[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4293
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Rockanje

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:41

Ik heb hiervoor mitsubishi pajero 3.0 liter v6 gereden. Mocht geloof 2700 kg trekken en de trailer met twee paarden trok hij met gemak. Ik rij nu een chevrolet suburban 5.7 liter v8 en mag 3500 kg trekken....ideaal

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:15

barbaras schreef:
Ik heb hiervoor mitsubishi pajero 3.0 liter v6 gereden. Mocht geloof 2700 kg trekken en de trailer met twee paarden trok hij met gemak. Ik rij nu een chevrolet suburban 5.7 liter v8 en mag 3500 kg trekken....ideaal

Behalve bij de benzinepomp :)

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:30

en de wegenbelasting..........

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:33

josie schreef:
en de wegenbelasting..........

Waarschijnlijk oud genoeg en op LPG of wellicht op een bedrijf. En dan nog, sommige mensen beseffen dat een degelijke auto rijden concequenties heeft en zeuren daar verder niet over........

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 00:15

ikke schreef:
josie schreef:
en de wegenbelasting..........

Waarschijnlijk oud genoeg en op LPG of wellicht op een bedrijf. En dan nog, sommige mensen beseffen dat een degelijke auto rijden concequenties heeft en zeuren daar verder niet over........


Ik zeur ook niet, want ik heb zelf ook zo'n zware en dus dure auto. Maar ik ben wel realistisch. Zo'n auto aanbevelen is natuurlijk goed bedoeld, maar helaas niet voor ieders portemonnee weggelegd. Sommigen moeten wat vervoer van hun geliefde paard betreft, gewoon water bij de wijn doen en het met een, zoals sommige het noemen, iets minder "veilige" auto doen.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:26

Homiafortuna schreef:
Ik zeur ook niet, want ik heb zelf ook zo'n zware en dus dure auto. Maar ik ben wel realistisch. Zo'n auto aanbevelen is natuurlijk goed bedoeld, maar helaas niet voor ieders portemonnee weggelegd. Sommigen moeten wat vervoer van hun geliefde paard betreft, gewoon water bij de wijn doen en het met een, zoals sommige het noemen, iets minder "veilige" auto doen.

Daarom zeg ik ook dat je de zwaarste en sterkste auto moet nemen die je je kunt veroorloven.......

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:28

kunnen jullie sites aanbevelen waar ik kan vergelijken hoe zwaar een auto is en hoeveel ik mag trekken?

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:34

kiss schreef:
kunnen jullie sites aanbevelen waar ik kan vergelijken hoe zwaar een auto is en hoeveel ik mag trekken?

www.autoweek.nl is vooralsnog redelijk betrouwbaar, al is ie niet foutloos, dus enige voorzichtigheid is gewenst.

_Nelleke_

Berichten: 8135
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:49

Even een vraagje.

Ik heb een Volvo XC70 cross country 2.4TD 4WD ter beschikking. Trekvermogen is 1800 en max kogeldruk 85. Ledig gewicht auto: 1700kg. Ik heb zelf E achter B rijbewijs. Voorheen reedt ik altijd met een 1,5p trailer met een haflinger. Ging makkelijk. Kwam misschien qua gewicht rond de 1000.

Nu wil ik eenmalig een rit doen met een tweepaards trailer met een haf en een E-pony. Ik schat de haf op 450kg en de E-pony op 500kg. Trailer is 750kg. Ik heb dan nog maar 100kg 'over' en voor mijn gevoel is dat te weinig.

Ik twijfel, op papier kan het wel, maar is die 100kg marge voldoende? En hoe zit het met de kogeldruk. Is deze niet te laag?

Edit: even voor de duidelijkheid, dit gaat om een eenmalige rit over 80 en 60km wegen van ongeveer een half uur. Niet dat het wat uitmaakt, maar ik ga dus geen andere auto aanschaffen o.i.d. Als het niet kan, kan het niet en moet ik wat anders regelen. :)

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:08

Als je zo twijfelt, waarom doe je het dan niet gewoon in 2x? Het is maar zo'n klein stukje, dat maakt dan ook niet uit.

