zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:05

sflj schreef:
Je moet gewoon zorgen dat je je rijbewijzen en spullen voor elkaar hebt. En helemaal met het vervoer van paarden, zoek je toch niet steeds de grenzen (van de wet, voertuig, rijbewijs, whatever) op? Dan wil je toch op safe spelen?
Daarin moet ik bokker huertecilla gelijk geven; mensen willen zo graag met hun paard op pad en zoeken dan maar de goedkoopste / eenvoudigste manier om dat voor elkaar te krijgen. Maar of dat ook verantwoord is voor het paard, henzelf, de andere weggebruikers....

Wat ik wil zeggen; zorg voor een fatsoenlijke combinatie van voertuigen. Een deugdelijke trailer, een dikke auto er voor, een chauffeur met de benodigde papieren én de ervaring om met die voertuigen + levende have te rijden!
Heb je al die dingen niet? (tot je beschikking) Doe dan je paard, je omgeving en jezelf een plezier en blijf thuis!

Helder +:)+

Daar ben je zélf verantwoordelijk voor en niet ´Ikke´ die vindt dat het allemaal makkelijk kan als je maar genoeg vermogen hebt.

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:02

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:20

Moni_Q schreef:
Kreeg laatst een x via twitter een handige link om te checken welk rijbewijs je waarvoor nodig hebt.

http://apps.politieacademie.nl/rijbewijs/

Daar zou eigenlijk een stickie van gemaakt moeten worden, of op z'n minst in de Wiki gezet worden.

Asciugamano

Re: zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:51

Ik vraag me af of die wel klopt.
Wanneer de auto een TMM van 3499kg heeft en de aanhanger 3499kg, zou dat volgens deze site nog met slechts B rijbewijs kunnen?!

Moni_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:24

sflj schreef:
Wanneer de auto een TMM van 3499kg heeft en de aanhanger 3499kg, zou dat volgens deze site nog met slechts B rijbewijs kunnen?!

Zou je zeggen van wel..

De tweet is geplaatst door politie Nederland
Dit is de exacte tweet

Politie Nederland ‏@Politie 5 november
De #rijbewijsapp. Alle antwoorden op welke #rijbewijscategorie nou nodig is voor een voertuig. Geldt pas na 19/01/2013. http://apps.politieacademie.nl/rijbewijs/

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:31

Huertecilla schreef:
sflj schreef:
Je moet gewoon zorgen dat je je rijbewijzen en spullen voor elkaar hebt. En helemaal met het vervoer van paarden, zoek je toch niet steeds de grenzen (van de wet, voertuig, rijbewijs, whatever) op? Dan wil je toch op safe spelen?
Daarin moet ik bokker huertecilla gelijk geven; mensen willen zo graag met hun paard op pad en zoeken dan maar de goedkoopste / eenvoudigste manier om dat voor elkaar te krijgen. Maar of dat ook verantwoord is voor het paard, henzelf, de andere weggebruikers....

Wat ik wil zeggen; zorg voor een fatsoenlijke combinatie van voertuigen. Een deugdelijke trailer, een dikke auto er voor, een chauffeur met de benodigde papieren én de ervaring om met die voertuigen + levende have te rijden!
Heb je al die dingen niet? (tot je beschikking) Doe dan je paard, je omgeving en jezelf een plezier en blijf thuis!

Helder +:)+

Daar ben je zélf verantwoordelijk voor en niet ´Ikke´ die vindt dat het allemaal makkelijk kan als je maar genoeg vermogen hebt.

Op zich mee eens, maar ervaring komt ook niet zo maar uit de lucht vallen :+ Je moet toch altijd een eerste keer op pad met de combi. Ik heb mijn E en hoop binnenkort een auto te kopen die een trailer mag trekken, ik heb geen ervaring met een paard in de trailer maar zal me er toch aan moeten wagen (en ja ik vind het nu al spannend :') ) Dus papieren en materieel moet absoluut in orde zijn, ervaring krijg je pas in de praktijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:17

