Opgelicht bij kopen paard in België: herkent iemand dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:18

Rune_14 schreef:
Yontheke schreef:
Geen idee. Toen we de zaak terug opgevraagd hebben voor onze rechtsbijstandverzekering hebben ze ons enkel meegedeeld dat de zaak geseponeerd werd omdat ze strafrechtelijk niets misdaan heeft.

Onze rechtsbijstand vergoed contractbreuk niet. Wat het in onze zaak initieel wel is. Dus moesten we het letterlijk op oplichting gooien.

Maar omdat de zaak geseponeerd wordt bij de politie wil onze rechtsbijstand dus ook niets vergoeden en zelf een advocaat inschakelen om mevrouw op het matje te roepen en niets terug te zien van het geld omdat je van een kale kip niet kan plukken werd mij wat te veel.

En alles behalve dat ze evenwel kan verklaren dat het paard is weggegeven of voor een symbolisch bedrag of nt als sportpaard is verkocht..

Er stond in het contract dat wanneer zij het paard weg wilde geven, ik eerste keuze had om hem terug te nemen.

Dat is dus het hele punt. Zij had hem niet mogen weggeven/verkopen whatever. Zonder mij op de hoogte te brengen. En in mijn geval staat dit wel degelijk op papier.[/quote]

En hier doet de politie selfs niks aan?!?
Laat staan indien je geen contract hebt opgemaakt.[/quote]

Nope, de politie trekt zich hier niets van aan.

Yontheke

Re: Opgelicht bij kopen paard in België: herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:01

Maar ach, als ze hier meeleest zit ze binnen de kortste keren toch wel weer in Griekenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:11

*komt onder steen vandaan*

@Rune_14: TS heeft haar paard op proef voor 1 maand, dit staat op papier. Zij mag dit paard dus terugbrengen indien het niet voldoet, reden van terugbrengen is niet van toepassing en moet niet gespecificeerd worden.
TS wil dit doen binnen de vastgelegde termijn, echter de verkoper weigert nu op alle mogelijke manieren contact zodat TS het paard niet kan terugbrengen. TS is echter wel verplicht aan de onderhoudskosten te voldoen, teneinde niet in beschuldiging gebracht te worden van verwaarlozing en mishandeling.

Op dat vlak onttrekt de verkoper zich volledig aan het opgestelde contract en de opgemaakte overeenkomst en zadelt TS onvrijwillig op met een paard waar zij niet voor kiest en waaraan zij dus verplicht kosten moet maken. Dan heb ik het alleen maar over de onderhoudskosten zoals stalling, voer en water. Niet over de extra bijkomende kosten van keuren, medische behandelingen die niet levensnoodzakelijk zijn en dergelijke.

Ik denk, als je als verkoper een paard meegeeft op proef en daarna in alle mogelijke talen gaat zwijgen, alle contact negeert en zelfs alle info over jou van internet gaat plukken, dat er dan niet een klein stinkend dingetje aan zit, maar een hele heuse beerput. Want dan weet je donders goed dat mensen verder gaan zoeken en als je paard gewoon correct gezond is, dan hou je je aan je overeenkomst en neem je dat paard probleemloos terug. Anders moet je geen proefperiode bepalen in je verkoopscontract.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:27

Precies...

Pat2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:52

oplichting is art. 496 Sw Strafwetboek :Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, roerende goederen, verbintenissen, kwijtingen, schuldbevrijdingen doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruik maken van valse namen of valse hoedanigheden, hetzij door het aanwenden van listige kunstgrepen om te doen geloven aan het bestaan van valse ondernemingen, van een denkbeeldige macht of van een denkbeeldig krediet, om een goede afloop, een ongeval of enige andere hersenschimmige gebeurtenis te doen verwachten of te doen vrezen of om op andere wijze misbruik te maken van het vertrouwen of van de lichtgelovigheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot drieduizend [euro].

Rune_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:03

Varekaj schreef:
*komt onder steen vandaan*

@Rune_14: TS heeft haar paard op proef voor 1 maand, dit staat op papier. Zij mag dit paard dus terugbrengen indien het niet voldoet, reden van terugbrengen is niet van toepassing en moet niet gespecificeerd worden.
TS wil dit doen binnen de vastgelegde termijn, echter de verkoper weigert nu op alle mogelijke manieren contact zodat TS het paard niet kan terugbrengen. TS is echter wel verplicht aan de onderhoudskosten te voldoen, teneinde niet in beschuldiging gebracht te worden van verwaarlozing en mishandeling.

