Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BertBaley

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:57

Ja idd. Maar Tessa zo heet ze.
Deed Bert al op de manege voor ik hem kocht.
En al haar verzorgpony's werden verkocht.
Ik was toen net 7 dus ik kon het nog niet alleen.
Ik heb Bert nu bij 7 jaar en zij doet hem ook al bijna 7 jaar.
Dus ik heb goeie vertrouwen in haar. Knipoog

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:24

ik persoonlijk zou alleen een bijdrage vragen in de vorm van klusjes etc. of als je voor de rijbanen eenbedrag moet betalen dat je dat samen deelt ofzo.
maar dat is hier geloof ik niet het geval.

saray1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:44

Quote; "Ik zou er niks voor vragen? Ze doet jóu toch een plezier door je paard te rijden?"

Wat onnozel om te denken dat mensen paarden bijrijden om de eigenaar van het paard een plezier te doen!
Ze komen 1, 2 of 3 dagen zuchtend en steunend op het paard rijden omdat de eigenaar van het paard toch zo'n aardig mens is?
En zelf vinden ze er helemaal niks aan, maar die arme eigenaar is zo zielig, dus vooruit...

Volgens mij willen mensen een paard bijrijden omdat ze dat ZELF leuk vinden en/of omdat ze zelf geen paard kunnen betalen.
Ze zouden zelf eens een paard moeten onderhouden, dan weten ze meteen wat het kost (en dat is heel wat)

Ik heb zelf 2 paarden (en weet dus wat het kost) en het lijkt mij zeer reeel en terecht dat eventuele bijrijders een vergoeding moeten betalen (afhankelijk van de accomodatie en het paard uiteraard)
Je hoeft een ander zijn hobby toch niet te sponsoren zeker?

En betalen om een ander op jouw paard te laten rijden vind ik helemaal absurd (tenzij het Anky van Grunsven of een andere topruiter is natuurlijk)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:59

rosa1970 schreef:
Volgens mij willen mensen een paard bijrijden omdat ze dat ZELF leuk vinden en/of omdat ze zelf geen paard kunnen betalen.

Natuurlijk is dat de hoofdreden om aan een bijrijdpaard te beginnen.

Maar als je eenmaal bijrijder bent dan doe je ook vaak dingen die helemaal niet zo leuk zijn en die je helemaal niet voor je eigen plezier doet.

Zo sta ik echt niet voor mijn plezier een stal uit te mesten of tuig te poetsen. Dingen die op een manege nooit hoeft te doen. Dat doe ik dan dus puur voor het plezier van de eigenaar. En dan nog niet eens zo zeer voor de eigenaar maar voor het welzijn van het paard.

Ben ook wel eens 7 dagen per week 's ochtends vroeg naar een paard gefietst omdat hij medicijnen nodig had op dat moment. Doe ik ook om de eigenaar en het paard te helpen. Ga echt niet voor mijn lol extra vroeg mijn bed uit.

Soms had ik maar 3x per week zin om naar het paard te gaan maar ging dan toch 5 x omdat ik het zo sneu vond dat hij anders zijn stal niet uitkwam. Want ja de eigenaar had op dat moment geen zin of was te druk.

Tuurlijk ben ik heel blij met een leuk bijrijdpaard en wil ook absoluut niet klagen.
Maar ook voor bijrijders zitten er ook vaak lasten aan de lusten vast.

Bovendien kan je niet ontkennen dat het voor een eigenaar ook wel eens prettig is om een avond thuis te kunnen blijven terwijl ze weten dat hun knollie toch in vertrouwde handen is en goed verzorgd wordt.

Dus ja een bijrijdpaard heb je dan wel voor je eigen plezier maar je helpt de eigenaar er ook wel degelijk mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:11

oh, dus jij wilt alleen de lusten en niet de lasten en daar ook nog eens niet voor betalen.... Haha!
Enneh tuig poetsen is ook voor jouw lol (en veiligheid) want rijden met harde droge teugels op een krakend hard zadel is niet leuk!

Ik heb 2 eigen paarden en ik mest ook zelf uit, mijn bijrijder zal op haar dagen toch ook uit moeten mesten want paard kan dat niet zelf. Het hoort er gewoon bij en ik vind dat zelf ook niet erg om te doen (ben ook bijrijder geweest, heb daar ook voor betaald en ik heb ook gemest) Ik neem met een reden een bijrijder dan kan ik toch niet alsnog naar mn paard gaan om uit te mesten terwijl zij rijdt?? dan hoef ik ook geen bijrijder te zoeken....

