[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:51

gossa4ever schreef:
wij hebben het toen na gevraagd bij verschillende garages en onze auto mag gewoon een 2 paards trailer met 2 paarden erin trekken....

toevallig hebben wij zaterdag een rit van bijna 6 uur erop zitten met 2 friezen erin, en hij reed ten 1ste verbazend zuinig en ten 2e ging het allemaal met gemak, wij zijn er super tevreden over :)


Had je toen ook de juiste vragen gesteld aan de garage?
Dus niet van: deze auto mag 2000kg trekken, mag ik hier een paardentrailer achter hangen, maximaal 2000kg? Dan zegt iedere garage dat het mag..............

Maar: de trekhaak geeft een maximale kogeldruk van 80kg, onze paardentrailer echter 100-120kg, mag ik die trailer dan trekken met 2 paarden er in, er vanuit gaande dat we niet boven de 2000kg uit komen?
En is dat dan ook verzekeringstechnisch goed, zodat we bij een eventueel ongeval dan niet niet verzekerd zijn?
En we ook niet een bekeuring krijgen van oom agent omdat we met een combi rijden die niet mag?

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:54

dat weet ik allemaal niet! mijn opa is dat toen allemaal gaan overleggen bij de garage enz en zijn beide tot de conclusie gekomen dat het een veilige combi is en dan weet ik niet wat voor vlakken ze allemaal (nogmeer) besproken hebben...

maar wel dat we dus ''veilig'' over de weg kunnen met deze combi volgends de garages!

suusje26

Berichten: 2457
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:14

Ik kom ook even binnenvallen... :)
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto, mijn ford escort waar ik lang plezier van gehad heb gaat van alles aan mankeren en wil daarom een nieuwe(2ehands). Ik ben op zoek naar een auto waar ik minimaal 1200 kg mee mag trekken. Via via kwam ik een mitsubishi carrisma HB tegen... Nu ben ik eigenlijk alleen maar stations gewend, en vroeg mij af of iemand ervaring met een carrisma HB heeft. Voor mijn gevoel ligt hij namelijk lager dan de escort... Een proefrit met trailer is niet mogelijk omdat de auto nog geen trekhaak heeft...

En hoe zat dat ook alweer met de koppel, ik dacht dat er een soort vuistregel was dat je minimaal 100 pk nodig hebt wil je wat kunnen trekken...?

Wie kan mij helpen? :)

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:02

Ervaring niet. Maar ff specs opgezocht voor een 1.6 benzine uit 2000 en theoretisch moet het kunnen voor wat jij er mee wilt. TTM Ahw. = 1200 kg @ 75 kg kogeldruk, max. vermogen 100 pk @ 5750 rpm, max. koppel (voor trekken eigenlijk belangrijker dan pk's) 137 Nm @ 4000 rpm. Getalsmatig is wat dat betreft bij de 1.6 dus alles al soort van in orde. Het koppel vind ik persoonlijk wat aan de lage kant, maar indien "jouw" exemplaar een 1.8 is, kan dat eigenlijk alleen maar beter worden. Mocht in de praktijk blijken dat ie met een volle trailer aan de haak toch teveel op zijn reet gaat hangen, kun je altijd nog overwegen om hulpveren laten plaatsen.

suusje26

Berichten: 2457
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:00

Bedankt voor je antwoord. Het gaat om een exemplaar van 2004, 1.6 benzine... Ik vond de koppel ook wat aan de lage kant, gezien de ford al een hogere koppel heeft(en ik minimaal iets soortgelijks terug wil)... Ik denk dus dat ik maar even verder ga zoeken... (en toch voor een station ga)

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:37

Wij hebben een mitsubitsi carisma gehad die geloof ik 1600 mocht trekken. De kogeldruk was 75 en het was een 1.8 geloof ik. Benzine. En het ging, maar hij had het soms wel wat zwaar bergop.

Even van mijn kant ook weer een vraagje.

Wanneer mag je nou zonder E rijbewijs rijden?

Anderhalf paards met 1 paard, ford mondeo, is waar het om gaat.
Gaat dat hem worden zonder E?

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:41

Share schreef:
Wij hebben een mitsubitsi carisma gehad die geloof ik 1600 mocht trekken. De kogeldruk was 75 en het was een 1.8 geloof ik. Benzine. En het ging, maar hij had het soms wel wat zwaar bergop.