Zou mooi zijn wanneer je die ervaring kon opdoen met iemand naast je die wél die ervaring heeft. Wanneer je dat niet hebt, wees in ieder geval heul voorzichtig! ;)
Mijn vriendin heeft 4 jaar geleden d'r E gehaald en als we samen weggaan, rijdt zij. Ik geloof dat ze tot nu toe nog nooit alleen met d'r paard op pad geweest is. Al denk ik dat dat nu wel zou kunnen. Maar ik denk dat dat een goede manier is. Je weet nou eenmaal niet wat je niet weet. Ook al heb je het rijbewijs. (die instructeurs hebben vaak nog nooit een paard van dichtbij gezien, laat staan dat ze weten hoe je er met een trailer mee moet rijden. ;) )

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:44

sflj schreef:

Bij TMM gaat het om de totale combinatie.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:08

fatal_flower schreef:
sflj schreef:

Bij TMM gaat het om de totale combinatie.

In de link niet. (heb je hem geprobeerd?)

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:12

Ja, dat heb ik geprobeerd, ik ging er automatisch al van uit dat het bij TMM om het totaal gaat. Dat hebben ze er inderdaad niet duidelijk bij gezet :n

EDIT
Ik was dus al bekend met onderstaande info van de site van de rijksoverheid:
Aanhanger voorttrekken met rijbewijs B
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (massa leeg voertuig + laadvermogen).

Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dat is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:33

Precies! En deze info strookt dus niet met die op de 'zogenaamde' politie app. ;)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 01:38

Remy schreef:
Hahaha, Ikke, daar valt geen speld tussen te krijgen :D

.

Jawel hoor, lees al enige jaren mee op bokt, en het valt mij op dat vooral Ikke vreselijk veel info geeft die voor geen meter klopt. Geen paardenverstand en geen auto verstand.

Want Ikke reed ooit met zijn kleine auto gewoon de trailer. En koopt ook vreselijk ongezonde paarden, want zijn juf kan wonderen verrichten......

nivera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 03:36

Hoi
Weet hier iemand toevallig hoe je je kogeldruk meet/controleert?

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 07:56

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:01

Ik heb alles gelezen en nog snap ik er niks van.
Als mijn Leeg gewicht bijvoorbeeld 740 kg is en mijn laadvermogen 1260 kg dan mag mijn paard 520kg wegen?
En wat moest dan ookal weer de auto wegen?

En hoe moet ik nou weten wat mijn paard weegt? Kan je die op zo'n auto/vrachtwagen weegschaal zetten die hier in de buurt staan? :-P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:23

Nohra schreef:
Ik heb alles gelezen en nog snap ik er niks van.
Als mijn Leeg gewicht bijvoorbeeld 740 kg is en mijn laadvermogen 1260 kg dan mag mijn paard 520kg wegen?
En wat moest dan ookal weer de auto wegen?

En hoe moet ik nou weten wat mijn paard weegt? Kan je die op zo'n auto/vrachtwagen weegschaal zetten die hier in de buurt staan? :-P

Wacht even, nu moet je heel goed opletten welke term je waar gebruikt,
Leeg gewicht + laadvermogen = toegestane maximale massa.

Als jij daadwerkelijk 1260kg laadvermogen hebt, dan heb je waarschijnlijk een tweepaards trailer. Immers, conform bovenstaand geldt: 740+1260=2000kg en dat is wat voor de meeste tweepaards trailers geldt.
In dat geval zul je altijd een extra rijbewijs nodig hebben. Als je het goed bij elkaar zoekt, zou je met rijbewijs B+ uit kunnen maar in de praktijk zul je vrijwel altijd B-E nodig hebben.

Wanneer echter je TMM 1260kg is, dan geldt inderdaad dat je laadvermogen nog 520kg is: toegestane maximale massa - leeg gewicht = laadvermogen; 1260kg - 740kg = 520kg.
In dit geval mag je de trailer trekken met een B-rijbewijs MITS de toegestane maximale massa van de auto niet hoger is dan 2240kg, immers: 2240 + 1260 = 3500kg.

Aansluitend komt de vraag: kan en mag die auto het FEITELIJKE gewicht (dus trailer + daadwerkelijke lading) ook trekken.

