Pony gekocht en problemen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 16:59

De pony krijgt geen brok!
Hij krijgt speedibeet + oerbalans poeder.

Hij was al dof toen hij kwam…….En de ribben voelbaar.

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 17:00

Elisa2 schreef:
Nouja dat inzicht heb je nu! Ik denk als je hem op die manier straks oppakt en kan trainen dat het wel goed komt. Die zweep zou ik wel even op gaan oefenen met desensibiliseren, want als ze er spanning van krijgen dan hebben ze er slechte associaties mee.


Pakken we zeker mee als hij weer goed op de been is!

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 17:03

@fly_high

Thanx!
Er is 1 die noemt brok en alle reacties gaan ermee aan de haal.
Daarmee raakt mijn fatsoen om te reageren wel een beetje op……

Speedibeet om de oerbalans mee te mengen.
Magnesium op advies.
Onbeperkt hooi

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 17:09

rijpaarden schreef:
Citaat:
Wat ik in het verhaal mis. Hoe werd de pony vroeger gehouden bvb huisvesting(stal, weide, stapmolen etc), voeder, training, niveau van training, etc Hoelang heeft de pony 'stilgestaan' voor het eerste ritje bij TS?



Dat heeft ze wel verteld. Hij liep daar bij de vorige eigenaren de laatste tijd 24/7 buiten en kreeg daar alleen na het rijden brokken.

Maar ts vond hem dof en voelde ribben dus krijgt hij van alles extra gevoerd. En hij staat in de nachten op stal. Pony wordt daar dus lekker extra fris van.



Overdrijven is ook een vak. Zucht

Speedibeet om oerbalans in te mengen.
Oerbalans halve dosering
Magnesium op advies
Onbeperkt hooi.

En alleen in de nacht stond hij in de box naast vriendjes.
Op de vorige stal is hij dat ook gewoon gewend geweest. Maar nu sinds 2 maanden door komst nieuw paard hadden ze de boxen open omdat er maar 2 boxen waren voor 3 paarden.

Fly_high

Berichten: 3351
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:11

Dat is helaas hoe het op bokt meestal gaat, heb je een probleem met je paard dan wordt het 123 afgeschoven op het feit dat ie teveel brok krijgt, geen 24/7 buiten staat en dat je er te weinig grondwerk mee doet := Ook al krijgt die dus helemaal geen brok zoals die van jou.

Ik denk niet dat het gedragsprobleem aan je stalmanagement ligt, overdag buiten en wat extra bietenpulp naast onbeperkt hooi is geen slecht beleid. Wat vervelend zeg, een nieuwe pony en dan meten een blessure te pakken en zoveel kopzorgen :knuffel:

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:16

Zo lees ik het niet. Maar het is wel zo dat management invloed op die dingen heeft. In dit geval kan ik me dat niet zo voorstellen, TS heeft de pony net een maand.

Ik geloof ook niet dat gedragsproblemen veroorzaakt worden door mismanagement. Ik denk wel dat mismanagement eraan bijdraagt.

Wat mij persoonlijk irriteert aan die dingen, vooral als het een rijtechnisch probleem is, dat er naar alles wordt gekeken behalve de ruiter.

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 17:16

Ik begrijp heel goed dat mensen meedenken over de verandering van voer, management ed.
Ik ben mij zeker bewust dat dit van grote invloed kan zijn! Ik verdiep mij daar altijd in.
Maar om dan maar te gooien met reacties dat het ligt aan brok of een kleine paddock ivm natte grond ed vind ik echt wel vervelend. En is niet waar.

De oerbalans heb in nu geminderd. En wellicht ga ik stoppen om straks te achterhalen of dat van invloed is. Is niet onmogelijk.
Beetje speedibeet kan niet een reden zijn tot explosie. Dat heb ik zelf allemaal goed uitgezocht bij mijn sensibele merrie
Daarom ook speedibeet en geen slobberachtigen.

