Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:09

Ik denk dat als Luckystory de erkenning had gekregen dat het wat beter afgehandeld had kunnen worden door de politie dat deze discussie dan allang gestopt was. Soms lost zich iets heel makkelijk op door even toe te geven dat iets niet helemaal optimaal verlopen is. Die professionele houding mag imo verwacht worden van de politie.

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:10

de buurtbewoner belt de politie??? waarom niet jou of de buurvrouw..wat een bullshit zeg!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:12

Je weet toch helemaal niet of de desbetreffende buurtbewoner weet bij wie het paard hoort. Hoef je niet gelijk zo te reageren.

little_king

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:13

Maar er hangen 3 nummers op het hek. De buren weten waar hij niet hoort en toch wordt de politie gebeld.

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:13

Nikass schreef:
Ik denk dat als Luckystory de erkenning had gekregen dat het wat beter afgehandeld had kunnen worden door de politie dat deze discussie dan allang gestopt was. Soms lost zich iets heel makkelijk op door even toe te geven dat iets niet helemaal optimaal verlopen is. Die professionele houding mag imo verwacht worden van de politie.

imdat het verhaal voor geen kant klopt!!JJane: maar ze weet wel dat ht paard niet in dat land hoort en er hangen telnummers toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:15

JJane schreef:
Je weet toch helemaal niet of de desbetreffende buurtbewoner weet bij wie het paard hoort. Hoef je niet gelijk zo te reageren.

Jawel want diegene stond er bij toen de politie de haf in het verkeerde land zette.
Die wist dus wel degelijk waar de pony hoorde en had ook de TS kunnen bellen bij twijfel, nummer staat op het hek..

JJane

Degene die gebeld heeft hoeft niet dezelfde te zijn als die erbij staan. En als zij weet dat het bruine paard altijd in weiland x staat wil dat nog niet zeggen dat zij weet van wie die is.

Luckystory

wes2009 schreef:
de buurtbewoner belt de politie??? waarom niet jou of de buurvrouw..wat een bullshit zeg!

Ik denk dat die man de nummer van de buurvrouw niet had.
En paard kwam niet van mijn weide, dat wist hij, dus daarheen had hij dan ook niet gebeld.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:16

dees_daan schreef:
JJane schreef:

Jawel want diegene stond er bij toen de politie de haf in het verkeerde land zette.
Die wist dus wel degelijk waar de pony hoorde en had ook de TS kunnen bellen bij twijfel, nummer staat op het hek..

Maar ja als je dan een politie agent hebt die doet alsof hij het allemaal wel weet denk je als gewone burger ook het zal wel. Want als je dan gaat bellen zeggen ze ook wij handelen het wel af.
Laatst bijgewerkt door JJane op 12-01-14 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:17

Luckystory schreef:
wes2009 schreef:

Ik denk dat die man de nummer van de buurvrouw niet had.
En paard kwam niet van mijn weide, dat wist hij, dus daarheen had hij dan ook niet gebeld.

en toen het paard erbij werd gezet ook niet..je woont in een fijne buurt.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:19

JJane schreef:
dees_daan schreef:

Maar ja als je dan een politie agent hebt die doet alsof hij het allemaal wel weet denk je als gewone burger ook het zal wel.

Dat is ook zo, maar de omstander had TS ook kunnen vragen of zij wist van wie de haf was in plaats van de politie te bellen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:20

JJane schreef:
Degene die gebeld heeft hoeft niet dezelfde te zijn als die erbij staan. En als zij weet dat het bruine paard altijd in weiland x staat wil dat nog niet zeggen dat zij weet van wie die is.

Dat weet ik eigenlijk niet. Die weide ligt vlak naast een sociale woonwijk. Veel buitenlanders, veel ouderen, veel hulpbehoevende mensen etc... Wanneer er "iets" gebeurd in zo'n volkse wijk is er natuurlijk meteen een toeloop van volk, heeft iedereen wel wat gezien en iedereen weet wel wat te vertellen natuurlijk. :+
Ik weet ook niet wie het precies was trouwens. Ik weet alleen dat iemand gebeld had en dat één van de overbuurmannen beweert dat hij duidelijk tegen de politie gezegd heeft dat het paard niet op die weide thuis hoorde.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:21

Maar is dat echt zo duidelijk geweest als er meerdere zich ermee bemoeit hebben?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:23

wes2009 schreef:
en toen het paard erbij werd gezet ook niet..je woont in een fijne buurt.. :)

Ik woon er niet. ;) (Buurvrouw trouwens ook niet)
Wij hebben er gewoon wat weilanden liggen.

