Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:07

doom schreef:
en?? ;)

Hee, effe geduld; mag het lieve kind nog even thuis komen }:)

doom

Re: Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:09

Het had gekund dat ze nu al thuis was... sorry mam .. O:) haha

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:06

Ben helaas gezakt, heb door de zenuwen en aantal stomme fouten gemaakt |( :(
Volgende keer beter......

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:12

aah jammer! Maar helaas,volgende keer beter! Ik had de eerste keer door de zenuwen ook stomme fouten gemaakt.. En de 2e keer was ik al een stuk minder zenuwachtig omdat ik een beetje wist wat ik kon verwachten.. Nu de 3e keer nog haha!

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:21

@ Conny_
3 keer is scheepsrecht, dan lukt het zeker!!!
Weet je al wanneer je weer opmag!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:28

Ik heb besloten mijn auto voor 60 euro terug te laten keuren, zodat de combi < 3500 kg :D, geen E voor mij dus

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:43

ninne1 schreef:
@ Conny_
3 keer is scheepsrecht, dan lukt het zeker!!!
Weet je al wanneer je weer opmag!

Ja de 23e.. ik zal nu maar alvast beginnen met die valeriaan :+

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:20

Hihihi...... misschien verstandig :+ :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:24

Arabesk schreef:
Ik heb besloten mijn auto voor 60 euro terug te laten keuren, zodat de combi < 3500 kg :D, geen E voor mij dus

wat voor auto heb je ervoor dan? en 2 paards?

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:08

@ doom sorry voor mijn late reactie. Lees dat je het gehaald hebt, gefeliciteerd!!
Ze bestaan gelukkig nog wel, leuke examniators :D

Iedereen die nog moet veel succes gewenst!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:15

Ik ben net gezakt ;(

Vet balen! Ik vond het zelf eigenlijk best wel goed gaan. Instructeur had er ook vertrouwen in. Had alleen de pech dat er nog iemand van het CBR mee reed. Mn eerste opdracht,keren (bochtje over rechts), ging eerst vet goed, alleen toen zou ik hem nog even recht zetten voordat ik er weer uit reed en toen zij die examinatrice 'Heb je door dat er iemand op je staat te wachten'? Maar die stond recht achter mij dus kon ik amper zien. En toen reed ik dus de straat uit.. zo weer naar rechts (waar ik ook vandaan kwam.. :roll: ) Beetje dom dus.

Rijden ging verder wel erg goed.. maar goed... dan gooien we dr maar nog eens 500 euro tegen aan! Duur grapje zo :roll:

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:26

Ik ga ook voor mijn E! Naja, nog niet helemaal bijna :o Ik wil volgend jaar April gaan lessen :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:13

Jeetje wat balen Debbie! zakken er veel zeg!
het is tegenwoordig allemaal niet meer zo makkelijk merk ik al :n
500 euro?? is teveel van het goede hoor :j Ik was incl 3 lessen en herexamen 350 euro kwijt.
maar het is en blijft idd een duur grapje

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:14

ik kreeg trouwens net al een smsje dat mijn rijbewijs al klaar ligt :D

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:15

Voor drie lessen + herexamen ben ik denk ik al wel weer 377 euro kwijt. Dan tussen door misschien nog even twee uurtjes.. Zit je zo richting de 500.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:22

Je moet niet tussen door doen joh! Je weet toch hoe het werkt.
Ik had een maand tussen mijn examen en herexamen in. Mijn instructeur gaf mij het advies lekker zelf te gaan oefenen met eigen auto en trailer. en steeds maar kort 20 min goed is goed.
Afgelopen zaterdag 2 uurtjes les gehad en voor mijn examen weer een uur en toen gewoon goed afgereden gaat jou ook lukken. :D

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:25

oh, wat balen debbie, volgende x beter

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:02

Volgende keer beter.

Of neem wat extra lessen om net even die puntjes te oefenen en je een wat zekerder gevoel te geven.

Mijn instucteur wil dat ik examen aan vraag, ik heb er zelf nog niet zo'n gevoel bij van ik kan het al, Hoor dat de exameneisen best wel hoog zijn: als je de weg opdraait en niet genoeg doorrijd en de auto achter jou moet zijn gas loslaten, dan ben je al gezakt, omdat je niet assertief genoeg rijd.
Of ik moet de achterkant van de trailer (aanhanger) 13 meter voor de bosjes stilzetten, zelf dus gaan berekenen en als ik 50cm verder rijd, dan ben ik gezakt...

Pff vind het maar wat moeilijk allemaal hoor. Maar ik heb alle tijd en doe het rustig aan. Het ging al beter als vorige week. Ik heb nu 5 lessen (5 uur) gehad. 1 uur = 1 les.
Verwacht dat ik wel uitkom op iets van 15, dus het loop ook financieel wat hoger. Maar als ik het heb is het ook voor de rest van mijn leven en vind ik het de investering wel waard!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:52

Ik had vandaag voor de 2de keer een dagcursus. Heb de afgelopen weken veel geoefend met bochtje achteruit en als ik met trailer op stap ging (combi die precies met B mag) goed gelet op mijn kijkgedrag enzo. Vandaag dus nog ruim 5 uur les en vanmiddag om 2 uur examen. Ik had dezelfde instructeur als de vorige keer en die merkte gelukkig al direct verschil, de bochtjes achteruit (waar ik vorige keer op gezakt was) gingen nu ook eigenlijk vrijwel feillioos, tuurlijk wel eens niet helemaal in het midden bij het aandokken, of een keer rechttrekken, maar niet meer zoals vorige keer scharen, op de andere weghelft terecht komen e.d.