Even van mijn kant ook weer een vraagje.

Wanneer mag je nou zonder E rijbewijs rijden?

Anderhalf paards met 1 paard, ford mondeo, is waar het om gaat.
Gaat dat hem worden zonder E?

TMM auto + TMM trailer kleiner dan 3500kg. Geen idee of 't 'm gaat worden, ligt aan je trailer. Auto moet feitelijk gewicht van trailer kunnen en mogen trekken (inkl statische kogeldruk).

Als je zo'n oude Ifor Williams hebt, kun je het wel vergeten..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:48

We hebben geen eigen trailer dus we lenen/huren.
Dus dan zouden we op moeten letten dat het dus een lichte trailer is?
De kogeldruk is 75 of 80 moet ik morgen even nakijken van de auto. Een anderhalf paards trailer heeft toch "nooit" meer kogeldruk dan dat? Dat is toch bij een 2paards trailer wel het geval?

Enne TMM = Totale Meetbare Massa?? Offf?? :o

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:51

Toegestane Maximale Massa ;)

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 07:35

Share schreef:
We hebben geen eigen trailer dus we lenen/huren.
Dus dan zouden we op moeten letten dat het dus een lichte trailer is?
De kogeldruk is 75 of 80 moet ik morgen even nakijken van de auto. Een anderhalf paards trailer heeft toch "nooit" meer kogeldruk dan dat? Dat is toch bij een 2paards trailer wel het geval?

Enne TMM = Totale Meetbare Massa?? Offf?? :o

De waarde op de koppeling is de maximaal toegestane kogeldruk. In de praktijk is dat lager. Ideaal is de toegestane druk van de trailer lager dan die van de trekhaak (krijg je zeker geen gezeik). Uiteindelijk ben je als chauffeur verantwoordelijk voor een kloppende combi en dus ook voor kloppende waardes van je kogeldruk.
Daarnaast is het meer dan wenselijk dat de trekhaakhoogte overeenkomt met de koppelingshoogte van de trailer: dat de trailer recht (horizontaal) achter de auto hangt en niet voor- of achterover helt.

Merel

Berichten: 1181
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:24

Ik ben ook aan het oriënteren voor een veilige combi, heb mijn E rijbewijs dus hoef geen rekening te houden met de maximale gewichten maar kan uitgaan van de feitelijke gewichten. We hebben een Opel Astra station die 1400kg mag trekken en waarbij op het plaatje vd trekhaak een kogeldruk staat van 75kg (moet nog even in het boekje kijken wat daar staat). Ik wil graag op pad met mijn Welsh pony van ongeveer 350kg (gewogen op de kliniek).

Een 2 paards trailer valt dus sowieso al af ivm de kogeldruk en zou ook niet overhouden in het te trekken gewicht. We willen op termijn deze auto inruilen voor een zwaar type (pick-up of 4x4). Mijn overwegingen zijn nu dus om óf binnenkort een leuke 1,5paards 2e hands aan te schaffen die over enkele jaren vervangen kan worden door een 2 paards, óf door te sparen en pas als er een zwaardere auto is voor de 2 paards te gaan.

Nu zag ik een mooie 1,5paards humbaur te koop en heb ik eens geïnformeerd naar de kogeldruk, die was 100kg, te zwaar dus. Zitten de 1,5paards ook standaard boven de 75kg kogeldruk? of in ieder geval de betere merken (humbaur / bockmann)?? Want in dat geval hoef ik niet eens meer na te denken over een 1,5 paards en moet ik sowieso doorsparen... kan me alleen haast niet voorstellen dat deze toch relatief zware auto een 1,5 paards al niet zou mogen trekken, of nou ja, dan zouden er wel heel heel heel veel foute combi's op de weg rijden (hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik daar trouwens ook van overtuigd ben..). Zelf ben ik nl niet zo gecharmeerd van al die hotras / atecs / wescos / en tig onbekende merken... ga dan toch het liefst voor bockmann / humbaur. Eigenlijk ook wel jammer dat zowat alle maten en specificaties altijd genoemd worden maar nooit de kogeldruk..

iemand tips ? en bokkers met 1,5paards trailers die eens voor me zouden willen kijken op hun papieren naar de kogeldruk? graag hoor ik dan ook of er een zadelkamer inzit of niet, want ik kan me voorstellen dat de kogeldruk dan toeneemt (is gewicht voorin, toch?).

