Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:34

LWDaisy schreef:
Wij hebben in januari 2022 een prijsverhoging van 10 euro gehad. Voor het eerst in jaren, die verhoging. Dikke prima hoor!

Onze stal wordt sinds vandaag overgenomen door de volgende generatie, en we kregen vorige week allemaal een mailtje met de melding "20 euro erbij". Zuur.

Er werd wel zo'n beetje uitgelegd waarom, maar ik en de meeste van mijn stalgenoten vragen ons toch wel af wat er van de "vernieuwingen" gaat komen. Want de stal draait al jaar en dag goed, en wij zien eigenlijk niet zo heel veel ruimte voor "vernieuwing/verbetering". Zowat alles is er al.

Daarbij komt ook de mededeling dat, wie in de zomerperiode ( = zo'n 5-6 maanden per jaar) hooi wilt bijvoeren daar maandelijks 30 euro extra voor moet gaan betalen. In de zomerperiode is het ons niet toegestaan hooi en stro te gebruiken, vandaar. We betalen dan wel nog steeds de volle pot.
Ik vind het dubbel. We hebben in 2022 een heel droge zomer gehad, waardoor het gras natuurlijk snel op was - maar dat is niet onze schuld. Ik zeg niet dat dat dan de schuld is van onze staleigenaar, natuurlijk niet - maar als er simpelweg geen gras beschikbaar is, is het toch gewoon nodig om hooi bij te voeren? Als er wel voldoende gras is, en je wilt perse alsnog hooi bijvoeren snap ik de extra kost wel, maar bij gebrek aan gras voelt dat niet eerlijk. Zeker niet voor de hoefbevangen paarden - die komen echt nooit op gras, krijgen 365 dagen per jaar hooi - ze staan op een kwart van een normale wei, betalen de volle pot, hun gras wordt door andere paarden opgegeten (waardoor die minder hooi verbruiken) en moeten dan doodleuk maandelijks 30 euro extra bijbetalen.
Mijn paard is gelukkig niet hoefbevangen, maar dat neemt niet weg dat ik het niet eerlijk vind. Het komt een beetje over alsof de nieuwe generatie elke mogelijke euro wilt opstrijken. Ik heb mijn eigen weitje met schuilstal, ik betaal daar vanaf april 220 euro voor. Ik heb, samen met de buren, ook een weitje aan de overkant, zoals iedereen bij ons een zomerweide heeft. Helaas staat daar niets van schuiltoptie, niet eens een boom oid - ja sorry, daar wil ik mijn paard bij +20° dus niet hebben. Idem voor dagen zoals afgelopen week - felle regenbuiten, hevige wind. Want dat weitje aan de overkant wordt ondertussen zowat het hele jaar door gebruikt voor mijn paard en de buren, maar dat was origineel nooit de bedoeling/afspraak, dus bij mij wringt dat wel...
Ik vind een aantal weersomstandigheden niet aangenaam zonder enige vorm van schuiloptie (vooral omdat mijn paard héél snel zal gaan schuilen, zowel winter als zomer. Daar zal ik dan in de zomerperiode de dupe van zijn, want als ik zeg "ze blijft staan wegens te warm/gebrek aan schuiloptie" zal mijn gras er natuurlijk doorvliegen (al helemaal als het opnieuw zo droog wordt), waardoor ik hooi zal moéten bijvoeren, wat mijn halfpension dan op 250 euro per maand doet uitkomen.

Denk dat jij beter ergens anders kunt gaan staan want je bent nergens tevreden over zo te lezen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:37

LWDaisy schreef:
Wij hebben in januari 2022 een prijsverhoging van 10 euro gehad. Voor het eerst in jaren, die verhoging. Dikke prima hoor!

Onze stal wordt sinds vandaag overgenomen door de volgende generatie, en we kregen vorige week allemaal een mailtje met de melding "20 euro erbij". Zuur.

Er werd wel zo'n beetje uitgelegd waarom, maar ik en de meeste van mijn stalgenoten vragen ons toch wel af wat er van de "vernieuwingen" gaat komen. Want de stal draait al jaar en dag goed, en wij zien eigenlijk niet zo heel veel ruimte voor "vernieuwing/verbetering". Zowat alles is er al.

