Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:02

oomens schreef:
Kuggur schreef:
Echt niet? Wat is het dan wél?

Datgene wat door zijn bestuurder bestuurd wordt?

Jááá, en datgene is...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:17

dat maakt niet uit kuggur; het is de mens die de weggebruiker is; of je dat nu wandelend, of rijdend in auto, op trekker, op paard of op fiets doet, daar zit geen verschil tussen. Sterker nog; ik dacht altijd dat langzaam verkeer altijd voorrang had op snel verkeer; fiets versus auto als voorbeeld....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:17

Kuggur schreef:
oomens schreef:

Jááá, en datgene is...?

Geen voertuig, want voertuigen zijn:
RVV1990 schreef:
voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;

En daar staat een paard niet bij.
Lekker logisch, die Nederlandse wetgeving.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:24

ohjajoh6 schreef:
Sterker nog; ik dacht altijd dat langzaam verkeer altijd voorrang had op snel verkeer; fiets versus auto als voorbeeld....

Vroeger (voor 2001) was dat omgekeerd en had snelverkeer (motorvoertuigen zonder snelheidsbeperking) op een gelijkwaardige kruising voorrang op het overige verkeer.
Na 2001 is dit onderscheid weggevallen en nu hebben dus alle bestuurders van rechts voorrang op een gelijkwaardige kruising.

Langzaam verkeer (waarmee je denk ik alle bestuurders die niet onder snelverkeer vallen bedoelt) heeft voor zover ik weet nooit 'extra' voorrang gehad.

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:28

Weet je dat zeker oomens? Want hoe zit het dan met het feit dat je als autobestuurder nooit en ten nimmer een fietser moet aanrijden, omdat je het dan altijd verliest? Zelfs al had de auto voorrang op de fietser?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:34

Wat een klote situatie zeg, daar ben ik ook al vaak bang voor geweest, als er geoogst moet worden wordt er nergens anders naar gekeken. Ik neem altijd maar het zekere voor het onzekere en ga zelf ruimschoots aan de kant, kan dat niet, dan middenop de weg zodat ze wel móeten afremmen voor ze me passeren.

Robijntjah schreef:
Het waren tegenliggers van elkaar, ik reed op het zandpad met rechts van mij van die lage paaltjes en daar weer naast het fietspad en daar weer naast de sloot met daar weer naast het prikkeldraad. Aan links bosjes.

De plek zonder paaltjes reed ik inderdaad op dat moment, denk dat die plek zo'n 15 meter lang is. Er was gelegenheid voor beide heren om even te wachten tot ik daar voorbij was. Vooruit draven wou ik niet want dan zou ik de voorliggende tractor voorbij moeten draven, leek me geen optie at the time. Stilhouden wou ik ook niet want dan zou de tractor achter mij mijn paard misschien uit haar doen halen. Dus, wat doe je? Je kan geen kant op... Beide heren blijven met een behoorlijke snelheid naderen en je voelt aan je water dat dit fout gaat... Waar ga je heen?

Middenop de weg dus, oogcontact met beide bestuurders maken, wachten tot ze vaart minderen en dan weer aan de kant om ze te laten passeren.

Maar als ik jouw situatieschets zo hoor, heeft één van beide jou dus ingehaald terwijl hij gepasseerd werd door de andere tractor, als daar de ruimte niet voor is, had hij moeten wachten voor hij jou inhaalde. Diegene is dus fout geweest.

Persoonlijk zou ik naar stal zijn gegaan, iemand vragen bij mijn paard te blijven en onmiddelijk terug zijn gegaan naar waar geoogst werd om de betrokkenen aan te spreken. Meeste kans van slagen gezien ze zelf vast ook geschrokken zijn en dan eerder toegeven. (hebben er ws niet bij nagedacht hoe een paard kan reageren)
Nu is het maar de vraag of je er nog achter komt wie er op die tractor reed, vaak zijn er 3 of 4 tractoren die op en neer rijden en als alle bestuurders ontkennen of naar elkaar wijzen, kom je nergens.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:42

Kuggur schreef:
oomens schreef:

Jááá, en datgene is...?

Gewoon een paard of vee, als geleider van vee ben je bestuurder maar dat maakt vee nog geen voertuig? Als je een opsomming ziet van bestuurders staan geleiders van vee ook altijd apart genoemd van bestuurders van niet-motorvoertuigen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:47

Kuggur schreef:
oomens schreef:

Jááá, en datgene is...?