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:39

Merel schreef:
Ik ben ook aan het oriënteren voor een veilige combi, heb mijn E rijbewijs dus hoef geen rekening te houden met de maximale gewichten maar kan uitgaan van de feitelijke gewichten. We hebben een Opel Astra station die 1400kg mag trekken en waarbij op het plaatje vd trekhaak een kogeldruk staat van 75kg (moet nog even in het boekje kijken wat daar staat). Ik wil graag op pad met mijn Welsh pony van ongeveer 350kg (gewogen op de kliniek).

Een 2 paards trailer valt dus sowieso al af ivm de kogeldruk en zou ook niet overhouden in het te trekken gewicht. We willen op termijn deze auto inruilen voor een zwaar type (pick-up of 4x4). Mijn overwegingen zijn nu dus om óf binnenkort een leuke 1,5paards 2e hands aan te schaffen die over enkele jaren vervangen kan worden door een 2 paards, óf door te sparen en pas als er een zwaardere auto is voor de 2 paards te gaan.

Nu zag ik een mooie 1,5paards humbaur te koop en heb ik eens geïnformeerd naar de kogeldruk, die was 100kg, te zwaar dus. Zitten de 1,5paards ook standaard boven de 75kg kogeldruk? of in ieder geval de betere merken (humbaur / bockmann)?? Want in dat geval hoef ik niet eens meer na te denken over een 1,5 paards en moet ik sowieso doorsparen... kan me alleen haast niet voorstellen dat deze toch relatief zware auto een 1,5 paards al niet zou mogen trekken, of nou ja, dan zouden er wel heel heel heel veel foute combi's op de weg rijden (hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik daar trouwens ook van overtuigd ben..). Zelf ben ik nl niet zo gecharmeerd van al die hotras / atecs / wescos / en tig onbekende merken... ga dan toch het liefst voor bockmann / humbaur. Eigenlijk ook wel jammer dat zowat alle maten en specificaties altijd genoemd worden maar nooit de kogeldruk..

iemand tips ? en bokkers met 1,5paards trailers die eens voor me zouden willen kijken op hun papieren naar de kogeldruk? graag hoor ik dan ook of er een zadelkamer inzit of niet, want ik kan me voorstellen dat de kogeldruk dan toeneemt (is gewicht voorin, toch?).

Zie mijn reactie hierboven. Het gaat bij de kogeldruk om de werkelijke waardes, niet om wat er op de koppeling staat. Die koppeling zou namelijk best eens vervangen kunnen zijn.

Merel

Berichten: 1181
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:16

ja dat snap ik, maar het is bij een trailer met levende have erop toch zowat onmogelijk om een meting te doen, dus werkelijke waardes is een beetje lastig achter te komen (je hebt het over de koppeling van de trailer toch?). Dat bij 2e hands trailers de koppeling mogelijk vervangen is kan.. maar wat op het kenteken van de nieuwe trailers staat is toch getest door de fabrikanten ? Leek me een goede uitgangswaarde, had eigenlijk dus een 75kg verwacht en vroeg me nu af of de nieuwe trailers idd ook allemaal 100kg hebben staan (de 1,5paards dus). De 2e hands humbaur die ik had gezien was ook vrij nieuw.

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:20

Merel schreef:
ja dat snap ik, maar het is bij een trailer met levende have erop toch zowat onmogelijk om een meting te doen, dus werkelijke waardes is een beetje lastig achter te komen (je hebt het over de koppeling van de trailer toch?). Dat bij 2e hands trailers de koppeling mogelijk vervangen is kan.. maar wat op het kenteken van de nieuwe trailers staat is toch getest door de fabrikanten ? Leek me een goede uitgangswaarde, had eigenlijk dus een 75kg verwacht en vroeg me nu af of de nieuwe trailers idd ook allemaal 100kg hebben staan (de 1,5paards dus). De 2e hands humbaur die ik had gezien was ook vrij nieuw.

Het gaat om de statische waarde, dus de waarde van de kogeldruk terwijl je kombi stil staat. Met een weegschaal, enige handigheid en wat gezond boerenverstand kun je ook van een geladen paardentrailer de kogeldruk vaststellen.
Wat er vervolgens aan krachten optreed tijdens het rijden is niet relevant. Je mag (en moet) er als gebruiker vanuit gaan dat de ontwerper daar in de constructie rekening mee gehouden heeft.

