LWDaisy schreef:Wij hebben in januari 2022 een prijsverhoging van 10 euro gehad. Voor het eerst in jaren, die verhoging. Dikke prima hoor!
Onze stal wordt sinds vandaag overgenomen door de volgende generatie, en we kregen vorige week allemaal een mailtje met de melding "20 euro erbij". Zuur.
Er werd wel zo'n beetje uitgelegd waarom, maar ik en de meeste van mijn stalgenoten vragen ons toch wel af wat er van de "vernieuwingen" gaat komen. Want de stal draait al jaar en dag goed, en wij zien eigenlijk niet zo heel veel ruimte voor "vernieuwing/verbetering". Zowat alles is er al.
Daarbij komt ook de mededeling dat, wie in de zomerperiode ( = zo'n 5-6 maanden per jaar) hooi wilt bijvoeren daar maandelijks 30 euro extra voor moet gaan betalen. In de zomerperiode is het ons niet toegestaan hooi en stro te gebruiken, vandaar. We betalen dan wel nog steeds de volle pot.
Ik vind het dubbel. We hebben in 2022 een heel droge zomer gehad, waardoor het gras natuurlijk snel op was - maar dat is niet onze schuld. Ik zeg niet dat dat dan de schuld is van onze staleigenaar, natuurlijk niet - maar als er simpelweg geen gras beschikbaar is, is het toch gewoon nodig om hooi bij te voeren? Als er wel voldoende gras is, en je wilt perse alsnog hooi bijvoeren snap ik de extra kost wel, maar bij gebrek aan gras voelt dat niet eerlijk. Zeker niet voor de hoefbevangen paarden - die komen echt nooit op gras, krijgen 365 dagen per jaar hooi - ze staan op een kwart van een normale wei, betalen de volle pot, hun gras wordt door andere paarden opgegeten (waardoor die minder hooi verbruiken) en moeten dan doodleuk maandelijks 30 euro extra bijbetalen.
Mijn paard is gelukkig niet hoefbevangen, maar dat neemt niet weg dat ik het niet eerlijk vind. Het komt een beetje over alsof de nieuwe generatie elke mogelijke euro wilt opstrijken. Ik heb mijn eigen weitje met schuilstal, ik betaal daar vanaf april 220 euro voor. Ik heb, samen met de buren, ook een weitje aan de overkant, zoals iedereen bij ons een zomerweide heeft. Helaas staat daar niets van schuiltoptie, niet eens een boom oid - ja sorry, daar wil ik mijn paard bij +20° dus niet hebben. Idem voor dagen zoals afgelopen week - felle regenbuiten, hevige wind. Want dat weitje aan de overkant wordt ondertussen zowat het hele jaar door gebruikt voor mijn paard en de buren, maar dat was origineel nooit de bedoeling/afspraak, dus bij mij wringt dat wel...
Ik vind een aantal weersomstandigheden niet aangenaam zonder enige vorm van schuiloptie (vooral omdat mijn paard héél snel zal gaan schuilen, zowel winter als zomer. Daar zal ik dan in de zomerperiode de dupe van zijn, want als ik zeg "ze blijft staan wegens te warm/gebrek aan schuiloptie" zal mijn gras er natuurlijk doorvliegen (al helemaal als het opnieuw zo droog wordt), waardoor ik hooi zal moéten bijvoeren, wat mijn halfpension dan op 250 euro per maand doet uitkomen.
Denk dat jij beter ergens anders kunt gaan staan want je bent nergens tevreden over zo te lezen.