Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:josie schreef:en de wegenbelasting..........
Waarschijnlijk oud genoeg en op LPG of wellicht op een bedrijf. En dan nog, sommige mensen beseffen dat een degelijke auto rijden concequenties heeft en zeuren daar verder niet over........
Homiafortuna schreef:Ik zeur ook niet, want ik heb zelf ook zo'n zware en dus dure auto. Maar ik ben wel realistisch. Zo'n auto aanbevelen is natuurlijk goed bedoeld, maar helaas niet voor ieders portemonnee weggelegd. Sommigen moeten wat vervoer van hun geliefde paard betreft, gewoon water bij de wijn doen en het met een, zoals sommige het noemen, iets minder "veilige" auto doen.
kiss schreef:kunnen jullie sites aanbevelen waar ik kan vergelijken hoe zwaar een auto is en hoeveel ik mag trekken?
_Nelleke_ schreef:Even een vraagje.
Ik heb een Volvo XC70 cross country 2.4TD 4WD ter beschikking. Trekvermogen is 1800 en max kogeldruk 85. Ledig gewicht auto: 1700kg. Ik heb zelf E achter B rijbewijs. Voorheen reedt ik altijd met een 1,5p trailer met een haflinger. Ging makkelijk. Kwam misschien qua gewicht rond de 1000.
Nu wil ik eenmalig een rit doen met een tweepaards trailer met een haf en een E-pony. Ik schat de haf op 450kg en de E-pony op 500kg. Trailer is 750kg. Ik heb dan nog maar 100kg 'over' en voor mijn gevoel is dat te weinig.
Ik twijfel, op papier kan het wel, maar is die 100kg marge voldoende? En hoe zit het met de kogeldruk. Is deze niet te laag?
Edit: even voor de duidelijkheid, dit gaat om een eenmalige rit over 80 en 60km wegen van ongeveer een half uur. Niet dat het wat uitmaakt, maar ik ga dus geen andere auto aanschaffen o.i.d. Als het niet kan, kan het niet en moet ik wat anders regelen.
Duhelo schreef:je hebt 10 % marge, dus dat is wel goed te doen hoor. Goed anticiperen op de weg, en dat komt wel goed
_Nelleke_ schreef:Duhelo schreef:je hebt 10 % marge, dus dat is wel goed te doen hoor. Goed anticiperen op de weg, en dat komt wel goed
Goed anticiperen op de weg doe ik altijd. Ook al hangt er een trailer van 1000kg achter. Of zelfs als er geen trailer achter hangt![]()
Ik heb er alle vertrouwen in dat de auto dit gewoon sjouwt. Het is een superfijne auto met voldoende vermogen. Ik heb eens met 2000kg steen erachter gereden en dat ging prima. Maar dan praat je wel over 2000kg wat niet beweegt en gewoon stilligt.
Ik maak me meer zorgen om de kogeldruk. Wat is het precies? Hoe het in mijn hoofd zit, is dat voor een 2-paards trailer je altijd moet kunnen beschikken over een auto die 100kg kogeldruk kan hebben. Deze heeft 85. Hoeveel verschil maakt die 15kg en wat zijn de risico's. Als het risico is dat je auto wat sneller slijt, maar de boel wel veilig is durf ik het wel aan. Als het risico is dat je trekhaak er vanaf dondert dan ga ik het natuurlijk niet doen![]()
Hollywood86, twee keer rijden kan, maar heeft niet mijn voorkeurIk kan me ook laten ophalen door iemand met goede auto + trailer. Ik rij het liefst gewoon zelf, ik ken mezelf als chauffeur en er is eigenlijk maar 1 iemand aan wie ik het anders overlaat. Degene die me kan ophalen ken ik de rijkunsten niet van.
ikke schreef:_Nelleke_ schreef:Duhelo schreef:je hebt 10 % marge, dus dat is wel goed te doen hoor. Goed anticiperen op de weg, en dat komt wel goed
Goed anticiperen op de weg doe ik altijd. Ook al hangt er een trailer van 1000kg achter. Of zelfs als er geen trailer achter hangt![]()
Ik heb er alle vertrouwen in dat de auto dit gewoon sjouwt. Het is een superfijne auto met voldoende vermogen. Ik heb eens met 2000kg steen erachter gereden en dat ging prima. Maar dan praat je wel over 2000kg wat niet beweegt en gewoon stilligt.
Ik maak me meer zorgen om de kogeldruk. Wat is het precies? Hoe het in mijn hoofd zit, is dat voor een 2-paards trailer je altijd moet kunnen beschikken over een auto die 100kg kogeldruk kan hebben. Deze heeft 85. Hoeveel verschil maakt die 15kg en wat zijn de risico's. Als het risico is dat je auto wat sneller slijt, maar de boel wel veilig is durf ik het wel aan. Als het risico is dat je trekhaak er vanaf dondert dan ga ik het natuurlijk niet doen![]()
Hollywood86, twee keer rijden kan, maar heeft niet mijn voorkeurIk kan me ook laten ophalen door iemand met goede auto + trailer. Ik rij het liefst gewoon zelf, ik ken mezelf als chauffeur en er is eigenlijk maar 1 iemand aan wie ik het anders overlaat. Degene die me kan ophalen ken ik de rijkunsten niet van.
Die kogeldruk zal waarschijnlijk wel los lopen, maar dat laadgewicht kon weleens erg tricky worden.
Het punt is dat als je aan de kant gezet wordt en je combi deugd niet, je de boel ter plekke kunt uitladen. Die 10% overbelading is coulance; er is geen enkele wetgeving die dat onderbouwd.
Technisch gezien zal die auto er niet warm of koud van worden; punt is of jij je in de kijkerd rijdt van oom agent.
Joram schreef:Kogel druk is leuk begrip. Meestal gevallen heeft men over maximale kogel druk, wat weer heel anders is dan werkelijk kogel druk.
Werkelijke kogel druk is afhankelijk van de belading, hoogte van de distel ten opzichte hoogte van trekhaak, en of je op recht stuk staat of op een helling. Dus tja hier kan je hele discussie over voeren.
Duhelo schreef:als ik het goed begrijp heeft ze nog 100 kilo over (dus 1700 kilo trailer + 2 pony's, auto mag er 1800 trekken)
Enige dat niet volgens de regels is (voor zover oom agent het zelf weet) is die kogeldruk die 15 kilo te laag is.
ik doelde op 10 % marge in de zin van, dat ze nog 10 % laadvermogen over had (en met dit te hertypen besef ik dat het geen 10 % is maar 5-7 % dat er overblijft)
_Nelleke_ schreef:Jeetje hotchocolat, dat is schrikken. Zelf hopelijk niks ergs?
@ ikke: ik denk dat een D en een E pony samen toch niet heel veel zwaarder dan 1000kg zullen zijn? Haf is gewoon slank, E-pony ook, iets hoger alleen.