[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:12

Duhelo

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:52

kwestie de cruise control: ik was deze week aan het denken dat het fijn zal zijn met mijn nieuwe auto dat ik er cruise control op heb, leek me fijn voor op de autosnelweg met paarden erachter. Maar daar ik nog nooit een auto let CC gehad heb, weet ik niet zo goed hoe het ding reageert als je plots zelf ingrijpt (dat paarden niet in mijn koffer zitten omdat ik bv mijn gas aantik en het ding plotsklaps uitslaat ofzoiets :D)
Vroeg mij af of er wel met cc gereden werd als er levend gewicht achterhangt :)
bedankt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:56

Als ik mijn cruise control uitzet voelt het gewoon alsof je je gas los laat. Ik gebruik dan overigens wel het knopje op het stuur om 'm uit te zetten en niet 1 van de pedalen. Met paard er achter heb ik nog niet geprobeerd. Maar het is geen rem, het is gewoon gas los. Dus ze zitten niet meteen in je kofferbak :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:05

Duhelo schreef:
kwestie de cruise control: ik was deze week aan het denken dat het fijn zal zijn met mijn nieuwe auto dat ik er cruise control op heb, leek me fijn voor op de autosnelweg met paarden erachter. Maar daar ik nog nooit een auto let CC gehad heb, weet ik niet zo goed hoe het ding reageert als je plots zelf ingrijpt (dat paarden niet in mijn koffer zitten omdat ik bv mijn gas aantik en het ding plotsklaps uitslaat ofzoiets :D)
Vroeg mij af of er wel met cc gereden werd als er levend gewicht achterhangt :)
bedankt!

Er zit een nadeel aan CC: als je eraan gewend bent, is een auto zonder CC geen optie meer :D

Het verschilt een beetje per automerk hoe ze reageren, maar op mijn oude RR kan ik gewoon gas geven (over de CC heen) bijvoorbeeld om een inhaalmanoevre wat vlotter te laten verlopen en 'm daarna terug laten zakken op de CC. Ik kan de CC wel opregelen (harder gaan rijden) maar niet afregelen (zachter gaan rijden). Dat soort details zijn auto-specifiek.
Het enige puntje van mijn CC vind ik op het moment dat ie serieus moet gaan werken, helling op met 2 ton aan de haak, dat de automaat dan terugschakeld naar drie en dat doet ie vrij lomp. Als ik zo'n situatie aan zie komen, dan druk ik 'm meestal zelf terug naar drie, dat gaat wat soepeler en de CC houdt de auto gewoon op snelheid.

Kortom, ook met CC moet je blijven opletten, maar je combi rijdt wel een constant tempo en dat is prettig voor het verkeer om je heen. Wel moet je een beetje leren inschatten wat de beste snelheid is. Dat ligt er ook aan hoe er gereden wordt door het overige verkeer. Hoe beter de inschatting, hoe simpeler je op de CC kunt rijden. Mijn familie woont best op afstand, maar ik kan bijna altijd die trajecten volledig op CC rijden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:07

Ik vind de CC maar niks bij hellingen ed.
Volgens mij absoluut niet goed voor de auto..
Maar gewone platte baan, CC handig met paarden erachter, plus dat je mooi dezelfde snelheid rijdt, wat wel fijn is tussen de vrachtwagens op weekdagen, omwille de 90 km/u beperking.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:08

Dat afregelen kan de mijne inderdaad wel. Ideaal om in te halen. En een schakelauto, dus dat terugschakelen heb ik niet. Mijn ouders wel, dat ging ook vrij lomp en zou ik met een trailer ook liever niet hebben :+
En het nadeel: absoluut :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:11

Kirrr schreef:
Ik vind de CC maar niks bij hellingen ed.
Volgens mij absoluut niet goed voor de auto..
Maar gewone platte baan, CC handig met paarden erachter, plus dat je mooi dezelfde snelheid rijdt, wat wel fijn is tussen de vrachtwagens op weekdagen, omwille de 90 km/u beperking.

Als jij goed met je auto omgaat (lees: de juiste versnelling kiest) is er niks mis met hellingen op CC. Zoals gezegd, ook met CC aan moet je wel op blijven letten wat er gebeurt en zeker met paarden aan de haak EN automaat, wil je graag iets meer toeren (= betere koeling van de bak) maar ook bij een handbak wil je voldoende toeren hebben om het vermogen beschikbaar te hebben dat hoort bij de belasting en snelheid van dat moment.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:46

Klopt...
Stel dat je platte baan hebt in vitesse 5 en je komt aan heuvel moet de CC af om hem naar 4 te schakelen..
Als je hem in 5 houdt (cc dus niet onderbreekt) en hij duikt te laag in toeren, niet ideaal als hij moet trekken/werken dus. Natuurlijk kan je hem dan terug in CC stand zetten.
Ik vind het zowel bergop en bergaf fijner zonder CC..
Ik vind de motor dan ook fijner klinken zonder CC.. Maar dat kan even goed aan mijn gevoel liggen.