Ohja en voor er opmerkingen komen dat het harnachement dan een oorzaak kan zijn.
Alles is overgenomen van halster tot zadel.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:21

Nee spidibeet kan het niet zijn.
Dacht ook door de post van rijpaarden dat hij nu echt brok kreeg.
Maar dat kunnen we duidelijk weer wegstrepen als oorzaak

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 17:21

Fly_high schreef:
Dat is helaas hoe het op bokt meestal gaat, heb je een probleem met je paard dan wordt het 123 afgeschoven op het feit dat ie teveel brok krijgt, geen 24/7 buiten staat en dat je er te weinig grondwerk mee doet := Ook al krijgt die dus helemaal geen brok zoals die van jou.

Ik denk niet dat het gedragsprobleem aan je stalmanagement ligt, overdag buiten en wat extra bietenpulp naast onbeperkt hooi is geen slecht beleid. Wat vervelend zeg, een nieuwe pony en dan meten een blessure te pakken en zoveel kopzorgen :knuffel:


Thanx voor de knuffel! Ja een hele vervelende situatie.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:23

Mm ik vind de invloed wat overrated hoor. Hooguit zorgt brok voor meer energie dan prettig is, maar dat is alles.
Ik vind dat management vooral stabiel moet zijn, maar ik heb de paarden nog steeds 's nachts op stal, voer nog steeds brok, en heb de merrie op ijzers staan, want dat heeft ze gewoon nodig. Management moet vooral gericht zijn op de behoeften van je paard.

Maar het is niet zo dat gedragsproblemen door management worden veroorzaakt, en ze worden er ook niet door opgelost.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:46

Avalanche schreef:
Mm ik vind de invloed wat overrated hoor. Hooguit zorgt brok voor meer energie dan prettig is, maar dat is alles.
Ik vind dat management vooral stabiel moet zijn, maar ik heb de paarden nog steeds 's nachts op stal, voer nog steeds brok, en heb de merrie op ijzers staan, want dat heeft ze gewoon nodig. Management moet vooral gericht zijn op de behoeften van je paard.

Maar het is niet zo dat gedragsproblemen door management worden veroorzaakt, en ze worden er ook niet door opgelost.


Nou, sommige balancers/voer ontploffen mijn paarden van hoor. Terwijl ze dat anders niet doen en na het stoppen daarmee niks meer aan de hand is. Dat moet je juist niet onderschatten. Ik heb nooit zulke heftige reacties gezien als op sommige vitamine brok := En zoveel verschil tussen paarden waar ze op reageren. Ook met andere soorten brok, wat mijn ene paard standaard kreeg, kon de ander nog geen kwartje van krijgen zonder door te draaien. Bij al die paarden was management precies hetzelfde, maar ook de enige verandering het voer.
Ik zeg niet dat het zo is, maar dat het zou kunnen en je altijd wat kan proberen. Hoewel ik hier denk dat er gewoon wat dingen fout zijn gegaan in de omgang eb in het inschatten van spanning.

Ribben voelen is juist de bedoeling ts! Dat is gezond gewicht, dus wel opletten dat je hem niet te dik laat worden. ;) Doffe vacht niet, nee. Dus hem willen helpen is alleen maar goed.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:54

Ik lees de afgelopen pagina's met veel interesse. Kan iemand mij uitleggen wat voor een paard het verschil is tussen in een vreemde bak werken of een meter of 50 de weg op?

Als mijn paard morgen op een andere stal staat en ik haal hem uit het land en we gaan linksaf de weg op, of rechtsaf de bak in. Denkt een paard dan: de bak hoort bij het erf, daar voel ik mij wel comfortabel?

Ik denk, dat een hoop mensen zich comfortabeler voelen in de bak en dat uitstralen. Dat is toch ook prima, moet je lekker niet de weg op gaan in het begin. Maar ik denk dat het meer afhangt van wat jij als mens uitstraalt, dan in wat voor omgeving je start?