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:40

@lindsey

Mijn ervaring als bijrijder én mijn ervaring als eigenaar met bijrijders is dat veel bijrijders niet alleen maar de lusten willen, maar ook de "lasten" accepteren die er bij horen. Lijkt me ook logisch, je deelt samen de zorg voor een paard. Op die manier heeft heeft de bijrijder voor de afgesproken dagen een beetje een eigen paard. Mocht er meer zorg nodig zijn, dan regel je dat in overleg.

Anders is er sprake van verhuur van een paard puur en alleen voor het plezier van een bijrijder. In dat laatste geval is het niet meer dan normaal de de btreffende bijrijder er voor betaalt. Ik zou echter zó'n bijrijder niet willen hebben!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 11:55

rosa1970 schreef:
Quote; "Ik zou er niks voor vragen? Ze doet jóu toch een plezier door je paard te rijden?"

Wat onnozel om te denken dat mensen paarden bijrijden om de eigenaar van het paard een plezier te doen!
Ze komen 1, 2 of 3 dagen zuchtend en steunend op het paard rijden omdat de eigenaar van het paard toch zo'n aardig mens is?
En zelf vinden ze er helemaal niks aan, maar die arme eigenaar is zo zielig, dus vooruit...

Ze zouden zelf eens een paard moeten onderhouden, dan weten ze meteen wat het kost (en dat is heel wat)

Ik heb zelf 2 paarden (en weet dus wat het kost) en het lijkt mij zeer reeel en terecht dat eventuele bijrijders een vergoeding moeten betalen (afhankelijk van de accomodatie en het paard uiteraard)
Je hoeft een ander zijn hobby toch niet te sponsoren zeker?

En betalen om een ander op jouw paard te laten rijden vind ik helemaal absurd (tenzij het Anky van Grunsven of een andere topruiter is natuurlijk)

Go jij! Go jij!

lindsey schreef:
rosa1970 schreef:

Natuurlijk is dat de hoofdreden om aan een bijrijdpaard te beginnen.

Maar als je eenmaal bijrijder bent dan doe je ook vaak dingen die helemaal niet zo leuk zijn en die je helemaal niet voor je eigen plezier doet.

Zo sta ik echt niet voor mijn plezier een stal uit te mesten of tuig te poetsen. Dingen die op een manege nooit hoeft te doen. Dat doe ik dan dus puur voor het plezier van de eigenaar. En dan nog niet eens zo zeer voor de eigenaar maar voor het welzijn van het paard.

Ben ook wel eens 7 dagen per week 's ochtends vroeg naar een paard gefietst omdat hij medicijnen nodig had op dat moment. Doe ik ook om de eigenaar en het paard te helpen. Ga echt niet voor mijn lol extra vroeg mijn bed uit.

Soms had ik maar 3x per week zin om naar het paard te gaan maar ging dan toch 5 x omdat ik het zo sneu vond dat hij anders zijn stal niet uitkwam. Want ja de eigenaar had op dat moment geen zin of was te druk.

Tuurlijk ben ik heel blij met een leuk bijrijdpaard en wil ook absoluut niet klagen.
Maar ook voor bijrijders zitten er ook vaak lasten aan de lusten vast.

Bovendien kan je niet ontkennen dat het voor een eigenaar ook wel eens prettig is om een avond thuis te kunnen blijven terwijl ze weten dat hun knollie toch in vertrouwde handen is en goed verzorgd wordt.

Dus ja een bijrijdpaard heb je dan wel voor je eigen plezier maar je helpt de eigenaar er ook wel degelijk mee.

Ik hoop dat je mijn posts goed gelezen hebt; alle verzorging wordt door mijzelf gedaan, de bijrijder hoeft alleen maar te rijden!
Dus gaat jouw verhaal in mijn geval niet op...

@cissy en pjotrg; jullie snappen het gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:01

Ik ben geen anky, maar ik rij toch echt geen paard voor een ander meer als ik daar geen voordeel uit haal voor mezelf.
Die tijd ligt ver achter me.
Gelukkig dat de mensen waarvoor ik de laatste tig paarden voor heb gereden dat ook dachten Haha!

