Bestaat er geen politie forum?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Luckystory schreef:russel schreef:Nee? Je woont hier en voelt je geen Nederlander? Maar wel tegen de politie aantrappen als een klein kind?
In andere landen is de politie niet zo coulant hoor op kritiek en grote mond.....
Woon ook niet in Nederland. Ik ben Belg.
Toch wel een verschil hoor qua mentaliteit. (Al helemaal als het op loslopende beesten aankomt.)
russel schreef:Dus we hebben het over de Belgische politie?
Orchidee21 schreef:In Art. 2 van de politiewet staat dat de politie ter bhandhaving van de openbare orde elke plaats mogen betreden. Woningen hebben uitzonderingen maar weides vallen daar niet onder. Als ik een controle wil uitvoeren alsxijnde politie mag ik ieder erf betreden incl schuren tenzij deze verbonden zijn aan een woning. Maar het is niet vorderen wat de politie doet, meer een oplossing vinden voor een onveilige situatie. Denk dat art2 politiewet het antwoord op je vraag geeft, dus Ja.
Citaat:De politie kan je vragen om tijdelijk de houder te worden van het dier. Wil je dit niet, dan ben je volgens mij niets verplicht.
randalinpony schreef:Citaat:De politie kan je vragen om tijdelijk de houder te worden van het dier. Wil je dit niet, dan ben je volgens mij niets verplicht.
Orchidee, zou de politie je, zeg, ook verplicht houder kunnen laten worden van een gevonden voorwerp, een paraplu of een container zwembandjes?
Volgens mij is een paard voor de wet ook een voorwerp, dus als je niet verplicht kunt worden opslaghouder voor de politie te zijn voor goederen, kunnen ze je ook niet een paard in de maag splitsen?
Citaat:Er lopen in dit topic twee werkgebieden door elkaar, namelijk een politietaak en een gemeentelijke taak.
De politie treedt rond een loslopend dier slechts op als handhaver van de openbare orde en veiligheid in een regio. Hiervoor kun je de bevoegdheden na kijken in de politie wet 2012.
Terwijl sinds 1 januari 2013 de gemeente verantwoordelijk is voor alle besluiten en de afhandeling rond een loslopend dier, wat valt onder gevonden voorwerpen.
Een weiland vorderen, gebeurd dus puur vanwege de veiligheidstaak van de politie, maar daar stopt het in principe ook verder.
Een melding voor gevonden voorwerpen is een verplichting en hoor je te doen aan de gemeente waar het voorwerp is aangetroffen, nu is er nogal wat verschil in hoe dit geregeld is, vooral in praktische zin, je kunt hiervoor dus zelf even kijken op de website van die gemeente. Soms is er namelijk een organisatie waar de gemeente de verdere afhandeling naar heeft gedelegeerd.
Voor vee en paarden is dit veel lastiger en meestal wordt daar dan na de melding overlegd wat er moet en kan gebeuren.
De regels rond gevonden voorwerpen, waartoe ook zwerfdieren en loslopend vee wettelijk behoren kun je vinden in het burgerlijk wetboek 5 art. 5 en verder, voor dieren is boek 5 art. 8 lid 3 van toepassing.
Aanvullende regels en afspraken per gemeente kunnen zijn opgenomen in de apv van een gemeente.
Het burgerlijk wetboek geeft maar een zeer beperkte bewaarplicht aan de gemeente voor aangetroffen dieren met een vermoedelijke eigenaar. Nu kan het per gemeente verschillen of deze periode langer is.
In principe zul je een melding van een aangetroffen dier dus bij de gemeente moeten doen, echter de meeste gemeenten hebben nog geen bereikbaarheid buiten hun kantooruren en kun je voor tijdelijke overbruggende maatregelen de politie contacten, die kan helpen wanneer daar ook aanleiding toe is.
Je kunt een loslopend paard of koe, natuurlijk niet afgeven aan het loket gevonden voorwerpen, vandaar dat meestal geprobeerd wordt om de vinder , waar dat mogelijk is als bewaarder aan te stellen namens de gemeente, kijk wel uit wat voor afspraken je maakt en vraag altijd een schriftelijke verklaring hiervan van de gemeente, al was het maar omdat je geen papieren van zo’n dier kunt tonen.
Aan een gemaakte afspraak kun je wel gehouden worden. Laat ook vastleggen dat je bewaarder bent en geen houder! De gemeente hoort hier de houder te zijn.
In de huidige maatschappij is het wel verstandig om een gevonden paard, wat je tijdelijk onder je hebt, even goed vanuit alle hoeken te fotograferen of filmen. Er is namelijk wel een wettelijke plicht dat het bewaarde goed niet in mindere staat mag raken.
In principe is de gemeente ook de aangewezen partij om de eigenaar te (laten) achterhalen, als zal iemand, die zelf bekend is met de lokale paardenhouderij, hier natuurlijk ook zijn vrijwillige medewerking in kunnen verlenen. Het is namelijk niet verboden om jezelf voor te stellen hoe je zelf geholpen zou willen worden als je een paard kwijt bent en daaruit te handelen.
Ben je een paard kwijt, dan moet je dus niet langer de politie bellen, al is dat nog steeds wel handig omdat de nieuwe regels nog niet echt zijn ingeburgerd, maar de gemeente.
Tref je een loslopend paard aan op een plaats waar risico bestaat voor de veiligheid van anderen, dan is de politie wel de aan te spreken partij als daar hulp bij nodig is om een risicovolle situatie te beëindigen, maar in principe stopt het daar ook mee. Echter daarna zul je het gevonden dier ook nog moeten aangeven bij de gemeente, dit is een wettelijke taak van de vinder en dus niet automatisch die van de politie!
Of de politie ook als vinder kan worden aangemerkt zal zeer waarschijnlijk pas een keer duidelijk worden als er jurisprudentie komt. Grote kans echter dat de politie hierbij slechts gezien zal worden als hulpverlener, een soort intermediair en zal degene die de melding aan de politie deed of degene die de dieren aantreft op zijn terrein als vinder gezien worden. Aangezien de politie dus ook geen register meer bijhoudt van gevonden voorwerpen zou dat ook wel het meest praktisch zijn.
Zie ook: http://www.politie.nl/onderwerpen/gevon ... erpen.html
Voor geldende wetgeving kun je kijken op http://www.overheid.nl/
Voor wetteksten ook direct naar: http://wetten.overheid.nl
Meeste apv regelingen staan inmiddels per gemeente online. Echter op de gemeentelijke webpagina’s staat vaak iets meer info over hoe te handelen in die gemeente.

Nikass schreef:En dan vraag ik me dus af of de polite zo'n "gevonden dier" niet meteen kan melden? Of is dat te tijdrovend op dat moment? Als er gezorgd wordt voor een kort lijntje, één vast telefoonnummer...