Weet niet goed hoe het bergaf dan werkt.. Bij geschakelde, laat je auto vooral op motor remmen, want anders zijn je remmen na 1 rit bergen op.
Bij automaat remt hij automatisch af als je de tow haul en juiste letter kiest ;-).
Maar wat bij CC.. Ik geloof dat er auto's zijn die remmen.. Maar doen die dat dan enkel op de motor of geeft de cc dan enkel minder gas?

Ik denk dan aan hellingen waabij de trailer de auto toch wel extra snelheid geeft en toch liever wat wil vertragen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:10

Kirrr schreef:
Klopt...
Stel dat je platte baan hebt in vitesse 5 en je komt aan heuvel moet de CC af om hem naar 4 te schakelen..
Als je hem in 5 houdt (cc dus niet onderbreekt) en hij duikt te laag in toeren, niet ideaal als hij moet trekken/werken dus. Natuurlijk kan je hem dan terug in CC stand zetten.
Ik vind het zowel bergop en bergaf fijner zonder CC..
Ik vind de motor dan ook fijner klinken zonder CC.. Maar dat kan even goed aan mijn gevoel liggen.

Weet niet goed hoe het bergaf dan werkt.. Bij geschakelde, laat je auto vooral op motor remmen, want anders zijn je remmen na 1 rit bergen op.
Bij automaat remt hij automatisch af als je de tow haul en juiste letter kiest ;-).
Maar wat bij CC.. Ik geloof dat er auto's zijn die remmen.. Maar doen die dat dan enkel op de motor of geeft de cc dan enkel minder gas?

Ik denk dan aan hellingen waabij de trailer de auto toch wel extra snelheid geeft en toch liever wat wil vertragen..

CC doet in pricipe niets anders dan je gaspedaal overnemen. Wanneer je dus helling af meer snelheid maakt door het gewicht van de combi, kan een CC daar niks mee, anders dan de gasklep sluiten. je zult dan zelf bij moeten remmen.

Wanneer jij schakelt met een handbak, zal de CC er in principe automatisch afgaan. Na het schakelen vang je de auto op met je gaspedaal en drukt de CC er weer bij. Merk je niet zo heel veel van; vergt enige handigheid om het "smooth" te doen voor je paarden, maar that's it.

Je hebt wel auto's die ook remmen, maar dan heb je meer aan boord dan alleen CC. Denk aan het hill decent control zoals o.a. Land Rover dat heeft maar dat zijn systemen die in de basis werken vanuit de ABS, dus wielsnelheid versus individuele remkracht. Heden ten dage zijn die systemen wel zodanig verweven dat je voor je gevoel een remmende CC hebt, maar dat kan dus alleen bij gecombineerde systemen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:12

Super bedankt voor de duidelijke uitleg.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:25

Ikke: met dat remmen ben ik het niet mee eens.
Je zegt dat de CC dat niet doet maar dat doet die van mij echt wel hoor.
Kan idd ism de hillcontrol zijn maar hij laat niet enkel de gas los, je voelt hem duidelijk 'op de rem tikken'.
Of hij effectief remt met de remmen of op de motor, dat weet ik zo ff niet.

Ik kan trouwens niet schakelen in CC.
(aangezien rem en ontkoppeling beide CC uitschakelen - je moet dan telkens opnieuw aan de hendel inschakelen).
Kan wel aan m'n stuur zowel bij als afregelen en dat gaat vrij goed :j

(Mitsu Pajero 3.2 DID vijfdeurs uit 2005)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:34

Optiwolk schreef:
Kan idd ism de hillcontrol zijn maar hij laat niet enkel de gas los, je voelt hem duidelijk 'op de rem tikken'.

(aangezien rem en ontkoppeling beide CC uitschakelen - je moet dan telkens opnieuw aan de hendel inschakelen).

Jij hebt waarschijnlijk ook ABS? Wellicht zelfs in combinatie met een antidoorslipregeling of meer van dat soort "gimmicks"?

