Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:28

Koper schreef:
Ik denk dat je het beste even het stamboek (Dartmoorstamboek in dit geval. Welk ras is je andere paardje?) kan bellen of mailen. Zij weten precies hoe en wat.

Dank je voor de snelle reactie. :j
Mijn andere pony is een Haflinger en nu zag ik net op de site van het Dartmoorstamboek dat ze dezelfde email hebben als die voor de Haflingers (KVTH). Lekker makkelijk. :D
Ik heb ze mijn vragen gesteld, dus nu alleen wachten op antwoord.

Hopelijk kunnen de controleurs nog even wachten met mij controleren. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:40

Ze zijn van harte welkom in the middle of nowhere, waar die van ons staan. :D
Ik ga daar toch echt mijn paspoort niet neerleggen.

En nee, al zou ik op een pensionstalling staan, het paspoort van mijn paard blijft waar hij hoort, en dat is bij mij, de rechtmatige eigenaar. :j
Ik ben er niet bang voor, want dit is wat het is en zo blijft het. Bullshitregeltjes in dit land. 8)7

LukieBradley

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:42

Nou die van mij blijven toch echt bij mij :=
Nu staan ze toevallig in pension maar normaal bij de handelaar waar ik rijd en daar laat ik géén paspoorten achter.
God weet wat hij ermee gaat doen :p

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:57

Ik vind de boetes wel vreselijk hoog (als het klopt dat ze zo hoog zijn) in verhouding tot de 'overtreding'. Als je nu ze eigen ID niet bij je hebt dan kost dat 90 euro http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?bo ... 114#keuzes en dan zou het voor mijn paard 500,- zijn??

ik geloof dat ik dan nog steeds burgerlijk ongehoorzaam zou zijn en zelf mijn paspoort houden en niet bij de stalhouder neerleggen. Als die boete komt dan betaal ik hem wel zelf ipv de stalhouder en ik zou m aanvechten bij de rechter, zijn ze nou helemaal geschuffeld....
Als ik iets 'gevaarlijks' doe zoals bellen in de auto is de boete 220,-. paspoort van mijn paard niet op de stal hebben zou dan gevaarlijker zijn dan bellen in de auto???

De boeten voor het helemaal niet hebben van een paspoort is 250,- lees ik hier http://www.vwa.nl/onderwerpen/wet-en-re ... ardenmarkt en de boete voor het niet kunnen tonen zou dan meer zijn? lijkt met niet...

Kan overigens nergens vinden hoeveel de boete zou zijn voor het niet op tijd kunnen tonen van het paspoort en wie dat bepaalt.
Laatst bijgewerkt door cissy op 25-10-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:00

cissy schreef:
Als ik iets 'gevaarlijks' doe zoals bellen in de auto is de boete 220,-. paspoort van mijn paard niet op de stal hebben zou dan gevaarlijker zijn dan bellen in de auto???

Kennelijk :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:11

Dit komt uit http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... ort_LR.pdf
Citaat:
Let op!
Als uw paard geen paspoort heeft en/of niet gechipt is, bent u als houder in over-
treding, ook al bent u niet de eigenaar. U kunt daarvoor een boete krijgen. Wanneer
u een paard vervoert of stalt, wordt u als houder beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld
voor handelaren en pensionstallen

Daarin lees ik dat het paard wel een chip en paspoort moet hebben, maar niet dat het ook daadwerkelijk op stal hoort te liggen.....
Dus als ik als eigenaar het paspoort thuis heb heeft het paard dus feitelijk wel degelijk een chip en paspoort....
Tis maar net hoe je het leest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:20

Ik weet niet hoor.Ik wil ze het liefst zelf houden en geef ze niet snel af. Een stal zou dan een centrale plek moeten hebben, waar ze veilig liggen, maar je ze zelf kan pakken. Aan de andere kant, kan op een grote stal dan weer iedereen erbij.......Moeilijk dus.

Vroeger had je de entboekjes en die kreeg je gewoon 100x opnieuw als je hem kwijtraakte of iets dergelijks. Nu met de paspoorten willen ze steeds meer dat alles daarin genoteerd wordt. Het nadeel is dat het niet allemaal ergens geregistreerd wordt, dus bij diefstal of kwijtraken niet alles meer bekend is.
Ook is het nog steeds mogelijk een nieuwe chip te laten plaatsen en dus ''opnieuw'' te beginnen met een paard na diefstal, handel, ziekte etc.

Als het puur om registratie gaat vanwege het vlees moeten ze het anders gaan doen. Dit neigt meer naar boekhouding en een aankomende belasting die we moeten gaan betalen.

De boetes zijn achterlijk hoog. Ik zou mensen aanraden om het aan te vechten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:23

Dit komt ook van de site van de PVE:

02 Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?
Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal.

In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt, ondertekenen deze verklaring.

