[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:29

Tuihanti schreef:
ik snap waar die urban legend van die mercedes weg komt maar het is niet helemaal correct...



Even ter verduidelijking:
De Musso, Korando en Rexton zijn onder beheer van Mercedes ontworpen en daarom staat er op:

Afbeelding

De motoren zijn Mercedes blokken in licentie en daarom staat erop:

Afbeelding

Alleszeggend is dat het ´licentie´ alléén op het kleppendeksel en schutbordstaat. Op alle onderdelen staat ´Mercedes-Benz´ met een Mercedes onderdeelnummer!!! en bij SY geproduceerde onderdelen zijn gewoon via het Mercedes netwerk gedistribueerd en gebruikt op Mercedessen.

Afbeelding

Dit is volstrekt logisch omdat de fabriek in meerderheid van Mercedes wás.
Met recht en goed onderbouwd kan dus gesteld worden dat de Musso, Korando en Rexton door SY gebouwde Mercedessen zíjn.
Ook na het verkopen van het belang aan Daewoo en dáárna, bleven het logischerwijze Mercedes ontwerpen en bijvoorbeeld in 2007 onder licentie gemaakte motoronderdelen hebben een logo ´Mercedes-Benz´ met ditto partnummer.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:09

Huertecilla schreef:
[
Bedankt voor de aanvulling welke onderbouwt dat de Mercedes inhoud geen ´urban legend´ is :D


Engineered by MB betekent niets anders dan "whoepie we mogen de afgedankte motorentechnologie van Mercedes gebruiken. Vooral de 2.9 die in 1993 voor het laatst is ingezet in een MB.

Licenced by MB is niets dan hetzelfde verhaal. Gebouwd is Oostenrijk.

Mercedesonderdeelnummers weer hetzelfde verhaal, de toeleveranciers van MB waren blij de productie te mogen voortzetten.

Als laatste voetnoot: SY heeft tot op heden nog Nooit een eigen motor gebouwd maar laat dat doen door toeleveranciers.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-04-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval verwijderd.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:11

Tuihanti schreef:
Engineered by MB betekent niets anders dan "whoepie we mogen de afgedankte motorentechnologie van Mercedes gebruiken. Vooral de 2.9 die in 1993 voor het laatst is ingezet in een MB.


En jij vind gestopt wegens milieu-bepalingen een vooruitgang? Ah.
Technisch is die ´afgedankte´ OM66x beter dan de door uitstootbeperking gecompromitteerde opvolgers :)*

De zin of onzin van de regels over NOx- en CO2 uitstoot is geheel politiek. Imo gericht op het in stand houden van consumptie en belastinginkomsten dan iets anders, want voor het broeikaseffect is geheel geen zaak te maken.

Interessant verder dat je geheel overslaat dat Mercedes een meerderheidsbelang in de SY fabriek had; het wás een Mercedes fabriek _O-
Verdiep je eens in de geschiedenis van de MB100 om wat inzicht in Mercedes te verkrijgen. Dat is een ooit door Puch ontworpen busje en via een hoogst interessante weg uiteindelijk bij SsangYong gebouwd als Mercedes verkocht in Europa.
Niets mis met door Puch ontworpen overigens, want de G-wagon is dat ook en dat is een top ontwerp.

Maar goed; blijft dat de door Mercedes ontworpen Musso, Korando en Rexton uitstekende trekkers zijn met het (de 2.9) meest betrouwbare door Mercedes ontworpen blok ooit.
De door SY beproduceerde versie heeft daarbij nog een streepje voor omdat het de oérbetrouwbare Bosch lijnpomp heeft.
Oh en dit i.d.i. OM blok met lijnpomp loopt ook probleemloos op WVO tot wel 100% aan toe.
Nee, de common rail is bepaald niet alleen verbetering.

Tot slot leent de SY 2.9TD zich geweldig voor tuning.
Met alleen wat handigheid is tot zo´n 150 pk. makkelijk te realiseren. Zelfs binnen de voor dit blok geldende Euro2.
Mijn Korando heb ik nu op >225 ~~}>

Oh nee, niet tot slot; nóg een voordeel is je met de SY geen Veblen factor hebt en de auto geen status-probleem oplevert.
Hier waar wij wonen worden 4x4 nog gekocht voor noodzaak. Zo kúnnen wij ook niet zonder en de Musso/Korando zijn hier praktijkbewezen populair en niet goedkoop.
Het door de importeur veroorzaakte slechte imago in NL, maakt ze daar echte koopjes.
Ziek een Mercedes fan; koop een SsangYong :D

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:37

Tuihanti schreef:
Als laatste voetnoot: SY heeft tot op heden nog Nooit een eigen motor gebouwd maar laat dat doen door toeleveranciers.


