Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:33

Ibbel schreef:
Wat betreft eerst 2 weken laten wennen: ten eerste, geen wedstrijdruiter heeft die luxe, en al die knollen doen het over het algemeen toch prima aan de andere kant van het land op wedstrijd. En voor wie zegt: ja maar dan is de ruiter in ieder geval hetzelfde: mwah, ik heb regelmatig een paard meegenomen naar een endurance wedstrijd (en er zijn er meer die dat doen) waar dan ter plekke een gelegenheidsruiter opstapte om even een wedstrijdrondje van 30 km te rijden. Buiten.

Je gaat me toch niet vertellen dat jij dit voorbeeld vergelijkbaar vind met de import van een pony? Mijn IJslander zou ik overal heen hebben kunnen sleuren en dan zou er vanalles met hem gedaan kunnen hebben worden maar ik zou niet voor hem instaan wanneer hij op transport gezet had geworden en in een maand tijd twee adressen op zijn conto had staan. Dan nog erbij genomen dat dit paard zowat geen spier op zijn rug heeft... Er worden hier appels met peren vergeleken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:39

Precies en dat is het verschil.
Heb hier 2 tinkers staan, beide compleet anders.

Beide braaf met opstappen, echt braaf.
Tinker 1 zou ik zo mee geven als kinderpony. Zijn grootste zonde gaat worden kop naar beneden bij een graspol en dooreen kind niet meer mee te krijgen :D
En ja van dag 1 af aan.
Die heb ik ook niet hoeven leren wat opstappen is, die vond dat gewoon goed.

Mijn merrie, zou daar iemand voor komen met een kind zou ik als verkoper al afhaken. Niet geschikt.
Ook al heeft ze een super lief karakter.
En zou er een beginnende volwassenen voor komen ook een nee.
Die heb ik echt alles met kleine stapjes geleerd. En omdat dat allemaal positief is gegaan gaat dat ook fijn.
Maar ik zou die niet meteen op een vreemde willen rijden als vreemd persoon.

Maar dat maak je als verkoper dan toch bekend als je het juiste huisje wilt voor je paard?

Vorig jaar nog 1 verkocht.
Karakter dat nergens van schrikt, maar kende nog weinig.
Is verkocht aan een moeder die ook haar kind onder begeleiding laat rijden.
Als ze had gezegd alleen het kind, wat ik dus ook door heb gevraagd, was ze daar niet heen gegaan.
Maar het was andersom, eerst moeder, dan eventueel ook kind.
En dat gaat prima.

Maar veel prof verkopers zien de centen, niet perse het huisje waar ze komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:41

Ehm het gemiddelde ( top) wedstrijdpaard doet toch niks anders? Die gaat zelfs op het vliegtuig als transport over de weg niet mogelijk is.

Maar wij kunnen hier vanalles van vinden en het wel niet discussie zinloos voortzetten. Ts en haar nichtje kunnen momenteel niet veilig opstappen.

Een paard waar je niet veilig kunt opstappen is niet geschikt voor een kind van 9 én niet voor de gemiddelde amateur ruiter. Punt klaar.
Wat de reden dan ook is.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:47

Ineke2 schreef:
Ehm het gemiddelde ( top) wedstrijdpaard doet toch niks anders? Die gaat zelfs op het vliegtuig als transport over de weg niet mogelijk is.

Heel bijzonder dat jij denkt dat dat een vergelijkbare situatie is met een im/export pony

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:52

Ik bedoel ermee dat het echt niet erg is voor een paard om op zijn nieuwe plek in de bak een half uurtje te rommelen. Zéker niet als het dier verder heel relaxed oogt.