Daarbij komt ook de mededeling dat, wie in de zomerperiode ( = zo'n 5-6 maanden per jaar) hooi wilt bijvoeren daar maandelijks 30 euro extra voor moet gaan betalen. In de zomerperiode is het ons niet toegestaan hooi en stro te gebruiken, vandaar. We betalen dan wel nog steeds de volle pot.
Ik vind het dubbel. We hebben in 2022 een heel droge zomer gehad, waardoor het gras natuurlijk snel op was - maar dat is niet onze schuld. Ik zeg niet dat dat dan de schuld is van onze staleigenaar, natuurlijk niet - maar als er simpelweg geen gras beschikbaar is, is het toch gewoon nodig om hooi bij te voeren? Als er wel voldoende gras is, en je wilt perse alsnog hooi bijvoeren snap ik de extra kost wel, maar bij gebrek aan gras voelt dat niet eerlijk. Zeker niet voor de hoefbevangen paarden - die komen echt nooit op gras, krijgen 365 dagen per jaar hooi - ze staan op een kwart van een normale wei, betalen de volle pot, hun gras wordt door andere paarden opgegeten (waardoor die minder hooi verbruiken) en moeten dan doodleuk maandelijks 30 euro extra bijbetalen.
Mijn paard is gelukkig niet hoefbevangen, maar dat neemt niet weg dat ik het niet eerlijk vind. Het komt een beetje over alsof de nieuwe generatie elke mogelijke euro wilt opstrijken. Ik heb mijn eigen weitje met schuilstal, ik betaal daar vanaf april 220 euro voor. Ik heb, samen met de buren, ook een weitje aan de overkant, zoals iedereen bij ons een zomerweide heeft. Helaas staat daar niets van schuiltoptie, niet eens een boom oid - ja sorry, daar wil ik mijn paard bij +20° dus niet hebben. Idem voor dagen zoals afgelopen week - felle regenbuiten, hevige wind. Want dat weitje aan de overkant wordt ondertussen zowat het hele jaar door gebruikt voor mijn paard en de buren, maar dat was origineel nooit de bedoeling/afspraak, dus bij mij wringt dat wel...
Ik vind een aantal weersomstandigheden niet aangenaam zonder enige vorm van schuiloptie (vooral omdat mijn paard héél snel zal gaan schuilen, zowel winter als zomer. Daar zal ik dan in de zomerperiode de dupe van zijn, want als ik zeg "ze blijft staan wegens te warm/gebrek aan schuiloptie" zal mijn gras er natuurlijk doorvliegen (al helemaal als het opnieuw zo droog wordt), waardoor ik hooi zal moéten bijvoeren, wat mijn halfpension dan op 250 euro per maand doet uitkomen.

Heb je wel een idee wat hooi inkopen kost??? Wel iets meer dan 30 euro per paard per maand.

Avalanche

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:43

Lang leve hooi van eigen land :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:53

Avalanche schreef:
Lang leve hooi van eigen land :')

Ook dat kost geld!

Landbeheer, spuiten maaien, schudden, mesten, inpakken van het hooi.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:28

Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk logisch dat paarden die meer hooi verbruiken (om wat voor soms jammere redenen dan ook) een hogere kost hebben dan paarden die je op het gras kan gooien. Ik heb eigenlijk niet anders geweten. Droge herfsten zijn bij ons bv. ook goedkoper dan nattere herfsten omdat je bij die laatste alweer veel eerder hooi moet bijvoeren.

Ik snap je punt wel hoor, maar de paarden die bij ons hoefbevangen zijn, krijgen nog maar een kwart van hun normale wei. Het gras dat zij zelf niet (mogen/kunnen) verbruiken gaat naar andere paarden, waardoor die minder hooi verbruiken.

Compenseert dat niet? Oké, de HB paarden krijgen daardoor idd heel het jaar door idd hooi, maar verbruiken dus nooit gras, waardoor andere paarden dit mogen opeten en zij heel wat minder hooi verbruiken. Daarbij krijgen zij ook heel wat extra ruimte, doordat ze de weien van de HB paarden erbij krijgen. Die mensen betalen (los van extra hooi) allemaal hetzelfde, maar de ene krijgt daarvoor een kwart wei, de ander 1 + 3 kwart wei.

