[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:41

We hebben er een chevrolet extended pickup voor.

Goed overzicht op de weg en we kunnen nog een rijtuig meenemen achter op de auto.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:04

Mag ik een vraag stellen..
Ben aan het rond kijken voor een goede trek auto de Seat Altea xl trekt op zich prima maar komt als het moeilijk wordt iets te kort.
Nu heb ik gekeken voor een Opel Antara 2.4 l schakel mag 1500 kilo trekken eigen gewicht is 1700 k
En een Suzuki Grand Vitara 2.0 l Automaat eigen gewicht 1380 k mag 1850 kilo trekken.
Beide auto zijn 4wd.

Wat er achter komt is een ander half paard Bockman trailer van 750 kilo leeg laadvermogen tot 1600 kilo
Mijn paard is een kleine merrie van 450 /500 kilo max.

Welke zouden jullie aanraden of evt ander merk cq auto anders wel er voor zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:14

scooby09 schreef:
Ben aan het rond kijken voor een goede trek auto de Seat Altea xl trekt op zich prima maar komt als het moeilijk wordt iets te kort.
Nu heb ik gekeken voor een Opel Antara 2.4 l schakel mag 1500 kilo trekken eigen gewicht is 1700 k
En een Suzuki Grand Vitara 2.0 l Automaat eigen gewicht 1380 k mag 1850 kilo trekken.
Beide auto zijn 4wd.

Wat er achter komt is een ander half paard Bockman trailer van 750 kilo leeg laadvermogen tot 1600 kilo

Welke zouden jullie aanraden of evt ander merk cq auto anders wel er voor zetten.

Ik zou voor de Opel gaan. Ga er alleen al maar eens in zitten; zul je merken dat die Japanners toch nog altijd net niet begrijpen hoe groot europeanen zijn.
Bovendien heeft de Opel aardig wat meer power aan boord en juist die power kwam je te kort, zei je........

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:32

Dank je ikke voor je antwoordt.
Maar is de opel dus sterker ondanks dat hij minder mag trekken.?
Hij voelde met proefrijden ook een stuk robuster maar op zich is dat niet zo raar hij is ruim 300 kilo zwaarder.
De 4 wd staat daar alleen altijd aan is dat een bezwaar.?
Bij de Vitara kun je kiezen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:42

ik heb een vitara 1.6 en mijn vriendin een vitara 2.0 en wij vinden beide auto`s fijne trekkers
ik heb er een Hotra van 520kg[ is zwaarder vanwege trapbescherming] en een paard van 550kg
zij heeft een Bockmann van 620kg en paard van 500kg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:45

scooby09 schreef:
Hij voelde met proefrijden ook een stuk robuster maar op zich is dat niet zo raar hij is ruim 300 kilo zwaarder.

Als je niet kan kiezen, kan het er ook niet vanaf. Dat is eerder een voordeel dan een nadeel.

Als je al naar die Vitara gaat kijken, check dan terdege wat de handleiding zegt over het gebruik van de 4x4. De meeste Vitara's met keuze-4x4 hebben geen tussendiff, waardoor je nogal wat risico's loopt op het moment dat je de 4x4 inschakeld op de verharde weg.

lillypoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:51

het maakt toch niet uit of je nu een suzuki of een aubi of een monstertruck hebt trouwens wij hebben geen teailer en ik krijg ook geen paard ;( ;(;)

lillypoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:52

lillypoes schreef:
het maakt toch niet uit of je nu een suzuki of een aubi of een monstertruck hebt trouwens wij hebben geen teailer en ik krijg ook geen paard ;( ;(;)

Nee ik bedoel niet aubi maar audi sorry

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:52

lillypoes schreef:

haha , hier moest ik eigenlijks best wel om lachen

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:50

ikke schreef:
scooby09 schreef:

Als je niet kan kiezen, kan het er ook niet vanaf. Dat is eerder een voordeel dan een nadeel.

Als je al naar die Vitara gaat kijken, check dan terdege wat de handleiding zegt over het gebruik van de 4x4. De meeste Vitara's met keuze-4x4 hebben geen tussendiff, waardoor je nogal wat risico's loopt op het moment dat je de 4x4 inschakeld op de verharde weg.

Ben auto leek maar wat bedoel je ? wat is een tussendif?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:57

Ik heb je een PB met uitleg gestuurd.

scooby09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:11

Heb hem gelezen Top bedankt voor de uitleg.
Heb je nog een antwoord gestuurd.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:42

scooby09 schreef:
Beide auto zijn 4wd.

