[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DMZSniper

Berichten: 141
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:36

Je kunt goedkoop een oudere Ford kopen, dat zijn echte trekpaarden, pun intended. Benzineverbruik zal dan wel tegenvallen.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:29

Ik weet het zo net nog niet met een Sportage, hotchocolat. Gevoelsmatig zeg ik dat ze een klap meer wegen dan een Mondeo of Passat, maar de prestaties als trekauto zijn niet echt beter. En de Koleos zit naar mijn idee net zo in de wannabe-categorie als bijv. de Hyundai Tucson: lijkt op het oog heel wat, maar heeft niet het chassis, noch de motor en aandrijflijn, om zijn uiterlijk waar te maken.

Duhelo

Berichten: 29511
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:05

de sportage kan bij mijn weten maar bitter weinig trekken. Beter is de kia sorento.

Lithya

Berichten: 2831
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:36

Garage raadt Sportage ook niet aan voor een trailer. Wel kregen wij een tip om een 2-paards trailer te laten afwaarderen.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:43


Lithya

Berichten: 2831
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:57

De nieuwe Kia Sorento 2500kg

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:14

Onze Ford had 145 pk dat ging goed (ook berg hoog woon niet in NL)
De Koleos zou iig een 4wd worden en deze hebben (waar wij naar hebben gekeken) 150 pk

Mijn paard zit op de 500kg mijn trailer (1,5 paard) is 575. De nieuwe auto moet op papier 1500kg mogen trekken, ik zit er dan nog ruim binnen.
Nu is het ook zo dat die paar kg hier geen verschil maakt omdat de politie hier geen levende dieren mogen wegen.
De wegenbelasting hier hangt ook deels af van het vermogen van de auto, hoe meer het vermogen is des te meer belasting betaal je.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 01:22

ikke schreef:
Tuihanti schreef:
de mondi is geen 4x4 maar wel een heerlijke trekauto

Oh? Volgens mij is de Mondeo gewoon met 4x4 leverbaar. dat je die in NL niet tweedehands zult vinden is een ander verhaal.


ja, klopt, technisch heb je gelijk. tot 1996 zijn er ca 850 stuks gebouwd van de mk1.
Dat wat er nog van over is na de mishandeling in voornamelijk de ralleysport is in handen van liefhebbers.
vanaf model 2013 is de 4x4 weer beschikbaar en zal naar verwachting dezelfde aantallen berijken.
deze komt echter pas eind 2014 op de markt dus dat duurt nog ff.

de kans dat je dus een 4x4 mondeo "in het wild" tegenkomt is kleiner dan de lotto winnen.

@ hotchocolate.
Wegenbelasting houdt verband met cylinderinhoud (met stappen van 100cc), uitlaatgasnorm en brandstofsoort en staat los van het vermogen.

bumper1988
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:37

hey
ik rij al heel lang met mijn bmw 3 serie station e46 2.0 l. Ik moet zeggen hij rijd als een zonnetje met een trailer erachter. Ik heb er ook al eens een aanhanger achter gehad met 2500kg zand erop, mag ie niet hebben maar hij blijft goed lopen dus ik raad je een bmw aan perfecte blokken liggen erin kan veel hebben.

groetjes jordy

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:35

We zijn net weer wezen kijken. Ook een proefrit gemaakt in een Fort Kuga een een VW Tiguan

Het wordt iig de Tiguan. Maandag ochtend gaan we er nog twee bekijken en 1 van die drie gaat het dan worden.

Duhelo

Berichten: 29511
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:44

we zijn eindelijk auto's gaan kijken :)
de keuze gaat nu min of meer tussen:
Renault trafic (wel semileder interieur)
opel vivaro (geen semileder, verder identiek)
Chevrolet Captiva (we waren eigenlijk aan het kijken voor een bestelwagen, aparte cabine, steekt niet zo nauw, basisuitvoering enzo, maar voor "amper" 6000 euro meer hebben we een bijna full option captiva (stockmodel weliswaar), met 7 zitplaatsen, airco,leder, verwarming, etc ...)

Moeilijke keuze, die captiva is véél en véél mooier, langs de andere kant is het jammer om zon mooie nieuwe wagen te gebruiken tussen de paarden ...

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:12

De captiva hebben we vandaag ook gezien (hij had er heeeel veel staan) was alleen gesloten toen wij er waren.
Hij ziet er echt goed uit en prijstechnisch heel erg aantrekkelijk.
Mijn collega rijd ook chevrolet en is er heel tevreden mee

Duhelo

Berichten: 29511
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:16

hotchocolat schreef:
De captiva hebben we vandaag ook gezien (hij had er heeeel veel staan) was alleen gesloten toen wij er waren.
Hij ziet er echt goed uit en prijstechnisch heel erg aantrekkelijk.
Mijn collega rijd ook chevrolet en is er heel tevreden mee

die captiva is prachtig!
Die dat wij zagen zou 26 000 kosten, bijna full option, leder interieur, navi, zetelverwarming, cruise control, alles erop en eraan.
in de koffer een handig vakje met een luchtblaasding erin (voor als je banden plat zijn). en nog twee vakken met een klepje eraan.
Ik trek eraan, hop, een zetel gaat omhoog. je kunt van de koffer gewoon nog twee zitplekken maken !

mooie metalen opstapdingetjes (jammer dat de moeren erin wel al roesten, maargoed, dat zijn details), echt een hele, hele hele hele mooie wagen.
maar voor ons eigenlijk wel 6000 euro boven budget. Maar dit maakt je wel aan het twijfelen (hier heb je natuurlijk heel veel meer auto voor dan met bv een opel vivaro ...)

