Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amigo1310

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:52

kia sorento met 2-paards bockmann erachter

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:48

waar kan je eigenlijk terug vinden hoeveel kogeldruk een auto moet kunnen hebben en dat is afhankelijk puur alleen van de soort trekhaak neem ik aan?
hoeveel moet een auto minimaal kunnen hebben wil je er een beetje trailer met paard(en) achter kunnen hangen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:55

Staat dat niet op de papieren van de auto?

Wij hebben nu een Nissan Patrol voor de 2-paards trailer, eind juli ruilen we deze in voor een Nissan X-trail Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:51

Musso, 1.5 paardentrailer erachter, bevalt mij prima Knipoog

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:58

ssang yong 3.2 automaat uit 97 rijden wij. Hangt geregeld 2 paards-trailer vol achter. Trekt het super! Mogen 3500 kg trekken. Rijden dan wel op gas en scheelt behoorlijk in de prijs. Gemiddeld rij ik goedkoper nu dan met mijn golf 3 gti.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:47

Tijdelijk als vervangende auto een Toyota Corolla Verso voor de deur met trekhaak.
Al eerder overlegd, maar jammer genoeg zal het een zwakke combinatie zijn, maar wat had het wat opgelost tot en met oktober. Ik kan nu nl geen wedstrijden rijden omdat ik niet over een geschikte combinatie beschik om mee weg te gaan.
De toyota Corolla Verso, heeft 130 KW, weegt ledig 1490 (massa rijklaar 1590) maar mag maar 1300 kg trekken.
Kogeldruk is volgens mij ook te laag. Maar hoe zat dat nou ook maar precies?
Iemand op stal zei, dat de 75 kg (waar men het hier altijd overheeft, en ik dat ook zei op stal) voor een 2-paards trailer geldt, en dat voor een 1 paards 60 kg ook wel genoeg is. Of is dit flauwekul?
Straks in oktober eindelijk verantwoordelijke auto met voldoende trekkracht, pk, koppel en kogeldruk, nou echt joh.. kan niet wachten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:19

kakanox schreef:
De motoren in de Korando/Musso komen namelijk rechtstreeks uit de ontwerpdoos van Mercedes-Benz... Een tabelletje:
Korando/Musso 2.3D = Vito 108 Diesel
Korando/Musso 2.3TD = Vito 110 Diesel
Korando/Musso 2.9TD = Sprinter 212 Turbodiesel (en in licht gewijzigde vorm E-klasse 290 Turbodiesel)
Korando/Musso 2.9D = De bovenstaande motor, maar dan zonder turbocompressor en met nog wat lichte wijzigingen.

Volgens Autoweek:
'Het merk maakt voor alle modellen gebruik van Mercedes-techniek. De motor wordt in Korea geproduceerd en Ssang Yong levert ze zelfs aan Duitsland. '
De 2,9 direct ingespoten tdi van SSangYong heeft als code OM602 DE29LA en deze lag het langste in de Mercedes Vario.

Wij hebben in 2004 een Korando overwogen maar vanwege de betere rijeigenschappen op de weg toen voor een jonge gebruikte Nissan X-trail gekozen. De 2000 kilo die deze wagen mag trekken is ruim voldoende.
Dit is geen echte terreinwagen en deze heeft geen reductiebak. Nissan heeft dit gecompenseerd door een heel korte eerste versnelling in de zesbak. Voor de trailer is dit erg pretttig bij het wegrijden. Ook hier in de bergen trekt de wagen de beladen trailer met speels gemak. Vier en vijf zijn goed bruikbaar.

Wij hebben recent de X-trail toch op een 'nieuwe', overóverjarige Korando ingeruild omdat we terreineigenschappen nódig hebben. Als trailertrekker op de weg is de Nissan X-trail echter een heel fijne en zuinige wagen.
De Korando kan meer trekken en rijdt wat rustiger doordat deze zwaarder is dan de X-trail. De Korando gebruikt meer en is door de hoger carosserie minder stabiel in bochten.
In NL zouden we de X-trail niet verruild hebben. Hier misbruiken we deze luxe, komfortabele wagen een beetje en hebben we meer aan een simpeler, robuuster bak.

hc

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:22

Die van paps Vork
Hij mag ook rijden, natuurlijk.