Met de opel heb ik geen ervaring maar toen wij enkele jaren geleden een andere trekauto zochten heb ik met een Grand Vitara gereden en ik vond zijn rijgedrag op verharde weg ondermaats.
Na +/- een tiental auto te hebben getest hebben we een Subaru Forester 2 liter benzine gekocht, permanente 4wd, mag 2000 kg trekken.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:45

Ik heb vandaag mijn Mitsubishi Pajero Pinin 5 deurs opgehaald, rijdt als een zonnetje!!! Nu moet ik nog even berekenen of ik de combi met een anderhalfs trailer met een B-rijbewijs mag rijden, waarschijnlijk niet...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:58

Ah de 5 deurs, net ff wat groter. Fijn, achteraf had ik ook voor de 5 deurs moeten gaan. Nou ja, ik red me nu prima. Fijne en pittige (heb je ook de 2 liter?) auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:02

Ilsje_007 schreef:
Ik heb vandaag mijn Mitsubishi Pajero Pinin 5 deurs opgehaald, rijdt als een zonnetje!!! Nu moet ik nog even berekenen of ik de combi met een anderhalfs trailer met een B-rijbewijs mag rijden, waarschijnlijk niet...

Volgens Autoweek.nl mag ie 1890kg wegen, hetgeen 1610kg overlaat voor de aanhanger.
Tel daarbij op dat ie maar 1500kg mag trekken, dan lijkt de kans me vrij klein dat het niet gaat lukken. Hopelijk is het wel de 2.0; dan heb je tenminste enige power aan boord. Die 1.8 zou je nog weleens teleur kunnen stellen als het eens wat kritischer wordt.

Morris schreef:
Ah de 5 deurs, net ff wat groter. Fijn, achteraf had ik ook voor de 5 deurs moeten gaan. Nou ja, ik red me nu prima. Fijne en pittige (heb je ook de 2 liter?) auto.

Zoals ik weleens vaker heb gezegd: neem de lange uitvoeringen als die bestaan!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:47

Vraagje..
Ik heb een 2de hands trailer op het oog, maar die weegt 740 kg.
Is dit zwaar voor een 1,5 paards trailer?
Onze auto mag max 1000 kg trekken (geremd) dus met mijn tinkertje van 1,36 zit ik echt wel over de 1000 kg.

Ik neem aan dat het geen advies-getal is, maar wat deze auto wettelijk max mag trekken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:09

Diaz schreef:
Vraagje..
Onze auto mag max 1000 kg trekken (geremd) dus met mijn tinkertje van 1,36 zit ik echt wel over de 1000 kg.

Ik neem aan dat het geen advies-getal is, maar wat deze auto wettelijk max mag trekken?

Die 740kg is best realistisch voor een 1,5 paards, maar 1000kg is inderdaad het max. trekgewicht van de auto en dat gaat nergens over, in verhouding tot het trekken van paarden. Niet alleen maak je geen schijn van kans om onder de 1000kg te blijven qua paard op die trailer; de kogeldruk is zeer waarschijnlijk maar 50kg, wat voor een paardentrailer toch wel heel erg mager is.

Niet aan beginnen dus. Laat die trailer maar zitten, tenzij je ook een andere, zwaardere auto op het oog hebt.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:36

ik heb dit forum geprobeerd te volgen, maar vond het nogal ingewikkeld.
ik heb een tweepaard trailer, die weegt 750 kg
met twee paarden zit ik dan ongeveer aan de 2000 kg.
wat voor soort auto's mogen dit trekken, en hoe bereken ik dat nou?
ik heb nu een sprinterbus, maar wil een andere auto kopen, maar vind het erg moeilijk
kunnen jullie me dit uitleggen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:40

kiss schreef:
ik heb dit forum geprobeerd te volgen, maar vond het nogal ingewikkeld.
ik heb een tweepaard trailer, die weegt 750 kg
met twee paarden zit ik dan ongeveer aan de 2000 kg.
wat voor soort auto's mogen dit trekken, en hoe bereken ik dat nou?
ik heb nu een sprinterbus, maar wil een andere auto kopen, maar vind het erg moeilijk
kunnen jullie me dit uitleggen?

Klinkt als in bezit van E-rijbewijs.

