Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Paard gekocht bij handelsstal met onzichtbare gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:12

waarom zou de handelaar niet de waarheid spreken?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:29

Dat weet je nooit Stef, misschien is het een goede (eerlijke) handelaar maar hij kan ook een oplichter zijn. Ik ken hem niet, dus ik kan daar niet over oordelen.
Dat TS een onduidelijk verhaal hier heeft neergezet en niet slim heeft gehandeld, lijkt mij duidelijk.
Hij had het paard moeten laten keuren en nadat er klachten kwamen, had hij een duidelijke diagnose moeten laten vaststellen door de DA.
Vast staat in ieder geval, dat het een raar verhaal is met waarschijnlijk het paard die de dupe is.
Immers hij is kreupel en er is geen duidelijke diagnose gesteld.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:39

superwoman schreef:
Narya schreef:
Kijk, het verdient niet de schoonheidsprijs, de manier waarop er met dit paard omgegaan wordt.. maar het is niet het eerste noch het laatste paard dat om lichamelijke gebreken teruggedaan wordt. Het enige wat TS te verwijten valt imo, dat er geen gedegen onderzoek wordt gedaan naar het hoe en het wat.

1)Het niet onderzoeken van de zogenaamde "lichamelijke gebreken", want tot nu toe is het helemaal niet duidelijk waarom dit paard kreupel is.
Dit paard is pas na 3 weken kreupel geworden, dus dat lijkt mij niet iets wat de handelaar had kunnen weten. Beetje voorbarig om het paard terug te willen geven op lichamelijke gebreken.
2)niet voldaan hebben aan het onderzoeksplicht
3)handelaar uitmaken voor oplichter terwijl hier geen bewijs voor is en zelfs geen aanleiding :n
4)schadevergoeding vragen???? 8)7

kan er denk nog wel wat vinden waarbij de ts wat te verwijten valt...

Ik bedoel niet te zeggen dat de TS niets te verwijten is bij de aankoop, maar in de manier van omgaan met het paard. Ervoor werd gesteld dat als de TS geen echte band met het paard heeft, omdat hij er blijkbaar ten koste van alles vanalles wil. Ik verwijt hem niet dat hij een paard dat niet langer aan zijn eisen voldoet niet wil houden (in het geval dat het paard daadwerkelijk HKO heeft), alleen de manier waarop (het niet onderzoeken van of er daadwerkelijk iets aan de hand is), daar ben ik het niet mee eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:47

Electra63 schreef:
Dat weet je nooit Stef, misschien is het een goede (eerlijke) handelaar maar hij kan ook een oplichter zijn. Ik ken hem niet, dus ik kan daar niet over oordelen.
Dat TS een onduidelijk verhaal hier heeft neergezet en niet slim heeft gehandeld, lijkt mij duidelijk.
Hij had het paard moeten laten keuren en nadat er klachten kwamen, had hij een duidelijke diagnose moeten laten vaststellen door de DA.
Vast staat in ieder geval, dat het een raar verhaal is met waarschijnlijk het paard die de dupe is.
Immers hij is kreupel en er is geen duidelijke diagnose gesteld.

Klopt, maar moet je er maar standaard vanuit gaat dat een handelaar een slechte handelaar is? Bij mij is iemand onschuldig tot het tegendeel bewezen is, en niet andersom

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:54

Narya schreef:
Ik verwijt hem niet dat hij een paard dat niet langer aan zijn eisen voldoet niet wil houden (in het geval dat het paard daadwerkelijk HKO heeft), alleen de manier waarop (het niet onderzoeken van of er daadwerkelijk iets aan de hand is), daar ben ik het niet mee eens.

Ik verwijt hem dat wel, juist omdat hij het dier pas 3 a 4 weken in bezit heeft én er helemaal niet duidelijk is of en waarom het paard niet aan zijn eisen voldoet (ivm het HKO?) Vind het belachelijk dat er nog wordt gesproken over een HKO, omdat het slechts een wilde gok kan zijn zolang er geen foto's zijn genomen.
Een paard is een levend wezen, geen ding! Je moet je vooraf goed beseffen dat hij ziek en kreupel kan worden. Als dat relatief snel na de koop gebeurd is dat zuur, maar daar kan het paard niks aan doen. Het paard terug geven is imo eigenlijk wel prima, beter dan eigendom blijven van de ts

En nee, ik ben ook geen fan van handelaren in de lagere prijskllasse, juist omdat er vaak paardjes verkocht worden met (lichte) gebreken en onervaren mensen die kopen wat in de meeste gevallen niet ten goede komt van de paardjes.
Hier weer een prima voorbeeld van!

