Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:36

Cookies schreef:
Ach nee, een of andere sukkel achter een bureau heeft dit in zijn/haar opperste wijsheid bedacht. In de praktijk is het 3 keer niks.

:+ en waarschijnlijk ook nog een prachtig salaris erbij blegghh |(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:46

miriam2105 schreef:
ik lees veel reacties dat het gaat over het paspoort afgeven aan de stalhouder maar je hebt neem ik aan toch ook een kast (zadelkamer) waar je dan evt. je paspoort kan bewaren? Je geeft hem dan niet af en toch is hij bij je paard.

En je hoort ook nooit over zadeldiefstallen met opengebroken zadelkasten enzovoorts. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:31

Paspoort is geen eigendomsbewijs dus voor stelen maakt het uiteindelijk niet uit.

Overigens moeten mensen met ongechipt dieren wel uit gaan kijken. Zonder chip en paspoort mag het dier niet vervoerd maar dus ook niet geslacht en zelfs voor het destructiebedrijf heb je een chipnummer nodig anders willen ze het kadaver in principe niet ophalen.

ponyparadijs

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:38

Nou fransje23 het is zelfs nog 'erger' je mag je eigen pony niet eens op het pad hebben staan zonder chip en paspoort

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:41

ponyparadijs schreef:
Nou fransje23 het is zelfs nog 'erger' je mag je eigen pony niet eens op het pad hebben staan zonder chip en paspoort

Nee klopt :j Het is een verplichting en bijvoorbeeld ook die shet die als grasmaaier dient moet gechipt.

Maar goed als je mazzel hebt krijg je nooit een controle. Maar als het dier weg moet krijg je pas echt problemen..

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:55

RHReiner schreef:
Citaat:
Nou heb ik mijn paard niet gekocht maar zelf gefokt, dus niet mijn eigendom heb geen ver(koop)contract
Kromme redenering hoor dat kan ook niet kloppen.

Dan kun je bij een notaris een eigendomsbewijs laten opstellen.
Dit is in Duitsland al jaren heel normaal.

Ja? Nog nooit iets over gehoord. Dat het normaal zou zijn dan. Ik zal die vraag eens bij wittelsbuerger loslaten.

Natuurlijk zou ik m'n zelf gefokte paarden ook van mezelf kunnen kopen, toch :j _O-

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:08

Moet het blaadje met de stamboom ook aanweZig zijn?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:32

66996236 schreef:
Moet het blaadje met de stamboom ook aanweZig zijn?

Nee alleen het paspoort

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:36

secricible schreef:
newt schreef:
Mooi handig. Paspoort afgeven en de volgende dag je paard weg.. en geen poot om op te staan. (Ik denk altijd weer t ergste haha) Ik begrijp dat ze willen dat het paspoort bij t paard moet. Maar van mij kregen ze het niet enkeld een kopie. Heb ze overigens ook niet mee de auto in. Blijf heen en weer wisselen.

Dat is je goed recht, maar ben je dan ook bereid om de boete te betalen?

Ik heb ze gelukkig thuis staan en hoef mij er niet druk om te maken. Mocht ik wel in die situatie zitten dan zou ik er een tussen oplossing voor zoeken. Wat weet ik zo 1.2.3 nog niet.
Ik begrijp dat er goede controle op moet komen, echter kan je niet verwachten dat iedereen zomaar zijn paspoort afgeeft bij pension stallen of manege's e.d. Het is immers het geen wat "bewijst" dat het paard van jou is.
Als mijn paarden de weide in gaan krijgt de weide eigenaar ook zeer zeker niet mijn paspoorten.
Willen ze hem toch zien bellen ze mij maar op en kom ik of iemand het paspoort langs brengen, en neem ik het vervolgens weer mee.

fransje23 schreef:
Paspoort is geen eigendomsbewijs dus voor stelen maakt het uiteindelijk niet uit.

Overigens moeten mensen met ongechipt dieren wel uit gaan kijken. Zonder chip en paspoort mag het dier niet vervoerd maar dus ook niet geslacht en zelfs voor het destructiebedrijf heb je een chipnummer nodig anders willen ze het kadaver in principe niet ophalen.