Eerder altijd 2-paards met Nissan Tino ervoor.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:30

rij met SsangYong type rexton en rijdt super (sorry diesel)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:42

Flurk schreef:
rij met SsangYong type rexton en rijdt super (sorry diesel)

In de Rexton270 ligt een common rail. De eerste modeljaren van de Rexton, de 290, hadden de 2,9 (d)tdi.
De (ver)oude(rde) 'Mercedes' dieselmotor heeft als voordeel dat deze niet kieskeurig is over welke 'diesel'brandstof in de tank zit.

Voor informatie over autos voor trailer-trekken is de caravan site www.caravantrekker.nl erg informatief.

Als je even wat dieper delft in de info over trekkracht en vermogen kom je op basis van koppelkromme en overbrengingsverhoudingen op andere autos uit dan op basis van folderteksten.
Dat is net als met het gewicht; een zo licht mogelijke auto heeft een lijst aan voordelen, doch voor een trailer wil je voor de veiligheid een zwáááre (hoge wieldruk) met bijpassend krachtige remmen.

hc

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:46

Ik heb een dodge viper pick up of de dodge ram 2500 pick up van mijn man. gaat paps mee dan ook wel eens de opel zafira van hem met een 1,5 paards trailer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:45

zacharyhill schreef:
Ik heb een dodge viper pick up .

Hebben jouw paarden geen last van het fluiten van de tankdop?? Knipoog

Die van mij staan zich vast te vermaken over dat ze kunnen ruiken dat er vis of vlees is gefrituurd in wat ik in de tank mik Haha!

hc

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:49

Nee daar heb ik geen last van. Ik was wel bang voor Bo zijn reactie als ik de auto zou starten. Hij was al niet zo'n trailer liefhebber maar dat viel erg mee. Mijn auto heeft een opgevoerde motor en nu met de demper die stuk is, is het helemaal een lawaai bak (maar wel vet gaaf) Haha! Haha!

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:53

opel frontera jeep. met een 2 paards maximus trailer erachter. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 02:16

zacharyhill schreef:
Nee daar heb ik geen last van.

'Opgevoerd' en met lekke uitlaat zal het nóg wel harder klinken Haha!
Zelfs in perfecte standaardafstelling en met uitschakelende cilinders is 1 op 5 een wensdroom.
Stel 1 op 4 bij 80 km/uur voor een tweepaards trailer. Dat is 20 liter per uur. Dat hóór je sissen in je tankdop Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 02:25

BrightVjay schreef:

Opel is een merk van het GM concern.
Jeep is een merk van Daimler-Chrysler concern.
LandRover was tot voor kort een merk van het Ford concern, nu van een indiase holding.

Zowel 'Jeep' als 'LandRover' zijn merknamen die net als bijvoorbeeld 'Chocomel' of 'Inbus' voor de aanduiding van een soort product gebruikt.
Correcter is 'offroad' voor een terreinwagen of SUV voor een veelzijdige personenwagen zoals de Frontera.
Hoe je het ook wendt of keert is een Frontera dus nooit een Jeep Knipoog

hc

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:43

Wij hebben er 2. Een opel Movano. En die nieuwste VW Transporter Sport type ( Gods mooi ding Haha! )

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:20

Kaatje schreef:
De Kia Sorento ,iemand daar mee bekend?

Super auto, wij hebben hem nu 2 jaar.
Je merkt niet eens dat je er een (1,5paards)trailer hebt achterhangen.
En hij rijdt heerlijk met en zonder trailer.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:43

Huertecilla schreef:
BrightVjay schreef:

Opel is een merk van het GM concern.
Jeep is een merk van Daimler-Chrysler concern.
LandRover was tot voor kort een merk van het Ford concern, nu van een indiase holding.

Zowel 'Jeep' als 'LandRover' zijn merknamen die net als bijvoorbeeld 'Chocomel' of 'Inbus' voor de aanduiding van een soort product gebruikt.
Correcter is 'offroad' voor een terreinwagen of SUV voor een veelzijdige personenwagen zoals de Frontera.
Hoe je het ook wendt of keert is een Frontera dus nooit een Jeep Knipoog

hc

ehm tja bedankt voor je hele uitleg.
maar onze frontera is hoe je het wendt of keert een jeep Knipoog
Zal wel even een foto plaatsen:P
maar als jij het zo wil zien is het een terreinwagen want het is ook geen personen wagen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:25

BrightVjay schreef:
maar onze frontera is hoe je het wendt of keert een jeep Knipoog
Zal wel even een foto plaatsen:P
maar als jij het zo wil zien is het een terreinwagen want het is ook geen personen wagen.

