[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:14

Anoeska schreef:
Gaat die 80% regel nu om wat de auto leeg (massa leeg op kenteken) of beladen weegt?

Nee, die 80% gaat erom om jou een pseudogevoel van veiligheid te geven, omdat het volstrekt voorbij gaat aan de rijkwaliteiten van de chauffeur. Voor sommige mensen is het zelfs gevaarlijk om gewoon met een auto te rijden, laat staan met een aanhanger; ongeacht welke rijbewijzen ze hebben.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:18

Anoeska schreef:
Gaat die 80% regel nu om wat de auto leeg (massa leeg op kenteken) of beladen weegt?


Rijklaar met bestuurder, maar niet beladen. Belading heeft een eigen invloed op het stuurgedrag van de trekkende auto. Het gaat niet om 50 kilo meer of minder maar het benutten van de 500 kilo max. laadvermogen met meuk achterin is niet de bedoeling bij de vuistregel.
Als je 500 kilo lading hébt echter, kan dat beter in de auto, dan in de aanhanger doch laat het wel buiten de vuistregel.

Die 80% is bovendien tot 90% afhankelijk van de constructie/eigenschappen/geometrie. Bedenk dat terreinwagens doorgaans geometrisch GEEN veiliger trekkers zijn door hun hogere zwaartepunt!
Het is simpel een vuistregel welke ook nog eens door de kennis/kunde/vaardigheid van de bestuurder enigen flexibiliteit heeft.

De 80% is een vuistregel betreffende het praktijkbewezen optimum compromis tussen kosten en veiligheid gebaseerd op de modale automobilist die een paar keer per jaar met een caravan/trailer op pad gaat achter een normale personenwagen.
Minder erachter is echter meer veilig :)*

Maak verder je eigen afweging. Ga echter niet roepen dat het veilig is wánt je kan het anders niet betalen of omdat je van de techniek geen benul hebt en denkt dat de waarde op het kenteken veilig is en je met motorvermogen alles oplost.
Die 80% is geen verzinsel van míj en komt ook niet uit de lucht vallen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:24

Eirikur schreef:
Romanoff schreef:
@ huertecilla; dat betekend dus in jou woorden dat het grote gros normale burger met paard nooit n auto kan veroorloven die n trailer kan trekken.
N auto vn 2400kg op diesel? Dat kost mij alleen aan wgenbelasting al 242 euro per maand.
Ben gekke henkie zeker...

Voor 1 paard vervoeren, 1x per maand of minder ga ik echt niet zo'n belachelijke zware grote bak kopen.. Waar ik ook nog elke dag mee naar mn werk moet rijden (verbruik??)
Dat is toch niet te doen voor een persoon met een modaal inkomen? Met huis en alle andere vaste lasten :n

hc geeft aan wat ongeveer de ondergrens is waarboven je van een (door deskundigen als zodanig aangegeven) acceptabele mate van veiligheid kunt spreken. Da's gewoon een rekensommetje waar gewichten, snelheden, krachten (zoals bijv. traagheid en remvertraging) en verzin nog maar wat variabelen in zijn gestopt, en de uitkomst komt grosso modo neer op die 80%.

In hoeverre jij bereid bent je paard tijdens vervoer aan hogere dan noodzakelijke risico's bloot te stellen omdat jij er iets mee wilt, waarvoor je er ergens mee heen moet, ofwel andere dingen te laten om dat wel op een zo veilig mogelijke manier te kunnen doen, is een afweging. Die afweging moet ieder voor zich maken. Ik veroordeel mensen die daaromtrent een andere afweging maken dan ik niet, ik acht het echter wel mijn plicht hen te wijzen op de extra risico's die zij daarmee aangaan, zodat zij een dergelijke afweging in ieder geval weloverwogen kunnen maken.


Perfect verwoord Eirikur.
Of Gekke Henkie het wel of niet kan/wil betalen staat los van wat het optimum compromis is. Dát is simpel een ervaringsgegeven uit verkeersongelukken over heel Europa over langere tijd.