Ik heb zelf ook 2 paarden en wie weet zal ik het komende jaar zelf een bijrijder vragen.
Zou dat zijn voor Kawa, mijn oude paard, zou ik daar zeker niets voor vragen.
Als ze er maar eerlijk mee omgaan.

Zou het zijn voor Zanda, zou het gaan om training.
Dan kan ik me zelfs voorstellen dat ik daarvoor de ruiter moet betalen.
Of een dergelijke afspraak maak waar de ruiter niet slechter van word.
Want als iemand mijn paard fijn traint, word mijn paard en uiteindelijk ik er ok niet slechter van.

Mesten hoeven ze ook niet, doe ik wel.

Ik wil dan toch een ruiter, waarom de ruiter dan betalen omdat ik iets wil?
Dat is toch de omgedraaide wereld?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:04

Nogmaals, ik hoef niet perse een bijrijder.
Ik zocht gewoon iemand die door omstandigheden bijv. geen eigen paard heeft, maar wel graag wil rijden.
Dus ik ga de hobby van een ander niet sponsoren.
Ze krijgen alleen de lusten en niet de "lasten".

Als de persoon jouw paard echt traint vind ik het wat anders, dan zou je idd misschien de ruiter wel moeten betalen, dat ben ik met je eens RK.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:05

Niks vragen. Zei moet toch eerder geld van jou hebben?
Ze helpt jou toch?

Als ze het echt alleen voor plezier doet oke..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:06

More schreef:
Niks vragen. Zei moet toch eerder geld van jou hebben?
Ze helpt jou toch?

Als ze het echt alleen voor plezier doet oke..

Ze moeten geen geld van mij hebben, lees bovenstaande posts maar waarom ik en anderen dat vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:12

Je hoeft er niet perse een, je wilt er ook geen geld voor, gezien je eerste bericht
Maar zet wel huppel smilies neer bij reacties die zeggen dat de bijrijder moet betalen Haha!

Citaat:
Als de persoon jouw paard echt traint vind ik het wat anders, dan zou je idd misschien de ruiter wel moeten betalen, dat ben ik met je eens RK.

Maar een ander zei dat betalen voor een ruiter absurd was
Daar zet je je huppel smiley onder Lachen

Ik zal persoonlijk dus ook geen paard van een ander meer rijden zonder er zelf beter van te worden.

Maar als ik een bijrijder wil voor Kawa, wat de reden ook is, zal ik daar geen geld voor vragen.
Ik ben toch opzoek naar die bijrijder.
En ik zou het dan juist leuk vinden als ik er iemand voor zou vinden waar ze thuis idd het geld niet hebben.
En die kan dan mooi wat leren van mijn Knollie met alle Z knopjes erop Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:14

Ik heb dat nooit begrepen, betalen om op het paard van een ander te mogen rijden. Ik heb dat dan ook nooit gedaan en werd altijd gevraagd om het te doen. Natuurlijk deed ik dan ook gewoon de klusjes (elke week 12 stallen mesten waar een week poep in lag bijvoorbeeld). Die klusjes horen er gewoon bij.

De reden waarom mensen gaan bijrijden is vaak omdat ze geen eigen paard kunnen betalen... waarom laat je ze dan betalen? Das toch te gek voor woorden?
En al die eigenaren die klagen dat een paard zo duur is... je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt. Als je het niet meer wilt moet je je paard gewoon wegdoen.

Het grote nadeel als bijrijder is namelijk dat je niks te vertellen hebt...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:15

Ik heb een verzorgster voor Winnie die ik al zo lang ken als dat ze leeft. Dat is in dit geval ook de reden waarom ik niks vraag.

Nou ben ik wel van mening dat als je mensen laat betalen, dat hier voor en nadelen aan kunnen zitten. Ik zal er een paar opsommen.

Voordelen
- Het kost jou minder geld
- Je bent er bijna zeker van dat iemand serieuzer is, dit omdat het hun namelijk geld kost

Nadelen:
- Men kan eisen gaan stellen omdat ze immers betalen, maar in hoeverre je dit accepteert of niet ligt aan jezelf
- Het is meteen een zakelijke overeenkomst

Wat ik echter het belangrijkste vind is dat iemand goed is voor Winnie. mijn verzorgster is wel heel erg lief voor hem, maar de laatste tijd was ze vaak aan het afbellen, ging ze weken niet en werd ik het echt goed zat, dan heb ik zoiets van: Liet ik haar nu maar betalen, dan kwam ze wel!

