[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:35

Als ik dit zo lees heeft de uitleg destijds wel verkeerd in oa paard en sport en krant gestaan. Daar werd in gezegd dat de politie niet meer met weegbruggen werkt, maar naar maximale laadvermogen van de aanhanger en naar wat een auto mag trekken. Dus totaal gewicht max aanhanger 2300 en auto mag max 2400 trekken bijv.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:07

De Paard en Sport en de Paard en Leven staan wel vaker fouten in..... Wat daar instaat zeker niet zomaar voor waar aannemen, maar als het van belang is altijd checken via andere kanalen. -O-

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:38

Dat heb ik zeker gedaan. Maar zoals het er nu voor staat mag je dus kijken naar het gewicht van de trailer en het gewicht van de lading?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:45

meggiemeg schreef:
Even een vraag aan ikke, hoop dat jij het antwoord hier op weet:
Hoe kan er zoveel verschil inzitten aan wat een auto mag trekken hier in NL en in België als we praten over exact dezelfde auto? Er zit aardig wat verschil tussen dat gewicht zeg maar. Het betreft een XC70 D5 Cross Country. Auto's zijn exact hetzelfde wat motorinhoud enzovoorts

Dat heeft te maken met typegoedkeuringen. Daar kan per land anders over gedacht worden.

Ik weet van meer auto's waar verschillen in zitten, terwijl die verschillen er technisch niet zijn. Ik heb zelf enkele voorbeelden daarvan staan in Land Rover versie.

Lithya schreef:
Als ik dit zo lees heeft de uitleg destijds wel verkeerd in oa paard en sport en krant gestaan. Daar werd in gezegd dat de politie niet meer met weegbruggen werkt, maar naar maximale laadvermogen van de aanhanger en naar wat een auto mag trekken. Dus totaal gewicht max aanhanger 2300 en auto mag max 2400 trekken bijv.

Leuk verzonnen zwamverhaal, maar als ik eis dat mijn combi de weegbrug op gaat, dan gaat de boel de brug op.
De politie werkt weldegelijk met weegbruggen. Hoe anders denk je dat ze al die caravancontroles doen, elke zomer? Ze zetten het spul vrolijk op de brug en lezen gewoon af wat er staat.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:56

Er zijn ook genoeg controles zonder weegbrug. Daar worden auto's staande gehouden omdat ze op papier de trailer al niet mogen trekken. Zo'n zwamverhaal is het dus niet

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:05

Bedankt voor de uitleg ikke!
We kwamen er onlangs achter omdat vrienden uit België dezelfde auto hadden aangeschaft omdat deze wel 2100 kg mocht trekken, hun auto is van hetzelfde bouwjaar. Ik stond daar nog al van te kijken, dat is een hoop verschil!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:54

Lithya schreef:
Er zijn ook genoeg controles zonder weegbrug. Daar worden auto's staande gehouden omdat ze op papier de trailer al niet mogen trekken. Zo'n zwamverhaal is het dus niet

Ze kunnen je wel aanhouden, maar ze zullen op basis van de juiste feiten moeten vaststellen of het klopt of niet.

Dat er heel veel combinaties rondrijden die gewoon echt niet aan de regels voldoen, maakt niet dat degenen die hun boeltje voor elkaar hebben, klakkeloos op een paar simpele getallen afgerekend kunnen worden. Zo simpel zit het niet in elkaar.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:13

Ik ben eens staande gehouden met een combi die dik in orde was maar er een beetje raar uitzag. Politie wilde er niks van geloven en me gelijk beboeten. Ik was overtuigd dat de combi gewoon in orde was dus op naar de weegbrug.

Uiteindelijk (na heel heel heeeeeel lang wachten en een gillende pony in de trailer) was alles in orde en mocht ik wel verder.

Was overigens met een VW golf 3. Was een noodgeval en er was alleen een verhoogde 1,5p trailer voorhanden en mijn toenmalige auto. Pony was een shetlander. Trekvermogen stond niet op m'n papieren dus dat moest uitgezocht worden door de politie. Ik wist dat het 1200kg was. Auto was 1000kg en trailer woog 550kg. Totale combi op de brug was 850kg. Ik reedt zelf (heb E achter B).

Ik zou trouwens niet snel meer met zo'n combi de weg op gaan. Ook al was deze op papier dik in orde en had ik officieel nog 350kg marge. Auto had het gewoon erg zwaar. Zo'n verhoogde trailer vangt veel wind en voelde gewoon niet zo stabiel. Zeker ongeladen niet. Met pony voelde het wel wat beter, maar dan nog. Zou het niemand aanraden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:41

_Nelleke_ schreef:
Ik ben eens staande gehouden met een combi die dik in orde was maar er een beetje raar uitzag. Politie wilde er niks van geloven en me gelijk beboeten. Ik was overtuigd dat de combi gewoon in orde was dus op naar de weegbrug.

