wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:26

Als je zo'n band hebt met je Fjord, zou ik hem niet weg doen.
Hij zou vast wel een goed parcour kunnen springen in de B of L, misschien nog wel hoger!
Als jullie beiden het maar willen!

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:28

Tallie_Ho schreef:
Mijn fjord springt ruim een meter O:) Hoezo??

Mijn pony kan ook wel heel wat, maar (nog) niet in een parcour.
Dat moeten ze ook kunnen.

Ik denk best wel dat een Fjord Z springen kan worden, maar of hij dan ook mooie prijzen pakt enzo weet ik niet.

Tallie1979

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:29

Goede instructie kan wonderen doen, niet meteen een fjord afschrijven omdat hij niet in het perfecte plaatje past :P

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:30

Absoluut niet provocerend bedoeld: Maar ik zou de Fjord verkopen. Deze past absoluut niet bij jou doelen en daardoor zullen zowel jij als je Fjord minder plezier met elkaar maken als dat mogelijk is. Verkoop de Fjord aan iemand die op zoek is naar een fjord en koop zelf een springpaard! Succes ermee

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:37

Tallie_Ho schreef:
Mijn fjord springt ruim een meter O:) Hoezo??

ik boelde die vraag of je veel concouren ziet waar fjorden komen bij ons namelijk niet ,,

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:38

Maakt toch niet uit of er veel fjorden op concours komen of wel?

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:42

ik dacht gewoon mischien is het daar anders ,,

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:44

IniminiLover schreef:
Tallie_Ho schreef:
Hmm, ik heb niet het hele topic gelezen ( ga ik nog wel doen )

Maar is het niet zo dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken?? ;)

hoezo dat ?

Een letterlijke verklaring voor het spreekwoord: Iets wat je cadeau krijgt moet je niet ondankbaar voor zijn..

Toen ik jouw leeftijd had, was is superblij geweest met een fjord, shetlander of wat voor paard dan ook :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:51

TS, ik denk dat het voor iedereen hier prettiger is als je antwoorden wat duidelijker worden. Je bent erg kort van stof en beantwoord lang niet alle vragen. Slechts een tip om het topic lekkerder te laten lopen.

Ik vind de situatie bij jou thuis nog steeds erg vaag. Onderhoud van paarden is het allerduurste (niet de aankoop) dus waarom mag jij maar 1tje en je zus meerdere? Draagt ze bij in de kosten ofzo? Je ouders zijn niet te overtuigen om een springpony voor jou erbij te kopen begrijp ik?

Hele lastige situatie. Aan de ene kant zit je met een fjordje waar je al een band mee hebt en die mogelijk nog best wat wedstrijdjes mee kan doen. Als je zelf genoeg potentie hebt komt er echter wel een punt dat jij meer kan dan je pony en hem dus alsnog weg moet doen als je verder in de sport wil.
Maar ik denk dat je hem wel een kans moet geven. Als je met hem nou gewoon begint met lessen en starten tussen de pony's en gewoon kijkt hoever je komt? Daarna zal hij ook meer waard zijn en makkelijker te verkopen.

Eerst jezelf bewijzen voordat je gaat roepen dat je niks met de pony kan omdat je verder in de sport wil.... je weet nog niet eens of je het zelf wel kan!

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:52

Aan de ene kant snap ik je, bij een springpony denk ik niet meteen aan een fjord en ik snap ook wel dat je een pony wil hebben die jou wat kan leren. Aan de andere kant, het is natuurlijk wel heel leuk als jij en je pony samen leren.
Antwoord op je vraag:
Ik zou hem houden en op springles met hem gaan. Maargoed, dat is mijn mening. Als over een tijdje blijkt dat hij toch niet de pony is met springen die je zoekt kan je hem altijd nog verkopen als je dat zou willen toch?
Groetjes en veel succes er maar mee ;)

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 18:53

@ zwerte , waarom ben ik kort af ?

en de reden is dat ik niet 2 mag omdat mijn moeder zegt dat ik er niks aan heb

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:54

Ik snap je gedachtegang wel, maar ook een springpaard is niet automatisch een voorbeeldig wedstrijdpaard waarbij je maar op een knopje hoeft te drukken en hij springt de perfecte sprong. Paarden die dat wel doen zijn duur.

Daarbij denk ik, dat jij nog heel veel kan leren van je Fjord. Hoe krijg je je pony zo dat hij zich netjes gedraagt op het wedstrijdterrein, hoe leer je pony goed springen etc. Daar heb je later echt nog zoveel profijt van. Neem springles met hem, misschien zijn er leuke clinics in de buurt, daar leer je echt veel van. En die dingen kun je dan later weer op andere paarden en pony's toepassen.

Bovendien heb je nog nooit wedstrijden gereden en dat lijkt me fijner tussen de pony's dan met vaak al veel ervaneren paardenruiters die eerst ook bij de pony's alles hebben geleerd.

Mocht je pony echt een ontzettende springkluns zijn of kom je er op een bepaald moment niet meer een hogere klasse mee in, dan kun je altijd nog beslissen om met een andere pony of paard verder te gaan. Ik zou je echt aanraden om samen met deze pony te gaan starten en alles vanaf het begin mee te maken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:58

ok dan is ook opgehelderd waarom je de fjord dan weg zou moeten doen.
Ik zei niet dat je kortaf was, maar kort van stof. Dat is iets heel anders. Betekent namelijk dat je hele korte antwoorden geeft en daardoor eigenlijk heel weinig zegt.

