Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:40

XoNo schreef:
Ik heb hem gister ook gehaald, in 1 keer *\o/* Heb 6 uurtjes les gehad (3x2 uurtjes) en examen na de laatste 2 uur les. Eerst wat theorie (eigenlijk moet je gewoon de auto- en aanhangerpapieren begrijpen), toen rijden. We zijn door allemaal krappe straatjes gegaan met heel veel bochtjes en heuvels. Heb 1 keer moeten keren mbv een zijstraatje en een hellingproef (die ik helemaal niet geoefend heb tijdens les :D). Was wel heel blij dat ik het in 1 keer gehaald heb, ik heb 460 betaald (incl examen) en vond dat wel weer genoeg :D Overigens duurt het examen maar een half uurtje ongeveer.

zelfde als ik dus. Heerlijk gevoel is dat he als je hem hebt gehaald!

XoNo

Re: Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:44

Ja, erg lekker! Heb vandaag mijn nieuwe rijbewijs aangevraagd, dus vanaf volgende week mag ik legaal met een E-combi rijden :D

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:16

nog een tip op vakantieveiling kan je rijbewijs be meeveilen....zou zo maar 200 euri kunnen schelen.
Ben nu ook aant bieden dus hopen maar dat ik win....

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:30

Ik heb vandaag mijn intake gehad. Had al wel ooit met trailer gereden maar dit vond ik vies tegen vallen. Smalle straatjes gaat goed maar keren achteruit vind ik echt moeilijk, ofja moeilijk zoals ik het nu moet doen. Precies op de regels ;) Ik denk ook veel te veel na. Heb nu 3 keer blokken van 3 uur geadviseerd gekregen en 21 oktober heb ik mn examen..

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:30

Ik heb net weer gelest, heb nu 10 uur gehad, maar ik blijf het moeilijk vinden. Het achteruit rijden en bochtjes vind ik wel goed gaan, maar het kijken en situaties inschatten dat vind ik zo moeilijk....zucht...volgende week weer les...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:34

Hallo iedereen, ik ben er ook weer even
Lottettol ik vind verkeersdeelneming juist helemaal niet zo moeilijk? Is toch bijna hetzelfde als gewoon auto rijden, behalve het wat eerder remmen (ik sjees normaal in de 3 de rotonde over :P ) en extra goed spiegelen.
Denk je wel dat je bijna examen aan gaat vragen of wacht je er nog even mee? Jammer dat het je wat tegenvalt.. :(:)
Gelukkig gaan de bochtjes wel goed, daar heb ik dan weer moeite mee...
Ik heb door omstandigheden pas 2 lessen gehad. Eerst was de lesauto stuk en daarna was mijn auto stuk waardoor ik geen vervoer had.
2de keer is het bochtje achteruit goed gelukt, wel met veel aanwijzingen van mijn instructeur. Als hij niet helpt door te zeggen welke kant het stuur op moet draaien, dan stuur ik geheid helemaal verkeerd. :roll:
Morgen ga ik lekker op de boerderij oefenen (eigen terrein). Hopelijk krijg ik het bochtje achteruit gevoel dan beter in de vingers...

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:09

Iessie schreef:
Hallo iedereen, ik ben er ook weer even
Lottettol ik vind verkeersdeelneming juist helemaal niet zo moeilijk? Is toch bijna hetzelfde als gewoon auto rijden, behalve het wat eerder remmen (ik sjees normaal in de 3 de rotonde over :P ) en extra goed spiegelen.
Denk je wel dat je bijna examen aan gaat vragen of wacht je er nog even mee? Jammer dat het je wat tegenvalt.. :(:)
Gelukkig gaan de bochtjes wel goed, daar heb ik dan weer moeite mee...
Ik heb door omstandigheden pas 2 lessen gehad. Eerst was de lesauto stuk en daarna was mijn auto stuk waardoor ik geen vervoer had.
2de keer is het bochtje achteruit goed gelukt, wel met veel aanwijzingen van mijn instructeur. Als hij niet helpt door te zeggen welke kant het stuur op moet draaien, dan stuur ik geheid helemaal verkeerd. :roll:
Morgen ga ik lekker op de boerderij oefenen (eigen terrein). Hopelijk krijg ik het bochtje achteruit gevoel dan beter in de vingers...

