[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:10

Een Nissan Navara 8-) Maar daarvoor was het een Landrover Discovery, daarvoor een Landrover Defender 110. Mooi spul :j

Marjoleine89

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:12

Mijn outlander of de sorento van vriendlief

deus_ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:37

Dodge Ram 2500, staat normaal voor een grotere aanhanger :P

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:31

Tja, er is altijd baas boven baas :=

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:35

Klopt. Ford F250 XLT CobraJet 486.

500 PK. :D

deus_ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:52

Haha, ik denk dat deze cummins een heel eind mee komt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:38

'Oude' type kia Sportage.

Maar die mag ook geen 2 paards trailer trekken! En als we een tunnel uitrijden heeft die het ook best zwaar :+. 1,5 paards trailer met altijd een paard erin rond de 600kg _O-

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:46

Toyota Rav4, mag 2000kg trekken :D
We hebben er een 2-paards trailer achter hangen. Dat gaat echt super!!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:27

Dies: met 2 of 1 paard er in?

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:11

josie schreef:
Dies: met 2 of 1 paard er in?

De meeste keren met 1 paard erin gereden. Maar ook een aantal keer met 2 flinke paarden erin gereden, beide paarden rond 1.66m en 1 van de 2 is een kruising met fries, dus ook aardig aan gewicht :D Gaat echt super!

De auto heeft een lock knop voor 4wd. Gewicht van de auto zelf is maar 1440 kg. En zonder trailer rijdt ie ook nog eens niet zo heel duur. Helemaal tervreden mee.
En met trailer erachter vind ik em eigenlijk nog lekkerder rijdt dan zonder :o

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 02:38

500 PK in een relatief lichte 1971 Ford F250 met sper achter, heb 'm vaak gebruikt om andere uit de modder te slepen. 8-)

Afbeelding

De kilometerteller gaat niet ver genoeg op de Duitse autobahn. 8-)
Uiteraard met lege trailer. :D

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:00

Ik kom eventjes binnen vallen :wave:

Ik ga langzaam opzoek voor een auto om een trailer te kunnen trekken, ivm mijn opleiding.
Weten jullie een redelijk zuinige (vooral in het dagelijkse gebruik) auto, die makkelijk 2 paarden kan trekken?

Ik kom heel veel SsangYong's tegen, zijn dat een beetje goede auto's?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:03

Milan_lover schreef:

Ik ga langzaam opzoek voor een auto om een trailer te kunnen trekken, ivm mijn opleiding.
Weten jullie een redelijk zuinige (vooral in het dagelijkse gebruik) auto, die makkelijk 2 paarden kan trekken?

Een flinke bus of grotere 4x4 is noodzakelijk om veilig twee paarden te trekken en nee, dat zijn geen goedkope auto's. Twee paarden vervoeren vergt gewoon een degelijke auto en dat zijn geen goedkope auto's om te rijden.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:05

Dat vraag ik ook niet, maar er is wel een verschil tussen de benzine leegzuipen, of nog redelijk zuinig kunnen rijden zonder trailer, en dan hoeft hij echt niet 1 op 23 te kunnen rijden zoals de auto die we nu hebben ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:10

Milan_lover schreef:
Dat vraag ik ook niet, maar er is wel een verschil tussen de benzine leegzuipen, of nog redelijk zuinig kunnen rijden zonder trailer, en dan hoeft hij echt niet 1 op 23 te kunnen rijden zoals de auto die we nu hebben ;)

Als jij een nieuwe VW T5 kunt betalen, dan mag je enige eisen stellen; die kan met twee paarden aan de haak nog wel behoorlijk zuinig zijn, maar oudere auto's zullen de 1:12 maar net halen.
Kiezen dus tussen hoge aanschafkosten of hoger verbruik.........

