[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:59

wilma_b schreef:
Het achterstallig onderhoud is van de vorige eigenaar. We hebben deze nu een jaar.

Dan zul jij dat achterstallig onderhoud moeten wegwerken. Zo niet, zal het altijd een onbetrouwbare auto blijven. Dat ligt niet aan de auto maar aan de effort die erin is gestoken.
Als die Mitshubishi hetzelfde achterstallige onderhoudsplaatje heeft, loop je tegen dezelfde problemen aan!

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:17

Dt zien we morgen. Volgens de advertentie zitten er onderhoudsboekjes bij en heeft hij pas groot onderhoud gehad. An kan ik toch aan de boekjes zien wat er gebeurd is.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:22

wilma_b schreef:
Dt zien we morgen. Volgens de advertentie zitten er onderhoudsboekjes bij en heeft hij pas groot onderhoud gehad. An kan ik toch aan de boekjes zien wat er gebeurd is.

Nope. Ik het boekje wordt alleen afgestempeld dat ie de beurt heeft gehad. Wat die beurt precies inhoudt en of dat ook daadwerkelijk gedaan is, staat er niet bij. Het wordt interessanter als de rekeningen er ook bij zijn.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:41

wilma_b schreef:
We hebben nu al zoveel aan onze Frontera moeten sleutelen en stonden donderdag met paard op trailer stil op de autobaan. Dat was de druppel.
Dat ligt dan echt wel aan het exemplaar en niet aan merk/type als zodanig. Wij hebben nu ruim 5½ jaar een Frontera (uit 2001, met toen we die kochten 95k op de teller), daar inmiddels zelf ongeveer nog een halve ton bij gereden en die (I know, afkloppen!) heeft ons nog NOOIT in de steek gelaten. En hij moet echt wel werken, zowel met de trailer erachter, als met eens in de twee weken een volle kar (tegen de 3t.) mest afvoeren en stro halen en dat is niet alleen maar op de verharde weg, er zitten niet voor niets BFG TA's onder.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:53

Mag ik hier ook iets vragen?

Mag ik, met een Renault Megane Scenic 1.6 uit 1998 een 1.5 paardstrailer trekken met een shetlander erin?
http://www.autoweek.nl/autotest/829/ren ... nic-rn-16e. Auto heeft 1300 kg aanhangermassa geremd, mag er dan een trailer van zeg 700 kg achter met een pony van 150 kg? Dan hangt er in totaal een massa achter van 750 kg. Het laadvermogen van de auto is 675 kg, is dat de lading achter de auto of de mensen erin?(Sorry voor de vragen, ik ben nieuw hierin) :o. Auto zelf is 1195 kg.

700 + 150 = 850 en dat is minder dan die 1300 geremd. Dus zou het vooruit moeten komen/kunnen. Maar; als je trailergewicht+maximaalvermogen moet rekenen, dan mag het natuurlijk helemaal niet.

Help? :+ :D

Bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 22-07-13 15:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Pepper2010

Berichten: 67
Geregistreerd: 22-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:55

Volgend mij moet er officieel het laadgewicht berken met het totaal gewicht van de trailer. Dus het maakt niet uit of er een shetlander in staat of niet. De auto moet de trailer en het laadvermogen kunnen trekken. zo is het mij in ieder geval verteld

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:23

Pepper2010 schreef:
Volgend mij moet er officieel het laadgewicht berken met het totaal gewicht van de trailer. Dus het maakt niet uit of er een shetlander in staat of niet. De auto moet de trailer en het laadvermogen kunnen trekken. zo is het mij in ieder geval verteld

Nee, je MOET weten welk rijbewijs in het spel is. Zonder die wetenschap kun je helemaal niks zinnigs zeggen over de situatie van DaisyDarling!!