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:22

Probleem bij die statistieken is dat chauffeurskwaliteiten niet vast te leggen zijn.
Welk percentage van die ongelukken was te wijten aan de chauffeur met die aanhanger die niet aan de vuistregels voldeed?

daiswees

Berichten: 1166
Geregistreerd: 04-08-11
Woonplaats: Assendelft

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:27

Mazda Tribute
voor een 1 1/2 paards trailer

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:04

ikke schreef:
Probleem bij die statistieken is dat chauffeurskwaliteiten niet vast te leggen zijn.
Welk percentage van die ongelukken was te wijten aan de chauffeur met die aanhanger die niet aan de vuistregels voldeed?


De modale Bokst(s)er is uiteraard een betere bestuurder dan de modale Europeaan _O-

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:28

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Probleem bij die statistieken is dat chauffeurskwaliteiten niet vast te leggen zijn.
Welk percentage van die ongelukken was te wijten aan de chauffeur met die aanhanger die niet aan de vuistregels voldeed?


De modale Bokst(s)er is uiteraard een betere bestuurder dan de modale Europeaan _O-

Nee, het rijgedrag met paarden aan de haak zou zich al aan moeten passen.
Het simpele feit dat je zakt voor je E-rijbewijs als je rijdt zoals je met paarden aan de haak zou moeten rijden als je je zaken verstandig aanpakt, zegt al genoeg.

Daarnaast; ik ben regelmatig met 1200kg trailer achter 1150kg Ford Escort op stap geweest. Technisch een legale combi en qua rijden uitstekend te doen, waar ik ook weleens met een stokoude, niet helemaal top onderhouden Range Rover met 2500kg aan de haak op een matig onderhouden trailer met een gangetje naar huis ben gereden omdat harder rijden domweg onverantwoordt was.

Evenmin als ervaring en rijgedrag worden in de statistieken de ondehoudsstatus van de betrokken voertuigen meegenomen. Lees: juist die factoren die cruciaal zijn bij genoemde feiten, worden niet meegenomen in de statistieken; diezelfde statistieken waarop de "goddelijke" getallen worden gebaseerd.

Daihyo

Berichten: 89356
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Animals

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:52

Iemand ervaring met de volgende auto's voor de trailer?
Renault Megane Grandtour (en dan de 1.6 16V of 2.0)
Renault Laguna
Ford Mondeo
Bouwjaar 2004-2007, station, benzine. Van de Laguna en Megane zie ik zowel handgeschakeld als automaat, maar voor een trailer geef ik toch de voorkeur aan een automaat denk ik. Alle 3 zijn ook in dagelijks gebruik betaalbaar, wat prettig is, aangezien ik er toch meer zonder dan met trailer mee rijd :D

Trailer is een Atec 1,5 paards van 650 kilo, paard is een haflinger van 500/550 kilo (meetlint zegt 450, maar ik neem het liever te ruim dan te krap).

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:13

Kun je met een automaat omgaan? Zo niet, neem een handbak; scheelt je af en toe een bakrevisie a 2500 euri's.......

Niet raar opkijken als de 2.0 Megane zuiniger is dan de 1.6 16V, maar persoonlijk zou ik voor de Ford gaan in dit rijtje en dan wel met de 2,5 6-pitter erin.
In tegenstelling tot enkele anderen in dit topic ben en blijf ik van mening dat je voldoende koppel en vermogen moet hebben om veilig door het NL-verkeer te kunnen rijden, zonder om de haverklap door idioten van de weg gereden te worden.

(het is me gisteren weer eens duidelijk geworden waarom ik normaal met de trein naar m'n werk ga......)

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:24

Kan je voor een auto-leek zoals ik in cijfers aangeven wat dan voldoende koppel en vermogen is? (Dan kan eens gaan opzoeken of mijn auto dat eigenlijk wel heeft). Of is daar in het algemeen niks over te zeggen?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:29

ikke schreef:
In tegenstelling tot enkele anderen in dit topic ben en blijf ik van mening dat je voldoende koppel en vermogen moet hebben om veilig door het NL-verkeer te kunnen rijden, zonder om de haverklap door idioten van de weg gereden te worden.


Hoezo dan?
Duw je die van de weg?