Kun je dat onderbouwen?

Voor zover ík weet was SY een lage lonen productie voor Mercedes. Vergelijkbaar met vroeger Seat en nu Skoda voor Volkswagen.

Wist je trouwens dat de Korando een overwinning heeft behaald in de standaard klasse van de Baja 500*
Één auto ingescheven!
En dat de Musso minstens zo indrukwekkend presteerde in de Dakar? Na een verassende betrouwbaarheid in de Pharao-ralley schreef de fabriek door frans enthousiasme gestimuleerd met 4 autos in de Dakar in. Twee gemodificeerd en twee standaard. De snellen met de zescilinder benzine, de standaard met de 2.9TD.
Alle vier kwamen aan.
In dergelijk marathon-ritten kom je in de standaardklasse alleen steevast aan als de basis goed is.
Kwestie van slechte marketing van een slechte importeur, wederom, dat dit núl bekend is gemaakt.

* heb een foto van die Korando ´vliegend´ als bureaublad. Onder die van mij heb ik de vering íets verhoogd, luchtondersteund** en die springt ook.
Mijn gf wil helaas geen foto maken want er niet aan meewerken. Zoonlief vindt het práchtig dus dat komt vanzelf een keer goed.

** De MAD produkten zijn Nederlands fabrikaat en een tóptip voor onder de trekker van een paardentrailer. Je kan er namelijk de kogelhoogte mee regelen. Zéér goede waar voor het geld.
Geen geneuzel meer over de ´kogeldruk´ maar gewoon zoals het hoort met de goede kogelhoogte op pad.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:48


Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:50

Oeps :o
Het was de Baja 1000 zelfs!


Korando Powers Through Mexican Desert to Capture First Ever Baja Victory.
COMPTON, Calif.--(BUSINESS WIRE)--Nov. 11, 1999--

With thousands of spectators cheering on, the Daewoo Korando tackled hundreds of miles of the most inhospitable Mexican desert terrain to win the Stock Mini category at the 32nd annual Tecate SCORE Baja 1000.

A relative unknown among the field of 237 entries, the Korando powered its way through the desert trails, bouncing over ditches, catapulting over rocky mountainsides, all while battling blinding dust and extreme temperature changes. The Korando raced well into the night before receiving the checkered flag from SCORE officials to win its class. The popular race started and finished in the tiny Mexican farming village of Ojos Negros, located 24 miles east of Ensenada, Mexico.

"We knew we were taking a chance by testing the Korando against the worst conditions imaginable and against top competitors," said D.J. Lee, president of Daewoo Motor America. "But, our confidence was rewarded with our first place finish. This is a great indicator of the built in quality and toughness of the product we'll be selling next spring."

Swift Engineering, Inc., a championship-winning design engineering and fabrication firm, along with the veteran Arciero Racing Team, worked round the clock for 90 days to prepare the Korando for the grueling desert course.

"A course as challenging as the Baja 1000 would leave most vehicles in pieces," said Rich Perlman, director of manufacturing engineering, who heads Swift's racing project. "The Korando's performance and the ingenuity of our entire team proved just how tough this sport utility vehicle really is."

Driving the Korando race vehicle were Frank Arciero, Jr., his brother Albert Arciero and Tim Casey, all members of the Arciero Racing Team.

"Incredible!" said Tim Casey, veteran Stock Full and Stock Mini class championship winner. "The Korando drove remarkably well over roads that only the most experienced drivers and finest vehicles would even attempt to conquer."


Afbeelding

De ´Stock Mini´ heeft alleen een rolkooi en verstigde schokbrekers/veren. De veerweg kan niet vergroot worden vanwege de totaal standaard aandrijflijn.

De auto had toen een Daewoo badge. Daewoo had het meerderheidsbelang van Mercedes overgenomen. Later weer doorverkocht aan een groep Chinese investeerders. Nu is het van Mahindra en zo met LandRover en de Hummer in hetzelfde nest :D

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:29

Hallo, ik kom ook even binnen vallen.

Ik ben rustig aan het kijken welke auto ik wil kopen om mijn trailer te mogen trekken.
"Vroeger" had ik een v40 maar die vond ik vrij veel "zuipen"

Weet 1 van jullie een auto die 1200 kg mag trekken en die in verhouding met de rest niet zo verschrikkelijk duur is kwa maandelijske kosten?

