[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 23:37

Mijn CX-5 zit ook zo op het verbruik van Hillie.
Ik trek er een 560 kg paard in een Bockmann Uno mee en dat gaat heel goed. CX-5 heeft dan voldoende over. Wel wat hoger in de toeren houden bij het wegrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:26

Hilli schreef:
Hilli schreef:
Ik heb een CX5 op benzine en mijn gecombineerd verbruik (lange en korte stukken, wel en niet met trailer) is 1 op 14,6 - bijgehouden over een periode van bijna 3 jaar.

Ik quote mezelf nog even. Wel een voorwielaangedreven CX5 en geen vierwielaangedreven versie. Maar die rijdt dus wel meer dan die 1 op 12 als je alles gemiddeld bekijkt.

Ehm, ik heb geen CX5 hè; ik geef weer wat mijn stalhouder verteld.
Dat is overigens wel een 4x4 en bedenk wat rijstijl kan doen voor het verbruik.

Zo deed de oude V70 ruim 600km op 60ltr met de caravan aan de haak (700kg) aan 82km/h in 4 op cruise control door Duitsland, inkl flinke file bij Hamburg. Blok loopt dan 2600 toeren en je merkt aan alles dat ie daar blij van wordt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:52

ashley1 schreef:
Dank je wel Hilli, fijn om te horen. Dat is inderdaad geen verkeerd verbruik zo.

Hoeveel mag jouw auto trekken en hoeveel kg neem je mee? (Paard en trailer) en heb je dan genoeg over naar je zin?

Ik heb E-pony's die allemaal tussen de 400 en 500 kilo wegen. Trailer weegt 800 kilo, dus max. 1300 kilo. Mag 1800 kilo trekken en heb dus genoeg over, ook in tunnels of met wind tegen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:05

Hilli schreef:
Mag 1800 kilo trekken en heb dus genoeg over, ook in tunnels of met wind tegen.

Hou er rekening mee dat het trekgewicht vooral betrekking heeft op de carrosserie (trek je de auto niet uit elkaar). De motor en de vermogensafgifte speelt bij veel fabrikanten maar een beperkte rol bij het bepalen van het trekgewicht.

Wat betreft verbruik en trekvermogen zijn wij erg te spreken over de V60 hybride. Eén van de enige (zo niet de enige) diesel hybride. Alleen jammer dat het halftarief wegenbelasting volgend jaar naar 75% gaat. Want vanwege elektromotor + accu is zo'n auto relatief zwaar (wat met de trailer er achter juist een voordeel is).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:53

Het verbruik van mijn CX5 zit denk ik meer in de richting van de stalhouder van Ikke. Maar als ik de CX5 groepen moet geloven, ben ik een erg onzuinige rijder :')

Ik kan hem je verder alleen maar aanraden. Ik heb hem nu 6 jaar een 150.000 km. Met aanhanger rijdt ik wel altijd in de sportstand, om hem wat hoger in de toeren te houden. Anders wordt hij erg traag.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:13

Rex_Rolfo schreef:
Hilli schreef:
Mag 1800 kilo trekken en heb dus genoeg over, ook in tunnels of met wind tegen.

Hou er rekening mee dat het trekgewicht vooral betrekking heeft op de carrosserie (trek je de auto niet uit elkaar). De motor en de vermogensafgifte speelt bij veel fabrikanten maar een beperkte rol bij het bepalen van het trekgewicht.

Wat betreft verbruik en trekvermogen zijn wij erg te spreken over de V60 hybride. Eén van de enige (zo niet de enige) diesel hybride. Alleen jammer dat het halftarief wegenbelasting volgend jaar naar 75% gaat. Want vanwege elektromotor + accu is zo'n auto relatief zwaar (wat met de trailer er achter juist een voordeel is).

Wij hebben hem ook de V60 super fijne auto sleurt de trailer makkelijk de berg op bij Verviers.
En ook zonder trailer loopt hij echt wel heel zuinig ik rijd er makkelijk 1.22 mee.
Wegenbelasting is wel jammer ja helaas.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:35

V60 is een fantastische auto.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:15

Sinds de V60 D6 ben ik verknocht aan Volvo <3
Nu een XC40 B4 die 2.100 mag trekken. Echt een heerlijke bak voor de tweepaardstrailer.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:16

Ik kom even binnenvallen met een vraag, waar ik tot nu toe nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Na jaren dromen ben ik nu eindelijk, zover dat ik zelf een auto kan kopen die ook de trailer kan trekken. Maar man o man wat een zoektocht en dingen om rekening mee te houden.

