[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:00

Hendrik100 schreef:
ikke schreef:
s0173957 schreef:
Snap ik wel ikke, maar ook geen golf... want zelfs mét verantwoord rijgedrag heb je niks te zeggen...

Oh? Goh, ik heb best wat trips gemaakt met een simpel Escortje voor de trailer. Heb nooit het gevoel gehad dat het allemaal zo gevaarlijk was. Moest wel iets beter op het overige verkeer letten; die 90pk Diesel had iets minder te melden dan de 170pk 8-pitter in m'n Range Rover maar hield de combi wel op snelheid; ook als het lastiger werd.

Dus nee, ik deel je mening niet. Een goed gekozen Golf in handen van een kundig chauffeur is veiliger dan een grote 4x4 in handen van een beginner.

Datzelfde geldt voor mijn opvatting dat je nooit te veel vermogen kunt hebben; ook dat is alleen in handen van een chauffeur met een beheerste rechtervoet.


Het recht uit rijden is nooit het probleem.
Zelfs mijn kleine tuinbouw tractor, met 15 pk, kan rijden met de trailer er achter.

Maar het grootste probleem is de onderhouds status van de trailer.

Werkt de oploop rem?
Werken de vier trommel remmen goed ??
Is de slijtage van de kogel en aankoppeling minimaal ??

Maar de onderhoudsstatus maakt toch niks uit voor de rijkunsten van de chauffeur? (natuurlijk is het wel belangrijk :D)

Hendrik100
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:08

Waarom onstaan al die ongelukken met caravans, aanhangers en paarden trailers ??
Als er hier in de regio 50 aanhangers, caravans, enz, gekontroleerd worden, worden er bijna 40 afgekeurd ??

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:09

Hendrik100 schreef:
Waarom onstaan al die ongelukken met caravans, aanhangers en paarden trailers ??
Als er hier in de regio 50 aanhangers, caravans, enz, gekontroleerd worden, worden er bijna 40 afgekeurd ??

ik zeg ook niet dat het niet belangrijk is, absoluut niet, goedwerkend tuig is het begin van alles.
MAar dat heeft imo niet echt te maken van de rijstijl of rijkunsten van een chauffeur. Ook niet in combinatie met het trekkende voertuig.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:12

Hendrik100 schreef:
Waarom onstaan al die ongelukken met caravans, aanhangers en paarden trailers ??
Als er hier in de regio 50 aanhangers, caravans, enz, gekontroleerd worden, worden er bijna 40 afgekeurd ??

Maar dat heeft nog steeds helemaal niks met trekkende voertuigen te maken. Heb met diezelfde Escort weleens een trailer getrokken, daar kon nog geen plankje hout in blijven liggen, laat staan iets meer dan dat. Remmen deed ie volgens mij niet en de verlichting kostte ook al enige moeite om aan de praat te krijgen. Ding is moeiteloos thuis gekomen, een achterlijke Italiaan ten spijt.......

Hendrik100
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:16

ikke schreef:
Hendrik100 schreef:
Waarom onstaan al die ongelukken met caravans, aanhangers en paarden trailers ??
Als er hier in de regio 50 aanhangers, caravans, enz, gekontroleerd worden, worden er bijna 40 afgekeurd ??

Maar dat heeft nog steeds helemaal niks met trekkende voertuigen te maken. Heb met diezelfde Escort weleens een trailer getrokken, daar kon nog geen plankje hout in blijven liggen, laat staan iets meer dan dat. Remmen deed ie volgens mij niet en de verlichting kostte ook al enige moeite om aan de praat te krijgen. Ding is moeiteloos thuis gekomen, een achterlijke Italiaan ten spijt.......


Zeker nog nooit van veiligheid en onderhoud gehoord, @Ikke

Komende jaren gaan we gelukkig weer naar een soort van APK voor de aanhangers.

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:26

Hendrik100 schreef:
ikke schreef:
Hendrik100 schreef:
Waarom onstaan al die ongelukken met caravans, aanhangers en paarden trailers ??
Als er hier in de regio 50 aanhangers, caravans, enz, gekontroleerd worden, worden er bijna 40 afgekeurd ??

Maar dat heeft nog steeds helemaal niks met trekkende voertuigen te maken. Heb met diezelfde Escort weleens een trailer getrokken, daar kon nog geen plankje hout in blijven liggen, laat staan iets meer dan dat. Remmen deed ie volgens mij niet en de verlichting kostte ook al enige moeite om aan de praat te krijgen. Ding is moeiteloos thuis gekomen, een achterlijke Italiaan ten spijt.......


