[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jeanetJ

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:34

Ik wil even inhaken op het antwoord hierboven.
Ongeveer 3 weken geleden ben ik aangehouden met trailer voor controle en hij vroeg speciaal naar mijn rijbewijs. Ik heb een BE rijbewijs en alles was dan ook keurig in orde. Mocht ik die niet hebben gehad dan had ik wel een boete gekregen en de trailer was LEEG! Hij vroeg ook niet naar papieren etc. het ging hem echt om het rijbewijs.
Ik rij overigens met de volgende combinatie: Seat Alhambra & 1,5 paards WEIJER trailer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:45

ikke schreef:
malih schreef:
Nee dat is fout.

Op het moment dat jij met een trailer rijd. En deze weegt 900 kilo en hij mag beladen worden tot 1000. Dan kom je samen op een gewicht van 1900 kilo.

Al rij jij op dat moment met een lege trailer. Dan nog geeft oom agent jou een bon. Hij kijkt namelijk naar wat er op papier staat en niet dat wat er achter je auto hangt. En je auto mag maar 1800 trekken.

Je kan je trailer wel laten terug keuren naar een laad gewicht van bijv 900 kilo. Dan zou je wel uit komen.

NEE!!!! Lees GVD art 15 reglement rijbewijzen eens goed, voordat je nog meer verwarrende onzin rondstrooit!
Indien de chauffeur E-rijbewijs heeft (wat hier het geval is!!) MOET oom agent kijken naar het FEITELIJKE gewicht van de aanhanger. Dat weet de politie ook en doet dat ook!

rustig hoor
de wereld vergaat niet -.-

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:09

Ik snap Ikke's frustratie wel.
Dit soort onzinbeweringen blijven namelijk steeds terugkomen en zorgen voor een hoop verwarring. Niet doen dus.
Ik erger me er zelf ook iedere keer weer aan. Als Ikke dus niet zo had gereageerd, had ik dat waarschijnlijk wel gedaan. ;)

jeanetJ schreef:
Ongeveer 3 weken geleden ben ik aangehouden met trailer voor controle en hij vroeg speciaal naar mijn rijbewijs. Ik heb een BE rijbewijs en alles was dan ook keurig in orde. Mocht ik die niet hebben gehad dan had ik wel een boete gekregen en de trailer was LEEG! Hij vroeg ook niet naar papieren etc. het ging hem echt om het rijbewijs.
Ik rij overigens met de volgende combinatie: Seat Alhambra & 1,5 paards WEIJER trailer.

Ja en dus? Klopt ook gewoon. Omdat je meer mág laden in die combinatie, moet je de vereiste rijbewijzen hebben. Jij had dat, dus geen probleem. Of de trailer nou vol of leeg is, doet er niet toe.

Als je met een vrachtwagen wil rijden, moet je daar ook de vereiste rijbewijzen voor hebben. Doet er ook niet toe of die vol of leeg is. Hij mág meer laden.
Oftewel; als jouw combinatie meer mág laden, moet je de vereiste rijbewijzen hebben. (B+E) Of je dat dan ook doet, doet er niet toe.
Heb je niet het vereiste rijbewijs, mag je er dus niet (vol of leeg) mee rijden.
Of blijft het maximum totaal gewicht van jouw combinatie onder de 3500kg? En voor een boete had hij toch eerst jouw papieren moeten zien, wanneer je geen E had gehad. Hoe kan hij anders bepalen of jij er wel,- of niet mee mag rijden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:14

sflj schreef:
Ik snap Ikke's frustratie wel.
Dit soort onzinbeweringen blijven namelijk steeds terugkomen en zorgen voor een hoop verwarring. Niet doen dus.
Ik erger me er zelf ook iedere keer weer aan. Als Ikke dus niet zo had gereageerd, had ik dat waarschijnlijk wel gedaan. ;)

jeanetJ schreef:

Ja en dus? Klopt ook gewoon. Omdat je meer mág laden in die combinatie, moet je de vereiste rijbewijzen hebben. Jij had dat, dus geen probleem. Of de trailer nou vol of leeg is, doet er niet toe.

Als je met een vrachtwagen wil rijden, moet je daar ook de vereiste rijbewijzen voor hebben. Doet er ook niet toe of die vol of leeg is. Hij mág meer laden.
Oftewel; als jouw combinatie meer mág laden, moet je de vereiste rijbewijzen hebben. (B+E) Of je dat dan ook doet, doet er niet toe.
Heb je niet het vereiste rijbewijs, mag je er dus niet (vol of leeg) mee rijden.