Kelszz_
Berichten: 1890
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:09

Ik wil graag een volvo XC90 voor de trailer hebben, is hard sparen met de vriend haha!

Duhelo

Berichten: 29560
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:47

_Nelleke_ schreef:
Even een vraagje.

Ik heb een Volvo XC70 cross country 2.4TD 4WD ter beschikking. Trekvermogen is 1800 en max kogeldruk 85. Ledig gewicht auto: 1700kg. Ik heb zelf E achter B rijbewijs. Voorheen reedt ik altijd met een 1,5p trailer met een haflinger. Ging makkelijk. Kwam misschien qua gewicht rond de 1000.

Nu wil ik eenmalig een rit doen met een tweepaards trailer met een haf en een E-pony. Ik schat de haf op 450kg en de E-pony op 500kg. Trailer is 750kg. Ik heb dan nog maar 100kg 'over' en voor mijn gevoel is dat te weinig.

Ik twijfel, op papier kan het wel, maar is die 100kg marge voldoende? En hoe zit het met de kogeldruk. Is deze niet te laag?

Edit: even voor de duidelijkheid, dit gaat om een eenmalige rit over 80 en 60km wegen van ongeveer een half uur. Niet dat het wat uitmaakt, maar ik ga dus geen andere auto aanschaffen o.i.d. Als het niet kan, kan het niet en moet ik wat anders regelen. :)

je hebt 10 % marge, dus dat is wel goed te doen hoor. Goed anticiperen op de weg, en dat komt wel goed :)

xAnthea

Berichten: 4472
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:38

Wij hebben een Opel Vivaro..
Best wel goed, kan ook 2 paarden trekken.

_Nelleke_

Berichten: 8135
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:34

Duhelo schreef:
je hebt 10 % marge, dus dat is wel goed te doen hoor. Goed anticiperen op de weg, en dat komt wel goed :)


Goed anticiperen op de weg doe ik altijd. Ook al hangt er een trailer van 1000kg achter. Of zelfs als er geen trailer achter hangt ;)

Ik heb er alle vertrouwen in dat de auto dit gewoon sjouwt. Het is een superfijne auto met voldoende vermogen. Ik heb eens met 2000kg steen erachter gereden en dat ging prima. Maar dan praat je wel over 2000kg wat niet beweegt en gewoon stilligt.

Ik maak me meer zorgen om de kogeldruk. Wat is het precies? Hoe het in mijn hoofd zit, is dat voor een 2-paards trailer je altijd moet kunnen beschikken over een auto die 100kg kogeldruk kan hebben. Deze heeft 85. Hoeveel verschil maakt die 15kg en wat zijn de risico's. Als het risico is dat je auto wat sneller slijt, maar de boel wel veilig is durf ik het wel aan. Als het risico is dat je trekhaak er vanaf dondert dan ga ik het natuurlijk niet doen :')

Hollywood86, twee keer rijden kan, maar heeft niet mijn voorkeur :) Ik kan me ook laten ophalen door iemand met goede auto + trailer. Ik rij het liefst gewoon zelf, ik ken mezelf als chauffeur en er is eigenlijk maar 1 iemand aan wie ik het anders overlaat. Degene die me kan ophalen ken ik de rijkunsten niet van.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:45

_Nelleke_ schreef:
Duhelo schreef:
je hebt 10 % marge, dus dat is wel goed te doen hoor. Goed anticiperen op de weg, en dat komt wel goed :)


Goed anticiperen op de weg doe ik altijd. Ook al hangt er een trailer van 1000kg achter. Of zelfs als er geen trailer achter hangt ;)

Ik heb er alle vertrouwen in dat de auto dit gewoon sjouwt. Het is een superfijne auto met voldoende vermogen. Ik heb eens met 2000kg steen erachter gereden en dat ging prima. Maar dan praat je wel over 2000kg wat niet beweegt en gewoon stilligt.

