Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:kwestie de cruise control: ik was deze week aan het denken dat het fijn zal zijn met mijn nieuwe auto dat ik er cruise control op heb, leek me fijn voor op de autosnelweg met paarden erachter. Maar daar ik nog nooit een auto let CC gehad heb, weet ik niet zo goed hoe het ding reageert als je plots zelf ingrijpt (dat paarden niet in mijn koffer zitten omdat ik bv mijn gas aantik en het ding plotsklaps uitslaat ofzoiets)
Vroeg mij af of er wel met cc gereden werd als er levend gewicht achterhangt
bedankt!
Kirrr schreef:Ik vind de CC maar niks bij hellingen ed.
Volgens mij absoluut niet goed voor de auto..
Maar gewone platte baan, CC handig met paarden erachter, plus dat je mooi dezelfde snelheid rijdt, wat wel fijn is tussen de vrachtwagens op weekdagen, omwille de 90 km/u beperking.
Kirrr schreef:Klopt...
Stel dat je platte baan hebt in vitesse 5 en je komt aan heuvel moet de CC af om hem naar 4 te schakelen..
Als je hem in 5 houdt (cc dus niet onderbreekt) en hij duikt te laag in toeren, niet ideaal als hij moet trekken/werken dus. Natuurlijk kan je hem dan terug in CC stand zetten.
Ik vind het zowel bergop en bergaf fijner zonder CC..
Ik vind de motor dan ook fijner klinken zonder CC.. Maar dat kan even goed aan mijn gevoel liggen.
Weet niet goed hoe het bergaf dan werkt.. Bij geschakelde, laat je auto vooral op motor remmen, want anders zijn je remmen na 1 rit bergen op.
Bij automaat remt hij automatisch af als je de tow haul en juiste letter kiest.
Maar wat bij CC.. Ik geloof dat er auto's zijn die remmen.. Maar doen die dat dan enkel op de motor of geeft de cc dan enkel minder gas?
Ik denk dan aan hellingen waabij de trailer de auto toch wel extra snelheid geeft en toch liever wat wil vertragen..
Optiwolk schreef:Ikke: met dat remmen ben ik het niet mee eens.
Je zegt dat de CC dat niet doet maar dat doet die van mij echt wel hoor.
Kan idd ism de hillcontrol zijn maar hij laat niet enkel de gas los, je voelt hem duidelijk 'op de rem tikken'.
Of hij effectief remt met de remmen of op de motor, dat weet ik zo ff niet.
Ik kan trouwens niet schakelen in CC.
(aangezien rem en ontkoppeling beide CC uitschakelen - je moet dan telkens opnieuw aan de hendel inschakelen).
Kan wel aan m'n stuur zowel bij als afregelen en dat gaat vrij goed![]()
(Mitsu Pajero 3.2 DID vijfdeurs uit 2005)
Share schreef:Zelfde vraag hierboven met een ford mondeo station 2.0 diesel mag 1600kg trekken.
Ligt de trailer veilig achter de auto? Ook deze auto is meer voor woon werk verkeer en zo nu en dan op pad met paard.
gossa4ever schreef:[naam] schreef:Zelfde vraag hierboven met een ford mondeo station 2.0 diesel mag 1600kg trekken.
Ligt de trailer veilig achter de auto? Ook deze auto is meer voor woon werk verkeer en zo nu en dan op pad met paard.
wij hebben een ford mondeo die 2000 mag trekken en daar hangt een 2 paards trailer achter met 2 friezen ( net binnen gewicht)
en dat trekt hij met gemak!!! maar dat is een mondeo 2.5 benzine...
ikke schreef:Optiwolk schreef:Ikke: met dat remmen ben ik het niet mee eens.
Je zegt dat de CC dat niet doet maar dat doet die van mij echt wel hoor.
Kan idd ism de hillcontrol zijn maar hij laat niet enkel de gas los, je voelt hem duidelijk 'op de rem tikken'.
Of hij effectief remt met de remmen of op de motor, dat weet ik zo ff niet.
Ik kan trouwens niet schakelen in CC.
(aangezien rem en ontkoppeling beide CC uitschakelen - je moet dan telkens opnieuw aan de hendel inschakelen).
Kan wel aan m'n stuur zowel bij als afregelen en dat gaat vrij goed![]()
(Mitsu Pajero 3.2 DID vijfdeurs uit 2005)
Jij hebt waarschijnlijk ook ABS? Wellicht zelfs in combinatie met een antidoorslipregeling of meer van dat soort "gimmicks"?
Zoals gezegd: de verwevenheid van dergelijke systemen doet denken aan een remmende CC, maar dat is dan echt een signaal dat via de ABS-gerelateerde modules loopt.
Punt is dat dergelijke systemen steeds meer standaard worden geplaatst. Laat je echter achteraf een CC inbouwen, dan grijpt zo'n systeem enkel in op de gasklep. Niks beremming in zo'n geval.