Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:18

Rowdine, de pot verwijt de ketel, you being the pot ;).

Maar goed, jij hebt je blijkbaar op de kast laten jagen door mijn posts dus misschien is het beter als je daar in het vervolg dan gewoon overheen leest ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:19

Rowdine schreef:
Oh sorry, ik wist niet dat ik eerst net als jij 600 keer m'n mening moest doordrukken alvorens ik m'n oordeel hier geef.
Maar prima. Ieder z'n ding :) Ga vooral lekker door met je laatste woord en je mening, je laat bijzonder weinig ruimte open voor discussie. Dat is wellicht een leerpunt. (Lekker vriendelijk en volwassen he? :) )

Een leerpunt van iemand van 20 die zo reageert, please :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:20

Sees schreef:

Maar goed, jij hebt je blijkbaar op de kast laten jagen door mijn posts dus misschien is het beter als je daar in het vervolg dan gewoon overheen leest ;).

Oh ook nog gaan beledigen? Ik ga zometeen gelijk temmen op je post!
En wat betreft over je posts heen lezen: nogal lastig als je zo nadrukkelijk aanwezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:20

Sees schreef:
Rowdine schreef:
Oh sorry, ik wist niet dat ik eerst net als jij 600 keer m'n mening moest doordrukken alvorens ik m'n oordeel hier geef.
Maar prima. Ieder z'n ding :) Ga vooral lekker door met je laatste woord en je mening, je laat bijzonder weinig ruimte open voor discussie. Dat is wellicht een leerpunt. (Lekker vriendelijk en volwassen he? :) )

Een leerpunt van iemand van 20 die zo reageert, please :').

20?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:23

Oh sorry, 30 ik weet niet of dat nou per se positiever is maar goed...

Let's agree to disagree. We zijn duidelijk allebei een andere mening toebedeeld. Let's leave it at that.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:23

Rowdine schreef:
Sees schreef:

En wat betreft over je posts heen lezen: nogal lastig als je zo nadrukkelijk aanwezig bent.

Tem dan ook gelijk even op je eigen post?
Je opent zelf de persoonlijke aanval, dan kun je een weerwoord verwachten....
Als je het niet met haar eens bent prima, en dat kan ze volgens mij ook prima hebben, maar het is toch totaal niet nodig om zo persoonlijk te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:26

Sees schreef:
Oh sorry, 30 ik weet niet of dat nou per se positiever is maar goed...

Let's agree to disagree. We zijn duidelijk allebei een andere mening toebedeeld. Let's leave it at that.

Omg seriously? Wederom getemd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:27

Esmeej333 schreef:
Rowdine schreef:

Tem dan ook gelijk even op je eigen post?
Je opent zelf de persoonlijke aanval, dan kun je een weerwoord verwachten....
Als je het niet met haar eens bent prima, en dat kan ze volgens mij ook prima hebben, maar het is toch totaal niet nodig om zo persoonlijk te worden.

Ik beledig helemaal niet; ik zeg alleen dat ik haar storend aanwezig vind in dit topic. Dat is geen belediging maar een constatering van mijn kant. Dat zijn twee hele verschillende zaken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:27

Rowdine, let it go, over leermomenten gesproken...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:29

Rowdine schreef:
Ik beledig helemaal niet; ik zeg alleen dat ik haar storend aanwezig vind in dit topic. Dat is geen belediging maar een constatering van mijn kant. Dat zijn twee hele verschillende zaken.

Luister Rowdine, blijkbaar vat jij wat ik zeg op als beledigingen en moet daarvoor getemd worden maar jouw woorden mogen onder geen beding opgevat worden als belediging? Actie en reactie Rowdine, ik ben niet begonnen met deze persoonlijke aanval maar ik beëndig hem bij dezen wel. Laten we ons in godsnaam als volwassenen gedragen dus nogmaals:

Sees schreef:

En als je dat niet kunt/wilt, ga dan ajb verder per pb want nu vervuilen we het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:30

Sees schreef:
Rowdine, let it go, over leermomenten gesproken...

Dit dus. Wat ik al zei over laatste woord.....
En wederom getemd :)

Sees

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:32

Anyway...

Maar weer on topic: hoeveel mensen gebruiken de stapmolen ook daadwerkelijk als vervangende activiteit voor het paard?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:33

Rowdine, de enige die irritant in dit topic aanwezig is, ben .... :x

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:51

Rowdine schreef:
Sees schreef:

Dat je het durft toe te geven. Tsss tsss geen verantwoordelijkheidsgevoel :D :D

Over onvolwassenheid gesproken. Haha.

hihi ja hoor geef ik zo toe, stom beest blijft ook gewoon liggen hij lag los, maar ik had hem gezegd dat hij moest blijven.

Vraagt mijn moeder goh je had wodan toch mee genomen. tja kon ik weer terug, maar hij lag er nog gewoon
hoor. :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:06

Dames, zijn jullie klaar?

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:28

Sees schreef:
Anyway...

Maar weer on topic: hoeveel mensen gebruiken de stapmolen ook daadwerkelijk als vervangende activiteit voor het paard?

Ik denk dat dat best nog wel eens kan tegenvallen.