Ik rij nu een c2.. maar dan kan ik helaas geen trailer achter hangen :+

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:09

Wij hebben een peugeot 307, erg zuinig en mag 1300kg trekken :)

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:29

Milan_lover schreef:
Wij hebben een peugeot 307, erg zuinig en mag 1300kg trekken :)

Het zal mogen, de vraag is of je het moet willen. Bij paardenvervoer heb je te maken met een aanhanger die hoog boven de auto uitsteekt en die vaak een ongunstige aerodynamische vormgeving heeft. Beiden goed voor hun bijdrage aan een hoge luchtweerstand, waardoor een relatief lichte motor zich de tandjes moet werken om de boel op gang te krijgen en te houden.

Verder is een paard bewegende lading met een hoog zwaartepunt, hetgeen de stabiliteit van de aanhanger ongunstig beïnvloedt. Komen we tenslotte bij de ongunstige verhouding eigen gewicht auto vs. beladen gewicht trailer.

Tel dit alles bij elkaar op en alle factoren voor scharen en of kantelen zijn aanwezig behalve, als katalysator voor deze hoogexplosieve formule: een noodsituatie, die onverwacht hard moeten remmen of uitwijken onvermijdelijk maakt. Dat wordt in het gros van de gevallen veroorzaakt door medeweggebruikers, die echt geen rekening houden met het gegeven dat je levende lading vervoert.

Da's kak, maar nu eenmaal wel de realiteit en het is een kwestie van op deze manier genoeg km's met de trailer maken, voor je statistisch gezien een keer aan de beurt bent om daarmee te worden geconfronteerd. En dan ben je gewoon de sjaak en mag je god op je blote knieën danken als je paard het er levend af brengt, want die staat een stuk minder beschermd dan dat jij zit.

Goeie reis!

Xx_Joyce_xX
Berichten: 553
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: tinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:57

luwaniej1 schreef:
Hallo, ik kom ook even binnen vallen.

Ik ben rustig aan het kijken welke auto ik wil kopen om mijn trailer te mogen trekken.
"Vroeger" had ik een v40 maar die vond ik vrij veel "zuipen"

Weet 1 van jullie een auto die 1200 kg mag trekken en die in verhouding met de rest niet zo verschrikkelijk duur is kwa maandelijske kosten?

Ik rij nu een c2.. maar dan kan ik helaas geen trailer achter hangen :+

VW golf of een bus

urbanmove
Berichten: 487
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: limbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:26

Ik ben ook aan t puzzelen..... Leuke 1,5 paardtrailer gezien die 650 leeg weegt. Paardje weeg rond de 700 kilo (1.83 groot). Peugeot 207 sw outdoor mag volgens de papieren "technisch" 1700 kilo trekken.

Tja, technisch .....??

En hoe zat t ookal weer met de kogeldruk, nog ff zoeken :D

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:51

Milan_lover schreef:
Wij hebben een peugeot 307, erg zuinig en mag 1300kg trekken :)



Ik kan echt niet andere denken dan? 'Are you kidding me?'

Levensgevaarlijk vind ik zulke combinaties en nu mag iedereen hier nog komen roepen met genoeg rijervaring en korte stukken gaat dit.
Ik geloof het niet, rij zelf genoeg met de trailer, weet wat er kan gebeuren en wat je allemaal ziet in het verkeer.
Een peugeot 307, past 3 keer in de trailer, daarmee ga je 1300 kg trekken?

Het is niet omdat het op papier als limiet staat dat het ook veilig is.

Ik maak me altijd druk als ik zulke combi's zie... hier in het topic bedoel ik dan (en natuurlijk ook op de baan).
Hoewel dat het verhaal hierboven al 50 keer in het topic staat, lijkt het wel dat iedereen hier de meest belachelijke, lichtste combi hier met veel trots komt showen. Ik begrijp het niet....

Morris

Berichten: 3536
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:04

Milan_lover schreef:
Wij hebben een peugeot 307, erg zuinig en mag 1300kg trekken :)

Leuk.
Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:33

Kirrr schreef:
Het is niet omdat het op papier als limiet staat dat het ook veilig is.

Ik maak me altijd druk als ik zulke combi's zie... hier in het topic bedoel ik dan (en natuurlijk ook op de baan).
Hoewel dat het verhaal hierboven al 50 keer in het topic staat, lijkt het wel dat iedereen hier de meest belachelijke, lichtste combi hier met veel trots komt showen. Ik begrijp het niet....

Maar als iedereen in je omgeving het doet en er gebeurt nooit iets.
Ik weet nog wel dat ik eens op een concours een Opel Kadett sedan zag staan met twee flinke pony's op een tweepaardstrailer. Werd heel normaal gevonden. Die Kadett mocht iets van 900kg trekken.......