Ik zoek een fijne auto voor woon/werk verkeer, omdat ik veel kilometers per jaar maak zo zuinig mogelijk :+ , daarnaast een leuke auto voor een toekomstig gezinnetje en natuurlijk een die de trailer mag trekken.
Ik ga gemiddeld 2x per maand op pad met de trailer, niet mega vaak, maar wil wel dat het ten alle tijden veilig en verantwoord is.

Mijn 1,5paardstrailer weegt leeg +/- 620 kilo en mijn paarden tussen de 550 - 620 kilo. Ik wil dus minimaal 1300kilo kunnen trekken (hierop is de trailer ook gekeurd)

Na meerdere auto's te hebben proef gereden blijft mijn hoofd terug gaan naar een Opel Astra+

Even wat gegevens;
- max trekvermogen 1450 kilo
- 150pk ( heeft een Turbo)
- ledig gewicht 1168 kilo
- max beladen gewicht 1815

Hieruit is te concluderen dat de ledige auto lichter is dan het gewicht wat ik achter de auto ga hangen. Mag dit? Is dit verstandig/veilig? Of heeft iemand ervaring met deze combinatie?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:25

Heb je al proef gereden in een Volvo S60 of V60?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:41

EliseXJoelle schreef:
Mag dit?

Al een jaar of 10.

Ik neem aan dat je dit vraagt omdat je geen E achter B hebt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:58

Zelf heb ik een Volvo S60 en vind het een heerlijke auto voor onze 2 paardstrailer. Helaas is ie op en gaat ie z.s.m. de deur uit.

Wel hebben we besloten dat we een zuinigere auto willen, alleen daarom al zou ik deze niet aanraden voor jou EliseXJoelle.

Zelf ben ik nu aan het kijken voor een Volvo V40 (met daarnaast overgang naar een 1,5 paards aluminium trailer). Misschien ook wel interessant voor jou?

Weet iemand of een 1.5 motor (152 pk) voldoende zal zijn en fijn te rijden is i.c.m. een Bockman aluminium 1,5 paards?

Gebruik de auto ook voor dagelijks en rij langere stukken, dus zou graag een wat zuinigere auto willen. De S60 rijdt 1:8 - 1:10 en dat is echt niet leuk meer.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:35

Rex_Rolfo schreef:
EliseXJoelle schreef:
Mag dit?

Al een jaar of 10.

Ik neem aan dat je dit vraagt omdat je geen E achter B hebt.

Ik heb inderdaad geen E achter B, daarvoor moet ik onder de 3500 blijven. Maar ik weet dus niet of de (oude) regel geldt dat je aanhanger niet zwaarder mag zijn dan je ledig gewicht auto. Dit was vroeger wel zo, maar kan ik nu niet meer vinden.

Dees schreef:
Heb je al proef gereden in een Volvo S60 of V60?

Heb ik niet gereden. Deze auto is te zwaar ivm hoge wegenbelasting en daardoor ook gewoon te groot voor woon/werk verkeer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:39

Cardy schreef:
Zelf heb ik een Volvo S60 en vind het een heerlijke auto voor onze 2 paardstrailer. Helaas is ie op en gaat ie z.s.m. de deur uit.

Wel hebben we besloten dat we een zuinigere auto willen, alleen daarom al zou ik deze niet aanraden voor jou EliseXJoelle.

Zelf ben ik nu aan het kijken voor een Volvo V40 (met daarnaast overgang naar een 1,5 paards aluminium trailer). Misschien ook wel interessant voor jou?

Weet iemand of een 1.5 motor (152 pk) voldoende zal zijn en fijn te rijden is i.c.m. een Bockman aluminium 1,5 paards?

Gebruik de auto ook voor dagelijks en rij langere stukken, dus zou graag een wat zuinigere auto willen. De S60 rijdt 1:8 - 1:10 en dat is echt niet leuk meer.

Met of zonder trailer?

De V70 loopt ook ca 1:10, al is dat dan wel de 2,5T met AWD, wat m'n niet per se zuiniger maakt...
Maar is het alleen het verbruik of zijn er meer dingen?

Een 1.5 met 150pk... hhmmm, bij wel toerental heb je dat vermogen?

Ik zou je aanraden om een degelijke proefrit te maken, MET de geladen trailer om te kijken of ie in de praktijk ook waar maakt wat je graag wil.

Geldt ook voor EliseXJoelle.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:42

EliseXJoelle schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag, waar ik tot nu toe nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Na jaren dromen ben ik nu eindelijk, zover dat ik zelf een auto kan kopen die ook de trailer kan trekken. Maar man o man wat een zoektocht en dingen om rekening mee te houden.