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:11

Ik ben zelf totaal niet in de auto's, dus daarom stel ik mijn vraag hier, welke auto's zijn aan te raden? Dat het duur is is wel duidelijk, maar je kunt altijd de kosten proberen te drukken, aangezien ik toch redelijk veel zal moeten rijden ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:23

Milan_lover schreef:
Ik ben zelf totaal niet in de auto's, dus daarom stel ik mijn vraag hier, welke auto's zijn aan te raden? Dat het duur is is wel duidelijk, maar je kunt altijd de kosten proberen te drukken, aangezien ik toch redelijk veel zal moeten rijden ;)

Nou, neem een VW T5 (en dan niet zo'n cheapest of the list geval), daarmee kun je de kosten nog enigsinds binnen de perken houden.

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:48

Milan_lover schreef:

Een Ssangyong Korando is wel een sterke auto, de 2.9D (diesel) is van Mercedes en mag geremd 2800 kg trekken. Ik weet alleen niet of je een diesel zoekt. Het blok is van mercedes en dat is een prima motorblok.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:52

Diesel is prima :j
Ik heb nu een Mercedes-Benz Diesel gevonden, mag 2100 kg trekken.
En een LandRover, Benzine, mag 2000 kg trekken, allebei redelijk zuinig..

Dankjewel voor je informatie, ga ik morgen nog eventjes op zoeken!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:01

Wij hebben een Volvo 940 voor de trailer (1,5 paards)

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 02:50

Tyrcanol schreef:
Wij hebben een Volvo 940 voor de trailer (1,5 paards)

Fijn, dat zit nog ruim binnen de marge.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:18

Wij hebben nu trouwens een Peugeot 307 voor de 1,5 paards staan, meestal met een pony erin :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:39

letrow schreef:
Milan_lover schreef:

is wel een sterke auto, de 2.9D (diesel) is van Mercedes en mag geremd 2800 kg trekken. Ik weet alleen niet of je een diesel zoekt. Het blok is van mercedes en dat is een prima motorblok.

In NL is het voor de Korando zelfs 3500 kilo geweest. Dat geeft gelijk de beperkt zin van de kentekengegevens aan!
De Korando weegt 1850-1900 kilo en omdat het verder een erg gunstig gebouwde auto is, is 2000 kilo aanhanger met levende lading een mooie grens.
De Musso is een nét wat betere trekker zelfs. Dat is eigelijk een Mercedes Touring op een 4x4 ladderchassis.

De motoren die leverbaar waren zijn inderdaad allemaal Mercedes ontwerpen doch bepaald niet alleen diesels. Er is ook een 2.3 viercilinder en een 3,2 zescilinder benzinemotor.
De diesels waren leverbaar in 2,3 en 2,9 beiden zonder of met turbo.
De meestverkocht in zowel de Musso als de Korando is de 2.9TD.
Deze 2.9 vijfcilinder OM602 is mogelijk het meest betrouwbare ontwerp van Mercedes.

De Rexton was er ook met diezelfde 2.9TD en deze werd opgevolgd door de 2.7TD common rail.

Hoewel ze af-fabriek helemaal top waren, is of het nú een goede auto is volledig afhankelijk van het onderhoud wat de auto gekregen heeft. De Mercedes techniek in deze auto is niet doorsnee voor een dergelijk type auto en daarmee niet bekende dealers hebben veel problemen en kosten veroorzaakt. De toenmalige importeur heeft er echt een potje van gemaakt en door het vacuüm na het verscheiden is dat het er niet beter op geworden.

Potentieel perfecte wagens maar caveat emptor dus.

p.s. er staat al héél lang een Korando Cabrio met 2.3 bezine motor op marktplaats. Die combinatie is als trékauto echt helemaal geweldig. Voor kilometers maken verbruikt de 2.3 benzine teveel (ook al is dit wel te verbeteren blijft het onzuinig) maar de motor x aandrijflijn is i-de-aal voor een aanhanger. De motor is verder oerbetrouwbaar.
Als cabrio ook nog eens een heel léuke auto.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 00:14

en nog een keer...