Zoals hierboven, iemand zegt dat het toch niet uitmaakt of op concours veel fjorden zijn. Jouw antwoord was dat je het vroeg omdat het daar misschien anders was. Daarmee antwoord je nog niet op de vraag/opmerking. Je zegt namelijk niet of het voor jou uitmaakt en zo ja waarom dat uitmaakt.

Maar wat vind je nou van het idee wat al paginas lang word aangedragen, namelijk springlessen nemen en evt bij de pony's starten? Dan kan je altijd beslissen wat je doet als je niveau boven dat van je pony komt.

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:05

ik vind het idee goed en het is allemaal leuk een aardig maar mijn pony is heel en is niet zo dik als andere fjorden en ik ben groot en niet heel mager ,,

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:05

Maar ik denk wel dat ik hem eerst hou en om ook ervaring op te doen ! :D

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:13

heb jen een rijfoto van hem en jouw?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:18

Je houd van je Fjord maar hebt niets met Fjorden als ras, en hebt ambities in de springsport. Dit bereik je liever met een typisch springpaard dan met je Fjord.

Nou... dan is het volgens mij bekeken.

Ik ben stom verbaasd hoe je steeds weer herhaald ''er niets aan te hebben''. Heel wat mensen zouden een moord doen voor een leuk paardje... en als Fjordenliefhebber zit ik wel een beetje met mijn oren te klapperen. ''Heb er niets aan''.....

Ik heb het idee dat je nogal wat ambitie hebt en dat je Fjord niet in dat plaatje past... Nou, dan is het volgens mij duidelijk.

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:37

lovemeintje schreef:
heb jen een rijfoto van hem en jouw?

nee alleen 1tje dat je my voor de helft ziet en hem voor de helft XD

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:39

Als je vind dat je ´er niks aan hebt´ en het geen leuk paard vind, waarom wil je hem nu dan toch houden?

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 19:50

ik vind het wel een leuk paard , tis myn type niet maar ik heb er wel een band mee , en ik kan het later ng verkopen wat ik dan waarschijnlijk ga doen , ik denk toch ook dat ik er echt wat van kan leren ,, maar mijn besluit staat nog niet vast hoor ,,

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:59

Nou wil ik niet heel banketstaaf doen hoor maar je geeft zelf aan dat je lang en niet al te mager bent dan zie ik jou niet op een springgefokte pony rijden.
Meestal zijn dat toch de wat hoger in het bloed staande beestjes wat rank en slank is, je bent 15 dus als je een leuk begin wil hebben zou ik zeker bij de pony's beginnen en niet bij de paarden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:03

IniminiLover schreef:
ik vind het wel een leuk paard , tis myn type niet maar ik heb er wel een band mee , en ik kan het later ng verkopen wat ik dan waarschijnlijk ga doen , ik denk toch ook dat ik er echt wat van kan leren ,, maar mijn besluit staat nog niet vast hoor ,,

Ik denk dat het voor de fjord zelf leuker is om een baasje te hebben wat helemaal blij met hem is. Veel mensen die een fjord willen kopen kopen (dit is mijn ervaring) liever een jong paard wat nog niet verpest is. Ik zeg niet dat jij hem gaat verpesten, maar gezien zijn leeftijd is het echt niet slim om er mee te springen! http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html Hij is 4 toch?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:06

laura1986 schreef:
IniminiLover schreef:

Ik denk dat het voor de fjord zelf leuker is om een baasje te hebben wat helemaal blij met hem is. Veel mensen die een fjord willen kopen kopen (dit is mijn ervaring) liever een jong paard wat nog niet verpest is. Ik zeg niet dat jij hem gaat verpesten, maar gezien zijn leeftijd is het echt niet slim om er mee te springen! http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html Hij is 4 toch?

Ik wil hier geen discussie mee starten, maar met een 4-jarige moet je prima wat sprongetjes kunnen maken hoor ;), dat is juist goed voor de
afwisseling. Gewoon niet te moeilijk bouwen en beginnen met simpel passende lijntjes.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:08

IniminiLover schreef:
ik vind het idee goed en het is allemaal leuk een aardig maar mijn pony is heel en is niet zo dik als andere fjorden en ik ben groot en niet heel mager ,,

Plaats die halve foto dan toch maar!
Ik ben echt heel erg benieuwt!

Ik snap nog steeds niet dat je zus wel meerder paarden mag hebben? Waarom heeft zij er wel iets aan en jij niet?
Maar in ieder geval leuk dat je het waarschijnlijk toch wil proberen!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:15

Sunrise_ schreef:
laura1986 schreef:

Ik wil hier geen discussie mee starten, maar met een 4-jarige moet je prima wat sprongetjes kunnen maken hoor ;), dat is juist goed voor de
afwisseling. Gewoon niet te moeilijk bouwen en beginnen met simpel passende lijntjes.

Als je geen discussie wil starten is het niet zo handig om dat soort uitspraken te doen. Ik ben het namelijk heelmaal niet met je eens. Voor de redenen verwijs ik je graag naar het artikel. Wil je de botten sterker laten worden kan dat door onbelast over een harde ondergrond te wandelen. Er is nog zo veel meer met een paard te doen als rijden als je het hebt over afwisseling. Ook hiervoor verwijs ik je graag naar het artikel.