Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:18

Ik vind het vooral vreemd dat TS zo snel nieuwe mensen op haar terrein wil na een dergelijke ervaring. Daarnaast moet jij als staleigenaar zelf je grenzen goed aanduiden. Als jij je grens niet aangeeft dan weten de andere mensen ook niet wat ze aan je hebben. Als jij ze elke keer weer vriendelijk toelaat om gebruik te maken van je toilet dan weten zij niet dat jij het lastig vindt. Je voerbeleid moet je ook duidelijk maken: zo en niet anders. Je kan niet verwachten dat anderen weten waar jou grenzen liggen. Sommige dingen lijken vanzelfsprekend (vb.: niet naar het toilet gaan bij je stal) MAAR als het altijd wordt toegestaan wordt het in die context gewoon normaal en vanzelfsprekend voor die mensen. Zorg dat je zelf goed weet of je hiermee om kunt gaan en het echt wel wil.

De reden dat het hier is misgegaan ligt voor een groot deel ook aan jou TS. Wij kunnen wel zeggen dat mensen binnen de grens moeten blijven maar als de staleigenaar geen grens kan aangeven is het einde zoek. Dan wordt er meer en meer en meer gevraagd en zonder dat de twee partijen hier erg in hebben wordt er op den duur over de grens van de staleigenaar gedenderd met een dergelijke situatie tot gevolg.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 20:21

Haha Nikass..thuis is nog altijd het beste! Zonde van die stal, zeg!! Feestdagen was ook nooit probleem geweest...met kerst konden ze hier ook gewoon komen, maar meer omdat ik dus steeds commentaar kreeg, steeds mijn aandacht opgeeist werd wanneer ze iets hadden, kinderen niet vrij kunnen spelen als zij hier bezig zijn waar ik geen zin in had dat ik dacht: nu ff een halve dag niet. Ben echt de beroerdste niet, maar wil niet steeds gestresst zijn of ik niet toch weer weggeroepen wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:25

Snap IK heel goed! Jammer dat mensen niet beseffen dat ze een gouden plekje hebben.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:27

Jeetje wat heb ik het dan getroffen op de priveatal waar ik sta. Ze mesten, zetten binnen en buiten,verwisselen dekens, voeren en doen echt alles voor de paarden. Brengen mezelf naar de les en als ik weer wedstrijden ga doen rijden ze ook voor mij. Niets is ze te gek. Ik mag hun toilet gebruiken maar ik stap niet zonder reden zo vij hun in huis tenzij ik vragen heb of het paspoort noet hebben. Ze nodigen me regelmatig uit voor een bakje kodffie als ik op stal ben. Soms doe ik een bakje maar heel vaak sla ik ook af omdat ik het zelf druk heb. Het voordeel is wel dat ik deze mensen al 16 jaar ken en met mijn vorige paard 10 jaar. Bij hun heb gestaan. Ben toen een paar jaar weg geweest en sinds eind februari sta ik er weer met mijn 4 jarige. Ze hebben me zelf gevraagd om terug te komen. Voor dit alles betaal ik 170 euro in de maand. Ik ruim mijn rommel op en help ze als het nodig is. Zoals de paarden uit het land halen of aanvegen. Ook poets ik regelmatig hun ponys en knuffel ik lekker in de rondte met ze. De pobys vinden het heerlijk en het scheelt hun weer wat werk. Het zijn al oudere mensen van rond de 70 al zou je het niet zeggen zo actief zijn ze nog.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 20:27

Riel schreef:
Ik vind het vooral vreemd dat TS zo snel nieuwe mensen op haar terrein wil na een dergelijke ervaring. Daarnaast moet jij als staleigenaar zelf je grenzen goed aanduiden. Als jij je grens niet aangeeft dan weten de andere mensen ook niet wat ze aan je hebben. Als jij ze elke keer weer vriendelijk toelaat om gebruik te maken van je toilet dan weten zij niet dat jij het lastig vindt. Je voerbeleid moet je ook duidelijk maken: zo en niet anders. Je kan niet verwachten dat anderen weten waar jou grenzen liggen. Sommige dingen lijken vanzelfsprekend (vb.: niet naar het toilet gaan bij je stal) MAAR als het altijd wordt toegestaan wordt het in die context gewoon normaal en vanzelfsprekend voor die mensen. Zorg dat je zelf goed weet of je hiermee om kunt gaan en het echt wel wil.