Ik zoek een fijne auto voor woon/werk verkeer, omdat ik veel kilometers per jaar maak zo zuinig mogelijk :+ , daarnaast een leuke auto voor een toekomstig gezinnetje en natuurlijk een die de trailer mag trekken.
Ik ga gemiddeld 2x per maand op pad met de trailer, niet mega vaak, maar wil wel dat het ten alle tijden veilig en verantwoord is.

Mijn 1,5paardstrailer weegt leeg +/- 620 kilo en mijn paarden tussen de 550 - 620 kilo. Ik wil dus minimaal 1300kilo kunnen trekken (hierop is de trailer ook gekeurd)

Na meerdere auto's te hebben proef gereden blijft mijn hoofd terug gaan naar een Opel Astra+

Even wat gegevens;
- max trekvermogen 1450 kilo
- 150pk ( heeft een Turbo)
- ledig gewicht 1168 kilo
- max beladen gewicht 1815

Hieruit is te concluderen dat de ledige auto lichter is dan het gewicht wat ik achter de auto ga hangen. Mag dit? Is dit verstandig/veilig? Of heeft iemand ervaring met deze combinatie?

Ik rij inmiddels ruim 2.5 jaar rond met een benzine Opel Astra (140pk, met Turbo) voor een 1.5 paards Böckmann alu. Gem. 1x maand op pad.
Ik rij veel woon-werk met helft snelweg, helft 80km wegen en redt normaal wel 1:16.
De auto mag 1400kg trekken en met de trailer gaat het wel, je moet een beetje slim schakelen etc, maar ik zoek voor een volgende wel iets meer auto. Misschien zelfs een diesel :o
Ik voel namelijk wel dat er wat achter hangt en al helemaal als m'n paard wat onrustig is. Paard is gewogen op 490kg. Het kan natuurlijk ook aan de wegligging/combi liggen.

@Cardy: ik dacht hier eens gelezen te hebben dat iemand de Volvo V40 niet zo fijn vond voor de trailer. Ook iets met de wegligging of balans dacht ik, misschien iets om even terug te zoeken? Op papier vind ik die ook wel interessant in een diesel uitvoering in mijn geval (rij 40k p/jaar...)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:00

ikke schreef:
Met of zonder trailer?

De V70 loopt ook ca 1:10, al is dat dan wel de 2,5T met AWD, wat m'n niet per se zuiniger maakt...

Ik zou je aanraden om een degelijke proefrit te maken, MET de geladen trailer om te kijken of ie in de praktijk ook waar maakt wat je graag wil.

Met trailer gaat ie al gauw naar de 1:8 en zonder gemiddeld 1:9,5

Bedoel je de V60 verder? Het verbruik vind ik wel echt een ding. We gebruiken de auto veel, zowel de paarden als mijn werk is niet meteen om de hoek. Ook is ie gewoon een beetje groot. Zou graag wat compacter willen, maar wel eentje die fijn een trailer kan trekken.

Heb er 4 op het oog (2 met meer vermogen dan de 1.5). Kan ze eventueel naar je doorsturen als je dat interessant vindt? Want ik weet weinig qua toerentallen en dergelijke.

Proefrit met trailer is natuurlijk heel slim, alleen kan nu niet makkelijk aan een 1,5 paards komen... Hmmm..

@MariekeS_: Bedankt voor de tip, ik ga even zoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:26

Cardy schreef:
ikke schreef:
Met of zonder trailer?

Met trailer gaat ie al gauw naar de 1:8 en zonder gemiddeld 1:9,5

Bedoel je de V60 verder? Het verbruik vind ik wel echt een ding. We gebruiken de auto veel, zowel de paarden als mijn werk is niet meteen om de hoek. Ook is ie gewoon een beetje groot. Zou graag wat compacter willen, maar wel eentje die fijn een trailer kan trekken.

Heb er 4 op het oog (2 met meer vermogen dan de 1.5). Kan ze eventueel naar je doorsturen als je dat interessant vindt? Want ik weet weinig qua toerentallen en dergelijke.

Proefrit met trailer is natuurlijk heel slim, alleen kan nu niet makkelijk aan een 1,5 paards komen... Hmmm..

Welke versie motor ligt er in die V60?
Als jij dezelfde 5-pitter turbo hebt, of de latere versie met 240pk, dan vind ik 1:9,5 helemaal niet slecht. Als je een iets zwaardere rechtervoet hebt dan ik, ben je daar al snel. Daarnaast rijd ik redelijk wat snelweg-km en ik ben fan van CC. Overdag rijd ik vaak met CC.
Oh, enne, automaat doet ook een duit(je) in het zakje.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:34

Het is een 2 liter motor en inderdaad een soms wat zwaardere rechter voet. Heerlijk en soms te verleidelijk met zo'n heerlijke auto. Alsof je over de weg glijdt.

