paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:43

Oh, dus er is al een uitspraak. Dat had ik niet begrepen. Ik dacht dat jij (via rbs) de menner alleen nog aansprakelijk had gesteld.

FloortjeM

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:21

je reageert nu behoorlijk overspannen. Ik zie echt helemaal niet in dat je niet kan procederen als de wederpartij geen verzekering heeft afgesloten. En voorlopig weet je ook niet of hij een kale kip is. Procederen kost alleen wel 1,5 jaar, dus ik zou mijn energie een beetje sparen.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:34

Tja wat zal ik zeggen. Afgezien dat m'n paardje in de prak zit waar ik zo ie zo wel van kan janken heb ik nu ook nog eens slapeloze nachten hoe ik de rekening ga betalen. (En ik denk niet dat de veearts 1,5 jaar op z'n geld gaat zitten wachten totdat ik een procedure bij de RB heb gehad).
Ik was even zo naïef om te verwachten dat iedereen netjes z'n zaakjes in orde heeft. Los van de schuldvraag. Dom dom dom

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:01

Even voor de beeldvorming, jouw rechtsbijstandsverzekering zegt op basis van jouw verhaal dat je een zaak hebt, maar als de menner een heel ander verhaal heeft (andere interpretatie van de gebeurtenissen) kan het zijn dat zijn verzekering (en hijzelf) dat heel anders zien. Uiteindelijk heb jij alleen het verhaal van je bijrijdster en een kapot paard, maar heb je ook het verhaal van de kant van de menner gehoord?
Daarnaast denk je toch ook na over behandelingen en de kosten daarvan voordat je zo'n traject ingaat? Want ook al wordt er bepaald dat hij onzorgvuldig heeft gehandeld, betekent dat niet per definitie dat hij ook maar alle kosten mag betalen. Kan best zijn dat er een (flink) deel bij jou blijft liggen.
Het is absoluut een kl*te situatie waar je inzit met als lichtpuntje dat je paard netjes geneest, maar een beetje minder snel zijn met je conclusies over anderen zou beter overkomen. Is ook beter voor je eigen bloeddruk, trouwens ;) Laat die verzekering gewoon zijn werk doen en wacht af wat het resultaat daarvan is.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:21

Waratje schreef:
Even voor de beeldvorming, jouw rechtsbijstandsverzekering zegt op basis van jouw verhaal dat je een zaak hebt, maar als de menner een heel ander verhaal heeft (andere interpretatie van de gebeurtenissen) kan het zijn dat zijn verzekering (en hijzelf) dat heel anders zien. Uiteindelijk heb jij alleen het verhaal van je bijrijdster en een kapot paard, maar heb je ook het verhaal van de kant van de menner gehoord?
Daarnaast denk je toch ook na over behandelingen en de kosten daarvan voordat je zo'n traject ingaat? Want ook al wordt er bepaald dat hij onzorgvuldig heeft gehandeld, betekent dat niet per definitie dat hij ook maar alle kosten mag betalen. Kan best zijn dat er een (flink) deel bij jou blijft liggen.
Het is absoluut een kl*te situatie waar je inzit met als lichtpuntje dat je paard netjes geneest, maar een beetje minder snel zijn met je conclusies over anderen zou beter overkomen. Is ook beter voor je eigen bloeddruk, trouwens ;) Laat die verzekering gewoon zijn werk doen en wacht af wat het resultaat daarvan is.

ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:27

Hou er wel rekening mee dat de kans groot is dat je een rechtszaak gaat verliezen en de kosten uiteindelijk zelf moet betalen. Hou er ook rekening mee dat als je wint, dat de menner dan nog steeds maar beperkt aansprakelijk wordt gesteld en dat je een (groot) deel van de kosten zelf moet betalen.

Als je daar al vanuit gaat, dan is het dus ook niet zo gek dat deze menner of zijn verzekering niet al op voorhand gaan betalen. Waarom zouden ze dat doen?

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:08

Update van het Magic ongeluk.
Na heel wat heen en weer gekakel tussen de verzekeringen zijn we er uit.
We gaan er niet uitkomen.....
Ik vind dat zij een gevaarlijke situatie hebben veroorzaakt... Zij zeggen dat de ruiter het paard niet onder controle had.
Ik zeg dat Magic in paniek nog eens extra werd 'aangevallen' door een blaffende hond. Zij zeggen de hond heeft niet geblaft.
enz. enz. enz.
Het zure is dat ik van stal van veranderd en nu (stom toeval) naast het weiland sta waar hun paard staat.
Ze hebben niet 1 keer contact opgenomen om te vragen hoe het nu ging. Ik hoor van alle kanten dat dit de normale manier is waarop deze mensen met andere mensen omgaan.
Ik ben er nooit op uit geweest om deze mensen op wat voor manier dan ook het vel over de neus te halen. Het enige wat ik wilde was dat zij hun WA of hun koetsiersbewijsverzekering zouden inschakelen (en dan niet door te zeggen dat ze niet schuldig zijn e.d. Het was voldoende geweest om bij de verzekering aan te geven dat er een onvoorzichtige situatie was ontstaan waar zij mede schuldig aan waren)

Waar we al bang voor waren is nu gebeurd.
Het wordt nu een welles nietes gedoe en ik heb besloten dat ik chiquer ben dan de tegen partij en ik ga mij daar niet in laten meeslepen....
Ik ben wel heel erg teleurgesteld. En de reacties om mij heen geven aan dat ik mij niet onredelijk opstel.
Ik geloof gelukkig in komische gerechtigdheid en dus zullen ze krijgen wat ze geven (en ik geloof dat je terugkrijgt in 3-voud wat je geeft) !!
Ik wens ze er veel plezier mee..