Tijdens het examen wilde de examinator eigenlijk speciaal voor mij een fictief paard op gaan halen bij de manege en daar dus bochtje achteruit doen. Het was daar echter megadruk en dus geen ruimte. Ik verwachte dat we dat dus elders zouden gaan doen... We reden wat rond door vooral veel drukke straatjes, even tussendoor ergens de hellingproef en weer verder en ineens zie ik tot mijn schrik dat we alweer terug bij het CBR waren :oo Dus geen achteruit gehad, helemaal niet. Jemig, ik vroeg me af of ik werkelijk zo slecht gereden had dat hij dat niet eens meer wilde zien :o Vervolgens moest ik de wagen niet achterom rijden maar recht voor de deur van het CBR langs de kant van weg zetten. Ik was echt een beetje verward maar uiteraard braaf gedaan, moest ik daar nog een stuk recht achteruit, niet eens tot een bepaald punt ofzo, gewoon even laten zien dat ik ook achteruit kon :+ Vervolgens mocht ik na een meter of 10 / 15 stoppen, kreeg een hand en werd gefeliciteerd met het behalen van mijn rijbewijs! Ik kon alleen nog maar dankjewel stamelen, was echt een beetje van de wap, ene moment nog ervan overtuigd dat het blijkbaar echt heel slecht was en het volgende moment nog effe een stukje achteruit en geslaagd :oo *\o/* Dit examen viel me dus reuze mee! We waren ook echt met een dik half uur weer terug terwijl het examen eigenlijk 55 minuten duurt. Tijd voor taart dus! :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 00:19

Mag ik jullie wat vragen ?

Ik zit te twijfelen of ik voor mijn BE wil gaan. Er staat me namelijk iets van bij dat een tijd terug er bekend werd dat BE over paar jaar word afgeschaft en dat je dan met B ook trailers mag rijden.
Iemand enig idee of dit klopt ? En zo ja vanaf wanneer dat dan ingaat ?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:55

Amable schreef:
Jemig, ik vroeg me af of ik werkelijk zo slecht gereden had dat hij dat niet eens meer wilde zien :o

Heel herkenbaar! ik moest hem ook gewoon voor bij het CBR zetten en hoefde niet af te koppelen (terwijl mij verteld was dat dat wel moest) dus ik dacht, neeeee he... maar ook gewoon glansrijk geslaagd!

Gefeliciteerd he :D

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:36

Jullie krijgen jullie BE praktisch cadeau.

Hier heb je maar 2 systemen :ofwel met begeleider zoals vader ofzo maar zeer moeilijk haalbaar want geen oefenterrein.
Ofwel rijschool 8 u les ==> 750 € Was de eerste keer niet geslaagd. Heb voor herexamen + 1 u les 210 € mogen bijbetalen. Lekker 1000 € betaald voor rijbewijs.

Wij moeten echt op een oefenterrein achteruit rijden tussen lijnen, helemaal vooruit, terug achteruit, parkeren achteruit tussen hekkens op 30 cm van laadbrug. Dan afkoppelen, vooruit met auto, helemaal achteruit, terug vooruit en achteruit parkeren voor trailer. Terug aankoppelen en dat is het.
Daarna nog 30 min. op de weg.

Maar heb het gelukkig gisteren wel gehaald :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:58

Ik heb hem gister ook gehaald, in 1 keer *\o/* Heb 6 uurtjes les gehad (3x2 uurtjes) en examen na de laatste 2 uur les. Eerst wat theorie (eigenlijk moet je gewoon de auto- en aanhangerpapieren begrijpen), toen rijden. We zijn door allemaal krappe straatjes gegaan met heel veel bochtjes en heuvels. Heb 1 keer moeten keren mbv een zijstraatje en een hellingproef (die ik helemaal niet geoefend heb tijdens les :D). Was wel heel blij dat ik het in 1 keer gehaald heb, ik heb 460 betaald (incl examen) en vond dat wel weer genoeg :D Overigens duurt het examen maar een half uurtje ongeveer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:12

Siddieqje, qua inhoud verschilt dat niet eens zoveel. Wat jullie op een oefenterrein doen dat moeten wij gewoon op de weg doen. Je begint dan ook met aankoppelen van de trailer. Auto staat ergens anders en dan moet je hem zelf netjes bij de trailer brengen.

Voor de mensen die hun E niet willen halen omdat het toch binnenkort veranderd raad ik ze aan om het toch te doen. Je leert toch wat handige en praktische dingen over omgaan met de trailer (ook met achteruit rijden).

Merk zelf dat als je in praktijk vaker met de trailer op pad bent dat het dan vanzelf beter gaat en dat je ook beter weet waar je op moet letten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:30

Ik kan overigens niets vinden over het eventueel afschaffen van het E-rijbewijs. Dat is even ter sprake geweest, omdat nederland het kennelijk anders regelt (lees: meer regeltjes heeft :D) dan andere landen in de EU, echter op dit moment worden er naar mogelijkheden gekeken dat andere landen binnen de EU zich gaan aanpassen naar de vreemde maatstaven van Nederland 8)7