Ik denk dat die buurtbewoners er wel vanuit gingen dat de politie het allemaal wel verder zou afhandelen?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:27

russel schreef:
Ik zou het vervelend vinden als mijn veulen leert te ontsnappen, dat het straks zo een paard wordt wat steeds uitbreekt omdat her geleerd heeft dat de beloning vrij rond te lopen groot is. Alles stuk trekt, onderdoor kruipt, even een snoekduik met een tik van de stroom voor lief, er over heen springt.

Er zijn van die dieren die dat stelselmatig doen...of gewoon steeds bij de buren lopen, meer gras, lekker eigen weg gaan.

Leer dat maar af....

nee, oplossing van TS is gewoon verkopen...net zoals de shet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:27

wes2009 schreef:
ik begrijp nog steeds niet waarom een loslopend veulen niet erg is want er zijn toch geen wegen in de buurt, alleen maar bos..en daarna lopen je paardne over de weg en je shet zelfs bij een autosnelweg. Die moeten dan tch een behoorlijk eind gelopen hebben.. en je buurvrouw rende ertoen nog steeds achteraan begrijp ik? zonder te begrijpen dat vier paarden beetjeveel is in je uppie?
En de buurtbrwonets waren bij de politie, maar niet in staat jou te bellen. Als ze wisten dat die paarden bij elkaar gezet werden en elkaar niet kenden. Geloof je zelf dat het voor de politie niet heel handig is om te weten waar die thuishoort. Buurtbewoners: hij hoort in dat weiland. Politie: jammer, hij gaat in deze...tuurlijk. :j

Ow, wij hebben meerdere weilanden op meerdere locaties.
3,5 hectare verdeeld over 5 locaties om precies te zijn.
De weide waar het veulen ging lopen was in een ander dorp dan de weide waar de andere paarden gingen lopen. Veulen was midden in het bos op een weide die ik alleen in de zomer gebruik.
De andere paarden was op een winterweide naast een woonwijk.
Dat met die shet was trouwens wel op dezelfde weide. De E19 Antwerpen-Brussel ligt daar maar zo'n 500 meter vanaf. ;)

(Met de buurvrouw was nog wel grappig eigenlijk. Ze vertelde dat ze de eerste de beste auto die passeerde had tegen gehouden en die man had overgehaald om er mee achteraan te gaan. Wel lef :+ )

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:33

Luckystory schreef:
Ja, dat heb je met ondernemende veulens... die kruipen tussen omheiningen.
En nee, dat hoeven ze mij niet te melden. Toch niet op die locatie. Alleen velden en bos. En zo'n veulen blijft altijd dicht in de buurt en kruipt meestal ook wel weer uit zichzelf terug. Ik ben ook niet altijd even gehaast om zo eentje te gaan vangen hoor. En de boer komt er ook z'n huis niet voor uit. ;)
...

Luckystory hier zeg je toch echt wat anders, dan dat je natuurlijk gelijk je veulen gaat vangen als dat kan...overigens laat je hier de boer dus opletten en jij vind dit wel makkelijk blijkbaar..wie had de volle laag gekregen als veulen wel iets was overkomen? De boer, want die zou op je loslopende veulen letten?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:44

IHN schreef:
Luckystory hier zeg je toch echt wat anders, dan dat je natuurlijk gelijk je veulen gaat vangen als dat kan...overigens laat je hier de boer dus opletten en jij vind dit wel makkelijk blijkbaar..wie had de volle laag gekregen als veulen wel iets was overkomen? De boer, want die zou op je loslopende veulen letten?

Als die man belt, dan bied je dat uiteraard meteen aan hé om te gaan vangen. Ik zou niet willen dat hij bijvoorbeeld schade heeft aan zijn veld. En hij is de eigenaar van mijn weiland... Wil mijn weiland uiteraard niet kwijt door zulke fratsen. Maar hij was er zelf wel relax in. En op die locatie is een loslopend veulen nou ook niet direct iets waardoor ik zelf in paniek schiet.
Wij hebben vroeger nog een ander veulen gehad dat op die plek meer buiten de wei stond dan erin. Zelf hadden we dat nooit gezien tot de boer het eens vermeldde dat het toch zo'n avontuurlijk kereltje was. Toen was hij blijkbaar al weken op trot zonder dat wij het wisten. Hij kroop telkens ook gewoon terug. (Ik heb trouwens geen idee of ze dat al dan niet nog afleren. Dat eerste veulen is op 6 maanden gestorven. Zijn volle zus is nu anderhalf en die doet het trouwens ook. Die staat momenteel 'veilig' op pension. Maar als het haar niet zint, springt ze daar ook los doorheen stroomdraden. En veulen nummer 3 (die van het maïsveld) is momenteel bijna 2 jaar en voor zover ik weet staat hij op dit moment toch braaf op de wei... ;) )

