[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:56

s0173957 schreef:
Wees verstandig, ga ALLEMAAL voor een rijbewijs BE, koop je een DEFTIGE trekauto en een DEFTIGE trailer en ga VEILIG met je paard de weg op...

Als dat allemaal betaalt prima :j

Voor rest hoop ik niet dat men zo gaat rijden met een trailer zo als men op rijdschool leert. Daar gaan ze namelijk van uit van een vaste lading en geen bewegen dier die die graag ook comfortabele vervoert wilt worden.

s0173957

Berichten: 5571
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:20

Joram schreef:
Als dat allemaal betaalt prima :j



Paarden kosten geld, als je dat niet kan/wil betalen moet je je conclusies trekken... budget-paardrijden kan je nu eenmaal niet imo...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:49

s0173957 schreef:
Joram schreef:
Als dat allemaal betaalt prima :j



Paarden kosten geld, als je dat niet kan/wil betalen moet je je conclusies trekken... budget-paardrijden kan je nu eenmaal niet imo...

Maar je hoeft echt niet per se een dikke 4x4 voor je trailer te zetten om het veilig te houden.........

s0173957

Berichten: 5571
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:07

Snap ik wel ikke, maar ook geen golf... want zelfs mét verantwoord rijgedrag heb je niks te zeggen...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:25

s0173957 schreef:
Snap ik wel ikke, maar ook geen golf... want zelfs mét verantwoord rijgedrag heb je niks te zeggen...

Oh? Goh, ik heb best wat trips gemaakt met een simpel Escortje voor de trailer. Heb nooit het gevoel gehad dat het allemaal zo gevaarlijk was. Moest wel iets beter op het overige verkeer letten; die 90pk Diesel had iets minder te melden dan de 170pk 8-pitter in m'n Range Rover maar hield de combi wel op snelheid; ook als het lastiger werd.

Dus nee, ik deel je mening niet. Een goed gekozen Golf in handen van een kundig chauffeur is veiliger dan een grote 4x4 in handen van een beginner.

Datzelfde geldt voor mijn opvatting dat je nooit te veel vermogen kunt hebben; ook dat is alleen in handen van een chauffeur met een beheerste rechtervoet.

s0173957

Berichten: 5571
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:34

Stop nu toch eens met je constante gehamer op kunde... als je er niet mee overweg kan hoef je sowieso niet op de baan ermee te zijn, zij het met een range, ram of polo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:21

Zo, jij reageert goed kort zeg. Enig idee dat ik uitkijk naar een aanhanger die max. 550kg weegt zodat ik ook met B zo ver as kan onder de grens kan zitten, gewoon om reserve te hebben? (bijna 200kg marge met mijn paard erop)
Of dat ik inderdaad de BE denk te doen bij een rijschoo waar de eigenaresse ook paarden heeft, zodat je bij aangeven "het gaat om paardentransport" dat ze daar ook rekening mee houdt tijdens je rij-uren?
Of dat ik een chauffeur ter beschikking heb met rijbewijs BE, en ook iemand met BE en C? Maar niet op eigen houtje ga rondtoeren?

PS: merk net dat een paar etters op mijn toetsenbord niet meer werken :+

ingvdh

Berichten: 6512
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:57

s0173957 schreef:
Snap ik wel ikke, maar ook geen golf... want zelfs mét verantwoord rijgedrag heb je niks te zeggen...


Tja, ik rij al bijna 7 jaar met een golfje, flinke motor, mag 1500 kg trekken en dat lukt prima met een anderhalfpaards trailer met paard erin.
Van kleine stukjes naar de rijvereniging tot lange ritten naar de kliniek van 2 uur heen en 2 uur terug.

Het is een kwestie van rekening houden met.

