Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nomorebokt

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:44

Ik sluit me bij stef aan...ook over de reactie van adri.

Beste Adri, nogmaals hoefkatrol kan enkel en alleen met foto´s worden aangetoon, dat staat buiten (wetenschappelijke) kijf....dus dat verhaal van de TS is voor mij broodje aap en de gelofwaardigheid van TS voor mij laag....Zo zijn er meer dingen die door de TS zijn als losse flodder zijn geroepen maar niet bevestigd...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:59

Het lijkt mij, net als Adri, verstandig dat TS gewoon naar een advocaat gaat en dat de Bokkers zich wat bescheidener opstellen in deze. Dat verhaal met de chip compliceert het verhaal teveel om er nog wat zinnigs over te kunnen zeggen, voor hetzelfde geldt is de koop alleen daarop al te ontbinden en doet het hele kreupelverhaal niet meer ter zake. :)
Ik ben ook geen jurist maar ik weet wel dat de zaken niet zo simpel liggen dat TS overal schuld aan is en totaal geen rechten meer heeft omdat hij niet heeft laten keuren. Alleen een advocaat zal dat, met alle details van de zaak, kunnen beoordelen. :)

Dat een Bokker de handelaar gaat inlichten vind ik trouwens bijzonder vreemd, de naam van de stal is al verwijderd en om nou alleen omdat de TS je niet aan staat je in een zaak te mengen waar je niks van weet? Voor hetzelfde geld heeft TS gelijk en gaat het hier om een handelaar die slachtpaarden doorverkoopt, je weet het niet. Ik snap gewoon niet waar je de behoefte vandaan haalt, maar goed :n
Laatst bijgewerkt door Waves op 24-03-11 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:00

Ik lees tussen de regels door dat een onwetende TS een paard heeft gekocht bij een handelsstal en dat het paard niet aan de wensen voldoet. Paard is immers kreupel.
Of het paard voor aankoop al kreupel was en ten tijde van aankoop verdoofd was, vertelt het verhaal niet. Dat kan alleen bloedonderzoek uitwijzen. En dat is inderdaad een zaak tussen TS, dierenartsen, advocaten en verkoper.

Ik verbaas me een beetje over de rol die Stef in dit topic inneemt. Prima, mailtje sturen naar de handelaar, hadden we allemaal kunnen doen. En ja, TS heeft een niet-volledig verhaal hier. En ja, handelaar reageert met een mailtje. Maar om alles van de handelaar dan maar voor zoete koek aan te nemen...? Neuh, da's niet mijn keuze. Handelaar kan evengoed willens en wetens een slecht paard hebben verkocht. En nu mooi weer spelen. Zeker bij een onwetende TS, zal dat tot verkoop hebben geleid. Maar dat maakt de rol van de handelaar niet kleiner in dit verhaal...

En ja, ik weet dat dit soort handelaren alleen maar kan bestaan omdat mensen slechte paarden nog voor de handel aanbieden, en omdat anderen deze paarden weer kopen. Maar in mijn ogen maakt dat de tussenpersoon echt niet onschuldig. Dus Stef, besef je je voor wie je het opneemt in deze? Ken je soms de handelaar in kwestie?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:02

beste Waves goed lezen svp.....Meeste mensn reageren ook op HTO die met het blote oog van DA is gecontateerd, wat dus echt niet kan...kan alleen met foto worden geconstateerd.,...ben daar helaas ervaringsdeskundige in....

edit: Tjee, goed lezen en nuchter nadenken is een vak. Mensen dit verhaal rammelt aan alle kanten, temeer daar de koper een onderzoeksplicht heeft......de naam was ttv van benaderen door stef van handelaar voor een ieder nog bekend-leesbaar..heb zelf ook site handelaar gezien...dus no secrets there.......en als ik het goed lees kent stef de handelaar in kwestie ....stef, correct me if I´m wrong....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 24-03-11 00:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:06

Ik kan lezen, als de rest ook eens zou lezen dan zie je dat het totaal niet om de vermeende HKO gaat. Paard loopt kreupel (waardoor dan ook, maakt niet uit), TS wil er van af en grijpt het chipnummer aan om dat voor elkaar te krijgen. Dit is een juridische zaak, geen medische.