Uiteindelijk (na heel heel heeeeeel lang wachten en een gillende pony in de trailer) was alles in orde en mocht ik wel verder.

Was overigens met een VW golf 3. Was een noodgeval en er was alleen een verhoogde 1,5p trailer voorhanden en mijn toenmalige auto. Pony was een shetlander. Trekvermogen stond niet op m'n papieren dus dat moest uitgezocht worden door de politie. Ik wist dat het 1200kg was. Auto was 1000kg en trailer woog 550kg. Totale combi op de brug was 850kg. Ik reedt zelf (heb E achter B).

Ik zou trouwens niet snel meer met zo'n combi de weg op gaan. Ook al was deze op papier dik in orde en had ik officieel nog 350kg marge. Auto had het gewoon erg zwaar. Zo'n verhoogde trailer vangt veel wind en voelde gewoon niet zo stabiel. Zeker ongeladen niet. Met pony voelde het wel wat beter, maar dan nog. Zou het niemand aanraden.

Dan ben je goed weggekomen. Als er geen trekgewicht geregistreerd staat op het kenteken (en bij de RDW), mag je max 750kg trekken. Ze hadden dus weldegelijk gronden om je staande te houden, je een vette boete te geven en je te verbieden verder te rijden!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:47

Niet helemaal waar. Als je auto voor een bepaald bouwjaar is gemaakt (1996 uit m'n hoofd) hoeft het trekgewicht hierin niet genoteerd te zijn. Dat werd toen gewoonweg nog niet gedaan.

Als je regelmatig toch gaat trekken met zo'n auto kan je een extra blad in je papieren aanvragen waarop dat trekgewicht staat. Heb ik nooit gedaan omdat ik de trekhaak op die auto alleen gebruikte voor de fietsendrager.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:57

_Nelleke_ schreef:
Niet helemaal waar. Als je auto voor een bepaald bouwjaar is gemaakt (1996 uit m'n hoofd) hoeft het trekgewicht hierin niet genoteerd te zijn. Dat werd toen gewoonweg nog niet gedaan.

Als je regelmatig toch gaat trekken met zo'n auto kan je een extra blad in je papieren aanvragen waarop dat trekgewicht staat. Heb ik nooit gedaan omdat ik de trekhaak op die auto alleen gebruikte voor de fietsendrager.

Correctie: vrijwel niemand liet dat doen. Dat is een wezenlijk verschil! Het is namelijk altijd al zo geweest dat de trekhaak geregistreerd moest worden. In die tijd zat er zelfs een meldingsformulier bij je trekhaak om op te sturen naar de RDW!

Zeker weten, want ik heb in 1998 bij mijn Range Rover de trekhaak laten registreren!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:02

Hmm, dan heb ik inderdaad geluk gehad.

Ik kan me herinneren dat ik het eens met m'n oude auto helemaal heb uitgezocht en dat mijn bovenstaande theorie wel klopte. Maargoed, dat is ruim 5jr geleden dus ik sta niet helemaal voor mezelf in :')

In elk geval, was meer ter illustratie dat ik op papier (ok, toen niet in orde papier) 350kg marge had maar dat ik toch nooit meer met zo'n combi de weg op zou gaan. Terwijl het volvo-trekbeest ik met een marge van 100kg met gemak de weg op durf.

Anyway, we hebben toch besloten ander vervoer te regelen. We laten ons lekker ophalen door een paardentaxi. :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:52

Maar Ikke. Als je een trailer Hebt met ledig gewicht 740 kg, maximaal laadvermogen 2400 kg. Trailer bijna altijd geladen met 1 paard. Wat moet een auto dan mogen trekken?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:24

Lithya schreef:
Maar Ikke. Als je een trailer Hebt met ledig gewicht 740 kg, maximaal laadvermogen 2400 kg. Trailer bijna altijd geladen met 1 paard. Wat moet een auto dan mogen trekken?

Het gewicht van de trailer (740 dus) + het gewicht van het paard.
Waarom is dat moeilijk?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:26

@lithya

Altijd geld dat de auto het daadwerkelijke gewicht van je aanhanger nooit meer mag zijn dan je auto mag trekken. Dus het lege gewicht van de aanhanger + hetgeen wat je erin stopt bij elkaar opgeteld mag nooit meer zijn dan wat de auto mag trekken.
Je trekgewicht van je auto moet dus minimaal 1240kg zijn als je uitgaat van een paard van 500kg.
Dit is ongeacht welk rijbewijs je hebt.