De reden waarom ik golf rijd is dat ik veel km's zonder trailer rij per jaar, ik ga niet al die km's rijden met een brandstofslurpende auto en me blauw betalen aan brandstofkosten en wegenbelasting voor die paar km's met trailer (in verhouding dan ;) ). Ik heb dus gezocht naar een combinatie die en redelijk zuinig reed en kon trekken en goed te parkeren is in de stad. De golf voldoet hier prima aan.
Ik ben nu op zoek naar vervanging, maar ik zit er hard over te denken om weer een golf te kopen. Daarnaast heel veel MPV'tjs komen niet eens aan het trekvermogen van een golf en die vallen dus al af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:30

Voor een zwaardere auto die een 2-paards mag trekken heb ik gekeken, er stond een Kia Sorento te koop bij een kennis. De inschrijvingskosten op zich bedroegen > €4000, autotaks was ook nog eens €1170 per jaar erbij. Sorry, ik woon niet samen en moet voor mijn onkosten in mijn eentje opdraaien. De taks op zich is zowat een maandwedde. Om over verbruik en onderhoud maar niets te zeggen. Het moet maar een keer misgaan en dan zit je daar met je (te dure) wagen. Ik gebruik hem immers ook soms voor woon-werk (sporadisch, 1 à 2/week en in de stad in de spits), doe vaker korte afstanden (pension, weide, eigen huis en huis van vriend = steeds binnen 15km) en dan is zo'n brandstofzuipende auto gewoon onnodig duur.

Met de Scénix zit ik goed binnen de toegestane marges en MTM's, de wagen mag en kan een 1,5paards trekken met mijn paard erop en dan heb ik nog steeds 150 à 200kg overschot/reserve op de MTM van de aanhanger. Meer dan 2x/maand ga ik de eerste tijd niet op stap met mijn paard en dan steeds binnen de provincie, voorzien in de komende winter + voorjaar.
Moest het nu amper 50kg zijn dat ik zou overhouden op het toegestane gewicht, dan zou ik het inderdaad ook niet doen. Die marge is te riskant vind ik. Dan ga je het en beetje zoeken en dat is nou niet echt wat ik voor ogen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:31

Oeps, foutje :+

Nado
Berichten: 3486
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:14

Varekaj schreef:
Zo, jij reageert goed kort zeg. Enig idee dat ik uitkijk naar een aanhanger die max. 550kg weegt zodat ik ook met B zo ver as kan onder de grens kan zitten, gewoon om reserve te hebben? (bijna 200kg marge met mijn paard erop)
Of dat ik inderdaad de BE denk te doen bij een rijschoo waar de eigenaresse ook paarden heeft, zodat je bij aangeven "het gaat om paardentransport" dat ze daar ook rekening mee houdt tijdens je rij-uren?
Of dat ik een chauffeur ter beschikking heb met rijbewijs BE, en ook iemand met BE en C? Maar niet op eigen houtje ga rondtoeren?

PS: merk net dat een paar etters op mijn toetsenbord niet meer werken :+


Ik heb voor mijn E een aantal lessen gehad. Meteen in het begin had ik aangegeven dat het ging om het rijden met een trailer en daar heeft de instructeur dan ook rekening mee gehouden. Ja, ik moest met een vaste lading pittiger rijden, maar hij zei steeds erbij hoe het met een trailer met levende lading anders moest als dat het geval was. Zelf ben ik heel blij dat ik een aantal lessen heb genomen, heb er nog steeds heel veel profijt van. En van iemand hier, geloof ik, een aantal hele fijne tips gekregen over het pas optrekken na een bocht als de trailer weer helemaal recht achter de auto ligt zodat je paard geen zwieper krijgt en het feit dat je in een bocht zelf helemaal geen trekkracht mag voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:17

Op zich kan een 1es nooit kwaad, ook indien je hooguit met een B-rijbewijs en een aanhanger gaat rondrijden. Het is toch wat apart, ook in manoeuvreren, parkeren en het rijden op zich. Daarin ga ik 100% akkoord, daar kan stiefpa me verder in wegwijs maken. Moet ik met paard op pad, dan heeft mijn instructrice een BE + ervaring en kan zij evengoed met mijn B-combi wegrijden, die op zich ruim binnen de toegestane grenzen zit. 9/10 is zij toch mijn groom, zoniet wss een andere vriendin die ook een BE + ervaring heeft. In mijn eentje ga ik niet met zo'n combi op weg.