Een bestuurder hoeft niet per se een voertuig te besturen om een bestuurder te zijn... Een paard is géén voertuig. Een koe of een kudde schapen evenmin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:49

liedje89 schreef:
Kuggur schreef:

Jááá, en datgene is...?

Gewoon een paard of vee, als geleider van vee ben je bestuurder maar dat maakt vee nog geen voertuig? Als je een opsomming ziet van bestuurders staan geleiders van vee ook altijd apart genoemd van bestuurders van niet-motorvoertuigen.

Maar geeft je wel dezelfde rechten en plichten als een auto of tractor, jullie zijn beide bestuurders dus gelijkwaardig.

ohjajoh6 schreef:
Weet je dat zeker oomens? Want hoe zit het dan met het feit dat je als autobestuurder nooit en ten nimmer een fietser moet aanrijden, omdat je het dan altijd verliest? Zelfs al had de auto voorrang op de fietser?

Omdat een fietser of voetganger enorm kwetsbaar is hebben ze die een bepaalde 'bescherming' gegeven.
Je hebt als fietser of voetganger nooit voorrang of gelijke rechten als een auto, tenzij van rechts komend (fietser) of op een zebrapad (voetganger), anders dan dat, moet je altijd wachten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:57

ohjajoh6 schreef:

Dat is iets heel anders en bovendien niet waar. Ja, als er schade of letsel ontstaat is de kans groot dat de automobilist daar een groter deel van moet vergoeden dan de fietser, maar dit is niet in alle gevallen zo.
Fietsers zijn in die zin als kwetsbare verkeersdeelnemers wel beter beschermd, maar dat wil niet zeggen dat ze overal altijd maar voorrang hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:58

@anneliesdj: Het geeft je niet dezelfde rechten en plichten er zijn gewoon aparte verkeersregels voor geleiders van vee en gemotoriseerd verkeer, zo mag of moet je met vee bijvoorbeeld in de berm rijden/lopen en heb je er recht op dat mensen rekening houden met de onvoorspelbare aard van vee.

Volgens mij klopt er niets van je laatste opmerking, rechtdoor op dezelfde weg heeft een voetganger ook gewoon voorrang en een fietser is gewoon een bestuurder die dus in alle voorrangsregels mee doet!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 01:11

Je bent geleider van vee als je ernaast of erachter loopt, zit je erop dan ben je bestuurder en tel je mee als elke andere bestuurder.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 01:34

anneliesdj schreef:
Je bent geleider van vee als je ernaast of erachter loopt, zit je erop dan ben je bestuurder en tel je mee als elke andere bestuurder.

Je bent als geleider van vee altijd bestuurder het maakt niet uit op welke manier je het vee geleid, of je er nu op gaat zitten, voor een kar spant, het aan een touwtje geleid of het gewoon opdrijft je bent sowieso bestuurder. Anders zou het toch ook veel te ingewikkeld worden, want dan zou je precies moeten specificeren met welk soort optoming of constructie je bestuurder bent, je dient je vee gewoon te controleren en dan ben je dus bestuurder, maar er zijn wel verschillende regels en rechten/plichten voor verschillende typen bestuurders :? http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuurder_(verkeer) .

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:42

TS ben je gisteren nog bij het loonbedrijf geweest om je verhaal te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:07

De eigenaar van het bedrijf was er niet, we hebben een telefonische afspraak gemaakt!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:24

Even verkeersreglementje opgezocht, wel Belgisch, maar denk niet dat dit heel hard verschilt

Citaat:
Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.

Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.

Juridisch heb je hiermee uiteraard nog altijd geen zaak, want dat blijft woord tegen woord. Maar andere bestuurders (ook fietsers btw) zijn dus verplicht om te vertragen en als het dier angst vertoont (wat in dit geval dus zo was) moeten ze zelfs stoppen.

En zelfs het verkeersreglement hamert niet zo ongenuanceerd op het feit dat paarden controleerbaar moeten zijn als sommige bokkers hier.

De regel:
Citaat:
Voordat ze op de weg komen, moeten ruiters de specifieke gedragingen van hun paard kennen en hun rijdier helemaal onder controle hebben.

