Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
tienus63 schreef:En de Volvo’s zijn dorstige auto’s.
Als het jullie enige auto is, dan heb je maar 1x wegenbelasting en verzekering, maar de tankbeurten volgen elkaar snel op.
Wij haalden krap 1:10 met de xc60 2.5D. Veel binnendoor, met de trailer er achter was de actie radius op volle tank 450-500 km. Zonder trailer haalden we 600-650 km op een tank.
Familielid heeft xc90 met zelfde motor erin, zelfde tankinhoud, die redt echt geen 550 km op een tank.
We rijden nu weer Mercedes een glc 220d, die is stukken zuiniger! Maar helaas geen 7 zitter
Miriam91 schreef:Bedankt allebei! Een range van 170 km valt toch wel tegen eerlijk gezegd... We dubben nog even door
Miriam91 schreef:Dat valt me alleszins mee inderdaad. Maar ik wil eigenlijk niet in de stress zitten over de range. We hebben besloten voor een hybride te gaan, de Lynk en Co. Wordt binnenkort geleverd
Toevallig onze trailer op de weegbrug gehad en die weegt niet 700 kg maar 950, dus eigenlijk is het voor onze huidige auto te zwaar. Ik zit er wel meer dan 10% overheenTijd voor iets nieuws dus!
xJurdyWonanx schreef:Miriam91 schreef:Dat valt me alleszins mee inderdaad. Maar ik wil eigenlijk niet in de stress zitten over de range. We hebben besloten voor een hybride te gaan, de Lynk en Co. Wordt binnenkort geleverd
Toevallig onze trailer op de weegbrug gehad en die weegt niet 700 kg maar 950, dus eigenlijk is het voor onze huidige auto te zwaar. Ik zit er wel meer dan 10% overheenTijd voor iets nieuws dus!
Pfoeh fors verschil inderdaad. Wat voor trailer heb je?
ashley1 schreef:Wil iemand me adviseren of meedenken?
Ik heb momenteel een 1.0 liter VW T-Cross uit 2019.
Loopt gemiddeld 1 op 20.
Heeft geen trekhaak want mag maar 1000kg trekken.
Kost me nu 47 euro per maand in de wegenbelasting.
Trailer weegt 920kg leeg, mag 2500kg wegen en wordt nu getrokken door een grote zware bus.
Trailer staat te koop ivm aanschaf lichtere trailer en eigenlijk moet de T-cross ook weg voor een auto die wel een trailer mag trekken.
Heb momenteel een Humbaur op het oog maar heeft een leeggewicht van 804 kg.
Ik heb zelf maar 1 paard, een PRE van 1.64 m, weegt naar schatting 550 kg.
Moet hem eigenlijk een keer op een weegbrug uitladen en er in z'n eentje op zetten bijv.
Ik zat zelf te denken aan een auto die 1600kg mag trekken.
Met een trailer van 750 kg zou ik nog 300kg over hebben.
Met de Humbaur maar 245 kg 'over'.
Ik zat zelf aan een Mazda CX-5 te denken omdat ik ze best vaak voor trailers en caravans zie.
Graag zou ik het bij een SUV houden en rond de 18.000 (max 20.000) euro blijven bij aanschaf van een andere auto.
Ik zag een Ford Kuga die 2000 kg mag trekken maar dan wordt de wegenbelasting 83 euro per maand.
Ik heb bijv. een Mazda CX-5 2.0 uit 2016 gezien met 73.000km op de teller (wel héél weinig ) die 1800kg mag trekken.
Zou me 63 euro in de wegenbelasting gaan kosten.
Maar met een 2.0ltr motor zal het verbruik waarschijnlijk wel weer niet zo tof zijn.
Ik rij ongeveer 20.000km per jaar
Wat zijn jullie tips/adviezen qua verbruik, trekvermogen enz?
Hoeveel hebben jullie over qua gewicht?
Hilli schreef:Ik heb een CX5 op benzine en mijn gecombineerd verbruik (lange en korte stukken, wel en niet met trailer) is 1 op 14,6 - bijgehouden over een periode van bijna 3 jaar.