Merel schreef:Ik ben ook aan het oriënteren voor een veilige combi, heb mijn E rijbewijs dus hoef geen rekening te houden met de maximale gewichten maar kan uitgaan van de feitelijke gewichten. We hebben een Opel Astra station die 1400kg mag trekken en waarbij op het plaatje vd trekhaak een kogeldruk staat van 75kg (moet nog even in het boekje kijken wat daar staat). Ik wil graag op pad met mijn Welsh pony van ongeveer 350kg (gewogen op de kliniek).
Een 2 paards trailer valt dus sowieso al af ivm de kogeldruk en zou ook niet overhouden in het te trekken gewicht. We willen op termijn deze auto inruilen voor een zwaar type (pick-up of 4x4). Mijn overwegingen zijn nu dus om óf binnenkort een leuke 1,5paards 2e hands aan te schaffen die over enkele jaren vervangen kan worden door een 2 paards, óf door te sparen en pas als er een zwaardere auto is voor de 2 paards te gaan.
Nu zag ik een mooie 1,5paards humbaur te koop en heb ik eens geïnformeerd naar de kogeldruk, die was 100kg, te zwaar dus. Zitten de 1,5paards ook standaard boven de 75kg kogeldruk? of in ieder geval de betere merken (humbaur / bockmann)?? Want in dat geval hoef ik niet eens meer na te denken over een 1,5 paards en moet ik sowieso doorsparen... kan me alleen haast niet voorstellen dat deze toch relatief zware auto een 1,5 paards al niet zou mogen trekken, of nou ja, dan zouden er wel heel heel heel veel foute combi's op de weg rijden (hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik daar trouwens ook van overtuigd ben..). Zelf ben ik nl niet zo gecharmeerd van al die hotras / atecs / wescos / en tig onbekende merken... ga dan toch het liefst voor bockmann / humbaur. Eigenlijk ook wel jammer dat zowat alle maten en specificaties altijd genoemd worden maar nooit de kogeldruk..
iemand tips ? en bokkers met 1,5paards trailers die eens voor me zouden willen kijken op hun papieren naar de kogeldruk? graag hoor ik dan ook of er een zadelkamer inzit of niet, want ik kan me voorstellen dat de kogeldruk dan toeneemt (is gewicht voorin, toch?).
Zie mijn reactie hierboven. Het gaat bij de kogeldruk om de werkelijke waardes, niet om wat er op de koppeling staat. Die koppeling zou namelijk best eens vervangen kunnen zijn.