[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:55

Bravura schreef:
Ok, mooi, dan weet ik wat ik aan moet halen bij de verzekeraar (niet genoemde uit de link ;) )
Maar.....hoe zit het dan wel in Jip- en Janneke taal? Kan ik gewoon met mijn BE die combinatie besturen (wettelijk gezien)?

Over een tacho maak ik me (voorlopig) nog maar niet druk. Aan die 12 uren in de week kom ik echt niet in de week, en als men een rijstaat moet maken, dan kan dat toch gewoon in een schriftje (als particulier), met het aantal km? (of zou dat niet geldig zijn...) >;)

Iig bedankt voor je antwoorden! +:)+

Voor je rijbewijs mag je in principe alles aan je auto knopen wat je auto ook mag trekken. Daarbij is het werkelijke gewicht bepalend.

Cambiar

Berichten: 3829
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:33

Is een Citroën Jumpy of een Peugeot Boxer (of ander type bestelwagen) geschikt om een tweepaardstrailer te trekken?

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:38

Hangt af van de kogeldruk en het trekgewicht... Cambiar.

Gisteren op de autostrade een renault kango met een tweepaardstrailer eracheter met daarin een groot boerenpaard.
No way dat die ooit optijd gestopt kan raken.

Zag hier op bokt een topic van iemand die met een vw golf een trailer van +- 900kg trok met daarin een paard van rond de 500kg.
Mocht 1400kg trekken..

Duhelo

Berichten: 29560
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:53

ik trek tot nu toe met een mazda232f een trailer van ongeveer 1500 kilo. Het trekken op zich is geen probleem, stabiliteit is natuurlijk iets anders. Ik ga er dan ook niet ver mee weg.
Er is een renault trafic onderweg (nog 2 weekjes :D), die mag 2000 kilo trekken,
de jumpy en boxer is ongeveer hetzelfde model als de trafic, zou in principe ook de 2000 kilo mogen trekken (zwaarste motor en grootste pk nemen)
Echter zou ik persoonlijk niet voor Citroen of boxer kiezen. Zijn regelmatig problemen met de verlichting (water die aan de elektriciteitskabels kunnen, want van die modellen liggen de kabels gewoon aan de onderkant van de wagen, duur grapje) Maar eerder voor volkswagen, renault of opel, die hebben de bedrijfswagens in hun gamma, en hebben er veel meer ervaring mee.

Nynke2000

Berichten: 54
Geregistreerd: 15-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:57

Een heleboel mensen die ik ken hebben zo'n auto dat lijkt op een Jeep.

Duhelo

Berichten: 29560
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:00

even tussendoor weer: zoals gezegd krijg ik normaal binnen twee weken mijn nieuwe trafic. Vriendlief zei dat ik die wagen eerst 3000 km moet roderen vooraleer ik er een trailer mee trek. Waar of niet?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:03

Duhelo schreef:
even tussendoor weer: zoals gezegd krijg ik normaal binnen twee weken mijn nieuwe trafic. Vriendlief zei dat ik die wagen eerst 3000 km moet roderen vooraleer ik er een trailer mee trek. Waar of niet?

Nee, het is verstandiger om er eerst zo'n 3 - 5 k mee te rijden, alvorens de motor zwaarder te gaan belasten.

Enne, eem Jumpy is echt geen vergelijk met een traffic (of Boxer)! Waarschijnlijk bedoel je de Jumper, die dan weer wel van hetzelfde caliber is.
Als ik zou moeten kiezen in die klasse: VW of Mercedes. Probeer maar eens uit op diverse sites: hoeveel VW's of Mercedessen van 20 jaar oud kun je vinden en hoeveel van die franse gebakjes? juist ja en waaraan zou dat liggen........

Cambiar

Berichten: 3829
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:10

ikke schreef:
Duhelo schreef:
even tussendoor weer: zoals gezegd krijg ik normaal binnen twee weken mijn nieuwe trafic. Vriendlief zei dat ik die wagen eerst 3000 km moet roderen vooraleer ik er een trailer mee trek. Waar of niet?