Zeker nog nooit van veiligheid en onderhoud gehoord, @Ikke

Komende jaren gaan we gelukkig weer naar een soort van APK voor de aanhangers.

maar het gaat niet om het onderhoud, het ging over het trekkende voertuig. Ook al hang je een rotte boot achter die escort, trekken gaat die hoor :D

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:36

Hendrik100 schreef:
ikke schreef:
Maar dat heeft nog steeds helemaal niks met trekkende voertuigen te maken. Heb met diezelfde Escort weleens een trailer getrokken, daar kon nog geen plankje hout in blijven liggen, laat staan iets meer dan dat. Remmen deed ie volgens mij niet en de verlichting kostte ook al enige moeite om aan de praat te krijgen. Ding is moeiteloos thuis gekomen, een achterlijke Italiaan ten spijt.......


Zeker nog nooit van veiligheid en onderhoud gehoord, @Ikke

Komende jaren gaan we gelukkig weer naar een soort van APK voor de aanhangers.

Maar leg uit: wat is er gevaarlijk aan een lege, rotte trailer achter een Escort? Die trailer viel niks vanaf en die Escort trok 'm probleemloos.


Enne, ben gerust, die trailer is gesloopt voor bepaalde onderdelen.........

Hendrik100
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:42

@Ikke, je snapt mij wel, blijkt wel.

Rotzooi, daar moet je niet mee gaan sleur hut of sleur paard gaan spelen.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:16

ikke schreef:
Milan_lover schreef:
Nu we het toch over grijze kentekens hebben, ik vind het een en al vaag wat op internet staat, de een zegt dit, de ander zegt dat. Vanaf September heb ik een auto nodig voor mijn bedrijf die minimaal 2800 kg moet kunnen trekken. Maar wat zijn nu eigenlijk de voorwaarden? Ja, dat je een bedrijf moet hebben en geen achterbank mag hebben weet ik wel, maar verder?? Hoe zit dat trouwens met de verzekering? Gaat die via een apart bedrijf of hoe zit dat? Als ik wil kijken hoeveel ik dan kwijt zou zijn krijg ik met allerlei grijze kentekens de melding dat die auto niet verzekerd kan worden?

En als ik nou een grijs kenteken zou nemen, wat zou dan de beste auto zijn? Ik wordt nog steeds heel er getrokken door de Ssang-yong's, maar als het gros van de garages niet weet hoe die te onderhouden, gaat dat ook niet door natuurlijk...

Bedrijf, degelijke auto, betrouwbaar? Simpel: Toyota Land Cruiser long body. De rest is voor mindere goden.........
Waar grijs kenteken aan moet voldoen kun je vinden op de sites van de RDW en de belastingdienst.

Die verzekeraars op internet gaan alleen uit van de standaard der standaarden. Grijs kenteken is geen standaard, maar is bij elke fatsoenlijke maatschappij te verzekeren.


Vast wel meer wagens die meer dan 2800 kunnen trekken toch?
Dacht Mitsu Pajero en Toyota Landcruiser ook.
Defenders? Jeep Cherokee springt ook naar boven.

Met een BE-combi kunnen en mogen rijden zijn (helaas) twee verschillende dingen.
Ik had nog niet mijn rijbewijs en werd door iemand gevraagd of ik met zijn busje (ford transit met 9 zetels+koffer) een ballonkar kon trekken.
Mijn mama heeft wel haar rijbewijs en die slaat tilt als ze de trailer ziet - bij wijze van spreken.

Ik heb mijn rijbewijs gehaald met de rijschool, omdat het gemakkelijk is.
Hier in België moeten wij rechts achteruit inparkeren met de combi. Dat ging na 1 keer oefenen vlot want aan bepaalde herkenningspunten moest ik x aantal keer mijn stuur naar L/R draaien.
Maar leren rijden en kunnen rijden, is oefenen oefenen oefenen.
En soms heb ik nog dagen dat 't me gewoon niet lukt.


