Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
meggiemeg schreef:Even een vraag aan ikke, hoop dat jij het antwoord hier op weet:
Hoe kan er zoveel verschil inzitten aan wat een auto mag trekken hier in NL en in België als we praten over exact dezelfde auto? Er zit aardig wat verschil tussen dat gewicht zeg maar. Het betreft een XC70 D5 Cross Country. Auto's zijn exact hetzelfde wat motorinhoud enzovoorts
Lithya schreef:Als ik dit zo lees heeft de uitleg destijds wel verkeerd in oa paard en sport en krant gestaan. Daar werd in gezegd dat de politie niet meer met weegbruggen werkt, maar naar maximale laadvermogen van de aanhanger en naar wat een auto mag trekken. Dus totaal gewicht max aanhanger 2300 en auto mag max 2400 trekken bijv.
Lithya schreef:Er zijn ook genoeg controles zonder weegbrug. Daar worden auto's staande gehouden omdat ze op papier de trailer al niet mogen trekken. Zo'n zwamverhaal is het dus niet
_Nelleke_ schreef:Ik ben eens staande gehouden met een combi die dik in orde was maar er een beetje raar uitzag. Politie wilde er niks van geloven en me gelijk beboeten. Ik was overtuigd dat de combi gewoon in orde was dus op naar de weegbrug.
Uiteindelijk (na heel heel heeeeeel lang wachten en een gillende pony in de trailer) was alles in orde en mocht ik wel verder.
Was overigens met een VW golf 3. Was een noodgeval en er was alleen een verhoogde 1,5p trailer voorhanden en mijn toenmalige auto. Pony was een shetlander. Trekvermogen stond niet op m'n papieren dus dat moest uitgezocht worden door de politie. Ik wist dat het 1200kg was. Auto was 1000kg en trailer woog 550kg. Totale combi op de brug was 850kg. Ik reedt zelf (heb E achter B).
Ik zou trouwens niet snel meer met zo'n combi de weg op gaan. Ook al was deze op papier dik in orde en had ik officieel nog 350kg marge. Auto had het gewoon erg zwaar. Zo'n verhoogde trailer vangt veel wind en voelde gewoon niet zo stabiel. Zeker ongeladen niet. Met pony voelde het wel wat beter, maar dan nog. Zou het niemand aanraden.
_Nelleke_ schreef:Niet helemaal waar. Als je auto voor een bepaald bouwjaar is gemaakt (1996 uit m'n hoofd) hoeft het trekgewicht hierin niet genoteerd te zijn. Dat werd toen gewoonweg nog niet gedaan.
Als je regelmatig toch gaat trekken met zo'n auto kan je een extra blad in je papieren aanvragen waarop dat trekgewicht staat. Heb ik nooit gedaan omdat ik de trekhaak op die auto alleen gebruikte voor de fietsendrager.
Lithya schreef:Maar Ikke. Als je een trailer Hebt met ledig gewicht 740 kg, maximaal laadvermogen 2400 kg. Trailer bijna altijd geladen met 1 paard. Wat moet een auto dan mogen trekken?
LittleTaris schreef:het gaat er niet om hoeveel je paard weegt. Het gaat erom wat het laad vermogen van de trailer is. laad vermogen en eigen gewicht van de trailer mag nooit meer zijn dan de toelaatbare massa die de trekhaak mag hebben dus allemaal wat jullie zeggen van ik laad er maar 1 paard in en die weegt maar 500 kg is onzin
het gaat erom wat het totaal gewicht van de trailer is dus massa trailer en laad vermogen. dus als je een tweepaards trailer hebt moet je er al een auto voor hebben die max 2000 kg op de trekhaak mag hebben