Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biep

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:34

runningkawa schreef:
Een eigen paardje?
Als jij besluit haar te verkopen, kan de bijrijder hoog en laag springen, maar is het paard weg Lachen

daarom voor mij nog een reden niet te betalen, je hebt als het puntje bij paaltje komt niets te zeggen.

daar hoeft ze zich niet druk om te maken, Diva blijft de komende tijd nog wel bij mij.

en daarbij zoals ik al zei: ze betaalt anders 70E per maand voor manege lessen, voor 2 tientjes per week meer kan ze nu 3x per week rijden ipv 1x per week (incl een les) en buitenrijden, wedstrijden etc. Dus gewoon alles wat ze met een eigen paard ook kan doen, en dan ook nog op een 'goed'paard met ontzettend goed materiaal.

Een echt eigen paard hier in amsterdam kost je op fietsafstand van het centrum al snel 300E p/m (en dan heb ik het alleen nog maar over stalling, niet eens de aanschafkosten van een goed paard, trailer en tuig), dus hier in de buurt is eigenlijk iedereen al lang blij met een bijrijdpaard.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:35

RK, je hebt verzorgers en je hebt verzorgers Knipoog De goede verzorgers zijn zoooo vreselijk schaars Knipoog

Ik ben blij met de mijne hoor, maar zij komt 1x in de week en soms zelfs helemaal niet, ze heeft een dag per week vast en belde om het minste en geringste af. Ik heb er 2 weken terug wat van gezegd, het irriteerde me grondig, ik heb haar gevraagd wat er was, of ze er nog wel zin in had en of er verandering in kon komen omdat ik anders een ander zou moeten zoeken. Ze is zich de pietjes geschrokken.

Daarnaast heb ik een andere vriendin ( toevallig nichtjes van elkaar ) die dus wel altijd komt, nooit afbelt en altijd bij wil springen, dat is hele andere koek.. Zij heeft echter al 2 verzorgpaarden, dus die van mij doet ze er af en toe bij zeg maar Knipoog

Ik was zelf iemand die het liefst iedere dag ging! Dat doet mijn verzorgster dus niet, die zal nooit uit zichzelf bellen om te vragen of ze een dag extra mag, terwijl ik dat helemaal geen probleem vind Lachen

Wat ik er dus mee wil zeggen, de een is enthousiaster dan de ander en heeft er onwijs veel voor over, de ander vind het fijn om een paardje te hebben, maar vind het vanzelfsprekend en normaal en word daardoor wat lakser.

Snappie? Haha!
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 27-12-06 13:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:36

runningkawa schreef:
Een eigen paardje?
Als jij besluit haar te verkopen, kan de bijrijder hoog en laag springen, maar is het paard weg Lachen

daarom voor mij nog een reden niet te betalen, je hebt als het puntje bij paaltje komt niets te zeggen.

Het is mij ook meerdere keren overkomen dat het paard ineens verkocht bleek te zijn... geen mogelijkheid tot afscheid nemen, niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:37

Ik vind manege lessen geen vergelijk Lachen
Dan heb je geen verantwoording
Heb je vandaag geen zin, ga je niet
Wat je met een bijrijd paard niet kan maken.

Verder vraagt de manege eigenaar ook niet of je wilt helpen zodat hij wat tijd over heeft voor andere dingen.
Wat wel meestal de reden is voor een bijrijder te nemen.

Die bijrijder betaald imo al in natura
Door aandacht en beweging aan het paard te geven en het baasje tijd voor zichzelf te geven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:38

runningkawa schreef:

Verder vraagt de manege eigenaar ook niet of je wilt helpen zodat hij wat tijd over heeft voor andere dingen.

Door aandacht en beweging aan het paard te geven en het baasje tijd voor zichzelf te geven.

Ik vind het gewoon lekker om 1 avond in de week niks te doen, gewoon hangen op de bank en lekker lui doen Haha! Daarvoor heb ik een verzorgster. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:38

Tuurlijk zit er verschil tussen bijrijders

Maar dat red je niet door een bijdrage te vragen. Lachen
Dat zit in zo'n persoon of niet in het karakter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:39

Citaat:
Ik vind het gewoon lekker om 1 avond in de week niks te doen, gewoon hangen op de bank en lekker lui doen Haha! Daarvoor heb ik een verzorgster. Haha!