Merel

Berichten: 1181
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:30

mmmm dat is waar, heb ik het altijd toch wat anders begrepen (dat je toch wel van de richtlijnen vd kogeldrukken op papier uit moet gaan). Wordt nl wel lastig op die manier om in te schatten met welke combi's ik eventueel veilig met deze auto op pad kan gaan, moet je naar elke potentiele goede trailer toe gaan rijden en volladen met bakstenen oid om aan je 350kg laadgewicht te komen, gewapend met weegschaal en stokje ter hoogte vd trekhaak....

Het lijkt me dat redelijkerwijs (als de trailer mooi recht, dus horizontaal, achter de auto hangt) deze auto een 1,5paards trailer moet kunnen hebben, maar erg veel technische autokennis heb ik helaas niet.
Met de eventuele opvolger hoeven we straks nergens meer over na te denken, dat zou makkelijk zijn :) maar eerst nog even doorsparen..

Merel

Berichten: 1181
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:31

overigens ben ik nog steeds wel nieuwsgierig naar de kogeldrukken op de kentekens van 1,5paards trailers voor de mensen die die hebben..

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:55

Natuurlijk roept iedereen dat je van de papieren waardes uit moet gaan; dat is lekker simpel, hoef je helemaal nergens over na te denken. Zij hoeven namelijk die dikke auto niet te betalen.......

Natuurlijk los je dit probleem op met een dikke 4x4. Ik mag 3500kg aan de haak hebben bij 250kg kogeldruk; wie doet me wat!
Maar als ik niet de kennis in huis had om die dikke 4x4 zelf te onderhouden, had ik echt niet de mogelijkheid om die 4x4 te rijden!

Merel

Berichten: 1181
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:10

nee dat laatste is ook ons probleem...maar goed, wel een redelijke baan allebei en tzt toch die dikke auto nodig voor ons groeiende bedrijf, dus dan wellicht wat voordelen mbt het bedrijf, maar hoe dat werkt (autos op bedrijf versus privegebruik) heb ik nog geen kaas van gegeten en moet ik nog eens voor gaan zitten. Echter is het nog niet zover, en regels wijzigen ook nogal eens de laatste jaren, dus besteed ik mijn energie eerst maar aan de andere investeringen en ons huidige werk buiten de deur. Ondertussen kijk ik nieuwsgierig wat om me heen naar een degelijke 1,5 paards. Is toch hemel op aarde als je frank en vrij bent om te gaan en staan met je paardje..

Bravura
Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:19

Kan iemand mij vertellen waar je grijs kenteken als particulier als geel kenteken kan verzekeren?

Ik heb mijn huidige auto, met grijs kenteken als geel al 7 jaar lang verzekerd. Deze auto mag 2750 kg trekken.
Nu komt er een andere voor in plaats. Een auto die 2100 kg mag trekken. Ik hoor nu ineens dat deze auto alleen als bestelauto particulier verzekerd zou kunnen worden. De auto is 7 jaar en komt weg bij een Bovag garage. De auto weegt het zo veel als mijn huidige auto, 1830 kg.

Ik lees op internet dat de auto dus als bestelauto verzekerd zou moeten worden, er sprake zou zijn van een treingewicht. Dit zou van auto/aanhanger niet meer mogen zijn dan 3500 kg. Zou dus betekenen dat de aanhanger niet meer dan 1670 kg zou mogen wegen voor de verzekering. Boven de 3500 kg zou men een vrachtwagenrijbewijs nodig hebben? Elders lees ik dat je boven de 3500 kg gewoon BE nodig zou hebben....

Ik neem een zelfde andere auto en dan krijg je dit geneuzel met een verzekering... En wazige info over gewichten.
Wie kan me vertellen hoe het nu echt zit? Er zijn er toch meer met een zware jeep, zonder achterbank met grijs kenteken gewoon verzekerd? En die gewoon een 2 paardstrailer met 2 paarden mogen trekken en als zodanig verzekerd zijn, geel kenteken? Auto's die voorheen bedrijfsauto waren en ouder dan5 jaar zijn (geen bpm meer).

Ik rij particulier en gebruik zo'n auto voor de trailer...en heb een BE rijbewijs....

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:28

Bravura schreef:
Kan iemand mij vertellen waar je grijs kenteken als particulier als geel kenteken kan verzekeren?