Ik maak me meer zorgen om de kogeldruk. Wat is het precies? Hoe het in mijn hoofd zit, is dat voor een 2-paards trailer je altijd moet kunnen beschikken over een auto die 100kg kogeldruk kan hebben. Deze heeft 85. Hoeveel verschil maakt die 15kg en wat zijn de risico's. Als het risico is dat je auto wat sneller slijt, maar de boel wel veilig is durf ik het wel aan. Als het risico is dat je trekhaak er vanaf dondert dan ga ik het natuurlijk niet doen :')

Hollywood86, twee keer rijden kan, maar heeft niet mijn voorkeur :) Ik kan me ook laten ophalen door iemand met goede auto + trailer. Ik rij het liefst gewoon zelf, ik ken mezelf als chauffeur en er is eigenlijk maar 1 iemand aan wie ik het anders overlaat. Degene die me kan ophalen ken ik de rijkunsten niet van.

Die kogeldruk zal waarschijnlijk wel los lopen, maar dat laadgewicht kon weleens erg tricky worden.
Het punt is dat als je aan de kant gezet wordt en je combi deugd niet, je de boel ter plekke kunt uitladen. Die 10% overbelading is coulance; er is geen enkele wetgeving die dat onderbouwd.

Technisch gezien zal die auto er niet warm of koud van worden; punt is of jij je in de kijkerd rijdt van oom agent.

Duhelo

Berichten: 29560
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:25

ikke schreef:
_Nelleke_ schreef:
Duhelo schreef:
je hebt 10 % marge, dus dat is wel goed te doen hoor. Goed anticiperen op de weg, en dat komt wel goed :)


Goed anticiperen op de weg doe ik altijd. Ook al hangt er een trailer van 1000kg achter. Of zelfs als er geen trailer achter hangt ;)

Ik heb er alle vertrouwen in dat de auto dit gewoon sjouwt. Het is een superfijne auto met voldoende vermogen. Ik heb eens met 2000kg steen erachter gereden en dat ging prima. Maar dan praat je wel over 2000kg wat niet beweegt en gewoon stilligt.

Ik maak me meer zorgen om de kogeldruk. Wat is het precies? Hoe het in mijn hoofd zit, is dat voor een 2-paards trailer je altijd moet kunnen beschikken over een auto die 100kg kogeldruk kan hebben. Deze heeft 85. Hoeveel verschil maakt die 15kg en wat zijn de risico's. Als het risico is dat je auto wat sneller slijt, maar de boel wel veilig is durf ik het wel aan. Als het risico is dat je trekhaak er vanaf dondert dan ga ik het natuurlijk niet doen :')

Hollywood86, twee keer rijden kan, maar heeft niet mijn voorkeur :) Ik kan me ook laten ophalen door iemand met goede auto + trailer. Ik rij het liefst gewoon zelf, ik ken mezelf als chauffeur en er is eigenlijk maar 1 iemand aan wie ik het anders overlaat. Degene die me kan ophalen ken ik de rijkunsten niet van.

Die kogeldruk zal waarschijnlijk wel los lopen, maar dat laadgewicht kon weleens erg tricky worden.
Het punt is dat als je aan de kant gezet wordt en je combi deugd niet, je de boel ter plekke kunt uitladen. Die 10% overbelading is coulance; er is geen enkele wetgeving die dat onderbouwd.

Technisch gezien zal die auto er niet warm of koud van worden; punt is of jij je in de kijkerd rijdt van oom agent.

als ik het goed begrijp heeft ze nog 100 kilo over (dus 1700 kilo trailer + 2 pony's, auto mag er 1800 trekken)
Enige dat niet volgens de regels is (voor zover oom agent het zelf weet) is die kogeldruk die 15 kilo te laag is.
ik doelde op 10 % marge in de zin van, dat ze nog 10 % laadvermogen over had (en met dit te hertypen besef ik dat het geen 10 % is maar 5-7 % dat er overblijft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 01:27

