Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:@Ciska; pb werkt niet; het antwoord is; de ANWB aankoopkeuring geeft je de grootste zekerheid.
Succes.
Graag fotos hier als je deze aanschaft
Huertecilla schreef:ikke schreef:Oh, dus ik heb ongelijk als ik roep dat je de sterkste auto moet nemen die je je kunt veroorloven,
Ja, want jij hebt het telkens over motorvermogen en dat is volstrekt irrelevant.
Jij wil zoveel mogelijk motorvermogen en dat is alleen maar ónveilig.
Voor trekkracht heb je de versnellingsbak![]()
Een sterke auto in de zin van sterk gebouwd, overgeconstrueeerd, zwaar is wél helemaal goed.
Een dikke G-wagon met de kleinste dieselmotor is VEEL veiliger dan een TVR met veel krachtige dikke V8 benzine voor dezelfde aanhanger.
Het belang van de gewichtsverhouding is eenvoudig: actie = -reactie![]()
Als je dat niet kan bevatten is het beter dat je het aanneemt en geen rare adviezen verstrekt hier.
Eirikur schreef:Het zal mogen, de vraag is of je het moet willen. Bij paardenvervoer heb je te maken met een aanhanger die hoog boven de auto uitsteekt en die vaak een ongunstige aerodynamische vormgeving heeft. Beiden goed voor hun bijdrage aan een hoge luchtweerstand, waardoor een relatief lichte motor zich de tandjes moet werken om de boel op gang te krijgen en te houden.
Duhelo schreef:En is 80 % maximum niet een beetje overrated?
ikke schreef:Hier mag een motor niet te licht zijn, want dan moet ie zich de tandjes werken. Als ik zeg, zorg dat je een voldoende krachtige motor hebt (iets meer dan het allerlichtste blok vinden is in NL al een opgave op zich!!!!) dan heeft vermogen er opeens weer niks meer mee te maken!?! Leg eens uit.........
Duhelo schreef:Wij hebben grotendeels beslist (als de financiering goedgekeurd wordt) om te gaan voor een renault trafic busje
http://www.autoweek.nl/auto/66427/renau ... uthentique
een 2.0, met 115 pk.
ding weegt 1785 kilo leeg, mag 2000 kilo trekken, en zal gebruikt worden voor een eenpaardstrailer + trekpaard erin.
zal de grand comfort zijn, dus wél enkele cabine, lichte vracht (goedkoper in wegenbelastingen, en meer laadruimte), maar wel met achteruitrijsensoren,cruise control, leder, navigatie, etc.
ikke schreef:Motorvermogen (of wellicht is de term: motorprestatie beter) is een component vermogen en een component koppel die niet helemaal los van elkaar staan (aangezien motorconstructies ook hun grenzen en compromissen kennen).
Huertecilla schreef:[quoteDat gaat goed tot het fout gaat. Dán wordt het een dikke vent die aan een klein ventje sjort en heeft de bestuurder weinig in te brengen; is hij passagier van zijn aanghanger. Actie = (-) reactie; een kracht uitgeoefend door 3500 kilo heeft een twee keer zo groot (omgekeerd) effect op 1750 kilo.
Dáárom is die 80-90% een compromis; het is nóg maar 10-20% over(ge)wicht![]()
Nu is een paardentrailer een geremde tandemasser en bij de juiste kogelhoogte enigzins zelfstabiliserend maar er staat wel een heel zware levende landing met een hoog zwaartepunt in; dat compenseert elkaar. Blijft over dat je meer in te brengen hebt naarmate de trekker meer over(ge)wicht op de schaal kan leggen.
Bepaal zelf maar hoeveel risico je wil nemen; wat je veilig genoeg víndt, maar er is geen ontkomen aan dat een lager % achter de auto veiliger is. Altijd.
Huertecilla schreef:Duhelo schreef:En is 80 % maximum niet een beetje overrated?
Nee. Dat is niet uit de lucht komen vallen. Dat is een ervaringsoptimum tussen voertuigkosten en veiligheid.
Afhankelijk van de constructie/geometrie 80-90%, bij uitzonderingen meer. Minder is echter altijd veiliger; ALTIJD.
Hang er meer aan en je neemt toenemend hogere risicos.
Moet je zelf weten tot het max. wat de wet toestaat. Roep alleen niet dat het veilig is; je neemt toenemend extra risico.
Huertecilla schreef:Duhelo schreef:Wij hebben grotendeels beslist (als de financiering goedgekeurd wordt) om te gaan voor een renault trafic busje
http://www.autoweek.nl/auto/66427/renau ... uthentique
een 2.0, met 115 pk.
ding weegt 1785 kilo leeg, mag 2000 kilo trekken, en zal gebruikt worden voor een eenpaardstrailer + trekpaard erin.
zal de grand comfort zijn, dus wél enkele cabine, lichte vracht (goedkoper in wegenbelastingen, en meer laadruimte), maar wel met achteruitrijsensoren,cruise control, leder, navigatie, etc.
Die 2000 moet je vergeten, maar dat kan je in dit geval ook; trekpaard in enkelpaardstrailer is keurig.
..
Romanoff schreef:@ huertecilla; dat betekend dus in jou woorden dat het grote gros normale burger met paard nooit n auto kan veroorloven die n trailer kan trekken.
N auto vn 2400kg op diesel? Dat kost mij alleen aan wgenbelasting al 242 euro per maand.
Ben gekke henkie zeker...
Voor 1 paard vervoeren, 1x per maand of minder ga ik echt niet zo'n belachelijke zware grote bak kopen.. Waar ik ook nog elke dag mee naar mn werk moet rijden (verbruik??)
Dat is toch niet te doen voor een persoon met een modaal inkomen? Met huis en alle andere vaste lasten
Eirikur schreef:hc geeft aan wat ongeveer de ondergrens is waarboven je van een (door deskundigen als zodanig aangegeven) acceptabele mate van veiligheid kunt spreken.
RTM schreef:Nouja, gezien mijn topic op slot werd gegooid, hier maar de vraag...
Wij zijn aan het oriënteren op de koop van een 'nieuwe' (dus tweedehands ) auto voor onze trailer.
Auto zal vrijwel enkel gebruikt worden voor kortere stukken en om met de trailer op pad te gaan, dus we willen wel voor een benzine gaan imv de wegenbelasting. Nou is mijn oog gevallen op een paar modellen, maar wat is nu een goede keuze... Lees verschillende verhalen en ben benieuwd naar de meningen (of nieuwe inzichten!!) hier!
Wat op het moment op ons lijstje staat:
-Land Rover Freelander
-Hyundai Tucson
-Suzuki Grand Vitara
Trailer is mtm 1200, dus dat zit bij alle wagens wel goed, we hebben er nu een Toyota station voor die het op zich ook wel trekt, maar heb liever iets meer over zeg maar. Iets stabieler op de weg...
Brand los!
RTM schreef:Ok, en wat voor auto's raad je dan aan? Ik dacht dat een 4x4 verstandiger zou zijn voor een trailer
MarjanB schreef:Hebben jullie ervaring met deze website? Ik wil over een tijdje ook een nieuwe auto, dit leek me wel handig
http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php
Duhelo schreef:Dus om 2000. Kilo te mogen trekken moet je voertuig min 2400 kilo leeg wegen. Zijn volgens mij maar weinig wagens die daar aan voldoen en een beetje betaalbaar zijn ....