En wij hebben trouwens ook enkel hooi van eigen land. Dat kost natuurlijk ook geld, dat snap ik wel hoor :) Maar volgens mij toch minder dan wanneer je al het hooi moet aankopen?

Ik snap dat "het leven" voor iedereen duurder wordt hoor. En ik ben altijd heel tevreden geweest van mijn stal.
Maar mijn paard staat ondertussen zo goed als alle dagen aan "de overkant", en dat was niet de bedoeling/afspraak want daar staat ze dus echt op een open vlakte, zonder enige schuiloptie. En het is dat mijn paard zo'n huismus is die enorm graag schuilt dat dat mij zo ongelukkig maakt. Moest ze zelf kunnen kiezen tussen wel/niet schuilen en constant buiten staan, zou ik er lang niet zo zwaar aan tillen, maar zo is ze dus niet.

En meerprijs is de zomer voor hooi - ja, als er gewoon voldoende gras is vind ik het doodnormaal dat je dan moet bijbetalen. Maar als het gras op is, als er geen spriet meer te bekennen is, dan is hooi voeren toch geen bijkomende luxe maar doodnormaal?

Ik zit idd in BE, in een heel groene omgeving. 220 euro voor een halfpension, weide, is best pittig hier.
Wij hebben een buitenpiste (die de helft van het jaar niet berijdbaar is), een grote loods waar iedereen een materiaalkast en voerkast heeft, we mogen de ijskast en waterkoker gebruiken, hebben stromend water en een toilet. Echt, ik ben altijd heel blij geweest met mijn stalling, de kwaliteit is altijd top geweest, het onderhoud wordt altijd heel netjes gedaan, wat je maar wilt.

Waar ik nu over "struikel" is vooral 220 euro moeten gaan betalen voor een open vlakte, want daar staat ze nu voor het grootste deel van de tijd. Dat was niet de bedoeling/afspraak, en mijn paard staat regelmatig (lees: dagelijks) sip te kijken in een hoekje van de wei bij gebrek aan schuiloptie.
En aan moeten bijbetalen voor ruwvoer in de vorm van hooi wanneer het gras op is.

Maar - ik heb me er uiteindelijk gewoon bij neer te leggen. Dat snap ik ook wel.

Spenk - jij betaalt hetzelfde voor volpension. Ik sta halfpension. Ik moet alle dagen zelf mijn stal en weide uitmesten, en moet ook 's avonds zelf hooi geven. Als ze aan de overkant is gezet, zet ik haar 's avonds ook terug over. Ze krijgen voor die prijs enkel in de winterperiode stro en hooi.
Het enige wat de staleigenaar voor mij doet in deze formule is mijn waterton bijvullen (hoewel in mijn nieuwe contract "waterleiding" vermeld staat, wat op mijn wei niet het geval is, idem "verlichting"), en mijn paard 's ochtends ofwel aan de overkant zet ofwel een door mij gevuld hooinet ophangen.

Als mijn paard heel wat meer op haar eigen wei met schuilstal zou mogen blijven staan (wanneer het regent, erg hard waait of wanneer het warmer wordt) zou ik met plezier 220 euro betalen. Dan zou ik er ook niet mee inzitten een maand of 3 per jaar die 30 euro voor extra hooi bij te betalen, gezien ik degene ben die haar op haar eigen wei wilt.
Moest er aan de overkant een schuiloptie zijn, zou ik het ook totaal niet erg vinden dat ze daar dagelijks naartoe moet. Maar 220 euro voor een open vlakte vind ik (hier in de omgeving) echt pittig, en vooral: mijn paard is er niet blij mee. Voor mij is het gebrek aan schuiloptie écht een dikke afknapper, omdat ik zie dat mijn paard er zo op afknapt. En ja - moeten bijbetalen voor ruwvoer, als dit in de vorm van gras niet beschikbaar is, vind ik ook een afknapper.