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:45

Als zoveel paarden dat doen zou ik toch serieus mijn omheining eens na gaan kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:46

Als er 3 veulens ontsnappen dan is je omheining dus niet op orde.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:51

dees_daan schreef:
Als er 3 veulens ontsnappen dan is je omheining dus niet op orde.

3 turbokoorden, de laagste op 30 cm en de hoogste op 1m20. En een stroomklok die volgens de handleiding ook geschikt is voor olifanten. Ik denk dat ik er weinig aan kan veranderen? (Ja alles afslagen met hout... Maar dat is niet te doen op zulke weides, met die oppervlakten.)
Merrieveulen staat momenteel op pension op een fokkerij met omheiningen die ook dekhengsten tegen houden. En zij springt daar gewoon los doorheen. (Ze heeft het gisteren nog gedaan. Ik haalde mijn andere jonge merrie uit de paddock, en zij stond er opeens ook naast. Draad in puin... Was een paddock waar normaal een denkhengst in loopt. := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:55

Jij vind dus dat jou omheining wel geschikt is terwijl er 3 verschillende veulens zijn die regelmatig ontsnappen? Ik denk dat het dan niet goed genoeg is nee, want anders zouden ze er niet uit kunnen komen.
Dat jou merrie blijft ontsnappen kan ook komen omdat ze gewend is daar succes mee te hebben en dan is het lastig om ze binnen te houden.
Als ze vanaf jongs af aan weten dat het niet kan dan scheelt dat een hoop problemen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:05

dees_daan schreef:
Jij vind dus dat jou omheining wel geschikt is terwijl er 3 verschillende veulens zijn die regelmatig ontsnappen? Ik denk dat het dan niet goed genoeg is nee, want anders zouden ze er niet uit kunnen komen.
Dat jou merrie blijft ontsnappen kan ook komen omdat ze gewend is daar succes mee te hebben en dan is het lastig om ze binnen te houden.
Als ze vanaf jongs af aan weten dat het niet kan dan scheelt dat een hoop problemen.

Ja dat merrieveulen weet gewoon dat het kan. Die werd geboren en had al sch*t aan alles, en dat is nog steeds zo. :+ Lief ding verder hoor, maar vreselijk eigenzinnig. Die moet echt houten omheiningen in de winter. Want die weet dat er stroom op staat maar zet zich schrap en duikt er gewoon dwars doorheen. (Gelukkig niet mijn probleem want t'is een veulen van mijn zus. :P )
Het veulen van het maïsveld wist ik niet dat hij het ook deed. Die heb ik verplaatst en nadien was er niets meer aan de hand.
Vaak is het trouwens niet de omheining zelf maar de omgeving van een weiland die maakt dat ze wel/niet proberen te ontsnappen. Hoe wijder en meer open het uitzicht hoe meer dat aanmoedigt op ontdekking te gaan blijkbaar... En altijd die jonge beesten hé. Mijn volwassen paarden zou je achter een strokoordje kunnen houden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:35

Moderatoropmerking:
Wil iedereen hier denken dat deze discussie niet persoonlijk wordt? Discussie prima, daar is Bokt voor. Deze hoeven alleen niet op de persoon gespeeld te worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:45

Ik lees een hoop dingen maar eigenlijk is er op mijn vraag nog steeds geen antwoord gegeven....ik wilde graag weten hoe dit wettelijk geregeld was en niet hoe het zit met "gevoelsmatig" en burgerplicht en "als het jouw paard was".

Via een kapstok wet mag politie een paard op een omheind gebied zetten...ok maar wat dan...voor hoe lang geld dit,wat zijn je rechten en plichten.Zijn ze verplicht om je te waarschuwen en komen ze later terug om de boel op te lossen.
Voor welke periode ben je wettelijk verplicht voor het dier te zorgen.

Nogmaals,ik heb het niet over... "ik zou" .... "hoe zou jij het vinden" of "ik vind dat".

En zoals de mod al heeft verzocht,blijf netjes en wordt niet persoonlijk op de man af. ;)