Mijn ( inmiddels verkochte) IJslander merrie kwam uit Polen. Was nooit ergens anders geweest als bij de fokker. Daar ben ik de dag na aankomst ook gewoon in de bak mee gaan rijden hoor. Rustig aan en alleen losgereden zo’n 20 minuten.
No problemo

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:54

Ineke2 schreef:
Ik bedoel ermee dat het echt niet erg is voor een paard om op zijn nieuwe plek in de bak een half uurtje te rommelen. Zéker niet als het dier verder heel relaxed oogt.

Mijn ( inmiddels verkochte) IJslander merrie kwam uit Polen. Was nooit ergens anders geweest als bij de fokker. Daar ben ik de dag na aankomst ook gewoon in de bak mee gaan rijden hoor. Rustig aan en alleen losgereden zo’n 20 minuten.
No problemo

Ik denk ook Ineke hoe het is zoals je zelf in het leven staat?
Nieuw paard, ff relaxed ritje...
Nieuw paard... zelf veel spanning hebben, laten we hem maar met gouden handschoenen aanpakken..

Denk dat veel mensen vergeten dat paarden, paarden zijn.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:01

Alja schreef:
Ineke2 schreef:

No problemo

Ik denk ook Ineke hoe het is zoals je zelf in het leven staat?
Nieuw paard, ff relaxed ritje...
Nieuw paard... zelf veel spanning hebben, laten we hem maar met gouden handschoenen aanpakken..

Denk dat veel mensen vergeten dat paarden, paarden zijn.

Paarden zijn paarden ja, maar ze zijn niet allemaal hetzelfde. Iets met karakters..

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:03

Babootje schreef:
Als je 'juridisch advies' gaat geven is het beter om goed te weten hoe e.e.a. juridisch in elkaar steekt.
.

Ik spreek helaas uit ervaring aan een soortgelijke situatie, dan heeft mijn zeer ervaren advocaat op hippisch gebied mij dus volledig verkeerd bij gestaan destijds :+ !
Koopontbinding is echt altijd zo simpel niet zoals hier door sommige word geschetst omdat
je met een dier te maken hebt die onder andere omstandigheden anders kan reageren.
Als verkoper mee wil werken dan kan het simpel zijn , maar als dat niet het geval is omdat zij er van
overtuigd is dat de pony dat gedrag daar nooit heeft getoond dan kan het nog best lastig worden.
Dat is wat ik duidelijk wil maken.
Ik hoop dus uiteraard voor TS dat het terug brengen of omruilen van de pony probleemloos verloopt
laat ik daar duidelijk in zijn !!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:05

Nou inderdaad, paarden zijn paarden en paarden zijn geen auto's. Er werd hier eerder de vergelijking gemaakt dat je paardenmensen hebt en mensen met paarden, vermoed dat je dan graag bij de paardenmensen zou moeten willen horen ofzo maar ik ben liever dan een mens met paarden wanneer dat betekent dat ik respect heb voor een paard en niet denk dat het een gebruiksvoorwerp is

MyWishMax

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:07

Wat een vooroordelen heb jij luxx. Omdat mensen andere ervaringen hebben met het rijden van een nieuw paard is het een gebruiksvoorwerp en ben jij de enige met respect voor een dier?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:07

Lekker rustig wennen is altijd goed, maar bij dat lekker rustig wennen kan ook horen dat je lekker even wat rustige rondjes hobbelt door de bak, zodat het dier meteen weer iets van een routine met de mens heeft. En het niet iets spannends wordt om op de lange baan te schuiven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:08

Maar als een paard braaf zijn rondje loopt aan de hand, zonder het spannend te vinden.
Wat is dan het verschil dat te doen met ruitertje?

Ik zou je gelijk geven als hij aan de hand alles spannend vinden.
Dan is braaf stilstaan bij opstappen wel een ding ja.

Maar dier is verkocht voor het rijden van een 9 jarige.
Dier laat zich op geen enkel moment angstig zien. Zou al goed gewend zijn op vreemd terrein.
En aan de hand uit hij ook zo.