Nee, het is verstandiger om er eerst zo'n 3 - 5 k mee te rijden, alvorens de motor zwaarder te gaan belasten.

Enne, eem Jumpy is echt geen vergelijk met een traffic (of Boxer)! Waarschijnlijk bedoel je de Jumper, die dan weer wel van hetzelfde caliber is.
Als ik zou moeten kiezen in die klasse: VW of Mercedes. Probeer maar eens uit op diverse sites: hoeveel VW's of Mercedessen van 20 jaar oud kun je vinden en hoeveel van die franse gebakjes? juist ja en waaraan zou dat liggen........


Ik weet echt niet wat kiezen, m'n vriend zei me juist dat de volkswagen problemen zal geven...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:13

Cambiar schreef:
Ik weet echt niet wat kiezen, m'n vriend zei me juist dat de volkswagen problemen zal geven...

En waar baseerd ie dat op? VW staat toch niet echt bekend als een problematisch voertuig en jaa, als je maar lomp genoeg bent, krijg je zelfs een Volkwagen wel kapot. Alleen moet je dat behoorlijk wat lomper zijn dan bij de meeste andere auto's......

Duhelo

Berichten: 29560
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 23:48

ikke schreef:
Duhelo schreef:
even tussendoor weer: zoals gezegd krijg ik normaal binnen twee weken mijn nieuwe trafic. Vriendlief zei dat ik die wagen eerst 3000 km moet roderen vooraleer ik er een trailer mee trek. Waar of niet?

Nee, het is verstandiger om er eerst zo'n 3 - 5 k mee te rijden, alvorens de motor zwaarder te gaan belasten.

Enne, eem Jumpy is echt geen vergelijk met een traffic (of Boxer)! Waarschijnlijk bedoel je de Jumper, die dan weer wel van hetzelfde caliber is.
Als ik zou moeten kiezen in die klasse: VW of Mercedes. Probeer maar eens uit op diverse sites: hoeveel VW's of Mercedessen van 20 jaar oud kun je vinden en hoeveel van die franse gebakjes? juist ja en waaraan zou dat liggen........

dus inderdaad eerst wat km maken vooraleer ik er een trailer achter knoop :D
ik had idd de jumper in mijn gedachten. Heb het zelf opgezocht, en alle bestelwagens in het groter model (renault trafic, opel vivaro, peugeot boxer, Mercedes vito, etc) kunnen normaal rond de 2000 kilo trekken. de kleinere modellen (jumpy,kangoo,partner, etc) zitten aan de 1400, ze wegen zelf amper iets, en de motoren worden alsmaar lichter in die modellen (max 1.6)
ook opletten, de trafic, zwaarste motor is ook maar een 2.0 meer (vroeger had je ze wel in 2.5). De sprinter van mijn vriend mag geloof ik 3500 trekken, daarmee zit je zéker safe, jammer dat het wel haast een vrachtwagen is, dus niet handig voor dagelijks verkeer :D

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:22

ikke schreef:
Cambiar schreef:
Ik weet echt niet wat kiezen, m'n vriend zei me juist dat de volkswagen problemen zal geven...

En waar baseerd ie dat op? VW staat toch niet echt bekend als een problematisch voertuig en jaa, als je maar lomp genoeg bent, krijg je zelfs een Volkwagen wel kapot. Alleen moet je dat behoorlijk wat lomper zijn dan bij de meeste andere auto's......

Niet geheel waar je kunt ook gewoon pech hebben.
Mn zus had een vw golf station, hoeveel ellende ze wel niet van die rotbak hebben gehad er was altijd wel iets.. En dat had niks met slecht onderhoud oid te maken.
4 dgn nadat ze hem gekocht had blies de turbo op, wtf

Ik rijd al 3 jaar in mn peugeotje & nog nooit wat mee gehad.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:35

Romanoff schreef:
ikke schreef:
En waar baseerd ie dat op? VW staat toch niet echt bekend als een problematisch voertuig en jaa, als je maar lomp genoeg bent, krijg je zelfs een Volkwagen wel kapot. Alleen moet je dat behoorlijk wat lomper zijn dan bij de meeste andere auto's......