Uit diezelfde tijd had een jurylid een een hele ochtend slechts twee (van de 25) deelnemers in z'n ring gezien. Juist ja, politiecontrole.......

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:33

Ik vind hem toch echt heel stabiel voor de trailer en blijf heel netjes ruim onder het te trekken gewicht, we zijn wel aan het kijken voor 1-tje die een 2-paardstrailer kan trekken, maar omdat deze het prima doet, heeft het geen haast... En wat is er met het ledig gewicht dan? Die is voor deze auto toch echt 1400 kg...

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:03

@Ciska; pb werkt niet; het antwoord is; de ANWB aankoopkeuring geeft je de grootste zekerheid.

Succes.
Graag fotos hier als je deze aanschaft *\o/*

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:43

hoi allemaal!!

ten 1ste sorry dat ik zo binnen kom vallen!!!
ik heb even een vraagje! wij zijn een beetje aan het rondkijken voor een trekauto.

nu hebben wij een Mitsubishi Space Wagon gezien en die mag 1600 kg trekken geloof ik...

nu gaan wij eigenlijk alleen maar weg met 1 paard dus zal dat makkelijk kunnen maar toevallig gaan we deze zomer weg met beide paarden een keer weg en dat gaat om zo'n 300 kilometer rijden.

zou deze auto dat kunnen redden als we een lichtgewicht trailer huren?

en hebben jullie verder ervaringen met deze auto als trekauto?
ik vind hem zelf er erg netjes uitzien enz dus ben benieuwd naar jullie verhalen

groetjes maryam

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:13

Kirrr schreef:
Levensgevaarlijk vind ik zulke combinaties en nu mag iedereen hier nog komen roepen met genoeg rijervaring en korte stukken gaat dit.
Ik geloof het niet, rij zelf genoeg met de trailer, weet wat er kan gebeuren en wat je allemaal ziet in het verkeer.
Een peugeot 307, past 3 keer in de trailer, daarmee ga je 1300 kg trekken?

Het is niet omdat het op papier als limiet staat dat het ook veilig is.
....


Uit nieuwsgierigheid, waar basseren ze die cijfers op papier dan wel op. Als het niet op veiligheid is. Hoe wordt dan bepaald dat een auto een bepaald gewicht mag trekken?

Theoretisch zou het toch zo moeten zijn dat een auto die 1300 kg mag trekken op papier dat ook veilig zou moeten kunnen doen. Of bedoel je dat je in noodsituaties niet snel genoeg kan reageren (optrekken?) met zo'n lichte auto?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:38

Anoeska schreef:
Of bedoel je dat je in noodsituaties niet snel genoeg kan reageren (optrekken?) met zo'n lichte auto?


Niet optrekken, maar de controle blijven houden tijdens sturen en remmen.

Het max. aanhangergewicht op het kenteken is een theoretisch téchnisch gewicht.
Hoewel hoe minder hoe veiliger is, geven verkeersveiligeidsexperts geven 80-90% als vuistregel voor een veilig compromis.
De technische keuringsdiensten van de overheden echter dienen óók het economische belang en staan op basis van fabrikanten-informatie!!! hogere waardes toe.
Het is maar net welk belang je als eigenaar het zwaarste laat wegen; jouw belang bij het voorttrekken van paarden of de veiligheid. Nogmaals; hoe lager het % achter de auto, hoe veiliger.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:44

Milan_lover schreef:
En wat is er met het ledig gewicht dan? Die is voor deze auto toch echt 1400 kg...

Zie huertacilla hierboven. Het kan best zo zijn dat een auto van 1400 kg op papier 1300 kg mag trekken, er wordt door deskundigen (o.a. ANWB) geadviseerd niet hoger te gaan dan 80 tot uiterlijk 90% van het ledig gewicht van je auto. Bij 1400 kg is dat dus 1120 resp. 1260 kg. En dat is uitgaande van 'dood' gewicht, dat op de bodem van een aanhanger ligt. Nogmaals: een paard is bewegende lading met een hoog zwaartepunt, hetgeen beide een zeer ongunstige invloed op de stabiliteit heeft. Dus wil je, als je voor 'veilig' gaat, liever nog ónder die 80% blijven, dan het maximaal toegestane opzoeken. Daarnaast wil nogmaals wijzen op de hoge luchtweerstand van een trailer en de invloed die dat heeft op hoe hard de motor moet werken.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:46

Eirikur schreef:
Milan_lover schreef:
En wat is er met het ledig gewicht dan? Die is voor deze auto toch echt 1400 kg...