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:46

Als ex-paardenspeurder moet ik toch even reageren. Tot zover ik kunnen lezen heb is nergens een naam genoemd, hoe kunnen Bokkers dan de handelsstal inlichten. Er zijn goede en inderdaad slechte handelaars, maar zou mij nooit mengen als bokker om in deze zaak, eventjes voor rechter te spelen, zeker als je de zaak niet zelf persoonlijk kent. Ik kan ook begrijpen dat die TS een andere naam aanneemt en vraagt om het topic te sluiten. Ik vermoed dat die TS op zoek was naar meer gedupeerden en de volle laag krijgt. Kan iedereen zeggen "ik koop altijd een paard, eerst gekeurd, in het bezit van chip, paspoort, mutatiedocument" ik vermoed als ik 100 eigenaars dit vraag, dat zeker de helft zegt : "Wat is een mutatiedocument"
Ik raad TS dan ook aan, ga naar een advocaat en die zal zeggen welke rechten en plichten U heeft.
Moesten alle paarden in Belgie, voor zover dit paard beschikt over een Belgische chipnummer, geregistreerd zijn zoals het moest zouden er ten eerste al geen problemen zijn met de chipnummer.
Tot daar mijn frustratie, hoop dat er ook gedacht wordt aan het paard dat weer de dupe is, spijtig genoeg kan hij of zij niet spreken, en kan hij of zij niet naar Korbeek-Lo gaan om zijn documenten in orde te brengen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:00

En ik ga hier als stille meelezer op reageren.......
Goed lezen is een kunst Adri. En als je goed leest dan zie je dat verhaal TS aan alle kanten rammelt.
Zo is HKT onsteking nooit en te nimmer met een buigproef te constateren. Ook gaf Stef aan dat de TS in advertenties om meerdere gedupeerden had gevraagd, waarbij dus wel de stal wordt genoemd.
Een paard ongekeurd kopen en dan achteraf gaan piepen dat deze niet goed is en je er weer van al wilt. vind ik een big nono. Halverwege je naam veranderen en als het heet onder je voeten wordt om sluiting topic vragen, doet af aan geloofwaardigheid. of de handelaar eerlijk heeft gehandeld, kan ik niet voer oordelen. Het verhaal klinkt plausibel...de waarheid zal in het midden liggen. Is er een vervalsing van het chipnummer? Tja, een verschrijving is zo gebeurd.....

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:00

TS had links geplaatst van paarden die daar te koop stonden. Zo is lijkt mij de handelaar gevonden :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:02

Adri schreef:
Als ex-paardenspeurder moet ik toch even reageren. Tot zover ik kunnen lezen heb is nergens een naam genoemd, hoe kunnen Bokkers dan de handelsstal inlichten

Dan heb je niet goed gelezen :) Naam wordt genoemt + links van paarden die op een advertentie site aangeboden worden. Via die advertentie site is het doodeenvoudig om contact met de handelaar op te nemen. Daarbij speel ik ook helemaal geen rechter. Ik stel alleen iemand ervan op de hoogte dat zijn/haar naam door het slijk gehaald wordt.

Dat TS de volle laag krijgt is ook logisch, we hebben 100den keren verzocht of hij nu eens duidelijk het verhaal wilde doen, wát er nou precies aan de hand was. Echter, daar moeten we nog steeds op wachten, dus tja.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:05

stef schreef:
Adri schreef:
Als ex-paardenspeurder moet ik toch even reageren. Tot zover ik kunnen lezen heb is nergens een naam genoemd, hoe kunnen Bokkers dan de handelsstal inlichten

Dan heb je niet goed gelezen :) Naam wordt genoemt + links van paarden die op een advertentie site aangeboden worden. Via die advertentie site is het doodeenvoudig om contact met de handelaar op te nemen. Daarbij speel ik ook helemaal geen rechter. Ik stel alleen iemand ervan op de hoogte dat zijn/haar naam door het slijk gehaald wordt.