Om je veilig in het verkeer te kunnen handhaven heb je over(ge)wicht op de aanhanger nodig. Dát geeft meer beheersing over je aanhanger.

Meer vermogen geeft een illusie van beheersing welke je letterlijk sneller op een hoger niveau van risico brengt.
Juist in Néder-land heb je al heel snel vermogen genoeg, want er is geen berg welke die naam mag hebben te vinden.
Voor meer trekkracht schakel je gewoon terug :)*

Daihyo

Berichten: 89356
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Animals

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:33

Ik rij meer handgeschakeld dan automaat, maar wel ervaring met automaat. In kleine en grote auto's, met of zonder aanhanger.
De 2.0 is inderdaad zuiniger dan de 1.6 :j
Het ontloopt elkaar niet heel veel, maar daarom zijn beiden ook wel interessant. De 2.0 is iets zwaarder in gewicht, maar vooral voor een trailer dan interessanter, qua wegenbelasting weer minder. Maar dat is iets wat tegen elkaar wegstreept en me dus niet zoveel uitmaakt.
Overgewicht hebben ze allen op de trailer + paard. Dat was ook wel waar ik naar gekeken heb. Net aan hou ik niet van.

Verder ben ik het met rijgedrag absoluut met je eens.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:34

Anoeska schreef:
Kan je voor een auto-leek zoals ik in cijfers aangeven wat dan voldoende koppel en vermogen is? (Dan kan eens gaan opzoeken of mijn auto dat eigenlijk wel heeft). Of is daar in het algemeen niks over te zeggen?


Dat moet je gewoon vergeten.
Je hebt voldoende over(ge)wicht nodig.
De rest is geneuzel over ´lekker vlot´.
Bedenk dat de maximum snelheid exact dát is. Je mag niet harder.
Je hoeft niet zo snel en al helemaal niet in 10 secondes.
Je moet wel je combinatie kunnen beheersen bij uitwijken/remmen in geval van vreemde manouvres door anderen = over(ge)wicht hebben.

MarjanB

Berichten: 17927
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:40

Huertecilla schreef:
Anoeska schreef:
Kan je voor een auto-leek zoals ik in cijfers aangeven wat dan voldoende koppel en vermogen is? (Dan kan eens gaan opzoeken of mijn auto dat eigenlijk wel heeft). Of is daar in het algemeen niks over te zeggen?


Dat moet je gewoon vergeten.
Je hebt voldoende over(ge)wicht nodig.
De rest is geneuzel over ´lekker vlot´.
Bedenk dat de maximum snelheid exact dát is. Je mag niet harder.
Je hoeft niet zo snel en al helemaal niet in 10 secondes.
Je moet wel je combinatie kunnen beheersen bij uitwijken/remmen in geval van vreemde manouvres door anderen = over(ge)wicht hebben.


Daar ben ik het niet mee eens! Heb je wel eens achter iemand gehangen die met 60 de snelweg op probeert te komen met een lompe bak voor de trailer? En ook nog eens terwijl je zelf 4 banen naar links( binnen een paar 100 meter) moet om op de goede snelweg te komen? Nou dan ben je blij dat je auto iets over heeft en gemakkelijk langs de ander trekt en je zo zonder stress op de goede rijbaan terecht komt? Die mensen zaten trouwens ook nog eens half omgedraaid in de auto te kijken wat daar ineens met trailer voorbij kwam en gewoon met het verkeer mee kon rijden. Daarnaast hebben wij in de buurt wat heuveltjes en het is een genot om makkelijk naar boven te rijden en niet moeilijk te hoeven doen. En wat denk je van een drassig veld op concours? Sta je dan met je mooie lompe zware auto te klooien met een trekker ervoor en komt er iemand vrolijk langsrijden met haar golfje met 140 pk en een enorm fijn koppel die haar trailertje zo het veld af rijd.. Het moet qua gewicht wel veilig zijn maar om nu koppel en vermogen helemaal over boord te gooien nee, daar geloof ik niet in :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:53

MarjanB schreef:
Heb je wel eens achter iemand gehangen die met 60 de snelweg op probeert te komen met een lompe bak voor de trailer?