Ik ga er van uit dat Stef, net zomin als Adri, een persoonlijke connectie bij deze zaak heeft. Ik vind dat ook een rare suggestie. Het is gewoon sensatiezucht omdat TS het hele verhaal niet verteld.
Dat is kennelijk verplicht op Bokt. Blijft je verhaal te vaag dan voelen Bokkers zich bedrogen, ben jij per definitie de foute en is blijkbaar iedereen gerechtigd alle partijen persoonlijk aan te schrijven om de rest van het verhaal boven water te krijgen of de boel op te stoken. Sensatiezucht is het, niks meer niks minder.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:08

Sorry maar de HKO wordt zeer zeker aangehaald en het niet kloppen van het chipnummer is imo een mooi excuus....
Met jouw uitleg haal je eigenlijk de geloofwaardigheid van de TS onderuit want als hij hem had gekeurd was dit allemaal niet gebeurd.....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:10

OKHannes schreef:
edit: Tjee, goed lezen en nuchter nadenken is een vak. Mensen dit verhaal rammelt aan alle kanten,

Vast, maar we weten niet waar. Dus ik zou niet durven oordelen of de TS of de handelaar in deze fout zit. verbaas me er over dat anderen dat blijkbaar wel kunnen. En wat betreft de onderzoeksplicht, daar is al heel veel over geschreven eerder in het topic. Dat ligt ook niet zo klip en klaar.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:11

OKHannes schreef:
Sorry maar de HKO wordt zeer zeker aangehaald en het niet kloppen van het chipnummer is imo een mooi excuus....

Dat zeg ik toch? :? Het chipnummer wordt aangegrepen om het paard terug te brengen. Dat maakt dit een juridische zaak. Typ ik Japans ofzo :?
En de geloofwaardigheid van TS onderuit halen? Hoe bedoel je dat? Ik ga er van uit dat TS zelf ook niet weet wat het paard mankeert (dat zegt hij ook) maar dat de DA vermoedtdat het HKO zou kunnen zijn.
TS wil gewoon van het paard af. Dat zegt hij toch zelf ook? TS is zo geloofwaardig als hij zichzelf maakt, daar hoef ik niks aan te doen.

Nogmaals, ik zie dat zijn verhaal niet compleet is en het is stom dat hij niet heeft laten keuren maar verder zou ik niet kunnen oordelen of hij slechte intenties heeft of dat hij geen kans maakt bij een rechtszaak. Waar haalt iedereen hier de wijsheid vandaan om daar wel over te kunnen oordelen?
Laatst bijgewerkt door Waves op 24-03-11 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:14

Laat ik het zo zeggen, zoals de TS het nu omschrijft is het allemaal niet wat hij er van verwacht en wil er van af......zo´n verhaal op internet, dus openbaar forum, plaatsen zal ten alle tijden derge4ijke reacties als in dit topic krijgen.....raar? nee! Logisch? ja!
Hij schildert nu de handelaar als fout af terwijl in mijn mening hij zichzelf achter de oren mag gaan kriebelen. Hij heeft imo steken laten vallen waar paard nu dupe van is.....that is, zoals hij het nu omschrijft....
edit: misschien chinees?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:18

OKHannes schreef:
Laat ik het zo zeggen, zoals de TS het nu omschrijft is het allemaal niet wat hij er van verwacht en wil er van af......zo´n verhaal op internet, dus openbaar forum, plaatsen zal en alle tijden derge4ijke reacties als in dit topic krijgen.....raar? nee! Logisch? ja!

edit: misschien chinees?

Nee, neem aan dat TS geen kreupel paard had verwacht. 1300 euro is misschien geen wereldbedrag, maar voor dat bedrag mag het paard nog wel iets meer kunnen doen dan alleen gras maaien...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:25

Precies, zoals ik het lees probeert TS het eerst op het verkeerde chipnummer te gooien (en wat daar verder achter steekt, dat weten we niet) en anders op non-conformiteit van het geleverde product. Lijkt me heel legitiem, geen reden om TS om af te branden.

Of de non-conformiteit kans van slagen heeft hangt af van of de handelaar van de kreupelheid (of onderliggende oorzaak daarvan) afwist of als deskundige had kunnen weten. En dat weten we ook niet.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:27

Uhm, sorry inkopper: laten keuren voordat je m koopt? Vriendin vanm me heeft ook super gaaf paard van rond dat bedrag.,...nooit iets gemankeerd en gaat op wedstrijden als tierelier.....maar wel op alle punten gekeurd, OOK voor dat bedrag.