Verder ben ik héél tevreden over mijn stal en de eigenaars, echt waar. Je kan er bij wijze van spreke van de grond eten. Maar ik eet liever niet van de grond, en heb daarvoor liever een schuiloptie voor mijn paard, zoals origineel was afgesproken.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 01-01-23 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:32

LWDaisy schreef:
Ik vind het dubbel. We hebben in 2022 een heel droge zomer gehad, waardoor het gras natuurlijk snel op was - maar dat is niet onze schuld. Ik zeg niet dat dat dan de schuld is van onze staleigenaar, natuurlijk niet - maar als er simpelweg geen gras beschikbaar is, is het toch gewoon nodig om hooi bij te voeren?

Ja. Maar het is dan ook nodig om hooi bij te kópen. En dat kost geld. Of dacht je dat in een droge zomer spontaan extra hooi materialiseert op een stal?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:39

Lieser schreef:
LWDaisy schreef:
Ik vind het dubbel. We hebben in 2022 een heel droge zomer gehad, waardoor het gras natuurlijk snel op was - maar dat is niet onze schuld. Ik zeg niet dat dat dan de schuld is van onze staleigenaar, natuurlijk niet - maar als er simpelweg geen gras beschikbaar is, is het toch gewoon nodig om hooi bij te voeren?

Ja. Maar het is dan ook nodig om hooi bij te kópen. En dat kost geld. Of dacht je dat in een droge zomer spontaan extra hooi materialiseert op een stal?

Onze staleigenaar heeft ook vorig jaar geen hooi moeten bijkopen.
Hij had zelfs genoeg om een deel te verkopen. Hij heeft heel veel land :)

En het ene jaar is het andere niet. Vorig jaar was het uitzonderlijk droog. Er staan daar mensen die daar al 10 jaar staan, en 9 jaar op rij geen hooi hebben moeten geven in de zomer bij gebrek aan de gras. Dus ja, vorig jaar (zomer) was een duurder jaar, tegenover 9 goedkopere jaren.

EDIT - kijk, niemand wordt blij van een prijsverhoging (behalve degene die mag ontvangen gok ik :P ), maar dat op zich kan ik nog wel plaatsen. Mij gaat het echt om het gebrek aan schuiloptie, voor die prijs. En dan ook vooral omdat ik merk dat mijn paard niet blij is bij gebrek aan schuiloptie. Dezelfde prijs mét schuiloptie vind ik pittig, maar prima. Gooi er dan nog een maand of 3 per jaar 30 euro extra tegenaan, die betaal ik dan ook gewoon - niet met plezier, maar als mijn paard daardoor zoveel kan schuilen als ze wilt, kan ik daar heus mee leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:53

Ja ik sta volpension maar wat denk jij dat hooi kost dan? Dan zit niet bij mijn prijs in he. Daar ben ik gemiddeld 75 per maand aan kwijt. Dus zegmaar €300 voor volpension met hooi komt brok nog bij. Dan is 250 voor halfpension niet raar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:07

Ik sta 'volpension', maar betaal extra om de stal uit te laten mesten. Paddock en weide moet je sowieso altijd zelf mesten, dat valt niet onder het gedeelte dat zij doen.
Sowieso op alle stallen waar ik gestaan heb moesten we zelf paddock en weide mesten. Paddocks waren verplicht, weide zelf weten maar als je het wilde moest je het zelf doen. Stal mesten werd gedaan, soms kreeg je korting als je dat zelf deed, soms mocht je het niet zelf doen. En alsnog was het vaak bijbetalen voor binnen en buiten zetten of je moest met diensten af en toe binnen halen. En als er vaker gevoerd moest worden moest je dat zelf kopen of extra per maand betalen ervoor.
Hier hield vol pension gewoon in dat er gemest en gevoerd werd en voer inclusief was tenzij je niet binnen de standaard viel. Dus het enige verschil is dat ik 's avonds geen hooi hoef te voeren, maar voer wel wat anders bij wat we dus zelf doen. Maar de prijs ligt vele malen hoger :=

Het kan nodig zijn om hooi bij te voeren als het gras op is, maar dan is het toch juist logisch dat er een prijsverhoging voor nodig is? Ook hooi van eigen land is duurder geworden om het eraf te kunnen halen, het kan minder zijn als andere jaren en meer moeten gebruiken voor eigen stalling en dus minder kunnen verkopen. Naast allemaal andere kosten die hoger zijn geworden.
Zonder schuilstal is idd heel vervelend, dat zou ik ook niet fijn vinden. Zowel met regen als zon niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:37