Waarom zou dan een rondje rijden niet kunnen en ineens psychisch teveel zijn?
Dat zit dan toch in ons hoofd?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:12

MyWishMax schreef:
Wat een vooroordelen heb jij luxx. Omdat mensen andere ervaringen hebben met het rijden van een nieuw paard is het een gebruiksvoorwerp en ben jij de enige met respect voor een dier?

Ik zeg helemaal niet dat ik de enige ben in wat dan ook (wel de enigste) maar ik reageer alleen maar op mensen die het heel gewoon vinden om zo'n pony niet even te laten landen en het vergelijken met paarden die ver weg op wedstrijd gaan. Iedereen zit hier toch zijn mening te verkondigen? Ik dus ook

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:14

pmarena schreef:
Lekker rustig wennen is altijd goed, maar bij dat lekker rustig wennen kan ook horen dat je lekker even wat rustige rondjes hobbelt door de bak, zodat het dier meteen weer iets van een routine met de mens heeft. En het niet iets spannends wordt om op de lange baan te schuiven.

Precies dit dus. Hier echt alleen maar goede ervaringen van meteen een routine aanhouden inclusief rijden. Rustig aan en niks geks vragen, maar rijden hoort erbij. Bij de vorige eigenaren was dat ook normaal.
En ik heb er toch een aantal gehad bij een handelaar vandaan die daar nog niet zo lang stonden en dus in korte tijd meerdere keren verhuisd.

Maartje1990

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:20

Maar wat is het drama in even níet rijden zeker als blijkt dat de pony inderdaad even de tijd nodig heeft om te wennen? En dan kun je mooi in de tussentijd zorgen voor een beter/goed passend zadel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:21

StalNollie schreef:
Vanuit hier een voorbeeld. Mensen komen 3 keer proefrijden. Kindjes 7 en 9 gaat super. Pony word niet geadverteerd als zijnde top kinderpony maar wedstrijd pony!

Thuis bij de mensen gaat de pony heeeel hard krijg dan ook enkele dagen later daar berifhtje over, advies laat de pony landen dit bij verkoop en in contract ook mede gedeeld. 2 weken later nu zelfs 4 maanden later eerste oefenwedstrijd erop zitten.

Dat is toch een heel ander verhaal? Als bij verkoop was meegedeeld aan TS: pony laat zich met geen mogelijkheid in de bak bestijgen, dit moet in de stalgang gebeuren, indien niet, klapt de pony om. Dan was dit topic inderdaad heel anders verlopen. Al kan ik me ook voorstellen dat heel dit topic er dan niet geweest was. :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:30

Maartje1990 schreef:
Maar wat is het drama in even níet rijden zeker als blijkt dat de pony inderdaad even de tijd nodig heeft om te wennen? En dan kun je mooi in de tussentijd zorgen voor een beter/goed passend zadel.

Je moet opletten dat je jouw visie van 'wennen' niet als algemeen beeld neemt. Want jij stelt voor dat je eerst met het paard zou gaan wandelen. Dat vind ik dan juist weer eigenlijk enorm onverantwoord. Een paard dat je nog niet echt kent, nog niet weet hoe die reageert op bepaalde situaties, dat jou ook nog niet ten volle vertrouwt en daar direct mee openbaar terrein opgaan waar geen hekken en afsluitingen zijn moest het mislopen. Dan vind ik dat je daar juist te veel van je paard verwacht. Dat noem ik niet rustig wennen, dat is meteen in het diepe gegooid worden. Dan lijkt een rondje rustig hobbelen in de afgesloten bak zonder al te veel afleiding mij veel plezieriger voor het paard.
Deze pony steigert en klapt om omwille van tot nog toe onbekende redenen, daar kom ik liever achter in mijn veilige bak dan op het fietspad.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:37

Gini schreef:
Maartje1990 schreef:

