[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:13

ikke schreef:
MarcR schreef:

Ga eens bij Subaru kijken.
Als Vlaming ken ik de homologatie gegevens niet die in Nederland gelden maar ik denk dat je wel iets vind dat aan je eisen voldoet.

Kogeldruk ga je niet redden. http://www.autoweek.nl geeft bij geen enkele versie meer dan 80kg op. Dat daarnaast de toegestane ongeremde massa maar 500kg mag bedragen, geeft toch te denken. Beetje auto die 2 ton mag trekken, mag ongeremd de maximale waarde van 750kg trekken............

Onze Subaru Forester heeft een kogeldruk van 90 kg en mag ongeremd 750 Kg trekken. Zo zie je maar wat een verschil in reglementen voor dezelfde wagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:59

MarcR schreef:
Onze Subaru Forester heeft een kogeldruk van 90 kg en mag ongeremd 750 Kg trekken. Zo zie je maar wat een verschil in reglementen voor dezelfde wagen.

Er spelen hier twee problemen:
1) Autoweek is niet 100% betrouwbaar,
2) De regels verschillen inderdaad tussen verschillende landen.

Voorbeeldje: in GB mag een oude Series Land Rover 4000kg trekken; in NL kom je niet verder dan 2000kg.

ikke20

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:20

onze oude lr mag 3500 trekken

subaru heb ik al naar gekeken maar niet echt iets kunnen vinden moet echt kogeldruk minimaal 100kg hebben
en wil ook minimaal 2ton kunnen trekken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:28

ikke20 schreef:
onze oude lr mag 3500 trekken

subaru heb ik al naar gekeken maar niet echt iets kunnen vinden moet echt kogeldruk minimaal 100kg hebben
en wil ook minimaal 2ton kunnen trekken

Een oude Sollihull die 3500kg mag trekken? Dat kan niet, die zijn nooit gemaakt. De echt oude mogen in NL 2000kg (in GB 4000kg) trekken en de latere types mogen ook in NL 4000kg op papier trekken. }:)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:10

het is een lr defender 110 voor zover ik weet mag die straks 3500 trekken(v8 motor)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:30

ikke20 schreef:
het is een lr defender 110 voor zover ik weet mag die straks 3500 trekken(v8 motor)

Nope, een Defender (na 1989) of een 110 (voor 1989) mag 4000kg trekken en tot 50km/h 6000kg, mits autonoom geremd (daar doen die Britten een stuk minder moeilijk over dan die stomme Hollanders) en in het terrein 1000kg. E.e.a. conform de officiele handboeken. V8 is tot 1992 geproduceerd, daarna kregen ze problemen met de uitlaatgasregels in Europa en is de V8 geschrapt voor de Defender, helaas. LR wilde er blijkbaar geen 160PK injectieblok inleggen, na de 120pk carburatieblokjes die er tot die tijd in gelegd werden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:35

oke dan hebben ze het verkeerd doorgegeven aan mij. alleen maar beter dat hij meer mag hebben :D
al heb ik het niet nodig met trailer

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:52

ikke20 schreef:
oke dan hebben ze het verkeerd doorgegeven aan mij. alleen maar beter dat hij meer mag hebben :D
al heb ik het niet nodig met trailer

Nah, je mag in NL toch niet boven de 3500kg komen, zonder autonoom remsysteem en APK, dus erg is het niet, maar het zegt natuurlijk wel iets over de constructie.....

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:15

Ik heb een Passat 2,8 V6 4wielaandrijving uit 1999. Hij mag 1800 kilo trekken en heb er laatst mijn 2paardtrailer met 2 paarden erin achter gehad en het ging super. Kon gewoon met 100 invoegen op de snelweg en geen geslinger of iets. Heuveltjes niks aan de hand en zelfs 5e versnelling was nog bruikbaar! Verbruik 1/6 benzine...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:23

@ikke idd zegt mij genoeg over constructie

ik wil echt minimaal 2000 kunnen trekken aangezien ik niet de kleinste/lichtste paarden heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:30

ikke20 schreef:
@ikke idd zegt mij genoeg over constructie

ik wil echt minimaal 2000 kunnen trekken aangezien ik niet de kleinste/lichtste paarden heb.