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:00

Ik heb nooit verschil gemerkt tussen een vreemde baan en de weg.
De weg op vinden ze vaak nog wel comfortabeler, want dat is iig dichtbij een bekende plek.

nevica

Berichten: 1084
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:02

Marus schreef:
Het is niet dat wij niks willen…. Het is voor nu eerst het gevecht in mijn hoofd over hoe te handelen richting verkoper.


Hier werd in het begin best veel over gezegd maar je reageert niet echt op wat je nu precies wilt van die verkoper dan. Wil je de pony terugbrengen? Want verkoper heeft alles gewoon eerlijk geadverteerd, DA heeft alles gemeld wat gemeld hoort te worden en verkoper levert een goed lopende pony af en zou dan dus nu een pony met een blessure terug krijgen? Ik denk dat je niet erg sterk staat in een zaak als deze.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:13

MyWishMax schreef:
Avalanche schreef:
Mm ik vind de invloed wat overrated hoor. Hooguit zorgt brok voor meer energie dan prettig is, maar dat is alles.
Ik vind dat management vooral stabiel moet zijn, maar ik heb de paarden nog steeds 's nachts op stal, voer nog steeds brok, en heb de merrie op ijzers staan, want dat heeft ze gewoon nodig. Management moet vooral gericht zijn op de behoeften van je paard.

Maar het is niet zo dat gedragsproblemen door management worden veroorzaakt, en ze worden er ook niet door opgelost.


Nou, sommige balancers/voer ontploffen mijn paarden van hoor. Terwijl ze dat anders niet doen en na het stoppen daarmee niks meer aan de hand is. Dat moet je juist niet onderschatten. Ik heb nooit zulke heftige reacties gezien als op sommige vitamine brok := En zoveel verschil tussen paarden waar ze op reageren. Ook met andere soorten brok, wat mijn ene paard standaard kreeg, kon de ander nog geen kwartje van krijgen zonder door te draaien. Bij al die paarden was management precies hetzelfde, maar ook de enige verandering het voer.
Ik zeg niet dat het zo is, maar dat het zou kunnen en je altijd wat kan proberen. Hoewel ik hier denk dat er gewoon wat dingen fout zijn gegaan in de omgang eb in het inschatten van spanning.

Ribben voelen is juist de bedoeling ts! Dat is gezond gewicht, dus wel opletten dat je hem niet te dik laat worden. ;) Doffe vacht niet, nee. Dus hem willen helpen is alleen maar goed.

Daar niet mee oneens hoor, maar dat is geen gedragsprobleem. Dat kun je heel simpel oplossen door ander voer te geven. Waarmee ik niet zeg dat het niet heel vervelend kan zijn.

Elisa2

Berichten: 38077
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:27

ruitje schreef:
Ik lees de afgelopen pagina's met veel interesse. Kan iemand mij uitleggen wat voor een paard het verschil is tussen in een vreemde bak werken of een meter of 50 de weg op?

Als mijn paard morgen op een andere stal staat en ik haal hem uit het land en we gaan linksaf de weg op, of rechtsaf de bak in. Denkt een paard dan: de bak hoort bij het erf, daar voel ik mij wel comfortabel?

Ik denk, dat een hoop mensen zich comfortabeler voelen in de bak en dat uitstralen. Dat is toch ook prima, moet je lekker niet de weg op gaan in het begin. Maar ik denk dat het meer afhangt van wat jij als mens uitstraalt, dan in wat voor omgeving je start?


Dat is echt zo paard afhankelijk! De meeste krijgen spanning als ze van het erf weg gaan. Weg bij kudde genoten, zien vreemde objecten die ze niet altijd kunnen plaatsen. Extra prikkels, hard langs rijdende auto's bijvoorbeeld die kunnen zorgen voor meer spanning.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 30-11-22 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:27