Op dat vlak onttrekt de verkoper zich volledig aan het opgestelde contract en de opgemaakte overeenkomst en zadelt TS onvrijwillig op met een paard waar zij niet voor kiest en waaraan zij dus verplicht kosten moet maken. Dan heb ik het alleen maar over de onderhoudskosten zoals stalling, voer en water. Niet over de extra bijkomende kosten van keuren, medische behandelingen die niet levensnoodzakelijk zijn en dergelijke.

Ik denk, als je als verkoper een paard meegeeft op proef en daarna in alle mogelijke talen gaat zwijgen, alle contact negeert en zelfs alle info over jou van internet gaat plukken, dat er dan niet een klein stinkend dingetje aan zit, maar een hele heuse beerput. Want dan weet je donders goed dat mensen verder gaan zoeken en als je paard gewoon correct gezond is, dan hou je je aan je overeenkomst en neem je dat paard probleemloos terug. Anders moet je geen proefperiode bepalen in je verkoopscontract.

Klopt!
Waarom heb jij dan een mede gedupeerde nodig indien je alles op contract heb kan je hier toch een zaak van maken? Je kan trouwens alle bijkomende kosten op haar verhalen..

Tevens zeggen jullie van een kale kip kan je nt plukken? Hoe komen jullie hierbij?
Aangezien ze kinderen heeft moet ze deze ook onderhouden dus inkomsten zouden er wel moeten zijn al is het maar dop of ziekte uitkering?!?
Indien dit is geniet ze idd van een pro deo en kost haar dit hele verhaal niks.
Tevens kan ze beschuldigd worden het hele bedrag + bijkomende kosten terug te betalen maar alvorens ze beslag leggen op inkomen indien er voldoende is of op inboedel kan ze nog een afbetalingsgarantie krijgen daar kan jaren overheen gaan en wat gedurende die periode met het paard dan qua stalling en onderhoud?!?

TS ga je het paard nu houden of wil je dat ze hem terug neemt? Indien je wil houden en naar advocaat gaat waar wil je dan tegen beginnen want dat komt uiteraard vreemd over bij de rechter..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 14:08

Ik heb geen keuze momenteel om het paard te ONDERhouden, anders ben ik een mishandelaar. Maar ... heeft binnenkort een flink probleem
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 23-02-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rune_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:10

Pat2 schreef:
oplichting is art. 496 Sw Strafwetboek :Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, roerende goederen, verbintenissen, kwijtingen, schuldbevrijdingen doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruik maken van valse namen of valse hoedanigheden, hetzij door het aanwenden van listige kunstgrepen om te doen geloven aan het bestaan van valse ondernemingen, van een denkbeeldige macht of van een denkbeeldig krediet, om een goede afloop, een ongeval of enige andere hersenschimmige gebeurtenis te doen verwachten of te doen vrezen of om op andere wijze misbruik te maken van het vertrouwen of van de lichtgelovigheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot drieduizend [euro].

Dat klopt!
Maar bewijzen tellen in de rechtbank, mondelinge afspraken helaas nt is jou woord tegen het hare!

Tevens kan ze nr buitenland trekken zoals jullie eerder vermeldde en verjaart de zaak na een periode, dan heb je niks.

De wet is helaas niet altijd eerlijk maar hier kunnen ook wij als jurist niks tegen doen.
De wet is helaas de wet!
En dan nog Nederland-België duurt heel lang voor dit op de rechtbank verschijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:11

Omdat je met slechts 1 gedupeerde niet veel kan, met meerdere sta je sterker als die allemaal voldoende bewijslast hebben om mevrouw aansprakelijk te stellen. Iemand die herhaaldelijk in de fout gaat en hiervoor al een aanklacht heeft open of een melding wordt sneller gezien als "herhaaldelijk zijnde recidief" en wel degelijk met voorbedachte rade en dat ze duidelijk weten waar ze mee bezig zijn. Dit verzwaard de omstandigheden en heeft meer kracht indien het tot een veroordeling moet komen.

Als TS kan aantonen dat zij op verschillende manieren geprobeerd heeft contact op te nemen, hetzij via sms, e-mail (liefst met ontvangst-en leesbevestiging), aangetekend schrijven en de verkoopster reageert niet, dan staat ze sterk. Als TS daarbij nog andere gedupeerden vindt, waaruit bewijs kan worden gehaald (door oa keuringen en DA-rapporten over verborgen gebreken) en ook hun contracten waarin de paarden gezond worden verklaard voor verkoop, dan is er veel meer voet in de aarde om te spreken over bewuste oplichting dan alleen in het geval van TS. Want ja, TS heeft tijdens haar proefperiode toch voldaan aan haar onderzoeksplicht? Ze heeft de vorige eigenaar toch opgespoord? Paard zou toch ook gekeurd worden als de proeftijd ten einde liep en er was tot dan geen reden om van de koop af te zien?