Je moet opletten dat je jouw visie van 'wennen' niet als algemeen beeld neemt. Want jij stelt voor dat je eerst met het paard zou gaan wandelen. Dat vind ik dan juist weer eigenlijk enorm onverantwoord. Een paard dat je nog niet echt kent, nog niet weet hoe die reageert op bepaalde situaties, dat jou ook nog niet ten volle vertrouwt en daar direct mee openbaar terrein opgaan waar geen hekken en afsluitingen zijn moest het mislopen. Dan vind ik dat je daar juist te veel van je paard verwacht. Dat noem ik niet rustig wennen, dat is meteen in het diepe gegooid worden. Dan lijkt een rondje rustig hobbelen in de afgesloten bak zonder al te veel afleiding mij veel plezieriger voor het paard.
Deze pony steigert en klapt om omwille van tot nog toe onbekende redenen, daar kom ik liever achter in mijn veilige bak dan op het fietspad.

In de bak wandelen lijkt me niet zo'n drama wel? Heb ik gezegd dat ze naar buiten moet? Nee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:38

En ik vind bij wennen ook horen dat je dingen die spannend gevonden worden aanpakt in plaats van het paard daar in te laten hangen. Ik vind dat juist duidelijk naar een paard, hem uit te leggen dat het niet nodig is om gespannen te zijn. Daar leren ze meer van is mijn ervaring dan gewoon dingen te gaan ontwijken. Het hoeft niet lang of intensief, maar gewoon een normaal ritme oppakken. Ik ga dus ook gewoon aan de hand stappen als paard het erf spannend vind op nieuwe stal.
En dat heeft ts gedaan, pony is gewend om te rijden dus een paar rondjes met nichtje is veel minder intensief als wat pony gewend is. Er was wat spanning 1e keer bij opstappen dus daarna een meer ervaren en oudere ruiter. Alleen ging het daar juist mis. Dus vraagt ze de verkoper en gaan ze er niet verder mee
Er wordt nu toch ook niet meer gereden? Gewoon wat spanning is wat anders als dit gevaarlijke gedrag en een pony die dit gedrag laat zien bij spanning vind ik niet geschikt voor de gemiddelde amateur, laat staan icm jong ruitertje.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:38

Maartje1990 schreef:

Niks, als je 100% zeker weet dat eea wordt veroorzaakt door een slecht zadel.

En dat geloof ik in dit verhaal niet zo.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:39

luxx schreef:
Nou inderdaad, paarden zijn paarden en paarden zijn geen auto's. Er werd hier eerder de vergelijking gemaakt dat je paardenmensen hebt en mensen met paarden, vermoed dat je dan graag bij de paardenmensen zou moeten willen horen ofzo maar ik ben liever dan een mens met paarden wanneer dat betekent dat ik respect heb voor een paard en niet denk dat het een gebruiksvoorwerp is

Een paard is een paard. Het is geen auto, maar het is ook geen mens.

Ik vind het een bijzonder iets dat er zoveel waarde gehecht word aan het woord 'import' . Voor mij zit er namelijk helemaal geen waarde aan dat woord. Ik ken er die uit Frankrijk komen en die hetzelfde gedrag vertonen als elke andere dag. En ik ken er die uit een dorp verder op komen en zich bij een verandering van omgeving gedragen alsof ze alles voor het eerst zien.

Een paard weet niet dat hij uit Ierland komt, hij weet niet dat hij geimporteerd is. Hij weet alleen hoe hij zich nu,op dit moment, gedraagd in een situatie die hij spannend vind, of waarin hij pijn heeft etc etc. Is een besluit wat hij in zeer korte tijd neemt: actie-reactie. Niet iets waar hij s'nachts van wakker ligt omdat hij zijn import periode nog aan het verwerken is. En het is ook niet dat hij die periode wel verwerkt heeft als je een week met hem gaat grondwerken.

Wat je wel kunt doen met grondwerken is hem een andere actie-reactie aanleren.