De nuance:
Citaat:
De andere weggebruikers moeten leren om zich gepast te gedragen in aanwezigheid van ruiters. Het meeste gevaar wordt immers veroorzaakt door paniekreacties van paarden
...
Paarden hebben de neiging te vluchten als ze iets naderen dat in hun ogen gevaarlijk is. Dit zelfbeschermingsinstinct is eigen aan alle dieren.
Daarom hebben bestuurders bepaalde verplichtingen tegenover ruiters.

Dus dat het paard lijnrecht gelijkgesteld wordt met een voertuig als bv. een motor is niet waar. Andere bestuurders moeten vertragen en zelfs stoppen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:29

Gini schreef:
Even verkeersreglementje opgezocht, wel Belgisch, maar denk niet dat dit heel hard verschilt

Citaat:
Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.

Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.

Juridisch heb je hiermee uiteraard nog altijd geen zaak, want dat blijft woord tegen woord. Maar andere bestuurders (ook fietsers btw) zijn dus verplicht om te vertragen en als het dier angst vertoont (wat in dit geval dus zo was) moeten ze zelfs stoppen.

En zelfs het verkeersreglement hamert niet zo ongenuanceerd op het feit dat paarden controleerbaar moeten zijn als sommige bokkers hier.

De regel:
Citaat:
Voordat ze op de weg komen, moeten ruiters de specifieke gedragingen van hun paard kennen en hun rijdier helemaal onder controle hebben.

De nuance:
Citaat:
De andere weggebruikers moeten leren om zich gepast te gedragen in aanwezigheid van ruiters. Het meeste gevaar wordt immers veroorzaakt door paniekreacties van paarden
...
Paarden hebben de neiging te vluchten als ze iets naderen dat in hun ogen gevaarlijk is. Dit zelfbeschermingsinstinct is eigen aan alle dieren.

Dus dat het paard lijnrecht gelijkgesteld wordt met een voertuig als bv. een motor is niet waar. Andere bestuurders moeten vertragen en zelfs stoppen.

Dat is dus wat ik al iedere keer zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:32

En dat waardeer ik, ik ben zelf van alles uit aan het zoeken en aan het doen maar voel niet echt de behoefte om dat hier nog te delen ;)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:35

Robijntjah schreef:
En dat waardeer ik, ik ben zelf van alles uit aan het zoeken en aan het doen maar voel niet echt de behoefte om dat hier nog te delen ;)

Dat snap ik heel goed.
Laat de rest maar showen hoe goed ze alle regeltjes in het verkeer weten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:36

Ik ben blij dat ik sommigen hier nooit zal tegen komen in het verkeer :=

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:51

Robijntjah schreef:

Gniffel :')

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:58

Robijntjah schreef:

Als ik de reacties in dit topic zo lees, dan krijg ik het vermoeden dat er beest een hoop met wederzijdse gevoelens zijn :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:06

Gini schreef:

Citaat:

De regel:
Citaat:

De nuance:
Citaat:
...

Zo'n regel heeft de Nederlandse wegenverkeerswet niet, voor zover ik weet.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:13

Ts ik heb niet het hele topic door gelezen maar vind het super vervelend wat er is gebeurt. Zelf zou ik me zo kwaad kunnen maken om een agent die zegt ja dat is niet voor ons maar een dat moet je zelf regelen.
Misschien is het al geopperd maar je kunt een brief maken waarin je ze aansprakelijk stelt voor de schade en vragen of ze het bij hun bedrijfs aansprakelijkheid verzekering willen indienen. Die hebben zij en die is voor dit soort gevallen. Die bos bloemen en wortels zul je vast wel niet krijgen. Dus probeer je emotie aan de kant te zetten en dit zakelijk met ze op te lossen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:14

Sommige reacties...man man man....
Groot gelijk om verhaal te halen. Bestuurders moeten vertragen en afstand houden bij het naderen van een paard en indien nodig zelf stoppen. Dit is hier duidelijk niet gebeurt erger zelfs ze bieden geen hulp aan een slachtoffer maar rijden weg. Is vluchtmisdrijf voor sommigen hier dan normaal ? Zou sommigen hier ook graag in dezelfde situatie zien. Paarden zijn op de rijbaan niet heilig, maar het kost voor een bestuurder zo weinig moeite om het op een veilige manier aan te pakken. Het zou je kind maar zijn waarvan de pony schrikt en in de sloot geraakt en de bestuurders gewoon wegrijden...