Het gebeurt regelmatig dat een ruiter geen klik heeft met een paard, maar andersom kan natuurlijk ook. Misschien is dit gewoon niet de juiste pony voor jullie. En die vraag over het zadel had ik inderdaad al gesteld. Dit omdat ik zelf ooit een paard gekocht heb inclusief op maat gemaakt zadel. Zadel bleek echter totaal niet meer te passen. Paard liep continue onder me uit. Ander zadel erop en het probleem was opgelost. Wil niet zeggen dat dat bij jullie ook het geval is maar extra controle kan nooit kwaad toch?
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 30-11-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 18:32

MyWishMax schreef:
Avalanche schreef:
Mm ik vind de invloed wat overrated hoor. Hooguit zorgt brok voor meer energie dan prettig is, maar dat is alles.
Ik vind dat management vooral stabiel moet zijn, maar ik heb de paarden nog steeds 's nachts op stal, voer nog steeds brok, en heb de merrie op ijzers staan, want dat heeft ze gewoon nodig. Management moet vooral gericht zijn op de behoeften van je paard.

Maar het is niet zo dat gedragsproblemen door management worden veroorzaakt, en ze worden er ook niet door opgelost.


Nou, sommige balancers/voer ontploffen mijn paarden van hoor. Terwijl ze dat anders niet doen en na het stoppen daarmee niks meer aan de hand is. Dat moet je juist niet onderschatten. Ik heb nooit zulke heftige reacties gezien als op sommige vitamine brok := En zoveel verschil tussen paarden waar ze op reageren. Ook met andere soorten brok, wat mijn ene paard standaard kreeg, kon de ander nog geen kwartje van krijgen zonder door te draaien. Bij al die paarden was management precies hetzelfde, maar ook de enige verandering het voer.
Ik zeg niet dat het zo is, maar dat het zou kunnen en je altijd wat kan proberen. Hoewel ik hier denk dat er gewoon wat dingen fout zijn gegaan in de omgang eb in het inschatten van spanning.

Ribben voelen is juist de bedoeling ts! Dat is gezond gewicht, dus wel opletten dat je hem niet te dik laat worden. ;) Doffe vacht niet, nee. Dus hem willen helpen is alleen maar goed.



Ja daar zal ik om denken. Ik heb ze liever ietsje voller :D . Niet zoveel ribben als nu iig

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:33

Marus schreef:
De pony krijgt geen brok!
Hij krijgt speedibeet + oerbalans poeder.

Hij was al dof toen hij kwam…….En de ribben voelbaar.


Sorry, soms is het ook moeilijk om gedetailleerd alle pagina's terug te lezen. Ik had gemist waarin je biet & oerbalans aanhaalde.

Het zou misschien een optie zijn om de pony misschien wat kamille bij te geven of valeriaan? Om hem een kalmer gevoel te geven?

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:37

ruitje schreef:
Ik lees de afgelopen pagina's met veel interesse. Kan iemand mij uitleggen wat voor een paard het verschil is tussen in een vreemde bak werken of een meter of 50 de weg op?

Als mijn paard morgen op een andere stal staat en ik haal hem uit het land en we gaan linksaf de weg op, of rechtsaf de bak in. Denkt een paard dan: de bak hoort bij het erf, daar voel ik mij wel comfortabel?

Ik denk, dat een hoop mensen zich comfortabeler voelen in de bak en dat uitstralen. Dat is toch ook prima, moet je lekker niet de weg op gaan in het begin. Maar ik denk dat het meer afhangt van wat jij als mens uitstraalt, dan in wat voor omgeving je start?


Ander verkeer. En dat wisselt per paard of dat invloed heeft of niet. Maar 1 die op het erf al gespannen is neem ik liever niet mee de weg op, vanwege dat verkeer. Terwijl ik die wel rustig mee het bos in zou nemen. Meer stukje veiligheid dus voor paard maar ook andere verkeer en de mogelijkheid te kunnen ingrijpen als er wat misgaat. Een diepe sloot is dan ook niet zo fijn bijvoorbeeld. En als je een dier nog niet kent weet je ook niet goed hoe ze reageren op dat verkeer bijvoorbeeld. Of hoe ze reageren bij iets engs.
In het bos of de bak heb ik alleen mezelf ermee als het fout gaat, op de weg ook anderen.

