Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__AM

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:14

Onze tweepaardstrailer hangt achter een Mercedes Viano.
En naar mijn weten (mama rijd altijd) is het een super combinatie. En 1 groot voordeel we hebben geen zadelkamer maar wel een grote kofferbak waar ik van alles in kwijt kan.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 08:48

Mijn dodge rijdt op gas dus dat scheelt een hoop

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:02

zacharyhill schreef:

Hier GPO; gebruikte plantaardige olie uit de frituurbak van de buurtkroeg(en).
Ik recycle een afvalproduct tot schone en vernieuwbare brandstof. Vier keer winst, want het is ook goedkoper.
Dat laatste is echter niet de hoofdreden, want het is ook bewerkelijk en in die zin onrendabel.

hc

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:54

zacharyhill schreef:

is dat wel degenlijk zo? Qua brandstofkosten zal het nooit veel maken. Mijn bus T4 2.5tdi doet ongeveer 1 op 10/11 met trailer en 1 op 13/14 zonder. Kan me nl niet voorstellen dat zo'n V10 op benzine meer doet als een 1 op 4/5. Gas doet op het moment ook ong 40cent en ik heb vandaag diesel getankt voor 92cent/ liter.

Qua kosten zal het dus niet veel voor mekaar onderdoen denk ik. Wss wel in wegenbelasting, maar dat weet ik zo niet. Nu zal het gewicht van zo'n Dodge ook niet echt minimaal zijn.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 07:46

Ja als ik met mijn vorige auto een Nissan Patfinder reed was ik op 1,5 week net zo veel brandstof kwijt als ik nu met mijn dodge 2 weken rijdt. En mijn dodge is voor 6 personen op grijs kenteken goedkoper dan mijn 7 persoons Nissan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:59

finn2003 schreef:
zacharyhill schreef:

is dat wel degenlijk zo? Qua brandstofkosten zal het nooit veel maken. Mijn bus T4 2.5tdi doet ongeveer 1 op 10/11 met trailer en 1 op 13/14 zonder. Kan me nl niet voorstellen dat zo'n V10 op benzine meer doet als een 1 op 4/5. Gas doet op het moment ook ong 40cent en ik heb vandaag diesel getankt voor 92cent/ liter.

Qua kosten zal het dus niet veel voor mekaar onderdoen denk ik. Wss wel in wegenbelasting, maar dat weet ik zo niet. Nu zal het gewicht van zo'n Dodge ook niet echt minimaal zijn.

'N tijdje geleden las ik een vergelijkingstest waarin een vw transporter tdi vergeleken werd met 3 amerikanen op gas. Heb alleen onthouden dat een chevrolet avalanche goedkoper was over 1000 km. Zal het nog wel eens terugzoeken. Knipoog

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:05

sflj schreef:
.

'N tijdje geleden las ik een vergelijkingstest waarin een vw transporter tdi vergeleken werd met 3 amerikanen op gas. Heb alleen onthouden dat een chevrolet avalanche goedkoper was over 1000 km. Zal het nog wel eens terugzoeken. Knipoog[/quote]

tja, dan kun je er net zo goed een transporter op gas tegen over zetten. Het is puur het voordeel van het gas verhaal, zet je er bv een dikke amerikaan op diesel tegenover gaat het verhaal al niet meer op.
Wat niet wegneemt dat zo'n amerikaan wel een stoere bak is, maar ook alleen maar leuk te rijden is op gas. Hier vlakbij rijd een Toyota Tundra rond, vind ik persoonlijk wel erg mooi.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:52

een transporter op gas?
Afgezien daarvan rij je in zo'n Chevrolet natuurlijk wel in een supercomfortabele dikke 6 cilinder met driehonderdnogwat pk én vierwielaandrijving die 3500kg mag trekken, dacht ik. Knipoog als het dan ook nog eens goedkoper is, weet ík het wel! Of ik er dan diesel, gas of kryptonite in moet gooien maakt me niet uit! Lachen

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:51

sflj schreef:
een transporter op gas?
Afgezien daarvan rij je in zo'n Chevrolet natuurlijk wel in een supercomfortabele dikke 6 cilinder met driehonderdnogwat pk én vierwielaandrijving die 3500kg mag trekken, dacht ik. Knipoog als het dan ook nog eens goedkoper is, weet ík het wel! Of ik er dan diesel, gas of kryptonite in moet gooien maakt me niet uit! Lachen

Jazeker, een transporter kan ook op gas. Zijn er ook gewoon als benzine V6 uitvoering en ook met 4*4 en automaat. En als je een amerikaan als 6 cilinder hebt, heb je ook geen amerikaan. Die moet minimaal 8 cilinders hebben vind ik. Maar als jij er dan diesel in moet gooien gaat het plaatje van ''goedkoper'' rijden niet meer op. Dat is het hele gebeuren nu juist, het is alleen goedkoop rijden op gas. Als jij gewoon benzine tankt en je rijd 1 op 5 kost het gewoon een vermogen.