Ik ben persoonlijk ook meer voor genoeg overschot hebben qua trekkracht. Hellingen en ruwer terrein zijn dan net iets makkelijker.
En ja, dat is een investering. En als ik lange afstanden moet doen, rijd ik ook liever met auto van pap (tankkaart zaak) dan de Pajero, ivm verbruik.
Maar ik zou 'm voor geen geld van de wereld inruilen voor een luxestadswagentje die het op papier nipt kan :n

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:42

een pickup is toch ook heel handig, als je er een koopt met een dubbele cabine, kan je 5 personen vervoeren, +-1 ton in de achterbak, en 3,5ton trekken. en het beste vanal het is erg goedkoop als bedrijfswagen omdat het een lichte vracht is.
ik heb een toyota hilux met dubbele cabine en die wil voor geen geld omwisselen voor een gewone auto.
verbruik valt zeer goed mee, 9.5l/100km (7,5l/100km op papier).
geen idee waarom, maar vrouwen die met een echte 4x4 rijden vind ik echt sexy :P
maar wel een echt 4x4 eh, zoals een toyota hilux of landcruizer, een mitubishi pajero of een land rover defender. geen suv modellekes, dat zijn wannabe 4x4's :P

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:46

inochiyo schreef:
een pickup is toch ook heel handig, als je er een koopt met een dubbele cabine, kan je 5 personen vervoeren, +-1 ton in de achterbak, en 3,5ton trekken. en het beste vanal het is erg goedkoop als bedrijfswagen omdat het een lichte vracht is.
ik heb een toyota hilux met dubbele cabine en die wil voor geen geld omwisselen voor een gewone auto.
verbruik valt zeer goed mee, 9.5l/100km (7,5l/100km op papier).
geen idee waarom, maar vrouwen die met een echte 4x4 rijden vind ik echt sexy :P
maar wel een echt 4x4 eh, zoals een toyota hilux of landcruizer, een mitubishi pajero of een land rover defender. geen suv modellekes, dat zijn wannabe 4x4's :P

Goddank, hoef ik tenminste niet bang te zijn dat ik sexy gevonden wordt..........

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:50

ikke schreef:
inochiyo schreef:
een pickup is toch ook heel handig, als je er een koopt met een dubbele cabine, kan je 5 personen vervoeren, +-1 ton in de achterbak, en 3,5ton trekken. en het beste vanal het is erg goedkoop als bedrijfswagen omdat het een lichte vracht is.
ik heb een toyota hilux met dubbele cabine en die wil voor geen geld omwisselen voor een gewone auto.
verbruik valt zeer goed mee, 9.5l/100km (7,5l/100km op papier).
geen idee waarom, maar vrouwen die met een echte 4x4 rijden vind ik echt sexy :P
maar wel een echt 4x4 eh, zoals een toyota hilux of landcruizer, een mitubishi pajero of een land rover defender. geen suv modellekes, dat zijn wannabe 4x4's :P

Goddank, hoef ik tenminste niet bang te zijn dat ik sexy gevonden wordt..........

zolang je eigen vriend je maar sexy vind is het goed

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:53

inochiyo schreef:
een pickup is toch ook heel handig, als je er een koopt met een dubbele cabine, kan je 5 personen vervoeren, +-1 ton in de achterbak, en 3,5ton trekken. en het beste vanal het is erg goedkoop als bedrijfswagen omdat het een lichte vracht is.
ik heb een toyota hilux met dubbele cabine en die wil voor geen geld omwisselen voor een gewone auto.
verbruik valt zeer goed mee, 9.5l/100km (7,5l/100km op papier).
geen idee waarom, maar vrouwen die met een echte 4x4 rijden vind ik echt sexy :P
maar wel een echt 4x4 eh, zoals een toyota hilux of landcruizer, een mitubishi pajero of een land rover defender. geen suv modellekes, dat zijn wannabe 4x4's :P


Maar het lijkt me dat dan alleen in Belgie geldt?

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:54

Oeh ik mag me hier ook melden!

Wij hebben een Volvo s60 d5 en zijn aan het kijken voor een trailer :)

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:35

Milan_lover schreef:
inochiyo schreef:
een pickup is toch ook heel handig, als je er een koopt met een dubbele cabine, kan je 5 personen vervoeren, +-1 ton in de achterbak, en 3,5ton trekken. en het beste vanal het is erg goedkoop als bedrijfswagen omdat het een lichte vracht is.
ik heb een toyota hilux met dubbele cabine en die wil voor geen geld omwisselen voor een gewone auto.
verbruik valt zeer goed mee, 9.5l/100km (7,5l/100km op papier).
geen idee waarom, maar vrouwen die met een echte 4x4 rijden vind ik echt sexy :P
maar wel een echt 4x4 eh, zoals een toyota hilux of landcruizer, een mitubishi pajero of een land rover defender. geen suv modellekes, dat zijn wannabe 4x4's :P


Maar het lijkt me dat dan alleen in Belgie geldt?