Had dat misschien het gevaarlijke gedrag voorkomen? Misschien he, dat had gekunt: dat het paard met iets meer tijd, of niet vast houden, of geen tieleman, of een zadel wat niet 80% ligt maar 100% : nu niet dit gedrag had vertoond? Dat kan!

Echter, het zegt mij iets dat hij wel dit gedrag vertoond: namelijk dat het een paard is, wat in een ( misschien wel compleet begrijpbare, logische, met alle begrip naar de pony en de omstandigheden toe! ) bepaalde omstandigheden nogal heftig reageerd. Je zou kunnen zeggen: je kunt die omstandigheden idealer maken: haal alle genoemde dingen weg en dan doet hij het misschien niet.
Of leer hem omgaan met die omstandigheden: dan doet hij het misschien niet.

Dat is iets, wat je best zou willen doen.

Als hij niet bedoeld was voor een meisje van 9 en je de hoofdprijs er voor betaald hebt.

Want wat als dat niet werkt? Dan houd je een pony die dus een risico blijft voor je kind.

Dan maar een paard weg doen als hij niet bevalt, dat is uiteraard niet leuk voor het paard.

Maar voor je nichtje is het ook niet zo leuk als ze voortaan alleen door een rietje kan eten ;)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 12:39

Nog even wat antwoorden, maar ik heb besloten er hierna niet meer te diep op in te gaan aangezien ik intussen echt nare berichten ontvang.

Laten wennen zonder er op te gaan zitten of juist wel is een mening, geen vaststaande regel. Als dat wel een algemene regel was dan was er wel meer overeenstemming over. Voor beide kanten geldt dat het in het eigen kringetje misschien als enige juiste manier gezien wordt.
Ik doe het persoonlijk wel en daar heb ik ook mijn redenen voor, net zoals iemand die eerst 2 weken (of langer) wil wachten daar zijn redenen voor heeft.
Mijn persoonlijke mening is dat hij meer dan 23 uur per dag heeft om te wennen, en dat naar mijn mening grondwerken of longeren mentaal niet minder belastend is dan eventjes een klein rondje onder het zadel voor een enigszins doorgereden paard. Grondwerken wordt zeker gedaan en vind ik zelf heel belangrijk, maar het een sluit het ander niet uit. Paard is niet op stal gezet, er weer uitgehaald de volgende dag, zadel erop gegooid en van verwacht dat hij maar even compleet in de pas loopt precies zoals hij bij de verkoper deed.
Hij is in de ochtend naar buiten gegaan, wel eventjes met een draadje ertussen met een andere pony (ik wil namelijk niet dat er gelijk eentje gesloopt wordt), vond hij hartstikke chill. Daarna even op de poetsplaats gezet, lekker rondkijken, borsteltje erover en even zadels gepast. En toen dus even 10-15 minuten rondgestapt en wat gedraafd in de bak, aan een lijn. Als dat al de horror is die sommigen er hier van menen te moeten maken dan heeft 90% van de paardenmensen wat uit te leggen. En als ik 3 uur per dag met hem was gaan grondwerken, was dat dan wel prima geweest?
Zoals ik al uitgelegd heb vond hij de eerste keer opstappen best spannend en in de 3 dagen daarna is dat dus ook niet gedaan. Wel elke dag in handen geweest, gewandeld, gepoetst, gelongeerd en inderdaad grondwerk, zoals allemaal in de OP staat overigens. Hele relaxte pony.
Toen dus een handige ruiter erop, uit voorzorg, na longeren, en een stuk door de bak wandelen. Hoe dat afliep kan iedereen zelf teruglezen. Poging 3 was omdat ik even een instructrice mee wilde laten kijken, niet de eerste de beste, en twee zien meer dan een. De ruiter van poging 2 was niet echt in staat erbij te zijn, die loopt nog steeds moeilijk een week later. Gezien de reactie van de pony verder niet gereden toen en direct de verkoper gecontacteerd.
Ik noem dit geen pushen of overvragen, maar zeker zijn van een vermoeden. Als het zo niet gaat werken met de pony is het beter voor iedereen als het snel opgelost wordt, op welke manier dat dan ook is.

