[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 18069
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:26

En de Volvo’s zijn dorstige auto’s.
Als het jullie enige auto is, dan heb je maar 1x wegenbelasting en verzekering, maar de tankbeurten volgen elkaar snel op.
Wij haalden krap 1:10 met de xc60 2.5D. Veel binnendoor, met de trailer er achter was de actie radius op volle tank 450-500 km. Zonder trailer haalden we 600-650 km op een tank.
Familielid heeft xc90 met zelfde motor erin, zelfde tankinhoud, die redt echt geen 550 km op een tank.

We rijden nu weer Mercedes een glc 220d, die is stukken zuiniger! Maar helaas geen 7 zitter

Milka

Berichten: 2331
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:34

Het is mijn enige auto inderdaad en ik rijd ook flinke kilometers voor het werk, dus dat is ook wel van belang.
Ik zit nu ook te kijken naar de Skoda Kodiaq, iets duurder, maar volgens mij prima auto´s

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:52

tienus63 schreef:
En de Volvo’s zijn dorstige auto’s.
Als het jullie enige auto is, dan heb je maar 1x wegenbelasting en verzekering, maar de tankbeurten volgen elkaar snel op.
Wij haalden krap 1:10 met de xc60 2.5D. Veel binnendoor, met de trailer er achter was de actie radius op volle tank 450-500 km. Zonder trailer haalden we 600-650 km op een tank.
Familielid heeft xc90 met zelfde motor erin, zelfde tankinhoud, die redt echt geen 550 km op een tank.

We rijden nu weer Mercedes een glc 220d, die is stukken zuiniger! Maar helaas geen 7 zitter

Van het verschil in gewicht tussen XC60 en XC90 kun je een auto rijden!

Waar de XC60 en V70 nog enigzins bij elkaar liggen qua gewicht, gaat een XC90 gewoon dik over de 2000kg leeg!
Dan is een 9-persoons bus goedkoper om te rijden.....

tienus63

Berichten: 18069
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:22

Ik weet eerlijk gezegd het gewicht van de XC90 niet zeker, maar degene waar ik het over heb, was zeker niet boven de 2 ton. Bouwjaar 2016.
Een of twee treetjes hoger in de wegenbelasting.
Onze 60 was ruim 1800 kg. Die mocht 2000 kg trekken.
Mercedes valt in dezelfde gewichtsklasse, trekgewicht 2500 kg.

MayoNeighs

Berichten: 256
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:25

Wauw, da's wel een hoog verbruik!
Ik gebruikte mijn XC90 (D5 Inscription uit 2019) enkel om de trailer te trekken (HBX511 + grote warmbloed, dus geen lichtgewicht - zowel lange als korte afstanden) en zat nog steeds op 8,6L/100km.
Omgerekend is dat 1:11,6
Dus met een volle tank deed ik toch wel richting de 750 km... Het was een 2.0 trouwens.

Milka

Berichten: 2331
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:33

Bedankt nog voor alle tips.
Ik heb inmiddels voor een Skoda Kodiaq gekozen, kan m vrijdagmiddag ophalen *\o/*

xJurdyWonanx

Berichten: 4092
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:04

Gisteren mijn eerste rit gemaakt met de Renault Megane met trailer en paard erachter. Moet echt eraan denken dat ik de trailer erachter heb en niet te fanatiek ga rijden, want ik merk niet veel van die trailer erachter oeps.
Gemiddeld verbruik van de rit was 10,6 op 100. Heb m op de autobaan
wel in zijn 5 gehad, dan loopt ie rond de 2500 toeren.

Tatyana

Berichten: 1632
Geregistreerd: 24-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:42

Miriam91 schreef:
Bedankt allebei! Een range van 170 km valt toch wel tegen eerlijk gezegd... We dubben nog even door



Ik rij een Polestar 2 en heb recent een hele trip moeten doen. ongeveer 200 km met trailer (tweepaards, gedeeltelijk zonder paard) en had 10% over aan het einde van de rit. Geen ideale weersomstandigheden en paard dat niet rustig stond de laatste 80 km.

Het viel mij alles mee en heb niet extra geladen, wel zag ik dat op de route die ik reed, de tweepaards trailer bij veel fastneds niet zou gaan passen.

Miriam91

Berichten: 2990
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:55

Dat valt me alleszins mee inderdaad. Maar ik wil eigenlijk niet in de stress zitten over de range. We hebben besloten voor een hybride te gaan, de Lynk en Co. Wordt binnenkort geleverd

Toevallig onze trailer op de weegbrug gehad en die weegt niet 700 kg maar 950, dus eigenlijk is het voor onze huidige auto te zwaar. Ik zit er wel meer dan 10% overheen :o Tijd voor iets nieuws dus!

xJurdyWonanx

Berichten: 4092
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 16:54

Miriam91 schreef:
Dat valt me alleszins mee inderdaad. Maar ik wil eigenlijk niet in de stress zitten over de range. We hebben besloten voor een hybride te gaan, de Lynk en Co. Wordt binnenkort geleverd

Toevallig onze trailer op de weegbrug gehad en die weegt niet 700 kg maar 950, dus eigenlijk is het voor onze huidige auto te zwaar. Ik zit er wel meer dan 10% overheen :o Tijd voor iets nieuws dus!