In mijn eigen auto scheur ik dus ook overal heen, maar het lijkt wel zodra die wagen erachter hangt dat het helmaal veranderd en dat ik dus (onbewust) voorzichtig ga rijden. Snap het zelf niet helemaal. Ik probeer in mijn eigen auto dus ook steeds te oefenen met kijken en opletten wat ik allemaal doe, maar zodra de trailer erachter hangt gaat het toch anders.
Ik wacht dus ook nog even met het aanvragen van het examen. Dinsdag weer een poging wagen ! :)

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:38

Ik ben vandaag voor de 2e x opgeweest, nog 2uur rijles van te voren.
Ging super goed in vergelijking met de vorige keer.
Want achteruit rijden en bochtjes achteruit ging vlekkeloos. :D

Helaas, zodra het beltje ging dat examenkanditaten mochten komen raakte ik helemaal in de zenuwen.
Theorie, aankopelen rijden ging allemaal goed, achteruitrijden ging op zich goed alleen was te vroeg gestopt.
En toen kwam het bochtje achteruit begon als een gek te trillen en het ging dus totaal mis ;(
Helaas weer gezakt,
Me instructeur vond heel jammer want met lessen ging het zo goed, maar kon me zenuwen niet in bedwang houden.
Verloopig ga niet op geldgebrek :Y)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:51

Wat jammer :(:)
Er zijn er best veel die zakken vind ik!
Het valt ook niet altijd mee, laat staan als je oogappeltje achterin staat, dan wil je toch alles perfect kunnen. Vind ik althans..
Gisteren heb ik zeker 2 uur geoefend (misschien langer), toen was ik het echt zat. :P
Wel ideaal, er is een héééle lange doodlopende weg tot aan het erf. Komt dus (bijna) geen verkeer. Dus alleen ik en de aanhanger...Kon ik mooi oefenen. :D Ik heb de hele tijd de weg achteruit gereden, zodat ik het bijsturen beter onder de knie zou krijgen. En steeds de bocht achteruit geoefend..
Ik heb het nu wel iets beter in de gaten geloof ik, al wil die bocht achteruit nog steeds niet zonder slag of stoot. Het achteruit rijden heb ik nu beter onder de knie. Soms lukte het me om wel 25/30 meter achteruit te rijden zonder dat hij scheef ging.
Heb nog wel een aantal lessen nodig hoor! Maar er zit vooruitgang in.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:04

Ja indd als je zo leest zakken er regelmatig wat.
Terwijl me instructeur zei de 1ex dat er maar heel weinig mensen zakken.

Ik ga eerst sparen, dan nog wat oefenen en dan maar weer op examen.
De zenuwen zullen toch blijven. maar 3x is scheepsrechts toch?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:49

Wat vervelend happyhorse! Heb je het wel bij de examinator aangegeven dat je bloedzenuwachtig bent? Vaak wil dat wel helpen en beginnen ze een praatje ofzo. Maar wel vervelend zeg, dat wordt een dure grap zo!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:24

hee leuk topic! Ik ga strakjes beginnen met lessen!
heb wel eens geoefend.. maarrr ik ben bang dat ik het nooit ga halen :+

Ik vindt het ook erg duur allemaal.... en dan nagaan dat je het 'vroeger' erbij kreeg!!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:31

Wat balen Happyhorse!