De amerikaanse pick-ups die trouwens echt zwaar moeten trekken zijn juist vaak weer diesels. Denk aan bv de Ford F350 of een dodge 3500. Dit zijn juist vaak weer dikke diesels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:35

Ik bekijk het niet alleen op directe kosten Bert.
Zelft niet op totale kosten op zich. Ook de verhouding variabel : vast telt. Vast kosten zoals belasting en het grootste deel van de afschrijving kan je niet beïnvloeden. Sterker nog: een aanpassing in de wegenbelasting en het kleed is onder je voeten vandaan.

Wat voor míj zwaar weegt is de daadwerklijke 'duurzaamheid'. Hoe CO-neutraal is de brandstof, hoe vervuilend, hoeveel verstook je, hoe milieuvriendelijk is de auto gemaakt, hoeveel % hergebruikbaar, hoe lang gaat het ding mee.

Tot slot laat ik wat het zwaarste ís het zwaarste wegen. Als je veel kilometers op de snelweg maakt zijn de eigenschappen daar veel belangrijker dan het gemak op een bospad waar je eens een keer overheen gaat en ook kan vermijden door omrijden. Bijvoorbeeld.
Zo rijden wij erg weinig snelweg en veel onverhard.
Idem voor de kar. Hoeveel rij je voor de kar en is het wellicht zinvoller om je die keer je planning en rijsnelheid aan te passen bij het mogelijke gegeven dat de trekker niet overmeten is?
Bij het afwegen van die omstandigheden én de kostenopbouw moet je over de te verwachten levensduur van de auto bij jou rekenen.

Tja en verder bepaal je zelf hoeveel jouw lol mag kosten. Het is niet alleen een economisch plaatje. Ik heb voor de auto die we net ingeruild hebben onnodige luxe betaald omdat ik het enorme open dak dit geld aan lol waard vond.
Heb die auto nu ingeruild op een auto die extra geld kost voor een flapkap welke minder praktisch en -comfortabel is maar wel léuk Lachen

hc

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:35

Mitsubischi Pajero

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:10

lynne8 schreef:
Mitsubischi Pajero

LWB, SWB, Wagon, Hardtop, Softtop?

Zit bijna net zoveel variatie in de verschillende modellen als bij de Toyota Landcruiser welke van boodschappentijger via 3de-wereld-special tot sjeikmobiel dekt Knipoog

hc

Maritime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:29

Mijn vader trekt de trailer met een range rover. Dit model:

Afbeelding

Mijn moeder trekt onze trailer meestal met haar auto, een BMW X6:

Afbeelding

Wij hebben ook een 2- paardstrailer en dat gaat vlot voor zo ver ik weet Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:06

Ik heb zelf een VW Passat (1998, 1.8 benzine automaat) voor de trailer hangen. Trailer weegt 630 kilo, paard nog geen 500kg, de auto mag 1500 trekken. Vind hem erg fijn trekken. Een vriend van mij rijd altijd met een BMW X5, voorheen altijd met een Kia Sorento.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:10

een Citroen XM, waarom? Ik moest een auto hebben die een trailer kan trekken. Mijn broer handelt wel eens wat in auto's. Hij had deze ter beschikking, mooi toch? Haha! Haha!

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:23

Maritime schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Kon minder moet ik zeggen. Ik vind de RR wel leuk, maar die X6 vind ik echt een raar ding. Waarom koop je dan niet gewoon een X5?? Neemt niet weg dat zo'n X6 ook erg goed rijd hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:26

Maritime schreef:

Wat toevallig! dat je dit schrijft. Net vanmorgen viel me in de showroom op hoeveel de SsangYong Actyon en de BMW X6 op elkaar lijken.
Ziet er zonder meer ruig uit; een beetje sportcoupé op karrepad-deugdelijk onderstel.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:33

finn2003 schreef:
die X6 vind ik echt een raar ding. Waarom koop je dan niet gewoon een X5?? Neemt niet weg dat zo'n X6 ook erg goed rijd hoor.

Die X6 rijdt op de weg een knap stuk beter dan de x5.

De X6 en Actyon hebben het voordeel van een grote bodemvrijheid zonder het nadeel van een hoge carosserie.
Met name in bochten maakt het behoorlijk uit en bij uitwijken. Scheelt ook in luchtweerstand.

Als je een strakke bak op de weg wil maar regelmatig een ruig pad over moet is het een slimme combi.
Het concept is in de jaren tachtig in Parijs-Dakar bedacht: zet een coupe-model met lage luchtweerstand op een 4x4 chassis en je hebt een terreinwaardige hoge-snelheidsracer.

Over smaak valt niet te twisten.

hc

p.s. de RR 'Sport' is het omgekeerde: wel de nadelen van een hoge carosserie, niet de terreinwaardigheid van een 4x4 chassis.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-12-08 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maritime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:34

finn2003 schreef:
Maritime schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Kon minder moet ik zeggen. Ik vind de RR wel leuk, maar die X6 vind ik echt een raar ding. Waarom koop je dan niet gewoon een X5?? Neemt niet weg dat zo'n X6 ook erg goed rijd hoor.