Zeggen dat het een import pony is en dus per definitie deze reactie te verachten was is wel érg kort door de bocht. Zat ervaring mee, en af en toe zit er inderdaad een tussen waar je een hoop geduld en werk voor nodig hebt (en die gevallen zullen slechts heel zelden bijzonder brave dieren worden), maar het overgrote deel herstelt zich echt snel. Voor de mensen die de ervaring hebben met import tinkers (dat is dit niet overigens), daar zitten wel een stuk meer getraumatiseerde gevallen tussen dan andere rassen/typen is mijn ervaring. Travelers gaan er wel op een héél andere manier mee om, dat moet ik helaas regelmatig aanschouwen. Maar ik heb zat import paarden gezien die het echt prima doen, de echt flinke problemen zijn de uitzondering, niet de regel.
Ik heb overigens zelf een gevalletje echt getraumatiseerde import gehad, toevallig wel een tinker. Dat wist ik, dat kocht ik, willens en wetens. Heb ik een half jaar de tijd voor genomen voor ik er iets mee kon en ook besloten dat hij nooit meer ergens anders heen hoefde. Die was écht gevaarlijk ook, maar wel een stuk goedkoper (zoals mijn vader me nadat we waren gaan kijken al zei, dan is er nog geld over voor de begrafenis :') ). Ik koop er nu eentje waarvan ik ervan uit mag gaan dat hij niet onder de categorie ‘getraumatiseerd’ valt, import of niet.

Wbt het zadel, zijn er hier nu echt zoveel mensen overtuigd dat iedere verkoper/handelaar op elke pony een perfect passend zadel laat aanmeten? En dat hij hiervoor met het meest geweldige zadel liep? Dit zadel past heel behoorlijk, en nee er is nog geen zadelmaker langs geweest, aanpassen gaat ook vrij lastig als je niet kunt opstappen.... Ik ben geen zadelmaker, maar ik heb het vermoeden dat ik meer ervaring heb met zadels passen dan de meesten hier.

En het laatste, over hoe de pony aangeboden zou zijn, laat ik het zo zeggen dat ik denk dat ik daar een heel sterk punt heb in mijn voordeel.

Er worden hier een hoop berichten neergezet alsof ik totaal geen oog voor het welzijn van de pony heb, gelukkig weet ik zelf dat dat heel anders ligt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:40

Oh, ruitje legt het vele malen duidelijker uit. Helemaal mee eens :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:44

Maartje1990 schreef:
Gini schreef:

In de bak wandelen lijkt me niet zo'n drama wel? Heb ik gezegd dat ze naar buiten moet? Nee.

Ah, in je eerdere bericht stond 'in de bak' er niet bij. Als ik zeg dat ik vandaag ga wandelen met mijn paard, denk ik dat niemand denkt dat ik een halfuur rondjes door de bak ga stappen, maar oké goed, je hebt jezelf verduidelijkt.

Waarom is in de bak wandelen geen drama en in de bak wandelen met een negenjarig kind op de rug is wel drama? Is het een normale reactie van zo een pony om dan te steigeren en dreigen om te klappen of mogen we oprecht toch wel stellen dat dat wel een heel heftige reactie is?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:55

Maartje1990 schreef:

Wandelen in de bak of erop zitten in de bak. Ik zie eigenlijk geen verschil als het paard relaxt oogt met van en naar de wei wandelen en poetsen.
Dan stap ik gewoon op voor een rondje hobbelen. Een paard leeft in tegenstelling tot mensen in het hier en nu.

Als ze erg nerveus gedrag vertonen met van en naar de wei lopen, met poetsen e.d. is het een ander verhaal maar dat is bij ts niet het geval en bij mijn paard ook niet.