Niet geheel waar je kunt ook gewoon pech hebben.
Mn zus had een vw golf station, hoeveel ellende ze wel niet van die rotbak hebben gehad er was altijd wel iets.. En dat had niks met slecht onderhoud oid te maken.
4 dgn nadat ze hem gekocht had blies de turbo op, wtf

Ik rijd al 3 jaar in mn peugeotje & nog nooit wat mee gehad.

Turbo's opblazen is niet zo moeilijk. Het gros heeft geen flauw idee hoe je met een turbo om moet gaan om 'm heel te houden.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:39

Nou mijn turbo & ik zijn dikke maten :D

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:52

Romanoff schreef:
Nou mijn turbo & ik zijn dikke maten :D

Hoe lang nog? }:)

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:54

Al 3 jaar :D dus nog heeel lang.
Pas heel goed op mn autotje.

Alleen dit jaar of volgend jaar zal ik toch afscheid nemen & hem inruilen voor een iets zwaardere auto :)

Cambiar

Berichten: 3829
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:17

Romanoff schreef:
ikke schreef:

Niet geheel waar je kunt ook gewoon pech hebben.
Mn zus had een vw golf station, hoeveel ellende ze wel niet van die rotbak hebben gehad er was altijd wel iets.. En dat had niks met slecht onderhoud oid te maken.
4 dgn nadat ze hem gekocht had blies de turbo op, wtf

Ik rijd al 3 jaar in mn peugeotje & nog nooit wat mee gehad.


Ik denk dat je geluk moet hebben....
Weet niet waarop m'n vriend zich baseert, hij is op reis momenteel, zal het hem eens vragen, maar hij en z'n broer zijn automecanicien. Nu, zij weten ook niet alles, ik denk dat zoals ik al eerder zei, geluk zal moeten hebben...

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:13

ikke schreef:
Turbo's opblazen is niet zo moeilijk. Het gros heeft geen flauw idee hoe je met een turbo om moet gaan om 'm heel te houden.

vertel... ik rij al dik 10 jaar met een turbo en ik heb geen flauw idee hoe je daar mee om hoort te gaan, geef eens wat tips als je wilt?
(kennelijk doe ik toch wat goed want auto leeft nog steeds :D )

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:41

Geef maar een paar keer flink gas met een koude motor. ;)
Of jaag hem goed heet (zware trailer erachter, flink werken, zomerse temperaturen) en zet hem dan ineens af. Dat soort dingen. ;)

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:24

Ik kom even binnenvallen met een vraagje. Wij zijn aan het rondkijken voor een trailer. Heb zelf 1 paard dus anderhalfpaards is prima maar een 2 paards zou fijner zijn. Wij hebben een opel vivaro 2.5 Cdti. Deze mag 2000 kilo trekken dus dat zou net genoeg moeten zijn. Ik vraag mij alleen af hoe het met de kogeldruk zit. In de papieren van de auto kom ik alleen een minimale kogeldruk tegen en niet de maximale. Op een caravanforum ben ik tegengekomen dat dit 80 kg zou zijn. Weet iemand of dit klopt en of het te doen is om daarmee een 2paardstrailer te trekken. Dat we daarmee een boete riskeren begrijp ik maar ben benieuwd of je het ook merkt tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:43

Waarom is 2 paardtrailer fijner?
In 1½ trailer heeft als voordeel dat paard schuin kan staan en zijn achter benen veder uit elkaar kan zetten zodat die stabieler staat.
En als graag tussenshot wilt, er zijn ook 1½ trailers met tussenschot.

Kogeldruk.
ikke schreef:
Share schreef:
...

De waarde op de koppeling is de maximaal toegestane kogeldruk. In de praktijk is dat lager. Ideaal is de toegestane druk van de trailer lager dan die van de trekhaak (krijg je zeker geen gezeik). Uiteindelijk ben je als chauffeur verantwoordelijk voor een kloppende combi en dus ook voor kloppende waardes van je kogeldruk.
Daarnaast is het meer dan wenselijk dat de trekhaakhoogte overeenkomt met de koppelingshoogte van de trailer: dat de trailer recht (horizontaal) achter de auto hangt en niet voor- of achterover helt.