Gini schreef:
Daar heb je gelijk in, maar als een klant in de zomer dan ook hooi wilt voeren, is het toch logisch dat die een kleine meerprijs betaalt ten opzichte van de klant die dat niet doet?
Je berekent je vaste stalprijs inderdaad op een gemiddeld verbruik, in de zomer wat winst, in de winter wat verlies en je komt ergens op een mooi gemiddelde uit. Als een klant dan bovengemiddeld wilt verbruiken is het toch logisch dat er wat euro's bijgeteld worden?

Ik vind het verontrustend dat een pensionhouder dat niet zelf doet met de laatste zomers maar dat terzijde: Er was al een meerprijs berekend ivm hogere prijzen. Daar kwam dan nog eens 30 euro per maand boven op voor iets wat IMO vanzelfsprekend zou moeten zijn als het in die basisprijs zit. Die basisprijs is daar op berekend lijkt me. Dat er dan eens 1 jaar is dat je even wat meer kosten hebt... Tsja, al die jaren dat je verdiende gaf je de extra winst ook niet terug aan je klanten ofwel?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:47

LWDaisy schreef:
Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk logisch dat paarden die meer hooi verbruiken (om wat voor soms jammere redenen dan ook) een hogere kost hebben dan paarden die je op het gras kan gooien. Ik heb eigenlijk niet anders geweten. Droge herfsten zijn bij ons bv. ook goedkoper dan nattere herfsten omdat je bij die laatste alweer veel eerder hooi moet bijvoeren.

Ik snap je punt wel hoor, maar de paarden die bij ons hoefbevangen zijn, krijgen nog maar een kwart van hun normale wei. Het gras dat zij zelf niet (mogen/kunnen) verbruiken gaat naar andere paarden, waardoor die minder hooi verbruiken.

Compenseert dat niet? Oké, de HB paarden krijgen daardoor idd heel het jaar door idd hooi, maar verbruiken dus nooit gras, waardoor andere paarden dit mogen opeten en zij heel wat minder hooi verbruiken. Daarbij krijgen zij ook heel wat extra ruimte, doordat ze de weien van de HB paarden erbij krijgen. Die mensen betalen (los van extra hooi) allemaal hetzelfde, maar de ene krijgt daarvoor een kwart wei, de ander 1 + 3 kwart wei.

Goh ja, als je zo begint te rekenen, dan kan ik het begrijpen dat je ontevreden bent. Tenzij je het over van die perfect vierkante postzegelweitjes hebt zijn weilanden zelden tot nooit van gelijke grootte. Dus ja, moet je dan gaan berekenen hoeveel hectare weiland per paard je hebt en daar een individuele prijs op plakken. En dan heb je een groter stuk weiland, maar wel het natste van de hele stal en dan valt het wel mee met dat extra gras want het is vertrapt. Of heb je het allergrootste weiland maar omdat je het hoogst en vlak in de zon ligt heb je in de zomer ook eerder en langer last van droogte waardoor je toch weer eerder moet bijvoeren dan je stalgenoot die een kleiner, maar wel sappig, schaduwrijk weiland heeft. Dat een stalhouder daar niet aan begint, dat snap ik dan eigenlijk weer wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:52

Ayasha schreef:
Gini schreef:
Daar heb je gelijk in, maar als een klant in de zomer dan ook hooi wilt voeren, is het toch logisch dat die een kleine meerprijs betaalt ten opzichte van de klant die dat niet doet?
Je berekent je vaste stalprijs inderdaad op een gemiddeld verbruik, in de zomer wat winst, in de winter wat verlies en je komt ergens op een mooi gemiddelde uit. Als een klant dan bovengemiddeld wilt verbruiken is het toch logisch dat er wat euro's bijgeteld worden?

Ik vind het verontrustend dat een pensionhouder dat niet zelf doet met de laatste zomers maar dat terzijde: Er was al een meerprijs berekend ivm hogere prijzen. Daar kwam dan nog eens 30 euro per maand boven op voor iets wat IMO vanzelfsprekend zou moeten zijn als het in die basisprijs zit. Die basisprijs is daar op berekend lijkt me. Dat er dan eens 1 jaar is dat je even wat meer kosten hebt... Tsja, al die jaren dat je verdiende gaf je de extra winst ook niet terug aan je klanten ofwel?