De kan proeftijd op die manier ook bekijken als zijnde "onderzoeksplicht" van de TS. Ze neemt immers het paard op proef om te kijken of het paard is wat zij zoekt, en indien dit voldoet aan haar eisen zou zijn mits medische keuring ook nagaan of het paard fysiek voldoet. Zo ver komt het echter niet, omdat er al sneller reden is voor TS (na rondvraag = onderzoek) om van de koop af te zien.

In dat licht bekeken, kan je tellen dat TS voldoet aan haar onderzoeksplicht, en dat verkoopster verzaakt aan het informeren (paard wordt al gezond verkocht) en tevens contractbreuk pleegt.

Pat2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:18

Rune_14 schreef:
Pat2 schreef:

Dat klopt!
Maar bewijzen tellen in de rechtbank, mondelinge afspraken helaas nt is jou woord tegen het hare!

Tevens kan ze nr buitenland trekken zoals jullie eerder vermeldde en verjaart de zaak na een periode, dan heb je niks.

De wet is helaas niet altijd eerlijk maar hier kunnen ook wij als jurist niks tegen doen.
De wet is helaas de wet!
En dan nog Nederland-België duurt heel lang voor dit op de rechtbank verschijnt.

Ik heb wel de bewijzen op mail staan! De mailtjes met al haar loze beloftes! Ik vermoed dat ik wel zou kunnen achterhalen waar mijn paard geslacht is! En als we samen iets kunnen doen, dan staan we toch veel sterker

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 14:23

Rune_14 schreef:
Pat2 schreef:

Dat klopt!

De wet is helaas de wet!

En dus gaan wij niks doen? Jammer maar daar trappen wij niet in!

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:38

hoe is het nu met de pony?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 11:47

Met de pony gaat het goed. Ik heb er niet meer opgezeten omdat zijn zadel niet past. Ik longeer hem elke dag, hij is naar de osteo geweest, vrijdag komt de zadelpasser, en dan ga ik er weer op als ik een passend zadel voor hem heb.
Over ruim 2 weken komt de tandarts, en dan is hij dus helemaal nagekeken. En dan is het afwachten hoe hij het gaat doen.
Ik kietel hem elke dag even onder de buik, en dan zie ik hoe hij eruit zou moeten zien. Daar werken we dus naartoe. En dan maar hopen dat hij goed blijft gaan. Ik heb natuurlijk niet gekozen voor een zorgenpaardje, maarja nu gaan we er maar het beste van maken. Zal binnenkort eens een foto van hem posten. Eigenlijk wel dom dat ik niet helemaal in het begin een duidelijke foto van de bovenlijn heb gemaakt.. Dan kun je mooi de vooruitgang zien. Hij trekt z'n rug nu al minder in omdat de osteo de blokkades heeft weggehaald.
Hopen dat alles goed blijft gaan. De problemen beginnen bij hem wanneer hij echt harder aan het werk moet. En dat is precies waar ik hem voor heb willen kopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:07

Hou er wel rekening mee, alle kosten die je nu extra doet zoals zadelpasser etc, die ga je nooit kunnen terugvorderen. Dit is immer jouw keuze.
Hoe meer je hem traint, hoe beter hij wordt (nouja...) en hoe meer voet zij heeft om op te staan als het tot een rechtzaak komt, immers "pony doet toch wat ik zei dat ie kon? had gewoon wat training nodig".

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:09

Varekaj schreef:
Hou er wel rekening mee, alle kosten die je nu extra doet zoals zadelpasser etc, die ga je nooit kunnen terugvorderen. Dit is immer jouw keuze.
Hoe meer je hem traint, hoe beter hij wordt (nouja...) en hoe meer voet zij heeft om op te staan als het tot een rechtzaak komt, immers "pony doet toch wat ik zei dat ie kon? had gewoon wat training nodig".