Wat je schrijft is in ieder geval onzin, er is geen enekel regel die dat verplicht stelt! Degene die je dat op de mouw gespeld heeft, heeft dus ook klokken gehoord maar geen bleek vermoeden van klepels.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:26

ikke schreef:
Pepper2010 schreef:
Volgend mij moet er officieel het laadgewicht berken met het totaal gewicht van de trailer. Dus het maakt niet uit of er een shetlander in staat of niet. De auto moet de trailer en het laadvermogen kunnen trekken. zo is het mij in ieder geval verteld

Nee, je MOET weten welk rijbewijs in het spel is. Zonder die wetenschap kun je helemaal niks zinnigs zeggen over de situatie van DaisyDarling!!

Wat je schrijft is in ieder geval onzin, er is geen enekel regel die dat verplicht stelt! Degene die je dat op de mouw gespeld heeft, heeft dus ook klokken gehoord maar geen bleek vermoeden van klepels.

We rijden met een BE rijbewijs :)
Ik wil vooral gewoon zeker weten dat de auto vooruit gaan komen, + dat het legaal is.
En of mijn berekening van trailergewicht+ponygewicht klopt, dat dat de in acht te nemen gewichtsfactoren zijn.

Excuses dat ik het rijbewijs niet gelijk gemeld heb, even niet daaraan gedacht :o

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:36

DaisyDarling schreef:
ikke schreef:
Nee, je MOET weten welk rijbewijs in het spel is. Zonder die wetenschap kun je helemaal niks zinnigs zeggen over de situatie van DaisyDarling!!

Wat je schrijft is in ieder geval onzin, er is geen enekel regel die dat verplicht stelt! Degene die je dat op de mouw gespeld heeft, heeft dus ook klokken gehoord maar geen bleek vermoeden van klepels.

We rijden met een BE rijbewijs :)
Ik wil vooral gewoon zeker weten dat de auto vooruit gaan komen, + dat het legaal is.
En of mijn berekening van trailergewicht+ponygewicht klopt, dat dat de in acht te nemen gewichtsfactoren zijn.

Excuses dat ik het rijbewijs niet gelijk gemeld heb, even niet daaraan gedacht :o

Geeft niet, maar dan moeten er geen voorbarige conclusies getrokken worden.

Met B-E mag jij alles aan je auto knopen dat een daadwerkelijk gewicht van minder dan 1300kg heeft (bij een passende kogeldruk). Wat er in de papieren aan toegestane gewichten staat is volstrekt irrelevant.
Uitgaand van de opgegeven getallen mag jij dus gewoon rijden met deze combi; jouw rekensom is correct.
Of de aangenomen getallen ook kloppen met de werkelijkheid is een ander verhaal en dat dat moet kloppen is de verantwoording van de chauffeur. Bij twijfel zet je het spul op de weegbrug.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:39

ikke schreef:
Geeft niet, maar dan moeten er geen voorbarige conclusies getrokken worden.

Met B-E mag jij alles aan je auto knopen dat een daadwerkelijk gewicht van minder dan 1300kg heeft (bij een passende kogeldruk). Wat er in de papieren aan toegestane gewichten staat is volstrekt irrelevant.
Uitgaand van de opgegeven getallen mag jij dus gewoon rijden met deze combi; jouw rekensom is correct.
Of de aangenomen getallen ook kloppen met de werkelijkheid is een ander verhaal en dat dat moet kloppen is de verantwoording van de chauffeur. Bij twijfel zet je het spul op de weegbrug.

Bedankt voor je antwoord, dan heb ik uiteindelijk alles goed begrepen :)
De trailer die we meenemen is zeer recent gewogen en dat gewicht kan ik dus goed bepalen. Pony schat ik rond de 150/200, maar daar zit dus nog speling in. Mocht het dan hoger uitkomen nemen we iets lichters/zwaarders mee :)

Bedankt voor je antwoord, nogmaals :)

Pepper2010

Berichten: 67
Geregistreerd: 22-07-13

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:12

oke dat wist ik niet dus als ik een twee paards trailer heb maar ik vervoer er maar een paard in mag ik er ook gewoon een lichtere auto voor zetten? (ga er even vanuit dat ik het goede rijbewijs heb)

