijs met winstmarge, anders kan het zowieso niet uit.
Dat is geen enkele reden om als debielen rond te racen over landweggetjes omdat het je anders teveel tijd kost, dan had je beter moeten rekenen.
Er zijn wel meer branche's waar per klus wordt betaald en toch is loonwerk/landbouwverkeer het enige wat zich structureel zo asociaal gedraagt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:05

Citaat:
En ik begrijp ook niet dat je dat met zulke dure laarzen doet. Is toch zonde als er iets mee gebeurt (nu dan je paard in de sloot, maar je kunt 'm ook beschadigen aan een braamstruik of iets dergelijks) .

@Dimpie, ik heb de naam maar ff weggehaald, doet niet echt terzake. Maar als je dit al op moet voeren tegen ts 8)7

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:07

Tegenwoordig moet je helemaal in opperste staat van paraatheid en "alle mogelijke doem scenario's" in je achterhoofd maar op pad gaan en het vooral niet zelf uitlokken dat je overhoop wordt gereden door een tractor, auto of weet ik veel.. want tenslotte ben jij de ENIGE op de weg die de boel kan ontlopen, ontzien en vooral zorgen dat je niet in de weg staat ergens, want mocht het onverhoopt toch gebeuren dat je in de sloot belandt of onder een auto.. DAN HEB JIJ DAT AAN JEZELF TE WIJTEN, want ja jij bevindt je met je paard of fiets of lopend, op die weg die net bereden wordt door mensen die daar blijkbaar niet over na hoeven te denken...

Hoop dat alles goed komt met jullie samen en dat je straks weer lekker de weg op kan met je paard in alle gezondheid, zonder te moeten vluchten voor verkeer dat gewoon rekening met jullie hoort te houden..