Zoek je even een mooie pre 1987 Range Rover. Heb een een sterkere V8 (140 - 160PK) en het rijdt comfortabeler dan die 110. Techniek is iedentiek (want zelfde motor en onderstel) maar het comfort is beter :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:08

corinepgek schreef:
Ik heb een Passat 2,8 V6 4wielaandrijving uit 1999. Hij mag 1800 kilo trekken en heb er laatst mijn 2paardtrailer met 2 paarden erin achter gehad en het ging super. Kon gewoon met 100 invoegen op de snelweg en geen geslinger of iets. Heuveltjes niks aan de hand en zelfs 5e versnelling was nog bruikbaar! Verbruik 1/6 benzine...

ehm, een 2 paards met 2 paarden erin weegt over het algemeen wel iets meer dan 1800 kg....

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:40

Ik heb m een tijdje terug met 1 paard op de weegbrug gehad en ben ervan overtuigd dat met het 2e paard we er nog net onder zitten. Misschien had ik erbij moeten vermelden dat het geen grote paarden zijn, net aan geen pony's meer.

En dan nog is het trekgewicht altijd erg natte vinger werk van de fabrikant. Ik had hiervoor een Renault Espace uit 19noah en die mocht ook 1800 trekken, daar durfde ik het echt niet aan om het volle gewicht achter te hangen. Deze auto zou ik nog wel 2500 achter durven hangen als het zou mogen.

Bijvoorbeeld een Kia Clarus 1,8 benzine mag 1650 kilo trekken terwijl de Nissan Almera 2,2 diesel maar 1200 kilo mag trekken. Ik kan je garanderen dat de Nissan het beter trekt dan de Kia qua vermogen/koppel en onderstel. Waarschijnlijk mogen ze het beiden niet aan kogeldruk hebben maar het is wel een bizar verschil...

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:19

wat een leerzaam topic.
Maar wijs wordt ik er niet van....( niet blond maar toch ).
Wie weet antwoord op deze vraag :

stel : 2 paards trailer, leeggewicht 760kg.
laadvermogen is dus 1240kg
totaalgewicht dus 2000kg

Mag je dus deze trailer(760kg) +1 paard(700kg)= totaalgewicht 1460kg.
trekken met een auto die als maximale trekkracht 1500kg heeft ??

Ik heb overigens wel b-e rijbewijs maar snap deze regel niet echt..
Of moet hier ongeacht hoeveel kg je erin doet een auto voor staan die 2000kg mag trekken ?

Hopelijk is het duidelijk genoeg uitgelegd voor jullie

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:29

marnico schreef:
wat een leerzaam topic.
Maar wijs wordt ik er niet van....( niet blond maar toch ).
Wie weet antwoord op deze vraag :

stel : 2 paards trailer, leeggewicht 760kg.
laadvermogen is dus 1240kg
totaalgewicht dus 2000kg

Mag je dus deze trailer(760kg) +1 paard(700kg)= totaalgewicht 1460kg.
trekken met een auto die als maximale trekkracht 1500kg heeft ??

Ik heb overigens wel b-e rijbewijs maar snap deze regel niet echt..
Of moet hier ongeacht hoeveel kg je erin doet een auto voor staan die 2000kg mag trekken ?

Hopelijk is het duidelijk genoeg uitgelegd voor jullie

B rijbewijs = uitgaan van maximale massa
BE rijbewijs = uitgaan van daadwerkelijke massa

In theorie mag je dus 1460 kg achter een auto knopen die 1500 kg mag trekken, ookal mag de trailer maximaal 2000 kg wegen.

Echter, een ding zie je over het hoofd, de kogeldruk.
Een 2-paards trailer geeft zo'n 100 kg kogeldruk, en een auto die 1500 kg mag trekken mag dat niet hebben, dat kan ik je zo op een briefje geven.
Ondanks dat het qua trekgewicht dus wel mag, mag het voor wat betreft de kogeldruk dus niet.

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:17

Stefanvi, Dank je wel !

Ik vond het ook al raar, maar kon het niet plaatsen, het is toch maar net wat je erin doet, een shet of een belg, bijvoorbeeld.
En de kogeldruk daar heb ik eerlijk gezegt niet eens bij stil gestaan, stom !