Kogel druk is leuk begrip. Meestal gevallen heeft men over maximale kogel druk, wat weer heel anders is dan werkelijk kogel druk.
Werkelijke kogel druk is afhankelijk van de belading, hoogte van de distel ten opzichte hoogte van trekhaak, en of je op recht stuk staat of op een helling. Dus tja hier kan je hele discussie over voeren.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:29

Joram schreef:
Kogel druk is leuk begrip. Meestal gevallen heeft men over maximale kogel druk, wat weer heel anders is dan werkelijk kogel druk.
Werkelijke kogel druk is afhankelijk van de belading, hoogte van de distel ten opzichte hoogte van trekhaak, en of je op recht stuk staat of op een helling. Dus tja hier kan je hele discussie over voeren.

Klopt helemaal, echter:
De kogeldruk (of vertikale last onder de koppeling, voor de puristen) is een statische waarde, gemeten op een horizontaal vlak. Je mag er als gebruiker vanuit gaan dat de dynamische krachten die optreden, door de ontwerper zijn meegenomen en dus geen probleem zijn.

Duhelo schreef:
als ik het goed begrijp heeft ze nog 100 kilo over (dus 1700 kilo trailer + 2 pony's, auto mag er 1800 trekken)
Enige dat niet volgens de regels is (voor zover oom agent het zelf weet) is die kogeldruk die 15 kilo te laag is.
ik doelde op 10 % marge in de zin van, dat ze nog 10 % laadvermogen over had (en met dit te hertypen besef ik dat het geen 10 % is maar 5-7 % dat er overblijft)

Maar ik vraag me wel af hoe zeker de gewichten van de paarden zijn! Het is vrij algemeen dat men z'n paard (veel) te licht inschat en dan is die 100kg marge in no-time 200kg overbelading!

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:27

Ik heb helemaal geen auto meer voor de trailer, zondag een auto ongeluk gehad.

Nu dus op zoek naar wat anders. We zitten aan een Kia Sportage te denken. Iemand daar ervaring mee?

_Nelleke_

Berichten: 8135
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:53

Jeetje hotchocolat, dat is schrikken. Zelf hopelijk niks ergs?

@ ikke: ik denk dat een D en een E pony samen toch niet heel veel zwaarder dan 1000kg zullen zijn? Haf is gewoon slank, E-pony ook, iets hoger alleen.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:29

_Nelleke_ schreef:
Jeetje hotchocolat, dat is schrikken. Zelf hopelijk niks ergs?

@ ikke: ik denk dat een D en een E pony samen toch niet heel veel zwaarder dan 1000kg zullen zijn? Haf is gewoon slank, E-pony ook, iets hoger alleen.

Ik ga geen uitspraken doen over paarden die ik niet ken; ik waarschuw voor een veel voorkomende valkuil, die zeker met zo'n kritisch punt toch even wat extra aandacht mag hebben. Trailers hebben ook nog weleens de vervelende eigenschap wat meer te wegen dan op het kenteken staat. Dan blijft er niet meer zoveel marge over. Je weet wel: gewaarschuwde mensen en tellen.......

_Nelleke_

Berichten: 8135
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:00

tot tien? ;)

Nee zonder gekkigheid. Iedereen dank voor het meedenken. Als ik het goed begrijp is de combinatie niet levensgevaarlijk maar kan op papier nog weleens lastig worden als ik oom agent tegenkom.

meggiemeg

Berichten: 12664
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:17

Even een vraag aan ikke, hoop dat jij het antwoord hier op weet:
Hoe kan er zoveel verschil inzitten aan wat een auto mag trekken hier in NL en in België als we praten over exact dezelfde auto? Er zit aardig wat verschil tussen dat gewicht zeg maar. Het betreft een XC70 D5 Cross Country. Auto's zijn exact hetzelfde wat motorinhoud enzovoorts

_Nelleke_

Berichten: 8135
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:30

Hoeveel mag die auto in België dan trekken?

meggiemeg

Berichten: 12664
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:06

een paar honderd kilo meer!