Ja en nee. Er zijn verschillen in de regels tussen B en NL. De Hilux met dubbele cabine is in NL een probleem op grijs kenteken, bijvoorbeeld. Een bestelbus met dubbele cabine zoals een VW transporter of Mercedes Sprinter is dan weer geen probleem, mits je aan de regels voldoet.

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:20

Maar Inochiqo had het over een 5-zits bedrijfswagen, lijkt mij dat dat dus in NL niet mag?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:36

Milan_lover schreef:
Maar Inochiqo had het over een 5-zits bedrijfswagen, lijkt mij dat dat dus in NL niet mag?

Jawel, dat mag wel in NL, mits je aan de eisen voor een dergelijke zgn dubbele cabine combi blijft voldoen.

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:38

Oke, nu wordt het helemaal acracadabra :') Onder welke voorwaarden moet dat voldoen dan?
Waar staat dat in de regels van de RDW? Zou alles behoorlijk wat makkelijker maken...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:42

Milan_lover schreef:
Oke, nu wordt het helemaal acracadabra :') Onder welke voorwaarden moet dat voldoen dan?
Waar staat dat in de regels van de RDW? Zou alles behoorlijk wat makkelijker maken...

Nope, belastingdienst: www.belastingdienst.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:19

Ik had graag een 4x4 aangeschaft, mijn sponsor en bankrekening waren het daar jammer genoeg niet mee eens. Vandaar dus toch maar de Grand Scénic. Niet dat ik daarover iets te zeggen had, die was achter mijn rug om reeds betaa1d heb ik achteraf mogen ontdekken. Ook toen ik nog in dubio zat over die Kia Sorento.

Nu toch eens goed doorsparen voor een 1,5-aanhanger en een mooie 4x4 of pick-up voor hierna. Ik bagger graag rond met mijn auto dus ook door modder en dat soort dingen, die moet tegen een stoot(je) kunnen...

Cambiar

Berichten: 3829
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:13

Weer eens op pad geweest op zoek naar een auto. Men stelde me een Peugeot Boxer 2.0 voor, mag 2000 kg trekken. Blijkbaar is dat berekend op wat het chassis mag trekken en niet op de kracht van de motor wist de verkoper me te vertellen, dus in se is een 2.0 boxer geschikt om een twee-paardstrailer te trekken, terwijl de 2.0 stationwagen van m'n vriend dat niet is. Beetje logisch, maar ik had dit niet door....
Nu ook info over BIV en andere taxen in België: als de auto is ingeschreven als lichte vracht (tweedehandse!), dan betaal je slechts een peuleschil, dus dat is nu duidelijk.

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:15

als je voor een bestelwagen gaat, neem dan renault, opel of Mercedes.
peugeot heeft de leidingen voor de lichten aan de onderkant zitten (ipv ingewerkt) waardoor je problemen kunt hebben met vocht/water. duur grapje om te vervangen!
de renault trafic heb je voor een 22000 euro nieuw (full option!)

Cambiar

Berichten: 3829
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:06

Ik heb helaas maar 4500 euro te besteden, de peugeot die ik op het oog heb heeft slechts in de 90 000 km. Deze kost alles in orde 5150 euro. Dat haal ik wel, maar 22 000 euro dat is voor mij helaas veel te duur.
Thx voor de tip! Ik ga het zeker nagaan!

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:08

Cambiar schreef:
Ik heb helaas maar 4500 euro te besteden, de peugeot die ik op het oog heb heeft slechts in de 90 000 km. Deze kost alles in orde 5150 euro. Dat haal ik wel, maar 22 000 euro dat is voor mij helaas veel te duur.
Thx voor de tip! Ik ga het zeker nagaan!

oh, je hebt het over een tweedehands, dat is dan uiteraard al weer een ander verhaal :)
5000 is wel een nette prijs voor zo weinig km. En als hij nog geen trekhaak heeft (dan heeft die nooit hoeven trekken, en is de aanhanger dus nooit overbeladen geweest ook) is het nog een pluspunt

bartissimo
Berichten: 54
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:40

Wij hebben een Suzuki grand vitara (grijs kenteken) 1.5 jaar geleden gekocht voor 3400 euro, had toen ruim 2 ton gelopen met nieuwe apk erop, dit jaar nagenoeg zo door de APK gerold en mag 2 ton trekken en we hebben er een gewone 2 paards trailer achter.

In mijn ogen kun je best een auto kopen met 2 ton op de teller maar kijk dan vooral een beetje naar de gebruikerssporen en laat m op een brug zetten.