(In mijn eerdere bericht typte ik V60, maar bedoel S60)
Laatst bijgewerkt door Cardy op 03-09-24 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:40

Cardy schreef:
Het is een 2 liter motor en inderdaad een soms wat zwaardere rechter voet. Heerlijk en soms te verleidelijk met zo'n heerlijke auto. Alsof je over de weg glijdt.

Ja, het rijdt goddelijk :j al heb ik met de 2.0 heel weinig ervaring. Weleens mee gereden in een V60 en dat ging meer dan prima, maar dat was eenmalig; het was een leen-auto.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 23:26

Mijn S60 diesel uit bouwjaar 2004 liep makkelijk 1 op 15. En dat veranderde niet met een trailer erachter. Maar dat zal mogelijk met benzine anders liggen.

Heb nog heimwee naar die fantastische auto. De volgende wordt hopelijk weer een Volvo :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:30

Wij hebben een V40 (wel benzine uitvoering, 1.9 en 190pk geloof ik, maar pin me er niet op vast... ), en die heeft er 0 moeite mee om de 1.5 paards trailer te trekken. Ging ook prima in de Eiffel, merkte niet echt dat we een volgeladen trailer (en volgeladen auto :+ ) mee hadden.
Het reed stukken fijner dan de oude fabia met 4 man en vakantiebagage in de bergen zeg maar :')

Qua verbruik: dat verschilt wel met trailer en zonder trailer. Ik kijk alleen naar het gemiddelde, en dat stijgt altijd wel wat met de trailer erachter, maar het gemiddelde gaat dan nog steeds op 1 op 16 ofzo. Zonder trailer gaat het richting de 1 op 18 dacht ik (maar we rijden de laatste tijd vaker met trailer weer).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:16

LoveBodin schreef:
Wij hebben een V40 (wel benzine uitvoering, 1.9 en 190pk geloof ik, maar pin me er niet op vast... ), en die heeft er 0 moeite mee om de 1.5 paards trailer te trekken. Ging ook prima in de Eiffel, merkte niet echt dat we een volgeladen trailer (en volgeladen auto :+ ) mee hadden.
Het reed stukken fijner dan de oude fabia met 4 man en vakantiebagage in de bergen zeg maar :')

Qua verbruik: dat verschilt wel met trailer en zonder trailer. Ik kijk alleen naar het gemiddelde, en dat stijgt altijd wel wat met de trailer erachter, maar het gemiddelde gaat dan nog steeds op 1 op 16 ofzo. Zonder trailer gaat het richting de 1 op 18 dacht ik (maar we rijden de laatste tijd vaker met trailer weer).

Kijk hier wordt ik enthousiast van. Nu nog even kijken of een 1.5 net zo fijn rijdt. Heb jij een houten/polyester/aluminium?

En een verbruik van 1:16 wordt ik ook heel blij van.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:18

Ik heb een houten trailer, niet de jongste meer ook. En daarin dan een D-pony.

Ik hoop voor je dat een 1.5 net zo fijn rijdt, wij zijn in elk geval heel tevreden met onze auto :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 20:37

Geen zin om apart topic voor aan te maken en zag zo snel ook geen geschikt ander topic: Dus bij deze: Een zadelkamer is prettig voor de mens. Vooral voor de niet-paardenmensen die ook in de trekauto (mee)rijden. Is dat ook voor het paard fijn?

We zijn in de markt voor een andere trailer en hebben er verschillende gezien met ruime zadelkamer. Alleen lijkt het wel of die het paard erg dwingen om het hoofd of vrij hoog of helemaal naar rechts te houden. Is dat niet hartstikke ongemakkelijk voor het paard?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:05

Zowel mijn paard als de meeste andere paarden die ik ken zijn onderweg veel bezig met naar buiten kijken en daarvoor moet hun hoofd nog een stuk hoger. Maar ook als we stil staan en ze hooi eet of staat te dutten komt ze niet in de buurt van de zadelkamer en ziet ze er comfortabel uit. Nu is mijn paard wel 1.70, maar ook de veel kleinere Haflinger van een vriendin paste prima en de B-pony van een andere vriendin had in de lengte zoveel ruimte over dat het daardoor geen probleem was.
Ik heb overigens een aluminium 1,5 paards Humbaur.