Dat TS de volle laag krijgt is ook logisch, we hebben 100den keren verzocht of hij nu eens duidelijk het verhaal wilde doen, wát er nou precies aan de hand was. Echter, daar moeten we nog steeds op wachten, dus tja.

inderdaad de naam is wel degelijk genoemd, en we wachten nog steeds op een reaktie van de TS
maar deze zal wel zoals verwacht uitblijven

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:24

Ben ik blind, Stef U heeft de handelaar achterhaald via advertenties maar niet dat TS op bokt.nl de naam genoemd heeft, spijtig ik ben blond en.........
Ik heb die advertenties niet gezien, dus.... maar ik dacht dat ik een harde tante ben, maar dit topic wordt enorm hard bekritiseerd.
Wat betreft de registratie, een handelaar mag geen Belgisch paard verkopen zonder chip, paspoort en mutatiedocument, vele kopers weten dat niet. Daarbij twee weken geleden hebben wij 2 loslopende paarden in onze weide opgenomen, Politie had geen chiplezer bij, hadden alleen een chiplezer voor honden (stel je voor) Geen enkele particulier heeft een chiplezer, paspoort was onderweg, neen paspoort en mutatiedocument moet aanwezig zijn in de handelsstal, bij controle een boete van 500,.. € of paard in beslag. Wat betreft hoefcatrol daar ga ik mij niet over uitlaten, daar ben ik niet voor bevoegd, maar een koopvereenkomst met verkeerd chipnummer ??????? Normaal zou de handelsstal dat moeten controleren hebben bij de verkoop in het bijzijn van de koper. Het is gewoon wraakroepend dat weinige personen op de hoogte zijn van de wettelijke bepalingen in Belgie.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:34

Ach, wij hebben ook wel eens een paard gekocht zonder keuring. Beestje was drie jaar, geen papier en 1500€ Ik denk dat je voor die prijs ook niet op de eerste rang moet willen zitten. Wel ben ik het eens dat niemand op mag lichten.

Adri, TS heeft echt ergens enkele advertenties geplaatst die door betreffende handelaar geplaatst zijn, ik denk inderdaad wel als je op die manier de handelaar 'vrij geeft' je ook wel iets duidelijker kunt zijn in je berichten als TS, maar goed TS is nieuw en weet wellicht nog niet hoe een forum werkt.
Wel vind ik het wat naief om een paard zonder keuring te kopen, als je het al doet moet je daarna dus ook niet meer aan komen met dat het paard van alles mankeerd.

TS als je DA echt denkt dat het paard HKO heeft zou ik juist wel foto's maken (tenminste van het been waaraan het paard kreupel liep) van een been een foto van het hoef katrol zal alles bij elkaar misschien 50€ kosten. Blijkt het paard nou echt HKO te hebben, dan heb je werkelijk een verborgen gebrek (HKO ontstaat namelijk niet binnen een maand), en dan kun je ook iets om het paard in te ruilen. Wel ben ik bang dat het echt inruilen zal worden tenzij anders in het contract staat, maar op de meeste handels stallen krijg je geen geld terug, en staat dat ook in het contract vermeld.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:46

Ik had al eerder aan TS gevraagd of hij de koper was, of de verkoper.

Ik HOOP dat het beessie op de wei staat en daar nog lang mag blijven als-ie geen pijn heeft!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:37

witte41 schreef:
Er zijn momenteel 60 gedupeerden die zoiets voorgehad hebben bij deze handelsstal (XXX) heb een melding gedaan om alle gedupeerden met elkaar een bundel te maken via een oproep op kapaza.be,
Volgende week komt er een verslag over in het nieuwsblad.