Op mijn vorige stal zetten ze de paarden tijdens het mesten erin. Klaar met mesten paard weer naar binnen. En dat kon zo maar een aantal dagen achter elkaar voorkomen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:03

Skinny, ik geloof zo maar dat dat mij dus ook zou kúnnen overkomen :o. Eigenlijk zou men eens onderzoek moeten doen naar het verschil in hersenactiviteit bij heel gestructureerde mensen en chaoten bijvoorbeeld. Ik denk dat je daar best verschil in zou zien namelijk wat bepaald gedrag zou kunnen verklaren.

Het tegenstrijdige uit dit topic vind ik dat veel mensen zeggen dat je paarden nooit zonder toezicht in een stapmolen moet zetten maar de meeste mensen gebruiken de stapmolen tijdens het mesten of tijdens de training/verzorging van andere paarden, hence; geen toezicht :o.
Laatst bijgewerkt door Sees op 26-02-14 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:07

Met toezicht wordt waarschijnlijk in de ruimere zin van het woord bedoeld. Dus dat je gewoon nog op stal aanwezig bent en blijft. Dat je in de buurt bent, moest er iets mislopen. Niet dat de staleigenaar ze in de molen zet en dan binnen voor de tv neerploft of boodschappen gaat doen ofzo. Dan wordt de kans dat je ze vergeet of dat je ze er langer in laat dan de bedoeling was, groter.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:16

Gini, ik zou sowieso inderdaad nooit het terrein af gaan :n. Ik vind het nu soms al 'spannend' om met eentje op een korte buitenrit te gaan en een ander op stal te laten staan terwijl de rest allemaal buiten staat. Er zullen wellicht ook mensen zijn die wel gewoon voor de televisie of in de kantine gaan zitten. Bij die mensen is dan ongetwijfeld ook nooit wat gebeurd :o. Ik geloof overigens best dat een stapmolen een hoop tijd kan schelen hoor maar ik heb nog steeds mijn twijfels of paarden er ook voordeel aan hebben of alleen eigenaren?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:23

Sees schreef:
Ik geloof overigens best dat een stapmolen een hoop tijd kan schelen hoor maar ik heb nog steeds mijn twijfels of paarden er ook voordeel aan hebben of alleen eigenaren?

Dit is voor mij wel duidelijk dat het vooral voor de eigenaren is. Voor paarden die geen mogelijkheid hebben om op het land te komen is het beter als niets, dan komen ze toch aan hun beweging wat de bloedsomploop en het verteringstelsel ten goede komt, maar dan hoop ik toch dat de eigenaren zich vroeg of laat tot een beter alternatief gaan richten.
Vind het dan eerlijker om simpel toe te geven dat het voor je eigen gemak is... waar ik dan wel kan inkomen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:13

betadine schreef:
Sees schreef:
Ik geloof overigens best dat een stapmolen een hoop tijd kan schelen hoor maar ik heb nog steeds mijn twijfels of paarden er ook voordeel aan hebben of alleen eigenaren?

Dit is voor mij wel duidelijk dat het vooral voor de eigenaren is. Voor paarden die geen mogelijkheid hebben om op het land te komen is het beter als niets, dan komen ze toch aan hun beweging wat de bloedsomploop en het verteringstelsel ten goede komt, maar dan hoop ik toch dat de eigenaren zich vroeg of laat tot een beter alternatief gaan richten.
Vind het dan eerlijker om simpel toe te geven dat het voor je eigen gemak is... waar ik dan wel kan inkomen.

Ik deel jouw mening en ben het zeker ook roerend eens met het onderstreepte stukje :o.

Als een stapmolen uitsluitend voor het eigen gemak is, is daar nog steeds niets mis mee (tenzij het als vervanging van vrije buitengang is) maar dat is dan inderdaad een eerlijk antwoord.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:17

Het is idd ook makkelijk voor de mens.
Er wordt hier vaak gesproken over de stapmolen als vervanging van vrije buitengang. Maar dat is niet altijd zo.
De stal waar ik werkte, gingen de paarden (ook de wedstrijdpaarden) gewoon de wei op. 's Ochtends voeren, de wei op en dan stallen uitmesten, maar er waren paarden die even later getraind werden, die gingen niet voor een half uurtje op de wei om ze er vervolgens weer vanaf te halen. Dus in de stapmolen. En na de training gewoon de rest van de dag in de wei.
Net als de paarden die om wat voor rede dan ook extra beweging nodig hadden en dat onder het zadel niet kon, ook in de stapmolen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:19

Zou het zonder stapmolen kunnen? Ja, vast wel. Maar dan kost het veel meer tijd (energie) en dus geld. En als de stapmolen gebruikt wordt zoals het hoort is het echt niet zo'n groot risico als sommige het hier brengen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:23

Akishino, ik geloof inderdaad dat het meer tijd kost op grote stallen om het zonder stapmolen te doen. En voor anderen is het misschien gemak(zucht :o ). Het nare met een stapmolen is wel dat áls het mis gaat, het vaak goed mis gaat en of dat altijd komt door verkeerd gebruik, dat weet ik niet.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:26

Tja, het zal altijd enig risico met zich meebrengen, maar dat is met alles zo. Ik heb meer paarden gezien die gewond raakte in de wei of paddock dan in de stapmolen.
Tja en gemak dient de mens ;)