Maar andere keren als ik niet kan, of voor het werk druk ben dan springt ze wel bij, dat is onwijs fijn Lachen

Mijn paardje staat gewoon bij een boer met alleen een buitenbak, verder geen luxe ofzo Lachen We mesten ook zelf uit Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:16

Een betalende bijrijder is echt niet serieuzer hoor Haha!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:23

runningkawa schreef:
Je hoeft er niet perse een, je wilt er ook geen geld voor, gezien je eerste bericht
Maar zet wel huppel smilies neer bij reacties die zeggen dat de bijrijder moet betalen Haha!

Citaat:

Maar een ander zei dat betalen voor een ruiter absurd was
Daar zet je je huppel smiley onder Lachen

Ik zal persoonlijk dus ook geen paard van een ander meer rijden zonder er zelf beter van te worden.

Maar als ik een bijrijder wil voor Kawa, wat de reden ook is, zal ik daar geen geld voor vragen.
Ik ben toch opzoek naar die bijrijder.
En ik zou het dan juist leuk vinden als ik er iemand voor zou vinden waar ze thuis idd het geld niet hebben.
En die kan dan mooi wat leren van mijn Knollie met alle Z knopjes erop Lachen

Die huppel klopt, maar wel voor een hobbyruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:24

Dus als ik het goed begrijp vond je het in je eerste bericht niet nodig dat een bijrijder betaald, maar ben je gaande weg dit topic van gedachte veranderd en vind je betalen ondertussen wel een "moet" ?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:10

Dat een betalende bijrijder serieuzer is daar ben ik het niet mee eens. Mijn eerste bijrijdpaard was gratis en heb ik ruim een jaar verzorgd. Daar kwam ik minimaal 4x per week. Was erg blij met dat paard.

Tweede paard moest ik wel voor betalen. Ben ik na 2,5 maand mee gestopt omdat ik daardoor geen geld meer overhield voor les. Naast mijn eerste bijrijdpaard reed ik ook nog op de manege en dat kon ook niet meer naast het tweede bijrijdpaard. Toen was de lol er snel af. Eigenaar deed het ook puur voor het geld Hij zou nog liever het paard 24 uur per dag op stal laten staan dan een gratis bijrijder te nemen. Daar had ik geen goed gevoel bij. Was voor dat paard ook minder geneigd om wat extra's te doen. Dan had ik toch tegenover de eigenaar zoiets van doe het zelf maar jij krijgt er toch geld voor.

Overigens vind ik het een heel verschil maken of je 25 euro per maand vraagt of dat het oploopt tot gedeeltes van stalgeld van 100 tot 150 euro.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:12

@ Myfairtail (pag 10)

Als ze alleen komen rijden en verder niet helpen, vind ik een bijdragen vragen zeker rieel. Dus gewoon doen.

Als ze daarom weg blijven, tref je wel iemand anders. Ik ben van mening als men zelf ook wat doet of er voor betaald, ze meer stimulans hebben en verantwoordelijkheids gevoel, om toch te gaan.

@ Fitzroy (pag 12)

Precies, 1 van mijn paarden staat in training bij een prof. dressuur amazone die tevens een goede vriendin van mij is. Zij heeft mijn paard gecorrigeerd en traint hem nu voor de wedstrijd sport. Haar tegemoetkoming is dat het paard daar kan staan maar de trainingsuren betaal ik haar wel. Dan kan ik als eigenaar ook bepaalde eisen of wensen voorleggen mbt de training.

Ik sluit me eigenlijk helemaal bij jou aan, je belicht alle kanten precies zoals ik er over denk.

@ Tallie_ho

Je tweede voordeel kan ik begrijpen, dat ze meer inzet tonen omdat ze zelf bijv. elke week hun les betalen of zich meer verantwoordelijk voelen omdat ze ook de zorg op zich nemen van bijv. uitmesten. Als mijn bijrijders elke maand een x bedragje zouden betalen zou het bij mij toch alleen maar opgaan aan onderhoudskosten. Dan verdwijnt het maar aangezien ik de stallen bij huis heb. Dan heb ik het getroffen met 2 gemotiveerde meiden die erg streberig zijn om er elke week met de lessen er weer picobello voor te staan.