Omdat mijn vader alleen het laatste nieuwe koopt en omdat mijn mama deze auto mooier dan de X5 vindt. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:03

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:01

Geef mij mijn pick up maar een stoere grote bak het oog wil ook wat.......................(daar heb ik wel wat voor over)En tevens makkelijk voor onze caravan (8 m lang)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:12

Met 8 meter kies je ook gelijk voor de beperking van de reismogelijkheden.
Als ik nu weer met een caravan op vakantie zou gaan, zou het een T@b OffRoad worden. Kan achter bijna elke auto en komt waar die auto kan komen Haha!
Maar ja, dat ei op wielen is voor menigeen het sleurhut equivalent van kramperen. Kan ik me beslist wat bij voorstellen.
Kan je in 8 meter eigenlijk geen 2 paarden kwijt? Blijft er nóg meer leefruimte over dan in een modale caravan. Koppeling óp het dek van de pick-up en je hebt de ideale combinatie voor vakantie en paardenhobby!

De meest populaire pick-up hier, de Nissan Navarra, hebben we vaak overwogen omdat we meermalen per week lompe dingen in de auto mikken. De open laadbak is vaak verschrikkelijk makkelijk op de boerderij. Geiten en varkens kan je er hier locaal ook zonder meer in vervoeren.
Het vervelende is dat de boodschappen er óf open en bloot in liggen óf er een kap op moet die dan weer de laadhoogte tot laadlaagte onbruikbaar maakt.

Wij hadden gekozen voor een zo licht mogelijke basic trailer op maat van onze compacte campocrossers. Soort offroad-trailer Haha! We gaan er weinig mee op pad, maar áls we gaan is het over wat in NL ´onbegaanbaar´ zou heten...
Wel een waterton op de dissel, geen zadelruimte.
Als de paardentrailer er achter hangt kan je zadels niet zonder meer in de bak leggen, wel achter de achterbank in de kofferruimte.
Geen pick-up dus. Beetje jammer, maar het voordeel van dat jammer is dat ik nu geen feitelijk onnut geld ga besteden door het ding ´ruig´te maken Bloos
Elk voordeel... jep, zijn eigen nadeel Knipoog

hc

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:24

Nou we komen overal waar we willen. Tja dat er twee paarden in de caravan passen klopt maar heb ook een man en twee kids en twee grote honden, die willen ook mee. Mijn paarden laat ik graag aan de zeer goede zorg van mijn zus en schoon broer over. (staan bij hun)

Over de nissan navarro ben ik helaas niet te vreden dat was de voorganger van mijn man zijn dodge, hij kwam helaas met aanhanger de dijk niet op als het geregend had (het is een helling van niks) dus die stond gauw te koop.

Ik heb een dichte bak dat is handig voor mijn spullen voor bij zus lief op de boerdeij hebben we een eeuwen oud tracktortje.
OOk in mijn bak ligt met regelmaat van de klok rommel dat hij dicht is is ook weer een gemak niemand kan mijn rommel zien liggen en niemand die mij dan ook komt vertellen dat ik mijn rommel op moet ruimen. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:43

zacharyhill schreef:
Over de nissan navarro ben ik helaas niet te vreden dat was de voorganger van mijn man zijn dodge, hij kwam helaas met aanhanger de dijk niet op als het geregend had (het is een helling van niks) dus die stond gauw te koop.

Was dat geen 4WD soms? Daar ga ik wel van uit, want hier kunnen we écht niet zonder.
Zonder extra brede banden en met 4WD is een Navarra veel mans.
Ok, de lange wielbasis maakt dat je even moet overdenken hoe je een richel neemt, maar het voordeel is weer dat die lange wielbasis met lichte achterkant zálig is op snelle gravel-bochten.

Citaat:
Ik heb een dichte bak dat is handig voor mijn spullen voor bij zus lief op de boerdeij hebben we een eeuwen oud tracktortje.

Wij een oude open aanhanger.
Heb een trekhaak met kogel en nato-koppeling zodat ook karren met een trekoog achter de auto kunnen.

Wat de paarden thuis laten betreft.... lastig. Die van mij zijn niet zo makkelijk wat dat betreft. Voor vakantie zou ik een woon-paardentrailer-oplegger met dikke pick-up gewéldig vinden!
Die kan echter niet komen waar ik heen zou willen Huilen
Niks te zeuren echter, want ik wóón al op een vakantiestek Knipoog

Een kijken of ik een foto kan opdiepen van de vorige combinatie....
Afbeelding
Afbeelding

De X-trail was voor deze lichte trailer helemaal de ideale trekker. Echt een héél fijne en verrassend robuuste wagen. We misbruikten het dappere ding echter in de dagelijkse praktijk.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-12-08 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:49

ga een poging doen voor een foto van de auto's

[img]http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-QSX4JX3V.jpg[img]
hij zal het wel niet doen.

de navarra was een 4x4 aanhanger zal te zwaar geweest zijn den ik
en mijn paarden staan al lang bij mijn zus we rijden ook samen en zei ook op die van mij makkelijk als er eens wat met me is kunnen ze toch gereden worden.