Dan vind ik het evengoed riskant dat je vaak genoeg chauffeurs ziet met 0 ervaring die dan een aanhangertje meenemen tot 750kg, ongeremd, en daar onverantwoord de baan mee op gaan.
In mijn ogen mag een minieme kennismaking met een aanhanger <750kg meegenomen worden in het rij-examen voor een B-rijbewijs.

Cambiar

Berichten: 3829
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:50

Nado schreef:
Ik heb voor mijn E een aantal lessen gehad. Meteen in het begin had ik aangegeven dat het ging om het rijden met een trailer en daar heeft de instructeur dan ook rekening mee gehouden. Ja, ik moest met een vaste lading pittiger rijden, maar hij zei steeds erbij hoe het met een trailer met levende lading anders moest als dat het geval was. Zelf ben ik heel blij dat ik een aantal lessen heb genomen, heb er nog steeds heel veel profijt van. En van iemand hier, geloof ik, een aantal hele fijne tips gekregen over het pas optrekken na een bocht als de trailer weer helemaal recht achter de auto ligt zodat je paard geen zwieper krijgt en het feit dat je in een bocht zelf helemaal geen trekkracht mag voelen.


Ik heb nooit les gehad, maar het feit dat je pas na een bocht mag optrekken moet je toch zelf ook wel weten zonder lessen.... lijkt me maar meer dan logisch...net zoals remmen in een bocht, dat is echt ergerlijk voor het paard en deed m'n vriend soms tot mijn frustratie (nochtans heeft hij jaren ervaring met trailer rijden).
Beste remedie is: zelf eens meegaan in een trailer (weet het, het is niet reglementair), dan voel je heel goed wat goed aanvoelt en wat niet, dat is voor mij nog de allerbeste les. Daar heb ik het meest uit geleerd en ik rij zo dat de paarden minimaal gehinderd worden door wat ik zelf ervaren heb en zoals ik me zelf comfortabel zou voelen.
Ervaring is de beste leerschool, les vind ik persoonlijk niet nodig, je kan best ook tips krijgen van je ouders of vriend, vind ik allemaal wat geldklopperij die rijschool lessen, oefening is immers de beste leerschool! Iedereen die voor een bepaald jaartal geboren is in België, hoeft die lessen niet te volgen. Zo absurd zitten die wetten in elkaar. Dus echt nodig? Blijkbaar niet, anders zou iedereen die lessen verplicht moeten volgen.
Ook vind ik het in bepaalde omstandigheden erg gevaarlijk om te rijden met een wagen die te licht is om reglementair een trailer te trekken. Bergaf of in lange bochten kan een tweepaardstrailer plots beginnen wiegen, dat hebben we voor gehad (m'n vriend aan't stuur, we reden omg Luxemburg een redelijk scherpe afdaling en plots begon te trailer heen en weer te wiegen, gelukkig heeft m'n vriend de boel kunnen redden door niet te panikeren). Was met een 2.0 stationwagen.
Daarom zoek ik nu een auto die echt zwaar genoeg is of nog liever, nog over heeft. Zo iets wil ik nooit meer tegenkomen.

Cambiar

Berichten: 3829
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:07

Varekaj schreef:
Voor een zwaardere auto die een 2-paards mag trekken heb ik gekeken, er stond een Kia Sorento te koop bij een kennis. De inschrijvingskosten op zich bedroegen > €4000, autotaks was ook nog eens €1170 per jaar erbij. Sorry, ik woon niet samen en moet voor mijn onkosten in mijn eentje opdraaien. De taks op zich is zowat een maandwedde. Om over verbruik en onderhoud maar niets te zeggen. Het moet maar een keer misgaan en dan zit je daar met je (te dure) wagen. Ik gebruik hem immers ook soms voor woon-werk (sporadisch, 1 à 2/week en in de stad in de spits), doe vaker korte afstanden (pension, weide, eigen huis en huis van vriend = steeds binnen 15km) en dan is zo'n brandstofzuipende auto gewoon onnodig duur.

