Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 16:31

Wintu schreef:
Gewoon aanhouden en opvoeden? Of ie nou anderhalf week bij je is of een maand, het is beide kort. Het is een ukkie en jong en jullie gooien nu al de handdoek in de ring? Als je niet wil dat ie de handel indraait, neem dan je verantwoordelijkheid zou ik zo zeggen. Voed hem op en zorg dat ie klaar is voor een goed huis ipv hem van de hand te doen na vier weken als ware het een fiets die niet voldoet ipv een levend wezen.

Nee; dit betreft compleet ander gedrag dan je van een dier van deze leeftijd die met bepaald gedrag en ervaring is omschreven zou mogen verwachten.
Koper wil verantwoordelijkheid nemen en water bij de wijn doen. Dat moet van beide kanten en op een reeële manier gebeuren.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 16:32

DuoPenotti schreef:
Waarom vind je het verdergaan dan jong paarden gedrag?

Heb hier zelf een jaarling gehad met hetzelfde gedrag. En wat ik dacht, die is harstikke onzeker en doet nu heel ruig omdat te verbloemen.

Het is maar net op welke manier je er naar wilt kijken.

En kan er nu zo een beginner op weg sturen.
ja heeft wel opvoeding nodig gehad.

Maar zeggen past niet bij een jonge hengst? Daarvan vraag ik me af waarom je dat vind.
Ik zou echt zeggen, stop er wat tijd in en je hebt straks een fijn paardje

Omdat het juridisch is opgepakt kan ik hier niet verder op in gaan. Maar er is zeker ervaring met jonge paarden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:34

Ik zeg ook niet dat je geen ervaring daarin hebt, maar het ene jonge paard is de ander niet.
De Omschrijving in de OP van steigeren en ook willen raken, gericht aanvallen. Echt niet zo heel uitzonderlijk. Maar ook best snel op te lossen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:41

AppleSter schreef:
Koper wil verantwoordelijkheid nemen en water bij de wijn doen. Dat moet van beide kanten en op een reeële manier gebeuren.

Nogmaals: als de verkoper niks verkeerd heeft gedaan, moet die helemaal niks.

isamelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:49

Lieser schreef:
AppleSter schreef:

Nogmaals: als de verkoper niks verkeerd heeft gedaan, moet die helemaal niks.

Dat lijkt mij dus ook. er is niet echt een juridische reden . tenzij verkoper dus een handelaar was dan mag je een paard terug doen binnen een half jaar met een gegronde reden. Maar mevrouw is particulier ze hoeft hem eigenlijk niet terug te nemen.
de verkoper is wel iemand die water bij de wijn zou doen, ze denkt wel vaak in oplossingen. Wat was er voorgesteld ?
Van mij mag die wel terug komen *D *\o/*
Ik wil graag dat hij goed terecht komt.
Laatst bijgewerkt door isamelle op 05-04-24 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:49

Ik zie hier ook niet zoveel juridisch in tot dusver. Ik denk dat je vriendin in haar handjes mag knijpen dat de verkoper in het belang van die pony bereid is om mee te denken. Dat is absoluut niet hetzelfde als haar verantwoordelijkheid nemen, want die heeft ze niet. Niet vergeten om de verkoper een dikke bos bloemen te sturen en een doos merci als je vriendin samen met haar uitkomt op een oplossing die met name voor de pony werkbaar is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:55

Laat je “ vriendin” dat dier castreren, grote kans dat het “ levensgevaarlijke “ gedrag over is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:56

Idd en zet hem niet alleen in een stal, kan ook al veel helpen…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:02

Castreren, met een paar keer flink streng zijn heeft hier mijn paardje toen helemaal doen veranderen.
En het is echt een goedzak nu.
En die viel ook echt aan met de oren in de nek en mond wijd open.

Heb zelfs een merrie gehad die dat als jaarling 1 keer heeft geflikt.... heks :D
Maar ook dat was na 1 keer af...
of dat dan ook hormonen zijn, geen idee. Maar dat was wel een tante sidonia zeg met een kop erop.
Dus ja, paarden proberen wel eens wat....

Echt ts, wil de verkoper je niet helpen, castreer hem, nu goede tijd voor.
Vraag desnoods een paar keer hulp en het komt goed :j

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 17:13

isamelle schreef:
Dat lijkt mij dus ook. er is niet echt een juridische reden . tenzij verkoper dus een handelaar was dan mag je een paard terug doen binnen een half jaar met een gegronde reden. Maar mevrouw is particulier ze hoeft hem eigenlijk niet terug te nemen.
de verkoper is wel iemand die water bij de wijn zou doen, ze denkt wel vaak in oplossingen. Wat was er voorgesteld ?

De juridische redenen zijn er wel en er zijn diverse voorbeelden waarin de koop is ontbonden bij koopovereenkomsten tussen particulieren onderling in vergelijkbare zaken.

Terug was een prima optie, zeker ook voor de pony, maar dat moeten beide partijen willen. Koper staat nog open voor een oplossing maar heeft de juridische weg gekozen omdat het gesprek over terug stuk liep. De deur staat nog altijd op een kier, maar of hij terug gaat hangt af van de bereidwilligheid om beiden een deel van het verlies te pakken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:13

DuoPenotti schreef:
Castreren, met een paar keer flink streng zijn heeft hier mijn paardje toen helemaal doen veranderen.