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:21

Pepper2010 schreef:
oke dat wist ik niet dus als ik een twee paards trailer heb maar ik vervoer er maar een paard in mag ik er ook gewoon een lichtere auto voor zetten? (ga er even vanuit dat ik het goede rijbewijs heb)

Ja, mits...... de kogeldruk ook gaat passen bij die auto en daar zit 'm vaak de crux.
Veel lichtere auto's die zo'n 1200-1300kg mogen trekken hebben vaak een beperking op de kogeldruk van 50kg. Ik moet het eens nawegen, maar ik heb mijn twijfels of een beetje tweepaards daar onder blijft, ook al zet je er maar een paard op.
Maar ervan uitgaand dat dat wel zo zou zijn, dan mag dat dus.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:22

ikke schreef:
Pepper2010 schreef:
oke dat wist ik niet dus als ik een twee paards trailer heb maar ik vervoer er maar een paard in mag ik er ook gewoon een lichtere auto voor zetten? (ga er even vanuit dat ik het goede rijbewijs heb)

Ja, mits...... de kogeldruk ook gaat passen bij die auto en daar zit 'm vaak de crux.
Veel lichtere auto's die zo'n 1200-1300kg mogen trekken hebben vaak een beperking op de kogeldruk van 50kg. Ik moet het eens nawegen, maar ik heb mijn twijfels of een beetje tweepaards daar onder blijft, ook al zet je er maar een paard op.
Maar ervan uitgaand dat dat wel zo zou zijn, dan mag dat dus.

Kogeldruk.. uhm, kan dat ook een probleem opleveren voor mijn situatie of niet? Is de kogeldruk van een 1.5 paardstrailer dan ook niet te groot, of heeft dat ergens anders mee te maken? :o
De max. kogeldruk op de Renault is 75 kg.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:27

DaisyDarling schreef:
ikke schreef:
Ja, mits...... de kogeldruk ook gaat passen bij die auto en daar zit 'm vaak de crux.
Veel lichtere auto's die zo'n 1200-1300kg mogen trekken hebben vaak een beperking op de kogeldruk van 50kg. Ik moet het eens nawegen, maar ik heb mijn twijfels of een beetje tweepaards daar onder blijft, ook al zet je er maar een paard op.
Maar ervan uitgaand dat dat wel zo zou zijn, dan mag dat dus.

Kogeldruk.. uhm, kan dat ook een probleem opleveren voor mijn situatie of niet? Is de kogeldruk van een 1.5 paardstrailer dan ook niet te groot, of heeft dat ergens anders mee te maken? :o
De max. kogeldruk op de Renault is 75 kg.

Voor een anderhalfpaards is 75kg in principe voldoende.
Ik zou er niet blind op varen maar de kans op een te hoge kogeldruk is onder normale omstandigheden niet groot.
HET punt van aandacht is op zo'n moment de eventuele zadelkamer. Alles wat je daar instopt verhoogt rechtstreeks je kogeldruk. Plat door de bocht kun je stellen dat elke 10kg spullen ongeveer 5kg kogeldruk extra geeft.

Getup

Berichten: 9063
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:59

Hoe zit het ook alweer met het rijbewijs BE? Als ik een 1.5 paards trailer achter een dacia Duster wil hangen? Kom niet boven 3.500 uit,dan mag t toch ook zonder? Kom er telkens niet uit :o
Er vanuitgaand, dat het in orde is met de kogeldruk, dan.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:21

Getup schreef:
Hoe zit het ook alweer met het rijbewijs BE? Als ik een 1.5 paards trailer achter een dacia Duster wil hangen? Kom niet boven 3.500 uit,dan mag t toch ook zonder? Kom er telkens niet uit :o
Er vanuitgaand, dat het in orde is met de kogeldruk, dan.

Rijbewijs B-E: alles mag aan de auto hangen wat daadwerkelijk door de auto getrokken mag worden. Anders gezegd: het feitelijke gewicht van de aanhanger moet lager (of gelijk) zijn aan het toegestane trekgewicht van de auto. Wat de aanhanger op papier mag wegen is niet relevant.

