oomens schreef:Kuggur schreef:Echt niet? Wat is het dan wél?
Datgene wat door zijn bestuurder bestuurd wordt?
Jááá, en datgene is...?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kuggur schreef:oomens schreef:Datgene wat door zijn bestuurder bestuurd wordt?
Jááá, en datgene is...?
RVV1990 schreef:voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;
ohjajoh6 schreef:Sterker nog; ik dacht altijd dat langzaam verkeer altijd voorrang had op snel verkeer; fiets versus auto als voorbeeld....
Robijntjah schreef:Het waren tegenliggers van elkaar, ik reed op het zandpad met rechts van mij van die lage paaltjes en daar weer naast het fietspad en daar weer naast de sloot met daar weer naast het prikkeldraad. Aan links bosjes.
De plek zonder paaltjes reed ik inderdaad op dat moment, denk dat die plek zo'n 15 meter lang is. Er was gelegenheid voor beide heren om even te wachten tot ik daar voorbij was. Vooruit draven wou ik niet want dan zou ik de voorliggende tractor voorbij moeten draven, leek me geen optie at the time. Stilhouden wou ik ook niet want dan zou de tractor achter mij mijn paard misschien uit haar doen halen. Dus, wat doe je? Je kan geen kant op... Beide heren blijven met een behoorlijke snelheid naderen en je voelt aan je water dat dit fout gaat... Waar ga je heen?
Kuggur schreef:oomens schreef:Datgene wat door zijn bestuurder bestuurd wordt?
Jááá, en datgene is...?
liedje89 schreef:Kuggur schreef:
Jááá, en datgene is...?
Gewoon een paard of vee, als geleider van vee ben je bestuurder maar dat maakt vee nog geen voertuig? Als je een opsomming ziet van bestuurders staan geleiders van vee ook altijd apart genoemd van bestuurders van niet-motorvoertuigen.
ohjajoh6 schreef:Weet je dat zeker oomens? Want hoe zit het dan met het feit dat je als autobestuurder nooit en ten nimmer een fietser moet aanrijden, omdat je het dan altijd verliest? Zelfs al had de auto voorrang op de fietser?
ohjajoh6 schreef:Weet je dat zeker oomens? Want hoe zit het dan met het feit dat je als autobestuurder nooit en ten nimmer een fietser moet aanrijden, omdat je het dan altijd verliest? Zelfs al had de auto voorrang op de fietser?
anneliesdj schreef:Je bent geleider van vee als je ernaast of erachter loopt, zit je erop dan ben je bestuurder en tel je mee als elke andere bestuurder.
Citaat:Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.
Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.
Citaat:Voordat ze op de weg komen, moeten ruiters de specifieke gedragingen van hun paard kennen en hun rijdier helemaal onder controle hebben.
Citaat:De andere weggebruikers moeten leren om zich gepast te gedragen in aanwezigheid van ruiters. Het meeste gevaar wordt immers veroorzaakt door paniekreacties van paarden
...
Paarden hebben de neiging te vluchten als ze iets naderen dat in hun ogen gevaarlijk is. Dit zelfbeschermingsinstinct is eigen aan alle dieren.
Daarom hebben bestuurders bepaalde verplichtingen tegenover ruiters.
Gini schreef:Even verkeersreglementje opgezocht, wel Belgisch, maar denk niet dat dit heel hard verschiltCitaat:Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.
Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.
Juridisch heb je hiermee uiteraard nog altijd geen zaak, want dat blijft woord tegen woord. Maar andere bestuurders (ook fietsers btw) zijn dus verplicht om te vertragen en als het dier angst vertoont (wat in dit geval dus zo was) moeten ze zelfs stoppen.
En zelfs het verkeersreglement hamert niet zo ongenuanceerd op het feit dat paarden controleerbaar moeten zijn als sommige bokkers hier.
De regel:Citaat:Voordat ze op de weg komen, moeten ruiters de specifieke gedragingen van hun paard kennen en hun rijdier helemaal onder controle hebben.
De nuance:Citaat:De andere weggebruikers moeten leren om zich gepast te gedragen in aanwezigheid van ruiters. Het meeste gevaar wordt immers veroorzaakt door paniekreacties van paarden
...
Paarden hebben de neiging te vluchten als ze iets naderen dat in hun ogen gevaarlijk is. Dit zelfbeschermingsinstinct is eigen aan alle dieren.
Dus dat het paard lijnrecht gelijkgesteld wordt met een voertuig als bv. een motor is niet waar. Andere bestuurders moeten vertragen en zelfs stoppen.
Gini schreef:Zo'n regel heeft de Nederlandse wegenverkeerswet niet, voor zover ik weet.Even verkeersreglementje opgezocht, wel Belgisch, maar denk niet dat dit heel hard verschiltCitaat:Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
Juridisch heb je hiermee uiteraard nog altijd geen zaak, want dat blijft woord tegen woord. Maar andere bestuurders (ook fietsers btw) zijn dus verplicht om te vertragen en als het dier angst vertoont (wat in dit geval dus zo was) moeten ze zelfs stoppen.
En zelfs het verkeersreglement hamert niet zo ongenuanceerd op het feit dat paarden controleerbaar moeten zijn als sommige bokkers hier.
De regel:Citaat:Voordat ze op de weg komen, moeten ruiters de specifieke gedragingen van hun paard kennen en hun rijdier helemaal onder controle hebben.
De nuance:Citaat:De andere weggebruikers moeten leren om zich gepast te gedragen in aanwezigheid van ruiters. Het meeste gevaar wordt immers veroorzaakt door paniekreacties van paarden
...
Dus dat het paard lijnrecht gelijkgesteld wordt met een voertuig als bv. een motor is niet waar. Andere bestuurders moeten vertragen en zelfs stoppen.