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:21


Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:11

hc, dan gaat het zeker om dat zwarte showroommodel uit 2012 van € 25.980,-? Als je dan toch al boven je budget gaat heb je er voor 500 meer eentje van een jaar nieuwer, die met dezelfde motorprestaties op één of andere manier in milieuklasse B zit ipv C. Ik kan me zo voorstellen dat dat in Dld. misschien belastingtechnisch de moeite waard is, waardoor dat prijsverschil zichzelf op termijn dik terugverdient?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:23

Ilsiie schreef:
Dat is wel waar... Alleen lijkt het mij niet verstandig om met een aanhanger die (veel) zwaarder dan de auto is te gaan rijden. Mocht er dan iets mis gaan, is de kans dat de aanhanger er met de auto vandoor gaat een stuk groter dan wanneer dat gewicht gelijk is (of dan wanneer de auto zwaarder is)..


Tatáááá _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afhankelijk van de trekauto is 80 tot 90% van het gewicht van de auto een optimaal compromis tussen veiligheid en gebruikerbelang.


Meer vermogen geeft ´betere´ prestaties en daar wordt het allemaal niet veiliger van en paarden staan ook liever niet tegen de achterklep omdat hun baas zo nodig snel wil kunnen optrekken met een patsmobiel.

Hoeveel motorvermogen de auto heeft is irrelevant; een versnelling lager en je hebt trekkracht genoeg. Helemáál als je de 80-90% respecteert :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:39

DMZSniper schreef:
Je kunt goedkoop een oudere Ford kopen,


Nóg beter een oude SsangYong Korando/Musso. Met name de Musso is een ongekroonde trek-kampioen. Ze kosten geen dról in NL en zijn verbazend zuinig te maken met eenvoudige aanpassingen welke geen probleem bij de apk opleveren.
Je moet alleen een garage vinden welke weet wat ze doen met deze autos. De (Mercedes) techniek is betrouwbaar doch je moet er wel mee bekend zijn.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:46

ikke schreef:
meggiemeg schreef:
Even een vraag aan ikke, hoop dat jij het antwoord hier op weet:
Hoe kan er zoveel verschil inzitten aan wat een auto mag trekken hier in NL en in België als we praten over exact dezelfde auto? Er zit aardig wat verschil tussen dat gewicht zeg maar. Het betreft een XC70 D5 Cross Country. Auto's zijn exact hetzelfde wat motorinhoud enzovoorts

Dat heeft te maken met typegoedkeuringen. Daar kan per land anders over gedacht worden.


De reden is het gewicht wat aan het economische balang wordt toegekend.
Indien dit niet zou meewegen, is het HEEL eenvoudig en het blijft mij verbazen dat gebruikers veiligheid zo´n lage prioriteit geven. Met name met paarden erachter.
Wat op het kenteken mag is alleen maar interessant als je het onderste uit de kan wil hebben, onafhankelijk van of dat verstandig is.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:36

bumper1988 schreef:
hey
ik rij al heel lang met mijn bmw 3 serie station e46 2.0 l. Ik moet zeggen hij rijd als een zonnetje met een trailer erachter. Ik heb er ook al eens een aanhanger achter gehad met 2500kg zand erop, mag ie niet hebben maar hij blijft goed lopen dus ik raad je een bmw aan perfecte blokken liggen erin kan veel hebben.

groetjes jordy


Je kunt ook een Land Rover Freelander kopen! TD4 dan wel teverstaan! Is hetzelfde blok, maar dan in een echte Land Rover! ;) Best of both worlds! ;)

Lithya

Berichten: 2831
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:55

Huertecilla schreef:
DMZSniper schreef:
Je kunt goedkoop een oudere Ford kopen,


Nóg beter een oude SsangYong Korando/Musso. Met name de Musso is een ongekroonde trek-kampioen. Ze kosten geen dról in NL en zijn verbazend zuinig te maken met eenvoudige aanpassingen welke geen probleem bij de apk opleveren.
Je moet alleen een garage vinden welke weet wat ze doen met deze autos. De (Mercedes) techniek is betrouwbaar doch je moet er wel mee bekend zijn.


Daar kan ik je even in teleurstellen. Musso is echt geen beste trekker. Naast wijzelf weet ik nog drie anderen die hem hebben en vinden het geen fijne trekker.

