[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:36

Daar heb ik echt te kort aan.
Trailer is leeg al 770 kilo paard zal 500 kilo zijn.?
Dat is toch de reden dat ik een zwaardere heb gekocht wilde graag meer marge hebben.

Ikke hoe zit dat met die koppel.?
Wat zijn goede waardes of verschilt dat per merk.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:38

Wij ford mondeo :) mag 2000 trekken :) we hebben hem vandaag gekocht dus moeten nog onder vinden hoe hij rijd met trailer erachter :)

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:32

gossa4ever schreef:
Wij ford mondeo :) mag 2000 trekken :) we hebben hem vandaag gekocht dus moeten nog onder vinden hoe hij rijd met trailer erachter :)

welk type heb je gekocht? ben ook op zoek naar een mondeo :j

Higoma145

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:30

uhm hoe bedoel je?

volgends mij een ford mondeo 2.5 met een 6 cilinder motor

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:42

Amanda schreef:
Iemand wees mij ook nog op de Subaru Forrester. Ook een interessante auto. Net wat meer gewicht en trekkracht, maar ook nog redelijk betaalbaar. Dan wordt het in aanschaf alleen een wat ouder model, puur financieel gezien.

Heel geschikt. Mooi laag zwaartepunt, relatief lange wielbasis, weinig achteroverbouw.
Rest slechts een veiligheidsprioriteit bij de paarden en niet het máximale er achter willen hangen, maar met wat overwicht op pad te gaan.

@Amanda; dus negeer het bos; ga gewoon met voldoende overwicht op pad en :)*
Het wordt pas ingewikkeld als je zo dicht mogelijk bij de grenzen van het verantwoorde wil rijden. Daar heb je gewoon wat meer kennis van techniek voor nodig. Slechts een enkeling heeft een hogere autotechnische opleiding gevolgd en voor de rest is er de vuistregel *\%/*
Uiteindelijk ben jíj verantwoordelijk voor de veiligheid van jouw paarden die je voor jouw hobbylol door het verkeer sleept. Ikke en gehaasten zijn dat niet. Jij kan daarbij de kwaliteit van hun advies niet wegen, dus kan dit allemaal het beste gewoon vergeten.
Voor degenen zonder hogere autotechnische opleiding die door de bomen het bos niet meer zien, dáár hebben de gezamelijke verkeersveiligheids-organisaties in Europa nu net die vuistregel voor +:)+ +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:55

scooby09 schreef:
Dat is toch de reden dat ik een zwaardere heb gekocht wilde graag meer marge hebben.

:)*

Citaat:
Ikke hoe zit dat met die koppel.?
Wat zijn goede waardes of verschilt dat per merk.

Dat verschilt al per uitvoering per model per merk.
´Koppel´ (onzin bij motoren = het draaimoment) van de motor wordt via een tandwieltrein overgebracht naar de wielen.
Een nét iets andere eindoverbrenging of - versnellingsbak-verhouding (zelfs de bandmaat!!) maakt fundamenteel verschil voor hoeveel trekkracht er aan de wíelen is en DAT is het ENIGE wat de trekkende kracht is.
Om daar iets zinnigs mee te kunnen heb je een trekkracht-diagram nodig én kennis/begrip om die te kunnen vertalen naar wat dat inhoudt.
Als je dat niet hebt, veroorzaakt geneuzel over ´koppel´ alleen maar verwarring.
Zo heeft een krachtige model auto doorgaans een langere overbrenging omdat de topsnelheid hoger is. Dat maakt als snel dat een dergelijke auto helemaal niet zo´n gunstige trekkrachtdiagram heeft voor een zware last met max. 90.
Doe de trekkracht-analyse goéd of vergeet het en hou gewoon de vuistregel aan.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:05

Wow wat veel info hier!