Als het meerverbruik van een aantal klanten verrekend zou moeten worden in de basisprijs dan gaat dus de prijs van iedereen omhoog. Ook voor de klanten die geen meerverbruik hebben. Uiteraard ook een mogelijkheid waar de pensionhouder gebruik van kan maken. Maar ik gok dat dan andere klanten weer ontevreden zijn (die met minder verbruik). Ergens moet je als stalhouder natuurlijk wel een koers kiezen die je wilt varen. Een koers kan bij je passen of niet, maar om te doen alsof de stalhouder wel iets heel onheus doet door enkel meerverbruikers extra aan te rekenen, nou nee, vind ik niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:00

Gini schreef:
Als het meerverbruik van een aantal klanten verrekend zou moeten worden in de basisprijs dan gaat dus de prijs van iedereen omhoog. Ook voor de klanten die geen meerverbruik hebben. Uiteraard ook een mogelijkheid waar de pensionhouder gebruik van kan maken. Maar ik gok dat dan andere klanten weer ontevreden zijn (die met minder verbruik). Ergens moet je als stalhouder natuurlijk wel een koers kiezen die je wilt varen. Een koers kan bij je passen of niet, maar om te doen alsof de stalhouder wel iets heel onheus doet door enkel meerverbruikers extra aan te rekenen, nou nee, vind ik niet.

Dus, waar we het nu over hebben is dat het normaal is dat paarden die pak 'm beet 8 uur op een weide staan zonder een sprietje gras geheel oke is? :)
Want dat is wel wat hier de kwestie is in mijn ogen. Onnodig meerverbruik is één ding. Voorzien in basis behoeften is een heel ander iets. Als er hooi in je basis prijs zit, dan geef je die beesten het hele jaar door hooi. Ook in de zomer. Of je haalt het hooi uit de basis prijs.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:02

Huh? Wat? Hoe kom je nu bij die conclusie?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:10

Gini schreef:

Omdat Daisy het heeft over 1 zomer waarbij het zo droog was dat er geen gras meer stond. Dus het was of hooi bij kopen (dat eigenlijk al bij in de prijs zit.) of de paarden zonder eten op weide laten staan. Zo'n geval is toch krom?
Ik heb momenteel 1 veulen onder mijn hoede (en er komen er meer.) maar over mijn lijk dat één van de dieren hier ooit zonder hooi/ruwvoer zal komen te staan omwille van de centen. En ik zit lang niet aan de 220 euro. :+ (en ja, op zijn vorige opfok betaalde ze dat wel en daar redeneerde ze blijkbaar ook meer in centen dan in welzijn gezien hoe hij hier aan kwam.)

I've said it before and I'll say it again, als winst maken je enige doel is open dan een caravanstalling, geen paardenpension.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:14

LWDaisy schreef:
Onze staleigenaar heeft ook vorig jaar geen hooi moeten bijkopen.
Hij had zelfs genoeg om een deel te verkopen. Hij heeft heel veel land :)

Je snapt het echt niet, hè. Als hij minder hooi kan verkopen, scheelt hem dat toch ook geld?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:22

Ik lees veel over volpension, maar daar zit niet bij...b.v mesten van de wei, of dit of dat...
Dan is het toch geen vol pension?

In het verleden heb ik mijn vorige pony ook op verschillende locaties op vol pension gestaan, en hoefde niks te doen...alleen met paard bezig te zijn. Imo is dat vol pension.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:22

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Omdat Daisy het heeft over 1 zomer waarbij het zo droog was dat er geen gras meer stond. Dus het was of hooi bij kopen (dat eigenlijk al bij in de prijs zit.) of de paarden zonder eten op weide laten staan. Zo'n geval is toch krom?
Ik heb momenteel 1 veulen onder mijn hoede (en er komen er meer.) maar over mijn lijk dat één van de dieren hier ooit zonder hooi/ruwvoer zal komen te staan omwille van de centen. En ik zit lang niet aan de 220 euro. :+ (en ja, op zijn vorige opfok betaalde ze dat wel en daar redeneerde ze blijkbaar ook meer in centen dan in welzijn gezien hoe hij hier aan kwam.)