Ik heb mijn huidige auto, met grijs kenteken als geel al 7 jaar lang verzekerd. Deze auto mag 2750 kg trekken.
Nu komt er een andere voor in plaats. Een auto die 2100 kg mag trekken. Ik hoor nu ineens dat deze auto alleen als bestelauto particulier verzekerd zou kunnen worden. De auto is 7 jaar en komt weg bij een Bovag garage. De auto weegt het zo veel als mijn huidige auto, 1830 kg.

Ik lees op internet dat de auto dus als bestelauto verzekerd zou moeten worden, er sprake zou zijn van een treingewicht. Dit zou van auto/aanhanger niet meer mogen zijn dan 3500 kg. Zou dus betekenen dat de aanhanger niet meer dan 1670 kg zou mogen wegen voor de verzekering. Boven de 3500 kg zou men een vrachtwagenrijbewijs nodig hebben? Elders lees ik dat je boven de 3500 kg gewoon BE nodig zou hebben....

Ik neem een zelfde andere auto en dan krijg je dit geneuzel met een verzekering... En wazige info over gewichten.
Wie kan me vertellen hoe het nu echt zit? Er zijn er toch meer met een zware jeep, zonder achterbank met grijs kenteken gewoon verzekerd? En die gewoon een 2 paardstrailer met 2 paarden mogen trekken en als zodanig verzekerd zijn, geel kenteken? Auto's die voorheen bedrijfsauto waren en ouder dan5 jaar zijn (geen bpm meer).

Ik rij particulier en gebruik zo'n auto voor de trailer...en heb een BE rijbewijs....

Een auto is een auto en die verzeker je conform het gebruik dat je ervan maakt. Het enige aandachtspuntje bij grijs kenteken is dat de aanhanger SOMS niet standaard meeverzekerd is. Vermeldt dit dus expliciet bij je aanvraag.

Een grijs kenteken auto als geel kenteken verzekeren komt mij wat apart over. Ook particulier kun je gewoon grijs kenteken rijden. Daar zijn eisen voor en als je daaraan voldoet, mag je gewoon grijs rijden, ook als particulier en inkl belastingvoordeel!
Voldoet je auto niet (meer) aan de eisen, dan heb je ook geen grijs kenteken meer, betaal je belasting voor de auto als een geel kenteken (en mag je 'm ook ombouwen naar volledig geel kenteken, dus met achterbank, ramen en zo). Hoe de verzekeraar daarmee omgaat zal per maatschappij verschillen, maar moeten ze je gewoon vertellen.

Dat sommige verzekeringsmaatschappijen rare voorwaarden hebben is niks nieuws; die moet je gewoon links laten liggen.
Voor de rest moet je erg oppassen met wat op I-net staat. De ene helft is gelogen en de andere helft wellicht niet waar.

Treingewicht is een kreet voor de optelsom van het gewicht van auto en aanhanger. Sommige auto's (o.a. enkele types MB Sprinter) mogen niet volledig geladen worden EN een volledig geladen aanhanger trekken. Bijvoorbeeld: TMM auto 3000kg TMM aanhanger (trekhaak) 3500kg maar het toegestane treingewicht is 5000kg. Dit betekend dat de combi van auto en aanhanger nooit meer mag wegen dan 5000kg.

Bravura
Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:13

Ik zit met een grijs gekentekende auto voor particulier gebruik niet aan dat treingewicht gebonden? Als ik dus het gewicht van de trailer op geef en rijbewijs BE heb zou dat voldoende zijn om boven het treingewicht van 3500 kg uit te mogen komen, voor de verzekering?

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:19

Bravura schreef:
Ik zit met een grijs gekentekende auto voor particulier gebruik niet aan dat treingewicht gebonden? Als ik dus het gewicht van de trailer op geef en rijbewijs BE heb zou dat voldoende zijn om boven het treingewicht van 3500 kg uit te mogen komen, voor de verzekering?

Waar haal jij dat treingewicht van 3500kg vandaan? Waarom alleen particulier? Hoezo verzekering?

Let heel goed op dat je geen zaken door elkaar haalt! Let erop dat de context van waaruit een bepaald verhaal geschreven wordt, ook op jouw situatie van toepassing is!