Ik heb een golf 4 tdi die 1300 mag trekken. Hierachter hangt mn atec royal class 1.5paards trailer die leeg 640kg weegt enwaar k dan mn haflinger in vervoer. Dit gaat prima.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:55

Is het mogelijk om een 4x4, bv een Grand Cherokee, om te zetten naar lichte vracht en toch de 2 rijen zetels te behouden?

Deze (http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/top ... 791776.htm) beweert nl dat dat zo is en da's heel interessant, maar vind ik toch vreemd. Ik meen op de foto's een glazen wand te zien wel...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:55

als de laadbak afgescheiden is van de voorkant, en de laadruimte X % van het geheel is (denk minimum 50) dan kan dat. Maar volgens mij kun je nu geen auto's meer omzetten naar lichte vracht, maar moeten ze zo afgeleverd worden van de fabriek (vroeger kon je met aanpassingen wel nog omzetten)
Mijn vader's dodge ram heeft bv ook 5 zitplekken en is LV

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:51

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:42

Ik heb een mitsubishi space star 1.8 Hij mag 1400 trekken
ik trek een 1.5 paards met klein paard. kleine 1200 kg samen

Ik vind het wel een fijne auto. Met optrekken rij ik niet de straat stenen eruit qua power maar verder trekt hij het vrij makkelijk.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:28

Moderatoropmerking:
Zojuist een aantal off topic berichten verwijderd. Dit topic staat op informatief en dan is het niet de bedoeling om op deze manier off topic te gaan. Graag vanaf hier daar rekening mee houden.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:59

Momenteel staat bij ons de Landrover county van mijn moeder voor een iforwilliams HB506, nu wil ik (na het behalen van mijn E) graag zelf een auto aanschaffen waar deze achter kan hangen en heb ik naar de Landrover freelander II zitten kijken, zijn hier ervaringen met deze combinatie of de auto zelf? of zouden jullie mij een andere auto aanraden?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:18

Er was iets met Freebees en bepaalde motortypes, welke je wel of niet moet hebben voor het betere trekwerk. Zoek ff de berichtengeschiedenis van Ikke in dit topic na, dan kom je er wel iets over tegen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:19

die na 2004 zouden moeten goed zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:43

Freelander II is volgens mij pas vanaf 2007?
Jullie bedoelen de I. Daarvan is de TD4 wel goed. Die daarvoor moet je niet hebben.

epic_gram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:58

Ik rijd met een Ford Transit, mag geloof ik meer dan 2000 kg trekken.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:31

Bedankt voor de reacties, ik ga even verder researchen, het zou overigens om een nieuwer model gaan, van 2008 of jonger :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:32

epic_gram schreef:
Ik rijd met een Ford Transit, mag geloof ik meer dan 2000 kg trekken.

Ehm, dat ligt sterk aan de uitvoering. Ik heb ze met 1800kg trekgewicht gereden maar ook met 2400kg.

original_ schreef:
Bedankt voor de reacties, ik ga even verder researchen, het zou overigens om een nieuwer model gaan, van 2008 of jonger :)

Freebee II zijn, voor zover mij bekend niet echt problemen mee. Zowel de Diesel als de 6-pitter benzine lijken up-to-the-job, afgaand op de cijfers. Geen ervaring mee en ik zie ze ook zelden of nooit in het terrein....

Nadeel: ze zijn maar 100kg lichter dan mijn Range Rover en met die wetenschap blijf ik voorlopig mijn slagscheepje trouw.
Juist een nieuwe toko ontdekt die, weer, plaatdelen kan leveren die een poos niet leverbaar waren.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:38

Op dit moment heb ik een Citroen Xsara 1.9 diesel en mijn trailer weeg 620kg en ik zou hem alleen willen gebruiken voor korte afstandjes op de binnenwegen met lichte ponies er in. Mijn grotere/zwaardere paarden vervoer ik er niet mee.
Voor grotere afstanden neem ik de Volvo station van mijn schoonvader, dat is wat veiliger :)