Voor degenen die na 19-01-2013 hun E-rijbewijs hebben gehaald, geldt dat er een maximum voor de totale combinatie van 7000kg is. Dit is WEL de optelsom van de TMM auto plus TMM aanhanger.
Leuke theorie, in de praktijk zal je zelden of nooit achter je B-rijbewijsauto een aanhanger knopen die meer dan 3500kg mag wegen. Die aanhangers moeten namelijk aan allerlei extra eisen voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:54

Ga me even mengen :+

Ik heb nu net een renault grand scenic cadeau gehad uit 2008, een 1.5 dci diesel met 105pk. Leeg weegt de auto 1400kg, mtm van de auto is 2135kg. Geremd gewicht is de mtm 1300. Voor zover ik het goed snap kan ik dan een 1,5 paards trailer trekken met een B-rijbewijs, omdat leeggewicht van de auto > mtm van de geremde trailer en ook de combi van beide mtm's < 3500kg.

Of ik het ook ga doen weet ik nog lang niet, want dan wil ik eerst een goede 1,5 paards trailer vinden die stevig genoeg is, maar waar mijn warmbloed van pakweg 550kg ook veilig op kan. Grof gezien tel ik voor hem 600kg (weegt hij niet, is maand terug gewogen op 480kg, was wel mager toen) en ga er van uit dat een trailer max. 700kg leeggewicht mag hebben. Uiteraard ga ik proberen om een degelijke te zoeken die lichter is en als het toch allemaal maar nipt kantje boord is huur ik liever een vrachtwagentje of trommel ik iemand op met gepaste combi + BE-rijbewijs. Hou niet van limieten gaan uitdagen :+

Maar in theorie zou het dus wel kunnen? De kogeldruk ken ik niet, die ga ik uiteraard nog opzoeken.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:03

Varekaj schreef:
Ga me even mengen :+

Ik heb nu net een renault grand scenic cadeau gehad uit 2008, een 1.5 dci diesel met 105pk. Leeg weegt de auto 1400kg, mtm van de auto is 2135kg. Geremd gewicht is de mtm 1300. Voor zover ik het goed snap kan ik dan een 1,5 paards trailer trekken met een B-rijbewijs, omdat leeggewicht van de auto > mtm van de geremde trailer en ook de combi van beide mtm's < 3500kg.

Of ik het ook ga doen weet ik nog lang niet, want dan wil ik eerst een goede 1,5 paards trailer vinden die stevig genoeg is, maar waar mijn warmbloed van pakweg 550kg ook veilig op kan. Grof gezien tel ik voor hem 600kg (weegt hij niet, is maand terug gewogen op 480kg, was wel mager toen) en ga er van uit dat een trailer max. 700kg leeggewicht mag hebben. Uiteraard ga ik proberen om een degelijke te zoeken die lichter is en als het toch allemaal maar nipt kantje boord is huur ik liever een vrachtwagentje of trommel ik iemand op met gepaste combi + BE-rijbewijs. Hou niet van limieten gaan uitdagen :+

Maar in theorie zou het dus wel kunnen? De kogeldruk ken ik niet, die ga ik uiteraard nog opzoeken.

Ehm, je bent van Belgie; ik weet niet 100% zeker dat de regels daar exact gelijk zijn aan die van NL.
Als jij een trailer kunt vinden die DAADWERKELIJK met 1300kg TMM nog 650kg laadvermogen over heeft, dan zou je daarmee legaal rond kunnen rijden met een B-rijbewijs volgens de Nederlandse wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:09

Denk wel dat het hetzelfde is:

B-rijbewijs is mogelijk tot de combi van max. 3,5T. Het gewicht van je aanhanger moet lager zijn dan het leeggewicht van de auto.