Wat moet ik dan? Stalgeld verspillen dat ik ws toch niet meer terugkrijg, en niks met de pony doen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:11

Trouwens, in feite maakt het niet uit wat de conditie van de pony is/was. Ik had de pony op proef en ik wilde hem niet, dus moest ze hem terugnemen, wat ze dus weigerde.
Feit dat ze heeft gelogen over alles is "bijzaak" in dit geval. Ik mocht de pony zonder opgaaf van reden terugdoen

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:17

Heel cru voor de pony maar als je weet waar ze woont, had ik hem aan het hek gebonden en bye bye! Oke, dan heb je voor de pony betaald maar heb je tenminste alle kosten qua stalgeld etc niet.
Jij hebt op papier staan dat ze hem terug moet nemen. Punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:22

Je moet ook stappen ondernemen, dus gewoon stalken met aangetekend schrijven en dergelijke. Als zij anders claimt dat ze niks heft ontvangen sta je nergens.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:23

Yontheke schreef:
Heel cru voor de pony maar als je weet waar ze woont, had ik hem aan het hek gebonden en bye bye! Oke, dan heb je voor de pony betaald maar heb je tenminste alle kosten qua stalgeld etc niet.
Jij hebt op papier staan dat ze hem terug moet nemen. Punt.

Dat is geen optie want dan heb ik en geen pony en geen geld. Dan kan ik nog beter de pony verkopen met verlies. Maar ik vind het dan een betere optie om toch te kijken wat hij nog wel trekt. En als ik op een niveau kom waar hij toch tegen de problemen blijkt aan te lopen, kan hij altijd nog weg als leerpony voor een iets lager niveau. Dan ben ik er iig weer een stapje beter van geworden. Ik wilde namelijk zelf kilometers maken en handig worden in dingen als de series en pirouettes enz. We zijn wel wat hij wel en niet trekt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:24

Varekaj schreef:
Je moet ook stappen ondernemen, dus gewoon stalken met aangetekend schrijven en dergelijke. Als zij anders claimt dat ze niks heft ontvangen sta je nergens.

Heb ik allang gedaan natuurlijk, meerdere keren. En je wilt niet weten hoeveel berichtjes ik heb gestuurd. Maar dat heeft geen zin. Dus focus ik me nu op hoe ik haar echt kan aanpakken en stoppen, samen met de anderen. Dit verhaal is nog niet over hoor... Ik stop niet tot zij hangt (niet letterlijk natuurlijk, voordat dit als geplande moord wordt geïnterpreteerd) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:25

Maar dan heeft zij wel weer succesvol een slechte pony verkocht waar geen haan naar kraait.

ik zou alvast zelf een advocaat inschakelen en stappen ondernemen. Mede gedupeerden kunnen dan alsnog bij jou op de kar springen, maar de aanzet is er alvast.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:27

Varekaj schreef:
Maar dan heeft zij wel weer succesvol een slechte pony verkocht waar geen haan naar kraait.

ik zou alvast zelf een advocaat inschakelen en stappen ondernemen. Mede gedupeerden kunnen dan alsnog bij jou op de kar springen, maar de aanzet is er alvast.

Dat durf ik niet omdat ze veel schulden heeft. Ik ben natuurlijk niet helemaal dom. Maar ik ben bezig, echt waar

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:28

En trouwens, hoezo "geen haan naar kraait"? Er staat hier toch een heel topic over haar? En er is toch nav dit topic een Facebookpagina opgezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:34

Dat zou ik me persoonlijk niet aantrekken. Houdt zij rekening met jou nu je daar met je extra onkosten zit? Helemaal niet. Die denkt net "heb ik weer mooi gefikst" en gaat vrolijk door.

Met geen haan naar kraaien bedoel ik geen effectieve gerechtelijke stappen. Zolang je daarin geen steun onder de arm neemt, kan je haar niks maken en dat weet ze verdomd goed. Zelfs met 10 topics en groepen op FB, zolang er geen advocaat of rechter bij te pas komt sta je nergens, alleen zij kunnen haar veroordelen en dwingen om jouw pony terug te nemen. Ze weet ook heus wel dat jullie de strijd willen aangaan, alleen is het zo, hoe langer jij wacht, hoe meer tijd zij ook krijgt om een goede verdediging op te bouwen. Wie weet heeft ze wel een hele hoop geld, maar houdt ze dat gewoon ergens heel netjes achter zodat je er zonder beslaglegging niet bij kan. En zolang jij wacht geef je haar de kans om dat geld weg te sluizen, om waardevolle spullen weg te sluizen en om te zorgen dat ze zo kaal is als wat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 12:38

Volgens mij snap jij niet helemaal dat ik geen geld heb om én een pony te betalen, én een advocaat in te schakelen.