Voor de rest moet je bij deze combinatie eigenlijk altijd een E-rijbewijs hebben.
Immers geldt voor B rijbewijs maximaal toegestaan gewicht auto + maximaal toegestaan gewicht trailer moet kleiner zijn dan 3500kg.
Je maximaal toegestande gewicht van je auto (leeggewicht + laadvermogen samen) mag namelijk maar 1100kg (3500 - 2400kg = 1100kg) zijn voor het rijden met alleen B rijbewijs. Als voorbeeld, een toyota aygo weegt leeg al 780kg en heeft al een toegestane massa van 1190kg. Dus E rijbewijs vereist.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:45

Lithya schreef:

Het antwoord wordt hierboven al gegeven.
Eigenlijk moet je het zo zien: er zijn twee situaties die allebei moeten kloppen voordat je ermee mag rijden.

1) de auto moet het feitelijke gewicht van de geladen aanhanger kunnen en mogen trekken (ook de kogeldruk). Technisch dus.
2) de chauffeur moet een rijbewijs hebben dat minimaal vereist is voor de combi (art 15 reglement rijbewijzen). Juridisch.

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:55

Hoi,

Ik lees regelmatig mee en wilde toch graag een keer jullie mening vragen
Heb op het moment 2 auto's op het oog en ben benieuwd welke er het beste geschikt zou zijn.

Auto 1:
Ford Mondeo 2.0 stationwagon
146 pk
190 nm/4500 tpm
mag 1800kg trekken

Auto 2:
Mazda Tribute 2.0 4x4
124 pk
175 nm/4500 tpm
mag 1500kg trekken

Trailer:
1,5 paards
ledig: 620kg
max: 1300kg

DMZSniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:44

Lijkt me dat de Mondeo hier beter uitkomt, die ligt ook heel stabiel (mijn ouders hadden er een).
Hij is geloof ik ook 4x4, maar dat kan het oude model ook zijn.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:57

de mondi is geen 4x4 maar wel een heerlijke trekauto

DMZSniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:07

Ik weet vrij zeker dat die van ons 4x4 was en echt een tank.

LittleTaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:22

het gaat er niet om hoeveel je paard weegt. Het gaat erom wat het laad vermogen van de trailer is. laad vermogen en eigen gewicht van de trailer mag nooit meer zijn dan de toelaatbare massa die de trekhaak mag hebben dus allemaal wat jullie zeggen van ik laad er maar 1 paard in en die weegt maar 500 kg is onzin
het gaat erom wat het totaal gewicht van de trailer is dus massa trailer en laad vermogen. dus als je een tweepaards trailer hebt moet je er al een auto voor hebben die max 2000 kg op de trekhaak mag hebben

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:53

Neehee!! :n

LittleTaris schreef:
het gaat er niet om hoeveel je paard weegt. Het gaat erom wat het laad vermogen van de trailer is. laad vermogen en eigen gewicht van de trailer mag nooit meer zijn dan de toelaatbare massa die de trekhaak mag hebben dus allemaal wat jullie zeggen van ik laad er maar 1 paard in en die weegt maar 500 kg is onzin
het gaat erom wat het totaal gewicht van de trailer is dus massa trailer en laad vermogen. dus als je een tweepaards trailer hebt moet je er al een auto voor hebben die max 2000 kg op de trekhaak mag hebben

Heb je dit topic al verder gelezen? Of de sticky?
Ok, een andere vraag: Hoe kom je aan deze informatie? Want het is nl. onzin.
Moeten we ook nog uitleggen waarom of ga je je post zelf aanpassen? ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:30

Tuihanti schreef:
de mondi is geen 4x4 maar wel een heerlijke trekauto

Oh? Volgens mij is de Mondeo gewoon met 4x4 leverbaar. dat je die in NL niet tweedehands zult vinden is een ander verhaal.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:15

@Pattyy_
Ik zou de mondeo kiezen, de 2.0 benzine rijdt prima met een 1,5 paards trailer. Heb er zelf ook één gehad. Je moet alleen niet op een nat grasveld willen wegrijden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:32

Wij hadden ook de Mondeo Ghia 2L Ik heb er alleen twee weken geleden een ongeluk gehad. Nu moet er dus wat anders komen.
We hebben nu een leenwagen VW passaat altrack. Superauto maar ver boven onze prijsklasse.
Gister hebben we een paar Renault koleossen bekeken. Twee hadden er te veel lakschade en stonden op kalen banden de derde had zeer slechte remmen maar verder wel oke. Deze week willen we nog kijken voor de Kia Sportage. Dan moeten we een keuze gaan maken en dat is niet gemakelijk na de luxe van de VW.