Dagelijks.
Ik woon in de bergen.
Kan er niet mee zitten.
Zénnnnnnnnnn :)*

Citaat:
En ook nog eens terwijl je zelf 4 banen naar links( binnen een paar 100 meter) moet om op de goede snelweg te komen?


Idem.
Anticipeer :)* :)*
Wat denk je dat vrachtwagenchauffeurs doen in bergachtiger land?!

Citaat:
En wat denk je van een drassig veld op concours?


Dat is tractie.
Kom je met een oude LandRover 109 diesel met 60 pk ook vlot weg.

Wat denk je van zompige klei en echte bergen?
Daar woon ik :D

Het is allemaal erg eenvoudig.
Je hebt overgewicht nodig voor beheersing en haast is onveilig.
De rest is geneuzel over geld en ´lekker´ vlot.
Bepaal zelf maar of veiligheid de hoogste prioriteit heeft of andere zaken. Hang daar echter geen smoezen over op.

Daihyo

Berichten: 89356
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Animals

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:00

Iemand wees mij ook nog op de Subaru Forrester. Ook een interessante auto. Net wat meer gewicht en trekkracht, maar ook nog redelijk betaalbaar. Dan wordt het in aanschaf alleen een wat ouder model, puur financieel gezien.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:02

Omdat ik een leaseauto heb, heb ik weinig keuze in met welke auto in de trailer trek. Volgens de wet mag ik er allemaal mee rijden. Maar ik probeerde op basis van wat er in dit topic staat eens te kijken of dat ook echt veilig is. Maar ik kan er geen wijs uit, heilige 80%, kopppel, vermogen, ervaring enz. enz. enz. En iedereen zegt wat anders.

Het zal allemaal wel, ik hou me wel gewoon aan de wet. Rij keurig niet harder dan de maximum snelheid, houd afstand en anticipeer. Meer dan dat kan ik niet doen.

MarjanB

Berichten: 17927
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:04

Amanda schreef:
Iemand wees mij ook nog op de Subaru Forrester. Ook een interessante auto. Net wat meer gewicht en trekkracht, maar ook nog redelijk betaalbaar. Dan wordt het in aanschaf alleen een wat ouder model, puur financieel gezien.


Daar heb ik ook nog naar gekeken. Volgens mn pa (wegenwacht) zijn ze bijna onverwoestbaar :) en vind het ook nog niet eens hele lelijke auto's.

Zoiets :D http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suba ... ousPage=lr

Daihyo

Berichten: 89356
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Animals

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:09


MarjanB

Berichten: 17927
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:10


ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:28

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
In tegenstelling tot enkele anderen in dit topic ben en blijf ik van mening dat je voldoende koppel en vermogen moet hebben om veilig door het NL-verkeer te kunnen rijden, zonder om de haverklap door idioten van de weg gereden te worden.


Hoezo dan?
Duw je die van de weg?

Om je veilig in het verkeer te kunnen handhaven heb je over(ge)wicht op de aanhanger nodig. Dát geeft meer beheersing over je aanhanger.

Meer vermogen geeft een illusie van beheersing welke je letterlijk sneller op een hoger niveau van risico brengt.
Juist in Néder-land heb je al heel snel vermogen genoeg, want er is geen berg welke die naam mag hebben te vinden.
Voor meer trekkracht schakel je gewoon terug :)*

Ik rijdt met het verkeer mee; daarmee lok ik geen onverantwoorde acties uit; dit in tegenstelling tot degenen die jouw adviezen volgen........

MarjanB

Berichten: 17927
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:35

Huertecilla schreef:
MarjanB schreef:
Heb je wel eens achter iemand gehangen die met 60 de snelweg op probeert te komen met een lompe bak voor de trailer?


Dagelijks.
Ik woon in de bergen.
Kan er niet mee zitten.
Zénnnnnnnnnn :)*

Citaat:
En ook nog eens terwijl je zelf 4 banen naar links( binnen een paar 100 meter) moet om op de goede snelweg te komen?


Idem.
Anticipeer :)* :)*
Wat denk je dat vrachtwagenchauffeurs doen in bergachtiger land?!

Citaat:
En wat denk je van een drassig veld op concours?