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:14

Balen zeg!! Wat een kleine moeite kan doen.. Zij zijn toch verzekerd ervoor.. Wat maakt t dan nog uit denk ik dan,, nou succes

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:17

Erg jammer dat het zo moet lopen, maar verstandig dat je zelf zo wijs bent Y;(
Karma is a bitch }> !

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:15

Interessant om de uitkomst van het conflict te lezen, bedankt voor deze update.
Ik moet overigens zeggen dat deze afloop me niet verbaast.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:22

jammer dat het zo moet gaan hier heb je immers een verz voor .
als mij het was over komen [ik zou me ten eerste niet zo aso gedragen als ik zie dat eeen paard bang is zou ik stoppen en het paard er veilig langs laten .]
zou ik zelf aan bieden het via de verz te laten gaan .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:29

Verzekeringen zijn in tegenstelling tot wat veel mensen (zoals bovenstaande poster) schijnen te menen géén liefdadigheidsinstelling. Als de verzekerde in kweste (in dit geval de menner) niet aansprakelijk wordt gesteld voor de geleden schade dan zal zijn verzekering niet uitkeren.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:54

nee maar als je wel degelijk schuld hebt maar het ontkend vind ik je een smeerlap !
en heb je schuld al kan het helaas niet bewezen worden
ik ga niet uit liefdadigheid me schuld op me nemen .
maar als je fout zit hoor je dit wel te doen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:59

Een verzekeraar keert inderdaad alleen uit als er aansprakelijkheid kan worden vastgesteld.

Vervelende is dat een verhaal altijd 2 kanten heeft en dat niet altijd kan worden vastgesteld hoe de situatie daadwerkelijk is geweest.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:07

Kuggur schreef:
Verzekeringen zijn in tegenstelling tot wat veel mensen (zoals bovenstaande poster) schijnen te menen géén liefdadigheidsinstelling. Als de verzekerde in kweste (in dit geval de menner) niet aansprakelijk wordt gesteld voor de geleden schade dan zal zijn verzekering niet uitkeren.

even.... ze zijn aansprakelijk gesteld. Ik heb zelfs foto's gemaakt van de situatie met 'stand-in's (want mijn paard was er niet meer zo voor te porren) er zijn getuigen verklaringen die hebben gehoord dat de passagier aan mij heeft uitgelegd wat er is gebeurd (dat zijn dus 2e lijn verklaringen).
Zij hebben een gevaarlijke situatie in de hand gewerkt waar zij op zn minst verantwoordelijk voor zijn ! Ik heb hier niet omgevraagd.
En ik heb een rekening gekregen van € 6.300,00 ! Zij zijn aansprakelijk gesteld voor dat bedrag dat mijn verzekering niet dekt.
Maar xxx vindt dat zij makkelijk daar kunnen rijden. (het lukt mij niet op foto's te uploaden want dan kan ik laten zien dat er nog geen fiets tussen past) en volgens hun heeft de hond niet geblaft (en dat liegen zij pertinent)

Maar het is mijn woord tegen die van hun. En in Nederland is het wie eist die bewijst...
Het is gewoon geen eenvoudige kwestie..
maar asociaal is het wel !
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-09-13 22:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:09

Ik snap het nog niet helemaal. Jij hebt hen aansprakelijk gesteld, maar zij zetten dat niet door naar hun verzekering? Ze doen er eigenlijk helemaal niks mee?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:15

De aanspanning mag al helemaal niet op het fietspad....

aanvechten zeg ik. want de aanspanning behoort zich gewoon op de weg te bevinden. ( en eventueel op menpaden). Ik heb altijd geleerd gekregen dat als fietspaden zeker niet zijn bedoeld voor aanspanningen. En als je niks anders kan omdat er een grotere weg is met hoge snelheden, betekend dat voor een aanspanning een andere weg nemen...

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:18

Anoeska schreef:
Ik snap het nog niet helemaal. Jij hebt hen aansprakelijk gesteld, maar zij zetten dat niet door naar hun verzekering? Ze doen er eigenlijk helemaal niks mee?