Bravura
Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:49

Ik zal waarschijnlijk wel van alles door elkaar halen.... Heb hier een paar links....

http://www.premiezeeland.nl/bestelauto.htm
http://bedrijfsauto.com/ns_021582_Eerst ... graaf.html

Het gaat mij dan met name om de verzekering en wat ik mag trekken om verzekerd te zijn.
Ik begrijp uit de teksten dat een bestelauto (grijs ktk) met een ledig gewicht boven de 1500 kg als bestelauto-particulier op grijs kenteken verzekerd dient te worden. Dan heb je te maken met het treingewicht. Op sommige sites gaan ze uit dat het treingewicht de max massa van de auto is + het gewicht van de aanhanger. Op weer andere sites gaan ze uit van het treingewicht van alleen de auto (max 3500 kg).
Waar moet ik nou dan vanuit gaan, zodat ik straks niet bij eventueel een aanrijding met trailer, buiten de verzekering val?

Auto weegt 1830 kg leeg, treingewicht (max massa auto) 2530 kg. Auto mag 2100 kg trekken. Trailer weegt leeg 700 kg, max massa is 2000 kg. BE rijbewijs.

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:30

Bravura schreef:
Ik zal waarschijnlijk wel van alles door elkaar halen.... Heb hier een paar links....

http://www.premiezeeland.nl/bestelauto.htm
http://bedrijfsauto.com/ns_021582_Eerst ... graaf.html

Het gaat mij dan met name om de verzekering en wat ik mag trekken om verzekerd te zijn.
Ik begrijp uit de teksten dat een bestelauto (grijs ktk) met een ledig gewicht boven de 1500 kg als bestelauto-particulier op grijs kenteken verzekerd dient te worden. Dan heb je te maken met het treingewicht. Op sommige sites gaan ze uit dat het treingewicht de max massa van de auto is + het gewicht van de aanhanger. Op weer andere sites gaan ze uit van het treingewicht van alleen de auto (max 3500 kg).
Waar moet ik nou dan vanuit gaan, zodat ik straks niet bij eventueel een aanrijding met trailer, buiten de verzekering val?

Auto weegt 1830 kg leeg, treingewicht 2530 kg. Auto mag 2100 kg trekken. Trailer weegt leeg 700 kg, max massa is 2000 kg. BE rijbewijs.

Die eerste link; met die club zou ik geen zaken doen. Als je op een dergelijke manier termen verhaspeld, heb ik al niet meer zo'n vertrouwen of ze andere termen dan wel op de juiste wijze toepassen.
Wat zij "treingewicht" noemen is feitelijk de TMM (Toegestane Maximum Massa) van het voertuig. Een aanhanger zien ze blijkbaar voor het gemak maar over het hoofd. Waar ze dat ledig gewicht van 1500kg vandaan halen, geen idee, maar wellicht dat ze daar in hun voorwaarden wat mee doen.

ALs je je auto wil verzekeren, geef je gewoon op dat je een aanhanger ermee gaat trekken; geeft ze desnoods de gegevens van die aanhanger en sommeert ze de boel deugdelijk te verzekeren! ZIJ hebben infomatieplicht naar jou toe om je te wijzen op de haken en ogen van je combi, niet andersom! Jij hoeft alleen maar correct aan te geven hoe de combi is samengesteld en wat je wil. Let er daarbij op dat ze ook uitgaan van de juiste situatie (particulier versus bedrijf)

De tweede link: daar heb ik een en ander over gehoord, maar het is me nog volstrekt onduidelijk in hoeverre dit geldt voor auto's in particulier bezit.
Ik was in het verleden nooit tachoplichtig op de vrachtwagen (TMM 5600kg) en deze werd ook nooit ge-ijkt, maar de tacho moest er wel in zitten en werken. Wellicht is dat intussen veranderd maar de wagen is geschorst, dus daar heb ik even geen beeld bij.

Bravura
Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:51

Ok, mooi, dan weet ik wat ik aan moet halen bij de verzekeraar (niet genoemde uit de link ;) )
Maar.....hoe zit het dan wel in Jip- en Janneke taal? Kan ik gewoon met mijn BE die combinatie besturen (wettelijk gezien)?

Over een tacho maak ik me (voorlopig) nog maar niet druk. Aan die 12 uren in de week kom ik echt niet in de week, en als men een rijstaat moet maken, dan kan dat toch gewoon in een schriftje (als particulier), met het aantal km? (of zou dat niet geldig zijn...) >;)

Iig bedankt voor je antwoorden! +:)+