Een Jeep is het niet. Het is een Opel. Een Opel met binnen het GM concern vanuit een ander merk (Isuzu) verschoven 4x4 techniek.
Dat http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=848 een terreinwagen is, is vrij helder. Het is geen pur sang zoals een Jeep Tong uitsteken maar ook geen straatracer met ruiglook zoals de meeste SUV's.
Wij hebben nét onze X-trail ingeruild en dat is een comfortabele wégauto met verrassend veel tractie op onverhard maar bij benádering geen terreinwagen. Is van het merk Nissan, wat onder het Renault concern valt....
Zowel de merken Nissan als Renault hebben baat bij het uitwisselen van (uiteraard onder meer) de 4x4-techniek en kapitaal binnen het concern.

Best interessant om de ontwikkelingen in de automobielindustrie wat te volgen. De BMW X-serie is een product vanuit LandRover: BMW heeft dáárom ooit (Land)Rover gekocht. De Mini hebben ze gehouden en LandRover aan Ford verkocht. Die hebben daar op hun beurt kennis 'uitgewisseld' en de boel weer doorverkocht aan de indiase staalgigant Haha!

Hoe dan ook is de Frontera een GM brand met een Opel merkplaatje. Geen Jeep van Chrysler....

hc

ps. en de Volkswagen Taro 4x4 http://forum.avtoindex.com/foto/data/me ... 9-96_1.jpg is een Toyota Highlux Haha! Die (oude) Highlux is de meest robuuste, betrouwbaarste terreinwagen ooit.

p.p.s. SSangYong is ooit onder het Deawoo concern geweest. Er zijn Korando's uit die periode met Deawoo merk op de gril, achterop etc, maar met SsangYong in het gietstuk van de koeienvanger Cool
De achterremblokken van de Korando kun je goedkoop kopen bij de Deawoo dealer omdat ze bij een paar modellen gebruikt zijn.

p.p.p.s. Mercedes heeft een samenweringsverband met en een aandelenbelang in SsangYong. Motoren uit Korea gaan in Mercedessen en in bv. midden amerika kan je een Mercedes autobus treffen gemaakt door SsangYong Haha!

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:45

Slapen
Mag ik vragen wat ik aan deze informatie van je heb?
vind het heel aardig en alles dat je me alles zo uitlegd en verteld hoor. geen probleeem.
maar denk jij maar gerust over wat je van de auto vindt!
Ik vindt het een jeep/tereinwagen 4x4 Knipoog
en ik snap eigenlijk niks van alles wat je verteld. weet je dit allemaal echt of zoek je gewoon alles uit op internet? Bloos

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:24

sorry was beetje onaardig antw Tong uitsteken
Maar ehm ik snap er eigenlijk ook echt niks van. heb totaaal geen verstand van auto's Knipoog maar je zal wel gelijk hebben.
maar toch blijf ik het een jeep noemen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:13

BrightVjay schreef:
maar toch blijf ik het een jeep noemen Haha!

Het is gewoon een ander mérk. Zo simpel is het. Een Jeep is een automerk. Opel een heel ander automerk.

hc

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:35

ff nuanceren: vroeger werd elke 4-wd een jeep genoemd. Tegenwoordig hebben we Jeep als merk, ik weet niet hoe lang het al bestaat overigens. Klein verschilletje dus in hoofdletter en kleine letter.
Overigens ontopic: ik heb voor een 2-paards Hotra Jumper een Toyota Hi-ace 2,5 d (zo'n 90 pk) bestelbus staan of m'n eigen Peugeot 307 hdi 2.0 (140 pk). Met de bestelbus is de combinatie wel stabieler maar de 307 trekt er veel harder aan. Kan met 1 paard erin 100 rijden in z'n 5 met een verbruik van 1 op 10. De toyota verbruikt vrij standaard zo'n 1 op 8 of 9.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:08

Het merk Jeep dateert uit de 2e wereldoorlog, dus daar is geen "tegenwoordig" aan de orde Haha!