Niets mis mee toch? Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:41

runningkawa schreef:
Tuurlijk zit er verschil tussen bijrijders

Maar dat red je niet door een bijdrage te vragen. Lachen
Dat zit in zo'n persoon of niet in het karakter

Het is misschien wel een stok achter de deur om iemand meer te stimuleren om echt te gaan Haha! Knipoog

Mijn bijrijdster is helemaal gek van die bolle van mij hoor! Maar soms heeft ze het gewoon niet in de gaten dat ze vaak afzei, daarom heb ik er wat van gezegd een paar weekjes terug Lachen

Winnie zijn verzorgster betaalt overigens niks hoor Knipoog Komt meer omdat ik haar al 22 jaar ken ( en haar nichtje zelfs al bijna 24 jaar Knipoog )

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:44

Ruby White was jij nou diegene die in het verleden ook de lessen / startkaart / wedstrijden en vervoer van de bijrijders betalaalde? Want dat gaat wel heel erg ver.

Ik vind het niet meer dan normaal dat een bijrijder dat zelf betaald.

Persoonlijk wil ik dus genoeg geld overhouden om privéles te kunnen nemen op mijn bijrijdpaard. Dat houd dan ook automatisch in dat er een goede bak aanwezig moet zijn.

Gaat iemand zoveel geld vragen dat ik geen les meer kan betalen dan kan ik dus alleen nog rondhobbelen zonder les en kies ik er dus voor om bij de manege te blijven.

Want 5 minuutjes aandacht in de manegeles is altijd nog beter dan helemaal geen les.

Eigenaren brengen het nogal eens alsof een eigen paard altijd leuker is dan een manegepaard en dat vind ik dus niet. Mij persoonlijk maakt het niets uit of ik nu op een leuk manegepaard of op een eigen paard rijd. Ben erg gehecht aan het manegepaard waar ik vaak op rij. Dat stuben zadel zegt mij ook niets want wij hebben bij de manege ook gewoon goede zadels.

Pluspunt van een bijrijdpaard is puur dat je vaker naar het paard kan en er ook echt een band meekrijgt. Heb ik ook met mijn manegepaard alleen heeft dat paard geen band met mij en dat is met een privepaard vaak wel zo. Maar dan moet het wel een paard zijn waar het mee klikt en dat is ook niet automatisch met alle paarden zo.

Mijn eerste verzorgpaard voelde echt als eigen paard en daar heb ik heel erg mee geboft. Of een paard snel verkocht wordt ligt denk ik heel erg aan waar je rijdt. Een particulier koopt soms een paard voor het leven dus dan is het risico van verkoop niet heel erg groot. Vragen ze een bijrijder omdat ze zelf geen zin meer hebben of geen geld dan is het risico van verkoop wel groot.

biep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:55

runningkawa schreef:

Manegelessen moet je hier 24 uur van tevoren afbellen, die deal heb ik ook met mijn bijrijdster. Even afbellen als je een keer geen zin of tijd hebt en dat werkt prima. Als ze een keer geen zin heeft of tijd is dat absoluut geen probleem (altijd wel iemand die diva dan los kan gooien oid, maar ze is zo fanatiek dat ze het liefst elke dag gaat Haha! )

Maar dit zijn gewoon mensen die een eigen paard zouden willen, maar die dit ivm tijd en geld niet kunnen. Ik vind dit een hele goede oplossing. Ze vinden het saai om zich alleen maar bezig te houden met manegelessen en zijn dus op zoek naar iets 'vasts'waar ze echt mee aan de slag kunnen.
Ik bied haar in dit geval een leuke merrie waar ze alles mee kan ,met bijna alle luxe erbij die je maar kan bedenken.

Daarbij wordt zelfs de stalling voor de zomer e/d in overleg gedaan (k zal diva niet ergens neerzetten wat voor haar te ver fietsen is oid) en mocht ik Diva ooit verkopen (wat de komende jaren niet in de planning staat) dan wordt dat ook eerst goed met haar overlegd (maar dat zal de komende jaren dus waarschijnlijk niet zo zijn).
Zelfs het fokken met Diva (staat komende jaar in de planning) is helemaal overlegd met haar.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:08

Biep ik denk dat jouw bijrijder het helemaal niet slecht getroffen heeft uitgaande van Amsterdam. De oplossing van Lia_ een etentje in ruil voor paardrijden vind ik ook een goede.