Dat is tractie.
Kom je met een oude LandRover 109 diesel met 60 pk ook vlot weg.

Wat denk je van zompige klei en echte bergen?
Daar woon ik :D

Het is allemaal erg eenvoudig.
Je hebt overgewicht nodig voor beheersing en haast is onveilig.
De rest is geneuzel over geld en ´lekker´ vlot.
Bepaal zelf maar of veiligheid de hoogste prioriteit heeft of andere zaken. Hang daar echter geen smoezen over op.


Hier in Nederland, rijden de vrachtwagens op de snelweg gewoon door met 80 km per uur dus zou je wel moeten en kan je niet even met 60 invoegen, tenzij je een vrachtwagen in je trailer wil. Of wat er met kennissen is gebeurd, die reden ook iets te langzaam met het gevolg een plakkende vrachtwagen achter de trailer en een paard dat helemaal overstuur was door het grote 'monster' achter zich en die mensen gaan nu altijd met een extra auto weg die achter de trailer rijd zodat het paard niet over de zeik gaat omdat er een vrachtwagen achter rijd. Dus wat bij jou in de bergen kan is niet helemaal van toepassing op de Nederlandse situatie

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:52

MarjanB schreef:
Hier in Nederland, rijden de vrachtwagens op de snelweg gewoon door met 80 km per uur dus zou je wel moeten en kan je niet even met 60 invoegen, tenzij je een vrachtwagen in je trailer wil. Of wat er met kennissen is gebeurd, die reden ook iets te langzaam met het gevolg een plakkende vrachtwagen achter de trailer en een paard dat helemaal overstuur was door het grote 'monster' achter zich en die mensen gaan nu altijd met een extra auto weg die achter de trailer rijd zodat het paard niet over de zeik gaat omdat er een vrachtwagen achter rijd. Dus wat bij jou in de bergen kan is niet helemaal van toepassing op de Nederlandse situatie

Wanneer je dan die ene stap grotere motor had gehad, had de combi gewoon met het verkeer mee kunnen rijden.

Precies om diezelfde reden is de snelheid voor personenauto's-met-aanhanger op de SNELweg verhoogt van 80 naar 90km/h. Het gaat er niet om dat je harder mag rijden; het gaat erom dat je met een gemiddelde personenauto met 90km/h op de teller in werkelijkheid 80-82km/h rijdt en daarmee meerijdt met de vrachtwagens. Dat deed ik al jaren zo; ik wist de afwijking van m'n snelheidsmeter, anticipeerde daarop en reed daarmee met de vrachtwagens mee.
Als ik daadwerkelijk 90km/h ga rijden (=100km/h op de teller) dan rijdt ik alles en iedereen voorbij! Dat draagt ook niet bij aan een rustige rit voor de paarden, dus ik ga er maar ergens tussenin hangen, het liefst een paar honderd meter achter een vrachtwagen.
Autotechnisch zou ik liever 100km/h rijden, dan loopt de motor 2200 toeren en heb ik een betere vermogens/koppelverhouding beschikbaar. En nee terugschakelen met de automaat is bij voorkeur eigenlijk geen optie omdat ie dan uit de lock valt en de automaat dus meer risico op (over)verhitting loopt.

MarjanB

Berichten: 17927
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:57

Klopt, ik rijd ook altijd 90 met de trailer, tenzij het heel druk is, dan rij ik mee in de stoet vrachtwagens en zorg ik dat ze geen reden hebben om achter me te hangen :)

Laten we het maar niet hebben over 65 plussers die 1 keer per jaar met de caravan op pad gaan hihi

fique

Berichten: 2554
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:30

luwaniej1 schreef:
Hallo, ik kom ook even binnen vallen.

Ik ben rustig aan het kijken welke auto ik wil kopen om mijn trailer te mogen trekken.
"Vroeger" had ik een v40 maar die vond ik vrij veel "zuipen"

Weet 1 van jullie een auto die 1200 kg mag trekken en die in verhouding met de rest niet zo verschrikkelijk duur is kwa maandelijske kosten?

Ik rij nu een c2.. maar dan kan ik helaas geen trailer achter hangen :+

Opel astra.. die van ons mag 1250 trekken..