Je nadelen twijfel ik wat bij Bloos Ik basseer het puur op mijzelf hoor, wat een ander doet moet hij zelf weten, maar zolang ik eigenaar ben bepaal ik in de laatste hand wat er gebeurd. Het komt wel voor dat een van de meiden een keer ergens anders wil rijden of elders met een vriendin een buitenrit wil maken. Zolang ik het verantwoordelijk acht mag dat. Maar als ik iets niet zie zitten gebeurd het gewoon echt niet, maar dat zijn dingen die we destijds gelijk al duidelijk hebben afgesproken en gelukkig zit ik met iedereen op 1 lijn.

@ Wendy
Maar net wat voor type persoon je treft Bloos Dat is idd aan geld niet alleen af te zien.

@ Lindsay
Misschien heb jij meer verantwoordelijkheids gevoel dan een ander Knipoog We kunnen idd niet iedereen over 1 kam scheren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:13

Wendy schreef:
Een betalende bijrijder is echt niet serieuzer hoor Haha!

Stel nou dat je altijd alles krijgt en je hoeft nooit ergens voor te betalen, dan zoe je het als normaal en vanzelfsprekend..

Stel nou dat je ergens voor dient te betalen, dan wil je daar wel rendement van Tong uitsteken

Dat is mijn visie, het zou stom zijn om ergens voor te betalen waar je geen gebruik van maakt. Haha!

Al deel ik inderdaad in het idee dat het niet uit hoort te maken Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:19

@ tallie_ho
Dat is mijn ervaring ook. Zelf alles overhebben voor een bijrijder, je geeft ze 1 vinger en ze nemen als het mee zit gelijk beide handen Haha! Anderzijds, als je het direct inbind en er op toeziet hoe of wat en je ziet dat het echt niks is, dan kun je er even goed weer afscheid van nemen...en bij een volgende weer proberen, en wellicht weer, en weer en weer Bloos

Maar net wat je om handen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:25

En dat is mijn ervaring niet

Ik ben zelf jaren bijrijder geweest
was er elke dag.
Ik deed daar wel klusjes mee, betaalde niets.
Kreeg zelfs les bij de rijvereniging.
Ik heb nooit een cent betaald, maar die mensen waren maar wat blij dat er iemand dagelijks, door weer en wind kwam.
En dan ook nog betalen? Dacht het niet...

Later was het rijden trainen, toen werd ik er zelf beter van, paarden ook, dus eigenaar ook.
Kreeg goede les, maar ook erg fijne paarden waar ik veel van geleerd heb.
Mocht op concours.

Later kreeg ik x % van het verkoop bedrag.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:28

Wat RK vertelt is mijn ervaring dus ook... ik heb nooit betaald, alleen voor mijn lessen, maar ik was bloedfanatiek.

biep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:28

ik krijg 90E p/m van mijn bijrijdster die mijn paardje 3x per week doet. (Amsterdamse manege, fietsafstand van t centrum)
Veel geld ja, maar stalling in amsterdam is ontzettend duur, en ze mag werkelijk alles met Diva (buitenritten, gratis 1xpw les, wedstrijden, elke dag langskomen etc).
Ze heeft dus als het ware een eigen paardje voor dat geld. (en hoeft verder niet uit te mesten, heeft een stermerrie, bos, binnenbak, paddock, buitenbak, trailer, KN & stubben zadel ed tot haar beschikking).

Als je het omrekend vind ik het ook nog niet eens zo'n heel raar bedrag.. als je hier op een manege rijdt betaal je ook al snel 60/70E p/m en dat is maar 1x per week, nu kan ze 3x per week rijden + wedstrijden en elke dag langskomen voor een paar tientjes meer.

Ik zou natuurlijk liever geen bijdrage vragen, maar ik ben student, en ervaring leert dat bijrijders die niet hoeven te betalen het regelmatig af laten weten Boos!
Laatst bijgewerkt door biep op 27-12-06 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:30

Een eigen paardje?
Als jij besluit haar te verkopen, kan de bijrijder hoog en laag springen, maar is het paard weg Lachen

daarom voor mij nog een reden niet te betalen, je hebt als het puntje bij paaltje komt niets te zeggen.