[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:01

Evelli schreef:
Ben een beetje aan het rondkijken voor een eigen trailertrekauto. Zal voor een 1,5 paards trailer worden, voor de 2paards heb ik een toyota en een dodge tot mijn beschikking. Maar die staan 40 km van huis.

Maar voor het makkelijk zou ik graag zelf een auto willen die zowel geschikt is voor woon-werkverkeer (25.000 km gemiddeld) als voor het trekken van een 1,5 paardstrailer. E rijbewijs heb ik.
Budget is ongeveer 4000/5000 euro. Graag een stevige nette auto (liefst geen franse of italiaanse) die over het algemeen niet veel onderhoud/reparaties nodig hebben.

Misschien iemand idee?

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:44

BWM 5 serie touring
Wij hebben een 530 touring executive voor 4500 gekocht. Wel een diesel. Prima auto! Is wel wat ouder 1999 :P Heeft 220 pk omdat ie is gechiptuned juist op trekkracht.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:01

Evelli schreef:
Misschien iemand idee?

Hier een vergelijkbaar aantal km per jaar & budget: heb mijn Volvo V70 uit 1999 (op gas) nu precies een jaar en ik ben er erg blij mee. Ik trek er ook een 1.5-paards mee.

Keet

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:03

Zijn de kosten voor gas en diesel een beetje gelijk? En hou je nog een beetje kofferbak over met een gastank achterin?
BMW valt af, daar wil ik echt niet ingezien worden hoor :\ zeker niet de oude modellen. Volvo is wel een optie inderdaad.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:57

Mijn gastank is ingebouwd :D dus ik heb een laadbak waar ik languit in kan slapen, past precies een matras in. Handig voor een weekendje weg met paard, hoef ik niet in een tent of trailer te slapen. Onzichtbare gastank was ook een vereiste, anders zou ik een station hebben maar nog steeds geen laadruimte voor al m'n zooi.

Diesel heb ik geen ervaring mee, althans niet met een Volvo. Ik weet wel dat mijn maandelijkse kosten bij het huidige verbruik gelijk zijn aan die van mijn vorige auto, een 440 op benzine. Terwijl ik voor datzelfde geld nu veel meer auto heb. Reiskostenvergoeding van mijn werk is ook prettig trouwens. :))

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:29

Wij zijn van plan om een volkswagen passat (benzine, minimaal 2.0) aan te gaan schaffen.
Zelf heb ik een Blomert 1,5 paardstrailer. Hoe fijn trekt de Volkswagen dit?
Of kan ik beter voor een andere auto gaan (moet ook wel een 'gezins'auto zijn!)?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:37

Karin schreef:
Mijn gastank is ingebouwd :D dus ik heb een laadbak waar ik languit in kan slapen, past precies een matras in. Handig voor een weekendje weg met paard, hoef ik niet in een tent of trailer te slapen. Onzichtbare gastank was ook een vereiste, anders zou ik een station hebben maar nog steeds geen laadruimte voor al m'n zooi.

Diesel heb ik geen ervaring mee, althans niet met een Volvo. Ik weet wel dat mijn maandelijkse kosten bij het huidige verbruik gelijk zijn aan die van mijn vorige auto, een 440 op benzine. Terwijl ik voor datzelfde geld nu veel meer auto heb. Reiskostenvergoeding van mijn werk is ook prettig trouwens. :))

Nou ja, in wegenbelasting zal ik altijd flink veel meer kwijt zijn als nu (18 per maand) maar hopelijk minder benzine kosten (+- 200 per maand)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:51

@Evelli, ik zou dat maar even goed door rekenen, denk dat het voor jouw niet veel uitmaakt.

Benzine
200 euro/mnd aan benzine = +/- 120 liter ( bij euro 1.70 ) => ( schatting 8 liter op 100 km )= 1500 km
Benzine 200+ wb 18 = euro 218/ mnd

Diesel
1500 km => ( 6 liter op 100 km ) = 90 liter a 1.35 = +/- 120 eur
Diesel 120 + wb 120 ( 360/3 hangt natuurlijk van het gewicht af, maar hieraan zit je algauw ) = euro 240/mnd

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:57

Ik rij voor die +- 200 euro ongeveer 2200 km (toyota Starlet) zuinige auto :+

Heb wel geaccepteerd dat ik iets meer per maand kwijt zal zijn aan een iets grotere auto waar ik mijn trailer (max 1050kg) achter kan hangen. Voor de 2paards leen ik altijd een auto bij de trailer, want die slagschepen die daarvoor nodig zijn worden wel heel erg duur :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:11

Voor mijn V70 zit ik op 100 euro wegenbelasting in de maand.