De reden dat het hier is misgegaan ligt voor een groot deel ook aan jou TS. Wij kunnen wel zeggen dat mensen binnen de grens moeten blijven maar als de staleigenaar geen grens kan aangeven is het einde zoek. Dan wordt er meer en meer en meer gevraagd en zonder dat de twee partijen hier erg in hebben wordt er op den duur over de grens van de staleigenaar gedenderd met een dergelijke situatie tot gevolg.

Ja...dat zeg ik dus zelf ook al (en anderen ook). Besef ik me ook goed, hoor! Vandaar dus ook dat ik voortaan alleen nog maar met contracten ga werken met duidelijke afspraken. Ik vind het nu ff heerlijk om mijn rust terug te hebben, maar ik heb het ook met deze mensen erg leuk gehad in het begin (voordat hij ook een pony had). Het zijn geen beroerde mensen en ik ben ook de beroerdste niet...waar 2 kijven hebben 2 schuld en dat gaat hier ook op. Zij door steeds meer te verlangen. Ik door dat toe te laten, erin mee te gaan en niet duidelijk te zijn. En dat is wel een patroon dus iets om aan te werken...gelukkig heb ik als het meezit nog wel een aantal jaren tegoed, dus tijd zat om te leren.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 20:28

meisje2000 schreef:
Jeetje wat heb ik het dan getroffen op de priveatal waar ik sta. Ze mesten, zetten binnen en buiten,verwisselen dekens, voeren en doen echt alles voor de paarden. Brengen mezelf naar de les en als ik weer wedstrijden ga doen rijden ze ook voor mij. Niets is ze te gek. Ik mag hun toilet gebruiken maar ik stap niet zonder reden zo vij hun in huis tenzij ik vragen heb of het paspoort noet hebben. Ze nodigen me regelmatig uit voor een bakje kodffie als ik op stal ben. Soms doe ik een bakje maar heel vaak sla ik ook af omdat ik het zelf druk heb. Het voordeel is wel dat ik deze mensen al 16 jaar ken en met mijn vorige paard 10 jaar. Bij hun heb gestaan. Ben toen een paar jaar weg geweest en sinds eind februari sta ik er weer met mijn 4 jarige. Ze hebben me zelf gevraagd om terug te komen. Voor dit alles betaal ik 170 euro in de maand. Ik ruim mijn rommel op en help ze als het nodig is. Zoals de paarden uit het land halen of aanvegen. Ook poets ik regelmatig hun ponys en knuffel ik lekker in de rondte met ze. De pobys vinden het heerlijk en het scheelt hun weer wat werk. Het zijn al oudere mensen van rond de 70 al zou je het niet zeggen zo actief zijn ze nog.

Idd...topadres!! Maar als ik het zo lees dus ook een gouden match! Fijn hoor!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:30

Hopelijk vind je ook je gouden match. Succes ermee :-)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:31

Inderdaad een top adres, het is dat ik destijds weg moest vanwege financien maar anders had ik echt niet weg gegaan

Anoniem

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:36

Dan heb ik oook op een gouden plekje gestaan zeg, toen mijn paard aan huis stond. Moest dan wel alles zelf doen, de mensen deden niet voeren of buitenzetten.

Zij hebben mij toen ook 1x gevraagd of ik voor rond 15:00 wou komen. Dat was met haar 50e verjaardag, toen hadden ze feest in de tuin. Zij zou dan de paarden wel voeren als ik het klaar zetten. Voor mij geen enkel probleem, en als het niet dagelijks voorkomt vind ik persoonlijk dat je dat best een keertje mag vragen. :)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 20:38

Riel schreef:
Hopelijk vind je ook je gouden match. Succes ermee :-)

Dank je Riel! Het heeft absoluut geen haast, hoor. Maar sta wel gewoon nog open voor een pensionpaard.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 20:39

meisje2000 schreef:
Inderdaad een top adres, het is dat ik destijds weg moest vanwege financien maar anders had ik echt niet weg gegaan