Mijn auto heeft leeggewicht 1400k, MTM is 2135kg. Mag geremd dus 1300kg trekken. Het leeggewicht is hoger en de combi blijft onder de 3,5T. Omdat ik zoveel kofferruimte heb hoeft een zadelkamer ook niet in de trailer, anders moet je daar ook rekening mee houden. Als ik kan, zou ik uitkijken naar een trailer van +/-600kg. Weegt mijn paard ook 600kg, dan heb ik een "reserve" van 100kg. Een 1paards gaat hij ook zo op, maar velen vinden dat type trailers niet stabiel genoeg.

s0173957

Berichten: 5571
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:12

Ik snap hier die hele polemiek niet è...

Wees verstandig, ga ALLEMAAL voor een rijbewijs BE, koop je een DEFTIGE trekauto en een DEFTIGE trailer en ga VEILIG met je paard de weg op...

Zit zo in godsnaam niet te tellen of het al dan niet allemaal mag...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:40

s0173957 schreef:
Ik snap hier die hele polemiek niet è...

Wees verstandig, ga ALLEMAAL voor een rijbewijs BE, koop je een DEFTIGE trekauto en een DEFTIGE trailer en ga VEILIG met je paard de weg op...

Zit zo in godsnaam niet te tellen of het al dan niet allemaal mag...

Veiligheid van een combi zit voor 90% tussen de oren van de chauffeur, niet in het samenstel van auto en aanhanger............

s0173957

Berichten: 5571
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:35

En ij hetgeen 'tussen die oren' hoort een degelijke opleiding... maw BE!

Duhelo

Berichten: 29560
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:44

s0173957 schreef:
En ij hetgeen 'tussen die oren' hoort een degelijke opleiding... maw BE!

Een beetje verstand in je koppie kan ook al veel doen. Ikzelf rij ook zonder BE rond, heb eerst geoefend met lege trailer om in te parkeren (met wat hulp van pappie, die al 30 jaar internationaal vrachtwagenchauffeur is) en om te rijden, en daarnaast is het gewoon kwestie van anticiperen, kijken naar de andere weggebruikers, en niet te bruusk rijden. (Maar dat leer je gauw af als je perongeluk de rem wat te hard aantikt en paardlief je trailer verbouwd als protest).

Eerlijk? alles wat ik moest leren voor mijn b-rijbewijs (behalve de verkeersregels uiteraard :D) heb ik vrij vlug overboord gekieperd. Ben ik daarvoor een slechte chauffeur? Vriendlief heeft wél zijn be gehaald, maar gebruikt ook maar vrij weinig van de rijschooltips ...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:44

s0173957 schreef:
En ij hetgeen 'tussen die oren' hoort een degelijke opleiding... maw BE!

Ik heb zelfs C-E en ook die opleiding voldoet niet om veilig met paarden door het verkeer te sturen. Aan dierentransport wordt gewoon geen aandacht besteed tijdens de reguliere rij-opleidingen. Het inschatten en voorspellen van het gedrag van je mede-weggebruikers is ook niet bepaalt iets dat veel aandacht krijgt en juist daarin zit een belangrijk deel van je passieve veiligheid.

Duhelo schreef:
Eerlijk? alles wat ik moest leren voor mijn b-rijbewijs (behalve de verkeersregels uiteraard :D) heb ik vrij vlug overboord gekieperd. Ben ik daarvoor een slechte chauffeur? Vriendlief heeft wél zijn be gehaald, maar gebruikt ook maar vrij weinig van de rijschooltips ...

Ik gebruik de tips van mijn instructeur nog vrijwel dagelijks. Ik kreeg van hem twee opleidingen in een. De eerste om te slagen voor je rijbewijs en de tweede om vervolgens fatsoenlijk en efficient auto te rijden. Wat nu 'opeens" 'het nieuwe rijden' heet, leerde hij me 25 jaar geleden al, alleen dan met de juiste nuances erbij en niet het kort-door-de-bocht-gezever uit de campagne.......

PH_Jump

Berichten: 640
Geregistreerd: 08-10-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:07

Kia sorento hadden we eerst.
Nu zetten we de Jeep,de Landrover,en de Caddy ervoor.
Jeep en caddy zijn van me vaders bedrijf dus soms kunnen we ze niet gebruiken