Pfoeh fors verschil inderdaad. Wat voor trailer heb je?

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:29

xJurdyWonanx schreef:
Miriam91 schreef:
Dat valt me alleszins mee inderdaad. Maar ik wil eigenlijk niet in de stress zitten over de range. We hebben besloten voor een hybride te gaan, de Lynk en Co. Wordt binnenkort geleverd

Toevallig onze trailer op de weegbrug gehad en die weegt niet 700 kg maar 950, dus eigenlijk is het voor onze huidige auto te zwaar. Ik zit er wel meer dan 10% overheen :o Tijd voor iets nieuws dus!


Pfoeh fors verschil inderdaad. Wat voor trailer heb je?

Welnee, standaard afwijking, zeker bij wat oudere trailers. Bovendien, was de trailer echt helemaal leeg? Of lag er nog vanalles in de zadelkamer?

Ik hoor de laatste tijd wat rare verhalen over die Chinezen waarvan ik hoop dat het niet klopt anders gaan we over een paar jaar nog wat beleven.....

xJurdyWonanx

Berichten: 4092
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:21

Voor mijn auto maakt het niet uit, maar ben wel benieuwd of mijne ook zo'n grote afwijking heeft. Dan is t een flink gewicht als ie op papier 850 kg weegt maar in het echt 1050 :Y)

Rex_Rolfo

Berichten: 5560
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:48

Als ik de berichten in dit en voorgaand topic volg heeft het er erg mee te maken wat voor trailer je hebt. Leeggewicht is meestal ook echt leeg: geen rubber mat, geen tussenschot, geen reservewiel, geen trapbescherming enz.

Een Ifor Williams is vaak juist vrij zwaar op papier, maar omdat ze die schijnbaar met inhoud op de schaal zetten wijkt het daadwerkelijke gewicht daar minder af van het papieren gewicht.

Miriam91

Berichten: 2990
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:07

Ik heb een vrij nieuwe Sirius S45 en die zal waarschijnlijk zonder stangen en reservewiel gewogen zijn. Mijn zadelkamer lag een mestboy en zweetdeken in, dus dat verklaarde het verschil niet.

MyChoice

Berichten: 2651
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:12

Mijn Humbaur Xanthos (zadelkamer en tussenstang) is 65 kilo zwaarder dan op papier.

cissy

Berichten: 20330
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:32

Beetje rubber op de bodem, op de klep, extra matten over de vloer tegen het schrapen, tegen de wanden, houten schot etc maakte mijn trailer van 740 op papier ineens 1000 kg

2misty2

Berichten: 2237
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:28

Heeft iemand ervaring met een kia ceed als trek auto? Op papier mag die het makkelijk trekken maar dat zegt niks over de praktijk. De koppel bij het toerental ligt op hogere toeren dan mijn oude volvo v40 2 liter. Helaas is deze op en oud en moest deze echt weg. Dus opzoek naar wat nieuws. Opties skoda, kia ceed of kia sportage gaan door mijn hoofd. Ik hoor het graag!

Rex_Rolfo

Berichten: 5560
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:33

2misty2 schreef:
Heeft iemand ervaring met een kia ceed als trek auto?

Met welke motor? Anders is het al snel appels met peren vergelijken

2misty2

Berichten: 2237
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:40

De kia ceed 1.6 GDI mag 1400 trekken.
En de sportage bv de 2.0 cvvt
Of de skoda octavia 1.4 t/m 2.0 tsi.

Mogen allemaal genoeg trekken. Maar ik heb geen ervaring met deze auto s. Ik wil best wat geld uitgeven maar geen spijt hebben.

Excalibur

Berichten: 306
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:27

Ik heb een KIA Sportage uit 2011 gehad een 2.0 diesel automaat. Daar regelmatig een 1,5 paardstrailer achter gehad en dat trok die makkelijk. Hoe het met de nieuwere modellen zit weet ik niet.

ashley1

Berichten: 2660
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:09

Wil iemand me adviseren of meedenken?

Ik heb momenteel een 1.0 liter VW T-Cross uit 2019.
Loopt gemiddeld 1 op 20.
Heeft geen trekhaak want mag maar 1000kg trekken.
Kost me nu 47 euro per maand in de wegenbelasting.

Trailer weegt 920kg leeg, mag 2500kg wegen en wordt nu getrokken door een grote zware bus.

Trailer staat te koop ivm aanschaf lichtere trailer en eigenlijk moet de T-cross ook weg voor een auto die wel een trailer mag trekken.

Heb momenteel een Humbaur op het oog maar heeft een leeggewicht van 804 kg.

Ik heb zelf maar 1 paard, een PRE van 1.64 m, weegt naar schatting 550 kg.
Moet hem eigenlijk een keer op een weegbrug uitladen en er in z'n eentje op zetten bijv.

Ik zat zelf te denken aan een auto die 1600kg mag trekken.
Met een trailer van 750 kg zou ik nog 300kg over hebben.