Ahhh...zonde :(.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:45

IHN schreef:
Idd..cococo...dat ga ik ook zeker doen..heb nu ad op mp met zomers 2x per dag hooi, s winters 4x, altijd weidegang, volpension voor 150 p.m. denk dat dat een redelijke prijs is. En ben kritisch...geen water meer bij de wijn..want bedacht me dat de 1e zaadjes voor nieuwe ergernis alweer gelegd zijn..mijn bijrijdster (is hier 2 weken nu) was hier gisteren met hele familie (2 mannen 2 kids). Prima. Maar ik had wel gezegd toen ze schreef dat ze kwam dat ze zichzelf moesten redden want ik had het druk met paasvoorbereiding...eerst dochter van 7: belbelbel..ik doe open. Mag ik wat drinken? Kind glas ranja gegeven. Vervolgens moeders met 40 of 80 cent weet ik veel: mag ik wat drinken van je kopen? Ik verdorst. Haar glas water gegeven (ze had ook wat anders kunnen krijgen hoor) en natuurlijk geen geld aangenomen....helemaal niet bij stilgestaan..maakt me ook niet uit maar vriendin die er bij was zei al: ze kunnen toch zelf drinken meenemen? En ze gaan nu al over je grenzen heen want je had gezegd dat ze zichzelf moesten redden en toch bellen ze steeds aan. Tja...zit ook wat in maar jeetje...je kunt toch mensen niet een glas drinken weigeren? Ik weet echt niet hoe ik dat kan doen op een fatsoenlijke manier hoor...(het ergert me nu trouwens niet hoor....maar ja..vriendin zei die verwachten dalijk dat je een picknickmand voor ze klaarzet en dan wordt het wel een issue natuurlijk).

Mss zou een cursus assertiviteit of leren nee zeggen ook niet slecht zijn voor jou. :): je had duidelijk aangegeven dat je niet beschikbaar was.

Wat drinken betreft: toen ik hier nog meer pensionklanten had, had ik een (defecte) koelkast in de zadelkamer met allerlei goedkope frisdranken in (tussen 0,70 en 1 euro voor halve liter-flesjes). Er lag een lijst met de dranken bij, en de pensionklanten noteerden telkens als ze iets genomen hadden. Eind van de maand werd dit dan afgerekend met het stalgeld.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:57

Ben ik deels met je eens Nikass!
Je bent inderdaad betalende klant. Maar er zijn wel grenzen aan wat je kan verwachten voor een bepaalde prijs en plek. Je maakt wel zelf die overweging waar je je paard onderbrengt. En op een bedrijfsmatige pensionstalling zal het er anders aan toe gaan dan op een prive stalletje. Minder zakelijk betekent imo niet dat een pensionklant ineens minder rechten zou hebben oid. Wel dat je wellicht wat vrijer en makkelijker met elkaar kan overleggen en dingen kan veranderen. Moet dat natuurlijk ook wel van beide kanten gebeuren. Op een klein privé stalletje moet je wellicht ook eens wat vaker water bij de wijn doen omdat je niet kan verwachten dat altijd hetzelfde mogelijk is als op een grote stal. Vaak heb je daar ook meer mogelijkheden en faciliteiten, wat je van een klein privé plekje niet kan verwachten.
Ik kreeg laatst het verwijt dat ik mijn eigen paarden aan het voortrekken was omdat zij 3(!) dagen eerder op een stukje wei stonden dan de rest omdat de grote wei nog even niet toegankelijk was en de kleine wei gespaard wordt ivm de merries met veulens straks.
Ipv daar over even binnen te komen en te vragen hoe dat zat, kreeg ik op een avond ineens een heel onaardige app vol met verwijten.
Nota bene pas daarvoor nog gedoe via de app gehad omdat eea verkeerd werd begrepen en ik had gezegd dat als er iets was, het beter persoonlijk even er over te hebben ipv via de app.

Wij willen persoonlijk graag de sfeer op stal een beetje informeel houden. Een gezellig clubje waarin iedereen ook gewoon plezierig met elkaar omgaat zodat een hobby ook leuk blijft. Iemand die tegen mij, bij de eerste beste hobbel in de weg, uit de hoogte gaat roepen 'ik ben wel een betalende klant!' Terwijl alles altijd bespreekbaar is en we ons best doen aan ieders wensen toe te komen, is bij mij aan het verkeerde adres.

Gezien de wachtlijst die we hebben, nemen wij wel gewoon weer een nieuwe klant aan. We leren van onze fouten en zijn voortaan nog duidelijker in de afspraken die we van te voren maken. Het is erg jammer, vind ik, dat het zo moet omdat er met sommige mensen anders gewoon niet meer fatsoenlijk tot overleg of compromis is te komen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:25

IHN schreef:
Idd..cococo...dat ga ik ook zeker doen..heb nu ad op mp met zomers 2x per dag hooi, s winters 4x, altijd weidegang, volpension voor 150 p.m. denk dat dat een redelijke prijs is. En ben kritisch...geen water meer bij de wijn..want bedacht me dat de 1e zaadjes voor nieuwe ergernis alweer gelegd zijn..