In dat geval heb je een auto nodig die minimaal die 2000kg mag trekken.
Controleer die 2000kg feitelijk gewicht eens; de politie rijdt niet zonder reden met 2400kg-spec Westfalia's en dat is niet omdat ze daarover hebben nagedacht..........

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:45

[/quote]

Controleer die 2000kg feitelijk gewicht eens; de politie rijdt niet zonder reden met 2400kg-spec Westfalia's en dat is niet omdat ze daarover hebben nagedacht..........[/quote]

uhhhh, dit bedoel ik, ik heb inderdaad mijn E rijbewijs, ik weet dat ik een auto nodig heb die 2000 kan trekken, maar wat moet ik dan controleren? en wat bedoel je met 2400 kg spec westfalia?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:59

kiss schreef:

Controleer die 2000kg feitelijk gewicht eens; de politie rijdt niet zonder reden met 2400kg-spec Westfalia's en dat is niet omdat ze daarover hebben nagedacht..........[/quote]

uhhhh, dit bedoel ik, ik heb inderdaad mijn E rijbewijs, ik weet dat ik een auto nodig heb die 2000 kan trekken, maar wat moet ik dan controleren? en wat bedoel je met 2400 kg spec westfalia?[/quote]
Het toegestane gewicht van de geremde aanhanger staat als zodanig vermeld op het kenteken en kun je dus inzien voordat je de auto koopt of controleren bij de RDW op https://ovi.rdw.nl/

De politie heeft in een grappige bui eens zichzelf aangehouden en de geladen trailer op de weegbrug gezet. Kwamen ze er tot hun grote schrik achter dat hun Westfalia's met 2000kg TMM onvoldoende bleken te zijn; de trailer bleek in werkelijkheid iets van 2200kg te wegen!
Mijn tip: weeg je geladen trailer eens; weet je tenminste zeker dat je goed zit.......

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:16

Diaz schreef:
Vraagje..

Mijn trailer zit op de 575 voor een 1,5 paards

Mag de politie in NL eigenlijk je combinatie wegen incl. paard?

Wij zoeken een nieuwe auto die ook de trailer moet trekken. Trailer rond de 575 en paard 500 geschat. Ik ben dus op zoek naar een auto die zeker 1250 trekken.
Nu heeft een bevriend politieagent een nieuwe Skoda gekocht welke nog geen 1100 trekken mag. Nu zegt hij heel gemakkelijk dat de politie in DLD je niets maken kan omdat ze geen levende dieren mogen wegen. Keuze voor dezelfde auto valt af omdat ik geen risico wil nemen en mijn man graag een suv wil hebben.
Maar ik ben wel nieuwschierig hoe het in Nederland is geregeld

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:17

ikke schreef:
kiss schreef:

Controleer die 2000kg feitelijk gewicht eens; de politie rijdt niet zonder reden met 2400kg-spec Westfalia's en dat is niet omdat ze daarover hebben nagedacht..........

uhhhh, dit bedoel ik, ik heb inderdaad mijn E rijbewijs, ik weet dat ik een auto nodig heb die 2000 kan trekken, maar wat moet ik dan controleren? en wat bedoel je met 2400 kg spec westfalia?[/quote]
Het toegestane gewicht van de geremde aanhanger staat als zodanig vermeld op het kenteken en kun je dus inzien voordat je de auto koopt of controleren bij de RDW op https://ovi.rdw.nl/

De politie heeft in een grappige bui eens zichzelf aangehouden en de geladen trailer op de weegbrug gezet. Kwamen ze er tot hun grote schrik achter dat hun Westfalia's met 2000kg TMM onvoldoende bleken te zijn; de trailer bleek in werkelijkheid iets van 2200kg te wegen!
Mijn tip: weeg je geladen trailer eens; weet je tenminste zeker dat je goed zit.......[/quote]

ok bedankt voor de tip
nu nog op zoek naar een auto :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:01

kiss schreef:
ikke schreef:
Mijn tip: weeg je geladen trailer eens; weet je tenminste zeker dat je goed zit.......

ok bedankt voor de tip
nu nog op zoek naar een auto :?

Nou, dat wordt een flinke bak. Om heel eerlijk te zijn; ik denk dat de goedkoopste oplossing is om een andere Sprinter terug te kopen (of iets soortgelijks) aangezien alleen een aardige terreinauto je alternatief is.