Is dit zo duur in Nederland? In België is een lichte vracht voordeliger zelfs dan sommige gewone personenwagens. Ik dacht dat dit in nederland ook bestond onder de vorm van een grijs kenteken of zo iets? Dan hoef je toch niet zoveel te betalen en toch met een zware 4x4 te rijden?

Duhelo

Berichten: 29560
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:10

Cambiar schreef:
Varekaj schreef:
Voor een zwaardere auto die een 2-paards mag trekken heb ik gekeken, er stond een Kia Sorento te koop bij een kennis. De inschrijvingskosten op zich bedroegen > €4000, autotaks was ook nog eens €1170 per jaar erbij. Sorry, ik woon niet samen en moet voor mijn onkosten in mijn eentje opdraaien. De taks op zich is zowat een maandwedde. Om over verbruik en onderhoud maar niets te zeggen. Het moet maar een keer misgaan en dan zit je daar met je (te dure) wagen. Ik gebruik hem immers ook soms voor woon-werk (sporadisch, 1 à 2/week en in de stad in de spits), doe vaker korte afstanden (pension, weide, eigen huis en huis van vriend = steeds binnen 15km) en dan is zo'n brandstofzuipende auto gewoon onnodig duur.

Is dit zo duur in Nederland? In België is een lichte vracht voordeliger zelfs dan sommige gewone personenwagens. Ik dacht dat dit in nederland ook bestond onder de vorm van een grijs kenteken of zo iets? Dan hoef je toch niet zoveel te betalen en toch met een zware 4x4 te rijden?

een kia sorento is niet per definitie lichte vracht of grijs kenteken.
in belgie dient een LV minimum 50 % van de wagen in laadbak te zijn, dus ofwel zonder achterbank, ofwel een huge pickup ala dodge ram.
Daarom heb ik gekozen voor een Renault trafic met maar 3 zitplaatsen in LV. kost kwa inschrijving mss 130 euro, en kwa wegentaks een 80 euro per jaar. (ipv de 400 dat ik nu betaal voor mijn 2.0 diesel Mazda'tje)

Cambiar

Berichten: 3829
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:52

Neen, maar ik repliceerde op dit:
Citaat:
Voor een zwaardere auto die een 2-paards mag trekken heb ik gekeken

Ging over algemeen over een zwaardere auto dacht ik...
Ik zag een hyundai terracan, tweedehands voor maar 4900 euro, car pass en heel veel vervangen (factuur aanwezig), met een BIV van maar 80 euro (is dus een doodgewone jeep, maar zeer laag in taksen doordat hij op lichte vracht staat).
Was het een nieuwe renault trafic die je gekocht hebt? Ik zou ook graag een bestelwagen kopen, maar die lijken me tweedehands veel duurder dan een jeep (als ze carpass hebben).
De bestelwagens die gekeurd zijn met car pass zijn veel duurder. Of vergis ik me?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:15

Cambiar schreef:
Neen, maar ik repliceerde op dit:
Citaat:
Voor een zwaardere auto die een 2-paards mag trekken heb ik gekeken

Ging over algemeen over een zwaardere auto dacht ik...
Ik zag een hyundai terracan, tweedehands voor maar 4900 euro, car pass en heel veel vervangen (factuur aanwezig), met een BIV van maar 80 euro (is dus een doodgewone jeep, maar zeer laag in taksen doordat hij op lichte vracht staat).
Was het een nieuwe renault trafic die je gekocht hebt? Ik zou ook graag een bestelwagen kopen, maar die lijken me tweedehands veel duurder dan een jeep (als ze carpass hebben).
De bestelwagens die gekeurd zijn met car pass zijn veel duurder. Of vergis ik me?