Zijn er meer mensen die een relatief lichte auto +lichte trailer rijden? Voor korte afstandjes?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:16

ZozoChanel schreef:
Op dit moment heb ik een Citroen Xsara 1.9 diesel en mijn trailer weeg 620kg en ik zou hem alleen willen gebruiken voor korte afstandjes op de binnenwegen met lichte ponies er in. Mijn grotere/zwaardere paarden vervoer ik er niet mee.
Voor grotere afstanden neem ik de Volvo station van mijn schoonvader, dat is wat veiliger :)

Zijn er meer mensen die een relatief lichte auto +lichte trailer rijden? Voor korte afstandjes?

dat doe ik momenteel (Mazda 323f, leeggewicht 1250 kilo, mag 1400 aan de haak, trailer eraan van 600 kilo + trekpaard erin, dus op het randje van overbeladen (trekpaarden zijn gelukkig relatief klein))
Ik raad het niet echt aan, voor mijn doel lukt het momenteel (5 km naar de manege via binnenwegen), maar grotere afstanden zijn echt geen pretje, en het gevoel dat er niks over is is niet echt aangenaam.
Het trekken op zich doet de auto heel vlotjes, maar wegligging is minder.
Gelukkig is, als het goed is, mijn renault trafic besteld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:40

ikke schreef:
Juist een nieuwe toko ontdekt die, weer, plaatdelen kan leveren die een poos niet leverbaar waren.

...en dan mauwen over SY _O-

Maandag stond ik een vers stuk moestuin te ´ontginnen´ toen gf met haar Musso aankwam. De afrit af, zwiert over de parkeerplaats en ... remt te laat.
Ik hoorde de ´krrrák!´ boven de luidruchtige 5,5 pk motortiller die volgas door de harde grond loeide uit. Zag nog net de 2 ton zware bak van de granietkeien muur terugstuiteren. Ze stapt uit, kijkt naar de bumper; ´hmmmm, niet erger dan de rest +:)+ ´ en er zit inderdaad alleen maar een kras extra op. De mistlampen zitten *\%/* diep in de bumper.
Gisteren een kleine beurt laten geven; 7,5 liter motorolie- , filter vv., niveaus controleren, paar rubber leidinkjes vervangen, etc. 67 hele Euros.

Duhelo schreef:

+:)+

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:36

Wij hebben KIA Sportage (2012) ervoor, 6-bak, 4wiel-aandrijving en mag 2200 trekken, hebben 2-paardstrailer van zo'n 900 kilo, en dan 2 paarden van 600 kilo erin, trekt die met gemak, rijdt fijner (volgens mn ouders) als de Mercedes ML!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:26

Duhelo schreef:
dat doe ik momenteel (Mazda 323f, leeggewicht 1250 kilo, mag 1400 aan de haak, trailer eraan van 600 kilo + trekpaard erin, dus op het randje van overbeladen (trekpaarden zijn gelukkig relatief klein))
Ik raad het niet echt aan, voor mijn doel lukt het momenteel (5 km naar de manege via binnenwegen), maar grotere afstanden zijn echt geen pretje, en het gevoel dat er niks over is is niet echt aangenaam.
Het trekken op zich doet de auto heel vlotjes, maar wegligging is minder.

Wij hadden ook zo`n combi het mocht maar hield niet over.
Nu er een fijne 4x4 voor staan met genoeg vermogen en eigen gewicht..Rijd als een trein .

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:37

ZozoChanel, Wij hadden hiervoor ook een xsara diesel. Welke uitvoering precies weet ik niet meer. De 1,5 paardtrailer met haflinger erin trok hij prima. Maar was net op het randje. Het mocht nét. Hij kon het ook wel, maar een wereld van verschil met de auto die we nu hebben.
De auto die we nu hebben trekt die combi echt veel beter. En ligt ook veel beter op de weg. Is wel een stuk duurder, maar liever meer geld kwijt aan benzine en een betere combi, dan een combi die op het randje zit :)