Ik denk zelf dat geen verschil zit in kogeldruk van 1½ trailer met 1 paard, of 2 paards trailer met 1 paard.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:57

zafan schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraagje. Wij zijn aan het rondkijken voor een trailer. Heb zelf 1 paard dus anderhalfpaards is prima maar een 2 paards zou fijner zijn. Wij hebben een opel vivaro 2.5 Cdti. Deze mag 2000 kilo trekken dus dat zou net genoeg moeten zijn. Ik vraag mij alleen af hoe het met de kogeldruk zit. In de papieren van de auto kom ik alleen een minimale kogeldruk tegen en niet de maximale. Op een caravanforum ben ik tegengekomen dat dit 80 kg zou zijn. Weet iemand of dit klopt en of het te doen is om daarmee een 2paardstrailer te trekken. Dat we daarmee een boete riskeren begrijp ik maar ben benieuwd of je het ook merkt tijdens het rijden.

In de handleiding van je auto staat de maximaal toegestane kogeldruk, maar gezien het een bus is met 2000kg op papier is de kans erg groot dat de toegestane kogeldruk ergens tussen 100 - 150kg bedraagd. Mocht je echt niks kunnen vinden, neem het chassisnummer en bel de importeur. Die kan je aan de hand van de typegoedkeuring melden wat de toegestane waardes zijn. Check vervolgens of de trekhaak ook voldoet!

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:34

2paards fijner om samen met stalgenootje op weg te gaan. Trailer moet er toch komen dus als 2paards kan met de vivaro dan heeft dat de voorkeur. Ikke bedankt voor je reactie. Ik was er ook van overtuigd dat het in de handleiding moest staan maar kan het niet vinden! Ik ga inderdaad contact opnemen met de importeur! Bedankt voor de tip! En zal ook de trekhaak nakijken!

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:38

Mitsubishi Pajero Sport 3.0 V6, gls uit 2003, betrouwbare auto? We hebben nu al zoveel aan onze Frontera moeten sleutelen en stonden donderdag met paard op trailer stil op de autobaan. Dat was de druppel.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:53

wilma_b schreef:
Mitsubishi Pajero Sport 3.0 V6, gls uit 2003, betrouwbare auto? We hebben nu al zoveel aan onze Frontera moeten sleutelen en stonden donderdag met paard op trailer stil op de autobaan. Dat was de druppel.

Als je zoveel aan een auto moet sleutelen, moet je je toch eens afvragen hoeveel achterstallig onderhoud je weg aan het werken bent, danwel of je het wellicht anders aan moet (laten) aanpakken.

Ik rijd nu al drie jaar zonder noemenswaardige problemen met mijn (volgens Bokt uiterst onbetrouwbare) Range, waar ik in het begin inderdaad wat achterstallig onderhoud moest wegwerken (had een jaar stil gestaan) en enkele mankementjes op moest lossen (was de prijs ook naar) en nu merk ik aan de auto dat ik weer aandacht moet hebben voor bijvoorbeeld de ontsteking. Maar dat is onderhoud en zeggen dat de auto me in de steek laat omdat IK nog niks aan die ontsteking heb gedaan, is natuurlijk niet terecht.

En ja, mijn Discovery is ook ooit volledig dood gevallen middenin een file, op een tweebaansweg! Maar als IK de carburateurs niet goed afstel en IK er niet voor zorg dat de ontsteking goed staat, dan laat zo'n auto je op dergelijke, cruciale momenten in de steek door te verzuipen. MIJN schuld, niet het gebrek aan kwaliteit van de auto.

Houdt dat eens even naast wat er allemaal met jouw auto an de hand is en vraag jezelf eens af of hier overeenkomsten in zitten.........

In de basis in Mitshubishi een betrouwbare auto, mits je 'm goed onderhoud, zoals dat dus voor elke auto geldt.
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-07-13 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

wilma_b
Berichten: 286
Geregistreerd: 15-12-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:57

Het achterstallig onderhoud is van de vorige eigenaar. We hebben deze nu een jaar.