Helaas heeft niet iedereen een beroep waarbij je op deze manier kunt ruilen.

Maar Runningkawa heeft zeker gelijk dat je bij een manege veel minder verantwoordelijkheden hebt. Bij onze manege moet je ook 24 uur van te voren afbellen maar als je trouw komt en niet voor elk wissewasje afbelt dan mag je de les ook nog wel inhalen als je twee uur van te voren afbelt en je echt een goede reden hebt om niet te komen.

Bovendien weet je dat het paard dan gewoon goed verzorgd is en genoeg beweging krijgt.

Bij mijn bijrijdpaard mocht ik ook gerust afbellen. De eigenaar vond het ook goed als ik maar 1x in de week kwam.

Maar dan wist ik dat het paard in de winter op stal bleef staan en er alleen maar even uitkwam tijdens het mesten.
Nou dan slaap ik niet lekker meer als ik weet dat het paard de stal niet uitkomt als ik niet kom en ik ben niet geweest.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:15

Ik heb nooit wat betaald voor een bijrijpaard. Werd er voor betaald.
Nu werd ik er niet veel voor betaald hoor, maar mijn lessen en eventueel startgeld werd wel betaald, lidmaatschap van de vereniging moest ik zelf betalen toen der tijd.

Persoonlijk vind ik niet dat er een vergoeding tegenover hoeft te staan, je bewijst elkaar een dienst. Als het klikt met de combinatie helemaal niet, wat is er nou fijner dan als je zelf niet kan er iemand jou een dienst bewijst waar je paard het mee naar zijn of haar zin heeft.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:45

Nou vind ik betalen of betaald worden ook nog een verschil. Ik heb het paard er niet naar dat er iemand is die hem echt hoog de dressuur in zou kunnen rijden. Ik heb een huis tuin en keukenknol waar ik het meeste zelf op rijd.

Had ik een jong paard gehad wat afgericht zou moeten worden en waar een dikke plus aangereden zou worden door iemand dan ga je die persoon in kwestie dus betalen Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:51

Ik zeg ook niet dat ze er voor moet betalen hoor haha. Lees dat onderste ook even door Lachen

Daar staat ook dat ik vind dat een er een dienst word bewezen van allebei de kanten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:53

Oh, was meer een reactie in het algemeen hoor Nav Haha!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:11

Haha oke mijn fout Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:20

Ik vind het hoe dan ook een hele interessante discussie, want het is per persoon afhankelijk en denk ik ook een gevoelskwestie Haha!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:21

Ik lees een paar keer dat een bijrijder ineens geconfronteerd wordt met het feit dat een paard zoma0r ineens verkocht wordt. En ze dan geen afscheid kunnen nemen. Dat vind ik ook niet echt netjes. Zo iemand heeft ook een band met het paard opgebouwd!

Tenzij je natuurlijk als "bijrijder" rijdt op een handelsstal, maar dan weet je van te voren waar je aan toe bent

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:55

pjotrg schreef:
Ik lees een paar keer dat een bijrijder ineens geconfronteerd wordt met het feit dat een paard zoma0r ineens verkocht wordt. En ze dan geen afscheid kunnen nemen. Dat vind ik ook niet echt netjes. Zo iemand heeft ook een band met het paard opgebouwd!

Tenzij je natuurlijk als "bijrijder" rijdt op een handelsstal, maar dan weet je van te voren waar je aan toe bent

Dat is mij ook al overkomen. Het ergste is dan ook nog eens dat de eigenaar van je bijrijdpaard zich niet thuis geeft. En uiteraard bouw je aan band op met het dier. Vooral als de eigenaar ook nog eens zegt: Ik verkoop hem nooit! Boos!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:17

foetsie schreef:
pjotrg schreef:

Dat is mij ook al overkomen. Het ergste is dan ook nog eens dat de eigenaar van je bijrijdpaard zich niet thuis geeft. En uiteraard bouw je aan band op met het dier. Vooral als de eigenaar ook nog eens zegt: Ik verkoop hem nooit! Boos!

ik vind dit een vreemd verhaal hoor!