In zoverre dat je bij een B-E rijbewijs niet meer verder hoeft te kijken omdat het niet meer relevant is. Een flinke auto voor een lege trailer en een B-E rijbewijs kan nooit een probleem zijn.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:43

Waar ik me trouwens aan stoor :( ik mag niet met een 2paards trailer rijden, maar wel met een vrachtwagen tot 12mtr lang ( C rijbewijs ) daar mogen ze van mij wat aan gaan doen!!!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:52

rox_en_wilvy schreef:
Waar ik me trouwens aan stoor :( ik mag niet met een 2paards trailer rijden, maar wel met een vrachtwagen tot 12mtr lang ( C rijbewijs ) daar mogen ze van mij wat aan gaan doen!!!!

Dan moet je gewoon je E-rijbewijs halen en als je dat achter je C-rijbewijs doet, heb je het ook voor je B...........

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:59

ikke schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Dan moet je gewoon je E-rijbewijs halen en als je dat achter je C-rijbewijs doet, heb je het ook voor je B...........

Tuurlijk, snap ik ook wel! Maar waar het mij omgaat is dat ik met een vrachtwagel tonnen mag vervoeren over de weg!!! Bijv: een paardenvrachtwagen super de luxe met 5 paarden mag ik wel rijden, en een 2paards trailer met 1 paard erin niet :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:15

rox_en_wilvy schreef:
ikke schreef:

Tuurlijk, snap ik ook wel! Maar waar het mij omgaat is dat ik met een vrachtwagel tonnen mag vervoeren over de weg!!! Bijv: een paardenvrachtwagen super de luxe met 5 paarden mag ik wel rijden, en een 2paards trailer met 1 paard erin niet :+

Ja, en?
Ik mocht jarenlang met een dikke Range met tweepaards rondrijden maar achter m'n vrachtwagen mocht ik nog geen lege aanhanger knopen.
Ik mocht wel mijn mijn bus rijden (C-rijbewijs) maar als ik er twee bankjes in gezet zou hebben, mocht het opeens niet meer omdat je dan D-rijbewijs nodig hebt. Zo zijn de regels en dan kun je overal wel iets over opmerken........

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:33

ikke schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Ja, en?
Ik mocht jarenlang met een dikke Range met tweepaards rondrijden maar achter m'n vrachtwagen mocht ik nog geen lege aanhanger knopen.
Ik mocht wel mijn mijn bus rijden (C-rijbewijs) maar als ik er twee bankjes in gezet zou hebben, mocht het opeens niet meer omdat je dan D-rijbewijs nodig hebt. Zo zijn de regels en dan kun je overal wel iets over opmerken........

:oo Ow' sorry, ik wist niet dat je geirriteerd was, ik zal niet meer reageren! Het spijt mij heel erg :evaw:

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:36

ikke schreef:
malih schreef:
Nee dat is fout.

Op het moment dat jij met een trailer rijd. En deze weegt 900 kilo en hij mag beladen worden tot 1000. Dan kom je samen op een gewicht van 1900 kilo.

Al rij jij op dat moment met een lege trailer. Dan nog geeft oom agent jou een bon. Hij kijkt namelijk naar wat er op papier staat en niet dat wat er achter je auto hangt. En je auto mag maar 1800 trekken.

Je kan je trailer wel laten terug keuren naar een laad gewicht van bijv 900 kilo. Dan zou je wel uit komen.

NEE!!!! Lees GVD art 15 reglement rijbewijzen eens goed, voordat je nog meer verwarrende onzin rondstrooit!

Indien de chauffeur E-rijbewijs heeft (wat hier het geval is!!) MOET oom agent kijken naar het FEITELIJKE gewicht van de aanhanger. Dat weet de politie ook en doet dat ook!

Tandjes! Reageer eens rustig joh, mijn hemel. Ik heb het zo geleerd voor mijn B bewijst. Weet ik veel dat die regel net iets anders ligt bij een BE rijbewijs. Vind je reactie echt te overtrokken

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:29

mercedes benz e, fiat ducato bus, en citroen berlingo ;) mercedes trekt het beste :D :D :D

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:50

Wat ik dus begrijp.... bijvoorbeeld..
Auto mag 1250 kilo trekken
Trailer weegt 600 kilo
Paard weegt 600 kilo
Dus samen 1200 kilo

Dan zou het dus mogen met b rijbewijs?