Mijn allereerste auto was ook een Starlet. Idd wel een verschilletje in wb, maar van gas heeft mijn bankrekening dan weer minder te lijden dan van benzine. ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:15

Karin schreef:
Voor mijn V70 zit ik op 100 euro wegenbelasting in de maand.

Mijn allereerste auto was ook een Starlet. Idd wel een verschilletje in wb, maar van gas heeft mijn bankrekening dan weer minder te lijden dan van benzine. ;)

Vandaar ook de beslissing om bij een grotere auto te kiezen voor Diesel (of gas)
Zal wel met starletje missen hoor :\ moet eigenlijk eens bij de toyota dealer vragen of hij niets heeft staan binnen mijn eisen :D toyota blijft toch wel het lekkerste rijden hoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:24

Ik ben opgegroeid met Volvo, wij hadden thuis niet anders, en het bevalt me nog steeds. :D

Maar mijn Toyota deed het ook goed en mijn ouders hebben zelfs nu naast een V50 als tweede autootje een Yaris. :D

V50 ligt trouwens ook fijn voor de trailer, maar ik gok dat je die nog niet vindt voor het genoemde budget, ze worden pas sinds 2004 gemaakt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:28

Wij rijden allemaal toyota (RAV4, Celica, Corolla, Stralet, Avensis, Auris) Laatst in de IQ gereden, heeft me aanegnaam verrast. Maar ja, dat is natuurlijk geen optie.
Zie dat er een diesel staat die wel binnen mijn eisen en wensen past. Binnenkort maar eens langs om te kijken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:34

Mazda dan, hoe denk je daarover? De 626 is degelijk, prima trekauto voor een 1.5-paards en die vind je ook best binnen jouw budget, ook op diesel.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:41

een Dodge RAM Larami 5.7 liter. :D
Die mag om het even wat trekken, zelfs een trailer met drie paarden erin. Maar dan heb je wel een CE nodig. ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:43

Karin schreef:
Mazda dan, hoe denk je daarover? De 626 is degelijk, prima trekauto voor een 1.5-paards en die vind je ook best binnen jouw budget, ook op diesel.

Geen ervaringen mee. Ik ga het weekend eens kijken bij die diesel bij mijn eigen dealer. Maar moet ook nog even sparen, maar dat komt wel goed :)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:32

Paul11 schreef:
Benzine
200 euro/mnd aan benzine = +/- 120 liter ( bij euro 1.70 ) => ( schatting 8 liter op 100 km )= 1500 km
Benzine 200+ wb 18 = euro 218/ mnd

Diesel
1500 km => ( 6 liter op 100 km ) = 90 liter a 1.35 = +/- 120 eur
Diesel 120 + wb 120 ( 360/3 hangt natuurlijk van het gewicht af, maar hieraan zit je algauw ) = euro 240/mnd

evelli schreef:
Ik rij voor die +- 200 euro ongeveer 2200 km (toyota Starlet) zuinige auto

Daar wordt het plaatje niet zuiniger van

Nu Euro 218,-/mnd zie boven

Dan
Diesel 2200 km => 5.5 liter op 100 km ( je rijdt blijkbaar zuinig )= 120 l a 1.35= +/- 162 euro + WB 120 = Euro 280,- /mnd :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:36

Hoeft toch ook niet per se zuiniger? Voor die 62 euro per maand meer heb je wel een stuk meer auto. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:39

En de vrijheid om lekker vaak met de trailer op pad te gaan :D
Ik ga hard sparen :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 06:21

Karin schreef:

Die heb ik sinds 3 weken :D Had hiervoor ook een kleine auto, en ben hier erg tevreden over. Hij trekt ook heel fijn en het verbruik valt mee (benzine). Ik heb er 1500 voor moeten betalen bovenop de inruil, dus qua budget viel het me ook reuze mee.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:45

meld me hier ook weer eens.
ben al tijdje opzoek naar andere auto voor de trailer maarja heb te horen gekregen dat mijn huidige auto wrs. de keuring niet meer gaat doorkomen dus nu hard op zoek naar een andere auto.
en wil eens kijken of jullie nog wat tips voor me hebben.
auto moet een 2 paards trailer gaan trekken met op zn tijd 2 paarden erin(gewoon grote paarden)
wordt een 1 a 2 keer per week gebruikt voor trailerwerk. wordt sowieso een 2de hands auto.