Met de Humbaur maar 245 kg 'over'.

Ik zat zelf aan een Mazda CX-5 te denken omdat ik ze best vaak voor trailers en caravans zie.

Graag zou ik het bij een SUV houden en rond de 18.000 (max 20.000) euro blijven bij aanschaf van een andere auto.

Ik zag een Ford Kuga die 2000 kg mag trekken maar dan wordt de wegenbelasting 83 euro per maand.

Ik heb bijv. een Mazda CX-5 2.0 uit 2016 gezien met 73.000km op de teller (wel héél weinig ) die 1800kg mag trekken.
Zou me 63 euro in de wegenbelasting gaan kosten.
Maar met een 2.0ltr motor zal het verbruik waarschijnlijk wel weer niet zo tof zijn.

Ik rij ongeveer 20.000km per jaar

Wat zijn jullie tips/adviezen qua verbruik, trekvermogen enz?

Hoeveel hebben jullie over qua gewicht?

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:23

ashley1 schreef:
Wil iemand me adviseren of meedenken?

Ik heb momenteel een 1.0 liter VW T-Cross uit 2019.
Loopt gemiddeld 1 op 20.
Heeft geen trekhaak want mag maar 1000kg trekken.
Kost me nu 47 euro per maand in de wegenbelasting.

Trailer weegt 920kg leeg, mag 2500kg wegen en wordt nu getrokken door een grote zware bus.

Trailer staat te koop ivm aanschaf lichtere trailer en eigenlijk moet de T-cross ook weg voor een auto die wel een trailer mag trekken.

Heb momenteel een Humbaur op het oog maar heeft een leeggewicht van 804 kg.

Ik heb zelf maar 1 paard, een PRE van 1.64 m, weegt naar schatting 550 kg.
Moet hem eigenlijk een keer op een weegbrug uitladen en er in z'n eentje op zetten bijv.

Ik zat zelf te denken aan een auto die 1600kg mag trekken.
Met een trailer van 750 kg zou ik nog 300kg over hebben.

Met de Humbaur maar 245 kg 'over'.

Ik zat zelf aan een Mazda CX-5 te denken omdat ik ze best vaak voor trailers en caravans zie.

Graag zou ik het bij een SUV houden en rond de 18.000 (max 20.000) euro blijven bij aanschaf van een andere auto.

Ik zag een Ford Kuga die 2000 kg mag trekken maar dan wordt de wegenbelasting 83 euro per maand.

Ik heb bijv. een Mazda CX-5 2.0 uit 2016 gezien met 73.000km op de teller (wel héél weinig ) die 1800kg mag trekken.
Zou me 63 euro in de wegenbelasting gaan kosten.
Maar met een 2.0ltr motor zal het verbruik waarschijnlijk wel weer niet zo tof zijn.

Ik rij ongeveer 20.000km per jaar

Wat zijn jullie tips/adviezen qua verbruik, trekvermogen enz?

Hoeveel hebben jullie over qua gewicht?

Dei CX5 is een goede optie, aldus de stalhouder die er eentje heeft. Verbruik is schappelijk; iets beter dan de oude V70 die ik zelf gebruik maar ver boven de 1:12 zul je er niet mee komen. Het is geen klein autootje, zogezegd maar 160pk uit een 2.0 is niet verkeerd. 4x4 helpt ook niet qua verbruik maar doet wel iets voor je bedrijfszekerheid en veiligheid.

Hier een oude V70 (2002) die 1800kg aan de haak mag hebben en met een 2,5 turbo aan 200pk een verbruik van 1:10 vrij moeiteloos haalt. Voor een 1600kg wegende 4x4 is dat best netjes.

ashley1

Berichten: 2660
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:08

Ja dat is ook zo.
Ik schreef trouwens dat de T-cross 1 op 20 loopt maar dat is niet helemaal waar volgens mij, alleen op de snelweg. Korte stukken (die ik vooral rijd) is hij denk ik wel wat minder zuinig.

1 op 12 is wel dorstig voor een dagelijkse auto, maar ja dat hoort natuurlijk wel een beetje bij het vermogen om een 1600-1800kg te kunnen trekken. Dat begrijp ik ook wel.

Heb je nog andere suggesties voor een SUV dat geen enorm bakbeest is?

Hilli

Berichten: 23036
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:18

Hilli schreef:
Ik heb een CX5 op benzine en mijn gecombineerd verbruik (lange en korte stukken, wel en niet met trailer) is 1 op 14,6 - bijgehouden over een periode van bijna 3 jaar.

Ik quote mezelf nog even. Wel een voorwielaangedreven CX5 en geen vierwielaangedreven versie. Maar die rijdt dus wel meer dan die 1 op 12 als je alles gemiddeld bekijkt.

ashley1

Berichten: 2660
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 23:07

Dank je wel Hilli, fijn om te horen. Dat is inderdaad geen verkeerd verbruik zo.

Hoeveel mag jouw auto trekken en hoeveel kg neem je mee? (Paard en trailer) en heb je dan genoeg over naar je zin?