I've said it before and I'll say it again, als winst maken je enige doel is open dan een caravanstalling, geen paardenpension.

Als mijn paard op een droge weide komt te staan en de stalhouder koopt hooi in zodat mijn paard de hele dag lekker kan knabbelen, dan ben ik uiteraard blij met mijn stalhouder. Als stalhouder heb je natuurlijk wel een meerkost. Als die meerkost groter is dan je ingecalculeerd gemiddelde, dan is het vrij normaal dat je een prijsstijging doorvoert. Wanneer het verbruik per klant hetzelfde is (want alle paarden staan bv. op diezelfde gortdroge wei) dan kan je voor iedere klant een gedeelde meerkost vragen. Zijn de verschillen wel groter of op individuele wensen gebaseerd (bv. hoefbevangen paard dat opeens 100% op hooi moet, klant die wilt dat haar sportpaard vooral hooi bijgevoerd krijgt en zo min mogelijk gras), dan zou ik het begrijpen dat de meerkost aan die meerverbruikers aangerekend wordt.

Dan ben je toch geen slechte stalhouder?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:23

Gini schreef:
Ayasha schreef:

Als mijn paard op een droge weide komt te staan en de stalhouder koopt hooi in zodat mijn paard de hele dag lekker kan knabbelen, dan ben ik uiteraard blij met mijn stalhouder. Als stalhouder heb je natuurlijk wel een meerkost. Als die meerkost groter is dan je ingecalculeerd gemiddelde, dan is het vrij normaal dat je een prijsstijging doorvoert. Wanneer het verbruik per klant hetzelfde is (want alle paarden staan bv. op diezelfde gortdroge wei) dan kan je voor iedere klant een gedeelde meerkost vragen. Zijn de verschillen wel groter of op individuele wensen gebaseerd (bv. hoefbevangen paard dat opeens 100% op hooi moet, klant die wilt dat haar sportpaard vooral hooi bijgevoerd krijgt en zo min mogelijk gras), dan zou ik het begrijpen dat de meerkost aan die meerverbruikers aangerekend wordt.

Dan ben je toch geen slechte stalhouder?

Zoals ik Daisy begrijp wordt het alleen aan iedereen aangerekend, niet enkel aan de "meerverbruikers". :) Maar wellicht begrijp ik het verkeerd.

Dus Paarden staan op gort droge weide: Willen die pensionners die dus eigenlijk al betalen voor hooi, dat hun paarden daar ook wat te knabbelen krijgen, moeten ze betalen. Wat eigenlijk niet "meerverbruik" is want hooi zit in de pensionprijs begreep ik. Pensionhouder heeft gewoon pech dat het een droge zomer is waardoor ie even minder winst maakt ( twee maanden) omdat de weide droog is.
Als je dan al verhoogd hebt, en je gaat dan nog eens 30 euro per maand bij vragen (wat ook niet weinig is imo) voor de paarden op die gort droge weide die dus al meer betalen... Dan ben je IMO niet heel redelijk bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:34

Zoals ik het begrijp betalen ze elke maand hetzelfde bedrag zomers en swinters zodat het bedrag niet fluctueert en je in de winter een stuk meer betaald dan in de zomer. Bij deze prijs zit in in wintermaanden hooi in de zomer niet.

Door de droge zomers is hooi ook in de zomer nodig. Staleigenaar geeft aan dat dit kan maar kost dan 30 extra voor de zomermaanden omdat de prijs gebaseerd is op enkel in de winter hooi. Ze betalen dus niet voor hooi in de zomer. Het is immers duidelijk dat bij de stalprijs inzit in de winter hooi in de zomer alleen gras.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:09

LWDaisy schreef:
Maar mijn paard staat ondertussen zo goed als alle dagen aan "de overkant", en dat was niet de bedoeling/afspraak want daar staat ze dus echt op een open vlakte, zonder enige schuiloptie. En het is dat mijn paard zo'n huismus is die enorm graag schuilt dat dat mij zo ongelukkig maakt. Moest ze zelf kunnen kiezen tussen wel/niet schuilen en constant buiten staan, zou ik er lang niet zo zwaar aan tillen, maar zo is ze dus niet.