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:01

Op het plaatje naast de trekhaak staat wat de maximum kogeldruk mag zijn. (of in het instructieboekje van de auto)
Of jouw trailer met 1 paard meer kogeldruk geeft dan de auto mag hebben, weet je alleen wanneer je het weegt. Volgens mij kun je niet zomaar stellen dat dat zéker 100kg zal zijn. Meten is wéten. ;) Misschien mag het best, achter jouw auto.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:32

Kogeldruk zal in de praktijk varieeren door de bewegingen van de last (paard). Mijn Ifor Williams trailer geeft 75- 100kg kogeldruk. Hoeveel dat daadwerkelijk is, is met een bewegende last zoals een paar moeilijk te zeggen.
Staat het paard met 2 voeten in de trailer en met 2 op de klep, dan heb je nauwelijks kogeldruk. Staan er twee flinke paarden in, dan zal de druk op de kogel zeker wel 100kg zijn.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:58

Het enige wat van belang is in deze, is de gemeten kogeldruk van de stilstaande kombinatie, dan wel of niet beladen, de gemeten kogeldruk dient lager te zijn, dan de maximale kogeldruk van de trailer, trekhaak c.q trekkend voertuig, afhankelijk van welke de laagste max kogeldruk heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:26

Paul11 schreef:
Het enige wat van belang is in deze, is de gemeten kogeldruk van de stilstaande kombinatie, dan wel of niet beladen, de gemeten kogeldruk dient lager te zijn, dan de maximale kogeldruk van de trailer, trekhaak c.q trekkend voertuig, afhankelijk van welke de laagste max kogeldruk heeft.

Juist!!
Het dynamische gedrag is in het ontwerp van auto en trekhaak meegenomen. Dat is iets voor de ontwerper om zich druk over te maken; als chauffeur mag je er vanuit gaan dat daar voldoende over is nagedacht.

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:05

wij hebben dan een bmw :) of een grote vracht wagen (A)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 07:43

Ik heb een vraag en ik weet niet of ik hem hier mag stellen maar het gaat over auto's en trailers :+
Wij krijgen binnekort waarschijnlijk een nieuwe auto en dat is een automaat. Nou heb ik ergens gehoord
Dat het afgeraden wordt om met een automaat een trailer te trekken. Wie heeft hier ervaring in?
Misschien handig ter informaite het is een fiat en wij hebben een tweepaards trailer en er gaat altijd maar 1 paard
In (ong zo'n 600 kilo denk ik)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 07:58

x,,kelly,,x schreef:
Ik heb een vraag en ik weet niet of ik hem hier mag stellen maar het gaat over auto's en trailers :+
Wij krijgen binnekort waarschijnlijk een nieuwe auto en dat is een automaat. Nou heb ik ergens gehoord
Dat het afgeraden wordt om met een automaat een trailer te trekken. Wie heeft hier ervaring in?
Misschien handig ter informaite het is een fiat en wij hebben een tweepaards trailer en er gaat altijd maar 1 paard
In (ong zo'n 600 kilo denk ik)

Yep, daar heb ik sinds kort ervaring mee :D Het trekt als een tierelier (met zo'n dikke V8 ervoor) :D

Voor automaten geldt hetzelfde als voor schakelauto's; je moet gewoon op de papieren kijken. Je mag er vanuit gaan dat die automaat bestand is tegen de krachten die nodig zijn om het opgegeven trekgewicht te trekken, ECHTER(!!) let erop dat de motor voldoende toeren maakt (=smering van de automaatbak en koeling van de olie), vooral wanneer je bergop gaat (ook een viadukt of zoiets); zorg dan dat de motor ruim in z'n toeren zit (2000+ toeren) en schakel desnoods handmatig een stap terug (uit de D-positie). De automaat moet best hard werken op zo'n moment, waardoor de olietemperatuur oploopt. Meer toeren betekend meer oliestroom betekend betere koeling. Ik merk aan mijn automaat dat die met 2 ton aan de haak liever in drie (het is een 4-traps automaat) de berg opgaat en dan ook gemakkelijker snelheid maakt.

Het verhaal dat je met een automaat niet moet trekken komt voort uit de oudere automaten, zonder elektronica, die dan ook niet terug geschakeld werden (uit de D-positie) maar aan 1100toeren met een dikke caravan aan de haak de berg op moesten. En daarna vond men het raar dat de olie verbrand was......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:00

Wie nog een SUPER trailertrekauto zoekt, ik heb nog een hele mooie Diahatsu Rocky te koop. Echt een perfecte trekauto en deze is met achterbank en gewoon een nette auto voor een klein prijsje. Bij belangstelling graag PB.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:14

heb van de week een hyundai santa fe gekocht ben benieuwd hoe hij rijd met trailer straks.