Ene paard kon ik die 1e week bij wijze van de weg op, bij de ander moesten we eerst wat vertrouwen opbouwen. Niet omdat dat vertrouwen alleen in een bak kan, maar wel omdat ik liever geen gedoe met verkeer heb, het paard en zijn reacties dan nog niet goed ken en niet meteen in het bos zit. En de ene was makkelijker aan de hand bij nieuwe dingen, de ander ohz.

Ts, haha dat kan! Iets voller kan natuurlijk :D

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:38

@ruitje
Het ligt meestal ook aan de ruiter.
Ik heb dat zelf goed gemerkt.
Vroeger nam ik een jonkie zo mee naar buiten en dat ging zonder gekke dingen.
want ik gaf zelf aan, niets aan de hand en paard nam dat mee over.

Nu, oude taart met flinke klap op de kop gehad, dus veel minder doortastende ruiter dan toen. Bovenstaande kan ik niet meer en krijg veel paarden niet meer zo makkelijk mee op een ritje.

En dan kom je dus bij het volgende
De echte echte brave, daarmee kan ik klungel ruiter, elke onzekere ruiter zo mee weg stappen.
Thuis, linksaf rechtsaf, op vreemd terrein, gewoon vandaag.

Maar ik lees helemaal niet dat deze pony de echte brave is.
Ts geeft al aan, verkopers hebben gezegd kijkt wel eens en loopt er met een boog omheen.
Met proefrijden stond hij al stil voor een hond.

En ja ben je dan die stoere ruiter, dan gebeurt er ook niet meer dan dat.
Paard voelt de leiding, voelt zich veilig en loopt door.

Maar dan een wat onzeker ruiter/begeleider.
Net op het verkeerde moment ingekomen. Spanning stapelt op. Dan is het een keer plof.

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 19:00

The_Cat schreef:
Marus schreef:
De pony krijgt geen brok!
Hij krijgt speedibeet + oerbalans poeder.

Hij was al dof toen hij kwam…….En de ribben voelbaar.


Sorry, soms is het ook moeilijk om gedetailleerd alle pagina's terug te lezen. Ik had gemist waarin je biet & oerbalans aanhaalde.

Het zou misschien een optie zijn om de pony misschien wat kamille bij te geven of valeriaan? Om hem een kalmer gevoel te geven?



Ja snap ik ook wel….
Ik ga mij erin verdiepen. Dank je wel voor de tip

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 19:02

Dreamboy schreef:
Het gebeurt regelmatig dat een ruiter geen klik heeft met een paard, maar andersom kan natuurlijk ook. Misschien is dit gewoon niet de juiste pony voor jullie. En die vraag over het zadel had ik inderdaad al gesteld. Dit omdat ik zelf ooit een paard gekocht heb inclusief op maat gemaakt zadel. Zadel bleek echter totaal niet meer te passen. Paard liep continue onder me uit. Ander zadel erop en het probleem was opgelost. Wil niet zeggen dat dat bij jullie ook het geval is maar extra controle kan nooit kwaad toch?


Ja een niet goed passend zadel kan voor veel ellende zorgen. Het was ook de bedoeling een passend zadel erbij te gaan zoeken/kopen.
Maar voor eerst hadden wij zijn eigen zadel overgenomen.

Melzazu
Berichten: 1866
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Pony gekocht en problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:03

Weet je.. ik denk eigenlijk dat jij best genoeg inzicht hebt in wat dit paardje nu en straks nodig gaat hebben.

Ik weet het natuurlijk niet zeker maar als ik alles verder zo lees komt het op mij over dat je in het begin in de omgang even een verkeerde inschatting had gemaakt omdat je dacht een echte brave te hebben. Toen ben je behoorlijk geschrokken en daardoor is er onzekerheid ontstaan. Wat trouwens ook helemaal niet gek is hè met dat rare gedrag want van een steigerend paard aan een touwtje wordt niemand vrolijk en toen kwam later ook nog ineens die blessure erbij. :(:)

Ik zou ook vreselijk balen en denken: OMG wat heb ik nu gekocht.