Waarom staat ze nu dan aan de overkant en niet in het stukje met schuilstal?
Kun je niet overleggen dat je graag weer je oude stukje terug wil.

Ik snap het niet helemaal denk ik. Wat ik lees is dat jij 2 stukjes land hebt maar nu dus nog maar eentje mag gebruiken.klopt dat?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:20

Mijn lieve stalhouder weigert het stalgeld omhoog te gooien. Mijn merrie staat voor 175 in volpension met (kleine) binnenbak, stalling van trailer en menwagen. Afgelopen jaar heb ik een veulen gefokt en stond ze in een dubbele stal. Dat voor hetzelfde bedrag, met het verschil dat ik nu wel zelf krachtvoer in kocht.

Nu staat veulen in een eigen stal, maar daar mag ik geen vol stalgeld voor betalen 8)7 .
Ik maak het maar goed door een groot kerstpakket te geven en af en toe nieuw (afrasterings)materiaal te halen.

farmer1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:31

ik vind de prijs echt niet hoog.. ik heb de paarden aan huis staan en kost per paard ongeveer 100 eu per maand voor alleen hooi... je zal er van schrikken wat een pensionstalhouder elke maand kwijt is voor 1 paard. niet alleen hooi en stro moeten ze betalen . denk aan verzekeringen, weide / paddock onderhoud, bak onderhoud en andere faciliteiten onderhoud, stroom, water verbruik en noem het maar op. maar ik kan ergens ook wel begrijpen dat deze situatie balen is maar denk dat nog steeds ondanks de verhoging amper wat oplevert voor de stalhouder .

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:36

farmer1993 schreef:
ik vind de prijs echt niet hoog.. ik heb de paarden aan huis staan en kost per paard ongeveer 100 eu per maand voor alleen hooi... je zal er van schrikken wat een pensionstalhouder elke maand kwijt is voor 1 paard. niet alleen hooi en stro moeten ze betalen . denk aan verzekeringen, weide / paddock onderhoud, bak onderhoud en andere faciliteiten onderhoud, stroom, water verbruik en noem het maar op. maar ik kan ergens ook wel begrijpen dat deze situatie balen is maar denk dat nog steeds ondanks de verhoging amper wat oplevert voor de stalhouder .

Helemaal mee eens

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:51

Ik heb afgelopen maand mijn stalhouder geholpen met berekenen van de prijsverhoging, er was nu maar 15 of 20 euro verschil tussen paarden en pony's. Voorheen niet zo'n groot probleem maar met de huidige hooiprijzen is die verhouding gewoon niet normaal meer. Hij wilde iedereen eigenlijk evenveel omhoog gooien maar dat vonden de ponyeigenareren uiteraard niet zo tof, moeten wij de hobby van een ander gaan bekostigen.

Uiteindelijk bleek dus dat enkel de kleine pony's kostendekkend waren en hij al maanden, misschien al jaren zelfs, de paarden uit deels eigen zak aan het betalen was. En nog heeft hij de prijzen nu niet zoveel omhoog gegooid als eigenlijk zou moeten.

Ik ga voor mijn c-pony van 210 naar 230, de paarden gaan wel flink omhoog, bijna 100 euro. En dan nog zijn we de goedkoopste in de omgeving, alle dichtstbijzijnde stallen betaal je 100-200 euro per maand meer, heb je wel een (binnen)bak maar paard staat 24 uur per dag in zijn stal als je hem er zelf niet uit haalt, paar plukjes voordroog of kuil per dag en hooi kost extra, weidegang is meestal extra. Bij ons staan ze 24/7 buiten in een kleine paddock paradise, optie voor gras of niet en altijd onbeperkt goed hooi.
Ik denk dat wij echt wel heel blij mogen zijn voor deze prijs, iedere prijsverhoging is zuur, maar als je bedenkt dat ik in 13 jaar op dezelfde stal maar van 160 naar 230 ben gegaan is dat nog geen 5,50 euro per jaar. Volgens mij is dat heel schappelijk.