Het verbaasd mij idd ook dat er best heel veel mensen zakken, je hoort vaak om je heen dat mensen roepen dat het allemaal niet zo heel veel voorstelt, maar ik vind het momenteel toch best "serious business". Ben iig errug blij dat ik het vorige week gehaald heb!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:37

Jeetje Happyhorse, wat ontzettend k*t!! Ik vind dat ze er best wat rekening mee kunnen houden. Je komt al voor de tweede keer.. hebt al flink wat lessen gehad. Bent zenuwachtig.
Ik bedoel, je hebt je rijbewijs al, dus rijden kun je. Vroeger kregen mensen het er zomaar bij en nu moeten we er er soms duizenden euro's aan uit geven. Best oneerlijk :')

Ik heb vanavond weer voor het eerst sinds het examen twee uurtjes les. Dan volgende week woensdag weer af rijden. Van te voren nog wat uren rijden en dan maar hopen dat het wat beter gaat. En dat het wat beter klikt met de examinator! Hele stille rit is ook niet echt fijn..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:32

ik ben vorige week geslaagd! Ik heb een dag cursus gedaan. Had daarvoor nog nooit met aanhanger gereden. Alles is in 1 x goed gegaan en dar ben ik heel blij mee!

voor de mensen die nog moeten veel succes! iK vond het erg meevallen

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:52

Jeetje Marcella_e

Ik heb vandaag weer lesgehad....het lijkt wel of ik het nooit leer...elke keer vergeet ik wel iets, of over mijn schouder te kijken, of mijn uitzwaai bij de bocht, of ik ga teveel sturen bij het bochtje achteruit....
Heb dus al 12,5 uur les gehad....

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:09

Als ik alles zo lees is het een wonder dat ik het in 1x gehaald heb :=

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:49

Dat idee krijg ik ook goldie :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:53

Lotteettol schreef:
Jeetje Marcella_e

Ik heb vandaag weer lesgehad....het lijkt wel of ik het nooit leer...elke keer vergeet ik wel iets, of over mijn schouder te kijken, of mijn uitzwaai bij de bocht, of ik ga teveel sturen bij het bochtje achteruit....
Heb dus al 12,5 uur les gehad....

Geloof mij, met peerd achterin vergeet je niks meer en kijk je 10x vaker ;)

Bochtje achteruit laat ik trouwens nog steeds door een ander doen :+

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:19

Mijn les ging best goed vandaag! Goed gevoel aan overhouden :)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:06

Lotteettol blegh wat stom dat je het idee hebt dat er niet echt vaart in zit. Hopelijk krijg je er toch snel wat meer feeling voor.

Ik heb net als jij afgelopen dinsdag les gehad, 3de keer nu.
Ik was aan het wachten op de rij instructeur, maar hij was volgens de vrouw die op kantoor werkt op het toilet. Ben alvast naar de auto gelopen maar had geen vest aan en het was fris. Toen kwam hij er eindelijk aan, moest ik de auto eerst nog af en toen weer aan koppelen.
Afkoppelen was zo gepiept maar omdat de aanhanger scheef stond moest ik een keer herstellen en had ik hem pas bij poging 2 aangekoppeld. Als je zo bezig bent dan heb je van het uur nog maar 45 min over en dan is 52 euro best duur.
Ik heb een rondje dorp gereden, 2x bochtje achteruit geoefend en toen kon ik weer terug.
Maarja je wilt het of niet, hé. :=

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:07

Ja, het aankoppelen en afkoppelen is ook wel een van de belangrijkste onderdelen van je examen. Als je dat niet goed doet, kun je je examen meteen shaken. Ze gaan voornamelijk voor veiligheid, dus zorgen dat de boel goed vast zit en je moet je constant bewust zijn van het rijden met een aanhanger en dat moet je duidelijk laten zien.

Wij deden overigens elke keer 2 uur les, anders ben je al best veel tijd kwijt aan het aan- en afkoppelen inderdaad :j

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:47

ik les anderhalf uur dat is wel fijn. Heb je ruim de tijd voor het afkoppelen enzo. En we hebben veel bochtjes achteruit gedaan, keren op de weg etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:07

He wat jammer happyhorse... is valeriaan nemen niks voor jou? heb ik ook gedaan..

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:18

ik ben nu bezig met me gewone rijbewijs maar wil zeker meteen voor me b-e rijbewijs gaan ! heb er nnu al zin in eindelijk lekker met mijn eigen paardje op pad gaan :D lekker naar het strand enz.