Tuurlijk maakt het wel uit. Je paspoort is het geen wat mee gaat bij verkoop. Papier maakt weinig uit. Daar kun je zo een duplicaat van aanvragen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:20

en wat nou als je je paspoort op hebt gestuurd voor naamsverandering.
Krijg je dan ook een boete of iets anders

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:25

fransje23 schreef:

Heb 3 paarden laten inslapen er is nog nooit bij de Rendac naar een chip gevraagd sterker nog een schaap zonder oornummer nemen ze ook gewoon mee.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:35

rumay schreef:
fransje23 schreef:

Heb 3 paarden laten inslapen er is nog nooit bij de Rendac naar een chip gevraagd sterker nog een schaap zonder oornummer nemen ze ook gewoon mee.

Ik had hier een oude pony staan van 30 jaar en zij is helaas overleden. Hier in België hebben we ook de Rendac. Ik heb ze gebeld en ze zijn haar komen halen. Nooit naar een chip, paspoort of wat dan ook gevraagd. Misschien is het in Nederland anders maar hier doet het niet ter zake. Die dieren die de Rendac ophaalt gaan ook niet de voedselketen in dus zo interessant is het paspoort dan helemaal niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:39

Percy schreef:
Die dieren die de Rendac ophaalt gaan ook niet de voedselketen in dus zo interessant is het paspoort dan helemaal niet.

Maar als ze wel een paspoort had gehad had jij nu dus een paspoort zonder bijbehorend paard gehad. Dat paspoort had je dan mooi voor een willekeurig paard kunnen gebruiken. Bij voorbeeld een gestolen paard wat je dan met een (uiteraard vals) paspoort kunt verkopen.

Het is juist logisch dat júíst de Rendac het paspoort wil hebben. Of anders dat op de één of andere waterdichte manier aan de uitgevende instantie wordt doorgegeven dat het paard niet meer leeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:52

Koper schreef:
Percy schreef:
Die dieren die de Rendac ophaalt gaan ook niet de voedselketen in dus zo interessant is het paspoort dan helemaal niet.

Maar als ze wel een paspoort had gehad had jij nu dus een paspoort zonder bijbehorend paard gehad. Dat paspoort had je dan mooi voor een willekeurig paard kunnen gebruiken. Bij voorbeeld een gestolen paard wat je dan met een (uiteraard vals) paspoort kunt verkopen.

Het is juist logisch dat júíst de Rendac het paspoort wil hebben. Of anders dat op de één of andere waterdichte manier aan de uitgevende instantie wordt doorgegeven dat het paard niet meer leeft.

In principe heb je daar gelijk in Koper maar de Rendac heeft het nooit over het paspoort gehad. Ik heb gebeld dat ik een dode pony had liggen, zij zijn haar komen halen en er mee vertrokken en dat was dat. Een paspoort van een 30-jarige is zo interessant ook niet natuurlijk om ermee te sjoemelen maar, hoe dan ook, ze hebben nergens naar gevraagd. Gelukkig maar want dat oudje had niet eens een paspoort.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:56

Rendac chauffeur komt zijn wagen niet uit. Geen tijd voor en ik denk ook ivm hygiëneregels. Dan wordt chip e.d. controleren lastig. Correct afmelden is verantwoordelijkheid eigenaar en als die frauderen wil zal die altijd wel een manier vinden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:58

Op je kast bij een pensionstal zou je een cijferslot kunnen doen, bij controle kun je dan de code doorgeven en die later weer veranderen zodat je weer de enige bent die bij het paspoort kan.

Ik heb nu 2 gechipte veulens staan waarvan de paspoorten in de maak zijn.
1 van de veulens heeft geen moeder meer, wat moet ik doen bij controle?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:01

tamary schreef:
Rendac chauffeur komt zijn wagen niet uit. Geen tijd voor en ik denk ook ivm hygiëneregels. Dan wordt chip e.d. controleren lastig. Correct afmelden is verantwoordelijkheid eigenaar en als die frauderen wil zal die altijd wel een manier vinden.

:)* Paspoort van je overleden paard goed bewaren en dat inleveren bij je stalhouder waar je nieuwe paard staat *\o/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:03

tamary schreef:

Maar je moet wel een chipnummer doorgeven bij het aanmelden van het dier voor het ophalen. Dat nummer staat vervolgen ook op dat overzicht wat je bij de rekening krijgt, in ieder geval afgelopen kwartaal. Voorheen deden ze inderdaad niet zo moeilijk. Kan je natuurlijk wel een chipnummer van een ander dier doorgeven...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:03

fransje23 schreef:
tamary schreef:

Maar je moet wel een chipnummer doorgeven bij het aanmelden van het dier voor het ophalen. Dat nummer staat vervolgen ook op dat Daaoverzicht wat je bij de rekening krijgt, in ieder geval afgelopen kwartaal. Voorheen deden ze inderdaad niet zo moeilijk. Kan je natuurlijk wel een chipnummer van een ander dier doorgeven...