Om te weten wat je paard weegt, zet je je paard op de weegbrug. De meeste veevoerbedrijven hebben er wel eentje en als je het netjes vraagt, mag je vaak wel even op de brug met je paard.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:35

Wel, ik heb de app gebruikt en ik mag volgens deze link met mijn B rijbewijs mijn trailer trekken. Maar ik snap er nog steeds weinig van (wel hele topic gelezen)

Auto (lichter dan 1800kg) mag 1600 kg trekken, 2 paards trailer van pak 'em beet 750kg en 1 paard van 550kg, dan kan dit toch?
Om straks beide paarden mee te nemen op wedstrijd ga ik wel BE halen deze zomer.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:16

Die app geeft niet (altijd) het juiste antwoord. ;)
Een tweepaardstrailer heeft al gauw een TMM van 2000kg. Met een auto van 1800kg heb je aan alleen B sowieso niet genoeg. Wat is de TMM van de auto?

nivera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:00

Thnx Sander is wel logisch maar ik had het nog nooit gezien.

B rijbewijs is heel simpel. Om te kijken of je een E achter B nodig hebt voor een trailer, moet je het maximaal, ik herhaal maximaal toegestane massa van de trailer en auto bij elkaar optellen. Dus niet hetgeen wat je daadwerkelijk laad. En dat mag niet boven de 3500kg uitkomen, het gaat er dus niet om wat je laad, want ook met een lege trailer mag je niet rijden als de maximaal laad vermogen vd trailer en de auto bij elkaar boven de 3500 komt
Als je een tweepaardstrailer hebt moet je gewoon E achter B hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 07:20

nivera schreef:
Thnx Sander is wel logisch maar ik had het nog nooit gezien.

B rijbewijs is heel simpel. Om te kijken of je een E achter B nodig hebt voor een trailer, moet je het maximaal, ik herhaal maximaal toegestane massa van de trailer en auto bij elkaar optellen. Dus niet hetgeen wat je daadwerkelijk laad. En dat mag niet boven de 3500kg uitkomen, het gaat er dus niet om wat je laad, want ook met een lege trailer mag je niet rijden als de maximaal laad vermogen vd trailer en de auto bij elkaar boven de 3500 komt
Als je een tweepaardstrailer hebt moet je gewoon E achter B hebben.

Mag ik nu zeuren in de theoretische marge? Die laatste zin is namelijk niet correct als je letterlijk de wet gaat volgen.

Er gelden namelijk twee regels:
1) de auto moet het daadwerkelijke gewicht van de (geladen) trailer kunnen en mogen trekken.
2) de chauffeur moet over het juiste rijbewijs beschikken.

Men neme een oude Fiat Panda, TMM 1190kg, mag 800kg aan de haak hebben. Tweepaards trailer, leeggewicht 750kg, pak stro 25kg, TMM 2000kg. Dit is, voor zover ik tot op heden heb kunnen achterhalen, een legale combi op B-rijbewijs!!

Immers: TMM auto + TMM trailer = 1190 + 2000 = 3190kg. Blijft dus onder de grens van 3500kg.
Trailer 750kg + pak stro 25kg (tegen de achterklep om de kogeldruk te compenseren) = 775kg. Blijft onder de toegestane 800kg en de kogeldruk blijft beneden de toegestane 50kg.

Proof me wrong, maar dan wel met de wet in de hand. Wat Bokt vindt, heb ik geen boodschap aan.
Of dit verantwoorde acties zijn, laat ik me niet over uit; het gaat mij in deze om wat de wet ervan vindt. Zeuren in de theoretische marge dus, zoals ik ook begon!

nivera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 07:52

Oké als dat zo is dan mag dat wel. Ik weet niet wat een fiat panda mag en kan trekken. Ik zou het iig nooit doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 07:57

nivera schreef:
Oké als dat zo is dan mag dat wel. Ik weet niet wat een fiat panda mag en kan trekken. Ik zou het iig nooit doen.

De Panda kan en mag het trekken (ik heb er eentje en het zijn echte cijfers van een echte Panda), maar zoals gezegd, of het in de praktijk ergens over gaat, is een ander verhaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:11

nivera schreef:
Hoi
Weet hier iemand toevallig hoe je je kogeldruk meet/controleert?

Meet de hóógte.
Een paardentrailer is een tandemasser :)*
Het gaat dus om de relatieve hóógtes van kogel en kop!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:47

een trailer is geen tandemasser had ik begrepen omdat de assen zo dicht op elkaar zitten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:53

Dan heb je dat niet goed begrepen. ;)