wat mn eisen zijn:
auto met eigen gewicht niet zwaarder dan 1650kg.
moet minimaal 2000 mogen trekken (liefst meer dus)
minimale kogedruk van 100 kilo
benzine.
liefst geen oldtimer(hebben een lr die ze aan het opknappen zijn) maar ik wil auto ook voor gewoon te kunnen rijden gebruiken.

ben benieuwd of jullie nog iets kunnen aanraden

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:46

Zo, eindelijk antwoord op mijn vraag aan Peugeot, wat de maximale kogeldruk is van de peugeot 407 sedan

paul11 schreef:
@GambkersCup Waar je even op moet letten is de kogeldruk, de meeste 1.5 paards hebben een max kogeldruk van 75kg en de peugeots zitten veelal aan een 60-65 kg, nu is dat vaak bij peugeots vermeld als aanbevolen kogeldruk en zegt in principe niks over de maximale kogeldruk.
Ik ben dit zelf aan het uitzoeken ( heb peugeot 407 berline ) en het is allemaal nogal wazig.
Voor mij zit er verschil tussen de aanbevolen kogeldruk en de maximale kogeldruk.
Ik beschouw de aanbevolen 60 kg kogeldruk als een maat voor het meest gunstige weggedrag van de kombinatie en de maximale kogeldruk als een grenswaarde, maar ik ben er nog niet uit.

peugeot-nederland schreef:
In antwoord op uw vraag kan ik u meedelen dat de aanbevolen kogeldruk 60 kilo is, de
maximale kogeldruk is 80 kilo.

Yoeppie, heb dus een volkomen legale combinatie, van een 1.5 paards trailer met max kogeldruk 75 kg, een peugeot 407 sedan met max kogeldruk 80 kg en trekhaak met max kogeldruk 75kg. *\o/* :D :D :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:12

linda_hans schreef:
Wij zijn van plan om een volkswagen passat (benzine, minimaal 2.0) aan te gaan schaffen.
Zelf heb ik een Blomert 1,5 paardstrailer. Hoe fijn trekt de Volkswagen dit?
Of kan ik beter voor een andere auto gaan (moet ook wel een 'gezins'auto zijn!)?

Heb zelf een passat diesel ervoor staan.
Mijn ervaring is dat ik een 1.9 net iets fijner vind dan een 2.0
Rijd super.
Hoe dit met benzine zit weet ik niet.
Kijk ook even naar naar het max vermogen bij hoeveel toeren dit zit.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:25

ikke20 schreef:
ben al tijdje opzoek naar andere auto voor de trailer maarja heb te horen gekregen dat mijn huidige auto wrs. de keuring niet meer gaat doorkomen dus nu hard op zoek naar een andere auto.
auto moet een 2 paards trailer gaan trekken met op zn tijd 2 paarden erin(gewoon grote paarden)
wordt een 1 a 2 keer per week gebruikt voor trailerwerk. wordt sowieso een 2de hands auto.

wat mn eisen zijn:
benzine.
liefst geen oldtimer(hebben een lr die ze aan het opknappen zijn) maar ik wil auto ook voor gewoon te kunnen rijden gebruiken.

Ga eens bij Subaru kijken.
Als Vlaming ken ik de homologatie gegevens niet die in Nederland gelden maar ik denk dat je wel iets vind dat aan je eisen voldoet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:54

MarcR schreef:
ikke20 schreef:

wat mn eisen zijn:
benzine.

Ga eens bij Subaru kijken.
Als Vlaming ken ik de homologatie gegevens niet die in Nederland gelden maar ik denk dat je wel iets vind dat aan je eisen voldoet.

Kogeldruk ga je niet redden. www.autoweek.nl geeft bij geen enkele versie meer dan 80kg op. Dat daarnaast de toegestane ongeremde massa maar 500kg mag bedragen, geeft toch te denken. Beetje auto die 2 ton mag trekken, mag ongeremd de maximale waarde van 750kg trekken............