mijn bijrijdster zou dat als eerste horen,zo is dat ook gegaan met de vorige bijrijdster van mijn draver,we hebben hem af moeten laten maken
maar we hebben alles doorgesproken en alles samen gedaan

dan heb jij geen goede verstandhouding gehad met de eigenaar van het paard Sigaar

ik heb deze bijrijdster sinds 2 mnd ,maar bij alle veranderingen van zadel of voer word er even een mail gestuurd
we houden ook een schrift bij ,dat ligt in de zadelkast
daar schrijven we op wat we gedaan hebben en wat er gevoerd is.
en even een vb van het verschil tussen eigenaar en bijrijdster Clown

mijn bijrijdster voelt zich niet zo lekker ,heeft vorige woe een voedselvergiftiging opgelopen
zij hoeft zich niet druk te maken over de verzorging Knipoog
zij hoeft niet voor een vervanger te zorgen voor de dagen dat mijn pony voor haar was Knipoog
ik regel die dingen.
dus bij mij is het wel met zoiets ik de lasten en zij de lusten ,want als ik ziek ben ga ik wel naar mijn pony toe,al moet ik kruipen bij wijze van spreken Koe

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:28

Ja zo probeer ik het ook te doen. Toen ons ponietje Goliath heel ziek was en ingeslapen moest worden heb ik ook ook eerst geprobeerd zoveel mogelijk degenen die er ooit op gereden hebben geprobeerd te achterhalen en ze de kans gegeven afscheid te nemen als ze dat wilden. Uiteindelijk heb ik Goofy alleen begeleid op zijn laatste reis. Bij mijn vorige paard Joop was mijn trouwe bijrijdster wel dicht in de buurt toen hij insliep, maar niet vlak bij. Dat kon ze niet. Dat moet je dan ook respecteren. Ik was er uiteraard wel bij.

Het gaat inderdaad heel erg om de verstandhouding die je met elkaar hebt. Wij hebben uiteraard ook een schriftje en bij urgenter zaken bellen of SMS'en we.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:48

mirgino schreef:
ik vind dit een vreemd verhaal hoor!

mijn bijrijdster zou dat als eerste horen,zo is dat ook gegaan met de vorige bijrijdster van mijn draver,we hebben hem af moeten laten maken
maar we hebben alles doorgesproken en alles samen gedaan

dan heb jij geen goede verstandhouding gehad met de eigenaar van het paard Sigaar

ik heb deze bijrijdster sinds 2 mnd ,maar bij alle veranderingen van zadel of voer word er even een mail gestuurd
we houden ook een schrift bij ,dat ligt in de zadelkast
daar schrijven we op wat we gedaan hebben en wat er gevoerd is.

Vreemd verhaal? De normaalste zaak van de wereld in bijrijdersland. Helaas.
Is mij ook meer dan 1 keer gebeurd. Dan heb je inderdaad geen goede band met de eigenaar. En in mijn geval klaagde die kerel ook nog eens dat hij zoveel geld voor me uitgaf...
Welcome to the real world...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:03

@ Runningkawa en Wendy: vinden jullie een betalende bijrijder ook zo idioot wanneer bijvoorbeeld iemand samen met een ander besluit een paard te kopen, waarbij dan de één de eigenaar is en de ander de bijrijder?

Zeg maar situatie eigenaar en bijrijder delen stalgeld, eigenaar betaalt hoefsmid, dierenarts, ontwormen en dergelijke, eigenaar koopt zadel en hoofdstel, overige spullen wordt door beide partijen zo nu en dan wat gekocht, je betaalt je eigen lessen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:04

Dat kan niet... of je bent mede-eigenaar en hebt dus ook wat te zeggen over het paard, of je bent bijrijder. Al zou ik het sowieso niemand aanraden om een paard samen te kopen, maar das weer een ander verhaal Knipoog

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:07

Myfairytale schreef:
More schreef:
Niks vragen. Zei moet toch eerder geld van jou hebben?
Ze helpt jou toch?

Als ze het echt alleen voor plezier doet oke..

Ze moeten geen geld van mij hebben, lees bovenstaande posts maar waarom ik en anderen dat vinden...

Okej sorrie Bloos .
Maar zou nog steeds niks gaan vragen.