En wie zegt dat het een grasmaaier is...nogmaals een DA kan geen KTO constateren op klinische keuring. Normaliter is het; tijdens klinische kerin twijfels dan verder klijken..terzij hij zelf al voor rontgonolisch hebt gekozern. Enne, bij HK onsteking kan het tijdelijk iets zijn...wordt HK
artrose geconstateerd, dan is het anders....ook dat kan enkel, en alleen met fotos wordén geconstateerd.

Ook chipnummer wordt bij keuring gecontroleerd.......dus daar heeft TS ook al iets gemist.....
Overigens wordt vaak bij klinische keuring ook bloed afgenomen......

Sorry mensen, mij krijg je niet ervan overtuihgd dat dit verhaal niet rammelt.....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:34

OKHannes schreef:
Nomaliter is het; toijdens klinische kerin gtwijfels dan verder klijken..terijk he zelf al vor rontgonoliosucbh hebt gekozern.

Uhm... inkopper...? Kan dit ook in leesbaar Nederlands...? ;)

Edit: mij krijg je er ook niet van overtuigd dat dit verhaal niet rammelt... aan de kant van de verkoper. Die het paard wel terug wil nemen hoor, maar die 1300e in de zak houdt en er een ander paard voor teruggeeft...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:41

OKHannes schreef:
Uhm, sorry inkopper: laten keuren voordat je m koopt?

de rest kon ik niet lezen. Misschien een tip om wat te lezen over consumentenrecht. De handelaar wordt als deskundige beschouwd en zijn inlichtingsplicht weegt zwaarder dan de onderzoeksplicht van de consument. De handelaar kan natuurlijk alleen inlichten als hij van de gebreken weet of logischerwijs kan weten als deskundige. Het kán zo zijn dat TS kan aantonen dat de handelaar al wist van HKO of artrose, of god weet wat het paard heeft, bijvoorbeeld doordat TS contact heeft met een eerdere eigenaar die dit paard met het hele verhaal aan de handelaar heeft verkocht.

Dan heeft TS een zeer sterke zaak, voor 1300,- euro wordt echt niet verwacht dat TS het paard op de foto laat zetten, zover reikt de onderzoeksplicht niet. Nou duidelijk? Of nog steeds Chinees? :+

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:46

Ik heb even het hele topic door geworsteld.
Maar vind het verhaal van de topic starter wel warrig en onvolledig.
HKO uit en buigproef vind ik ook niet geloofwaardig.
En zou dat zeker verder onderzoeken dan zomaar op de wei te zetten.
Ook is me niet precies duidelijk wat er nou mis is met de chip.
Staat er alleen een verkeerd chipnummer op de verkoop contract of ook in het paspoort.
Jammer dat topic starter niet meer reageerd om duidelijkheid te scheppen.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:48

waarom heb je eigenlijk het paard niet laten keuren door de dierenarts voor je hem kocht?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:14

Ten eerste wil ik toch wel even melden dat de wet in nederland heel anders is als in belgië, dus daar kan ik helaas geen uitspraak over doen. Meen me wel te herinneren dat de 6-maanden garantie regeling in belgië niet opgaat.

Ten tweede zou eht toch wel heel fijn zijn dat mensen even lezen i.p.v dat 30 keer dezelfde vraag gesteld en beantwoord wordt.

T.s vindt het heel raar dat je in 2 pagina's jezelf 3 keer tegenspreekt over het hebben van rotstraal tijdens de aankoop, na de aankoop. Verder vindt ik het ook raar dat een dieranrts zegt:"Stop maar, ik zie het al, hoefkatrolontsteking". Dat je steeds dezelfde opmerkingen blijft herhalen snap ik ook niet helemaal. Je bent de rotstraal aan het behandelen met zuurstofwater, wat is dat? Koolzuurhoudend water?

Verder ben ik het spoor een beetje bijster door het verschil in nederlandse en vlaamse taal/gramatica.

Hoe gaat het nu ben je al verder gekomen, heb je contact gehad met de handelaar en eerdere eigenaar over het paard?