Adri, ik zeg nergens dat je blind bent, in bovenstaande quote stond de naam van de stal, alleen die naam is gister verwijderd door een moderator. Dat dit topic hard bekritiseerd wordt is IMO logisch. Het verhaal van TS rammelt aan alle kanten.
Koopovereenkomst met een verkeerd chipnummer is raar, maar dan hoef je niet gelijk hoog van de toren te blazen met advocaten en weet ik veel. Een belletje/mailtje naar de verkopende partij om eens mee te beginnen. Nogmaals, mijn pony heeft ook een fout (en een goed) chip nummer in dr paspoort staan. Simpelweg een typfout, niet meer en niet minder

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:49

Ik had TS ook al eerder gevraagd of het chipnummer compleet anders was, of dat er 1 cijfer niet klopte.

Overigens ben ik wel van mening dat er grrot beang bij is dat die nummers kloppen, zeker in dit soort gevallen.
Bij een personenpaspoort is een typfout ook een ramp.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:53

oh zeker, maar het gaat om een foutief nummer in het koop contract, dat is natuurlijk heel wat anders dan het daadwerkelijke paspoort. JUIST omdat er expliciet naar het koopcontract verwezen wordt, vermoedt ik een typfout

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:57

heb je geen contract getekend met eem jaar garantie op je paardje???

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:01

Een jaar garantie? :')
Moet niet gekker worden......

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:21

Denken moet je aan de paarden overlaten die hebben daar de tijd en het hoofd voor.
Gissen is in zo'n zaken niet altijd de juiste methode.
Ik denk dat je ten gepaste tijde wel zult vernemen hoe en wat, indien deze persoon naar een advocaat gestapt is of zou stappen dan is het beste dat hij of zij eventjes alles laat afkoelen, of hij of zij het gaat doen dat zullen we nog wel vernemen. Hoe groot is de bewijslast en hoe werd die vastgesteld, allemaal vragen die we misschien hebben maar die eigenlijk onze zaken niet zijn en waarover wij eigenlijk ons hoofd ook niet moeten over breken. Het is een zaak tussen de verkoper en koper en misschien nog het beste om er geen oordeel over te vellen om niemand te kwetsen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:22

hmmz, vraag me nu af wat voor connecties jij met TS hebt... Wellicht geen enkele, maar zo komt het wel op me over.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:32

stef schreef:
hmmz, vraag me nu af wat voor connecties jij met TS hebt... Wellicht geen enkele, maar zo komt het wel op me over.

wat voor connecties heb jij met de verkoper?
jouw antwoord slaat ook op jezelf :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:37

mijn connecties met de verkoper die er niet zijn heb ik al uitgelegd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:44

jackiejtjj schreef:

En een gratis onderhoudbeurt?

Adri,
De harde opstelling van sommige bokkers hier, komt omdat TS begon over rotstraal als verborgen gebrek.
Later bleek het HKO te zijn zonder dat er foto's zijn gemaakt. Toen bleek het chipnummer weer niet te kloppen. Enz.
Als hij (man van 35 jaar) normaal zijn vragen had gesteld en antwoord had gegeven op vragen, dan was er niets aan de hand geweest.
Maar als je een topic opent met beschuldigingen, dan kan je vragen of kritiek verwachten.
Zoals ik al zei, er is er maar één de dupe, en dat is het paard, jammergenoeg.
Of hij moet inderdaad lekker op de wei lopen, hopenlijk zonder pijn, want zonder juiste diagnose weet je dat ook niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:54

Pffffoe.

Een dergelijke reactie van de handelaar had ik wel verwacht.
En niet ten nadele van de handelaar, maar gewoon omdat het mijn vermoeden bij TS bevestigd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:15

Electra63 schreef:
jackiejtjj schreef:

En een gratis onderhoudbeurt?

Adri,
De harde opstelling van sommige bokkers hier, komt omdat TS begon over rotstraal als verborgen gebrek.
Later bleek het HKO te zijn zonder dat er foto's zijn gemaakt. Toen bleek het chipnummer weer niet te kloppen. Enz.
Als hij (man van 35 jaar) normaal zijn vragen had gesteld en antwoord had gegeven op vragen, dan was er niets aan de hand geweest.
Maar als je een topic opent met beschuldigingen, dan kan je vragen of kritiek verwachten.
Zoals ik al zei, er is er maar één de dupe, en dat is het paard, jammergenoeg.
Of hij moet inderdaad lekker op de wei lopen, hopenlijk zonder pijn, want zonder juiste diagnose weet je dat ook niet.

Idd, helemaal mee eens!