Zoals gezegd: de verwevenheid van dergelijke systemen doet denken aan een remmende CC, maar dat is dan echt een signaal dat via de ABS-gerelateerde modules loopt.
Punt is dat dergelijke systemen steeds meer standaard worden geplaatst. Laat je echter achteraf een CC inbouwen, dan grijpt zo'n systeem enkel in op de gasklep. Niks beremming in zo'n geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:35

Vindt zelf CC ook fijn, behalve op heuvelachtige snelwegen.
Dan wilt die nogal snel terug schakelen om exacte 90km/h aan te houden, en doordat die cc iets vertraagt reageerde en auto verlies heeft tijdens schakel moment schakelt die zelfs naar de 3 terwijl normaal wel in zijn 4 redt.
Wat zelf wel doe is voor de heuvel wat meer vaart maken en dan langzaam gaspendaal los laten tijdens het stijgen terwijl die op cc staat.

Of toch gewoon op gaspedaal rijden en snelheid wel iets laten inzakken met stijgen (zeg maar tot 85km/h en dan met 95km/h omlaag).
Scheelt een hoop brandstof.

Voor rest vindt CC erg fijn in combinatie met een automaat. Bij schakelbak moet je wel heel goed opletten dat die niet plankgas gaat rijden in te hoge versnelling.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:34

Iemand ervaring met anderhalf trailer met audi a4 1.9TDI met 1 1/2 paardstrailer?
Deze auto hebben we op't oog.
Koppel zit zo rond de 250nm/1900tmp

Beetje veilige combi of een no go?
Auto is voornamelijk woon-werk verkeer, mja af en toe met peerd weg zou fijn zijn als ie achter deze auto kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:54

Zelfde vraag hierboven met een ford mondeo station 2.0 diesel mag 1600kg trekken.
Ligt de trailer veilig achter de auto? Ook deze auto is meer voor woon werk verkeer en zo nu en dan op pad met paard.

J_en_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:28

Opel antara 2.2 diesel mag 2000kg trekken hij doet het vlotjes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:00

ikke (en de rest): wederom bedankt voor de hele duidelijke uitleg! :D

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:36

Share schreef:
Zelfde vraag hierboven met een ford mondeo station 2.0 diesel mag 1600kg trekken.
Ligt de trailer veilig achter de auto? Ook deze auto is meer voor woon werk verkeer en zo nu en dan op pad met paard.

wij hebben een ford mondeo die 2000 mag trekken en daar hangt een 2 paards trailer achter met 2 friezen ( net binnen gewicht :D )
en dat trekt hij met gemak!!! maar dat is een mondeo 2.5 benzine...

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:26

Nou als t die ford lukt, moet t die audi dus ook lukken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:37

gossa4ever schreef:
[naam] schreef:

wij hebben een ford mondeo die 2000 mag trekken en daar hangt een 2 paards trailer achter met 2 friezen ( net binnen gewicht :D )
en dat trekt hij met gemak!!! maar dat is een mondeo 2.5 benzine...

Met andere woorden.. Dat trekt ie met gemak!! ( en stabiel/veilig )

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:45

Ik vraag mij af of de Modeo er een trekhaak onder heeft liggen die 100 - 120kg kogeldruk mag hebben............., wat ik er over kan vinden is 80
Dan mag je er wel een 2 paards achterhangen, maar niet met 2 paarden er in.
Ongeacht of de auto het makkelijk trekt of niet.

Hetzelfde geldt voor de Opel Antara, die mag 200kg trekken (afhankelijk van het model) met 80kg kogeldruk.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:32

wij hebben het toen na gevraagd bij verschillende garages en onze auto mag gewoon een 2 paards trailer met 2 paarden erin trekken....

toevallig hebben wij zaterdag een rit van bijna 6 uur erop zitten met 2 friezen erin, en hij reed ten 1ste verbazend zuinig en ten 2e ging het allemaal met gemak, wij zijn er super tevreden over :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:32

ikke schreef:
Optiwolk schreef:

Jij hebt waarschijnlijk ook ABS? Wellicht zelfs in combinatie met een antidoorslipregeling of meer van dat soort "gimmicks"?

Zoals gezegd: de verwevenheid van dergelijke systemen doet denken aan een remmende CC, maar dat is dan echt een signaal dat via de ABS-gerelateerde modules loopt.
Punt is dat dergelijke systemen steeds meer standaard worden geplaatst. Laat je echter achteraf een CC inbouwen, dan grijpt zo'n systeem enkel in op de gasklep. Niks beremming in zo'n geval.

Klopt, heb beide :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:30

De mondeo heeft iig een kogeldruk van 75 of 80. Ik ben daarmee niet van plan om 2 paarden te voeren :n volgens mij hebben de meeste 2 paardstrailers idd een kogeldruk van 100 nodig! Ik wil gewoon verstandig en veilig de weg op met mojn paard en ook niet onbelangrijk, goed verzekerd!!

320 aan koppel is wel ruim genoeg toch, kenners??

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:51

Subaru Forester