Tuihanti schreef:
ik snap waar die urban legend van die mercedes weg komt maar het is niet helemaal correct...

even ter verduidelijking:

de 2.9 die in de eerste SsangYongs waren verbouwd waren de oude OM 602 motoren met wervelkamer die mercedes tot 1993 heeft gebouwd. Deze werden voor SsangYong in licentie gebouwd door AVL GmbH uit Graz (oostenrijk)
de benzinemotoren 6 in lijn zijn de oude M104 motoren van mercedes die ook in licentie zijn gebouwd (tot 2007). Daarna is deze vervangen door de M112 V6 die ook door AVL GmbH uit Graz in licentie wordt gebouwd.

de 2.7 is een eigen ontwikkeling van SsangYong, gebaseerd op het oude 2,9 liter OM602 onderblok waarbij ze de boring hebben verlaagd waardoor er een cilinderlinhoud van 2696 cm³ ontstond. Hierop hebben ze een eigen ontwikkelde cilinderkop met 4 kleppen per
cilinder gemonteerd en een eigen common-rail inspuiting.

Ookal lijkt de diesel op de eerste blik op de OM612 van Mercedes is het toch een eigen ontwikkeling van Ssangyong die niets te maken heeft met de genoemde mercedes diesels.

En inderdaad zijn de versnellingsbakken ook niet overgenomen van Mercedes maar de handbak wordt gemaakt in Mexico bij Tremec en de automaat in Australie bij ION Automotive Systems in australie.

Een groot nadeel naast de door de paardenman al beschreven problemen is het beschikbaar zijn van onderdelen. je moet er niet raar van opkijken dat je soms enkele weken moet wachten voordat een onderdeel beschikbaar is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:46

Tuihanti schreef:
en nog een keer...

Tuihanti schreef:
ik snap waar die urban legend van die mercedes weg komt maar het is niet helemaal correct...

even ter verduidelijking:

Bedankt voor de aanvulling welke onderbouwt dat de Mercedes inhoud geen ´urban legend´ is :D
In die periode had Mercedes een meerderheidsbelang in de fabriek.
De 2.9TD had zelfs een Mercedes onderdeelnummer en werd als vervangingsblok voor de Sprinter gebruikt. Idem vele van de onderdelen van die en andere door SY in licentie gebouwde motoren.
Verschillende met Mercedes badge verkochte busjes en bussen zijn in de SY fabriek gebouwd :j
Zowel de Korando als Musso zijn onder leiding van Mercedes technisch ontworpen.
Je kan aan de Rexton ook heel duidelijk zien dat die ontworpen en verkocht is onder Mercedes beheer. Ja, de 2.7 common rail is inderdaad een aanpassing van de OM602 welke plaatsvond nadat Mercedes haar aandeel had verkocht.

Is verder niet zo relevant.
De Musso, Korando en Rexton zijn allemaal geweldige trekautos.
Met name de Musso en Koranda zijn hier op het onverhard volop in gebruik als werkpaarden. De in NL ongelukkige importeurs-/dealersituatie was hier wel in orde; ze hebben een goede reputatie en zijn gebruikt gewilder/duurder dan in NL.

Onderdelen zijn inmiddels totaal geen probleem meer overigens. De toeleveringsindustrie heeft volop alternatieven, er is ruim parallel-import en ook kun je op de sloop zowat alles vinden. Ook van Mercedessen :D
Verder is sinds Mahindra de fabriek heeft overgenomen ook de originele onderdeelvoorziening behoorlijk verbeterd.
Tot slot worden de Musso en Korando volop in Rusland níeuw geproduceerd.
Je moet net als bij onderdelen voor alle merken/modellen uit de toeleverindustrie een béétje op de kwaliteit letten.
Hier in ons bergdorp is zowat alles voor de Musso/Korando/Rexton de volgende dag al bij de garage!