Doe maar niet :n . Het is (voorlopig) gewoon écht niet aan jou besteed. De enige grens die jij op dit moment in staat bent aan te geven is dat mensen niet bij jou in pension mogen, elke andere grens naar een ander toe kun jij gewoon niet mee omgaan.

Citaat:
mijn bijrijdster (is hier 2 weken nu) was hier gisteren met hele familie (2 mannen 2 kids). Prima. Maar ik had wel gezegd toen ze schreef dat ze kwam dat ze zichzelf moesten redden want ik had het druk met paasvoorbereiding...eerst dochter van 7: belbelbel..ik doe open. Mag ik wat drinken? Kind glas ranja gegeven. Vervolgens moeders met 40 of 80 cent weet ik veel: mag ik wat drinken van je kopen? Ik verdorst. Haar glas water gegeven (ze had ook wat anders kunnen krijgen hoor) en natuurlijk geen geld aangenomen....helemaal niet bij stilgestaan..maakt me ook niet uit maar vriendin die er bij was zei al: ze kunnen toch zelf drinken meenemen? En ze gaan nu al over je grenzen heen want je had gezegd dat ze zichzelf moesten redden en toch bellen ze steeds aan. Tja...zit ook wat in maar jeetje...je kunt toch mensen niet een glas drinken weigeren? Ik weet echt niet hoe ik dat kan doen op een fatsoenlijke manier hoor...(het ergert me nu trouwens niet hoor....maar ja..vriendin zei die verwachten dalijk dat je een picknickmand voor ze klaarzet en dan wordt het wel een issue natuurlijk).

Sorry, maar: :roll: :x .

IHN schreef:
Niet aan gedacht..tuurlijk zit er een kraan buiten. Gebeurd het nog een keer dan geef ik ze wel en zeg ik dat ik graag wil dat ze de volgende keer zelf meenemen. Als ik jullie hoor ben ik dan dus echt niet zwaar onbeleefd ofzo :D

-O-

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:29

Tenzij jij TS persoonlijk kent, vind ik dat nogal een crue uitspraak, GDG...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 21:31

Gdg, dankjewel....thee over de telefoon :D. Als je de dikgedrukte dingen idd eruithaalt is het wel soort van uhmm...:D.

Blue eyes..ik vatte hem niet persoonlijk op...meer als: begin er niet aan aub want je haalt je weer ellende op de hals.

Maar goed...oefenmateriaal te over hier met mijn bijrijder.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:34

Wij zijn dat overigens gewoon gewend hoor, bij ons op stal is alleen grondwater aanwezig. Ik heb altijd een kan heet water bij me en een oude frisdrankfles gevuld met ranja of water. Dat is goed te doen ;)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 21:50

Ik denk ook wel dat zij dat normaal ook heeft, hoor. Ws vergeten. En kwam gewoon ook niet zo snel in me op om nee te zeggen...staat ze daar met haar centjes...jee doe normaal zeg. Maar ik had er achteraf gezien iig bij moeten vermelden dat ik het prettig zou vinden als ze voortaan zelf voor benodigdheden zorgt zodat ze mij niet hoeft te storen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:00

Dat kun je toch alsnog doen de volgende keer dat je haar ziet?
Zonder ruzie, boosheid oid maar gewoon aangeven dat je dat niet wilt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 22:07

Ja klopt. Dat kan ook..doe ik mss ook wel.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:07

Maar het kan altijd zijn dat je eens wat vergeet, ben ik nu de enige die het niet heel abnormaal vind zeket als er sorry bij gezegd word?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:07

IHN schreef:
Gdg, dankjewel....thee over de telefoon :D. Als je de dikgedrukte dingen idd eruithaalt is het wel soort van uhmm...:D.

Blue eyes..ik vatte hem niet persoonlijk op...meer als: begin er niet aan aub want je haalt je weer ellende op de hals.

Maar goed...oefenmateriaal te over hier met mijn bijrijder.

:+

Je moet écht heel goed nagaan of jij er echt zin in hebt/klaar voor bent om in je eigen huis elke dag weer op je grenzen te moeten letten en/of eroverheen te laten gaan. Natuurlijk kan het een goede leerschool zijn, maar 1) heb je daar thuis - in je vrije tijd - zin in (zou je daar niet liever buitenshuis eerst mee aan de slag gaan?) en 2) hoe goed is die leerschool als jij diréct na een flinke les bij de allereerste mogelijkheid alweer totaal aan je grens voorbij gaat (zonder dat je het zelfs maar doorhebt)?