Heb zelfs een merrie gehad die dat als jaarling 1 keer heeft geflikt.... heks :D
of dat dan ook hormonen zijn, geen idee. Maar dat was wel een tante sidonia zeg met een kop erop.

Het is nu idd een prima tijd om te castreren. Nu nog niet al teveel vliegen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 17:14

DuoPenotti schreef:

Dank voor deze reactie. Helaas ligt het complexer dan dat, anders was een juridische stap niet nodig geweest.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:18

Is het geen optie hem op het facebook minipaarden NL te koop te zetten? Zag daar laatst ook een advertentie van beetje stout paardje :+

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 17:21

Dank voor de inhoudelijke reacties.
We laten het even rusten hier. Inhoudelijk is alles wel gezegd nu.
Als de verkoper toch bereid blijkt hem terug te nemen tegen reeële afspraak hoort koper het wel. En anders “vechten” juristen het onderling maar uit. Meer smaken zijn er niet. Tenzij iemand een leuk bod doet :+ en een goed blijvend huisje biedt.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:26

Ik vraag me dan toch af op welke basis er een juridische weg is gekomen. Paard past niet bij me en ik heb het paard gekocht? Lijkt me voor de rechtbank niet echt een reden hoor om er iets van te maken. En als je verliest als koper, ben je weer kosten kwijt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:29

Het klikt niet, u moet hem terug nemen

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 17:31

Nee, absoluut niet. Dat is echt niet het verhaal. Inhoudelijk kan ik er niet op ingaan, zoals ik steeds al aangaf.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:31

Popstra schreef:

Daar gaan ze echt wel eens goed mee lachen hoor. Maarja

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 17:33

Popstra schreef:

Jammer dit… Is dat nou nodig? Wat wil je hiermee bereiken? Iemand wegzetten? Sensatie zoeken? Iemand de grond in stampen? Of verveel je je?

Gaan we net de goede kant op in reacties, komt er weer zo’n onzinnige reactie.
Logisch dat steeds meer mensen Bokt vaarwel zeggen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 17:33

Furst schreef:
Popstra schreef:

Daar gaan ze echt wel eens goed mee lachen hoor. Maarja

Deze idem. Reageer fatsoenlijk of reageer gewoon helemaal niet

isamelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:34

AppleSter schreef:
isamelle schreef:

De juridische redenen zijn er wel en er zijn diverse voorbeelden waarin de koop is ontbonden bij koopovereenkomsten tussen particulieren onderling in vergelijkbare zaken.

Terug was een prima optie, zeker ook voor de pony, maar dat moeten beide partijen willen. Koper staat nog open voor een oplossing maar heeft de juridische weg gekozen omdat het gesprek over terug stuk liep. De deur staat nog altijd op een kier, maar of hij terug gaat hangt af van de bereidwilligheid om beiden een deel van het verlies te pakken.

En ze wou geen 50/50?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:37

Het is dat er geen derde past, maar anders had ik hem gerust bij de mijne in durven knikkeren. Alex voedt m wel op en Jorie zal een speelmaatje wel leuk vinden. Maar helaas geen ruimte voor een derde. :o

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:39

Op welke manier had je zelf verwacht geholpen te worden, wanneer je op alle mogelijke manieren met misinformatie strooit? Je schetst een beeld wat eigenlijk niet klopt, onder het mom van privacy. Op het moment dat het spannend wordt, en iemand anders (in dit geval een verzorgster) meldt zich dan gooi je een rookgordijn op dat “bokt” ‘niet te vertrouwen’ is en wil je zo snel mogelijk het topic gesloten zien worden.

Een verhaal heeft altijd twee kanten, maar je kunt niet verwachten dat wanneer je niet met alle feiten op de proppen komt, je nuttig advies kan krijgen. Bovendien kun je op je klompen aanvoelen dat je op de vingers getikt wordt, als je niet eerlijk bent.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:39

Maar ff serieus, ik kocht een paar maanden terug een pony. 1 jaar oud, ruin. Super super mak eigenlijk iets te mak. Lang verhaal kort, pony had veel geleden, zat vol zand en had gewoon geen energie om z’n karakter te tonen. En nu }:) t is echt en kleine boef, maar wel 1 met respect voor mij. Gelijk opgevoed en dan is het ook gewoon klaar. Mensen vergeten wel eens dat die kleine dingen karakter kunnen hebben voor een grote van 1.70. Wij grappen hier regelmatig dat het maar goed is dat het zo’n kleine pony is.

Dus tja, ligt dit aan verkoper? Nee, waarschijnlijk was het bij andere mensen misschien wel van kwaad tot erger gegaan maar is het dan nog iets wat aan een verkoper ligt?

En waarom moet verkoper verlies nemen? Als die pony daar echt braaf was en nú wellicht niet meer door wat voor een reden dan ook. Hoe moet verkoper dan zo’n “verpeste” pony weer verkopen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:44

Kan me bijna niet voorstellen dat een geschil om een pony van ca 1meter voor welzijnswerk en die nog onbeleerd is, het uurloon van de inzet van advocaten kan rechtvaardigen....dat lijkt me nou net de allerduurste oplossing. Ik geloof er eerlijk gezegd geen zak meer van.