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=teowUsHs ... EcBfBgBTCX

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:25

Heel handig, dus als je 3x per week van de dam gaat met je paard dient er steeds weer iets getekend te worden?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:27

Dat hoeft niet, dat is een aanbeveling. Ik denk dat in de praktijk geen mens dat gaat doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:28

Dat begrijp ik, maar zo zie je maar weer dat er niet goed nagedacht is over de practische uitvoering van paspoort bij paard bewaren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:30

Ach nee, een of andere sukkel achter een bureau heeft dit in zijn/haar opperste wijsheid bedacht. In de praktijk is het 3 keer niks.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:33

Cookies schreef:
Dit komt ook van de site van de PVE:

02 Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?
Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal.

In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt, ondertekenen deze verklaring.

http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=teowUsHs ... EcBfBgBTCX

en wat dan bij een akkefietje met je pensionhouder bijv en je krijgt je paspoort niet terug als je van stal verandert omdat je paard niet genoeg te eten krijgt? Dan heb je dat getekende papiertje wel, maar je mag je paard dan dus niet naar een andere stal verhuizen officieel.

Overigens maakt elke verandering aan het paspoort het paspoort ongeldig voor identificatiedoeleinden... hahaha, dus al die mensen die eigenhandig hun naam hebben gezet in het paspoort of een roepnaam erbij hebben gekalkt die hebben nu een ongeldig paspoort, krijgen die dan ook een boete bij controle?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:49

Ja dat is dus de hele euvel in dit verhaal. Als je een boer/stalhouder hebt die het paspoort achterhoud als je weg wil, dan heb je een behoorlijk probleem. Daar hebben die dure jongens van de EU helemaal niet aan gedacht. En waarschijnlijk interesseert het ze ook niet.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:52

Van mijn levensdagen nooit maar dan ook nooit weer krijgt een stalhouder het paspoort van een van mijn paarden. Heb hier zoveel ellende mee ondervonden, dan betaal ik die boete wel.

Zowieso ben ik altijd zelf bij het enten en bij DA nodig is er altijd iemand die hem kan brengen.

Vind het ook de reinste onzin. Veel te riskant om het zomaar aan iemand in 'onderpand' te geven.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:53

Wat een gedoe zeg. Ik ga het wel even met m'n stalhouder overleggen. Better safe than sorry.

Maar het is inderdaad niet praktisch om het paspoort daar te hebben liggen en ook voor de stalhouder is het niet prettig om maar even als bewaarder van zulke documenten gebombardeerd te worden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:59

Ik heb vanmorgen met mijn stalhouder gepraat.
Hij heeft nu een kopie van het paspoort, volgens hem is dat voldoende.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:15

Mooi handig. Paspoort afgeven en de volgende dag je paard weg.. en geen poot om op te staan. (Ik denk altijd weer t ergste haha) Ik begrijp dat ze willen dat het paspoort bij t paard moet. Maar van mij kregen ze het niet enkeld een kopie. Heb ze overigens ook niet mee de auto in. Blijf heen en weer wisselen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:16

Zoals al gezegd heb ik contact gehad met de VWA deze hebben aangegeven dat er bij het paard het originele paspoort aanwezig moet zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:37

Ik heb het vermoeden dat het hele paardenvleesschandaal de boel op het gebied van controles etc even goed opgeschud heeft en dit daar een gevolg van is.
Heel veel verplichtingen bestaan al langer, zoals die chip-verplichting, maar werd zelden gecontroleerd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:50

newt schreef:
Mooi handig. Paspoort afgeven en de volgende dag je paard weg.. en geen poot om op te staan. (Ik denk altijd weer t ergste haha) Ik begrijp dat ze willen dat het paspoort bij t paard moet. Maar van mij kregen ze het niet enkeld een kopie. Heb ze overigens ook niet mee de auto in. Blijf heen en weer wisselen.

Dat is je goed recht, maar ben je dan ook bereid om de boete te betalen?

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:05

ik lees veel reacties dat het gaat over het paspoort afgeven aan de stalhouder maar je hebt neem ik aan toch ook een kast (zadelkamer) waar je dan evt. je paspoort kan bewaren? Je geeft hem dan niet af en toch is hij bij je paard.

Bij mij op stal hangt er nu ook een blaadje over het afgeven van het paspoort heb aangegeven dat ik het paspoort niet aan hun afgeef maar dat hij wel op stal aanwezig is (bij het paard dus).Bij entingen ben ik altijd zelf aanwezig dus zie niet in waarom de stalhouder hem dan in het bezit moet hebben.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:24

En heeft jouw stalhouder dan een sleutel van je kast? want als jij er niet bent en de stalhouder krijgt controle dan moet hij het paspoort laten zien. Die controleur zal geen rontgenogen hebben denk ik. En met " ja maar het paspoort ligt echt in de kast" zal hij geen genoegen nemen verwacht ik.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:25

Omdat het dan erg makkelijk wordt voor dieven om het paard te verkopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:30

Nou ligt mijn paspoort ook op stal.
En de stalhoudster weet waar het ligt en kan er bij.
Echter zijn er nog een boel mensen die hem niet willen afgeven.
Zoals het nu lijkt te zijn is dat wel een verplichting (vanuit de VWA) en dus zal ook de houdster er erg streng op zijn