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:59

fique schreef:
Trailer weegt 600 kilo
Paard weegt 600 kilo
Dus samen 1200 kilo

ja, dit mag. :) die 1250 van de auto en 1200 erachter komt niet boven de 3500.. dus mag je met je B gewoon rijden..
moet alleen wel even kijken of je trailer echt wel tot 1200 is terug gekeurt, mocht dit gewoon nog op 1600 staan mag het weer niet.
je aanhanger is/mag dan zwaarder dan je auto en dat mag weer niet.. ook laad je hem niet tot die 1600 krijg je als je aangehouden word nog een bon!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:04

Maar heb ook gelezen dat de trailer in principe ook zwaarder dan de auto mag zijn als ze maar onder de 3500 blijven?
Dus..
Auto mag 1250 trekken
Trailer is 800
Paard 600 samen dus 1400. Dus onder de 3500?
Niet dat ik dat ooit zou doen..

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:09

jasmijn89 schreef:
fique schreef:
Trailer weegt 600 kilo
Paard weegt 600 kilo
Dus samen 1200 kilo

ja, dit mag. :) die 1250 van de auto en 1200 erachter komt niet boven de 3500.. dus mag je met je B gewoon rijden..
moet alleen wel even kijken of je trailer echt wel tot 1200 is terug gekeurt, mocht dit gewoon nog op 1600 staan mag het weer niet.
je aanhanger is/mag dan zwaarder dan je auto en dat mag weer niet.. ook laad je hem niet tot die 1600 krijg je als je aangehouden word nog een bon!

Bij de optelsom gaat het niet om het gewicht wat de auto mag trekken. Maat om de toegestane maximum massa van de auto. En het gaat ook om de toegestane maximum massa van de trailer.

Om te kijken of je auto het mag trekken gaat het inderdaad om de cijfers die hierboven genoemd zijn

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:42

fique schreef:
Maar heb ook gelezen dat de trailer in principe ook zwaarder dan de auto mag zijn als ze maar onder de 3500 blijven?
Dus..
Auto mag 1250 trekken
Trailer is 800
Paard 600 samen dus 1400. Dus onder de 3500?
Niet dat ik dat ooit zou doen..

Je mag nooit meer trekken dan wat er op je autopapieren staat dat je auto mag trekken. Dat ten eerste. Ten tweede is het afhankelijk van of je je E-rijbewijs wel of niet hebt, hoe je de gewichten van auto en trailer + evt inhoud moet meten. Als je je E-rijbewijs hebt, geldt het daadwerkelijk gewicht van de trailer + evt inhoud. Dus als jouw trailer 550 weegt en je paard 600, dan is het daadwerkelijk gewicht 1150 en daar wordt dan op gemeten. Maar! Als je geen E-rijbewijs hebt, dus alleen op B-rijbewijs rijdt, geldt de maximum toegestane massa van de trailer. Dus als jouw trailer 550 weegt en in totaal 1600 mag zijn (dus gewicht trailer en wat je maximaal mag laden bij elkaar opgeteld), dan geldt het gewicht van 1600, óngeacht wat je aan lading op de trailer hebt staan. Zelfs als de trailer leeg is, weegt hij dan nog steeds 1600 kg. En moet je dus in ieder geval een auto hebben die die 1600 op papier mag trekken.

De nieuwe rekensom met de 3500 kg voor alleen B-rijbewijs ken ik niet goed genoeg om uit te leggen (dat mag Ikke doen ;) ), maar bovenstaand geldt eerst, los van die rekensom. Dus als jouw auto de maximum toegestane massa van de trailer niet mag trekken, dan mag je hoe dan ook niet met de combinatie rijden als je geen E-rijbewijs hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:46

nieuwe rekensom voor nederland is:
MTM AUTO + MTM TRAILER = MAXIMUM 3500 kilo
MTM trailer moet minder of gelijk zijn aan het gewicht dat de auto op papier mag trekken.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:02

Oke.. dus ik zag een trailer te huur die maximum gewicht 1200 was.. dus dat mag dan wel met alleen b

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:04

Is nu een stuk duidelijker.. vind het bij het rdw niet heel duidelijk.. :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:12

Duhelo schreef:
MTM trailer moet minder of gelijk zijn aan het gewicht dat de auto op papier mag trekken.