Ik snap niet helemaal waarom stef de handelaar gaat benaderen over het verkochte paard, op z'n hollands gezegt waar bemoei jij je in godsnaam mee. Dit is iets tussen de koper en verkoper en daar hoef jij je als buitenstaander niet ook nog eens mee te gaan bemoeien. Als je er neit als buitenstaander mee om kunt gaan reageer dan gewoon niet en zet je pc uit, het leven is kort genoeg om je over dit soort onderwerpen druk te gaan maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:45

Stef heeft handelaar gemaild nadat de naam van de handelaar een poos in dit topic te lezen was.
Vind ik eigenlijk wel netjes, daar ze het doet omdat de handelaar dan evt. ook zijn verhaal kan doen. Zeker na alle onduidelijkheden!!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 07:38

OKHannes schreef:
Uhm, sorry inkopper: laten keuren voordat je m koopt? Vriendin van me heeft ook super gaaf paard van rond dat bedrag.,...nooit iets gemankeerd en gaat op wedstrijden als tierelier.....maar wel op alle punten gekeurd, OOK voor dat bedrag.

En wie zegt dat het een grasmaaier is...nogmaals een DA kan geen HKO constateren op klinische keuring. Normaliter is het: tijdens klinische keuring twijfels dan verder kijken..tenzij hij zelf al voor rontgonologisch hebt gekozern. Enne, bij HK onsteking kan het tijdelijk iets zijn...wordt HK
artrose geconstateerd, dan is het anders....ook dat kan enkel, en alleen met fotos worden geconstateerd.

Ook chipnummer wordt bij keuring gecontroleerd.......dus daar heeft TS ook al iets gemist.....
Overigens wordt vaak bij klinische keuring ook bloed afgenomen......

Sorry mensen, mij krijg je niet ervan overtuigd dat dit verhaal niet rammelt.....

Het was wat laat en was toe aan bedje :D
Maar mijn eerste opmerking staat voor mij nog als een huis, ook zonder typo´s ed ;)
Ik wil niet voor dubbeltje op eeste rij. En daarbij, als ik een paard koop (ook al is het voor een dergelijk bedrag) dan zal ik m op zijn minst klinisch laten keuren. Is er klinisch iets niet goed maar ik wil het paard graag, dan komen er toch echt foto´s om een en ander bevestigd te krijgen....
Als de TS dit paard klinisch had laten keuren was hij waarschijnlijk al niet door keuring gekomen...als het idd iets anders zou zijn dan rotstraal.
Enne Waves, ik versta je heel goed hoor of je nu chinees, japans, spaans of weet ik veel praat (dus dat denigrerende hoeft niet) ...Maar zit toch echt in andere denkrichting....
En lees even hetgeen Babootje over consumententenrecht heeft opgeschreven....ja, verkoper heeft meldingsplicht maar ook als koper heb je plichten......

edit: er wordt hierboven een behoorlijk pittige aanname over de verkoper gedaan...knap als je dat op een korte reactie van stef kan baseren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:06

@Chaos: Vernoemen van handelaar vind ik ook niet netjes, ben ik met je eens, maar dan nog gaat het tussen de koper en verkoper en kunnen wij er gewoonweg niks over zeggen. Ts vraagt informatie en wordt daarin niet bepaald even vriendelijk behandeld door iedereen. En waarom meot hij duidelijkheid scheppen, ik snap er ook niks van maar dat betekend niet dat hij verplicht is om mij duidelijkheid te geven, kom op zeg.

OKHannes schreef:
edit: er wordt hierboven een behoorlijk pittige aanname over de verkoper gedaan...knap als je dat op een korte reactie van stef kan baseren.

Waar dan?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:08

daffie1986 schreef:
@Chaos: Vernoemen van handelaar vind ik ook niet netjes, ben ik met je eens, maar dan nog gaat het tussen de koper en verkoper en kunnen wij er gewoonweg niks over zeggen.
OKHannes schreef:

Waar dan?

Zie reactie Sientje....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:10

Oh dat, jah sorry dacht dat je op persoonlijk vlak bedoelde.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:22

Sientje schreef:
Nee, neem aan dat TS geen kreupel paard had verwacht. 1300 euro is misschien geen wereldbedrag, maar voor dat bedrag mag het paard nog wel iets meer kunnen doen dan alleen gras maaien...

Zover ik heb begrepen is het paard pas na 3 weken kreupel geworden. (correct me if i am wrong)
Dat kan nu eenmaal gebeuren bij beesten. Handig zou zijn om te kijken waar het vandaan komt ipv de handelaar als oplichter te bestempelen, zéker wanneer je zelf niet eens aan je onderzoeksplicht hebt voldaan..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:25

Superwoman, helemaal mee eens!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:28

Raja schreef:
Heb je het paard laten kleuren bij aankoop??

ghi ghi, ja groen...