Wat jij je bijrijder nu hebt geleerd is dat een grens die jij aangeeft helemaal geen grens is. Het is meer een wens, maar ook weer niet een om echt rekening mee te houden. Het klinkt misschien cru, maar het is de realiteit. Alles kan eigenlijk bij jou, het is net of zíj thuis zijn. Realiseer je dat.

Zoals het op mij overkomt onthaal jij hen heel hartelijk en gastvrij... en daar gedragen ze zich naar. Bij IHN is het zo laagdrempelig en ze is zo gastvrij! Als we naar de wc moeten kan dat gewoon in huis, hebben we dorst dan bellen we ook even aan, hebben we zin om even op het terras te zitten en een kletspraatje te maken dan kan dat ook gewoon - zelfs rokend ondanks dat IHN astmatisch is. Geen probleem, want IHN is zo hartelijk, altijd beschikbaar en zorgt graag, ze past zich ook vrij moeiteloos aan.

En dan kun jij een contract maken, maar ook zwart op wit zegt helemaal niets als jij jezelf(!) er niet aan houdt. Dat ze zichzelf moesten redden vandaag, dat stond ook zwart op wit toch :)* ?

En dan nog iets: ik kan me heel goed voorstellen dat je het de ene keer niet erg vindt of misschien zelf juist leuk/gezellig, maar een ander kan niet ruiken wanneer dat zo is en wanneer jij het juist níet fijn vindt. Dus bij alles wat je doet/toestaat moet je eigenlijk denken: vind ik dit ook leuk/fijn/okee als ik erg moe ben/behoefte heb aan rust? Zo nee, dan gewoon helemaal niet doen. Je kunt altijd nog zélf het initiatief nemen (dus zelf even naar stal lopen voor dat kletspraatje, of zelf een keer een kan ranja neerzetten), maar kap het initiatief van de ander af (als het antwoord op de eerdere vraag 'nee' is).

En ik bedoel dit allemaal niet rot, maar ik hoop (voor jou) dat het je wel de ogen (wat meer) opent. Want ik zie het gebeuren dat jij je telkens weer niet fijn voelt in je eigen huis omdat je mensen op je terrein haalt zonder dat je weet om te gaan met je eigen grenzen. Ik gun je dat je dat leert en ik raad je aan om dat onder begeleiding te doen want je hebt het nu nog niet eens door (waar je grens ligt en dat je eroverheen gaat), laat staan dat je je grenzen aan durft te geven en jezelf (en een ander) daaraan te houden. Ik wens je sowieso veel succes daarin, want het kan je veel opleveren :) .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:11

Furrow schreef:
Maar het kan altijd zijn dat je eens wat vergeet, ben ik nu de enige die het niet heel abnormaal vind zeker als er sorry bij gezegd word?

Ik vind het in elk geval echt héél abnormaal ja. Ze is toch geen kantine? Of nouja, eigenlijk wel, maar dat is dus niet de bedoeling.

Dan drink je toch water uit de kraan buiten? Echt, in al de jaren dat ik op grotere of kleinere stallingen heb gestaan heb ik nog nooit bij de stalhouder aangeklopt omdat ikzelf iets vergeten was. Zeker niet voor zoiets onbenulligs als wat drinken of wc-bezoek. De enige reden waarvoor ik aanklopte was als er iets (ernstigs) met mijn paard aan de hand was. Alle andere privédingetjes ga ik hem/haar niet mee lastigvallen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:14

Inderdaad gdg.
Nooit heb ik daar om durven vragen.
Is niet eens ooit bij me opgekomen.

Dan moet je stallen / bijrijden op een grote stal met kantine.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:21

Ik heb weleens bij de pensionhouder gevraagd of ik mss een glaasje water mocht ivm medicijnen.
Ik was dan zelf een flesje drinken vergeten mee te nemen en we mochten niet uit de kraan drinken omdat dat grondwater was.
Gewoon aanbellen om wat drinken deed ik verder niet overigens en als het een 'nee' was dan moest ik die medicijnen maar zonder water innemen of zorgen dat ik genoeg geld bij me had om naar de buurtwinkel of benzinepomp te gaan (die overigens beiden op zondag dicht waren).