De Nederlandse versie van "lichte vracht" bestaat feitelijk niet meer. Welliswaar heb je als particulier nog wel enig voordeel bij een auto op grijs kenteken (onze versie van LV), je betaald namelijk geen provinciale opcenten, maar als bedrijf betaal je beduidend minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:54

1ichte vracht kost je in Be1gië €137/jaar aan taks en geen of amper inschrijvingskosten maar je zit dus met beperkingen oa de zitjes achteraan die eruit moeten. 1/01/2013 zijn de inschrijvingstaks (in verkeersste11ing) en de jaar1ijkse taks op dit type wagens enorm omhoog gegaan. Dat is voor iedere "zware" auto qua pk's trouwens. Daarom verkochten toch een hoop rijke piefen hun dikke, dure auto's en ook de dikke bedrijfswagens werden toch erg duur daardoor?
Ik zat er dan weer mee dat ik met die wagen niet anders kon dan een BE gaan doen, waar ik qua trekvermogen ook genoeg heb aan de scénic. Meer dan een 1,5 aanhanger hoef ik immers niet, ik ga maar met 1 paard op stap. En die kon ik vinden binnen de marges van mijn B-rijbewijs zonder ook maar enige grens te overschrijven ivm gewichten, MTM's en capaciteiten van de scénic. Dan heb ik het over een grand scenic met 7 zitjes, niet de gewone variant. Dus de versie groter/tikje zwaarder en ruimer.
Ik kan die wagen ook nog ombouwen tot 1ichte vracht maar het is geen noodzaak meer. Dit is een optie die binnen mijn budget zit, het kan en mag gewoon conform de wet en indien nodig kan ik beroep doen op mensen met een zwaardere wagen, grotere aanhanger en BE-rijbewijs.

Neem dat ik komende winter hooguit 25km van pension op wedstrijd zou gaan, niet verder. Dat moet prima te doen zijn en het zijn steeds goede wegen met ruimte om verantwoord over rond te rijden.

Cambiar

Berichten: 3829
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:28


Duhelo

Berichten: 29560
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:30

Cambiar schreef:
Neen, maar ik repliceerde op dit:
Citaat:
Voor een zwaardere auto die een 2-paards mag trekken heb ik gekeken

Ging over algemeen over een zwaardere auto dacht ik...
Ik zag een hyundai terracan, tweedehands voor maar 4900 euro, car pass en heel veel vervangen (factuur aanwezig), met een BIV van maar 80 euro (is dus een doodgewone jeep, maar zeer laag in taksen doordat hij op lichte vracht staat).
Was het een nieuwe renault trafic die je gekocht hebt? Ik zou ook graag een bestelwagen kopen, maar die lijken me tweedehands veel duurder dan een jeep (als ze carpass hebben).
De bestelwagens die gekeurd zijn met car pass zijn veel duurder. Of vergis ik me?

ohja, ik snap hem :D
heb je ondertussen gepb't ivm de prijzen. Tweedehands heb ik niet echt een idee, wel dat ze nog te duur waren voor hetgeen ze maar zijn (de bestelwagentjes) daarom hebben wij een nieuwe gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:27

Een 1ichte vracht is steeds goedkoper. Je moet kijken naar de kW die de wagen heeft, en dan via de site van de FOD Verkeer de tarieven eens opzoeken, maar zorg dat je die van 2013 hebt, die zijn nu van toepassing.
Voor een auto tussen 121 en 155kW van 4 jaar mag je €1.486,80 verkeersinschrijving dokken bovenop de prijs van je aankoop wanneer je die gaat gebruiken a1s personenwagen. Vb. voor die Kia Sorento dus. Via ci1inderinhoud kan ook. Kan de 1ink niet vinden waar ik dat hogere bedrag op terugvond, maar ik zat toen toch erg beduusd op de bank hoor.