Zie huertacilla hierboven. Het kan best zo zijn dat een auto van 1400 kg op papier 1300 kg mag trekken, er wordt door deskundigen (o.a. ANWB) geadviseerd niet hoger te gaan dan 80 tot uiterlijk 90% van het ledig gewicht van je auto. Bij 1400 kg is dat dus 1120 resp. 1260 kg. En dat is uitgaande van 'dood' gewicht, dat op de bodem van een aanhanger ligt. Nogmaals: een paard is bewegende lading met een hoog zwaartepunt, hetgeen beide een zeer ongunstige invloed op de stabiliteit heeft. Dus wil je, als je voor 'veilig' gaat, liever nog ónder die 80% blijven, dan het maximaal toegestane opzoeken. Daarnaast wil nogmaals wijzen op de hoge luchtweerstand van een trailer en de invloed die dat heeft op hoe hard de motor moet werken.

Mag ik dan ook even de defenitie van "veiligheid" in deze context?

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:49

Eirikur schreef:
Milan_lover schreef:
En wat is er met het ledig gewicht dan? Die is voor deze auto toch echt 1400 kg...

Zie huertacilla hierboven. Het kan best zo zijn dat een auto van 1400 kg op papier 1300 kg mag trekken, er wordt door deskundigen (o.a. ANWB) geadviseerd niet hoger te gaan dan 80 tot uiterlijk 90% van het ledig gewicht van je auto. Bij 1400 kg is dat dus 1120 resp. 1260 kg. En dat is uitgaande van 'dood' gewicht, dat op de bodem van een aanhanger ligt. Nogmaals: een paard is bewegende lading met een hoog zwaartepunt, hetgeen beide een zeer ongunstige invloed op de stabiliteit heeft. Dus wil je, als je voor 'veilig' gaat, liever nog ónder die 80% blijven, dan het maximaal toegestane opzoeken. Daarnaast wil nogmaals wijzen op de hoge luchtweerstand van een trailer en de invloed die dat heeft op hoe hard de motor moet werken.

ikke schreef:
Mag ik dan ook even de defenitie van "veiligheid" in deze context?
Dat staat er toch? Geladen aanhanger <80% van het ledig gewicht van de auto.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:58

Eirikur schreef:
Eirikur schreef:
Zie huertacilla hierboven. Het kan best zo zijn dat een auto van 1400 kg op papier 1300 kg mag trekken, er wordt door deskundigen (o.a. ANWB) geadviseerd niet hoger te gaan dan 80 tot uiterlijk 90% van het ledig gewicht van je auto. Bij 1400 kg is dat dus 1120 resp. 1260 kg. En dat is uitgaande van 'dood' gewicht, dat op de bodem van een aanhanger ligt. Nogmaals: een paard is bewegende lading met een hoog zwaartepunt, hetgeen beide een zeer ongunstige invloed op de stabiliteit heeft. Dus wil je, als je voor 'veilig' gaat, liever nog ónder die 80% blijven, dan het maximaal toegestane opzoeken. Daarnaast wil nogmaals wijzen op de hoge luchtweerstand van een trailer en de invloed die dat heeft op hoe hard de motor moet werken.

ikke schreef:
Mag ik dan ook even de defenitie van "veiligheid" in deze context?
Dat staat er toch? Geladen aanhanger <80% van het ledig gewicht van de auto.

Oh, dus ik heb ongelijk als ik roep dat je de sterkste auto moet nemen die je je kunt veroorloven, om vervolgens te gaan klagen dat auto's met lichte motoren zich een slag in de rondte moeten werken.

Daarnaast heeft veiligheid naar mijn bescheiden idee niks met gewichten en verhoudingen daarvan uit te staan: leg dat dus eens nader uit.......

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:02

Ik heb ook maximaal 1100 erachter hangen ;)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:13

ikke schreef:
Oh, dus ik heb ongelijk als ik roep dat je de sterkste auto moet nemen die je je kunt veroorloven,


Ja, want jij hebt het telkens over motorvermogen en dat is volstrekt irrelevant.
Jij wil zoveel mogelijk motorvermogen en dat is alleen maar ónveilig.
Voor trekkracht heb je de versnellingsbak :)*
Een sterke auto in de zin van sterk gebouwd, overgeconstrueeerd, zwaar is wél helemaal goed.
Een dikke G-wagon met de kleinste dieselmotor is VEEL veiliger dan een TVR met veel krachtige dikke V8 benzine voor dezelfde aanhanger.

Het belang van de gewichtsverhouding is eenvoudig: actie = -reactie :)*
Als je dat niet kan bevatten is het beter dat je het aanneemt en geen rare adviezen verstrekt hier.