Als je het in je hebt om dit paardje toch in je hart te sluiten en een soort van opnieuw te beginnen dan ben ik ervan overtuigd dat het goed komt. Wat ik lees zijn jullie echt geen beginners, heb je genoeg mensen om je heen die je kunt vragen voor advies en anders regel je die mensen wel en dan komt dat allemaal in orde.

Dat jij dit nu even in je hoofd weer op de rij moet krijgen dat begrijp ik helemaal en ik denk dat dat ook een beetje de crux is nu.
Je mag jezelf vergeven hoor voor iets waarvan jij nu denkt dat je dom gehandeld hebt want dat is echt niet zo. Ook al is het spannend voor het paard, dit soort gedrag verwacht je niet. Dus vergeef jezelf maar vergeef ook het paardje. Je weet nooit exact wat het dier allemaal heeft mee gemaakt en wat hij wel of niet precies kent.

Hopelijk krijg je het een beetje op een rijtje in je hoofd en kunnen jullie alle 3 (jij, je dochter en de pony) toe werken naar een fijne band samen waarbij hij wel die brave kinderpony wordt die je zo graag wilde.



Sorry als je nu misschien denkt: je ziet het helemaal verkeerd en ik kan helemaal niks met dit antwoord van jou. :)

Marus
Berichten: 2334
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 20:30

Melzazu schreef:
Weet je.. ik denk eigenlijk dat jij best genoeg inzicht hebt in wat dit paardje nu en straks nodig gaat hebben.

Ik weet het natuurlijk niet zeker maar als ik alles verder zo lees komt het op mij over dat je in het begin in de omgang even een verkeerde inschatting had gemaakt omdat je dacht een echte brave te hebben. Toen ben je behoorlijk geschrokken en daardoor is er onzekerheid ontstaan. Wat trouwens ook helemaal niet gek is hè met dat rare gedrag want van een steigerend paard aan een touwtje wordt niemand vrolijk en toen kwam later ook nog ineens die blessure erbij. :(:)

Ik zou ook vreselijk balen en denken: OMG wat heb ik nu gekocht.

Als je het in je hebt om dit paardje toch in je hart te sluiten en een soort van opnieuw te beginnen dan ben ik ervan overtuigd dat het goed komt. Wat ik lees zijn jullie echt geen beginners, heb je genoeg mensen om je heen die je kunt vragen voor advies en anders regel je die mensen wel en dan komt dat allemaal in orde.

Dat jij dit nu even in je hoofd weer op de rij moet krijgen dat begrijp ik helemaal en ik denk dat dat ook een beetje de crux is nu.
Je mag jezelf vergeven hoor voor iets waarvan jij nu denkt dat je dom gehandeld hebt want dat is echt niet zo. Ook al is het spannend voor het paard, dit soort gedrag verwacht je niet. Dus vergeef jezelf maar vergeef ook het paardje. Je weet nooit exact wat het dier allemaal heeft mee gemaakt en wat hij wel of niet precies kent.

Hopelijk krijg je het een beetje op een rijtje in je hoofd en kunnen jullie alle 3 (jij, je dochter en de pony) toe werken naar een fijne band samen waarbij hij wel die brave kinderpony wordt die je zo graag wilde.



Sorry als je nu misschien denkt: je ziet het helemaal verkeerd en ik kan helemaal niks met dit antwoord van jou. :)


Vind dit juist hele fijne woorden en je schetst de situatie zoals die is. Kan mij heel goed vinden in wat je schrijft.

Ik zie de pony er niet van op aan. Ik hoop dat hij ons straks gaat vertrouwen en wij hem.
Hij is in de omgang soms ook zo schrikkerig en spastisch met zijn hoofd.
Ik steek al mijn energie geld en tijd in onze paarden, dus zal dat bij hem ook zeker doen!