Nee, de laatste regel klopt niet.
De auto moet het FEITELIJKE gewicht van de trailer kunnen en mogen trekken, inkl de feitelijk kogeldruk.
Met feitelijk gewicht wordt hier bedoeld: leeggewicht trailer + daadwerkelijke lading.

fique schreef:
Oke.. dus ik zag een trailer te huur die maximum gewicht 1200 was.. dus dat mag dan wel met alleen b

Dat is dus afhankelijk van de auto die je ervoor zet. TMM auto mag dan niet meer bedragen dan 2300kg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:01

ikke schreef:
Duhelo schreef:

De auto moet het FEITELIJKE gewicht van de trailer kunnen en mogen trekken, inkl de feitelijk kogeldruk.
Met feitelijk gewicht wordt hier bedoeld: leeggewicht trailer + daadwerkelijke lading.

ook met enkel b-rijbewijs? dacht dat b rijbewijs de gewichten op papier gelden, en be de feitelijke gewichten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:43

Duhelo schreef:
ikke schreef:

ook met enkel b-rijbewijs? dacht dat b rijbewijs de gewichten op papier gelden, en be de feitelijke gewichten?

Daar zit 'm de kneep. Voor de optelsom gelden de papieren getallen van auto en aanhanger; dus TMM auto + TMM trailer < 3500kg, zoals je terecht schreef, maar verder gaat de wet niet in art 15 lid E reglement rijbewijzen:
artikel 15 lid e reglement rijbewijzen schreef:
motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B).

Elders in de wet (ik heb 'm zo even niet paraat) wordt gezegd dat de aanhanger nooit zwaarder mag zijn (en dan gaat het om werkelijk gewicht = leeggewicht + werkelijke lading) dan wat het trekkend voertuig mag trekken EN niet zwaarder beladen mag zijn dan volgens de papieren van de aanhanger is toegestaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:47

oh, dat veranderd de zaak (weeral :D)
ik had toch de helft juist *\o/*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:51

Het is toch vrij logisch dat je auto niet meer mag trekken dan ie mag trekken volgens het kentekenbewijs?
Of heb je ook alle rijbewijzen, als het er niet achter mag, mag het er niet achter!

Ik snap zinnen/uitspraken als: 'bij alleen B moet je kijken naar papieren gewicht' en 'bij E naar werkelijk gewicht' dan ook niet!
Er spelen altijd twee zaken:

1: Is de combinatie legaal? Dus mag de auto het feitelijke gewicht trekken?

2: Mag de bestuurder er mee rijden?

In die volgorde. Als het antwoord op vraag 1 'nee' is, doet het rijbewijs van de bestuurder er niet toe.
Het antwoord op vraag twee vind je in de theorie. (De vermeldingen op de papieren van de auto en trailer, het rijbewijs en de wet.) De praktijk op dat moment doet er niet toe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:26

sflj schreef:
Het is toch vrij logisch dat je auto niet meer mag trekken dan ie mag trekken volgens het kentekenbewijs?
Of heb je ook alle rijbewijzen, als het er niet achter mag, mag het er niet achter!

Ik snap zinnen/uitspraken als: 'bij alleen B moet je kijken naar papieren gewicht' en 'bij E naar werkelijk gewicht' dan ook niet!
Er spelen altijd twee zaken:

1: Is de combinatie legaal? Dus mag de auto het feitelijke gewicht trekken?

2: Mag de bestuurder er mee rijden?

In die volgorde. Als het antwoord op vraag 1 'nee' is, doet het rijbewijs van de bestuurder er niet toe.
Het antwoord op vraag twee vind je in de theorie. (De vermeldingen op de papieren van de auto en trailer, het rijbewijs en de wet.) De praktijk op dat moment doet er niet toe.

Nee, het punt is de verschillende factoren die gelden bij verschillende rijbewijzen.
Jouw eerste stelling is nooit een punt van discussie. Dat ligt blijkbaar voldoende voor de hand. Hooguit wil men graag erg "voordelig" rekenen in gewichten om het maar kloppend te krijgen voor het trekkende voertuig.

HET punt is wat er mag met de verschillende rijbewijzen. Daar wordt vanalles bij gehaald wat niet ter zake doet of combi's van feitelijk en maximum toegestaan gemaakt, die helemaal nergens over gaan.