Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hilli schreef:Hilli schreef:Ik heb een CX5 op benzine en mijn gecombineerd verbruik (lange en korte stukken, wel en niet met trailer) is 1 op 14,6 - bijgehouden over een periode van bijna 3 jaar.
Ik quote mezelf nog even. Wel een voorwielaangedreven CX5 en geen vierwielaangedreven versie. Maar die rijdt dus wel meer dan die 1 op 12 als je alles gemiddeld bekijkt.
ashley1 schreef:Dank je wel Hilli, fijn om te horen. Dat is inderdaad geen verkeerd verbruik zo.
Hoeveel mag jouw auto trekken en hoeveel kg neem je mee? (Paard en trailer) en heb je dan genoeg over naar je zin?
Hilli schreef:Mag 1800 kilo trekken en heb dus genoeg over, ook in tunnels of met wind tegen.
Rex_Rolfo schreef:Hilli schreef:Mag 1800 kilo trekken en heb dus genoeg over, ook in tunnels of met wind tegen.
Hou er rekening mee dat het trekgewicht vooral betrekking heeft op de carrosserie (trek je de auto niet uit elkaar). De motor en de vermogensafgifte speelt bij veel fabrikanten maar een beperkte rol bij het bepalen van het trekgewicht.
Wat betreft verbruik en trekvermogen zijn wij erg te spreken over de V60 hybride. Eén van de enige (zo niet de enige) diesel hybride. Alleen jammer dat het halftarief wegenbelasting volgend jaar naar 75% gaat. Want vanwege elektromotor + accu is zo'n auto relatief zwaar (wat met de trailer er achter juist een voordeel is).
Rex_Rolfo schreef:EliseXJoelle schreef:Mag dit?
Al een jaar of 10.
Ik neem aan dat je dit vraagt omdat je geen E achter B hebt.
Dees schreef:Heb je al proef gereden in een Volvo S60 of V60?
Cardy schreef:Zelf heb ik een Volvo S60 en vind het een heerlijke auto voor onze 2 paardstrailer. Helaas is ie op en gaat ie z.s.m. de deur uit.
Wel hebben we besloten dat we een zuinigere auto willen, alleen daarom al zou ik deze niet aanraden voor jou EliseXJoelle.
Zelf ben ik nu aan het kijken voor een Volvo V40 (met daarnaast overgang naar een 1,5 paards aluminium trailer). Misschien ook wel interessant voor jou?
Weet iemand of een 1.5 motor (152 pk) voldoende zal zijn en fijn te rijden is i.c.m. een Bockman aluminium 1,5 paards?
Gebruik de auto ook voor dagelijks en rij langere stukken, dus zou graag een wat zuinigere auto willen. De S60 rijdt 1:8 - 1:10 en dat is echt niet leuk meer.
EliseXJoelle schreef:Ik kom even binnenvallen met een vraag, waar ik tot nu toe nog geen antwoord op heb kunnen vinden.
Na jaren dromen ben ik nu eindelijk, zover dat ik zelf een auto kan kopen die ook de trailer kan trekken. Maar man o man wat een zoektocht en dingen om rekening mee te houden.
Ik zoek een fijne auto voor woon/werk verkeer, omdat ik veel kilometers per jaar maak zo zuinig mogelijk, daarnaast een leuke auto voor een toekomstig gezinnetje en natuurlijk een die de trailer mag trekken.
Ik ga gemiddeld 2x per maand op pad met de trailer, niet mega vaak, maar wil wel dat het ten alle tijden veilig en verantwoord is.
Mijn 1,5paardstrailer weegt leeg +/- 620 kilo en mijn paarden tussen de 550 - 620 kilo. Ik wil dus minimaal 1300kilo kunnen trekken (hierop is de trailer ook gekeurd)
Na meerdere auto's te hebben proef gereden blijft mijn hoofd terug gaan naar een Opel Astra+
Even wat gegevens;
- max trekvermogen 1450 kilo
- 150pk ( heeft een Turbo)
- ledig gewicht 1168 kilo
- max beladen gewicht 1815
Hieruit is te concluderen dat de ledige auto lichter is dan het gewicht wat ik achter de auto ga hangen. Mag dit? Is dit verstandig/veilig? Of heeft iemand ervaring met deze combinatie?
ikke schreef:Met of zonder trailer?
De V70 loopt ook ca 1:10, al is dat dan wel de 2,5T met AWD, wat m'n niet per se zuiniger maakt...
Maar is het alleen het verbruik of zijn er meer dingen?
Een 1.5 met 150pk... hhmmm, bij wel toerental heb je dat vermogen?
Ik zou je aanraden om een degelijke proefrit te maken, MET de geladen trailer om te kijken of ie in de praktijk ook waar maakt wat je graag wil.
Geldt ook voor EliseXJoelle.
Cardy schreef:ikke schreef:Met of zonder trailer?
De V70 loopt ook ca 1:10, al is dat dan wel de 2,5T met AWD, wat m'n niet per se zuiniger maakt...
Maar is het alleen het verbruik of zijn er meer dingen?
Een 1.5 met 150pk... hhmmm, bij wel toerental heb je dat vermogen?
Ik zou je aanraden om een degelijke proefrit te maken, MET de geladen trailer om te kijken of ie in de praktijk ook waar maakt wat je graag wil.
Geldt ook voor EliseXJoelle.
Met trailer gaat ie al gauw naar de 1:8 en zonder gemiddeld 1:9,5
Bedoel je de V60 verder? Het verbruik vind ik wel echt een ding. We gebruiken de auto veel, zowel de paarden als mijn werk is niet meteen om de hoek. Ook is ie gewoon een beetje groot. Zou graag wat compacter willen, maar wel eentje die fijn een trailer kan trekken.
Heb er 4 op het oog (2 met meer vermogen dan de 1.5). Kan ze eventueel naar je doorsturen als je dat interessant vindt? Want ik weet weinig qua toerentallen en dergelijke.
Proefrit met trailer is natuurlijk heel slim, alleen kan nu niet makkelijk aan een 1,5 paards komen... Hmmm..
Cardy schreef:Het is een 2 liter motor en inderdaad een soms wat zwaardere rechter voet. Heerlijk en soms te verleidelijk met zo'n heerlijke auto. Alsof je over de weg glijdt.
LoveBodin schreef:Wij hebben een V40 (wel benzine uitvoering, 1.9 en 190pk geloof ik, maar pin me er niet op vast... ), en die heeft er 0 moeite mee om de 1.5 paards trailer te trekken. Ging ook prima in de Eiffel, merkte niet echt dat we een volgeladen trailer (en volgeladen auto) mee hadden.
Het reed stukken fijner dan de oude fabia met 4 man en vakantiebagage in de bergen zeg maar![]()
Qua verbruik: dat verschilt wel met trailer en zonder trailer. Ik kijk alleen naar het gemiddelde, en dat stijgt altijd wel wat met de trailer erachter, maar het gemiddelde gaat dan nog steeds op 1 op 16 ofzo. Zonder trailer gaat het richting de 1 op 18 dacht ik (maar we rijden de laatste tijd vaker met trailer weer).