Zij hebben hun verzekering (via het koetsiersbewijs) ingeschakeld maar zij hebben hun verzekering aangegeven dat zij NIET schuldig zijn en dat de hond NIET heeft geblaft. Tja dan is het logisch dat hun verzekering afwijst.
En ik heb allerlei argumenten aangevoerd (met de foto's en de getuigenverklaringen) maar omdat de Fam. XXXX blijft volhouden dat zij niet schuldig zijn en er niet is geblaft, ben ik helemaar nergens..
Mijn woord tegen die van hun

Zij hadden kunnen aanvoeren dat er een onvoorziene situatie is ontstaan waardoor er schade is geweest. Dan had de verzekering vast anders gereageerd. Maar dat hebben zij niet gedaan.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 17-09-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:18

kan iemand mij uitleggen hoe ik foto's invoeg ?? dan kan ik laten zien wat ik bedoel..

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:29

Ik weet dat dit een ouder topic is maar wilde toch nog even op het schuld gedeelte reagaren.

De aanspanning had niet op het fietspad mogen rijden, maar jouw bijrijder moocht dat ook niet. Hier zitten ze dus beide fout.
Vanwege het gebrek aan ruimte besloot jouw bijrijder om te keren. De aanspanning is in normale stap verder gestapt. Hier lijkt mij niks verkeerds aan.
Het blaffen van de hond is ook niet iets wat heel vreemd is, dat doen honden tenslotte.

Ik ben van mening dat jouw bijrijder niet het verkeer in had moeten gaan met een paard dat zij niet onder controle heeft.
Ze had ook ander groter verkeer tegen kunnen komen....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:31

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:33

Maar goed, dan is het dus zo dat de verzekering op basis van de informatie van de andere partij, en op basis van informatie van jou, de zaak bekeken hebben. En aangeven dat zij niet aansprakelijk zijn. Waarom denk je dan toch dat zij wel Wettelijk Aansprakelijk zijn?

En je rechtsbijstandverzekering, wat zegt die er van?
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 17-09-13 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:34

KingYasFenn schreef:
De aanspanning mag al helemaal niet op het fietspad....

aanvechten zeg ik. want de aanspanning behoort zich gewoon op de weg te bevinden. ( en eventueel op menpaden). Ik heb altijd geleerd gekregen dat als fietspaden zeker niet zijn bedoeld voor aanspanningen. En als je niks anders kan omdat er een grotere weg is met hoge snelheden, betekend dat voor een aanspanning een andere weg nemen...

En jij denk dat je als ruiter wel op een fietspad mag rijden?

Misschien verstandig je eerst eens ergens in te verdiepen voor je begint te roepen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:54

Tja hoe vervelend ik het ook vind voor je ts, ik snap wel dat het hierop uitgedraaid is. Had net als kuggur niets anders verwacht. Deel die mening en die an miranda dvg.
Als ik met mijn aanspanning buiten rijd en een ander zijn paard schrikt ervan en krijgt een ongeluk, dan ga ik daar ook niet zomaar mijn verzekering voor inzetten, omdat ik nou eenmaal verzekerd ben.

Ik ben er niet bijgeweest en snap heel goed dat en zo'n rekening, en het gevoel erbij niet tof is, maar ik blijf erbij dat ik ook vind dat de schuld niet volledig bij de aanspanning ligt, dat had wel zo geweest als het span bijvoorbeeld tegen jouw paard was aangereden, dan ben je gewoon aansprakelijk. Er had ook een politiemotor over het fietspad kunnen komen met een achtervolging, of 30 wielrenners met veel kabaal.

Ik vind niet dat je het schrikken van je eigen dier onder een ander zijn verantwoordelijkheid kan schuiven, dan had ik de afgelopen 20 jaar al een hoop mensen aansprakelijk kunnen stellen als ik schade had opgelopen. Dus hoe vervelend de situatie ook is, ik had als eigenaar niet anders gereageerd denk ik, afgaande op dit verhaal. Want ik vind niet dat mijn verzekering hoeft te betalen omdat een ander zijn paard schrikt en daardoor letsel oploopt, tenzij dat echt mijn schuld is, wat ik in deze situatie niet vind.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:44

Het moet me even van het hart dat ik het niet netjes vindt om deze mensen bij naam te noemen op een openbaar forum. Ik snap je frustratie maar zo schendt je hun privacy vind ik.

Volgens mij had ik het al eerder gezegd in dit topic maar is er geen mogelijkheid om je bijrijdster aansprakelijk te stellen? Zij heeft een inschattingsfout gemaakt. Natuurlijk ben je als eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk voor je paard maar als iemand iets doet waardoor jouw paard beschadigd raakt is die niet per definitie totaal niet verantwoordelijk. Als zij deels aansprakelijk zou worden gesteld kan je tenminste een deel van je kosten terug krijgen want die liegen er niet om.

Of de hond al dan niet geblaft heeft? Jij hebt het van horen zeggen. Hoe weet je dat je bijrijdster wel de waarheid spreekt. Als ik in haar schoenen zou staan zou ik me knap schuldig voelen naar je paard en naar jou toe. Ik ken haar niet en wil haar zeker niet beschuldigen maar ik zou het me wel afvragen als ik jou zou zijn.

Deze mensen hebben toch geen enkele reden om te liegen of aansprakelijkheid te ontkennen? Het is verzekeringswerk en zij zullen er geen boterham minder om eten. Daarom vraag ik me af wie hier de waarheid spreekt, menner of bijrijder.