Nee, hier in België in elk geval niet. Pony had niet eens een chip. Dat had wel gemoeten voor het mutatieformulier omdat ze voorheen net over de grens in Nederland had gestaan maar omdat ik geen kopie van haar papier had meegegeven werd ze niet geaccepteerd. Daarna heb ik het wat haar betreft op zijn beloop gelaten omdat ik zag dat ze niet zo lang meer had maar toen ze overleden was is naar niets gevraagd.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 04:47

Koper schreef:
Percy schreef:

Maar het chipnummer klopt dan toch niet? Die kun je er achteraf niet weer instoppen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 06:31

Gelukkig blijken de meeste klanten iets meer vertrouwen te hebben dan bokkers :) . Paspoorten stromen binnen nu op stal. Als je het niet wil is dat wat ons betreft ook prima maar dan moet je wel ondertekenen dat jij de boete betaald.

Want waar jullie het dan weer moeilijk vinden om de stalhouder te vertrouwen in het afgeven van een paspoort heb ik er dan weer moeite mee om te geloven dat iedereen zomaar die 750 betaald :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 07:24

ruitje schreef:
Gelukkig blijken de meeste klanten iets meer vertrouwen te hebben dan bokkers :) . Paspoorten stromen binnen nu op stal. Als je het niet wil is dat wat ons betreft ook prima maar dan moet je wel ondertekenen dat jij de boete betaald.

Laat ons zeggen dat ik vertrouwen heb in mijn stalhouder tot als er een haar in de boter komt. Ook buiten de paardenwereld gebeurt dat toch wel eens.
Iemand die je net iets minder ligt of een persoon met wie je eerst leuk kon samenwerken, maar waarmee je nu niet meer door 1 deur kunt, of misschien zelfs een vriend/in waar je knallende ruzie mee hebt gekregen. Dat kan ook met je stalhouder gebeuren. Ik hoop van niet uiteraard, maar het kan. En dan sta je daar, met je paard en diens papier bij de persoon die je op dat moment echt niet gaat helpen. Een paard kan je nog snel de trailer opjakkeren en wegrijden. Maar een paspoort, dat ergens in het huis van de stalhouder ligt, probeer daar maar eens achteraan te gaan.

En ja, voor mij is een paspoort wel belangrijk en niet simpel een stukje papier. Mijn merrie heeft een zeer goede afstamming bij een topstamboek, ja, dat boekje wil ik dus graag houden. Ik kan me voorstellen dat je daar anders tegenaan kijkt als je een kruising Haflinger ruin hebt die ingeschreven is in het Appaloosa stamboek waarbij op de vader en moeder na alleen maar onbekend staat. Niet om iemand te kwetsen, maar gewoon om aan te geven dat ook het paspoort een verschillende waarde kan hebben voor iemand.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:01

Ruitje en hoe ga je het doen met de uitgifte van de paspoorten. Dat is mijn grootste probleem ik wil te allen tijde bij mijn paspoort kunnen. Het is voor mij niet ongewoon om 3x per week met de trailer op pad te zijn. En als ik pech heb met mijn starttijden kan het voorkomen dat ik om half zes of zes uur al moet laden en ook dan wil ik mijn paspoort kunnen pakken

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:30

Gezien dit niet iets specifieks voor WN is verplaatst van [WN-AM naar TAO]

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:46

Joki schreef:
Ruitje en hoe ga je het doen met de uitgifte van de paspoorten. Dat is mijn grootste probleem ik wil te allen tijde bij mijn paspoort kunnen. Het is voor mij niet ongewoon om 3x per week met de trailer op pad te zijn. En als ik pech heb met mijn starttijden kan het voorkomen dat ik om half zes of zes uur al moet laden en ook dan wil ik mijn paspoort kunnen pakken

Als ik in één week 3x op pad moet, dan houd ik het paspoort van mijn paard in mijn auto.
In het geval van een NVWA controle (AID bestaat niet meer) bij mijn stalhoudster, kan ik doorgaans binnen 1 uur op stal zijn :)
Als ik 's ochtends voor dag en dauw op pad moet, krijg ik de dag tevoren het paspoort.