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:31

Nu we het toch over grijze kentekens hebben, ik vind het een en al vaag wat op internet staat, de een zegt dit, de ander zegt dat. Vanaf September heb ik een auto nodig voor mijn bedrijf die minimaal 2800 kg moet kunnen trekken. Maar wat zijn nu eigenlijk de voorwaarden? Ja, dat je een bedrijf moet hebben en geen achterbank mag hebben weet ik wel, maar verder?? Hoe zit dat trouwens met de verzekering? Gaat die via een apart bedrijf of hoe zit dat? Als ik wil kijken hoeveel ik dan kwijt zou zijn krijg ik met allerlei grijze kentekens de melding dat die auto niet verzekerd kan worden?

En als ik nou een grijs kenteken zou nemen, wat zou dan de beste auto zijn? Ik wordt nog steeds heel er getrokken door de Ssang-yong's, maar als het gros van de garages niet weet hoe die te onderhouden, gaat dat ook niet door natuurlijk...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:43

Milan_lover schreef:
Nu we het toch over grijze kentekens hebben, ik vind het een en al vaag wat op internet staat, de een zegt dit, de ander zegt dat. Vanaf September heb ik een auto nodig voor mijn bedrijf die minimaal 2800 kg moet kunnen trekken. Maar wat zijn nu eigenlijk de voorwaarden? Ja, dat je een bedrijf moet hebben en geen achterbank mag hebben weet ik wel, maar verder?? Hoe zit dat trouwens met de verzekering? Gaat die via een apart bedrijf of hoe zit dat? Als ik wil kijken hoeveel ik dan kwijt zou zijn krijg ik met allerlei grijze kentekens de melding dat die auto niet verzekerd kan worden?

En als ik nou een grijs kenteken zou nemen, wat zou dan de beste auto zijn? Ik wordt nog steeds heel er getrokken door de Ssang-yong's, maar als het gros van de garages niet weet hoe die te onderhouden, gaat dat ook niet door natuurlijk...

Bedrijf, degelijke auto, betrouwbaar? Simpel: Toyota Land Cruiser long body. De rest is voor mindere goden.........
Waar grijs kenteken aan moet voldoen kun je vinden op de sites van de RDW en de belastingdienst.

Die verzekeraars op internet gaan alleen uit van de standaard der standaarden. Grijs kenteken is geen standaard, maar is bij elke fatsoenlijke maatschappij te verzekeren.

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:04

Dankjewel! :) Ik zal eens gaan zoeken :j

Hendrik100
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:15

ikke schreef:
s0173957 schreef:
Snap ik wel ikke, maar ook geen golf... want zelfs mét verantwoord rijgedrag heb je niks te zeggen...

Oh? Goh, ik heb best wat trips gemaakt met een simpel Escortje voor de trailer. Heb nooit het gevoel gehad dat het allemaal zo gevaarlijk was. Moest wel iets beter op het overige verkeer letten; die 90pk Diesel had iets minder te melden dan de 170pk 8-pitter in m'n Range Rover maar hield de combi wel op snelheid; ook als het lastiger werd.

Dus nee, ik deel je mening niet. Een goed gekozen Golf in handen van een kundig chauffeur is veiliger dan een grote 4x4 in handen van een beginner.

Datzelfde geldt voor mijn opvatting dat je nooit te veel vermogen kunt hebben; ook dat is alleen in handen van een chauffeur met een beheerste rechtervoet.


Het recht uit rijden is nooit het probleem.
Zelfs mijn kleine tuinbouw tractor, met 15 pk, kan rijden met de trailer er achter.

Maar het grootste probleem is de onderhouds status van de trailer.

Werkt de oploop rem?
Werken de vier trommel remmen goed ??
Is de slijtage van de kogel en aankoppeling minimaal ??