Duhelo

Berichten: 29511
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:17


Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:47

Hmm.... "vroegah" waren MB's prima trekauto's. Alle marktkooplui, oudijzerhandelaren en andere mensen die, al dan niet beroepsmatig, zware aanhangers moesten trekken, hadden er één of wilden er één. Geen idee of dat nog steeds zo is. Het zou zomaar kunnen, vanwege de hang naar gunstige verbruiks- en emissiecijfers, dat er ook in Mannheim gerommeld is met compressie- en overbrengingsverhoudingen, ten koste van de prestaties als trekauto. On the downside: het zijn heel lang notoire roestbakken geweest, maar ik mag aannemen dat ze dat, met de moderne verzinktechnieken die tegenwoordig overal in de autoindustrie worden gebruikt, inmiddels wel onder controle hebben gekregen.

Duhelo

Berichten: 29511
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:19

Eirikur schreef:
Hmm.... "vroegah" waren MB's prima trekauto's. Alle marktkooplui, oudijzerhandelaren en andere mensen die, al dan niet beroepsmatig, zware aanhangers moesten trekken, hadden er één of wilden er één. Geen idee of dat nog steeds zo is. Het zou zomaar kunnen, vanwege de hang naar gunstige verbruiks- en emissiecijfers, dat er ook in Mannheim gerommeld is met compressie- en overbrengingsverhoudingen, ten koste van de prestaties als trekauto. On the downside: het zijn heel lang notoire roestbakken geweest, maar ik mag aannemen dat ze dat, met de moderne verzinktechnieken die tegenwoordig overal in de autoindustrie worden gebruikt, inmiddels wel onder controle hebben gekregen.

normaal zou roest geen probleem meer (mogen) zijn.
Ik denk dat hij kwa motorinhoud wel voldoende zal hebben (mijn mazdatje trekt het nl ook zonder problemen), maar het eigen gewicht van de auto is "maar" 1450 kilo (trailer plus paard is ergens een 1600 kilo, auto mag er 1800 trekken)
Mijn Mazda is top om te trekken, maar komt wat tekort in eigen gewicht (1250 kilo op papier), het voelt allemaal wat wiebelig aan. geen idee of dit bij een dergelijke Mercedes beter zal zijn?

ikke

Berichten: 38802
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:08

Duhelo schreef:
Eirikur schreef:
Hmm.... "vroegah" waren MB's prima trekauto's. Alle marktkooplui, oudijzerhandelaren en andere mensen die, al dan niet beroepsmatig, zware aanhangers moesten trekken, hadden er één of wilden er één. Geen idee of dat nog steeds zo is. Het zou zomaar kunnen, vanwege de hang naar gunstige verbruiks- en emissiecijfers, dat er ook in Mannheim gerommeld is met compressie- en overbrengingsverhoudingen, ten koste van de prestaties als trekauto. On the downside: het zijn heel lang notoire roestbakken geweest, maar ik mag aannemen dat ze dat, met de moderne verzinktechnieken die tegenwoordig overal in de autoindustrie worden gebruikt, inmiddels wel onder controle hebben gekregen.

normaal zou roest geen probleem meer (mogen) zijn.
Ik denk dat hij kwa motorinhoud wel voldoende zal hebben (mijn mazdatje trekt het nl ook zonder problemen), maar het eigen gewicht van de auto is "maar" 1450 kilo (trailer plus paard is ergens een 1600 kilo, auto mag er 1800 trekken)
Mijn Mazda is top om te trekken, maar komt wat tekort in eigen gewicht (1250 kilo op papier), het voelt allemaal wat wiebelig aan. geen idee of dit bij een dergelijke Mercedes beter zal zijn?

Dood gewicht alleen is ook niet zaligmakend. De Freebee weegt ook maar 1400kg en mag 2000kg aan de haak hebben, hetgeen ie ook probleemloos kan. Naast chauffeurskwaliteiten is bouwkwaliteit van de auto ook een factor.
Als alle rubbertjes en ophangpunten van jouw Mazda 0,1mm meer versleten zijn dan gewenst door de fabrikant, geeft dat al snel een heel wiebelig rijgedrag. Mijn oude Disco had zo'n geintje. Die is altijd keurig goedgekeurd, maar toch zat er zoveel speling op de stuurinrichting dat ie altijd de neiging had te slingeren. Mensen die daar niet mee om konden gaan, vonden 'm doodeng om mee te rijden.

Duhelo

Berichten: 29511
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:47

momenteel is alles aan mijn Mazda versleten, dus ding is een dweil op de weg :D
Hoor net dat de mb van 2005 (ipv 2007) en maar 1500 kilo mag trekken (ipv 1800), dus die valt zowiezo al weer af ... (en zo blijven we gaan :P, ik kom er moe van )
edit: Vader belt net, dat het wel een hele goede prijs is, en dat deze auto geen probleem zijn om mijn paard te trekken(1500 kilo)...